Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:09

Gebakken lucht gaat in ieder geval prima :=

rien10

Wilders heeft zeker talenten. Ik denk dat hij nu (anno 2025) niet anders kan dan in de politiek blijven. Waar ter wereld, in welk bedrijf, kan hij werken. Bovendien zal hij de rest van zijn leven beveiligd moeten blijven. Dat alleen al is een trieste zaak.

veneri

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

Dit vind ik dus echt een dooddoener dat dit steeds door iedereen en de politieke partijen wordt benoemd.

1. Hij is kort aan de ‘macht’ geweest en is hierbij op heel veel fronten tegengewerkt
2. Waarom wordt er niet gekeken naar 12 jaar afbreuk van Nederland veroorzaakt door het linkse kabinet? Willen we dat graag weer ? Erg bijzonder hoe Wilders zo afgerekend wordt op zijn enkele 2 jaartjes (nouja officieel 11 maand) en dat de rest maar vergeten wordt.

Ben nu de documentaire van Fortuyn aan het kijken, dan kom je wel even weer met je voeten ook op de grond, die man heeft het allemaal toen al voorspeld, toen al was er een ‘vluchtelingen’ probleem.

Hier nog aan het twijfelen tussen Pvv en FvD, vannacht nog maar even weer goed bekijken

Ik blijf ook twijfelen,maar bjj gebrek aan een beter passende oplossing stem ik toch pvv.
Zeker nu de peilingen zo dicht bij elkaar liggen, wil ik niet uitwijken naar een kleinere partij om daarmee indirect een grote linkse partij in het zadel te helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:10

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

Dit vind ik dus echt een dooddoener dat dit steeds door iedereen en de politieke partijen wordt benoemd.

1. Hij is kort aan de ‘macht’ geweest en is hierbij op heel veel fronten tegengewerkt
2. Waarom wordt er niet gekeken naar 12 jaar afbreuk van Nederland veroorzaakt door het linkse kabinet? Willen we dat graag weer ? Erg bijzonder hoe Wilders zo afgerekend wordt op zijn enkele 2 jaartjes (nouja officieel 11 maand) en dat de rest maar vergeten wordt.

Ben nu de documentaire van Fortuyn aan het kijken, dan kom je wel even weer met je voeten ook op de grond, die man heeft het allemaal toen al voorspeld, toen al was er een ‘vluchtelingen’ probleem.

Hier nog aan het twijfelen tussen Pvv en FvD, vannacht nog maar even weer goed bekijken

Welk links kabinet? Het laatste linkse kabinet was 50 jaar geleden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:11

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
1)
2)
3)

Wat ik bedoel te zeggen is dat Wilders goed is in het benoemen van de onvrede, van het aan het licht brengen van de onrust bij de inwoners van Nederland. En dat meen ik oprecht. Dat doet hij goed.
Punt einde.
Verder doet hij niet zoveel.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:11

Hou toch op. D66 Kaag zat bij Rutte op schoot.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:12

Ook D66 is niet links... Dat is echt een schoolvoorbeeld van een middenpartij.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:13

Ik vind het altijd jammer dat de Wilders achterban direct als domme populisten bestempeld worden, want even voor mezelf sprekend: dat ben ik absoluut niet.

Dingen die in het nieuws komen zijn gewoon niet de waarheid, gaan door filters en we worden allemaal beinvloed op welke manier dan ook. We hebben destijds in college een les gehad over het gevaar van de media, van het nieuws, dat mensen dit klakkeloos overnemen en makkelijk te beinvloeden zijn. Dat heeft mij toen echt wel aan het nadenken gezet en ik ben nog steeds blij dat ik ben opgegroeid in de tijd van het nog moeten inbellen om op het internet te mogen.

@Veneri: dat is ook voor mij een beetje de gedachte, waar gaat mijn stem eventueel meer krachtig zijn zegmaar.

Douce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:14

Je zult mij niet horen zeggen dat framing op het internet en door media niet bestaat.

Dat werkt overigens 2 kanten op (Hallo, AI beelden van Timmermans???)

Maar dat geeft nog 0 antwoorden op mijn vragen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:19

Wilders heeft amper een kans gekregen en is op zoveel punten tegen gewerkt, dat als hij was blijven zitten het zonder ruggengraat was geweest. Dán pas had hij zijn kiezers in de steek gelaten.

Het is gewoon triest om te lezen, laat staan om het daadwerkelijk op te schrijven, dat Wilders geen resultaten heeft behaald. Dat ging namelijk erg lastig als je continue wordt aangevallen op uitspraken uit het verleden en blijft aanhalen dat hij is weggelopen. Hij had geen keus. Nogmaals blijven zitten was hem zwaarder aan te rekenen, dan weglopen. Want nu heeft de kiezer opnieuw de keuze. De kiezer heeft namelijk kunnen zien dat het net een kleuterklas was, waarbij de kleuters enkel maar wilde klagen bij de juf.

Wilders heeft geen eerlijke kans gekregen. Punt. Pas als hij een eerlijke kans krijgt, dan kun je pas oordelen of hij het op de juiste manier aanpakt.
Maar het is een grote oliebol en dat blijft het. We hebben teveel partijen en zijn teveel verdeeld.
Onze politiek is een afspiegeling van de maatschappij. Niemand luistert meer naar elkaar, je wordt enkel maar aangevallen op je mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:20

Cheytjuh schreef:
Ik vind het altijd jammer dat de Wilders achterban direct als domme populisten bestempeld worden, want even voor mezelf sprekend: dat ben ik absoluut niet.

Dingen die in het nieuws komen zijn gewoon niet de waarheid, gaan door filters en we worden allemaal beinvloed op welke manier dan ook. We hebben destijds in college een les gehad over het gevaar van de media, van het nieuws, dat mensen dit klakkeloos overnemen en makkelijk te beinvloeden zijn. Dat heeft mij toen echt wel aan het nadenken gezet en ik ben nog steeds blij dat ik ben opgegroeid in de tijd van het nog moeten inbellen om op het internet te mogen.

@Veneri: dat is ook voor mij een beetje de gedachte, waar gaat mijn stem eventueel meer krachtig zijn zegmaar.

Maar welke linkse kabinetten heb je het dan over? Welke linkse kabinetten hebben 12 jaar Nederland afgebroken?

Want de afgelopen 12 jaar zijn de kabinetten (centrum)rechts geweest. Het enige kabinet waar de PvdA in de coalitie zat, was Rutte II en dat was een coalitie van VVD en PvdA. Dat was van 2012 tot 2017.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:21

@Kaja Wat is de tegenwerking dan geweest? Ik zie dat oprecht niet. Politieke tegenstand, ja dat wel. Dat heeft iedere politicus.
Keuzes heeft iedereen, iedere dag. Blijven zitten is een keuze. Weglopen is een keuze. Roepen is een keuze. Met inhoudelijke argumenten komen is een keuze.
Als de politiek een afspiegeling van de maatschappij is, dan is het duidelijk; de maatschappij wil Wilders niet aan het roer.
Of is het alleen een afspiegeling als het jou uitkomt, Kaja?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:24

Kaja schreef:
Wilders heeft amper een kans gekregen en is op zoveel punten tegen gewerkt, dat als hij was blijven zitten het zonder ruggengraat was geweest. Dán pas had hij zijn kiezers in de steek gelaten.

Het is gewoon triest om te lezen, laat staan om het daadwerkelijk op te schrijven, dat Wilders geen resultaten heeft behaald. Dat ging namelijk erg lastig als je continue wordt aangevallen op uitspraken uit het verleden en blijft aanhalen dat hij is weggelopen. Hij had geen keus. Nogmaals blijven zitten was hem zwaarder aan te rekenen, dan weglopen. Want nu heeft de kiezer opnieuw de keuze. De kiezer heeft namelijk kunnen zien dat het net een kleuterklas was, waarbij de kleuters enkel maar wilde klagen bij de juf.

Wilders heeft geen eerlijke kans gekregen. Punt. Pas als hij een eerlijke kans krijgt, dan kun je pas oordelen of hij het op de juiste manier aanpakt.
Maar het is een grote oliebol en dat blijft het. We hebben teveel partijen en zijn teveel verdeeld.
Onze politiek is een afspiegeling van de maatschappij. Niemand luistert meer naar elkaar, je wordt enkel maar aangevallen op je mening.

Jij vindt dat Wilders geen eerlijke kans heeft gekregen. Dat is iets anders dan dat hij feitelijk geen kans heeft gehad.

Ik vind dat hij wel een kans heeft gehad, maar omdat zijn wensen wettelijk gewoonweg niet mogelijk zijn, kwam er niks van terecht. De oppositie heeft gedaan wat de oppositie doet (en wat Wilders zelf ook altijd heeft gedaan toen hij oppositie voerde).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:24

rien10 schreef:
Als de politiek een afspiegeling van de maatschappij is, dan is het duidelijk; de maatschappij wil Wilders niet aan het roer.

De maatschappij? Of de politiek?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:25

Kaja schreef:

Hij heeft een zeer eerlijke kans gekregen en die verkloot door met name incapabele bewindspersonen aan te dragen vanuit zijn eigen partij.
Laatst bijgewerkt door martichr op 28-10-25 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:26

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Dat mag jij zeggen, jij schrijft deze opmerking in je post Onze politiek is een afspiegeling van de maatschappij. Niemand luistert meer naar elkaar, je wordt enkel maar aangevallen op je mening.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:26

_San87_ schreef:
Kaja schreef:

Jij vindt dat Wilders geen eerlijke kans heeft gekregen. Dat is iets anders dan dat hij feitelijk geen kans heeft gehad.

Ik vind dat hij wel een kans heeft gehad, maar omdat zijn wensen wettelijk gewoonweg niet mogelijk zijn, kwam er niks van terecht. De oppositie heeft gedaan wat de oppositie doet (en wat Wilders zelf ook altijd heeft gedaan toen hij oppositie voerde).

Wilders heeft geen eerlijke kans gehad. Punt.
Hij is op bijna alle fronten tegen gewerkt door de coalitie, laat staan door de oppositie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:27

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Het grootste deel van de maatschappij. Anders zouden de 13 miljoen kiesgerechtigden allemaal massaal voor Wilders gaan, toch?

Het is zo dat een deel van de maatschappij inderdaad de PVV aan de macht wil, maar er is een veel groter deel die dat niet wil. Dat zie je aan hoe er gestemd is de afgelopen keer maar ook als de peilingen enige indicatie zijn (waar je natuurlijk nog een slag om de arm hebt omdat die er vaak genoeg naast zitten).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:28

Kaja schreef:
_San87_ schreef:

Wilders heeft geen eerlijke kans gehad. Punt.
Hij is op bijna alle fronten tegen gewerkt door de coalitie, laat staan door de oppositie.

Dat vind jij.

Het is lastig discussiëren wanneer je meningen stelt als feiten en deze vervolgens niet onderbouwt...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:29

rien10 schreef:

Nogmaals, de maatschappij? Of de politiek?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:30

De kabinetten VVD, D66, CDA, etc die nu het hardst roepen dat Wilders niks heeft bereikt. Dat bedoel ik, vergeet het woordje links, ik zit in nachtdiensten.

Weglopen is een keuze ja, hij heeft deze ook onderbouwd. Ik vind het persoonlijk een grote kleuterklas op dit moment , het moet niet mogelijk kunnen zijn om een partij uit te sluiten die zo groot is en dus een groot deel van de Nederlandse bevolking presenteert. Simpel as that.

Wat mij betreft mogen er ook gewoon heel wat partijen van de lijst, om het duidelijker en eenvoudiger te maken voor de kiezer.

rien10

@Kaja, je schrijft nu al een paar keer "tegengewerkt". Maar ik zie dat oprecht niet. Tegenstand? Jazeker, politieke tegenstand. En zo hoort het ook als je het niet met elkaar eens bent in politiek opzicht. Maar tegenwerking? Nee, dat zie ik niet.
Ook niet als jij "punt" zegt.

Kaja

_San87_ schreef:
Het grootste deel van de maatschappij. Anders zouden de 13 miljoen kiesgerechtigden allemaal massaal voor Wilders gaan, toch?

Het is zo dat een deel van de maatschappij inderdaad de PVV aan de macht wil, maar er is een veel groter deel die dat niet wil. Dat zie je aan hoe er gestemd is de afgelopen keer maar ook als de peilingen enige indicatie zijn (waar je natuurlijk nog een slag om de arm hebt omdat die er vaak genoeg naast zitten).

De PVV was de grootste partij toch? Of is dat nu ineens niet meer relevant?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:31

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Nogmaals, de maatschappij? Of de politiek?

Beide.
Ik zie het merendeel van de Nederlanders hem niet willen. (Zie uitleg San over kies cijfers) en de politiek wil niet met hem samen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:31

Kaja schreef:

Maar snap je dat het een parlementaire democratie is waarbij de partijen in overstemming met elkaar moeten komen? De andere partijen hebben de plicht hun achterban te verdedigen, en die 2 mil kan niet alles opleggen aan de rest van nl. Dan is het geen parlementaire democratie meer. Dat is altijd al zo geweest. Dat een partij daar consequent niet toe in staat is zegt veel over de capaciteiten om te samenwerken en de haalbaarheid van de beloftes. Het onvermogen dat ze kennelijk bezitten staat gewoon haaks op ons politieke systeem.

Kansen en termijnen zullen daar vrees ik weinig aan veranderen, dat is de kern van zo'n partij. Stemmen op een partij die enkel ruzie zoekt is gewoon onverstandig als je wilt dat jouw zorgen op de lange termijn verdedigd willen worden. Zelfde denk ik over pvdd. Weliswaar klein, maar ik denk dat zij hetzelfde onvermogen bezitten. De partijleden hebben constant ruzie met elkaar :=