Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:36

Op een dergelijke N-weg waar je 100 mag, mag je s avonds nog steeds 100 en geen 130, laat staan 140, dus maak je niet zo druk.

Ik moet altijd heel hard lachen als iemand mij op een N-weg bij een verkeerslicht waar je heel even 2 banen hebt hard komt inhalen en vervolgens achter de volgende vrachtwagen kan gaan plakken.

Heb het zelfs wel meegemaakt op een 80 N-weg dat ik op de cruisecontrol op 85 bij elk stoplicht achter hetzelfde busje terecht kwam. Hij stond stil, terwijl ik kwam aanrijden werd het licht groen, hij vliegt er vandoor, volgende stoplicht herhaling van zetten.
En dat dan een stuk of 6 stoplichten over een km of 25 achter elkaar.
Haast brengt je echt niet zoveel sneller van A naar B als rustig rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:57

Oskarrino schreef:
karuna schreef:
Waarom eigenlijk? En waarom de smiley alsof je er trots op bent? 100 is geen verplichting om te rijden. En met zeg 80/85 km per uur ben je niet eens zoveel later op de bestemming? Mensen die me opdrukken als ik me redelijk ok aan de snelheid houd hebben toch echt pech. Ik laat me niet opdrukken door opgefokte haastneuzen. Die bij voorkeur er ook nog veel te dicht opkruipej ipv de veilige 2 seconden afstand te houden. Hadden ze maar eerder moeten vertrekken als het afhangt van die paar minuten.

Ah, jij bent zo’n iemand die lekker 85 rijdt op een snelweg na 19:00 terwijl ik 140 rij? Levensgevaarlijk. Pak lekker tussendoorwegen als je niet hard wilt. Of rij gewoon 100.

Stoer +:)+

Degene die hier levensgevaarlijk bezig is, ben jij. Want 140 mag je in Nederland nooit, en 85/90 is een snelheid die altijd wel gereden kan worden.

Zelfs als je 130 rijdt zul je rekening moeten houden met het overige verkeer. Dus ook het verkeer dat niet harder kan/mag dan 85/90.
En als jij niet op een veilige manier 130 kan rijden, omdat je bang bent dat er een ongeluk gebeurt omdat iemand anders 85/90 rijdt, ben jij degene die je rijstijl misschien eens onder de loep moet nemen ;)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:04

Er zijn ook mensen die 80 rijden wanneer je 130 mag (na 19.00, of op bepaalde stukken overdag) en die hem in ene zonder kijken naar links snoeien. Of invoegen met een gang van 60km/u. Ja, dat vind ik gevaarlijk. Of die lekker op de middelste baan blijven hangen. Tegenwoordig is rechts rijden en kijken erg lastig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:15

Eretria schreef:
Er zijn ook mensen die 80 rijden wanneer je 130 mag (na 19.00, of op bepaalde stukken overdag) en die hem in ene zonder kijken naar links snoeien. Of invoegen met een gang van 60km/u. Ja, dat vind ik gevaarlijk. Of die lekker op de middelste baan blijven hangen. Tegenwoordig is rechts rijden en kijken erg lastig.

Dat heeft imo minder te maken met de snelheid waarmee je rijdt, meer met verkeersinzicht wat indd niet iedereen meer lijkt te hebben helaas -O-

Maar 85/90 is een hele gangbare snelheid voor vrachtwagens/ combinaties met aanhangers etc. Dus daarvan weet je gewoon dat je die op de snelweg tegen kan komen, ook als je na 19u 130 mag...

Sure_lee

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 08:19

Ik rijd ook graag door. Toch eigenlijk altijd wel 130. Dat mijn auto dan meer verbruikt maakt me niet uit. Maar ik houd er altijd rekening mee dat er mensen zijn die 80, 90 of 100 rijden en ook die mensen mogen inhalen. Tuurlijk vloek ik ook weleens maar jeetje beetje tolerantie richting je medemens die niet precies doet wat jij wilt mag ook wel.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 08:56

de discussie over snelheid kan misschien beter in het topic "ergernissen in het verkeer"?

max snelheid is een max snelheid en geen uitdaging, dus het is begrijpelijk dat er mensen zijn die onder die snelheid gaan rijden om brandstof te besparen in deze tijd.
Ik rijd ook veel rustiger nu, zelfs met de electrische wagen. Het sluipt er gewoon in na een tijdje en het helpt gewoon kosten te besparen, dus waarom niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:00

Ik rijd ook 130 waar dat mag maar dan altijd op de linker baan. Kom er nooit iemand tegen die er 80 rijd hoor!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:27

Popstra schreef:
Ik rijd ook 130 waar dat mag maar dan altijd op de linker baan. Kom er nooit iemand tegen die er 80 rijd hoor!

Dan heb je geen tweebaans snelwegen in de buurt gok ik. Ik rij wekelijks over de A15 en daar heb je 's avonds ook gewoon inhalende vrachtwagens.

Overigens wel mee eens dat auto's die bewust een stuk onder de maximumsnelheid gaan rijden behoorlijk irritant zijn, zeker op N-wegen waar je niet in kan halen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:33

Bij een vrachtauto kan ik nog wel vooraf inschatten wat de snelheid is en daarop anticiperen. Maar bij een personenauto verwacht ik dat die meegaat in de snelheid van het andere verkeer. Zeker als ze menen andere weggebruikers in te moeten halen. Als ik dan achter ze aan wil inhalen dan kan het behoorlijk schrikken zijn als hun snelheid lager aanzienlijk lager ligt dan de maximum snelheid.
En om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic: ik zie juist bij veel remmen en weer optrekken het verbruik flink stijgen. En ja, ik zie ook dat het verbruik meer stijgt als je 130 rijdt i.p.v. 120. Dat verschil is groter dan het verschil in verbruik tussen 120 en 110.
Maar buiten naar je verbruik te kijken denk ik dat je ook rekening moet houden met de veiligheid.

Op de N-wegen waar 100 km/h mag worden gereden merk ik dat dat meestal wel gebeurt en dat de meeste vrachtauto's tegenwoordig 90 km/h rijden. Dat verschil is overzichtelijk en goed in te schatten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 10:17

Ik rijd meestal 100-110. Op GPS. Geen zin in boetes vooral. Als het heel druk is en ik ben moe blijf ik nog wel eens rechts omdat dat constante gas - remmen - gas op de linkerbaan irritant is. Zeker omdat afstand houden voor veel mensen optioneel is.

Maar als ik met 100/110 een vrachtwagen in wil halen en er komt iemand aansuizen met 140. Dan is diegene het probleem. Wanneer je 100 mag zeker. Ik hoef niet 20km te hard gaan rijden omdat jij geen geduld hebt. Zeker als er meerdere vrachtwagens zijn, dan kan het gebeuren dat je even moet wachten. Moet je maar eerder vertrekken denk ik dan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 16:11

Langzamer rijden doe ik ook niet, ik trek wel wat rustiger op nu.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:19

Als je de ideeën vanuit Brussel moet geloven moeten we meer thuiswerken en maximum snelheid naar beneden.

Succes voor sommige in dit topic :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:30

Daks schreef:
Als je de ideeën vanuit Brussel moet geloven moeten we meer thuiswerken en maximum snelheid naar beneden.

Brussel zou er beter aan doen om zich druk te maken over beleid en visie zodat die hele fossiele-olie-industrie eruit gebonjourd kan worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:36

Thuiswerken loont alleen voor de kantoortijgers. Meerendeel van de banen kunnen niet thuis worden uitgevoerd.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:46

ikke schreef:
Daks schreef:

Brussel zou er beter aan doen om zich druk te maken over beleid en visie zodat die hele fossiele-olie-industrie eruit gebonjourd kan worden.

Haha! Dat roept meteen weer een nieuwe discussie op in dit topic :')
Met alleen al 9,6 miljoen auto's in NL, hoe gaan we die in no-time over krijgen op waterstof of elektriciteit dan? De infrastructuur is er niet voor. Het elektriciteitsnetwerk kan de stroomvraag nu al niet eens aan. Ik zie dat op korte termijn (en lange) echt niet gebeuren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:51

ikke schreef:
Dat is niet relevant, je mag gewoon niet meer dan 5ltr bij je hebben.

Ik zeg ook dat ik het levensgevaarlijk vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:00

EvaC schreef:
Haha! Dat roept meteen weer een nieuwe discussie op in dit topic :')
Met alleen al 9,6 miljoen auto's in NL, hoe gaan we die in no-time over krijgen op waterstof of elektriciteit dan? De infrastructuur is er niet voor. Het elektriciteitsnetwerk kan de stroomvraag nu al niet eens aan. Ik zie dat op korte termijn (en lange) echt niet gebeuren.

Waterstof gaat em sowieso niet worden voor auto’s.
Maar wat het stroomnet betreft is het grootste probleem juist de overproductie in een klein gebied, zoals een wijk waar iedereen zonnepanelen heeft. Elektrische auto’s en thuisaccu’s kunnen juist een deel van de oplossing zijn omdat ze het net kunnen stabiliseren, en stroom afnemen op momenten dat er teveel is.
Dat doen we nu al volop met dynamische contracten; als de stroomprijzen laag zijn dan is er een overvloed aan energie, en is het voor alle partijen gunstig om de auto en thuisaccu te laden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 22:40

SMR's, kleine kerncentrales. Kunnen daarbij goed helpen!

Industrie terreinen enzo hun eigen SMR, waardoor de leidingen voor de energie niet door heel het land hoeven maar alleen locaal het net aangepast.
Scheelt weer een aantal energie snelwegen aan leidingen door heel het land. De kortere stukken kunnen makkelijker gelegd worden, minder overleg nodig tussen verschillende gemeentes en provincies.

Als stralingsdeskundige ben ik misschien een klein beetje minder objectief. Een kerncentrale op fiets afstand zou voor mij wel minder auto gebruik naar werk schelen.

Oké en nu weer terug naar de start van het topic. Gister in de file leek het of steeds meer mensen rustig optrekken en remmen. Het was nu een soort van vloeiende file, ipv elke keer hard remmen en auto's die zich er tussen gooien. M'n 3/4 van m'n rit in de file gereden en als nog 1/22 gehaald :D.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:21

Ik kan niet echt minder rijden 700 kilometer per week met mijn diesel want ik moet naar mijn werk... Enkele reis 88 kilometer.

Hoor net op de radio dat de accijns niet omlaag gaan maar ze reizen in de daluren gratis willen maken...

Leuk voor bedrijven of als je buiten de daluren werkt.
Vind het echt absurd en ben er een beetje klaar mee op het moment.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:28

Of voor diegenen die geen ov hebben of kunnen gebruiken (lees gehandicapten of senioren meest) mensen die over het algemeen afhankelijk zijn van hun auto. Van hier naar ziekenhuis onmogelijk met ov

Transport sector heeft er ook weinig aan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-04-26 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:29

Ik was een 5 liter tankje 98 aan het vullen voor onze zitmaaier en hoorde van alle kanten opmerkingen over brandstof hamsteren en zo. :')

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:35

karuna schreef:
Of voor diegenen die geen ov hebben of kunnen gebruiken (lees gehandicapten of senioren meest) mensen die over het algemeen afhankelijk zijn van hun auto. Van hier naar ziekenhuis onmogelijk met ov

Transport sector heeft er ook weinig aan.

Uiteraard zij ook.
Met bedrijven bedoel ik ook de transport sector.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:40

Feitelijk is het alleen voor de flexwerkers die bij een ov locatie werken en vakantie gangers. Ieder ander schiet er niks mee op

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:54

_Lorette_ schreef:
Ik was een 5 liter tankje 98 aan het vullen voor onze zitmaaier en hoorde van alle kanten opmerkingen over brandstof hamsteren en zo. :')

Hahah voelt gelijk zo banketstaaf. Heb je je nog verdedigd?

Ik rijd niet perse minder, maar probeer wel efficiënter te rijden qua route en vaker een dienstauto te nemen, ookal kost dat tijd

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 15:07

_Lorette_ schreef:

Dan tank je niet 5 liter tankjes :') herkenbaar, hier ook 5 liter tankjes voor de boot en zitmaaier