My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:42

Ik vraag me af onder de mensen die het slechts een parasiet noemen en alle andere termen...
Als een vriendin van jouw super blij is met haar zwangerschap en het kind verliest, zeg je dit dan ook?? Ach het was maar een parasiet, het was nog niet eens levensvatbaar etc of is er dan wel begrip??

Mijn mening is dat wanneer mensen het dubbel safe doen de kans zo enorm klein is. Mensen vallen er over dat anderen zeggen consent kan komen met consequenties. Dat is toch in het hele leven zo? Als ik tegen een vriend zeg het is oke om met drank op in mijn auto te gaan rijden en dat gaat mis, zit ik met de consequentie auto kwijt.

Er wordt aangevoerd dat sommige ouders geen kinderen willen en er daarom slecht mee om gaan. Mijn ouders wouden wel kinderen en hebben mij elke dag in de hel laten leven.

Het valt mij alleen op dat acties tegenwoordig geen consequenties meer mogen hebben. Ach je hebt iemand in elkaar geslagen, kan gebeuren moeilijke jeugd. Ow mijn kind slaat anderen, ja het is een jongetje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:55

scrabbel schreef:
Ik vraag me af onder de mensen die het slechts een parasiet noemen en alle andere termen...
Als een vriendin van jouw super blij is met haar zwangerschap en het kind verliest, zeg je dit dan ook?? Ach het was maar een parasiet, het was nog niet eens levensvatbaar etc of is er dan wel begrip??

Mijn mening is dat wanneer mensen het dubbel safe doen de kans zo enorm klein is. Mensen vallen er over dat anderen zeggen consent kan komen met consequenties. Dat is toch in het hele leven zo? Als ik tegen een vriend zeg het is oke om met drank op in mijn auto te gaan rijden en dat gaat mis, zit ik met de consequentie auto kwijt.

Er wordt aangevoerd dat sommige ouders geen kinderen willen en er daarom slecht mee om gaan. Mijn ouders wouden wel kinderen en hebben mij elke dag in de hel laten leven.

Het valt mij alleen op dat acties tegenwoordig geen consequenties meer mogen hebben. Ach je hebt iemand in elkaar geslagen, kan gebeuren moeilijke jeugd. Ow mijn kind slaat anderen, ja het is een jongetje.

Nee natuurlijk niet. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als gewild en het concept van empathie.

We hebben het hier niet zo maar over een eenmalige boete of zo hè? Of je auto kwijtraken? We hebben het over een kind wat ten minste zo’n 18 jaar van je afhankelijk is, qua geld zorgen en liefde. Dat is echt van een compleet andere orde. Een 'consequentie' die zelfs kan gebeuren wanneer je wél dubbel-safe bent. Iemand daartoe verplichten én daarbij verplichten om 9 maanden van je lichaam gebruik te maken met alle nadelige gevolgen die een zwangerschap heeft, vind ik gewoon niet fair. Als zo'n ingenesteld eitje uit je lichaam gehaald kan worden en elders op kan groeien dan hebben we wellicht een andere discussie, maar daar is voorlopig nog geen sprake van.

En je doet nu alsof abortus zelf geen consequentie is?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:01

Ik vraag me af of degenen die tegen abortus zijn en zo makkelijk roepen 'een zwangerschap is maar tijdelijk' überhaupt een zwangerschap hebben meegemaakt. Zo nee: je hebt geen idee waar je over praat, zowel fysiek als mentaal. En dat is het allemaal waard als je aan het einde van de rit een (gewenst) kindje vast mag houden. Maar ondoenlijk om een vrouw te dwingen door te maken als zij dat niet wil. En dan hebben we het nog niet eens over de schrijnende gevallen met jonge meisjes.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:06

scrabbel schreef:

Zelf zou ik een ongeboren vrucht zeker niet als parasiet beschrijven, want dat is het zeker niet. En als iemand een miskraam krijgt terwijl het kind zeer gewenst is, dan is dat alleen maar heel verdrietig. Als mensen zelf een grote kinderwens hebben, maar dit niet lukt en zij zien hoe een ander wel zwanger wordt, maar abortus wenst... Ja, dan kan ik mij ook voorstellen dat dit heel onbegrijpelijk en confronterend kan zijn.

Het leven is echter niet altijd eerlijk. Als je echter naar het begin van het leven kijkt, dan is het misschien goed ook te kijken naar de dood. Als iemand overlijd, dan wordt hiervoor een uitvaart geregeld. In Nederland is het zo dat een doodgeboren kindje vanaf 24 weken verplicht een uitvaart krijgt. Vanaf dat moment wordt een ongeboren kind dus pas gezien als een volwaardig menselijke wezen. Voor die 24 weken is het een mogelijkheid tot leven maar heeft een ongeborene dus wettelijk gezien nog geen eigen persoonlijkheid.

De enige 100% veilig manier om niet zwanger te worden is geen sex te hebben. Ik vermoed dat dit voor het gros van de mensen geen optie is. :) Dubbel safe klinkt leuk maar een grote groep vrouwen ervaart teveel bijwerkingen van hormonen (18%) of kan/mag deze überhaupt niet gebruiken. Ook heeft 0,1% (1 op de 1000) van de mensen een latex allergie en is condoomgebruik dus ook geen standaard optie.

En het leuke van sex is dat hierbij de hormonen vaak een rol spelen. En dan komt het rationele denken vaak achteraf pas weer naar boven. Overigens zijn de hersenen van mensen pas na hun 25e jaar volledig ontwikkeld. Vroeger dacht men dat dit vanaf 12 jaar het geval was, maar het feit dat iemand lichamelijk 'volwassen' wordt, gaat dus niet gelijk op met emotionele of rationeel denkende vermogens.

Aan elke daad zitten consequenties. Maar fouten maken is ook hetgeen dat ons menselijk maakt. Fouten zijn om van te leren en zo mogelijk op te lossen. Per ongeluk zwanger worden is iets heel anders dan iemand mishandelen of dronken achter het stuur te gaan zitten, in deze laatste gevallen pleeg je namelijk een misdrijf.

Een ongewenste zwangerschap is in onze maatschappij gelukkig geen misdrijf en zou dus ook niet als zodanig benaderd of bestraft moeten worden.

Dat jij zelf een slechte jeugd hebt gehad is heel naar, dat wens je toch niemand toe? :(:)

Ook bij kinderen die wel gewenst waren gaat het soms helaas fout. Soms omdat mensen zich vergist hebben in wat het betekent en kost om een kind op te voeden en soms door nare omstandigheden en soms omdat mensen gewoon niet de juiste 'skills' hebben.

Ieder kind is anders, elke ouder en elke leefomstandigheden zijn anders, maar helaas wordt geen enkel kind met gebruiksaanwijzing geleverd.

Er zijn genoeg mensen die een puppy nemen en een groot deel daarvan komt weer terug bij de fokker omdat men zich op de opvoeding heeft verkeken.
Deze hondjes beginnen dan vaak ook al met een achterstand maar vinden meestal alsnog snel een liefdevol thuis bij iemand anders.

Kinderen krijgen die mogelijk echter niet, dus bij twijfel niet aan beginnen! Daar is het leven gewoon te kostbaar voor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:16

scrabbel schreef:

Natuurlijk vind ik dat vreselijk voor die vriendin, zij wilde het kind immers graag. Dat is toch appels met peren vergelijken, gewenst of ongewenst?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:42

Volgens mij wordt de term hier vooral gebruikt omdat het biologisch gezien voldoet aan de definitie van een parasiet: Een parasiet is een organisme dat op of in een gastheerorganisme leeft en zijn voedsel van of ten koste van zijn gastheer krijgt .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:37

secricible schreef:
Volgens mij wordt de term hier vooral gebruikt omdat het biologisch gezien voldoet aan de definitie van een parasiet: Een parasiet is een organisme dat op of in een gastheerorganisme leeft en zijn voedsel van of ten koste van zijn gastheer krijgt .

Sterker nog, in de medische wereld wordt de term parasiet in combinatie met zwangerschap ook gebruikt:

https://www.zwangerenportaal.nl/moeder- ... wanger-was

Dit is uiteraard echter compleet gevoelloos om als term te gebruiken wanneer er sprake is van een gewenste/geplande/welkome zwangerschap.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:39

Hoewel ik zelf 100% pro choice ben en het leven van de moeder boven dat van de vrucht plaats tijdens de zwangerschap, moet ik toch zeggen dat het helaas feitelijk incorrect om de vrucht een parasiet te noemen. Er zijn in de parasitologie (dus de wetenschap die zich bezig houdt met parasieten) drie criteria die worden gehanteerd in de bepaling of er sprake is van een parasitaire relatie: het leeft op of in een gastheerorganisme, het is van dat gastheerorganisme afhankelijk voor diens voortbestaan, en het is van een andere soort dan het gastheerorganisme. Een ongeboren vrucht is van dezelfde soort als de zwangere vrouw. Soms wordt in de gynaecologie wel gebruikt gemaakt van de term zoals in het bericht hierboven, maar dat is ook wel controversieel.

Dit zeg ik niet om onze argumenten onderuit te schoffelen, juist niet! Ik zeg het juist omdat ik denk dat we onszelf in de voet schieten als wij zelf niet feitelijk correct zijn om onze argumenten. Ik bedoel, we wijzen juist zelf altijd op dat je dingen biologisch correct moet benaderen :=

Een beter alternatief lijkt mij "obligate afhankelijk" (obligaat, want overleving van de vrucht is volledig afhankelijk van de vrouw), of "unilaterale afhankelijkheid" (unilateraal, want het gaat maar één kant op). Zelf wel fan van unilateraal omdat er weinig waardeoordelen aan hangen voor mijn gevoel: iets is unilateraal of bilateraal, klaar.

Ook omdat 'parasiet' dus reacties van enorme afkeer oproept, wat de hakken alleen maar verder in het zand drukt, en als het dan ook nog eens biologisch onjuist is...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:41

True, maar je hebt de officiële definitie en de definitie zoals die in de volksmond wordt gebruikt. Want van die eerste twee aspecten is natuurlijk wel gewoon sprake, en daar ligt ook de kern van het probleem.

Wat mij betreft prima om een andere woord te gebruiken hoor, maar 'parasiet' snapt iedereen wat je ermee bedoelt, terwijl 'obligaat afhankelijk' toch stiekem wel een lastige term is. Ook al is de tweede correcter dan de eerste, biologisch gezien.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:51

IMANDRA schreef:
True, maar je hebt de officiële definitie en de definitie zoals die in de volksmond wordt gebruikt. Want van die eerste twee aspecten is natuurlijk wel gewoon sprake, en daar ligt ook de kern van het probleem.

Wat mij betreft prima om een andere woord te gebruiken hoor, maar 'parasiet' snapt iedereen wat je ermee bedoelt, terwijl 'obligaat afhankelijk' toch stiekem wel een lastige term is. Ook al is de tweede correcter dan de eerste, biologisch gezien.

Ja dat ben ik allemaal absoluut met je eens, en dat is dus ook het dilemma.

Maar het valt niet te ontkennen dat het woord 'parasiet' heftige negatieve reacties geeft en daar schieten we ook echt niks mee op. Er is al zoveel polarisatie. Ik ben helemaal pro choice maar zelfs ik zie een mental image van een vies, eng, microscopisch wezentje met (minstens) 6 poten en voelsprieten voor me als iemand het over een parasiet heeft en ga dan niet bepaald verder op het puntje van mijn stoel zitten om verder te luisteren. Denk dan direct aan de vlooienplaag in huis een paar jaar terug.

Maar goed, verandert niks aan dat je gelijk hebt wat betreft de volksmond...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:56

Toch vind ik het een zwaktebod om een ongewenste zwangerschap te vergelijken met een gewenste zwangerschap die jammerlijk niet voldragen kan worden door wat coor reden dan ook en daarbij dezelfde emoties te willen oproepen.

Dat is toch helemaal geen vergelijking?

Dat is niet inhoudelijk discussiëren, dat is emoties oproepen om maar niet inhoudelijk op het ongewenste aspect in te hoeven gaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:02

Marije_jiplover schreef:
Toch vind ik het een zwaktebod om een ongewenste zwangerschap te vergelijken met een gewenste zwangerschap die jammerlijk niet voldragen kan worden door wat coor reden dan ook en daarbij dezelfde emoties te willen oproepen.

Dat is toch helemaal geen vergelijking?

Dat is niet inhoudelijk discussiëren, dat is emoties oproepen om maar niet inhoudelijk op het ongewenste aspect in te hoeven gaan.

Ik ook. Zou wat zijn als ik tegen mijn vriendin, die na 17 jaar proberen (!) eindelijk zwanger was en toen op 21 weken een miskraam had, had gezegd "ach, vervelend maar het was gelukkig maar een parasiet". Iemand die dat zou zeggen is gewoon een slecht mens, denk dat iedereen het daar direct over eens kan zijn. Dus, scrabbel, maak zelf dan ook het scheve vergelijk en zeg het maar: zijn pro-choice mensen slechte mensen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:40

VuurVleugels schreef:
IMANDRA schreef:

Ja dat ben ik allemaal absoluut met je eens, en dat is dus ook het dilemma.

Maar het valt niet te ontkennen dat het woord 'parasiet' heftige negatieve reacties geeft en daar schieten we ook echt niks mee op. Er is al zoveel polarisatie. Ik ben helemaal pro choice maar zelfs ik zie een mental image van een vies, eng, microscopisch wezentje met (minstens) 6 poten en voelsprieten voor me als iemand het over een parasiet heeft en ga dan niet bepaald verder op het puntje van mijn stoel zitten om verder te luisteren. Denk dan direct aan de vlooienplaag in huis een paar jaar terug.

Maar goed, verandert niks aan dat je gelijk hebt wat betreft de volksmond...

Maar het voelt voor sommige mensen wellicht wel als een parasiet, zeker als je deze verplicht moet (vol)dragen. Dan zitten daar niet bepaald positieve emoties aan.

Dus ik snap je zeker wbt. de reacties! Maar net als we respect hebben voor een gewenste zwangerschap die toch mis is gegaan, dat we -ongeacht onze eigen mening daarover- empathie en liefde tonen, dan moeten we toch ook kunnen snappen dat het bij een ongewenste zwangerschap als dusdanig voelt. Lieflijk praten over iets wat die persoon niet als dusdanig voelt, voelt voor mij ook verkeerd.

Parasiet is een uiterste, en zal ik in een normale discussie ook niet zo maar gebruiken als term hoor (was hier ook meer om een punt te maken, niet als standaard benaming voor hetgeen in je lichaam zit).

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:02

Ja, ook weer mee eens inderdaad. Zitten lekker op één lijn :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:05

scrabbel schreef:
tje.

Nee, ik noem het ook geen parasiet, maar in mijn lichaam zal het voor mij wel zo voelen, denk ik :')
Voor een vriendin die het wel graag wil absoluut niet. En als vriendin gun je een ander alles. En ondersteun ik ze er ook bij. Dat ik zelf iets wil betekend niet dat ik mij niet kan inleven in een ander en dat het voor hun wel heel erg belangrijk is en heel veel pijn doet als het niet lukt.
Sterker nog, twee vriendinnen van mij hebben hier mee te maken gehad. En ik was zelfs de enige naast hun partner en ouders die het wist omdat ze er met mij over konden praten en ik ze steunde zonder het steeds over mijn eigen kinderen of zwangerschappen te hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:34

Ik zou het ook een parasiet vinden.
Maar ben wel bereid ooit eicellen te doneren om die parasieten te laten bevruchten met ivf.
Voor iemand die het niet als parasiet beschouwd in vroeg stadium. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:18

Ik vind ons als mens ook parasiet voor de aarde. Begrijp ook werkelijk niet dat er mensen zijn die nog kinderen op onze uitgeputte planeet willen planten. Maargoed, andere discussie wellicht.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:24

scrabbel schreef:

Ik heb wel eens overwogen om eicellen te doneren.
Maar er zijn een aantal dingen die me hebben tegengehouden.
-het is enorm heftig voor je lijf, al die hormonen om die eieren klaar te stomen en vervolgens een medische ingreep om de eieren te krijgen
- ik vind mijn genetische profiel dat belast is met psychisch lijden niet iets wat ik een ander wil geven
- ik wil niet dat een kind mij later opzoekt, ik wil geen kinderen, ook niet als ik ze zelf niet opvoed of er zwanger van ben geweest of wat dan ook

Hoe erg ik een ander ook gun om kinderen te krijgen als zij wel die grote wens hebben, is een zwangerschap voor mij zwaar ongewenst.
Dus ja, ik vind het een parasiet als het in mij zit en wil het eruit hebben.
Maar ik heb verdorie toch genoeg empathie en inlevingsvermogen om in te zien dat dat voor een ander heel anders kan zijn.
Als ik vrienden zou hebben(heb ik niet) en die zouden wel die kinderwens hebben, dan zou ik met ze huilen van blijdschap bij goed nieuws en huilen bij slecht nieuws.
Dat het mijn wens niet is, doet niks af aan het geluk dat ik hun zou wensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:20

Flinke schop omhoog; in onderstaand artikel een situatie waar niemamd waarschijnlijk ooit aan heeft gedacht toen Roe vs Wade eruit ging:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... A&sfnsn=wa

In het kort, een hersendode vrouw die al aan het ontbinden is, wordt in leven gehouden zodat het, naar alle waarschijnlijkheid zwaar gehandicapte, kind geboren kan worden. Abortus is verboden in Georgia.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:29

Ik vind dat toch wel zo'n bizarre zaak ;(
Als familie kan je geen afscheid nemen, de hoogte van de medische rekeningen voor het in leven houden zou ik niet eens over na willen denken en wat voor kwaliteit van leven heeft het kindje straks, als het de zwangerschap/bevalling überhaupt overleefd? Wie wordt hier nou uiteindelijk beter van? ;(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:32

Staat hier nou dat ze de machine wel uit kunnen zetten?

“Georgia’s Republican attorney general, Chris Carr, last week released a statement declaring the law does not require doctors to keep brain-dead patients alive, because turning off the life support ‘is not an action with the purpose to terminate a pregnancy”

Lijkt wel een scene uit een horror film :n je verzint t niet , vreselijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:12

Dit is een heel extreem zeldzaam geval. Bedenk wel, dat, als je hebt toegestaan dat je organen gedoneerd mogen worden, je ,als je "hersendood" zou raken, ook door machines in "leven" gehouden zal worden omdat anders de organen niet goed blijven. Het is voor iedereen , ook voor jonge mensen, aan te raden om vast te laten leggen wat je zelf in dergelijke omstandigheden zou willen. Via een levenstestament of verklaring bij je huisarts. Anders kunnen beslissingen bij je familie belanden en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jij zelf zou willen. In Nederland zullen wettelijke regels anders zijn dan in de U.S.A.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:20

Heb je het bericht überhaupt gelezen? Het gaat hier niet om orgaandonatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:23

Cer schreef:
Staat hier nou dat ze de machine wel uit kunnen zetten?

“Georgia’s Republican attorney general, Chris Carr, last week released a statement declaring the law does not require doctors to keep brain-dead patients alive, because turning off the life support ‘is not an action with the purpose to terminate a pregnancy”

Lijkt wel een scene uit een horror film :n je verzint t niet , vreselijk

Ja, maar ze zijn bang voor mogelijke rechtszaken omdat het gevolg is dat de foetus ook dood gaat, en dat is dan mogelijk weer in strijd met de LIFE act (Living infants fairness and equality act), want er is een hartslag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:28

anjali schreef:
Dit is een heel extreem zeldzaam geval. Bedenk wel, dat, als je hebt toegestaan dat je organen gedoneerd mogen worden, je ,als je "hersendood" zou raken, ook door machines in "leven" gehouden zal worden omdat anders de organen niet goed blijven. Het is voor iedereen , ook voor jonge mensen, aan te raden om vast te laten leggen wat je zelf in dergelijke omstandigheden zou willen. Via een levenstestament of verklaring bij je huisarts. Anders kunnen beslissingen bij je familie belanden en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jij zelf zou willen. In Nederland zullen wettelijke regels anders zijn dan in de U.S.A.

3-4 uur is wat anders dan 3-4 maanden enkel om mogelijk een zwaar gehandicapt mogelijk niet levensvatbare feutus te kunnen halen via keizersnede. De vrouw is hersendood, lichaam werkt sec niet meer incl. problemen bloedsomloop en dus uitval organen = overgang naar ontbinding en dat alles omdat het zogenaamd abortus zou zijn als de beademing en verdere apparaten uitgezet zouden worden zodat de moeder echt dood is en feutus idd ook zou sterven. Nog afgezien van de kosten, dit is een medisch experiment op een mens zonder toestemming van betreffende mens of familie. Daar zijn op zijn minst morele en ethische bezwaren tegen gezien het verleden qua wetenschappelijk onderzoek op mensen.