Laboratoriumgegevens gehackt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Laboratoriumgegevens gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:51

Hier ook de eerste spam telefoontjes gehad

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:57

c_alsemgeest schreef:
purny schreef:
Dat je door vreemde nummers gebeld wordt, vreemde smsjes en mailtjes krijgt is van alle tijden. Dat het nu zo is ga je het idee krijgen dat het ermee te maken heeft.

Gewoon altijd op je hoede zijn voor dit soort praktijken.

Ik zat er niet bij, maar wordt ook continu gebeld en gesmst door vreemde nummers en buitenlandse nummers.

Ik ook. Gisteren nog door iemand uit Frankrijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:39

Gebeld worden naar wat nl 06 lijken te zijn. Je hoort dan een bandje en het nummer blijkt uit 11 cijfers te bestaan.
Buitenlandse sms’jes ontvangen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:01

Mijn zusje heeft ook een brief gehad en wordt sinds kort ook gebeld door 06 nummers.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:02

Ik heb wel een brief gehad maar wordt (nog) niet gebeld door vreemde nummers.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:05

En vandaag voor het eerst gebeld door een nummer uit Griekenland.

Nog nooit gehad zoals die franse nummers.
Ik denk nu wel dat het met deze datalek te maken heeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:14

Evercreek schreef:
Ik geloof ook niet dat ze telefoonnummers hebben gehackt toch?

Jawel.

Ik werd laatst gebeld door iemand die beweerde dat ik hem eerder had gebeld. Dat had ik niet gedaan. Dus worden er mensen gebeld door mijn nummer -:(-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:22

Spoofing is heel bekend ja. Maar dat gebeurt ook zonder deze lek veel. Hopelijk komt er niet te veel overlast.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:44

Lieser schreef:
Evercreek schreef:
Ik geloof ook niet dat ze telefoonnummers hebben gehackt toch?

Jawel.

Ik werd laatst gebeld door iemand die beweerde dat ik hem eerder had gebeld. Dat had ik niet gedaan. Dus worden er mensen gebeld door mijn nummer -:(-

Dat is spoofing en heeft niks met het lek te maken.

Dat gebeurd heel erg veel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:48

Hoe weet jij dat? In mijn ogen kan spoofing wel zeker voorkomen bij gelekte telefoonnummers.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:54

SansaS schreef:

Daar geloof ik niks van. Ik heb een geheim 06-nummer, dat zelfs niet door de provider zichtbaar gemaakt kan worden. Dus dat nummer bestaat niet voor spoofers. Behalve als het gelekt is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:56

Maar er wordt toch gezegd door het lab dat er geen telefoonnummers gelekt zijn. Dus als je gebeld wordt door een onbekend nummer heeft dat niets te maken met dit datalek.
Ze toetsen gewoon elke keer een nummer in dat 1 cijfer verschilt en ja dan krijg je dus ook een geheim 06 nummer gebeld.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:57

Ze draaien daarmee random nummers daarvoor hoeven ze geen gelekte te hebben. Ze proberen gewoon van alles.

Wat ik.bedoel is dat telefoontjes spoofing etc ontzettend veel al gebeurd. Er is maar bij heel klein deel van de vrouwen een telefoonnummer gelekt en voor de rest niet en ik lees hier veel van ja sinds kort.. terwijl het lek al veel langer speelt al een maand voordat het überhaupt naar buiten kwam.

Overal waar jij je telefoonnummer achterlaat is er kans op dat je gekke telefoontjes krijgt. Dat heeft niet zo heel veel van doen met dit lek. Ja het kan, maar kan echt evengoed gewoon zijn omdat je je telefoonnummer in een webshop achter gelaten hebt.

En spoofing kan gewoon überhaupt zonder lekken.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:58

friezenfan2 schreef:
Maar er wordt toch gezegd door het lab dat er geen telefoonnummers gelekt zijn. Dus als je gebeld wordt door een onbekend nummer heeft dat niets te maken met dit datalek.
Ze toetsen gewoon elke keer een nummer in dat 1 cijfer verschilt en ja dan krijg je dus ook een geheim 06 nummer gebeld.

Juist dit ja.

Ze zijn je telefoonnummer daar niet voor nodig maar er draaien gewoon grote computers die steeds nummers bedenken en kiezen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:58

Ik heb al maanden geen rare telefoontjes gehad. Wel op mijn werknummer dit weekend. Maar die is niet bekend bij het lab.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:02

Nou precies dus mensen stop met zeggen dat je rare telefoontjes krijgt vanwege dit lek. Dus is bij zo goed als iedereen dus niet waar ze vandaan komen.

Het zou fijn zijn als dit topic vooral gebruikt wordt voor nuttige dingen zoals een nieuw nieuwsbericht.

En ja ik vind het ook oncomfortabel als er weer eens een robotstem zegt voeg me toe op whatsapp want ik wil je een berichtje sturen. maar dat heeft niets hier mee te maken.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:23

AdemoJoey schreef:
Ik ben inderdaad ook (voor het eerst) gebeld door een nummer uit Frankrijk. Kan ook via een ander datalek zijn gegaan of gewoon 'random'. Op de site van het bevolkingsonderzoek staat nu herhaaldelijk dit; E-mailadressen en telefoonnummers zijn niet door Bevolkingsonderzoek Nederland gedeeld met het laboratorium.

I.t.t. wat er in de brief staat dat het bij een beperkt aantal mensen wel het geval is.

Ik lees dat een heel aantal mensen instanties/gemeente/bank hebben ingelicht, maar wat spreek je dan af zodat ze weten dat ze daadwerkelijk met jou te maken hebben?

Heeft iemand misschien nog antwoord op mijn laatste vraag?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:12

friezenfan2 schreef:

Waarom reageer je zo stellig als je niet weet waar je over praat? Reageer dan gewoon niet.

'Het gaat daarbij om de volgende gegevens: naam, adres en woonplaats, geslacht, soort onderzoek (zelftest of uitstrijkje), geboortedatum, BSN-nummer, testuitslag(en) en de naam van de huisarts. E-mailadressen en telefoonnummers zijn niet door Bevolkingsonderzoek Nederland gedeeld met het laboratorium.
Helaas kan het nog steeds zo zijn dat deze gegevens zijn gelekt, omdat ze door een andere opdrachtgever van het laboratorium zijn verstrekt.'

https://www.bevolkingsonderzoeknederlan ... r-vermeld/

Ook telefoonnummers kunnen dus zijn gelekt!!!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:00

Waarom reageer je zelf zo stellig dat je daarom last van spoofing hebt?

Je heb een geheim nummer maar het zal een combinatie van cijfers zijn. Die hoeven ze niet in handen te hebben hoor maar worden gewoon gegenereerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:05

Lieser schreef:
SansaS schreef:

Daar geloof ik niks van. Ik heb een geheim 06-nummer, dat zelfs niet door de provider zichtbaar gemaakt kan worden. Dus dat nummer bestaat niet voor spoofers. Behalve als het gelekt is.

Ze gebruiken ook nummers die helemaal (nog) niet in gebruik zijn.
Het gaat hen erom dat mensen een Nederlands 06 nummer in beeld zien.
Ze laten een computer willekeurige nummers meesturen die in beeld komen te staan. Die niet een nummer die ze uit een bestaande lijst hebben.
Ook als je spontaan gebeld wordt door spammers komt omdat ze computer alle nummers op volgorde laten bellen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:58

friezenfan2 schreef:

Er zijn weldegelijk telefoonnummers gelekt:
"We hebben bevestigd gekregen dat het gaat om persoonsgegevens zoals naam, adres en woonplaats, geboortedatum, BSN-nummer, testuitslag(en) en namen van zorgverleners. Bij een beperkt aantal deelnemers gaat het ook om e-mailadressen of telefoonnummers."

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:31

En ik vraag me dan af wat in hun ogen onder een 'beperkt aantal' wordt verstaan als er 800.000+ patiënt gegevens zijn gelekt := :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:21

Zullen we ophouden met de discussie of de telefoontjes wel of niet door dit datalek komen?
Ik zou hier graag updates lezen mbt het datalek bij het bevolkingsonderzoek, ipv meldingen door welk telnr iemand nu weer is gebeld.
Misschien daar een nieuw topic voor aanmaken?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

SansaS schreef:
Waarom reageer je zelf zo stellig dat je daarom last van spoofing hebt?

Je heb een geheim nummer maar het zal een combinatie van cijfers zijn. Die hoeven ze niet in handen te hebben hoor maar worden gewoon gegenereerd.

Ik heb dat ooit gehad,ik had blijkbaar een verkeerd nummer in getikt, dus er neemt iemand op ,die was over de zeik dat ik haar gebeld had,want ze had een geheim nummer,hoe ik aan haar nummer kwam :') ...Uhhh kwestie van niet goed opletten...maar ze geloofde me niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Tja, een geheim nummer is geen garantie dat iemand die kan raden/perongeluk in kan tikken haha