Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:57

Ik snap dat ze te weinig mensen hebben voor handhaving en daarbij is het ook lastig om iemand op hete daad te kunnen betrappen. (ik weet vanuit mijn eigen pubertijd dat de jongens hier in het dorp het juist de sport vonden om de politie steeds te slim af te zijn)

Maar ze zouden best wat meer door de wijken heen kunnen rijden misschien. Als er steeds politie of handhaving voorbij komt dan zou iets toch niet zo uit de hand moeten kunnen lopen als in de post van Suliko.

superpony

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:13

Hier zijn ze nu alle dagen best flink bezig. Aan de ene kant is de bosrand fijn, maar aan de andere kant zien ze in de woonwijk niet wat naar ons toe gaat.

Op zich zijn onze paarden rustig. Overdag gaan ze op stal voor extra slobber en dan wordt de merrie wel onrustig.
Als het donker is sluiten we de track af en kunnen ze alleen dichtbij blijven in paddock en bak. Dan kiezen ze wel een bepaalde plek om alles te bekijken, maar morgen gaat alles tegelijk.

's Nachts staan ze op stal. Zaterdag wel de luiken dicht en dan maar op goed geluk. Gister was het iets rustiger.

Waar ik me nu vooral zorgen om maak, is vooral de wind. Ik ben echt weleens vuurwerk resten op pad of wei tegengekomen, maar dat was nog minimaal. Nu kan het alle kanten op gaan. Ooit brand meegemaakt door afwijkend vuurwerk.

Mijn ene merrie is wel drachtig, maar 3jr terug ook, dus hou me daar maar aan vast.

Ik heb hier nog 0,0 politie gezien en helaas duiken ze ook het bos in en kan de politie er niet met een auto achteraan.

Het gewone afsteken is vaak niet het probleem. Maar ze verleggen gewoon altijd grenzen. Rotjes in prullenbakken, toch richting dieren gooien en dat komt denk ik door elkaar uitdagen en opstoken, maar ook echt geen idee hebben van de gevolgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:30

Suliko schreef:
Ik heb vannacht een melding gedaan van overlast bij de gemeente Utrecht en politie. Ik wilde eigenlijk bellen, maar ik probeerde heel hard te slapen en denk ook niet dat ze zouden gaan handhaven. Vannacht was echt vreselijk, van 02:00 tot 05:00 werd er stelselmatig ontzettend zwaar vuurwerk afgestoken in de wijk, zelfs vanuit rijdende auto’s had ik het idee. Ik hoorde dan een auto de straat in rijden, waarbij er tegelijk harde knallen en vonken verschenen die dan vlakbij mijn huis op het luidst waren en dan weer verdwenen. Echt absurd.
Ik had mijn slaap hard nodig, maar daar is weinig van terecht gekomen. Ook veel geschreeuw van jongeren/jongvolwassenen. Er geldt al een totaalverbod hier (Utrecht), maar de wijk waar ik in woon is echt absurd hoeveel zwaar vuurwerk er al dagenlang en in de nacht wordt afgestoken. Vannacht was helemaal leip. Ook met van die grotere bommen waar alles van trilt en auto alarmen van af gaan.

Zo klaar met dat vuurwerkgedoe! Als kind vond ik het heerlijk en voor dat deel kan ik echt wel begrip voelen voor vlak rond de jaarwisseling, met van die grondegels, rotjes en wat sierpijlen. Voor de dieren en het milieu zie ik het liefst het allemaal afgeschaft, maar een middenweg met rond de jaarwisseling met beleid een beetje vuurwerk leek me wel oké. Nu denk ik vooral, trek één lijn, volledig verbod met handhaving. Ik snap dat er geen mankracht is voor handhaving, maar mensen krijgen op deze manier toch volledig schijt aan een totaalverbod waar toch niet op gehandhaafd wordt?

Dat is natuurlijk vreselijk, maar gewoon verboden.

Volgens mij is er een vuurwerk verbod in Utrecht en dan kan je je ook afvragen of dit mensen tot dit soort acties zet.

lies schreef:
mylittlejoy schreef:
Hier hoor je af en toe een verdwaalde pijl, maar is het nagenoeg stil. Terwijl de boel met oudjaar toch wel aardig de lucht in gaat.

Cobra's en dat illegale Duitse spul zouden ze van mij gelijk mogen stellen aan illegaal wapenbezit ofzo. Misschien dat dat wat zou schelen. De sierpotjes en pijlen zijn het probleem niet.

Ik weet niet welke sierpotjes en pijlen jouw buren kopen, maar hier zijn die wél een probleem. Het is hier gewoon oorlogsgebied rond oud en nieuw, allemaal volkomen legaal vuurwerk.

Als je buren (buurjongens) voor 1500 euro pp aan vuurwerk kopen, reken er maar op dat je een probleem hebt, als je paarden daar naast wonen. Je kunt gewoon niets voor ze doen, behalve de complete paniek proberen te maskeren met dichtgeplakte deuren en ramen en keiharde muziek. Maar het helpt allemaal niets en het is echt verschrikkelijk zielig.

Het probleem is dat dat ook niet veilig is of garanties biedt.

Hier lopen ze buiten en zet ik ze overdag dus even op stal voor de extra slobber in de winter. Dan eet mijn merrie daar in stappen van. Die staat nu in de grootste stal, maar zou zich echt compleet kapot draaien morgenavond. Daar helpt geen alles dicht, muziek en hooi tegen. Ik weet wat hier om 00:00 tegelijk de lucht in gaat om ons heen en daar kan je geen muziek tegenop aan zetten.

's Nachts staan ze op stal, maar morgenavond pas na vuurwerk.

Zaterdag ging het hier echt wel los en heb de luiken wel dicht gedaan, maar brandgevaar is minstens zo groot. Heb brand meegemaakt in een stal door afwijkend vuurwerk en morgenavond staat er ook nog veel wind.

De kudde samenstelling doet wel veel of kan veel doen. Mijn ruin geeft er echt niks om en eerst waren ze met z'n 3en en dat gaf veel rust. Nu is hij alleen en vindt de spanning van zijn zus niet leuk, maar blijft rustig.
De merries zoeken elkaar op en vooral de kleine vindt het echt niet leuk. De ene zoon neemt wat spanning over en de andere doet zijn ding. Uiteindelijk gaan ze bij elkaar staan en als wij buiten staan, blijven we ook bij ons.

Het gevaar is natuurlijk het vuurwerk zelf en het onverwachte. Mijn merrie wil echt op een bepaald eplek in de bak staan kijken. Maar de ongelukken kunnen in alles zitten. 1x heftig schrikken en draaien en je hebt een blessure. Dat kan overal.

Maar wat ik op stallen heb meegemaakt, zou ik nooit zeggen dat paarden op stal veilig staan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:43

Jessix schreef:
Ik snap dat ze te weinig mensen hebben voor handhaving en daarbij is het ook lastig om iemand op hete daad te kunnen betrappen. (ik weet vanuit mijn eigen pubertijd dat de jongens hier in het dorp het juist de sport vonden om de politie steeds te slim af te zijn)

Maar ze zouden best wat meer door de wijken heen kunnen rijden misschien. Als er steeds politie of handhaving voorbij komt dan zou iets toch niet zo uit de hand moeten kunnen lopen als in de post van Suliko.

Nou ja, precies dat. Maar de politie doet dus werkelijk niets. Terwijl inderdaad wat rondjes door de wijk rijden al zou helpen, en dit is een vrije beruchte wijk waar ik bijvoorbeeld met voetbal wel veel politieauto’s zag patrouilleren en nu niet, terwijl het vergeleken met voetbal toen, nu 100x meer een gevaarlijk oorlogsgebied is. En gooi er grote boetes op, ze waren hier op een plein bezig waar je je ook niet 1 2 3 kan verstoppen, dus ik denk dat de politie prima had kunnen optreden zonder zwaar geschut in te zetten.
Ik heb van 2 tot 5 uur wakker gelegen, af en toe ingedommeld, maar me dan weer rot geschrokken van de bommen die werden afgestoken en meermaals geschrokken uit het raam gekeken door alles wat langs kwam vliegen. Ze lieten vuurpijlen horizontaal afgaan, schoten van alles uit rijdende auto’s en naar elkaar! Ik was oprecht bang dat er ergens vuur zou uitbreken.

Ik heb het idee dat zo’n totaalverbod die hier heerst, maar zonder enige handhaving erop (en dat dit ook expliciet is uitgesproken), er juist voor zorgt dat mensen volledig schijt hebben en met illegaal vuurwerk aan de gang gaan. De politie zit ook niet 24/7 op fietslampcontroles of checken dat iemand een mobiel vast heeft, maar daar houden op enkele uitzonderingen na mensen zich ook beter aan. Ik zie veel meer fietslampjes dan een aantal jaar geleden, doordat ze kort er heel streng op gehandhaafd hebben. Nu kom ik nooit meer controles tegen en ik fiets zo’n 10-30 kilometer per dag door de stad, terwijl er geen afname is in fietslampje, omdat mensen weten dat er gehandhaafd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:19

Suliko schreef:
Nou ja, precies dat. Maar de politie doet dus werkelijk niets.

Ik denk dat de politie heel veel doet, en dat het al heel wat is als we zonder veldslagen oud en nieuw doorkomen. Er zijn zoveel oneigenlijke relschoppers die dit volgens mij maar wat graag gebruiken als aanleiding om er iets groots van te maken, het vuurwerk gaat helaas om zoveel meer dan alleen een feestje rondom oud en nieuw. Er zijn jongeren die het gewoon grappig vinden om vuurwerk af te steken, maar er zijn ook de netwerken die verlekkerd de maatschappij willen ontwrichten. Niet makkelijk.

Ik weet uit ervaring dat de politie in Utrecht eigenlijk altijd gemotiveerd is om de zaken wel goed aan te pakken, dat het nu niet goed lukt heeft denk ik meer met de staat van de wereld te maken dan met de inzet van politie in Utrecht.

Citaat:
Ik heb het idee dat zo’n totaalverbod die hier heerst, maar zonder enige handhaving erop (en dat dit ook expliciet is uitgesproken), er juist voor zorgt dat mensen volledig schijt hebben en met illegaal vuurwerk aan de gang gaan.

Als dat zo is, is het vooral een teken hoezeer vuurwerk een machtstrijd is en niet meer gaat om jongeren die het leuk vinden wat vuurwerk af te steken. Nogal link. Maar het gaat beide kanten op denk ik, want het niet verbieden terwijl je het niet wilt goedkeuren is ook zoiets.

(Maar wat het echt nodig heeft is een landelijk verbod, en nadrukkelijk ook een verbod op de verkoop van vuurwerk.)

(En voor de goede orde... ik wil het niet bagatelliseren want ik balanceer ook op de rand van paniekaanvallen en heb vannacht ook maar beroerd weinig geslapen. Het voelt machteloos. Maar ik neem het de gemeente of de politie niet kwalijk, ik zie dat die hun best doen.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:40

Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets verbieden juist oproept tot meer en heftiger iets doen.

Ik geef niet de politie de schuld, want die zijn niet de oorzaak van het probleem. Maar in Nederland is er wel echt weinig respect voor politie.

Als je naar alle rellen kijkt, die vaak vreselijk uit de hand lopen, zouden ze niet alleen moeten straffen, maar ook echt moeten kijken wie daar bezig zijn en waarom.

Uit wat voor gezinnen en omgeving komen ze? Er zijn veel vooroordelen, maar kloppen die?
Waarom gaan die kinderen en jongeren rondhangen en rottigheid uithalen en niet sporten bijv?
Waarom houden ze geen rekening met de omgeving? Andere mensen, dieren, spullen van anderen? Komt dat echt van huis uit of kunnen enkele "foute" gasten de rest zo opjutten dat die volgen? Waarom is de kracht van een groep niet sterker om te zeggen; tot hier en niet verder?
En natuurlijk zoeken ze elkaar op, maar er gaat echt iets chronisch mis als ergens bij horen belangrijker is dan eigen normen en waarden.

Nu is het vuurwerk even het onderwerp, maar volgende week als de cijfers van de schade en letsel geteld zijn, hoor je niemand meer. Heel veel mensen denken ook; overleefd en door.

Dan komen die andere problemen weer en imo hebben die toch vaak wel een zelfde oorzaak. En je hoort al jaren dat mensen vinden dat het steeds erger wordt, de maatschappij verhard etc.
Acties en campagnes halen te weinig uit en roepen te vaak ook weerstand. Maar het is ook regel op regel, verbod op verbod. De goede lijden onder de kwade en die mensen raken het zat.

En elke keer als iets verboden wordt of afgeschaft, is er gelijk wel iets nieuws. Dan heb je gewoon de oorzaak niet aangepakt en dat doe je niet door alleen alles te verbieden en de uitdaging groter te maken.
Kijk alleen al naar het hard rijden. Ik rij regelmatig een stuk A37 en A 28, ook na 19:00 en ondanks dat het likkt dat steeds meer mensen zich wel aan de snelheid houden en ook niet zo drukken, komen er nog steeds mensen langs die denken op TT te zijn en o wee als je met zulke mensen een discussie aan gaat.

Roken bijv. Al jaren nare plaatjes op de pakjes. Kopen mensen een hoesje en zien ze het niet of het interesseert ze gewoon echt niet. De prijzen zijn echt belachelijk hoog, maar houdt nog steeds niet voldoende mensen tegen.
Maar wel mopperen over de gestegen zorgkosten. Hoe moet je mensen dan bereiken??

En de ervaring leert, dat je bepaalde mensen echt bijna niet kan bereiken. Op school bij onze zoon gingen nog brieven uit naar ouders. Ik las dat netjes en reageerde of vulde het in waar nodig. Er kwam een brief over de vieze toiletten en om je kind ajb netjes op te voeden. Dat hielp niet. Mensen lazen de brieven niet en ik schrok ook hoe vaak dat gewoon de keurige gezinnen waren uit een net huis met voldoende opleiding om goed begrijpend te kunnen lezen.

En je mag niks meer zeggen. Mensen ergens op aanspreken moet op een weegschaal. Want doe eens lief is hot, maar het werkt gewoon niet. De weerbaarheid is weg en die hebben mensen echt nodig. Zeker om je staande te houden bij groepen die kwaad willen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:48

Wat mij opvalt: zodra de verkoop begonnen is, is het knallen aanmerkelijk erger geworden. Oftewel: de legale verkoop doet het aantal knallen vermeerderen... ik weet trouwens niet wat ik erger vind: het knallen, wat hard is, en waar dieren van schrikken, of de vuurpijlen, die maken dat ik nu niet een extra klus ga doen voor de werkgever, omdat ik anders 8 km heen (en daarna 8km terug) als doelwit rondfiets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:02

superpony schreef:
Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets verbieden juist oproept tot meer en heftiger iets doen.

Maar voor een deel weten we dat: omdat er welbewust gestookt wordt vanuit diverse soorten extremisme, die op allerlei plekken onrust vergroten en mensen aanzetten tot rellen.

Citaat:
Waarom gaan die kinderen en jongeren rondhangen en rottigheid uithalen en niet sporten bijv?
Waarom houden ze geen rekening met de omgeving?

En hier kom je ook echt op een boel politiek uit: de landelijke politiek heeft enorm bezuinigd op de capaciteit van de gemeente om dat soort dingen te bieden - en je kunt het niet afdwingen. Ook al is dat geld er blijkbaar wel, ergens, want anders zou het niet bij de vuurwerkverkopers komen, om het op te zetten heeft het ondersteuning nodig en die is er te weinig.

En het niet rekening houden met de omgeving: dat is wel het kernpunt van de politiek de afgelopen jaren, dat is wat het kabinet zelf steeds weer doet en steeds weer benadrukt, en het heeft ook een enorme zwiep gekregen tijdens corona ('ik ga toch gvd geen masker opzetten/inenting halen'.) De meeste mensen veren daar wel weer van terug, maar de onderliggende basis van rekening met elkaar houden heeft een enorme klap gehad waar we nog lang niet van hersteld zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:05

Shadow0 schreef:
Suliko schreef:
Nou ja, precies dat. Maar de politie doet dus werkelijk niets.

Ik denk dat de politie heel veel doet, en dat het al heel wat is als we zonder veldslagen oud en nieuw doorkomen. Er zijn zoveel oneigenlijke relschoppers die dit volgens mij maar wat graag gebruiken als aanleiding om er iets groots van te maken, het vuurwerk gaat helaas om zoveel meer dan alleen een feestje rondom oud en nieuw. Er zijn jongeren die het gewoon grappig vinden om vuurwerk af te steken, maar er zijn ook de netwerken die verlekkerd de maatschappij willen ontwrichten. Niet makkelijk.

Ik weet uit ervaring dat de politie in Utrecht eigenlijk altijd gemotiveerd is om de zaken wel goed aan te pakken, dat het nu niet goed lukt heeft denk ik meer met de staat van de wereld te maken dan met de inzet van politie in Utrecht.

Citaat:
Ik heb het idee dat zo’n totaalverbod die hier heerst, maar zonder enige handhaving erop (en dat dit ook expliciet is uitgesproken), er juist voor zorgt dat mensen volledig schijt hebben en met illegaal vuurwerk aan de gang gaan.

Als dat zo is, is het vooral een teken hoezeer vuurwerk een machtstrijd is en niet meer gaat om jongeren die het leuk vinden wat vuurwerk af te steken. Nogal link. Maar het gaat beide kanten op denk ik, want het niet verbieden terwijl je het niet wilt goedkeuren is ook zoiets.

(Maar wat het echt nodig heeft is een landelijk verbod, en nadrukkelijk ook een verbod op de verkoop van vuurwerk.)

(En voor de goede orde... ik wil het niet bagatelliseren want ik balanceer ook op de rand van paniekaanvallen en heb vannacht ook maar beroerd weinig geslapen. Het voelt machteloos. Maar ik neem het de gemeente of de politie niet kwalijk, ik zie dat die hun best doen.)

Mijn bericht was niet heel genuanceerd, maar hopelijk begrijp je dat dat voortkomt uit een gefrustreerde, slapeloze en paniekerige nacht en een onveilig gevoel in mijn eigen wijk. Ik denk niet dat de politie niets doet. Ik vind het wel apart dat er ten tijde van voetbal heel veel handhaving preventief wordt ingezet in een wijk als de mijne, maar nu terwijl het duidelijk een oorlogsgebied is en een van de ergste zag ik op de meldingenkaart van de gemeente, er nergens handhaving of iets van het in de gaten houden te bekennen valt.

Ik denk dus inderdaad dat het verder gaat dan wat jongeren en volwassenen die genieten van harde knallen, dat het juist veel te maken heeft met een totaalverbod inclusief de uitspraak niet te handhaven, dat geeft een vorm van macht waar niet naar gehandeld zal worden door autoriteiten. Ik denk dat bepaalde mensen daar inderdaad goed op gaan, het geeft controle, spanning, ontwrichting en dat voelt machtig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:39

Ja nou ja, wel of niet genuanceerd...
Ik denk als ik weer eens ontzettend gefrustreerd ben en net op zo'n moment in dit topic lees over vuurwerk naar hulpverleners etc gooien ook 'vuurwerk gooien? "gooi" ze maar een kogel in hun kop'.
En nee, ik zou dat niet daadwerkelijk willen ofzo maar als de frustratie ontzettend hoog is ben ik ook niet altijd even redelijk meer. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:34

Ik geloof ook dat ze het druk genoeg hebben, maar mis inderdaad ook wel de zichtbaarheid in bepaalde wijken. Ook hier in de regio weet je wel waar er veel afgestoken wordt. Daar zou op z'n minst regelmatig een politieauto doorheen moeten rijden om het zo nog een beetje de kop in te drukken. Als daar ook geen mensen voor zijn of budget voor is dan is het wel erg triest gesteld in ons land. Dan vraag ik me ook wel af of een vuurwerkverbod dan nog wel zin heeft.

Maar zeker niets ten nadele van de politie. Ik ken ook veel agenten in Utrecht en geloof direct dat zij de beste wil van de wereld hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:02

Jessix schreef:
Ik geloof ook dat ze het druk genoeg hebben, maar mis inderdaad ook wel de zichtbaarheid in bepaalde wijken. Ook hier in de regio weet je wel waar er veel afgestoken wordt. Daar zou op z'n minst regelmatig een politieauto doorheen moeten rijden om het zo nog een beetje de kop in te drukken. Als daar ook geen mensen voor zijn of budget voor is dan is het wel erg triest gesteld in ons land. Dan vraag ik me ook wel af of een vuurwerkverbod dan nog wel zin heeft.

Maar zeker niets ten nadele van de politie. Ik ken ook veel agenten in Utrecht en geloof direct dat zij de beste wil van de wereld hebben.

Dat geloof ik ook wel.
Maar zij hebben het helaas ook maar te doen met regels van 'bovenaf'.

Mogen niet zomaar rondjes gaan rijden uit goede wil, jammergenoeg.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:54

Zoolgangster schreef:
Wat mij opvalt: zodra de verkoop begonnen is, is het knallen aanmerkelijk erger geworden. Oftewel: de legale verkoop doet het aantal knallen vermeerderen... ik weet trouwens niet wat ik erger vind: het knallen, wat hard is, en waar dieren van schrikken, of de vuurpijlen, die maken dat ik nu niet een extra klus ga doen voor de werkgever, omdat ik anders 8 km heen (en daarna 8km terug) als doelwit rondfiets.

De eerste stap is wat mij betreft ook het inkorten van de verkooptijden. Ik meen mij te herinneren dat het vroeger ook alleen op oudejaarsdag werd verkocht. Jammer voor de verkopers en jammer voor de kopers, maar minder tijd om te kopen is minder tijd om af te steken.
Als ze kunnen verbieden om op zondag te verkopen, dan moet minder dagen toch ook kunnen?
En dieren worden niet minder bang voor het geknal, maar dan is de kans dat er alleen op oudejaarsdag wordt afgestoken ook groter en hoef je maar een dag extra je dieren in de gaten te houden en ze door deze stressvolle periode te helpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:27

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 21:20

Mijn longen beginnen het al niet meer blij te worden van de zooi

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:20

Afbeelding

En dan is het nog niet eens oudjaarsavond :n

Zag vanaf stal ook in alle richtingen vuurwerk de lucht in schieten. Non-stop :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:24

karuna schreef:
Mijn longen beginnen het al niet meer blij te worden van de zooi

Hoera voor de harde wind, ik heb nog nergens last van qua dampen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:25

Vorig jaar had ik de politie ook eens gebeld ivm overlast van vuurwerk.
Aan de overkant van de straat is een speeltuin waar al uren lang een groep jongeren van alles af stoken.
Van klein geknetter tot bommen.
Mijn hond kon niet meer, ik was echt bang dat die nog een hartstilstand zou krijgen van de angst.

Maar ik dus bellen, word er gevraagd of ik zelf al eerst naar de groep was gelopen...

Maar echt :oo Nee, dat doe ik niet. Voor je het weet gooien ze iets naar jou, òf je bent dan sowieso de pineut en zoeken ze je huis vaker op om te pesten met vuurwerk :=

Maar goed, ze hadden niet direct een auto wat kon komen, maar ze zette de melding door en als ze tijd hadden kwamen ze wel langs....

De groep is uiteindelijk zelf gelukkig vertrokken, maar ik zou dus niet zo snel meer melding maken, dat heeft voor mijn gevoel toch geen zin

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 01:29

josewoos schreef:
Vorig jaar had ik de politie ook eens gebeld ivm overlast van vuurwerk.
Aan de overkant van de straat is een speeltuin waar al uren lang een groep jongeren van alles af stoken.
Van klein geknetter tot bommen.
Mijn hond kon niet meer, ik was echt bang dat die nog een hartstilstand zou krijgen van de angst.

Maar ik dus bellen, word er gevraagd of ik zelf al eerst naar de groep was gelopen...

Maar echt :oo Nee, dat doe ik niet. Voor je het weet gooien ze iets naar jou, òf je bent dan sowieso de pineut en zoeken ze je huis vaker op om te pesten met vuurwerk :=

Maar goed, ze hadden niet direct een auto wat kon komen, maar ze zette de melding door en als ze tijd hadden kwamen ze wel langs....

De groep is uiteindelijk zelf gelukkig vertrokken, maar ik zou dus niet zo snel meer melding maken, dat heeft voor mijn gevoel toch geen zin

Heeft ook geen enkele zin om te bellen voor overlast.
Er is overal overlast en ze zijn met veel te weinig om iets aan te pakken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 02:14

Ze zijn opnieuw gaande, heb het nu op film vastgelegd. Tientallen auto’s die de straten door racen en al rijdend als idioot vuurpijlen afschieten, ook mannen op straat die horizontaal vuurpijlen afschieten naar andere rijdende auto’s, mensen, stilstaande auto’s en huizen. Echt absurd. Toeterende auto’s die zich rot schrikken en moeten uitwijken. Ik heb opnieuw de politie gebeld, benadrukt hoe onveilig dit is en hoe gemakkelijk er hiermee ongelukken kunnen gebeuren en vuur uit kan breken. Het werd dit keer serieuzer opgepakt, ze vroeg ook of de melding van afgelopen nacht van mij kwam, heel fijn! Ik hoop echt dat ze nu wel iemand door de wijk laten rijden een aantal keer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 02:16

Suliko schreef:
Ze zijn opnieuw gaande, heb het nu op film vastgelegd. Tientallen auto’s die de straten door racen en al rijdend als idioot vuurpijlen afschieten, ook mannen op straat die horizontaal vuurpijlen afschieten naar andere rijdende auto’s, mensen, stilstaande auto’s en huizen. Echt absurd. Toeterende auto’s die zich rot schrikken en moeten uitwijken. Ik heb opnieuw de politie gebeld, benadrukt hoe onveilig dit is en hoe gemakkelijk er hiermee ongelukken kunnen gebeuren en vuur uit kan breken. Het werd dit keer serieuzer opgepakt, ze vroeg ook of de melding van afgelopen nacht van mij kwam, heel fijn! Ik hoop echt dat ze nu wel iemand door de wijk laten rijden een aantal keer.

Poah, heel veel sterkte, wat een bizarre situatie.... Hopelijk word je nu wel serieus genomen....

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 03:10

Er was een politieauto door de straat gereden, maar dat had helaas slechts kort effect. Ze zijn nu weer net zo hard bezig en ben bang dat het de hele nacht door zal gaan. Ben blij dat ze iets gedaan hebben, maar meer dan een patrouillerondje meepakken zit er dus niet in.

Hier wat screenshots uit filmpjes. Ik zag ook een soort bom die overduidelijk geen vuurwerk meer was, er kwam zo’n 5 meter hoge explosie met zwarte rook uit, die helaas niet op film.
Maar goed, dat wordt weer een gebroken nacht en ik hoop vooral dat er geen brand uitbreekt. Ze zijn nu weer in mijn eigen straat bezig ipv op het kruispunt, dat durf ik niet te filmen, bang dat ze me zien. Ik ga de filmpjes doorsturen naar de gemeente bij het meldpunt, daar kon je media toevoegen zag ik.

Vuurpijl die vanaf de grond is af gegaan.
Afbeelding

De roze vonk tussen de bomen is horizontaal afgeschoten vuurwerk vanuit een auto.
Afbeelding

Vuurpijlen horizontaal afgeschoten uit auto’s.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 31-12-24 03:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 03:19

Suliko schreef:

Horizontaal vuurwerk afsteken. Gewoon te idioot voor woorden gewoon. Dat zijn toch de zaken die prioriteit zouden moeten krijgen. Maar blijkbaar is dat ook teveel gevraagd.

Vuurwerk afsteken vanuit een auto. Dan ben je toch echt niet goed bij je kop.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 03:35

Ik heb al in veel wijken gewoond in Utrecht, ook waar standaard meerdere auto’s affikte met oud & nieuw, maar dit is werkelijk het meest absurde en gevaarlijke vuurwerkgeweld dat ik ooit gezien heb.
Er is één politieauto langsgekomen en ondertussen is het alweer ruim anderhalf uur gaande. Heel soms valt er een stilte van een paar minuten, waarschijnlijk zodat iedereen meer vuurwerk kan pakken. Er zijn echt zo’n honderd man bij betrokken gok ik, te voet of met auto’s. En dus niet op een afgelegen weg, maar op de grootste doorgaande weg van de wijk en de kruispunten eromheen. Verder continu knallen, explosies, piepende banden, getoeter, geren en geschreeuw, auto alarmen. En ja, ál het vuurwerk wordt horizontaal geschoten, het wordt gegooid, of gericht door iemand vanuit de hand geschoten of dus vanuit auto’s, naar elkaar, auto’s of gebouwen. Echt te leip voor woorden. :n
Ik ga maar een luisterboek aanzetten met oordoppen in en hopen dat ik nog wat slaap. Ik ga niet nog een keer de politie bellen, ik heb heel nadrukkelijk de situatie uitgelegd net, dus meer kan ik niet doen als niemand het als prioriteit ziet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:50

Heftig, Suliko :oo

Die mensen zijn echt niet goed...