Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:09

Cer schreef:
Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

Tja wat kan, dat kan. Als je weet dat je nog maar hooguit een paar jaar te leven hebt, je bent nog niet zwanger maar wilt toch graag een kind.... ik vind dat in eerste instantie egoïstisch ja. Dat je een kind op de wereld zet waarvan je bij voorbaat al weet dat het zonder moeder op gaat groeien...

Maar stel er zit een unit omheen van lieve familie die zeker weten dat kind fijn op gaat vangen, dan is het al anders en sowieso is het niet aan mij om zoiets voor een ander te willen beslissen ofzo. Ik vind alleen wel dat je het goed geregeld moet hebben voor dat kind.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 11:09

pmarena schreef:
Cer schreef:
Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

Tja wat kan, dat kan. Als je weet dat je nog maar hooguit een paar jaar te leven hebt, je bent nog niet zwanger maar wilt toch graag een kind.... ik vind dat in eerste instantie egoïstisch ja. Dat je een kind op de wereld zet waarvan je bij voorbaat al weet dat het zonder moeder op gaat groeien...

Maar stel er zit een unit omheen van lieve familie die zeker weten dat kind fijn op gaat vangen, dan is het al anders en sowieso is het niet aan mij om zoiets voor een ander te willen beslissen ofzo. Ik vind alleen wel dat je het goed geregeld moet hebben voor dat kind.

Met dit laatste zeker eens. Als je hier bewust voor kiest, maar goede back-up hebt, dan moet dat naar mijn idee ook gewoon kunnen. Zolang het kind in elk geval maar mensen om zich heen heeft waar het op terug kan vallen.

Er is maar weinig zeker in het leven. Ik heb mensen gekend die waren opgegeven, maar na 15 jaar nog sterk in het leven stonden en mensen die ogenschijnlijk niets mankeerde en plotseling onverwacht overleden. Het leven is gewoon niet altijd te voorspellen. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 11:30

pmarena schreef:
journee schreef:

De bruid-to-be was zich heel goed bewust van haar figuur en had zelf ook het motto: wat je hebt moet je laten zien. :D

En behalve het feit dat ze geen wapperende kipfiletjes had, stond de jurk met mouwen haar lang niet zo mooi als de jurk zonder mouwen. Dat vond de bruid zelf gelukkig ook, want ja, ze kijkt zelf natuurlijk ook in de spiegel. :+

Maar het ging mij ook vooral om de manier waarop het gebracht wordt.
"ik vind dat niet mooi, dus ik vind dat je dat moet verstoppen" Dan denk ik vooral WTF? Volgens mij gaat het er vooral om wat de bruid mooi vind?

Er als je iets oprecht niet mooi vind staan daar kun je dat ook op een minder kwetsende manier brengen. Genoeg mensen die na zo'n opmerking niet meer met ontblote armen naar buiten zouden durven gaan, terwijl hele opmerking nergens op slaat. Soms kunnen mensen echt beter even niets zeggen. :)

Ben ik met je eens hoor, maar aan de andere kant kan het ook wel goed zijn om niet alleen maar met iemand mee te praten want er lopen best mensen rond waarvan je denkt oef heeft die geen familie / vrienden die even diegene apart nemen om ze vriendelijk te wijzen op x, y of z want ze lijken zelf niet te merken dat... vul maar in.

Iemand moet het zelf weten hoe die erbij wil lopen maar soms beseffen mensen dingen niet waarvan ze achteraf dan denken van sjips waarom heeft niemand me hierop gewezen. Maargoed dat is natuurlijk weer anders dan in jouw specifieke voorbeeld :)

Dat kan, maar ik denk wel dat er een groot verschil is tussen iemand erop wijzen dat er iets 'mis' is, bijvoorbeeld een vlek, doorkijk of kleding dat te los of te strak zit waardoor iemand zijn figuur niet mooi uitkomt, een kleur die iemand niet staat. Of iemand daadwerkelijk bekritiseren op het uiterlijk, terwijl iemand daar niets aan kan doen. (en dat ook nog benoemen, "je kan er niets aan doen, maar" :') )

Al was er nu gezegd, "ik vind jouw armen mooier uitkomen in een jurk met mouwen, hoe denk je daar zelf over" ? Dan is dat toch net even iets anders dan feitelijk zeggen: "Ik vind je armen lelijk". Dan denk ik zelf vooral, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig... :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 11:37

Elisa2 schreef:
journee schreef:

Zo herkenbaar! Ik vraag me nog steeds af waarom een snee brood ooit een boterham is geworden. Was dat vroeger dan zo'n beetje de enige keuze qua beleg? "wat wil je op je brood? Gewoon boter, ham?" :D

Ik denk ook niet direct dat mensen vroeger per definitie gelukkiger waren, maar wel sneller gelukkiger met minder. Dat vooral eenvoudig leven het soms makkelijker maakt om gelukkig te zijn met kleine dingen.

Hier op bokt is ook een topic van Thea: 'leven als Laura, mijn kleine huis op de prairy.' Als je dat doorleest begrijp je vast wat ik bedoel. :)

Heb het even opgezocht want ik was nu wel nieuwsgierig. :D

Het is waarschijnlijk een samentrekking van het woord Boter en en het oudere woord voor stuk of homp.

Meerdere bronnen suggereren dat '-ham' een oude benaming is voor een 'stuk' of 'homp' brood. Zo werd het vroeger ook wel 'boterram' genoemd, waarbij 'rammel' of 'remmel' een ander woord was voor een sneetje brood.

Gewoon brood met boter dus.

Goed om te weten! :D
Mensen die geen boter op hun brood willen, voortaan alleen 'ham' aanbieden. Ben benieuwd naar die gezichten. O:) :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:44

prompter schreef:
anjali schreef:
Volgens mij probeert de overheid enkel en alleen om zo veel mogelijk belastinggeld bijeen te harken. de belasting op paardenvoer is toch ook sterk verhoogd terwijl daar helemaal geen "genotsmiddelen" tussen zitten. :(

Natuurlijk proberen ze dat, en dat stoppen ze dan weer in andere uitgaven zoals de almaar duurder wordende zorg. Het is niet zo dat ze een oude sok vol aan het stoppen zijn. Als er ergens geld tekort komt in de overheidsuitgaven, wordt het op een andere plek weer geïnd, zo simpel is het eigenlijk. Dat wij het daar niet altijd mee eens zijn is ook duidelijk }>

Ging het geld maar naar de zorg. Het gaat naar asielzoekers (ik las weer dat we van Brussel een X aantal mensen moeten opnemen, maar dat Nederland dat gaat afkopen), of Oekraine. En dat vind ik veel slechtere doelen dan de zorg.

Het is volgens mij wel zo dat mensen in Azie gelukkiger zijn met minder. Maar er zijn daar ook minder burnouts e.d. De werkdruk is daar kennelijk lager terwijl men daar wel langer werkt. Maar ook daar wil men natuurlijk geld verdienen en er leuke dingen van kopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:08

germie schreef:
prompter schreef:

Natuurlijk proberen ze dat, en dat stoppen ze dan weer in andere uitgaven zoals de almaar duurder wordende zorg. Het is niet zo dat ze een oude sok vol aan het stoppen zijn. Als er ergens geld tekort komt in de overheidsuitgaven, wordt het op een andere plek weer geïnd, zo simpel is het eigenlijk. Dat wij het daar niet altijd mee eens zijn is ook duidelijk }>

Ging het geld maar naar de zorg. Het gaat naar asielzoekers (ik las weer dat we van Brussel een X aantal mensen moeten opnemen, maar dat Nederland dat gaat afkopen), of Oekraine. En dat vind ik veel slechtere doelen dan de zorg.

Het is volgens mij wel zo dat mensen in Azie gelukkiger zijn met minder. Maar er zijn daar ook minder burnouts e.d. De werkdruk is daar kennelijk lager terwijl men daar wel langer werkt. Maar ook daar wil men natuurlijk geld verdienen en er leuke dingen van kopen.

Azie is groot. Japan? Maleisië? China? Turkmenistan? Gedeelte van Turkije?

In Japan gaat deze uitspraak niet bepaald op namelijk. En er zijn ontzettend welvarende regio's in West Azië waar het extreem materialistisch is, zoals VAE, maar ook delen van China.

prompter

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:38

Ik ben nu een boek over fabrieksmeisjes in China aan het lezen. Die zijn zo materialistisch als wat, en al net zo ongelukkkig. In de Filipijnen idem dito. Is toch ook allebei Azië. En asielzoekers kosten hier een fractie van wat allerlei andere dingen kosten. Waarom er toch altijd naar die groep gewezen wordt is me een raadsel, we hebben veel grotere problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:11

Toch is de marktwerking in de zorg een probleem, de zorg wordt er niet beter op..voor veel mensen onbetaalbaar en de overheid kan wel een begroting maken van al het belastinggeld waar ze in investeren en waarin niet. Ik vindt het dus zorgwekkend (leuke woordspeling) dat er zoveel bezuinigd wordt in de zorg en als ik het goed begrepen heb vindt het zorgpersoneel dat zelf ook.

Haha Journee, ik denk dat je hele vreemde reacties gaat krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:48

Marktwerking is niet alleen in de zorg een probleem. Ik denk dat door marktwerking heel veel dingen duurder en slechter zijn geworden voor iedereen.

Nou lijkt me een communistisch systeem ook niet helemaal ideaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:54

germie schreef:

Is dat zo?
Of is er minder ruimte om een burnout te hebben en minder waardering voor mentale problemen?
In Japan en Zuid Korea zijn de zelfmoordcijfers namelijk erg hoog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:58

Ik zie eigenlijk geen Aziatische landen terug in dit rijtje.

Citaat:
Finland is al acht jaar op rij verkozen tot het gelukkigste land ter wereld, volgens het World Happiness Report (2025), met hoge scores dankzij sterk sociaal vangnet, vertrouwen, goede gezondheidszorg en werk-privébalans, gevolgd door Denemarken, IJsland, Zweden en Nederland op de vijfde plek. Scandinavische landen domineren de top, maar ook landen als Costa Rica en Mexico stijgen.
Top 10 Gelukkigste Landen (2025):
Finland
Denemarken
IJsland
Zweden
Nederland
Costa Rica
Noorwegen
Israël
Luxemburg
Mexico
Waarom zijn deze landen zo gelukkig?
Sociaal Stelsel: Sterke sociale voorzieningen en gratis onderwijs.
Vertrouwen: Hoog maatschappelijk vertrouwen, zoals in het teruggeven van gevonden portefeuilles.
Werk-Privébalans: Veel autonomie en flexibiliteit in werk.
Natuur & Gemeenschap: Veel ruimte, natuur en een ontspannen levensstijl.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 11:20

Als je in nederland op dagelijkse basis het aantal klachten optelt, (over het weer, de politiek, de prijs van de boodschappen, enz.) dan zou je nooit verwachten dat we het in Nederland eigenlijk best goed hebben en zo hoog op de lijst gelukkige landen zouden staan. :D

Nu is in Nederland klagen natuurlijk wel volkssport nummer één, het schijnt zelfs verbindend te werken. :+

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-we-zo-klagen-in-onze-cultuur-mag-je-over-alles-klagen-het-is-verbindend~aba9b44e/

Maar ik denk ook dat de meeste mensen meer klagen als ze het eigenlijk best goed hebben en bang zijn dat de situatie slechter wordt? Zeker vergeleken met mensen die aan de grond zitten, of als een situatie zo slecht is dat het eigenlijk alleen maar maar beter kan worden? Dat kunnen klagen ansich eigenlijk al een luxe is? :)

Ik vermoed ook dat in landen met minder welvaart 'geluk' of 'pech' dus niet hetzelfde ervaren wordt. Dingen die hier als een stap terug worden ervaren, zijn ergens anders misschien juist wel een stapje vooruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:23

Ja dat zal zeker meetellen. En ook heel simpel, als je weet hoe het is om iets te hebben, bvb. vrije tijd, geld, weet ik wat.... en je hebt het even niet of minder, dan zal je sneller klagen als je weet wat je mist dan wanneer je het nooit ervaren hebt :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:20

Goof schreef:
germie schreef:

Is dat zo?
Of is er minder ruimte om een burnout te hebben en minder waardering voor mentale problemen?
In Japan en Zuid Korea zijn de zelfmoordcijfers namelijk erg hoog.

Ik weet niet van alle landen wat. Wel van India en daar zijn ook veel zelfmoorden helaas. Vrouwen vaak wegens ongelukkig huwelijk, en mannen wegens financiele problemen. Bijv. boeren als hun oogst is mislukt. Ze drinken dan landbouwgif- dat hebben ze immers gewoon staan |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:43

China en japan ook door de hoge werk druk. Ze mogen niet falen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 18:05

Ik kwam dit linkje nog tegen, wat wel interessant kan zijn in de discussie om pas op latere leeftijd moeder te worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen die op latere leeftijd voor het eerst moeder worden, na 33 of zelf na hun 40e een grotere kans hebben om oud te worden.

https://scientias.nl/vrouwen-die-na-hun-33ste-moeder-worden-leven-gemiddeld-langer/

Nu wordt wel gezegd dat de lengte van telomeren biologische bepaald zijn, maar biologische gezien is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen langer vruchtbaar zijn als ze zich op steeds latere leeftijd voortplanten. Dus ik vraag me wel af in hoeverre natuur en moedersschap zelf (hormonen) hier misschien ook enige invloed op zouden kunnen hebben? Onder het mom: life always finds a way?

In het volgende linkje wordt meer over telomeren uitgelegd. Ook waarom het niet verstandig is om deze kunstmatig te verlengen om zo ouder te kunnen worden. Wat natuurlijk ook de vraag oproept of dit überhaupt wenselijk zou zijn als het wel mogelijk is om over levensduur drastisch te verlengen?

https://www.ahealthylife.nl/wat-zijn-telomeren-en-wat-is-hun-rol-bij-veroudering-en-vitaliteit/

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:48

Een kind 'nemen' is inderdaad egoïstisch, dus daarom vind ik dat een ouder er alles aan moet doen om het voor een kind zo prettig mogelijk te maken. Niet in de zin van luxe, maar wel in de zin van zorg, een veilig omgeving etc. Een ouder van 70 is dat imo niet, want de kans is veel te groot dat die ouder hulpbehoevend wordt voordat het kind op eigen benen kan staan.
En ook als je terminaal ziek bent, of chronisch ziek of een manier die jou in de verzorging van een kind duidelijk beperkt en daardoor ten koste van het kind gaat, zou je in mijn ogen voor het belang van het ongeboren kind moeten kiezen en niet voor jezelf. Liefde alleen is niet genoeg.

Een onderwerp wat mij wel bezighoud is maakbaarheid. Er wordt zo snel naar filters en botox gegrepen, Ozempic (anders dan bij ernstig overgewicht). Ik weet niet wat ik ervan vind: fijn dat iedereen zich goed in z'n lijf kan voelen of zorgelijk dat alles maar zo perfect mogelijk moet? En welk beeld geef je aan je kinderen?

En in dat kader in combinatie met het thema zelfbeschikkingsrecht: oorbellen bij baby's of peuters. Dat snap ik echt niet. Het is geen pop? Leuke kleding en dergelijke is allemaal prima, maar met gaatjes verander je blijvend iets aan iemands lichaam (tenzij dichtgroeien, maar waarom is dat erger dan kind te zijner tijd zelf laten kiezen). Heb je dat recht als ouder? En waar ligt dan de grens? Waarom geen andere piercing of tattoo bij je baby?

Edit: eerste alinea iets aangevuld.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 07-12-25 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:51

Oh helemaal eens tiggs. Zowel de maakbaarheid waar voor een gedeelte ozempic ook onder valt nu en de botox en alles. Maar de oorbellen bij kinderen vind ik ook lastig ja!

Ik ben voorstander van medicatie om mensen met flink overgewicht die het er niet afkrijgen te ondersteunen. Maar niet dat mensen het gaan nemen om een paar kilo kwijt te raken. Of die nooit iets aan levensstijl gedaan hebben/die niet willen aanpassen. Ik zou juist graag zien dat die 1e groep het ook vergoed krijgt inclusief begeleiding van arts in het echt en niet online en andere hulp die eventueel nodig is. Zodat het niet iets is wat alleen bereikbaar is voor mensen met genoeg geld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:00

Roodvos schreef:
Zolang het nog normaal is een vrouw te vragen naar haar meisjesnaam en mannen raar kijken als je vraagt naar hun jongensnaam zou ik heel voorzichtig zijn met een (theoretische) 1-kind politiek.

Er wordt nog steeds te gemakkelijk vanuit gegaan dat een vrouw de naam van haar man aanneemt, "want dat is de gewoonte".
En dan kom je dus al weer in het voortzetten van die mannelijke familienaam. Het is mij overigens een raadsel waarom dat belangrijk is. Want ik vind sowieso dat een kind naar de moeder vernoemt moet worden, omdat:
1. dat is de enige waar je 100% zeker van bent ;)
2. Alle kinderen krijgen van hun moeder hetzelfde mitochondriale DNA mee. Families zijn zo via de vrouwelijke lijn tot ver in het verleden te volgen. Het is ook de manier waarop men heeft kunnen bepalen hoe mensen zich over de aarde verspreid hebben.

Het grappige is dat mensen dan met allerlei argumenten komen waarom ze voor 'naam man' gekozen hebben. Ja heel plausibel allemaal, maar als dat zou kloppen zouden we toch veel meer op een 50/50 verdeling moeten uitkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:22

journee schreef:
Ik kwam dit linkje nog tegen, wat wel interessant kan zijn in de discussie om pas op latere leeftijd moeder te worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen die op latere leeftijd voor het eerst moeder worden, na 33 of zelf na hun 40e een grotere kans hebben om oud te worden.

https://scientias.nl/vrouwen-die-na-hun-33ste-moeder-worden-leven-gemiddeld-langer/

Nu wordt wel gezegd dat de lengte van telomeren biologische bepaald zijn, maar biologische gezien is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen langer vruchtbaar zijn als ze zich op steeds latere leeftijd voortplanten. Dus ik vraag me wel af in hoeverre natuur en moedersschap zelf (hormonen) hier misschien ook enige invloed op zouden kunnen hebben? Onder het mom: life always finds a way?

In het volgende linkje wordt meer over telomeren uitgelegd. Ook waarom het niet verstandig is om deze kunstmatig te verlengen om zo ouder te kunnen worden. Wat natuurlijk ook de vraag oproept of dit überhaupt wenselijk zou zijn als het wel mogelijk is om over levensduur drastisch te verlengen?

https://www.ahealthylife.nl/wat-zijn-telomeren-en-wat-is-hun-rol-bij-veroudering-en-vitaliteit/

Interessant,over die telomeren. Ik had er wel over gehoord. In dat artikel staat ook dat genetische manipulatie het kankerrisico zou verhogen. Volgens mij is alle "geknoei" wat tegen de natuur ingaat op een of andere manier schadelijk, vroeger of later. Je kunt de natuur niet blijvend overtroeven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:09

Tiggs schreef:
Roodvos schreef:
Zolang het nog normaal is een vrouw te vragen naar haar meisjesnaam en mannen raar kijken als je vraagt naar hun jongensnaam zou ik heel voorzichtig zijn met een (theoretische) 1-kind politiek.

Er wordt nog steeds te gemakkelijk vanuit gegaan dat een vrouw de naam van haar man aanneemt, "want dat is de gewoonte".
En dan kom je dus al weer in het voortzetten van die mannelijke familienaam. Het is mij overigens een raadsel waarom dat belangrijk is. Want ik vind sowieso dat een kind naar de moeder vernoemt moet worden, omdat:
1. dat is de enige waar je 100% zeker van bent ;)
2. Alle kinderen krijgen van hun moeder hetzelfde mitochondriale DNA mee. Families zijn zo via de vrouwelijke lijn tot ver in het verleden te volgen. Het is ook de manier waarop men heeft kunnen bepalen hoe mensen zich over de aarde verspreid hebben.

Het grappige is dat mensen dan met allerlei argumenten komen waarom ze voor 'naam man' gekozen hebben. Ja heel plausibel allemaal, maar als dat zou kloppen zouden we toch veel meer op een 50/50 verdeling moeten uitkomen.

Bovenstaande argumenten kun je natuurlijk ook gebruiken als reden om wel voor de achternaam van de man te kiezen. Over wie de moeder is bestaat inderdaad nooit twijfel, als kinderen de naam van de man krijgen is geeft dit wel meer duidelijkheid wie de biologische vader is. Als de moederlijn makkelijker via dna te volgen is, kan dit met de vaderlijn via de naam blijven gebeuren.

Hoewel het vooral gebruikelijk was dat bij een huwelijk de vrouw de naam van de man aannam, gebeurde dat vroeger ook wel eens omgekeerd. Vooral als er geen mannelijke nazaten waren en de vrouw een titel en landerijen met zich mee bracht. Dan werd de man contractueel verplicht om de familienaam van de vrouw aan te nemen. :)

Maar wat ook de voorkeur is bij het geven of aannemen van een naam, zolang het tot ieder zijn tevredenheid is, maakt de achterliggende reden niet uit toch?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:35

Tiggs schreef:
Een kind 'nemen' is inderdaad egoïstisch, dus daarom vind ik dat een ouder er alles aan moet doen om het voor een kind zo prettig mogelijk te maken. Niet in de zin van luxe, maar wel in de zin van zorg, een veilig omgeving etc. Een ouder van 70 is dat imo niet, want de kans is veel te groot dat die ouder hulpbehoevend wordt voordat het kind op eigen benen kan staan.
En ook als je terminaal ziek bent, of chronisch ziek of een manier die jou in de verzorging van een kind duidelijk beperkt en daardoor ten koste van het kind gaat, zou je in mijn ogen voor het belang van het ongeboren kind moeten kiezen en niet voor jezelf. Liefde alleen is niet genoeg.

Een onderwerp wat mij wel bezighoud is maakbaarheid. Er wordt zo snel naar filters en botox gegrepen, Ozempic (anders dan bij ernstig overgewicht). Ik weet niet wat ik ervan vind: fijn dat iedereen zich goed in z'n lijf kan voelen of zorgelijk dat alles maar zo perfect mogelijk moet? En welk beeld geef je aan je kinderen?

En in dat kader in combinatie met het thema zelfbeschikkingsrecht: oorbellen bij baby's of peuters. Dat snap ik echt niet. Het is geen pop? Leuke kleding en dergelijke is allemaal prima, maar met gaatjes verander je blijvend iets aan iemands lichaam (tenzij dichtgroeien, maar waarom is dat erger dan kind te zijner tijd zelf laten kiezen). Heb je dat recht als ouder? En waar ligt dan de grens? Waarom geen andere piercing of tattoo bij je baby?

Edit: eerste alinea iets aangevuld.

In het geval van Suzan en Freek zal het ook een schok zijn geweest om te horen dat Suzan zwanger was en Freek tegelijkertijd ongeneeslijk ziek. Maar ik geloof toch dat zij elk moment samen zullen laten tellen en dat hun zoontje Sef als hij ouder is er niet aan hoeft te twijfelen hoe blij zijn ouders met hem zijn. Ook verwacht ik dat zijn ouders er alles aan zullen doen om te zorgen dat Sef niets te kort gaat komen, ook als Freek komt te overlijden.

Oorbellen bij baby's en peuters vind ik persoonlijk ook niet zo'n goed idee. Pas als het kind er zelf om gaat vragen en oud genoeg is om zich bewust te zijn van de procedure, is het in mijn optiek verstandig. Hoewel de procedure in principe niet onomkeerbaar is, is het ook niet geheel pijnvrij of zonder risico. Die keuze hoort dus in mijn optiek bij het kind zelf te liggen.

Maakbaarheid is inderdaad ook best een lastig onderwerp. Het is natuurlijk mooi als er dingen zijn die mensen helpen zich goed over zichzelf laten voelen. Maar zodra dit te ver door gaat slaan, als mensen onhaalbare wensen en onrealistische verwachtingen krijgen, dan is dit wel een probleem. Wie je bent zou ten alle tijden belangrijker moeten zijn dan hoe je eruit ziet. Niemand is perfect en constant het gevoel hebben te moeten streven naar perfectie maakt in mijn optiek niemand gelukkig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:05

journee schreef:

Dit vind ik wel een interessant artikel, het sluit aan bij mijn idee dat stress echt heel slecht is voor een lichaam. Maar dat dit niet alleen mentale stress is maar ook stress kan zijn vanuit het lichaam zelf door inderdaad ontstekingen en chronische ziekten.

Dat gezegd hebbende, kunstmatig verlengen gaat mij gevoelsmatig te ver. Ik denk altijd, het leven is zo bedoeld als cyclus, geboren worden leven, doodgaan. En hoewel ik graag mijn geliefden langer om me heen zou willen hebben geloof ik toch niet dat kunstigmatig ingrijpen hier het antwoord voor is.

Eerste stukje vind ik ook interessant, in hoe wellicht zo'n zwangerschap en hormonen dan het een en ander regelen in het lichaam. Het is fascinerend dat er nog zoveel is wat we allemaal nog niet weten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:11

Maar dat stukje over langer leven.
Daar word niet in meegenomen dat vrouwen die later een kind krijgen vaak ook hoger opgeleid zijn.
En hoger opgeleiden mensen leven ook langer.

Kunnen zich gezonder voedsel veroorloven.
Hoeven geen dokters afspraak uit te stellen enz.

Dus vermoed dat dat stuk eenzijdig is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:13

Ik denk ook dat lichamelijke en geestelijke stress veel met elkaar te maken hebben.

Journee, bij Suzan en Freek was de situatie wel anders. Hij kreeg de diagnose pas toen zij al zwanger was toch? Daatom aborteren gaat me wat te ver… ;)
Maar het is wel een schok voor het kind, al heel jong. Plus het verdriet van een ouder. Ik weet niet of ik daar bewust voor zou kiezen (dus stel dat je al weet dat je nog maar een paar maanden hebt, dan bewust zwanger worden).

MWM: en ook interessant (vind ik dan) is de vraag waar de grens ligt. Veel vrouwen verven hun haar, als ze jong grijs worden. Is Botox dan anders (omdat je het inspuit misschien? Omdat er kostbare medische tijd aan verspild wordt? De cosmetisch arts had ook een nuttiger specialisme kunnen kiezen.)? Allemaal dingen waar ik nog niet uit ben. Althans, ik heb een mening, maar is die eerlijk?