Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:31

@Popstra: dat jij als topic opener nu net dit antwoord geeft, begrijp ik niet.

Bodyshaming van dunne mensen vind je echt niet kunnen, maar van mensen met lichaamshaar wel?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:34

Heb de OP gelezen, en ga hierin met Femke_Tweety mee. Als het je zo stoort, doe het dan ook niet bij een ander. Een voordeel heb je als dun persoon, je lichaamsgewicht zal zeer zelden je diagnose zijn als je bij een arts komt. Dat is bij mensen die dikker zijn wel anders. En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:34

Hoezo doe ik dan aan bodyshaming hier!? Omdat ik zeg dat iemand dat niet fris kan VINDEN?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:36

denisesilver schreef:
Heb de OP gelezen, en ga hierin met Femke_Tweety mee. Als het je zo stoort, doe het dan ook niet bij een ander. Een voordeel heb je als dun persoon, je lichaamsgewicht zal zeer zelden je diagnose zijn als je bij een arts komt. Dat is bij mensen die dikker zijn wel anders. En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

Jeeh..was dat maar zo, dat is het helaas ECHT niet.

Qua lichaamsbeharing lijkt het me fijn als mensen ook gewoon in hun waarde gelaten worden, wat iemand daar wel of niet mee doet moet degene zelf weten. Alleen als iets niet fris ruikt dan vind ik er wat van, maar dat staat daar los van in mijn ogen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:37

Maar wat kan er dan niet fris zijn aan beenhaar?

Popstra

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:42

Fris als in niet mooi, niet verzorgd..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:48

En bij mannen vinden we het oke..ik vind dat best wel een dubbele standaard. Waarom zou het bij een vrouw niet fris en niet verzorgd zijn? Misschien kamt ze haar beenharen wel iedere dag. :D

Ik denk dat dit wel een mooi voorbeeld is van hoe body shaming ontstaat, doordat het van vrouwen verwacht wordt dat ze altijd in een 1 of ander perfect plaatje passen. Opgelegd door de buitenwereld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:05

Popstra schreef:
Fris als in niet mooi, niet verzorgd..

Dus alle mannen zijn niet fris, niet mooi en onverzorgd? :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:06

denisesilver schreef:

Echt, misschien stoppen met invullen wat jij denkt dat er gebeurd en erger is. Het is geen voordeel en het is zelfs al geschreven dat je WEL die veroordelingen krijgt bij artsen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:07

MyWishMax schreef:
Maar hoe weet je dat het overgeven door het been was? En het niet gewoon toevallig was? Juist op de ZC is overgeven nou niet heel uitzonderlijk.

Nope op stal zelfs. Het was ieeeh beenhaar en :r

Maar wat is er vies aan schoon beenhaar eigenlijk? Is het bij een man net zo "smerig"?

Elisa _O- ik dacht eigenlijk meer aan vlechtjes met kraaltjes erin.

Maar hoezo onverzorgd? Schoon, het is geen wapperende bos zwart haar en wat dan nog? Moet ik dan bij 30 graden plus volledig bedekt rondlopen omdat iemand iets volstrekt natuurlijks smerig vindt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:12

Ja, ik vind het bij mannen ook niet tof als het heel veel is. Hoewel ik borsthaar en rughaar erger vind of als ze oksel onbeperkt laten groeien :') Hoeft niet kaal, dat niet. Maar ja, ik vind het frisser als het bijgehouden wordt. Juist door ervaring.

Mensen mogen dat ook gewoon vinden. Je hoeft het alleen niet tegen vreemden te zeggen die het hebben. Tegen iemand met wie ik een relatie heb zeg ik het wel en vraag ik of het misschien wat bijgehouden kan worden.

Dat is het ook. Meningen mag je hebben en ga je nooit voorkomen. Die hoef je alleen niet te delen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:14

Hoezo is het frisser? Als het niet stinkt, geen korsten of slijm of etenswaar aanhangt wat is er dan niet fris aan? :? ik snap dat echt niet, het is een teken van volwassenheid.

En waarom is het geen probleem iets over iemands beenhaar te zeggen als ik het niet bedek? Ik heb dat beenhaar nu eenmaal en kan er niks aan doen? Dan zou het toch ook ok zijn iemand te bezeiken over te dik of te dun? Terwijl daar misschien wel wat aan te doen is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:25

Alle mensen hebben van nature lichaamsbeharing. Ik begrijp echt niet hoe het ooit bedacht is dat vrouwen dat weg moeten halen en mannen niet?

Idem dito met make-up. Waarom is het ooit verzonnen is dat vrouwen hun wimpers moeten verven met mascara en kleur op hun oogleden smeren om mooi te worden en mannen ook niet :+

Ik doe het zelf ook allemaal braaf hoor om aan het ideaal te voldoen denk ik en omdat ik het mooier vind.
Maar dat we het mooier vinden is gekleurd door de geldende opvattingen in de maatschappij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:25

Mijn beenhaar wordt vaker gewassen dan mijn hoofdhaar :+

Het is prima om iets mooier of minder mooi te vinden. Maar onfris of vies?
Ik vind tattoos niet mooi, maar om ze nou onfris te noemen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:31

karuna schreef:
Hoezo is het frisser? Als het niet stinkt, geen korsten of slijm of etenswaar aanhangt wat is er dan niet fris aan? :? ik snap dat echt niet, het is een teken van volwassenheid.

En waarom is het geen probleem iets over iemands beenhaar te zeggen als ik het niet bedek? Ik heb dat beenhaar nu eenmaal en kan er niks aan doen? Dan zou het toch ook ok zijn iemand te bezeiken over te dik of te dun? Terwijl daar misschien wel wat aan te doen is?

Waar zeg ik dat iemand iets tegen jou mag zeggen? :+ Ik zeg juist dat je dat niet tegen een vreemde doet. Dat je een mening mag hebben, ook al doen jullie nu net alsof iedereen hetzelfde moet vinden, maar dat je die niet hoeft te vertellen tegen iedereen. Pas als je een relatie met iemand hebt oid kan je het bespreken.

En ook dat ik het DOOR ERVARING frisser vind als het bijgehouden wordt. Staat nergens dat alles kaal moet, dus je volwassen argument slaat nergens op. Je bent nog steeds volwassen als het bijgehouden wordt, zelfs als je alles kaal maakt. Mijn ervaring met mannen die het niet eens bijhouden is dat het niet fris is ja. En als je gewoon rustig leest zie je dat het niet enkel over beenhaar ging,maar juist vooral over andere plekken.

Qimm dus omdat jij het vaker wast doet iedereen dat? Mijn ervaring js van niet. Tenzij je water eroverheen laten lopen wassen vindt.

Wat een ander doet moet hij of zij helemaal zelf weten. Ik heb de voorkeur voor in ieder geval bijgehouden qua haar en zal dat ook aangeven bij relatie. Vriendinnen en vrienden moeten alles zelf weten en heb ik niet eens dezelfde mening over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:43

Popstra vond het normaal dat als het niet bedekt was er dus wat van gezegd kon worden. -O-

Ik heb geen ervaring met onverzorgd lichaamshaar. Als het met haar niet schoon is zal het met minder of geen haar hooguit minder zichtbaar vuil zijn denk ik :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:50

karuna schreef:
Popstra vond het normaal dat als het niet bedekt was er dus wat van gezegd kon worden. -O-

Dat is precies NIET wat Popstra zei.
Popstra zei dat anderen er iets van kunnen vinden, er een mening over kunnen hebben. Dat is dus iets anders dan er iets over zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:51

Citaat:
als jij schijt er aan hebt iets te laten zien zal een ander ook schijt er aan hebben iets van te zeggen blijkt.

Ik quote even.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:54

Ja, dat het BLIJKT dat de ander dan ook schijt heeft aan het iets erover zeggen?
Dat staat toch juist in jouw eigen verhaal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:26

Medische redenen maken dat ook ik niet scheer.

Dat heeft niets te maken met hoe schóón ik ben, sterker nog ik ben een gruwelijke zeikerd qua hoe vaak ik onder de douche sta, en vind het écht vervelend als ik een keer later ben dan ik zou willen.

Mensen mogen een persoonlijke aantrekking hebben meer richting dun of dik, lang of kort, blank of donker, stijl haar of kroes, kaal of behaard.
Dáár zit geen probleem in.

Het probleem zit hem in het veroordelen van dat wat niet je eigen voorkeur is.
En daar hoort 'he gatver' of 'euw bah' of 'getverdemme' of 'dat is niet fris' ook bij.

Let op, er is daarbij natuurlijk verschil in wat daadwerkelijk onhygienisch en wat dit niet is.

Dik = lui
Dun = eet niet genoeg
Heeft beenhaar = onhygienisch/onfris
Tatoe = aso
Donkere huid = minderwaardig

Overal het eerste is een pure constatering die niet erg is.
Het tweede is een óórdeel op basis van een eigenschap die níet inherent dat oordeel rechtvaardigd.

Dáár zit het probleem.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:25

Femke_Tweety schreef:
Let op, er is daarbij natuurlijk verschil in wat daadwerkelijk onhygienisch en wat dit niet is.

Dik = lui
Dun = eet niet genoeg
Heeft beenhaar = onhygienisch/onfris
Tatoe = aso
Donkere huid = minderwaardig

Overal het eerste is een pure constatering die niet erg is.
Het tweede is een óórdeel op basis van een eigenschap die níet inherent dat oordeel rechtvaardigd.

Dáár zit het probleem.

Eens! Het tweede is een oordeel op een aanname die je zelf hebt gedaan en totaal niet waar hoeft te zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:31

MyWishMax schreef:
denisesilver schreef:

Echt, misschien stoppen met invullen wat jij denkt dat er gebeurd en erger is. Het is geen voordeel en het is zelfs al geschreven dat je WEL die veroordelingen krijgt bij artsen.

Ik zeg nergens dat het een erger is dat het ander. Misschien wordt het niet serieus genomen worden door een arts, omwille van je gewicht, bij mensen die een normaal of laag gewicht hebben ondergerapporteerd. Ik heb er zoals ik al schreef zeer zelden over gehoord of gelezen, en kan ook weinig literatuur erover vinden. Over weight bias bij mensen met overgewicht des te meer. Ik heb dan weer wel van meerdere mensen gehoord, dat ze complimenten kregen van hoe ze erbij stonden, als ze veel waren afgevallen door ziekte. Dat ze zo mooi slank waren. Maar dat is ook weer een weight bias tegen overgewicht (i.e. dik zijn is slecht/ongezond/etc.). Mocht iemand wel een onderzoek oid weten over weight bias tegen mensen met ondergewicht, schroom niet om de link door te sturen.

Wat betreft scheren van lichaamsbeharing, dat was een mooie marketingtruc van oa Gilette die destijds niet genoeg mesjes verkocht aan mannen, en zich dus tot vrouwen ging richten. Met behoorlijk wat succes.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:04

Cer schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat buitenstaanders iets gaan zeggen over de gezondheid van vreemden.. is dat iets wat in dit topic benoemd wordt?

Het kan voor jou anders zijn, maar ik zie iedereen buiten met wie ik samenleef als buitenstaander.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:33

Zag net een vergelijking dat er tegen dunne vrouwen meer commentaar komt dan op dunne mannen mbt eten maar besef ook dat een kleine vrouw weer minder daarop aangesproken wordt dan kleine mannen..

Dat hele het is voor deze groep ook net zo erg moet eens stoppen. Het is allemaal niet ok: kap met mensen met een ander uiterlijk neer te halen. Je kan een mening hebben die hoeft niet altijd geuit te worden. Of iemand nu haar of geen haar heeft, "nep" of naturel is, dik of dun.. we zijn allemaal even zielig/normaal als de anderen.

Dat hele vergelijken met anderen schiet niks op.

Daarbij: hou je mening voor je als t iets is wat de persoon niet meteen kan veranderen, de rest kan normaal gebracht worden als nodig is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:48

denisesilver schreef:
Ik zeg nergens dat het een erger is dat het ander. Misschien wordt het niet serieus genomen worden door een arts, omwille van je gewicht, bij mensen die een normaal of laag gewicht hebben ondergerapporteerd. Ik heb er zoals ik al schreef zeer zelden over gehoord of gelezen, en kan ook weinig literatuur erover vinden. Over weight bias bij mensen met overgewicht des te meer. Ik heb dan weer wel van meerdere mensen gehoord, dat ze complimenten kregen van hoe ze erbij stonden, als ze veel waren afgevallen door ziekte. Dat ze zo mooi slank waren. Maar dat is ook weer een weight bias tegen overgewicht (i.e. dik zijn is slecht/ongezond/etc.). Mocht iemand wel een onderzoek oid weten over weight bias tegen mensen met ondergewicht, schroom niet om de link door te sturen.

Wat betreft scheren van lichaamsbeharing, dat was een mooie marketingtruc van oa Gilette die destijds niet genoeg mesjes verkocht aan mannen, en zich dus tot vrouwen ging richten. Met behoorlijk wat succes.

Ik weet geen onderzoeken. Wel dat het compleet normaal gevonden wordt door artsen en door heel veel mensen en deze opmerkingen tegen slanke en dunne mensen dus niet gezien worden als bias of vervelend.
En het bewijs? Onder andere mijn eigen ervaring, ervaring van mensen in dit topic die het ook aangeven en ook in mijn omgeving waren er mensen. Zelfs mijn neefjes krijgen het te horen als ze met hun moeder bij een arts terecht komen. Dus net als dat jij dat hoort van mensen met overgewicht hoor ik dat van mensen met ondergewicht of een normaal gewicht zelfs en mijn eigen ervaring.

Er zijn zoveel dingen niet onderzocht of gerapporteerd. Zo zijn 85 procent van mijn klachten en symptomen niet echt of geen gevolg van de ziekte volgens NLse artsen, want geen NLse literatuur. Een deel daarvan komt volgens hen door mijn gewicht of bouw, terwijl er aan de andere kant van de wereld wel onderzoek naar gedaan is en dus wel bij de ziekte te horen. Maar zelfs dan is het oudste onderzoek misschien net aan 10 jaar oud en meestal veel nieuwer of zelfs nog bezig.

Het is nog steeds geen voordeel, door het op die manier te benoemen impliceer je dus wel dat het erger is voor een persoon met overgewicht. Want die hebben dus dat nadeel. Als je als dun persoon hulp vraagt bij aankomen krijg je ook bij artsen gewoon 'meer eten' te horen. En bij heel veel andere klachten, van geen temperatuur regulatie tot flauwvallen tot noem maar op, dat je maar wat aan moet komen. Of de favoriete: "even wat spek op de botten kweken." Alleen wat mijn omgeving en ik niet doen is dat benoemen als we bij een arts geweest zijn, want veel mensen zijn het daar dan mee eens. Die vragen hoe het was en dan kan je beter zeggen dat er niks uit kwam dan dat het zogenaamd aan gewicht zou liggen, want dan open je de deur voor die opmerkingen. Want die worden heel normaal gevonden. Ook als je in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld. Zelfs klachten benoemen let ik op tegen wie, want ik weet van de meeste wel wat ze antwoorden en het gaat altijd over gewicht. Zelfs als ik aangeef het koud te hebben in de winter krijg ik de opmwrking; ja je hebt ook geen isolatie. En dan heb ik gewoon een normaal bmi, ja net aan de linkerkant van normaal maar nog lang geen ondergewicht, en normale kledingmaten, gewoon 36, 38, 's en m.

Het is juist een enorm vooroordeel dat mensen met lager gewicht geen last hebben van dingen als body shaming, oordelen van anderen, opmerkingen en bias bij gezondheidsproblemen. Daar gaat het al het halve topic over steeds en ook over het ontkennen daarvan. Dan is het heel frustrerend als er dan gesproken wordt over een voordeel hebben bij artsen, die je zelf nooit gemerkt hebt en blijkbaar Elisa2 ook niet.