Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Alleen statushouders mogen werken. En te veel mensen zitten veel te lang in die procedure. Als ze na jaren eindelijk een verblijfsvergunning hebben, hebben ze al een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn hun diploma's hier niet geldig dus moet er om- en bijgeschoold worden. Dat zou anders moeten. Oekraïners mogen wel direct werken en doen dat ook op grote schaal.
pien_2010 schreef:Integreren is heel belangrijk. Mijn vriendin praat vloeiend Frans in een korte tijd en dat is echt qua schrijven (andere letters en alfabet) ,en praten een totaal andere taal.
In Spanje zie je vluchtelingen veel meer geïntegreerd en die werken goed. Bv in de haven zag je veel vissers op de boten en ook Afrikanen die zelf bootjes hadden gekocht. Je zag boten die heel klein waren maar ook boten die al wat groter waren. Werkten erg hard en Spanje doet het beter net als Roemenië.
In Frankrijk is de doorstroming vele male sneller. Maar je visum hangt wel af van werk en woning (mijn vriendin en haar familie hebben beiden, alleen hun ouders zijn achtergebleven) en het spreken van de taal. Mijn vriendin heeft de procedure gestart voor het Franse paspoort en dan moet je dus de taal vloeiend spreken, de cultuur accepteren en werk hebben. Haar zus is er net, middels rode kruis elkaar terug gevonden en die heeft een baan, een appartement met haar kinderen, en leert nu de taal. Dat beleid is veel beter en de hulp er omheen ook die ze ontvangen.
Jan, ik zie gewoon dat de realiteit is dat de hele wereld op drift is. Dat we grote woningnood hebben, dat er grote problemen zijn rondom vluchtelingen waarvan velen te lang niet doorstromen. Als in Parijs met haar woningnood het nog steeds lukt om mensen te laten doorstromen waarom zitten in Nederland dan teveel mensen in het asielzoekerscentrum? Waarom mogen ze niet werken? We hebben zo'n tekorten. Ipv worden deze mensen alleen maar negatief besproken door de huidige regering, is de spreidingswet afgeblazen of althans dat willen ze, en wordt er niets gedaan om de problemen op te lossen. Integendeel.
Ik denk zovaak, joh ga eens in Parijs kijken. Mijn vriendin heeft een baan, en studeert daarnaast want wil straks als ze haar paspoort heeft als zelfstandige werken en onze kant opkomen en wonen op het platteland in een zelf gekocht huis. Die werkt zich helemaal rot net als haar familie. En dat willen meer vluchtelingen,ook die wonen in al die klote asielzoekerscentrum, de laatste plek waar je wil terechtkomen.
mysa schreef:Alleen statushouders mogen werken. En te veel mensen zitten veel te lang in die procedure. Als ze na jaren eindelijk een verblijfsvergunning hebben, hebben ze al een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn hun diploma's hier niet geldig dus moet er om- en bijgeschoold worden. Dat zou anders moeten. Oekraïners mogen wel direct werken en doen dat ook op grote schaal.
Benzz schreef:pien_2010 schreef:Integreren is heel belangrijk. Mijn vriendin praat vloeiend Frans in een korte tijd en dat is echt qua schrijven (andere letters en alfabet) ,en praten een totaal andere taal.
In Spanje zie je vluchtelingen veel meer geïntegreerd en die werken goed. Bv in de haven zag je veel vissers op de boten en ook Afrikanen die zelf bootjes hadden gekocht. Je zag boten die heel klein waren maar ook boten die al wat groter waren. Werkten erg hard en Spanje doet het beter net als Roemenië.
In Frankrijk is de doorstroming vele male sneller. Maar je visum hangt wel af van werk en woning (mijn vriendin en haar familie hebben beiden, alleen hun ouders zijn achtergebleven) en het spreken van de taal. Mijn vriendin heeft de procedure gestart voor het Franse paspoort en dan moet je dus de taal vloeiend spreken, de cultuur accepteren en werk hebben. Haar zus is er net, middels rode kruis elkaar terug gevonden en die heeft een baan, een appartement met haar kinderen, en leert nu de taal. Dat beleid is veel beter en de hulp er omheen ook die ze ontvangen.
Jan, ik zie gewoon dat de realiteit is dat de hele wereld op drift is. Dat we grote woningnood hebben, dat er grote problemen zijn rondom vluchtelingen waarvan velen te lang niet doorstromen. Als in Parijs met haar woningnood het nog steeds lukt om mensen te laten doorstromen waarom zitten in Nederland dan teveel mensen in het asielzoekerscentrum? Waarom mogen ze niet werken? We hebben zo'n tekorten. Ipv worden deze mensen alleen maar negatief besproken door de huidige regering, is de spreidingswet afgeblazen of althans dat willen ze, en wordt er niets gedaan om de problemen op te lossen. Integendeel.
Ik denk zovaak, joh ga eens in Parijs kijken. Mijn vriendin heeft een baan, en studeert daarnaast want wil straks als ze haar paspoort heeft als zelfstandige werken en onze kant opkomen en wonen op het platteland in een zelf gekocht huis. Die werkt zich helemaal rot net als haar familie. En dat willen meer vluchtelingen,ook die wonen in al die klote asielzoekerscentrum, de laatste plek waar je wil terechtkomen.
Maar Pien, zijn de Fransen zelf niet veel beter geintegreerd? Want volgens mij is in NL het grootste probleem dat die witte man/vrouw bar slecht geintegreerd zijn om met anderen te leven/werken.
janderegelaa schreef:pien_2010 schreef:Mijn vriendin, vluchteling uit Afghanistan, zie ook haar moeder 1x per jaar in Iran. De mensen willen toch af en toe de familie zien en hebben daar via whatsapp contact mee. En dat is best spannend want in Afghanistan mogen de vrouwen niets meer, ligt internet er vaak uit en is het toch zoeken om elkaar te zien. De dochter die een baan heeft in Parijs betaalt de reis voor haar moeder en koopt de tickets en dat gaat dan naar Afghanistan via internet (als het werkt) om via via afgegeven te worden bij moeder. Uiteraard zijn dat mannen die dat mogelijk maken van de familie want de vrouwen mogen niets.
Dus ik vind het erg kort door de bocht dat hij dan ook terug kan naar Syrië. De familie kan vanuit Syrië naar gebied reizen waar het wel veilig is om elkaar te zien . Mensen zijn vindingrijk als het gaat om oplossingen te vinden en contact te hebben.
Dan kan hij toch ook in een gebied wonen waar het veilig is in Syrie…
Het hele punt op Bokt is dat er een hele grote stroming is die vindt dat vluchtelingen altijd kunnen blijven en het ook helemaal geen probleem is als ze op en neer hoppen naar hun eigen land. Maar dan ben je geen vluchteling. Ik ben groot voorstander van tijdelijke verblijfsvergunningen. Als het veilig kun je terug.
Ik ben alleen wel van mening als een situatie dusdanig lang duurt dat kinderen bijvoorbeeld helemaal geen binding meer hebben, er wel een mogelijkheid moet zijn om te kunnen blijven.
Benzz schreef:Maar zo slecht betaald de zorg helemaal niet. Dat is zo'n gerucht die iedereen napraat.
Electra63 schreef:Benzz schreef:Maar zo slecht betaald de zorg helemaal niet. Dat is zo'n gerucht die iedereen napraat.
Precies, de zorg betaalt helemaal niet slecht, behalve misschien thuiszorg.
Benzz schreef:pien_2010 schreef:Integreren is heel belangrijk. Mijn vriendin praat vloeiend Frans in een korte tijd en dat is echt qua schrijven (andere letters en alfabet) ,en praten een totaal andere taal.
Maar Pien, zijn de Fransen zelf niet veel beter geintegreerd? Want volgens mij is in NL het grootste probleem dat die witte man/vrouw bar slecht geintegreerd zijn om met anderen te leven/werken.
pien_2010 schreef:Electra63 schreef:
Precies, de zorg betaalt helemaal niet slecht, behalve misschien thuiszorg.
De zorg sector betaalt altijd vele male slechter als de commerciële sector. Ik kom uit de zorg. Het werk is fysiek zwaar ondanks de til robots en aandacht voor ergonomisch werken, de onregelmatigheid zoals de nachtdiensten zijn voor veel mensen heel zwaar zeker in combinatie met een gezin, de onderbezetting is enorm en de fysieke gevolgen daarvan zijn groot. Wisten jullie bv dat een betoepskwaal bij verpleegkundigen is dat hun blazen teveel uitgerekt zijn daar er te weinig tijd is om te plassen.
Er is echt veel overbelasting in de zorg en de salarissen zijn vele male lager als veel kantoorbanen in de commerciële sector, de werkdruk is enorm. Het enige voordeel is dat als de economie in elkaar klapt er altijd behoefte blijft aan mensen die werken in de zorg.
Maflinger_S schreef:Mijns inziens is het probleem in Nederland vooral dat een vluchteling zolang zijn/haar procedure loopt, niets mag en kan. Al die tijd staat hun leven dus stil waardoor ze op achterstand komen en die is lastig in te halen als ze ineens wel van alles mogen en kunnen. Zo lang in de wachtstand is voor je psyche echt niet grappig.
Electra63 schreef:pien_2010 schreef:
De zorg sector betaalt altijd vele male slechter als de commerciële sector. Ik kom uit de zorg. Het werk is fysiek zwaar ondanks de til robots en aandacht voor ergonomisch werken, de onregelmatigheid zoals de nachtdiensten zijn voor veel mensen heel zwaar zeker in combinatie met een gezin, de onderbezetting is enorm en de fysieke gevolgen daarvan zijn groot. Wisten jullie bv dat een betoepskwaal bij verpleegkundigen is dat hun blazen teveel uitgerekt zijn daar er te weinig tijd is om te plassen.
Er is echt veel overbelasting in de zorg en de salarissen zijn vele male lager als veel kantoorbanen in de commerciële sector, de werkdruk is enorm. Het enige voordeel is dat als de economie in elkaar klapt er altijd behoefte blijft aan mensen die werken in de zorg.
Een verpleegkundige in de ggz kan tot bijna € 4500 bruto per maand verdienen voor 36 uur per week.
Dit is exclusief ORT, vakantiegeld en eindejaarsuitkering 8.33% en een redelijke pensioenvoorziening.
Dat is gewoon niet slecht.
Polar schreef:Dat bedrag klinkt misschien hoog, maar geldt alleen voor de top van de schaal en is niet representatief voor wat de meeste verpleegkundigen in de ggz verdienen, zeker niet als ze net beginnen.
Het is bruto en exclusief toeslagen, dus lang niet iedereen komt daadwerkelijk in de buurt van dat bedrag.
Om nog niet te spreken over de belasting die het werk met zich mee brengt, mentaal en fysiek.
pien_2010 schreef:Klopt Anjali en ze verwachten dat ook van jou dat je Frans spreekt ongeacht of je toerist bent, emigrant, vluchteling etc. Wellicht dat we daar wat te gemakkelijk zijn in Nederland.
Ik vind nl dat Nederland best meer eisen mag stellen als het gaat om taal, economische zelfredzaamheid, werken.