Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Cer schreef:
Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

Tja wat kan, dat kan. Als je weet dat je nog maar hooguit een paar jaar te leven hebt, je bent nog niet zwanger maar wilt toch graag een kind.... ik vind dat in eerste instantie egoïstisch ja. Dat je een kind op de wereld zet waarvan je bij voorbaat al weet dat het zonder moeder op gaat groeien...

Maar stel er zit een unit omheen van lieve familie die zeker weten dat kind fijn op gaat vangen, dan is het al anders en sowieso is het niet aan mij om zoiets voor een ander te willen beslissen ofzo. Ik vind alleen wel dat je het goed geregeld moet hebben voor dat kind.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:09

pmarena schreef:
Cer schreef:
Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

Tja wat kan, dat kan. Als je weet dat je nog maar hooguit een paar jaar te leven hebt, je bent nog niet zwanger maar wilt toch graag een kind.... ik vind dat in eerste instantie egoïstisch ja. Dat je een kind op de wereld zet waarvan je bij voorbaat al weet dat het zonder moeder op gaat groeien...

Maar stel er zit een unit omheen van lieve familie die zeker weten dat kind fijn op gaat vangen, dan is het al anders en sowieso is het niet aan mij om zoiets voor een ander te willen beslissen ofzo. Ik vind alleen wel dat je het goed geregeld moet hebben voor dat kind.

Met dit laatste zeker eens. Als je hier bewust voor kiest, maar goede back-up hebt, dan moet dat naar mijn idee ook gewoon kunnen. Zolang het kind in elk geval maar mensen om zich heen heeft waar het op terug kan vallen.

Er is maar weinig zeker in het leven. Ik heb mensen gekend die waren opgegeven, maar na 15 jaar nog sterk in het leven stonden en mensen die ogenschijnlijk niets mankeerde en plotseling onverwacht overleden. Het leven is gewoon niet altijd te voorspellen. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:30

pmarena schreef:
journee schreef:

De bruid-to-be was zich heel goed bewust van haar figuur en had zelf ook het motto: wat je hebt moet je laten zien. :D

En behalve het feit dat ze geen wapperende kipfiletjes had, stond de jurk met mouwen haar lang niet zo mooi als de jurk zonder mouwen. Dat vond de bruid zelf gelukkig ook, want ja, ze kijkt zelf natuurlijk ook in de spiegel. :+

Maar het ging mij ook vooral om de manier waarop het gebracht wordt.
"ik vind dat niet mooi, dus ik vind dat je dat moet verstoppen" Dan denk ik vooral WTF? Volgens mij gaat het er vooral om wat de bruid mooi vind?

Er als je iets oprecht niet mooi vind staan daar kun je dat ook op een minder kwetsende manier brengen. Genoeg mensen die na zo'n opmerking niet meer met ontblote armen naar buiten zouden durven gaan, terwijl hele opmerking nergens op slaat. Soms kunnen mensen echt beter even niets zeggen. :)

Ben ik met je eens hoor, maar aan de andere kant kan het ook wel goed zijn om niet alleen maar met iemand mee te praten want er lopen best mensen rond waarvan je denkt oef heeft die geen familie / vrienden die even diegene apart nemen om ze vriendelijk te wijzen op x, y of z want ze lijken zelf niet te merken dat... vul maar in.

Iemand moet het zelf weten hoe die erbij wil lopen maar soms beseffen mensen dingen niet waarvan ze achteraf dan denken van sjips waarom heeft niemand me hierop gewezen. Maargoed dat is natuurlijk weer anders dan in jouw specifieke voorbeeld :)

Dat kan, maar ik denk wel dat er een groot verschil is tussen iemand erop wijzen dat er iets 'mis' is, bijvoorbeeld een vlek, doorkijk of kleding dat te los of te strak zit waardoor iemand zijn figuur niet mooi uitkomt, een kleur die iemand niet staat. Of iemand daadwerkelijk bekritiseren op het uiterlijk, terwijl iemand daar niets aan kan doen. (en dat ook nog benoemen, "je kan er niets aan doen, maar" :') )

Al was er nu gezegd, "ik vind jouw armen mooier uitkomen in een jurk met mouwen, hoe denk je daar zelf over" ? Dan is dat toch net even iets anders dan feitelijk zeggen: "Ik vind je armen lelijk". Dan denk ik zelf vooral, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig... :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:37

Elisa2 schreef:
journee schreef:

Zo herkenbaar! Ik vraag me nog steeds af waarom een snee brood ooit een boterham is geworden. Was dat vroeger dan zo'n beetje de enige keuze qua beleg? "wat wil je op je brood? Gewoon boter, ham?" :D

Ik denk ook niet direct dat mensen vroeger per definitie gelukkiger waren, maar wel sneller gelukkiger met minder. Dat vooral eenvoudig leven het soms makkelijker maakt om gelukkig te zijn met kleine dingen.

Hier op bokt is ook een topic van Thea: 'leven als Laura, mijn kleine huis op de prairy.' Als je dat doorleest begrijp je vast wat ik bedoel. :)

Heb het even opgezocht want ik was nu wel nieuwsgierig. :D

Het is waarschijnlijk een samentrekking van het woord Boter en en het oudere woord voor stuk of homp.

Meerdere bronnen suggereren dat '-ham' een oude benaming is voor een 'stuk' of 'homp' brood. Zo werd het vroeger ook wel 'boterram' genoemd, waarbij 'rammel' of 'remmel' een ander woord was voor een sneetje brood.

Gewoon brood met boter dus.

Goed om te weten! :D
Mensen die geen boter op hun brood willen, voortaan alleen 'ham' aanbieden. Ben benieuwd naar die gezichten. O:) :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

prompter schreef:
anjali schreef:
Volgens mij probeert de overheid enkel en alleen om zo veel mogelijk belastinggeld bijeen te harken. de belasting op paardenvoer is toch ook sterk verhoogd terwijl daar helemaal geen "genotsmiddelen" tussen zitten. :(

Natuurlijk proberen ze dat, en dat stoppen ze dan weer in andere uitgaven zoals de almaar duurder wordende zorg. Het is niet zo dat ze een oude sok vol aan het stoppen zijn. Als er ergens geld tekort komt in de overheidsuitgaven, wordt het op een andere plek weer geïnd, zo simpel is het eigenlijk. Dat wij het daar niet altijd mee eens zijn is ook duidelijk }>

Ging het geld maar naar de zorg. Het gaat naar asielzoekers (ik las weer dat we van Brussel een X aantal mensen moeten opnemen, maar dat Nederland dat gaat afkopen), of Oekraine. En dat vind ik veel slechtere doelen dan de zorg.

Het is volgens mij wel zo dat mensen in Azie gelukkiger zijn met minder. Maar er zijn daar ook minder burnouts e.d. De werkdruk is daar kennelijk lager terwijl men daar wel langer werkt. Maar ook daar wil men natuurlijk geld verdienen en er leuke dingen van kopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

germie schreef:
prompter schreef:

Natuurlijk proberen ze dat, en dat stoppen ze dan weer in andere uitgaven zoals de almaar duurder wordende zorg. Het is niet zo dat ze een oude sok vol aan het stoppen zijn. Als er ergens geld tekort komt in de overheidsuitgaven, wordt het op een andere plek weer geïnd, zo simpel is het eigenlijk. Dat wij het daar niet altijd mee eens zijn is ook duidelijk }>

Ging het geld maar naar de zorg. Het gaat naar asielzoekers (ik las weer dat we van Brussel een X aantal mensen moeten opnemen, maar dat Nederland dat gaat afkopen), of Oekraine. En dat vind ik veel slechtere doelen dan de zorg.

Het is volgens mij wel zo dat mensen in Azie gelukkiger zijn met minder. Maar er zijn daar ook minder burnouts e.d. De werkdruk is daar kennelijk lager terwijl men daar wel langer werkt. Maar ook daar wil men natuurlijk geld verdienen en er leuke dingen van kopen.

Azie is groot. Japan? Maleisië? China? Turkmenistan? Gedeelte van Turkije?

In Japan gaat deze uitspraak niet bepaald op namelijk. En er zijn ontzettend welvarende regio's in West Azië waar het extreem materialistisch is, zoals VAE, maar ook delen van China.

prompter

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Ik ben nu een boek over fabrieksmeisjes in China aan het lezen. Die zijn zo materialistisch als wat, en al net zo ongelukkkig. In de Filipijnen idem dito. Is toch ook allebei Azië. En asielzoekers kosten hier een fractie van wat allerlei andere dingen kosten. Waarom er toch altijd naar die groep gewezen wordt is me een raadsel, we hebben veel grotere problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Toch is de marktwerking in de zorg een probleem, de zorg wordt er niet beter op..voor veel mensen onbetaalbaar en de overheid kan wel een begroting maken van al het belastinggeld waar ze in investeren en waarin niet. Ik vindt het dus zorgwekkend (leuke woordspeling) dat er zoveel bezuinigd wordt in de zorg en als ik het goed begrepen heb vindt het zorgpersoneel dat zelf ook.

Haha Journee, ik denk dat je hele vreemde reacties gaat krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Marktwerking is niet alleen in de zorg een probleem. Ik denk dat door marktwerking heel veel dingen duurder en slechter zijn geworden voor iedereen.

Nou lijkt me een communistisch systeem ook niet helemaal ideaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

germie schreef:

Is dat zo?
Of is er minder ruimte om een burnout te hebben en minder waardering voor mentale problemen?
In Japan en Zuid Korea zijn de zelfmoordcijfers namelijk erg hoog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Ik zie eigenlijk geen Aziatische landen terug in dit rijtje.

Citaat:
Finland is al acht jaar op rij verkozen tot het gelukkigste land ter wereld, volgens het World Happiness Report (2025), met hoge scores dankzij sterk sociaal vangnet, vertrouwen, goede gezondheidszorg en werk-privébalans, gevolgd door Denemarken, IJsland, Zweden en Nederland op de vijfde plek. Scandinavische landen domineren de top, maar ook landen als Costa Rica en Mexico stijgen.
Top 10 Gelukkigste Landen (2025):
Finland
Denemarken
IJsland
Zweden
Nederland
Costa Rica
Noorwegen
Israël
Luxemburg
Mexico
Waarom zijn deze landen zo gelukkig?
Sociaal Stelsel: Sterke sociale voorzieningen en gratis onderwijs.
Vertrouwen: Hoog maatschappelijk vertrouwen, zoals in het teruggeven van gevonden portefeuilles.
Werk-Privébalans: Veel autonomie en flexibiliteit in werk.
Natuur & Gemeenschap: Veel ruimte, natuur en een ontspannen levensstijl.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:20

Als je in nederland op dagelijkse basis het aantal klachten optelt, (over het weer, de politiek, de prijs van de boodschappen, enz.) dan zou je nooit verwachten dat we het in Nederland eigenlijk best goed hebben en zo hoog op de lijst gelukkige landen zouden staan. :D

Nu is in Nederland klagen natuurlijk wel volkssport nummer één, het schijnt zelfs verbindend te werken. :+

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-we-zo-klagen-in-onze-cultuur-mag-je-over-alles-klagen-het-is-verbindend~aba9b44e/

Maar ik denk ook dat de meeste mensen meer klagen als ze het eigenlijk best goed hebben en bang zijn dat de situatie slechter wordt? Zeker vergeleken met mensen die aan de grond zitten, of als een situatie zo slecht is dat het eigenlijk alleen maar maar beter kan worden? Dat kunnen klagen ansich eigenlijk al een luxe is? :)

Ik vermoed ook dat in landen met minder welvaart 'geluk' of 'pech' dus niet hetzelfde ervaren wordt. Dingen die hier als een stap terug worden ervaren, zijn ergens anders misschien juist wel een stapje vooruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Ja dat zal zeker meetellen. En ook heel simpel, als je weet hoe het is om iets te hebben, bvb. vrije tijd, geld, weet ik wat.... en je hebt het even niet of minder, dan zal je sneller klagen als je weet wat je mist dan wanneer je het nooit ervaren hebt :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Goof schreef:
germie schreef:

Is dat zo?
Of is er minder ruimte om een burnout te hebben en minder waardering voor mentale problemen?
In Japan en Zuid Korea zijn de zelfmoordcijfers namelijk erg hoog.

Ik weet niet van alle landen wat. Wel van India en daar zijn ook veel zelfmoorden helaas. Vrouwen vaak wegens ongelukkig huwelijk, en mannen wegens financiele problemen. Bijv. boeren als hun oogst is mislukt. Ze drinken dan landbouwgif- dat hebben ze immers gewoon staan |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:43

China en japan ook door de hoge werk druk. Ze mogen niet falen.