De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:40

Ik denk dat daarbij zoiets bedoeld wordt.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:50

ZwarteHeks schreef:
Die 5% starten dus niet of bijna nooit. Die rijden geen, tot weinig dressuurwedstrijden.

Dus die handvol mensen die toevallig wel alles kunnen en snappen komen toevalligerwijs nooit op wedstrijd? Maar als ze dan langer doorgetraind hebben, komen ze vervolgens toch nóg beter voor de dag? Dat moet toch opvallen?

Ik vind het een beetje moeilijk te geloven dat geheel toevallig alleen mensen die geen dressuur wedstrijdsport beoefenen of er mee gestopt zijn, kunnen snappen hoe het echt moet en kunnen zien hoe fout andere het doen. Dat is me allemaal een beetje té toevallig met het mediabereik wat we tegenwoordig hebben over deze planeet. Als ze dan al niet zichtbaar zijn in main stream media, zouden we toch op SM mooie voorbeelden moeten kunnen vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:56

Ik volg Sonja Weber Reitkunst op Facebook, daar word ik echt heel blij van :). Ze legt ook heel goed uit wat ze doet en waarom.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:58

c_alsemgeest schreef:
manubres schreef:
Zuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuucht...................

Ik vind het eigenlijk geen hele vreemde vraag, je hebt altijd een vrij uitgesproken mening over wie het allemaal niet goed doet, ook over hoe je het zelf niet goed deed maar nu wel. (Goed of iig beter dan eerst)
Mensen overtuig je het snelste met goede voorbeelden te laten zien. En het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze als je niks wil delen op internet, maar de vraag vind ik niet heel gek.

Ik hoef geen mensen te overtuigen. Iedereen mag een mening hebben en die van mij is duidelijk. Ik zucht vooral omdat dit alleen in de paardensport zo is...als je een mening hebt over een ander dan moet je eerst zelf bewijs leveren of je het beter kan.

Ik hoor nooit iemand in een andere sport dat verkondigen. Als de halve voetbalwereld zegt dat Ronaldo slecht heeft gespeeld hoor je niemand zeggen: laat eens beeld zien dat jij het beter kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:00

manubres schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik vind het eigenlijk geen hele vreemde vraag, je hebt altijd een vrij uitgesproken mening over wie het allemaal niet goed doet, ook over hoe je het zelf niet goed deed maar nu wel. (Goed of iig beter dan eerst)
Mensen overtuig je het snelste met goede voorbeelden te laten zien. En het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze als je niks wil delen op internet, maar de vraag vind ik niet heel gek.

Ik hoef geen mensen te overtuigen. Iedereen mag een mening hebben en die van mij is duidelijk. Ik zucht vooral omdat dit alleen in de paardensport zo is...als je een mening hebt over een ander dan moet je eerst zelf bewijs leveren of je het beter kan.

Ik hoor nooit iemand in een andere sport dat verkondigen. Als de halve voetbalwereld zegt dat Ronaldo slecht heeft gespeeld hoor je niemand zeggen: laat eens beeld zien dat jij het beter kan.

Je moet natuurlijk helemaal niks, maar het is niet echt bevorderlijk voor een discusse alleen maar te reclameren dat iets NIET goed gaat, maar vervolgens niet te laten zien waar het wel goed gaat. Of dat nu jijzelf bent, of iemand die je volgt oid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:02

Maar jij bent juist diegene die filmpjes vraagt.

Dus je bent zelf de persoon die om bewijzen vraagt en dus zelf niet doet wat men met voetbal doet

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:07

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Die 5% starten dus niet of bijna nooit. Die rijden geen, tot weinig dressuurwedstrijden.

Dus die handvol mensen die toevallig wel alles kunnen en snappen komen toevalligerwijs nooit op wedstrijd? Maar als ze dan langer doorgetraind hebben, komen ze vervolgens toch nóg beter voor de dag? Dat moet toch opvallen?

Ik vind het een beetje moeilijk te geloven dat geheel toevallig alleen mensen die geen dressuur wedstrijdsport beoefenen of er mee gestopt zijn, kunnen snappen hoe het echt moet en kunnen zien hoe fout andere het doen. Dat is me allemaal een beetje té toevallig met het mediabereik wat we tegenwoordig hebben over deze planeet. Als ze dan al niet zichtbaar zijn in main stream media, zouden we toch op SM mooie voorbeelden moeten kunnen vinden.

Ja natuurlijk, als die op wedstrijd gaan, scoren ze meteen goed. Zie hier in de omgeving genoeg voorbeelden van. Die gaan max. 1 keer in de maand op wedstrijd, scoren meteen goede punten, gaan misschien de week erna nog een keer, en die zijn alweer een klasse uit.

Ook de mensen die niet op wedstrijd gaan, krijgen gewoon les hoor :? Waarom zouden mensen die niet op wedstijd gaan, het niet kunnen snappen hoe dressuur moet? Je kan ook doelen stellen zonder op wedstrijd te gaan := Wedstrijd zijn niet alles, behalve aan een jury te laten zien hoe goed jij je paard hebt getraind. Heel flauw gezegd is het gewoon je ego even laten strelen door een ander (of juist niet).

Ik zie er zoveel van op SM, gaan amper op wedstrijd, of zijn juist thuisblijvers, maar investeren ontzettend veel in de training van hun paard, omdat zij daarin plezier hebben. Ze hebben geen wedstrijden nodig om dat te laten beoordelen.

Om even wat voorbeelden te geven wie ik volg op SM:
Sonja Weber (wat hierboven al genoemd is)
Anja Beran
Nadine Lindblom (al is zij van de Libery Dressage, maar och wat een voorbeeld!)
Kelly de Geus
Milly Dressage
Ingrid Klimke (obviously)
Karen Rohlf
Gareth Hughes (en zijn dochter Ruby Hughes)
Olivia Towers
Laatst bijgewerkt door ZwarteHeks op 17-06-25 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:09

_San87_ schreef:
Ik volg Sonja Weber Reitkunst op Facebook, daar word ik echt heel blij van :). Ze legt ook heel goed uit wat ze doet en waarom.

Thanks! Ga ik opzoeken.

Welke ruiters vind jij nou wel goed rijden, Manubres? Ongeacht of ze op wedstrijd gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:23

ZwarteHeks schreef:
Ja natuurlijk, als die op wedstrijd gaan, scoren ze meteen goed. Zie hier in de omgeving genoeg voorbeelden van. Die gaan max. 1 keer in de maand op wedstrijd, scoren meteen goede punten, gaan misschien de week erna nog een keer, en die zijn alweer een klasse uit.

Ook de mensen die niet op wedstrijd gaan, krijgen gewoon les hoor :? Waarom zouden mensen die niet op wedstijd gaan, het niet kunnen snappen hoe dressuur moet? Je kan ook doelen stellen zonder op wedstrijd te gaan := Wedstrijd zijn niet alles, behalve aan een jury te laten zien hoe goed jij je paard hebt getraind. Heel flauw gezegd is het gewoon je ego even laten strelen door een ander (of juist niet).

Ik zie er zoveel van op SM, gaan amper op wedstrijd, of zijn juist thuisblijvers, maar investeren ontzettend veel in de training van hun paard, omdat zij daarin plezier hebben. Ze hebben geen wedstrijden nodig om dat te laten beoordelen.

Oh ik bedoel helemaal niet dat iemand op wedstrijd moet. Er zijn overal, in alle disciplines massa's mensen die er gewoon thuis plezier aan beleven en zich blijven ontwikkelen.
Het gaat me er om dat het wel erg toevallig is dat niemand het én goed kan doen én op wedstrijd gaat op deze aardkloot. Dat vind ik gewoon ongeloofwaardig.
Dat alleen de 95% die er niks van snapt en het niet kan op wedstrijd gaat.
Dat is toch wel erg toevallig niet?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:24

DuoPenotti schreef:
Maar jij bent juist diegene die filmpjes vraagt.

Dus je bent zelf de persoon die om bewijzen vraagt en dus zelf niet doet wat men met voetbal doet

Ik hoop gewoon dat er ergens nog wel ruiters zijn die het begrijpen...dáárom vraag ik filmpjes, omdat ik heel graag een positiever beeld wil krijgen. En misschien zijn ze echt wel ergens te vinden...

En wat ik al zei: ik hoef niemand iets te bewijzen, alleen mezelf en mijn paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:26

Hm ja, dat is wel lekker makkelijk natuurlijk :).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:31

En dat zeg ik ook. Ik hoef ook niemand wat te bewijzen.

Dus verwacht je dat wel van andere, begin zelf met het goede voorbeeld te plaatsen :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:31

ik heb inmiddels begrepen dat het heel belangrijk is waar en hoe je begint,

en gelukkig gaan o.a. Ingrid Klimke, Carl Hester ook al heel lang mee om van te leren, dat de basis beangrijk is en blijft

had gelukkig instructie die goed voor de dag wilde komen dus we moesten L klaar zijn om in de B te mogen starten.

rijden in een tijd dat er nog geen binnenbakken waren en je regelmatig pauzes moest in lassen vanwege het weer, zou nu ondenkbaar zijn,

ik heb de waarde van pauzes leren kennen, zeker we hadden minder wedstrijden - alles was anders - maar de waarde ervan is nog altijd waardevol *D
Laatst bijgewerkt door mce op 17-06-25 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:33

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Oh ik bedoel helemaal niet dat iemand op wedstrijd moet. Er zijn overal, in alle disciplines massa's mensen die er gewoon thuis plezier aan beleven en zich blijven ontwikkelen.
Het gaat me er om dat het wel erg toevallig is dat niemand het én goed kan doen én op wedstrijd gaat op deze aardkloot. Dat vind ik gewoon ongeloofwaardig.
Dat alleen de 95% die er niks van snapt en het niet kan op wedstrijd gaat.
Dat is toch wel erg toevallig niet?

Ik zeg nergens dat de 95% die wel op regelmatig wedstrijd gaat het niet snapt. Lees nog maar eens terug.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:35

denisesilver schreef:
_San87_ schreef:

Thanks! Ga ik opzoeken.

Welke ruiters vind jij nou wel goed rijden, Manubres? Ongeacht of ze op wedstrijd gaan.

Heb er eigenlijk nog vrijwel geen gevonden. Wat ik al zei: ik zie wel eens een amateur in de subtop waarvan ik denk: wat fijn gereden, maar daar weet ik de naam dan niet van.

Laatst zag ik een ruiter op social media waarvan ik dacht: yes, eindelijk een gevonden. Ik ben haar gaan volgen en nu zie ik weer allemaal filmpjes met in elkaar getrokken paarden.

Wat betreft denkwijze en manier van trainen ben ik fan van Tristan Tucker, Yvet Blokesch en Kelly Geus.

En de manier van omgaan met paarden zoals het wat mij betreft zou moeten: Jesse en Britt...voor mijn gevoel stellen die het paard echt centraal.

En wat betreft dressuur: Jill Huybregts.

Maar door Dujardin ben ik toch wat huiverig geworden voor mensen die zo paardvriendelijk lijken. Charlotte heeft mijn vertrouwen in de sport echt diep geschaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:36

mce schreef:

rijden in een tijd dat er nog geen binnenbakken waren en je regelmatig pauzes moest in lassen vanwege het weer, zou nu ondenkbaar zijn,

ik heb de waarde van pauzes leren kennen, zeker we hadden minder wedstrijden - alles was anders - maar de waarde ervan is nog altijd waardevol *D

Ja die pauzes zijn echt zo gek nog niet.

Zeker bij de jonge paarden. Ik adviseer nog altijd ze na het zadelmak maken 3 maanden de wei op te gooien.

En ja hoe vaak ik een wedstrijd niet heb gezien als bakhuur waarmee je je huur met geluk kon terug verdienen :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:39

Ik kijk graag naar Cathy Mittig, maar dat is wel weer iemand die zoveel op neckrope rijdt, dat ze eigenlijk niet netjes met een bit kan rijden. Vind dat wel een beetje het euvel met bitloze optomingen. Je kan veel slechter zien als er teveel druk wordt gegeven. Met bit zie je het vaak gelijk aan de mond(hoeken).

Ingrid Klimke is inderdaad echt een voorbeeld voor de sport. Al durf ik dat bijna niet meer hardop te zeggen na het akkefietje Dujardin.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 17-06-25 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:39

zwarteheks:Jij bent ook een tandje minder stellig dan manubres meen ik me te herinneren. Je eerste regel zegt ook dat je dus wél fijne combi's ziet.

Maar ook van jou ben ik dan benieuwd hoe dat er dan uitziet.

Het gaat me er om dat we nu alleen horen wat er allemaal fout is. Waarbij manubres zelfs impliceert dat iedereen die wel iets positiefs ziet, gewoon niet snapt hoe het echt moet en de ogen gewoon nog niet geopend heeft.
En dáár gingen mijn vragen dus over: is er nou echt niemand te vinden? En hoe kan dat in vredesnaam.
(ah inmiddels een lijst gepost. waarvoor dank)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:42

DuoPenotti schreef:
mce schreef:

Zeker bij de jonge paarden. Ik adviseer nog altijd ze na het zadelmak maken 3 maanden de wei op te gooien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:43

DuoPenotti schreef:
mce schreef:

En ja hoe vaak ik een wedstrijd niet heb gezien als bakhuur waarmee je je huur met geluk kon terug verdienen :j

ik mis dit even!!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:48

De beste wedstrijd die ik tot op heden heb gereden, was toen ik dacht dat ik niet mocht starten. De organisatie zei dat ze geen coupon hadden ontvangen, terwijl die wel verstuurd was (die gele met dat doordruk vel). Dus toen ben ik maar gewoon gaan rijden, in de stromende regen :')

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:53

pol013 schreef:
zwarteheks:Jij bent ook een tandje minder stellig dan manubres meen ik me te herinneren. Je eerste regel zegt ook dat je dus wél fijne combi's ziet.

Maar ook van jou ben ik dan benieuwd hoe dat er dan uitziet.

Het gaat me er om dat we nu alleen horen wat er allemaal fout is. Waarbij manubres zelfs impliceert dat iedereen die wel iets positiefs ziet, gewoon niet snapt hoe het echt moet en de ogen gewoon nog niet geopend heeft.
En dáár gingen mijn vragen dus over: is er nou echt niemand te vinden? En hoe kan dat in vredesnaam.
(ah inmiddels een lijst gepost. waarvoor dank)

Ik heb meerdere rijtopics (met filmpjes) op Bokt gepost, be my guest om daar naar te gaan kijken. :)

Ik zie ook fijne combinaties. Dat betekent dat we echt wel vooruit gaan op de gemiddelde amateurwedstrijd, maar ik zie helaas 60/40 verhouding als in dat voor een aantal fijne combinaties, komen ook de combinaties langs (met instructie op wedstrijd erbij!) die gewoon geen goede basis mee krijgen. Dan gaat het om de spektakel (onder andere dure pony, KEP en Deniro laarzen etc.), meer de ego strelen dan daadwerkelijk met een doel op wedstrijd gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:09

Maar jij hebt gewoon nog nuance :j

Dat er meer verandering moet komen zijn wij hier de meeste het wel met elkaar eens

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:10

Die dure laarzen en cap kunnen ook wel op de bingokaart, maar vinden jullie dan dat echt goede ruiters dan maar met lelijke spullen moeten rijden? Of dat mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen beter kunnen rijden dan mensen die toevallig wel de middelen hebben?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:12

Ik ben door persoonlijke omstandigheden de afgelopen weken heel erg weinig op Bokt geweest en zie dit topic daardoor ook nu pas.
Dat filmpje is gruwelijk. Wat een waanzin en ik kan er met mijn verstand niet bij wat iemand beweegt om zo op een dier in te slaan. Zo iemand moet gewoon strafrechtelijk vervolgt worden in mijn ogen, want schorsen alleen is gewoon niet voldoende straf. Zeker niet als diegene nog niet eens het boetekleed aantrekt maar het nog probeert goed te praten ook. Afschuwelijk! Ik was best al wel in shock van het fimpje van Charlotte Dujardin, maar dit gaat in mijn ogen nog vele malen verder in gruwelijkheid.

Ik moet wel zeggen dat als ik dan de discussies lees en hoe dit drama en totale exces wordt aangegrepen om een punt te maken dat de gehele wedstrijdsport verrot is en door sommigen gesteld wordt dat het merendeel van de wedstrijdruiters egotrippers zijn die hun paard alleen als een middel om hun wedstrijddoelen te bereiken zien, vind ik dan ook wel weer erg kortzichtig. Ja lang niet alle beeld die je op wedstrijden ziet is fijn, maar er zijn wel degelijk ook hele fijne combinaties en ik zie echt het merendeel gewoon heel erg begaan met zijn/haar paard en wil leren en beter worden. En beter worden is altijd in het voordeel van het paard.

Mensen die zo afgeven op wedstrijden, zijn voor zover ik ze meemaak, vaak zelf heel erg teleurgesteld in hun eigen wedstrijdcarriere, waardoor vervolgens de gehele wedstrijdsport maar in een negatief daglicht wordt gezet om daarmee het niet waar kunnen maken van hun eigen ambities te kunnen verklaren. “Het ligt niet aan mij, het ligt aan de verrotte wedstrijdwereld en ik heb het heilige licht gezien waardoor ik er niet meer aan meedoe.“

EmberGlow schreef:
Het is dan ook zo jammer dat er eigenlijk nog geen positieve bekrachtiging te zien is in zowel de topsport als amateursport.
Een klopje op de hals na het loslaten van druk van bit/spoor/zweep/been is geen positive bekrachtiging..

EmberGlow schreef:
Dat is negatieve bekrachtiging met een 'cookie on top', dat is geen clean positieve bekrachtiging. Je paard is dan enkel opgelucht dat de aversieve prikkel weg is, en dan komt er nog een 'beloning' bovenop. Echte positieve bekrachtiging houd je in de positieve emoties en ervaringen.

Misschien mijn onkunde, ik zit niet zo in de positieve bekrachtiging vs negatieve bekrachtiging theorie scene, maar wat zie jij dan wel als pure positieve bekrachtiging om je paard te leiden? Ik kan me daar dus niet echt een goede voorstelling van maken en kom dan uit op met een hengel met een wortel voor je paard hem de weg wijzen welke kant je wilt dat hij opgaat? Ik zie het echt niet. Je hebt toch altijd je been, zit, teugel/hand hulpen nodig om je paard eerst duidelijk te maken wat je van hem vraagt. Dat doe je toch door met je been, je zit of je hand de druk iets te wijzigen, en als je paard het juiste antwoord geeft ga je weer in standje neutraal al dan niet gecombineerd met een „goed zo“ of een klopje op de hals zodat hij weet dat hij het juiste antwoord heeft gegeven?
Wat is daar alleen maar beloning on top aan en wat is daar alleen maar opluchting van het wegnemen van de prikkel aan? Je moet toch eerst aangeven wat je vraagt en daarvoor gebruik je drukverandering als communicatiemiddel. Als jij vindt dat been, bit, spoor of zweep alleen maar als agressieve middelen ingezet kunnen worden om je paard te dwingen, dan heb jij het gewoon altijd verkeerd geleerd. En ja ze kunnen misbruikt worden, maar je kan bitloos en spoor/zweeploos net zo goed heel grof en onaangenaam zijn naar je paard.

Verder ben ik helemaal geen fan van rollkur of dergelijke trainingsmethode en ben ik helemaal geen Anky fan oid. Maar ik denk wel dat bv een Anky echt meer ruitergevoel in haar pink heeft als het totaal aan alle bokkers in dit topic te samen. Ongeacht of je fan bent van haar manier van rijden, denk ik persoonlijk dus dat vrijwel elk paard nog altijd liever Anky op zijn rug heeft dan willekeurig welke bokker. De momenten van hyperflexie worden waarschijnlijk niet als fijn ervaren, maar als ik zie wat al die zogenaamd supervriendelijke ruiters maar aan lopen butsen met onduidelijke hulpen, een uur lang, dat is denk ik nog veel onaangenamer voor een paard. Want 1 ding moet je haar wel nageven, zij is superduidelijk in haar hulpen en wat ze vraagt van een paard. En uiteindelijk is die duidelijkheid volgens mij waar je een paard het meeste mee dient als je echt naar het wezen paard kijkt en niet vanuit onze menselijk bril. Het probleem zit hem denk ik ook niet bij een Anky zelf, het probleem zit het bij al diegene die haar na proberen te doen, maar niet dat ruitergevoel hebben wat zij heeft en daardoor niet die duidelijkheid geven en het vechten en weerstand wordt.

Over ruiters die ik volg, ik ben zelf niet zo van de hogere dressuur en ken daar niet zoveel namen. Ik zit veel meer in de eventing scene. Ik kijk heel erg graag naar de dressuur van ruiters als Michael Jung, Ingrid Klimke, Chris Burton, William Fox-Pitt, Rose Canter.
Verder ben ik door de podcasts ook Hester Bransen van Ruitergevoel gaan volgen. Die vind ik ook heel erg fijn en duidelijk uitleggen hoe je in de basis goed en paard vriendelijk maar wel duidelijk paardrijdt en dit sluit ook naadloos aan bij de manier zoals ik bij mijn eigen vaste instructrice les krijg.