Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:08

ikkedus schreef:
Status door opdrachten van criminele jongens waar ze tegenop kijken is waarschijnlijker. Die hebben mooie spullen/kleding/ auto etc en bieden dat soort lokkertjes aan aan jongeren. Vooral die in wijken waar een straatcultuur heerst.

Ja klopt. Maar bottom line gaat dit om drugs. Drugs handel, koerier zijn, geldezel, op de uitkijk staan; kortom helpen in de drugshandel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:31

Daarom had ik ook neergezet zwaarder dan weed. Al ga ik ervan uit dat de minderjarigen dergelijke dingen niet onder invloed doen van harddrugs. Of ik ben dan heel erg onnozel -O- de opdrachtgevers tsja die handelen meest in alles waar grof geld aan te verdienen is denk ik. Drugs, sigaretten, weed, vapes, vrouwen, illegalen, gejatte dingen enz enz

rien10

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:19

Drugs kan je hersenen zo kapot maken dat je niet onder invloed hoeft te zijn om rare dingen te doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:20

Ik vraag mij soms toch ook wel eens af wat de invloed van bepaalde geweldadige games is. Veel games staat 18+ op maar worden in de peaktijk door jonge kinderen gespeeld. Ik vraag me ook wel af wathet effect is op mensen die mentaal niet helemaal zuiver zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:27

Volgens mij is er wel onderzoek naar gedaan en heeft het voornamelijk te maken met armoede waardoor jongeren de criminaliteit in gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:31

Armoede inderdaad met een flinke beloning in het vooruitzicht, en de op zich lage straffen voor minderjarigen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:43

Dan wordt het neo liberalisme toch weer duur betaald.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:47

Loretta schreef:
Ik vraag mij soms toch ook wel eens af wat de invloed van bepaalde geweldadige games is. Veel games staat 18+ op maar worden in de peaktijk door jonge kinderen gespeeld. Ik vraag me ook wel af wathet effect is op mensen die mentaal niet helemaal zuiver zijn.

Ik ken heel veel mensen die gamen of vroeger heel veel hebben gegamed, met name Call of Duty. Hun zijn tot nu toe allemaal goed terecht gekomen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:50

moonsparkle schreef:
Loretta schreef:

Ik ken heel veel mensen die gamen of vroeger heel veel hebben gegamed, met name Call of Duty. Hun zijn tot nu toe allemaal goed terecht gekomen

Ik doe het zelf ook weleens trouwens. Ik merk niet dat ik er agressiever van wordt. Maar ik weet niet hoe het met mensen zit die op de een of andere manier mentaal iets hebben

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:51

Zullen we het gespeculeer over 'mentaal niet helemaal zuiver' even buiten beschouwing laten alsjeblieft dankjewel? Genoeg mensen met mentale issues die géén gebouwen opblazen, of ze nu fanatiek gamer zijn of niet :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:54

Niet elk mentaal probleem is gelijk een agressie probleem. Sommige mensen hebben gewoon een erg kort lontje en ook nog losse handjes.

Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat dit vroeger nooit geneurde en dat het tegenwoordig constant gebeurd.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:00

Moah, met videospelletjes denk ik ook niet echt dat het daarvan komt. Mensen die realiteit niet van echt kunnen scheiden in dit geval of die erop kicken zijn sowieso al niet helemaal zuiver, dus die reageren toch al anders op normale situaties. Ik zit zelf in de reenactment (Napoleontisch) en de mensen daar spelen oorlogje en schieten met echte wapens. De groep waarin ik zit en andere groepen die ik ken zijn allemaal gewoon mentaal heel gezonde mensen die elkaar ook echt ondersteunen als het nodig is en ook wel echt zorgt voor wapen veiligheid. Dus dat je een spel of hobby hebt waarin oorlog of schieten aan te pas komen, betekend niet gelijk dat het een sterke invloed heeft.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 15-12-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Nja vroeger werden er mensen gestenigd..
en het ligt eraan waar je kijkt.. overal worden door de jaren heen achterlijke dingen gedaan..

Het gespeculeer over videogames, drugs of mentale toestanden gaat wel wat ver idd. Onderzoek zal het hopelijk uitwijzen

heidy_wilco

Loretta schreef:
Niet elk mentaal probleem is gelijk een agressie probleem. Sommige mensen hebben gewoon een erg kort lontje en ook nog losse handjes.

Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat dit vroeger nooit geneurde en dat het tegenwoordig constant gebeurd.

Gebeurde vroeger ook hoor, we hebben alleen een andere manier van berichtgeving (continu nieuws), en andere middelen om dingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:03

prompter schreef:
Armoede inderdaad met een flinke beloning in het vooruitzicht, en de op zich lage straffen voor minderjarigen.

Niet direkt armoede maar wel afgunst wat betreft kleding ed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:04

Ik mis geloof ik even het punt, dit is toch niet gedaan door kinderen die spelletjes spelen of opkijken naar anderen, de verdachten zijn volwassen mannen van 24, 29 en 33?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:06

De verdachten van de Tarwekamp zijn inderdaad volwassen, maar bij de golf van explosies van de laatste tijd zijn veel minderjarigen betrokken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:17

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:44

chanicha schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens maar zou het ook niet te maken hebben met actie reactie?
Als ik vroeger iets flikte kon ik thuis ook nog wat verwachten en werd je geleerd ook rekening te houden met anderen.
Tegenwoordig zijn ze er trots op als ze zoiets hebben gedaan 8)7

Edit,

Je kon toen wel ouders nog aanspreken als hun kroost iets had geflikt, nu hoor je bijna alleen maar dat hun kind dat niet doet -O-

Twintig jaar geleden zeiden ouders dat ook over hun kroost. En afhankelijk van hoe ze waren opgevoed, waren er toen ook van die aso's die het vooral grappig vonden wat hun jong flikten :n

prompter schreef:
De verdachten van de Tarwekamp zijn inderdaad volwassen, maar bij de golf van explosies van de laatste tijd zijn veel minderjarigen betrokken.

Is dat niet elk jaar rond deze tijd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:52

Nee, dat is al het hele jaar bij bewuste aanslagen, zoals bij die Vlaardingse loodgieter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:14

Morganlefay schreef:
prompter schreef:

Niet direkt armoede maar wel afgunst wat betreft kleding ed.

„Vaak zijn het volgens Van der Lem jongeren met dezelfde kenmerken: ze hebben een gemiddelde of ondergemiddelde intelligentie, hebben adhd of andere impulsproblemen, komen uit gebroken gezinnen of hebben te maken gehad met huiselijk geweld. Verder speelt armoede een rol.“
https://nos.nl/artikel/2483015-vooral-j ... ie-zijn-ze

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:01

Beetje een zijspoor dit, maar wil
Toch graag een tip meegeven. Ik begrijp heel goed dat veel van jullie door dit soort berichten het vertrouwen in de mensheid en wereld een beetje kwijtraken… Ik heb een paar jaren terug ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman gelezen en dat boek gaf mij een ander inzicht. Na dit soort verschrikkelijke berichten wil ik ook wel eens in een negatief mensbeeld blijven hangen, maar als ik dan weer terug denk aan het boek krijg ik weer meer vertrouwen. Er zijn heel veel ellendige mensen, maar de meeste mensen zijn zoals jij en ik :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:20

Er ontploffen tenslotte minder huizen dan dat ze blijven staan. :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:30

Precies _O-

Nee hoor, helemaal eens met shirleyp.

ikkedus schreef:
Status door opdrachten van criminele jongens waar ze tegenop kijken is waarschijnlijker. Die hebben mooie spullen/kleding/ auto etc en bieden dat soort lokkertjes aan aan jongeren. Vooral die in wijken waar een straatcultuur heerst.

Verder denk ik dit ook. Interessant in dezen vind ik de podcast "veroordeeld" die gaat over het hoe en waarom van het plegen van strafbare feiten (interviews met daders). Ik denk echt niet dat gamen iemand aanzet tot dit soort gedrag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:12

Babootje schreef:
rien10 schreef:
All of the above. En drugs. Hele grote hoeveelheden hersen vernietigende drugs. Snel geld door drugs. Status door drugs. Een vernietigd moreel kompas door drugs. Dood en verderf door drugs.

Vergeet de alcohol niet. En vooral die 2 samen...

Mwa dat weet ik zo net nog niet. Alcohol vroeger waren wel al vanaf een jaar of 13/14 de kroeg en daar gingen de mixjes er overal goed in. Ik heb nu het idee dat dit gebruik onder de jongeren echt een stuk gedaald is.

En de vrije opvoeding tja... Wij voeden ook redelijk vrij op maar niet in de zin we gooien ze buiten doen de deur dicht en zoek het de komende twee uur maar uit! Vrije opvoeding kent denk wel twee kanten.

Vergeet ook niet dat er vroeger ook genoeg gebeurde alleen toen hadden we nog geen internet