Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:42

DuoPenotti schreef:
Nee nee, wij hebben hier lieve wolfjes, daarom krijgen ze ook naampjes zoals bram.
Die doen dat niet.....

Net zoals de gezegde: Dat doet hij anders nooit!

:x

Vind het wel zorgelijk. Bij ons in de omgeving is wel eens een wolf gezien. Maar het lijkt erop dat ons gebied niet aantrekkelijk genoeg is. Geen dode dieren in de omgeving. Lijkt er meer op dat ze er door heen trekken.
Voor de mensen die middenin wolven gebied wonen lijkt het me ontzettend stressvol.
Collega woont er middenin.....als ik haar verhalen hoor.
Heel bijzonder. Gewoon de dieren die door de straat lopen, door je voortuin. :oo

Als je er middenin woont heb je geen keus....je moet ermee dealen. Lijkt mij heel lastig,vooral door de stress die ermee gepaard gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:58

SusanH schreef:
Volgens Natuurmonumenten zijn Sayuguese runderen heel goed in de wolf op afstand houden en hun kudde beschermen.

Staat dat ook ergens?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:07

Lanoca schreef:
Mijn vertrouwen in SBB en Natuurmonumenten is inmiddels enorm gedaald. Het leed wat de wolven aanrichten en de menselijke reacties hier op staat ook uit het lood met wat een vasthoudende klem een wolf aandoet. Maar het lijkt mij een goede zaak om een deskundige met klemmen op pad te sturen. Wat die organisaties nog allemaal voor een schade kunnen aanrichten, daar heb ik wel bedenkingen bij.

En dan te denken dat niet alleen de zaak wolf aan alle kanten rammelt hè

Maar ook zaken als de locaties waar met vervuilde grond gewerkt word, Oostvaardersplassen enz
Zijn allemaal werk van sbb of natuurmonumenten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:34

Happinez schreef:
Lanoca schreef:
Mijn vertrouwen in SBB en Natuurmonumenten is inmiddels enorm gedaald. Het leed wat de wolven aanrichten en de menselijke reacties hier op staat ook uit het lood met wat een vasthoudende klem een wolf aandoet. Maar het lijkt mij een goede zaak om een deskundige met klemmen op pad te sturen. Wat die organisaties nog allemaal voor een schade kunnen aanrichten, daar heb ik wel bedenkingen bij.

En dan te denken dat niet alleen de zaak wolf aan alle kanten rammelt hè

Maar ook zaken als de locaties waar met vervuilde grond gewerkt word, Oostvaardersplassen enz
Zijn allemaal werk van sbb of natuurmonumenten.

Verder de enorme kap, het herplanten wat maar niet van de grond komt. Het gedraai en gelieg en het niet nakomen van afspraken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:53

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Volgens Natuurmonumenten zijn Sayuguese runderen heel goed in de wolf op afstand houden en hun kudde beschermen.

Staat dat ook ergens?

Heb een link gedeeld maar dat is al een tijd terug. Ging over het verlies van kalveren. Dat is nu weer op hetzelfde niveau als voor de komst van de wolf. Ze hebben geleerd om als groep samen te werken en de kalveren te beschermen. Eerst legden ze ze af, de eerste dagen en nu gaan ze meteen met de groep mee.

Wat ik wel opvallend vindt Planken Wambuis heeft ze nog lopen, inclusief een groep paarden en pony's. Het naastgelegen gebied wat in beheer is van gemeente Ede konden de runderen en paarden vrij in en uit lopen maar dat is gestopt. Gemeente Ede maakt geen gebruik meer van de grote grazers. Of dat ook met de wolven te maken heeft weet ik niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:58

SusanH schreef:
Heb een link gedeeld maar dat is al een tijd terug. Ging over het verlies van kalveren. Dat is nu weer op hetzelfde niveau als voor de komst van de wolf. Ze hebben geleerd om als groep samen te werken en de kalveren te beschermen. Eerst legden ze ze af, de eerste dagen en nu gaan ze meteen met de groep mee.

Wat ik wel opvallend vindt Planken Wambuis heeft ze nog lopen, inclusief een groep paarden en pony's. Het naastgelegen gebied wat in beheer is van gemeente Ede konden de runderen en paarden vrij in en uit lopen maar dat is gestopt. Gemeente Ede maakt geen gebruik meer van de grote grazers. Of dat ook met de wolven te maken heeft weet ik niet.

Oh wacht, dat heug ik me nog. Ik heb toen ook al genoemd, dat dat hier niet zo is, in het DFW bedoel ik. Zo was er veel verlies in het eerste jaar, tweede jaar een stuk minder en men hoopte dat dat door zou zetten, maar dit jaar was het verlies weer veel erger. Tientallen kalveren dood. Zie niet in waarom het in de Planken Wambuis anders zou zijn. Hetzelfde dat ik er niets van geloof dat aantallen reeen niet achteruitgaan

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:08

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:11

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Oh wacht, dat heug ik me nog. Ik heb toen ook al genoemd, dat dat hier niet zo is, in het DFW bedoel ik. Zo was er veel verlies in het eerste jaar, tweede jaar een stuk minder en men hoopte dat dat door zou zetten, maar dit jaar was het verlies weer veel erger. Tientallen kalveren dood. Zie niet in waarom het in de Planken Wambuis anders zou zijn. Hetzelfde dat ik er niets van geloof dat aantallen reeen niet achteruitgaan

Omdat in Planken Wambuis boswachter Frank Theunissen werkt. Dat is ook de eerste boswachter die een wolf een naam heeft gegeven. Hij is echt heel erg pro wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:13

Kalf ontkomen aan wolf Beilen
Citaat:
Beilen Drenthe
12-09-2024
02.00 uur.

Vanacht rond 2.00 uur gingen onze koe en pink en kalf erg hard loeien. Wij werden er wakker van. Zijn naar buiten gegaan en zagen door de bouwlamp die we snel hadden gepakt, dat de wolf in het land liep. Door dit licht heeft hij de benen genomen. Vooral moeder koe was erg ontdaan. Ze heeft daarna nog geruime tijd geloeid en lopen draven door het land.
Doordat wij buiten kwamen, hebben wij ons kalf kunnen redden. Deze stond tussen de andere koeien in verscholen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Y3MEQP ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:15

Ontmoeting wolven en wandelaars pelgrimsroute Spanje.
Film in link bron te zien. Angst is hoorbaar.
Citaat:
12 september 2024/León/Spanje

"Het angstaanjagende moment waarop een wolf twee pelgrims opjaagt op weg naar Santiago de Compostella
De pelgrims hebben het angstaanjagende moment opgenomen dat vanmorgen plaatsvond in een jachtreservaat in de provincie León.
Door Adriana Díaz / 12 september 2024
Er zijn veel scènes die we de afgelopen jaren hebben gezien waarin wolven spelen in momenten van spanning met mensen, vooral met boeren. Maar geen van hen is zo angstaanjagend als die van vanmorgen een pelgrim op weg naar Santiago toen ze door León reed en een medewerker van Jara y Sedal naar onze redactie stuurde.
De video scène toont twee pelgrims die langs een pad lopen als een dreigende wolf ze op slechts enkele meter afstand begint te volgen. Het echtpaar spreekt luid en probeert hem bang te maken, maar de hond toont geen angst en volgt hen een paar meter. Zoals de beelden laten zien, lijkt de vrouw erg nerveus en in paniek, dus uiteindelijk huilt ze om de houding van het dier .
Als we kijken naar de video en de beelden die door de pelgrims zijn vastgelegd, zien we dat het om een Iberische wolf gaat (Canis lupus signatus ) vanwege de zwarte markeringen op zijn poten, een onmiskenbaar kenmerk bij de wolven van Spanje en Portugal. Bovendien is het een jong exemplaar van misschien nog geen twee jaar oud, dat alleen door het gebied dwaalde.
Het meest verontrustende van de scène is dat hij geen angst toont voor de mensen, en door het opsporen van het pelgrimspaar, toont hij aan dat het idee van een aanval meer dan mogelijk is. We mogen niet vergeten dat zelfs als de aanvallen van wolven op mensen in Spanje sinds het laatste kwart van de 20e eeuw niet zijn geregistreerd, de onstuitbare toename van de populatie van deze roofdieren in onze geografie een nieuwe en fatale ontmoeting met iemand kan veroorzaken.
In die zin moeten we herinneren aan het gesprek dat we hebben gevoerd met Manuel Suárez, die als kind slachtoffer was van een wolvenaanval in Galicië. Op 21 juli 1958, toen hij vijf was, speelde hij in het bos bij Vimianzo, een klein stadje in La Coruña, vlakbij de Costa da Morte. Hij was een van de weinigen die het geluk had een van deze angstaanjagende aanvallen te overleven. "
https://revistajaraysedal.es/lobo-acech ... snhqL9BGfA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/8cfakACASKpRmoSc/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:16

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:23

Eh… want dan gaan de wolven te kerke?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:25

tienus63 schreef:
Opnieuw schapen gedood Woudenberg
Citaat:
Woudenberg Utrecht
12-09-2024

Schapen aangevallen in Woudenberg, 3 gedood en 7 gewond

https://www.dewoudenberger.nl/lokaal/ma ... closemodal

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/JpjW2z ... tid=K35XfP

Uiteindelijk 11 schapen dood bij deze aanval.
Liniedijk Woudenberg.

https://www.dewoudenberger.nl/lokaal/ma ... ngetroffen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:27

tienus63 schreef:
Natuurmonumenten wil geen evenementen meer op zondag op het Dwingelerveld.

Bron rtv Drenthe
Natuurmonumenten wil geen evenementen meer op zondag op Dwingelderveld https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/168194 ... gelderveld #rtvdrenthe

Ze vragen ook geld voor gebruik bos. Wij hebben 1 maal in de twee jaar een spooktocht door een klein gedeelte van het bos, al jaren. Nu moeten we entree gaan heffen en SBB betalen voor het gebruik van het bos.
Ik zou het snappen als ze zouden zeggen, "Nee, mag niet meer, voor de rust van het wild", maar dat wild zal ze een rotzorg zijn, ze willen nu geld en daar gaat het om.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:27

SusanH schreef:
Wintu schreef:

Omdat in Planken Wambuis boswachter Frank Theunissen werkt. Dat is ook de eerste boswachter die een wolf een naam heeft gegeven. Hij is echt heel erg pro wolf.

Dus dan liegt men er maar op los.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:58

tienus63 schreef:
Zichtmelding Wateren
Citaat:
Wolf tegenover wateren 20 en huenderweg tussen de koeien en kalveren
Bij de sayaguesa kudde
Wateren 5 minuten geleden

[ Afbeelding ]

Zojuist via app Meldingen wolven in Westerveld.
En via geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/puKrz3 ... tid=WC7FNe

Toch koe gepakt in deze kudde.

Update via app meldingen wolven in Westerveld.
Citaat:
Heeft vannacht toch een Spaanse koe te pakken gehad, werd vanmorgen afgevoerd.
Rechts op de heide van Wateren naar Doldersum

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 20:00

Zichtmelding vanochtend Woudenberg
Citaat:
Woudenberg Utrecht
12-09-2024
07.30 uur

Vanmorgen toen ik naar school ging op de scooter ben ik de wolf tegengekomen. Ik reed op het fietspad naast de n226 van Woudenberg naar restaurant de Mof bij Leusden tot dat opeens op een meter voor mijn scooter de wolf uit de bosjes rende en de weg overstak.

#geenwolf
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
Filmpje via bron.
https://www.facebook.com/share/p/XqrTpP ... tid=K35XfP

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:11

Dat was wellicht die wolf die de schapen op de liniedijk gepakt heeft. Is niet zo ver weg van elkaar

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:46

DubbelFun schreef:
..Melding Driesprong aan de Wekeromseweg. De wolf rende langs het gaas om te kijken of die de weide in kon komen;
Captain schreef:
Dit is echt op steenworp afstand van mijn paard. ;(

Weet je ter hoogte van welk nummer dit ong. was ??

Bij nr 53 was dit..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:05

Wintu schreef:
tienus63 schreef:
Natuurmonumenten wil geen evenementen meer op zondag op het Dwingelerveld.

Bron rtv Drenthe
Natuurmonumenten wil geen evenementen meer op zondag op Dwingelderveld https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/168194 ... gelderveld #rtvdrenthe

Ze vragen ook geld voor gebruik bos. Wij hebben 1 maal in de twee jaar een spooktocht door een klein gedeelte van het bos, al jaren. Nu moeten we entree gaan heffen en SBB betalen voor het gebruik van het bos.
Ik zou het snappen als ze zouden zeggen, "Nee, mag niet meer, voor de rust van het wild", maar dat wild zal ze een rotzorg zijn, ze willen nu geld en daar gaat het om.

SBB vraagt inderdaad een bijdrage sinds dit jaar. Ik weet niet of natuurmonumenten dat ook doet?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:06

tienus63 schreef:
[ Afbeelding ]

Zojuist via app Meldingen wolven in Westerveld.
En via geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/puKrz3 ... tid=WC7FNe

Toch koe gepakt in deze kudde.

Update via app meldingen wolven in Westerveld.
Citaat:
Heeft vannacht toch een Spaanse koe te pakken gehad, werd vanmorgen afgevoerd.
Rechts op de heide van Wateren naar Doldersum
[/quote]

Misschien dat we dat even moeten doorsturen aan boswachter Theunissen van natuurmonumenten.

Ik heb te doen met de beheerder van de kudde. Want het hek is van de dam nu, als ze volwassen runderen gaan pakken. Er lopen daar niet alleen Sayuguesas, maar ook schotse hooglanders en ik geloof ook Acquitaines en veel schapen. Dus ik vrees er voor...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:11

En de mensen met koeien en paarden die rond het gebied wonen. Je houdt je hart vast.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:26

SusanH schreef:
En de mensen met koeien en paarden die rond het gebied wonen. Je houdt je hart vast.

Ik kan hier echt wel om janken, wat een leed jongens. Is er nu echt niemand die SBB op de vingers kan tikken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:27

Ik snap het ook niet...
Hoe kan en mag dit in een beschaafd land...

Het is zo niet te begrijpen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:45

Ik heb die sayaguesa koeien even gegoogeld. Die zijn onwijs groot! En beste hoorns ook. Dat kan niet maar 1 wolf geweest zijn lijkt mij