Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:53

Beter toegankelijk OV is denk ik onmisbaar om reizen landelijk duurzamer te krijgen.

In Zwitserland kregen wij bij de camping gratis OV in de omringende zones, hartstikke leuke manier om de camper op de camping te laten staan en met de bus naar de stad te reizen.
En later nog eens met de bus naar de stad en vanaf daar met de trein de bergen in, wat maar een klein deel buiten de gratis zones viel.

In Luxemburg idd het gratis OV. Ook daar gezien dat veel mensen met bus en trein erop uit gingen vanaf de camping.

Als je dan idd de voorbeelden van hierboven leest, dan is dat echt een gedoe en als je toch al in de auto stapt dan rijd je niet naar het station meer maar direct naar je bestemming.

Ik woon naast een station en pak dus wel met enige regelmaat een trein ergens naartoe, maar dan schrik je inmiddels ook wel van wat dat kost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:57

Ik werkte voorheen in Veldhoven, ik meen dat de verbinding nu iets beter is, maar ik reed buiten spits en reed er dan in 35 minuten heen. Met ov was ik bijna 3 uur bezig. Enkele reis :D
Ik werkte toen 4 uur, en zou dan weer terug moeten. :')

Later werkte ik elders maar 3 ploegen, dan kon ik of niet op tijd komen in de ochtend, of niet meer naar huis in de avond.

Dus je moet hier dan wel een auto hebben.
En dat word door vele wel snel vergeten.

Qimm

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:59

Niemand zegt ook dat je geen auto meer zou moeten hebben toch? Er wordt alleen benoemd dat het OV best goedkoper zou kunnen zodat het aantrekkelijker wordt voor mensen (die wel in een situatie zitten dat het goed te doen is het OV te gebruiken) om de auto eens te laten staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:07

Nee hier niet, maar je hoort dat wel vaak genoeg zeggen.

niet zo persoonlijk trekken :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:13

DuoPenotti, ik werk zelf ook in ploegen, en de treinstation is ook ca 25 minuten met de auto. Dus dat wordt door het burgerberaad niet vergeten. Ook zijn er deelnemers met niet eens een busstation in de buurt.

Ps het spoor wordt in ieder geval niet verder uitgebreid.
De trein goedkoper maken is lastig, omdat ze het buiten de spits wel goedkoper willen maken, maar om ook rond te kunnen komen, moet de prijs in de spitsuren dan teveel omhoog. en door afspraken met de overheid zitten ze aan een maximale prijs vast.

En uit een onderzoek ((Niet van de NS) blijkt dat goedkoper of gratis maken van het ov maar zeer weinig impact heeft op het minderen van het autogebruik.
(maar ik (wij?) willen hier de volgende keer nog wat verder over doorvragen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:15

Dan heb ik jou misschien verkeerd begrepen. Het ging over goedkoper OV en in 2 reacties leg jij uit waarom jij niet met OV kunt. (of nou ja, dat dat heel onhandig is. En herkenbaar, ik woon ook een beetje middle of nowhere met matige verbindingen). Maar dat het niet voor iedereen haalbaar is om het OV (vaker) te gebruiken doet niks af aan de enorme verbetering die het zou zijn als het OV goedkoper werd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:20

Dan heb jij mij inderdaad verkeerd begrepen of ik mij verkeerd geuit :)

het was gewoon om aan te geven dat naast de prijs het vaak niet eens te doen is.
Al zou het gratis worden bij wijze van.

En ja dat word vaak vergeten. Niet perse door jou of een specifieke bokker maar gewoon algemeen. Of in den Haag.
En juist in de buitengebieden komen niet meer bussen, maar juist minder.

Zou anders fijn zijn en goed voor het milieu, zeker.
Maar met alle bezuinigen zie ik dat niet gebeuren dat onze overheid daar wat aan gaat doen.
Eigenlijk zie ik onze overheid gewoon alles maar duurder maken en als je wel maar genoeg betaald is ineens die 0,00036 graden opgelost of zo :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:30

Nou het heeft natuurlijk ook invloed op files enzo. Minder parkeerproblemen en vast nog wel meer dingen.
En een schonere lucht lijkt me voor iedereen wel aardig, nog even los van de mogelijke invloed op het klimaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:38

Volgens mij maalt onze huidige overheid echt niks om schonere lucht of klimaat.

Maar het zou echt goed zijn als de buitengebieden juist méér bussen zouden krijgen. Ik ga nu ook heel vaak met de auto omdat het met OV zoveel lastiger te bereiken is. Zelfs in de randstad! waar ik nu woon. Bijvoorbeeld van mijn huis naar een plek in de Beemster waar ik wel eens kom: 40 minuten met de auto, maar 2:35 met OV. En OV ook nog veel duurder. Dus dan wordt het toch altijd de auto...
Laatst bijgewerkt door Sheran op 12-02-25 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:39

prompter schreef:
Ik zou soms veel liever met de trein ergens heen gaan dan met de auto, veel comfortabeler, maar het is inderdaad de hoge prijs die dat voor mij tegen houdt.

En voor diverse mensen ook het gevoel van veiligheid. Gedrag van medereizigers etc.

Ik vind persoonlijk de auto vele malen comfortabeler en zal zolang ik met de auto kan geen gebruik maken van ov.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:40

Ik heb werkelijk nog nooit iets geks met medereizigers gehad, in mijn 20 jaar dagelijks OV gebruik, in elk geval niet bij gewoon overdag reizen. Die mensen waar het om gaat, reizen die wel eens met OV? Of zijn het bangmaakverhalen? Want zo kan het natuurlijk ook op tankstations onveilig zijn. Of als je met pech komt te staan, ergens in je eentje...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:47

Op wat verdere reizen nam ik eerste klas (bijvoorbeeld naar Zwitserland), dat was toch echt heel comfortabel :D (en veilig). Maar zoiets kan ik niet heel vaak betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:12

Sheran schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit iets geks met medereizigers gehad, in mijn 20 jaar dagelijks OV gebruik, in elk geval niet bij gewoon overdag reizen. Die mensen waar het om gaat, reizen die wel eens met OV? Of zijn het bangmaakverhalen? Want zo kan het natuurlijk ook op tankstations onveilig zijn. Of als je met pech komt te staan, ergens in je eentje...

Ik ging op m’n twaalfde al alleen met de trein naar school. Daarna ook voor m’n studie etc. Heb echt buitensporig veel in de trein gezeten door heel Nederland heen.

En ik heb echt veel onveilige situaties gezien en meegemaakt. En ook gehoord.

Nu woon ik ergens zonder treinstation en heb ik een auto. Dus ik ga zelden meer met de trein. Maar ik vind de treinen te duur, heel goor, veel gedoe en onbetrouwbaar. Mijn dorp heeft wel een slechte busverbinding. Alleen is het 25 min naar station Zwolle. En eigenlijk kan ik alleen in de bus zitten als ik voorin zit en vooruit rijd. Anders ga ik na een minuut of 15-20 spugen. :=

Ik ga gewoon geen 25 euro betalen om in een smerige drukke trein te kunnen gaan staan. Als ik makkelijker met de auto kan.

De enige reden dat ik nog met de trein ga is als ik in grote steden moet zijn. Maar dat komt omdat ik die gewoon slecht te bereiken zijn met de auto. En het is daar vaak enorm druk op de weg.

Daarbij raak ik ook heel overprikkeld in de trein. Ondanks goede koptelefoon. Oh en ik word wagenziek in de trein als ik achteruit rijd of moet staan. :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:16

Oprechte interesse: wat waren je onveilige situaties? Het ergste dat ik heb gezien waren dronken mannen op het perron en in de trein, met hun gebruikelijke gedrag, maar veelal was dat laat op de avond. Heb nooit iemand met messen ofzo gezien, of ontvoeringen of wat dan ook. Ik vind de trein altijd wel veilig voelen omdat er juist zoveel mensen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:31

Mensen die compleet flippen als je ze aanspreekt als ze praten in de stilte coupé. Mannen zwaar onder invloed van drugs die zich heel raar gedragen. Conducteurs die bedreigd worden. Mensen die echt agressie toonden. De politie moest toen komen en heeft ze uit de trein gehaald. Ik zat met samengeknepen billen hoor.

Ook eens uitgescholden omdat ik iemand niet achter mij aan liet lopen bij de poortjes. Dronken mannen die tegen je blijven praten en achter je aan lopen etc.

Oh en eens in een trein gezeten die vol rook stond omdat er kortsluiting was. De vonken kwamen uit de elektra.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:36

FrNo schreef:
Hallo, ik ben nog aan het bij lezen in dit topic.

Ik wil (als dat mag) hier graag om hulp vragen.
Wat betreft vervoer, heeft iemand hier nog tips om de CO2 uitstoot door vervoer te kunnen minderen?

Ik vraag dit niet zomaar.
Er is een nationaal burgerberaad voor het klimaat in Nederland nu, dat oplossingen moet bedenken voor de vraag; "Hoe kan Nederland eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"
Ik zit in dit burgerberaad.
We zijn in drie groepen gedeeld, eten en drinken, reizen en spullen gebruiken.
Ik zit in de groep reizen.

Wij moeten straks advies geven aan de overheid.

Ik woon in het Noorden/Noord-Oosten van het land. Ik werk fulltime en heb een leidinggevende functie op een productielocatie. Ik kan wel eens een dag thuiswerken, maar ben ook veel op locatie nodig. Hieronder mijn reistijden volgens Google Maps, beide enkele reis, met de auto en het OV. Ik heb mijn eigen auto, geen lease.
Auto
2 routes mogelijk
Afstand: 28,4 of 35,5 km
Reistijd: 30-45 minuten (langste route is snelste route)
Brandstof: €6-8

OV
bus en trein
beperkt tot 1x per half uur
Reistijd: 1 u 56 min – 2 u 7 min
Kosten: € 10,36
Met een fiets van/naar de bus en trein zou iets schelen (ca. 2x5 = 10 min per reis).

Ik zou best naar een hybride auto (of misschien EV) willen, maar de zwalkende regels m.b.t. wegenbelasting en de aanschafprijs van een hybride (of EV) die ook een paardentrailer kan trekken houden mij nu nog tegen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:01

Ik woon in de randstad, en werk in de randstad, 17,5 kilometer.

Met de auto: 17 minuten. Met bus en trein: 1 uur en 5 minuten :+

Dus zelfs hier, ritje van Den Haag naar Schiedam, enorm veel tijdverschil.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:33

Ik denk dat het ook belangrijk is om je niet te meten aan een ander.
Er zullen altijd mensen zijn die het beter voor elkaar lijken te hebben dan jij of juist niet.
Wat telt is dat je doet wat binnen jouw mogelijkheden ligt en iedere verandering heeft impact, hoe klein ook.
Niet iedereen is ermee bezig, en dat is ook ieders eigen keuze.
Uiteindelijk draagt iedereen op zijn eigen manier bij. Of niet. :)

Hier wordt de auto ook veel gebruikt.
Openbaar vervoer is om meerdere redenen niet haalbaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:01

Allereerst is reizen met het ov bijzonder duur en omslachtig. De reistijden zijn hier in de buurt echt bij alles veeeel langer dan dat ik de auto pak of de fiets.
Er is hier te weinig ov en niet altijd in alle richtingen.

Als ik bijvoorbeeld naar het buurdorp wil, 8km verderop, dan moet ik de bus pakken naar de stad 15km verderop en dan daarvandaan weer de bus naar dat dorp. Alleen al van mijn dorp naar de stad is iets van 3.60 euro enkele reis. Voor dat geld rij je met de auto ook naar het dorp 8km verderop. Dus het ov is meer dan 4 keer te duur.
En inefficient. Het is nog geen kwartier met de auto. Als ik naar de bushalte wandel ben ik 5 minuten onderweg. Omdat ik de bus niet wil missen ben ik er wat eerder zodat het me al 10 minuten kost. Dan 20 minuten naar de stad, overstappen, enz. Dus nee, de auto is sneller en in dit geval zelfs de fiets.

Verder kun je met het ov lang niet alles meenemen wat je mee zou willen nemen. Op vakantie met het ov is eigenlijk niet te doen. Je mist dan echt de auto op de bestemming. Plus te weinig bagagemogelijkheden. Duikspullen en en een fiets per persoon, dat gaat niet met het ov. Ik til mijn duikspullen niet eens in 1 keer naar de auto, dus krijg ze zeker niet bij een station. En als dan ook nog de fiets meemoet, dan moet je daar weer voor betalen.

Ik neem in het buitenland soms de bus als die GRATIS is. zo hadden we in Sölden een gratis buskaart. Dan gebruiken we die ook wel (en rijden met de auto naar de bushalte). Maar als je moet betalen, dan laat je het al snel zitten.
Sommige vakantieoorden bieden bij geselecteerde accommodaties een gratis kaart aan voor ov en zwembaden e.d. Maar dit jaar prijzen ze zichzelf uit de markt heb ik gezien. Nu een weekje Schwäbische Alb geboekt, wil je met gratis kaart was het 1016 euro. Wil je zonder die kaart 665 euro voor 4 personen. Tja, je geeft geen 100 euro pp uit aan het ov en zwembadkaartjes, dus het kan nooit uit.

zo'n gratis buskaart zou je bij elke accommodatie moeten krijgen. Dan zouden we er zeker wel een keer gebruik van maken.

En dan het vliegen binnen Europa, veel sneller dan met de trein en goedkoper. Ook zijn lang niet alle bestemmingen met de trein bereikbaar. Parijs gaat denk ik prima met de trein, maar wil je een stedentrip Tromso doen, dan ben je echt aangewezen op het vliegtuig.

Sowieso is vliegen ook een vorm van OV en in Noorwegen is het heel normaal dat je het vliegtuig pakt om ergens te komen. net als in Amerika.

Nog een voorbeeld waar het OV wel heel goed werkt: Edinburgh. Je parkeert op een grote parkeerplaats en je betaalt 5 pond voor de hele dag met alle OV, dus bus en tram. En een familiekaartje is voor 4 personen dan nog goedkoper. Parkeren is gratis. Maar je moet natuurlijk weer niet proberen om door Engeland of Schotland te reizen met het ov, dan kom je echt nergens.
In Nederland had je wel eens van die buskaartjes om vanaf een P+R de stad in te komen, maar dat was dan alleen voor een retourtje en niet voor allerlei dingen.

Ik zit overigens wekelijks in het ov en heb me er nooit onveilig gevoeld. Maar soms is de boel niet echt schoon. Heb wel eens kauwgom in m'n broek of jas gehad of met een hand ergens ingegrepen. Dat is niet fijn.

Vertragingen zijn er ook best vaak in het ov. Te vaak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:05

Sheran schreef:
Oprechte interesse: wat waren je onveilige situaties? Het ergste dat ik heb gezien waren dronken mannen op het perron en in de trein, met hun gebruikelijke gedrag, maar veelal was dat laat op de avond. Heb nooit iemand met messen ofzo gezien, of ontvoeringen of wat dan ook. Ik vind de trein altijd wel veilig voelen omdat er juist zoveel mensen zijn.

Neem elke dag Weert - Eindhoven... dan maak je andere dingen mee.

Sheran schreef:
Volgens mij maalt onze huidige overheid echt niks om schonere lucht of klimaat.

Maar het zou echt goed zijn als de buitengebieden juist méér bussen zouden krijgen. Ik ga nu ook heel vaak met de auto omdat het met OV zoveel lastiger te bereiken is. Zelfs in de randstad! waar ik nu woon. Bijvoorbeeld van mijn huis naar een plek in de Beemster waar ik wel eens kom: 40 minuten met de auto, maar 2:35 met OV. En OV ook nog veel duurder. Dus dan wordt het toch altijd de auto...

De vorige heeft juist de bussen hier weg bezuinigd. BBB wil ze terug.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:01

FrNo schreef:

Wat betreft vervoer, heeft iemand hier nog tips om de CO2 uitstoot door vervoer te kunnen minderen?

Er is een nationaal burgerberaad voor het klimaat in Nederland nu, dat oplossingen moet bedenken voor de vraag; "Hoe kan Nederland eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"

Carpoolen aanmoedigen. Verkeer uit de stad weren (autovrije gebieden). Hogere accijnzen op brandstoffen. Subsidies voor (electrische) fietsen. Salarisbonus bij met de fiets komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:03

Badeendje schreef:
FrNo schreef:

Carpoolen aanmoedigen. Verkeer uit de stad weren (autovrije gebieden). Hogere accijnzen op brandstoffen. Subsidies voor (electrische) fietsen. Salarisbonus bij met de fiets komen.

Wat jij wilt maakt Nederland behoorlijk wat onleefbaarder en zeker minder prettig om in te wonen. Je zou juist niets moeten beperken en duurder maken, eerder prijzen verlagen om het land leefbaar te houden en het volk gelukkig. Als je minder mobiel bent krijg je ook meer depressies omdat je niet vrij meer bent.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:04

Ik denk dat je met die maatregelen een heleboel mensen straft die wel willen, maar niet kunnen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:07

Citaat:
Hogere accijnzen op brandstoffen

Nog duurder?
Hier zit al een paar jaar geen Nederlandse brandstof meer in de auto.
Bij dit doorvoeren kun je onderhand vanuit het Westland nog in Duitsland gaan tanken, boodschappen erbij.
er komt dan uiteindelijk minder de kas in dan meer.

Verplicht fietsen.... stad dicht.... jij maakt vrienden....
Onwerkelijke dingen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:17

Ik geloof er niet zo in dat het volk ongelukkig wordt van minder auto’s / autogebruik. Beweging is gezond. Hoe meer we dat stimuleren, hoe meer we zowel het massale overgewichtsprobleem als ook het klimaatprobleem aanpakken.

Ik ben het met je eens Polar, in mijn ideale wereld dragen de grootste vervuilers ook de grootste lasten. Nu komen dit soort maatregelen altijd op de rekening van Jan Modaal. Dat is schokkend, en ik hoop dat er in het burgerberaad ook gestreden wordt om de superrijken der aarde te laten dokken voor hun klimaatbijdrage ipv mensen die net rond kunnen komen.

Wat betreft accijns, idealiter komt er een economische impuls om biobrandstoffen te gaan gebruiken. Zolang fossiele brandstoffen nog goedkoper zijn, gaan we dat niet doen. Overigens heb ik het niet over alleen Nederland, ik droom liever mondiaal. Maar laten we lokaal beginnen.