Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Ik heb vannacht een melding gedaan van overlast bij de gemeente Utrecht en politie. Ik wilde eigenlijk bellen, maar ik probeerde heel hard te slapen en denk ook niet dat ze zouden gaan handhaven. Vannacht was echt vreselijk, van 02:00 tot 05:00 werd er stelselmatig ontzettend zwaar vuurwerk afgestoken in de wijk, zelfs vanuit rijdende auto’s had ik het idee. Ik hoorde dan een auto de straat in rijden, waarbij er tegelijk harde knallen en vonken verschenen die dan vlakbij mijn huis op het luidst waren en dan weer verdwenen. Echt absurd.
Ik had mijn slaap hard nodig, maar daar is weinig van terecht gekomen. Ook veel geschreeuw van jongeren/jongvolwassenen. Er geldt al een totaalverbod hier (Utrecht), maar de wijk waar ik in woon is echt absurd hoeveel zwaar vuurwerk er al dagenlang en in de nacht wordt afgestoken. Vannacht was helemaal leip. Ook met van die grotere bommen waar alles van trilt en auto alarmen van af gaan.
Zo klaar met dat vuurwerkgedoe! Als kind vond ik het heerlijk en voor dat deel kan ik echt wel begrip voelen voor vlak rond de jaarwisseling, met van die grondegels, rotjes en wat sierpijlen. Voor de dieren en het milieu zie ik het liefst het allemaal afgeschaft, maar een middenweg met rond de jaarwisseling met beleid een beetje vuurwerk leek me wel oké. Nu denk ik vooral, trek één lijn, volledig verbod met handhaving. Ik snap dat er geen mankracht is voor handhaving, maar mensen krijgen op deze manier toch volledig schijt aan een totaalverbod waar toch niet op gehandhaafd wordt?
lies schreef:mylittlejoy schreef:Hier hoor je af en toe een verdwaalde pijl, maar is het nagenoeg stil. Terwijl de boel met oudjaar toch wel aardig de lucht in gaat.
Cobra's en dat illegale Duitse spul zouden ze van mij gelijk mogen stellen aan illegaal wapenbezit ofzo. Misschien dat dat wat zou schelen. De sierpotjes en pijlen zijn het probleem niet.
Ik weet niet welke sierpotjes en pijlen jouw buren kopen, maar hier zijn die wél een probleem. Het is hier gewoon oorlogsgebied rond oud en nieuw, allemaal volkomen legaal vuurwerk.
Als je buren (buurjongens) voor 1500 euro pp aan vuurwerk kopen, reken er maar op dat je een probleem hebt, als je paarden daar naast wonen. Je kunt gewoon niets voor ze doen, behalve de complete paniek proberen te maskeren met dichtgeplakte deuren en ramen en keiharde muziek. Maar het helpt allemaal niets en het is echt verschrikkelijk zielig.
Jessix schreef:Ik snap dat ze te weinig mensen hebben voor handhaving en daarbij is het ook lastig om iemand op hete daad te kunnen betrappen. (ik weet vanuit mijn eigen pubertijd dat de jongens hier in het dorp het juist de sport vonden om de politie steeds te slim af te zijn)
Maar ze zouden best wat meer door de wijken heen kunnen rijden misschien. Als er steeds politie of handhaving voorbij komt dan zou iets toch niet zo uit de hand moeten kunnen lopen als in de post van Suliko.
Suliko schreef:Nou ja, precies dat. Maar de politie doet dus werkelijk niets.
Citaat:Ik heb het idee dat zo’n totaalverbod die hier heerst, maar zonder enige handhaving erop (en dat dit ook expliciet is uitgesproken), er juist voor zorgt dat mensen volledig schijt hebben en met illegaal vuurwerk aan de gang gaan.
superpony schreef:Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets verbieden juist oproept tot meer en heftiger iets doen.
Citaat:Waarom gaan die kinderen en jongeren rondhangen en rottigheid uithalen en niet sporten bijv?
Waarom houden ze geen rekening met de omgeving?
Shadow0 schreef:Suliko schreef:Nou ja, precies dat. Maar de politie doet dus werkelijk niets.
Ik denk dat de politie heel veel doet, en dat het al heel wat is als we zonder veldslagen oud en nieuw doorkomen. Er zijn zoveel oneigenlijke relschoppers die dit volgens mij maar wat graag gebruiken als aanleiding om er iets groots van te maken, het vuurwerk gaat helaas om zoveel meer dan alleen een feestje rondom oud en nieuw. Er zijn jongeren die het gewoon grappig vinden om vuurwerk af te steken, maar er zijn ook de netwerken die verlekkerd de maatschappij willen ontwrichten. Niet makkelijk.
Ik weet uit ervaring dat de politie in Utrecht eigenlijk altijd gemotiveerd is om de zaken wel goed aan te pakken, dat het nu niet goed lukt heeft denk ik meer met de staat van de wereld te maken dan met de inzet van politie in Utrecht.Citaat:Ik heb het idee dat zo’n totaalverbod die hier heerst, maar zonder enige handhaving erop (en dat dit ook expliciet is uitgesproken), er juist voor zorgt dat mensen volledig schijt hebben en met illegaal vuurwerk aan de gang gaan.
Als dat zo is, is het vooral een teken hoezeer vuurwerk een machtstrijd is en niet meer gaat om jongeren die het leuk vinden wat vuurwerk af te steken. Nogal link. Maar het gaat beide kanten op denk ik, want het niet verbieden terwijl je het niet wilt goedkeuren is ook zoiets.
(Maar wat het echt nodig heeft is een landelijk verbod, en nadrukkelijk ook een verbod op de verkoop van vuurwerk.)
(En voor de goede orde... ik wil het niet bagatelliseren want ik balanceer ook op de rand van paniekaanvallen en heb vannacht ook maar beroerd weinig geslapen. Het voelt machteloos. Maar ik neem het de gemeente of de politie niet kwalijk, ik zie dat die hun best doen.)
Jessix schreef:Ik geloof ook dat ze het druk genoeg hebben, maar mis inderdaad ook wel de zichtbaarheid in bepaalde wijken. Ook hier in de regio weet je wel waar er veel afgestoken wordt. Daar zou op z'n minst regelmatig een politieauto doorheen moeten rijden om het zo nog een beetje de kop in te drukken. Als daar ook geen mensen voor zijn of budget voor is dan is het wel erg triest gesteld in ons land. Dan vraag ik me ook wel af of een vuurwerkverbod dan nog wel zin heeft.
Maar zeker niets ten nadele van de politie. Ik ken ook veel agenten in Utrecht en geloof direct dat zij de beste wil van de wereld hebben.
Zoolgangster schreef:Wat mij opvalt: zodra de verkoop begonnen is, is het knallen aanmerkelijk erger geworden. Oftewel: de legale verkoop doet het aantal knallen vermeerderen... ik weet trouwens niet wat ik erger vind: het knallen, wat hard is, en waar dieren van schrikken, of de vuurpijlen, die maken dat ik nu niet een extra klus ga doen voor de werkgever, omdat ik anders 8 km heen (en daarna 8km terug) als doelwit rondfiets.
josewoos schreef:Vorig jaar had ik de politie ook eens gebeld ivm overlast van vuurwerk.
Aan de overkant van de straat is een speeltuin waar al uren lang een groep jongeren van alles af stoken.
Van klein geknetter tot bommen.
Mijn hond kon niet meer, ik was echt bang dat die nog een hartstilstand zou krijgen van de angst.
Maar ik dus bellen, word er gevraagd of ik zelf al eerst naar de groep was gelopen...
Maar echtNee, dat doe ik niet. Voor je het weet gooien ze iets naar jou, òf je bent dan sowieso de pineut en zoeken ze je huis vaker op om te pesten met vuurwerk
![]()
Maar goed, ze hadden niet direct een auto wat kon komen, maar ze zette de melding door en als ze tijd hadden kwamen ze wel langs....
De groep is uiteindelijk zelf gelukkig vertrokken, maar ik zou dus niet zo snel meer melding maken, dat heeft voor mijn gevoel toch geen zin
Suliko schreef:Ze zijn opnieuw gaande, heb het nu op film vastgelegd. Tientallen auto’s die de straten door racen en al rijdend als idioot vuurpijlen afschieten, ook mannen op straat die horizontaal vuurpijlen afschieten naar andere rijdende auto’s, mensen, stilstaande auto’s en huizen. Echt absurd. Toeterende auto’s die zich rot schrikken en moeten uitwijken. Ik heb opnieuw de politie gebeld, benadrukt hoe onveilig dit is en hoe gemakkelijk er hiermee ongelukken kunnen gebeuren en vuur uit kan breken. Het werd dit keer serieuzer opgepakt, ze vroeg ook of de melding van afgelopen nacht van mij kwam, heel fijn! Ik hoop echt dat ze nu wel iemand door de wijk laten rijden een aantal keer.
Suliko schreef:Ze zijn opnieuw gaande, heb het nu op film vastgelegd. Tientallen auto’s die de straten door racen en al rijdend als idioot vuurpijlen afschieten, ook mannen op straat die horizontaal vuurpijlen afschieten naar andere rijdende auto’s, mensen, stilstaande auto’s en huizen. Echt absurd. Toeterende auto’s die zich rot schrikken en moeten uitwijken. Ik heb opnieuw de politie gebeld, benadrukt hoe onveilig dit is en hoe gemakkelijk er hiermee ongelukken kunnen gebeuren en vuur uit kan breken. Het werd dit keer serieuzer opgepakt, ze vroeg ook of de melding van afgelopen nacht van mij kwam, heel fijn! Ik hoop echt dat ze nu wel iemand door de wijk laten rijden een aantal keer.