Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
scrabbel schreef:Ik vraag me af onder de mensen die het slechts een parasiet noemen en alle andere termen...
Als een vriendin van jouw super blij is met haar zwangerschap en het kind verliest, zeg je dit dan ook?? Ach het was maar een parasiet, het was nog niet eens levensvatbaar etc of is er dan wel begrip??
Mijn mening is dat wanneer mensen het dubbel safe doen de kans zo enorm klein is. Mensen vallen er over dat anderen zeggen consent kan komen met consequenties. Dat is toch in het hele leven zo? Als ik tegen een vriend zeg het is oke om met drank op in mijn auto te gaan rijden en dat gaat mis, zit ik met de consequentie auto kwijt.
Er wordt aangevoerd dat sommige ouders geen kinderen willen en er daarom slecht mee om gaan. Mijn ouders wouden wel kinderen en hebben mij elke dag in de hel laten leven.
Het valt mij alleen op dat acties tegenwoordig geen consequenties meer mogen hebben. Ach je hebt iemand in elkaar geslagen, kan gebeuren moeilijke jeugd. Ow mijn kind slaat anderen, ja het is een jongetje.
scrabbel schreef:Ik vraag me af onder de mensen die het slechts een parasiet noemen en alle andere termen...
Als een vriendin van jouw super blij is met haar zwangerschap en het kind verliest, zeg je dit dan ook?? Ach het was maar een parasiet, het was nog niet eens levensvatbaar etc of is er dan wel begrip??
Mijn mening is dat wanneer mensen het dubbel safe doen de kans zo enorm klein is. Mensen vallen er over dat anderen zeggen consent kan komen met consequenties. Dat is toch in het hele leven zo? Als ik tegen een vriend zeg het is oke om met drank op in mijn auto te gaan rijden en dat gaat mis, zit ik met de consequentie auto kwijt.
Er wordt aangevoerd dat sommige ouders geen kinderen willen en er daarom slecht mee om gaan. Mijn ouders wouden wel kinderen en hebben mij elke dag in de hel laten leven.
Het valt mij alleen op dat acties tegenwoordig geen consequenties meer mogen hebben. Ach je hebt iemand in elkaar geslagen, kan gebeuren moeilijke jeugd. Ow mijn kind slaat anderen, ja het is een jongetje.
secricible schreef:Volgens mij wordt de term hier vooral gebruikt omdat het biologisch gezien voldoet aan de definitie van een parasiet: Een parasiet is een organisme dat op of in een gastheerorganisme leeft en zijn voedsel van of ten koste van zijn gastheer krijgt .
IMANDRA schreef:True, maar je hebt de officiële definitie en de definitie zoals die in de volksmond wordt gebruikt. Want van die eerste twee aspecten is natuurlijk wel gewoon sprake, en daar ligt ook de kern van het probleem.
Wat mij betreft prima om een andere woord te gebruiken hoor, maar 'parasiet' snapt iedereen wat je ermee bedoelt, terwijl 'obligaat afhankelijk' toch stiekem wel een lastige term is. Ook al is de tweede correcter dan de eerste, biologisch gezien.
Marije_jiplover schreef:Toch vind ik het een zwaktebod om een ongewenste zwangerschap te vergelijken met een gewenste zwangerschap die jammerlijk niet voldragen kan worden door wat coor reden dan ook en daarbij dezelfde emoties te willen oproepen.
Dat is toch helemaal geen vergelijking?
Dat is niet inhoudelijk discussiëren, dat is emoties oproepen om maar niet inhoudelijk op het ongewenste aspect in te hoeven gaan.
VuurVleugels schreef:IMANDRA schreef:True, maar je hebt de officiële definitie en de definitie zoals die in de volksmond wordt gebruikt. Want van die eerste twee aspecten is natuurlijk wel gewoon sprake, en daar ligt ook de kern van het probleem.
Wat mij betreft prima om een andere woord te gebruiken hoor, maar 'parasiet' snapt iedereen wat je ermee bedoelt, terwijl 'obligaat afhankelijk' toch stiekem wel een lastige term is. Ook al is de tweede correcter dan de eerste, biologisch gezien.
Ja dat ben ik allemaal absoluut met je eens, en dat is dus ook het dilemma.
Maar het valt niet te ontkennen dat het woord 'parasiet' heftige negatieve reacties geeft en daar schieten we ook echt niks mee op. Er is al zoveel polarisatie. Ik ben helemaal pro choice maar zelfs ik zie een mental image van een vies, eng, microscopisch wezentje met (minstens) 6 poten en voelsprieten voor me als iemand het over een parasiet heeft en ga dan niet bepaald verder op het puntje van mijn stoel zitten om verder te luisteren. Denk dan direct aan de vlooienplaag in huis een paar jaar terug.
Maar goed, verandert niks aan dat je gelijk hebt wat betreft de volksmond...
tje.
Cer schreef:Staat hier nou dat ze de machine wel uit kunnen zetten?
“Georgia’s Republican attorney general, Chris Carr, last week released a statement declaring the law does not require doctors to keep brain-dead patients alive, because turning off the life support ‘is not an action with the purpose to terminate a pregnancy”
Lijkt wel een scene uit een horror filmje verzint t niet , vreselijk
anjali schreef:Dit is een heel extreem zeldzaam geval. Bedenk wel, dat, als je hebt toegestaan dat je organen gedoneerd mogen worden, je ,als je "hersendood" zou raken, ook door machines in "leven" gehouden zal worden omdat anders de organen niet goed blijven. Het is voor iedereen , ook voor jonge mensen, aan te raden om vast te laten leggen wat je zelf in dergelijke omstandigheden zou willen. Via een levenstestament of verklaring bij je huisarts. Anders kunnen beslissingen bij je familie belanden en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jij zelf zou willen. In Nederland zullen wettelijke regels anders zijn dan in de U.S.A.