Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:02

Ik vind het wel verwarrend dat er bij de ene bron staat dat het gaat om bedrijven die zaken doen of interesse hebben in een samenwerking met de VS, maar bij andere bronnen dan weer staat dat het gaat om bedrijven met Amerikaanse overheidscontracten.

Citaat:
De Trump-regering stuurt niet alleen anti-DEI-brieven naar Franse bedrijven, maar naar vermoedelijk alle Europese bedrijven met Amerikaanse overheidscontracten. Ook in Oost-Europese landen en België zijn inmiddels berichten van brieven die zijn ontvangen door bedrijven die worden gewaarschuwd zich aan Trumps decreet te houden dat DEI-programma’s verbiedt, met de dreiging van verlies van contracten als ze dat niet doen.

Mungbean

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:47

„Swallow all your morals, they‘re a poor man‘s quality“ (Ren)

Als het gaat om geld zullen veel bedrijven daar in meegaan -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:49

Die podcast van Joris Luyendijk is inderdaad interessant, maar ook wel een beetje eng.......

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:09

Ik heb de podcast nog niet geluisterd,

Maar wat er gebeurt is sowieso eng.

Een heel groot invloedrijk land is in extreem snel tempo richting een vorm van dictatuur aan het vliegen, en tegelijkertijd ruzie aan het zoeken met tig andere landen.

Heel veel mensen vragen zich steeds af hoe een Hitler zo groot kon worden en zo ver kon gaan.
We zien het nu lètterlijk voor ons gebeuren,
En ik heb werkelijk geen flauw benul hoe zoiets tegengehouden kan worden, en welke invloed ik er zelf nog op heb.

En dat vind ik enorm beangstigend.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:19

Mee eens, in het begin vonden veel mensen dat je niet kon/mocht vergelijken met Hitler, maar naar mijn mening is dit echt precies het type persoon dat een herhaling ervan in werken kan zetten en eigenlijk al aan het zetten is, zij het in een moderner jasje.
En ik heb ook geen idee hoe het tegen gehouden kan worden... er zijn nog zoveel mensen die achter hem/ze staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:26

Femke_Tweety schreef:

Een heel groot invloedrijk land is in extreem snel tempo richting een vorm van dictatuur aan het vliegen, en tegelijkertijd ruzie aan het zoeken met tig andere landen.

Heel veel mensen vragen zich steeds af hoe een Hitler zo groot kon worden en zo ver kon gaan.
En ik heb werkelijk geen flauw benul hoe zoiets tegengehouden kan worden, en welke invloed ik er zelf nog op heb.

Ah, daar is de Godwin eindelijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:27

Mussolini dan? :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:32

janderegelaa schreef:
Femke_Tweety schreef:

Tsja, deze ronde is er een goede reden om een Godwinnetje te doen, vind je zelf ook niet?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:35

janderegelaa schreef:

Godwin zei dat naarmate een online-discussie langer duurt, de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler nadert tot 1. Hij zei niet dat die vergelijking per definitie onjuist was

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:37

70% Normalcy bias afschudden meer en dan is inderdaad de vraag hoe pas je dat in in dagelijks leven en zeker beslissingen op lange(re) termijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:39

Lieser schreef:
janderegelaa schreef:

Godwin zei dat naarmate een online-discussie langer duurt, de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler nadert tot 1. Hij zei niet dat die vergelijking per definitie onjuist was
:j
En:
Citaat:
De Britse historicus Alec Ryrie schreef over toespelingen op de persoon Adolf Hitler in de westerse cultuur in zijn geschiedenis van het atheïsme en het agnosticisme: "Hij is het vaste ijkpunt van het kwaad. Het nazisme is een unicum in onze relativistische cultuur; een absolute standaard, het punt waar conflicten eindigen omdat we nooit hoeven te bespreken of het goed of slecht was."

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:02

Mungbean schreef:
„Swallow all your morals, they‘re a poor man‘s quality“ (Ren)

Als het gaat om geld zullen veel bedrijven daar in meegaan -O-

In hoeverre is dat mogelijk? Ik neem aan dat je als bedrijf gevestigd in Frankrijk (of welk ander land dan ook) je ook zult moeten houden aan de wetten in dat land. Dus als er in Frankrijk wel regels zijn over diversiteit op de werkvloer dan kun je dit niet zomaar overboord gooien lijkt me

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:03

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:11

Citaat:
Ik vind, dat je ergens voorzichtig moet zijn met vergelijkingen maken met Hitler, Stalin of Mao. Deze mensen hebben meer gedaan dan een democratie om zeep helpen...

Ik heb er opzich geen moeite mee om aan te geven: dit en dit stuk van het beleid lijkt op die en die uit de geschiedenis. Maar dat is wat anders dan 1 op 1 zeggen dat we te maken hebben met vergelijkbare denkbeelden of manieren van regeren.

Er zijn naast bovengenoemde 3 heren, die het bekendste zijn vanwege het uitmoorden van vele mensen, helaas nog vele handen vol met politici die ik kan noemen die hetzelfde hebben gedaan of doen zoals Trump.

Het is ook helaas niet zo, dat 'vrij zijn' , zoals wij gewend zijn, de maatstaf is in de wereld.

Deze kaarten geven een mooi beeld, er zijn meer Trumps dan je denkt:
https://www.google.com/amp/s/planetrule ... ators/amp/

Dus heeft Trump vergelijkbare zaken als andere politici,zeker. Daar kun je van leren, omdat je weet waar het zou KUNNEN eindigen

Maar vind ik dat je altijd moet opletten met vergelijken: ook.

Ik herhaal mezelf even :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:17

Citaat:
Ik vind, dat je ergens voorzichtig moet zijn met vergelijkingen maken met Hitler, Stalin of Mao. Deze mensen hebben meer gedaan dan een democratie om zeep helpen...
Trump doet ook meer dan een democratie om zeep helpen, hij heeft genoeg doden op z'n geweten en is nog steeds bezig met het deporteren van onschuldige mensen naar concentratiekampen gevangenissen in het buitenland, om maar iets te noemen.

Citaat:
Ik heb er opzich geen moeite mee om aan te geven: dit en dit stuk van het beleid lijkt op die en die uit de geschiedenis. Maar dat is wat anders dan 1 op 1 zeggen dat we te maken hebben met vergelijkbare denkbeelden of manieren van regeren.
De Trump-regering heeft een vergelijkbare manier van regeren, ik snap niet dat mensen daar hun ogen voor sluiten...

Citaat:
Er zijn naast bovengenoemde 3 heren, die het bekendste zijn vanwege het uitmoorden van vele mensen, helaas nog vele handen vol met politici die ik kan noemen die hetzelfde hebben gedaan of doen zoals Trump.
Maar dit topic gaat over Trump en zijn handelen.

Citaat:
Het is ook helaas niet zo, dat 'vrij zijn' , zoals wij gewend zijn, de maatstaf is in de wereld.
Helaas inderdaad, maar het lijkt me wel een maatstaf om naar te streven.

Citaat:
Deze kaarten geven een mooi beeld, er zijn meer Trumps dan je denkt:
https://www.google.com/amp/s/planetrule ... ators/amp/
Maar dít topic gaat over Trump.

Citaat:
Dus heeft Trump vergelijkbare zaken als andere politici,zeker. Daar kun je van leren, omdat je weet waar het zou KUNNEN eindigen
Maar vind ik dat je altijd moet opletten met vergelijken: ook.
Eens dat je hiermee moet opletten, maar in deze situatie(s) vind ik de vergelijking zeer passend.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:24

Lieser schreef:
janderegelaa schreef:

Precies. En laten we nu niet doen of dictatoriale regimes onder aanvoering van, jawel: een kwaadaardige dictator, een unicum in de geschiedenis zijn. Dus een vergelijking is soms gepast. Want tja, we weten nu hoe het in het huidige tijdsgewricht is begonnen maar we weten nog niet hoe het eindigt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:27

Ik denk uiterlijk bij de mid-terms.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:28

Als die niet afgeschaft worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:30

JMH schreef:
Sowieso heeft hij een enorme fascinatie voor 'sterke mannen' en ik kan me voorstellen dat hij opgevolgd gaat worden door zijn zoon of dat hij het op een of andere manier voor elkaar krijgt een 3de termijn te mogen zitten als president.

Ik heb zelf het idee dat hij geadviseerd wordt door een paar slimme mannen zoals de schrijver van project 2025 en dit financiële plan maar dat hij gewoon niet slim en gefocust genoeg is om deze plannen te doorzien en hij wijkt nog wel eens van de lijn van de plannen af.

Dat hele verhaal van de dollar devalueren, ik geloof er echt geen snars van dat dat Trump zijn bewuste insteek is met dat wel/niet - wel/niet of nee toch anders, enz. met die importheffingen. Ik ben er 99% zeker van dat het voor Trump gewoon simpel druk leggen is: als jij niet doet wat ik zeg, dan leg ik je een hoge heffing op.

Want inderdaad is het volgens mij (ik blijf het zeggen := ) zo dat zijn beleid ook maar aangestuurd wordt door kerels die wèl een plan hebben. En het kan best zijn dat die het prima vinden dat Trump doet wat hij al zijn hele leven doet: chaos, leed en onzekerheid veroorzaken en daarmee hun doel dienen -O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:31

Ik wilde net vragen of je wel eens in Auschwitz was geweest maar zie dat je concentratiekamp hebt aangepast. Volgens de definitie zouden we het overigens dan dus wel weer juist wel weer over een concentratiekamp kunnen hebben hoor.

In principe was Guantanamo Bay eigenlijk ook al een concentratiekamp. Idem voor waar de Oeigoeren in China in zitten nu en zo kan ik nog wel wat landen aangeven die gebruik maken van concentratiekampen.

Maar Hitler, gebruikte vernietigingskampen. Bedoel je dat met hij heeft de dood van mensen op zijn geweten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:38

pmarena schreef:
JMH schreef:
Sowieso heeft hij een enorme fascinatie voor 'sterke mannen' en ik kan me voorstellen dat hij opgevolgd gaat worden door zijn zoon of dat hij het op een of andere manier voor elkaar krijgt een 3de termijn te mogen zitten als president.

Ik heb zelf het idee dat hij geadviseerd wordt door een paar slimme mannen zoals de schrijver van project 2025 en dit financiële plan maar dat hij gewoon niet slim en gefocust genoeg is om deze plannen te doorzien en hij wijkt nog wel eens van de lijn van de plannen af.

Dat hele verhaal van de dollar devalueren, ik geloof er echt geen snars van dat dat Trump zijn bewuste insteek is met dat wel/niet - wel/niet of nee toch anders, enz. met die importheffingen. Ik ben er 99% zeker van dat het voor Trump gewoon simpel druk leggen is: als jij niet doet wat ik zeg, dan leg ik je een hoge heffing op.

Want inderdaad is het volgens mij (ik blijf het zeggen := ) zo dat zijn beleid ook maar aangestuurd wordt door kerels die wèl een plan hebben. En het kan best zijn dat die het prima vinden dat Trump doet wat hij al zijn hele leven doet: chaos, leed en onzekerheid veroorzaken en daarmee hun doel dienen -O-

Een 3e termijn kan nooit want daar heeft hij 75% voor nodig om de grondwet te wijzigen. Aan de andere kant, als hij het mag dan mag Obama dat ook.

Ik heb het idee dat Trump maar een marionet is als je ziet hoe vaak hij bepaalde info niet heeft.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:41

Ruitje: Ik schreef eerder ik het te vergelijken vind met Hitler, in een modern jasje.
Met de doden die Trump op zijn geweten heeft, bedoel ik o.a het feit dat hij het gebruik van mondkapjes en vaccinaties ontmoedigde waardoor tienduizenden mensen zijn overleden, tijdens de Covid pandemie en zijn grensbeleid die ook tot doden heeft geleid, waaronder kinderen.
Dan kun je het weerleggen door te zeggen dat deze getallen in het niets vallen bij de slachtoffers van Hitler, maar Trump is nog maar net begonnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:57

En hij zei zelf destijds al dat hij zijn stafleden niet goed vond, hij wilde Hitlers generaals :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:03

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:03

En tweet van Trump over de "creation of a unified Reich":
Afbeelding

Trump vindt dat Hitler ook goede dingen heeft gedaan:
Afbeelding

Bron: https://www.theguardian.com/us-news/art ... milarities

Nog een interessante link over de overeenkomsten: https://theharvardpoliticalreview.com/t ... ic-hitler/

Citaat:
In 2023, Trump argued at least four times that immigrants were “poisoning the blood” of the United States. Hitler, in his book, Mein Kampf, claimed that “All great cultures of the past perished only because the originally creative race died out from blood poisoning.” While this is the most striking parallel between the rhetoric used by Trump and Hitler, it is far from the only similarity.

Citaat:
Both Trump and Hitler appeal to fears of rising racial, ethnic, and cultural diversity to portray vulnerable groups as unworthy of belonging to the body politic and warranting elimination.

Citaat:
Trump has also utilized dehumanizing rhetoric to attack his domestic opponents and critics, calling them “vermin” during a Veterans Day speech in 2023. His use of that term is particularly historically-loaded: as historian Ruth Ben-Ghiat said in an email to The Washington Post, dictators Hitler and Benito Mussolini used the word “vermin” to “dehumanize people and encourage their followers to engage in violence.

En nog een link: https://www.theglobalist.com/united-sta ... -politics/

Afbeelding