Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:55

Ik heb met beide ervaring. Persoonlijk vind ik met bit fijner, maar mijn huidige paard heeft te weinig plek in zijn mond voor een bit. Maar bitloos is IMO niet geschikt om ermee met contact te rijden, dan krijg je toch ook veel druk. Met beide kun je schade maken, dat is een feit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:58

Loretta schreef:
En wederom een artikel tegen de paardensport.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... n-incident

Begin deze maand was het ook weer raak met Willem Vermaat.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... ardensport

Het grootste probleem wat ik met dit soort activistische lui heb, dat is dat het daar niet bij stopt. Nu staat er nog paardensport. Maar als ze dat eenmaal gelukt is dan staat er paardrijden.

In de top gaat veel geld om. En daardoor is dat voor deze clubs een moeilijke noot om te kraken. Maar als paardenliefhebbers die zich bezig houden met paardvriendelijk rijden en natural horsmanship moeten we zeker niet naief zijn. Samenwerken en of doneren aan dit soort clubs dat is onze eigen toekomstige vijanden spekken. Zodra ze de paardensport verboden hebben weten te krijgen dan staan we er alleen voor en in de paardvriendelijke wereld gaat een stuk minder veel geld om en is daardoor veel kwetsbaarder dan de topsport.

Het artikel van Sara Pesie is helaas onweerlegbaar, ze somt grotendeels feiten op en bewijst deze. En dat ziet het grote publiek ook en het heeft daar, terecht, een mening over.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:02

Het mooie aan bitloos rijden is dat je, als je er niet vriendelijk mee rijdt, het gelijk zichtbaar is en dat je bij het rijden met bit niet kan zien wat er in de mond van het paard gebeurt.

Het prettigst voor een paard is een los touwhalster, die heeft geen strakke neusriem en een snelle release. Voor meer nauwkeurige aanwijzingen heb ik dan wel weer liever een sidepull, maar daar oefen je wel meer druk op de neus uit. Maar mijn paarden die ik bitloos reed vonden dat fijner dan met bit. Ik moest er zelf wel aan wennen omdat je voor je gevoel minder fijn kan inwerken, maar inmiddels weet ik niet beter en zou niet anders meer willen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:04

Het is off topic, maar ik rij inderdaad met een touwhalster Manubres :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:06

_San87_ schreef:
Het artikel van Sara Pesie is helaas onweerlegbaar, ze somt grotendeels feiten op en bewijst deze. En dat ziet het grote publiek ook en het heeft daar, terecht, een mening over.

Dat maakt het extra lastig.
Het is ook vreemd dat dat trekken juist in de top gebeurt terwijl trekken iets is wat je nooit zou moeten willen.

Maar dat maakt deze organisaties nog geen goede bondgenoten om het leven voor de paarden in de top te verbeteren. Ze houden niet op bij de topsport.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:15

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Dat maakt het extra lastig.
Het is ook vreemd dat dat trekken juist in de top gebeurt terwijl trekken iets is wat je nooit zou moeten willen.

Maar dat maakt deze organisaties nog geen goede bondgenoten om het leven voor de paarden in de top te verbeteren. Ze houden niet op bij de topsport.

Nee natuurlijk zijn het geen bondgenoten. Verre van. Het maakt alleen niet dat ze ongelijk hebben. En een groot bereik.

Het helpt ook niet dat de bekende namen in de NL sport over elkaar heen buitelen om e.e.a. te bagatelliseren door timing te noemen, door aan te geven dat ieder mens wel eens fouten maakt, enz..

Dat heeft, denk ik, meer kwaad gedaan dan goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:18

Ik wil even één aspect wat mw Pesie aanstipt wat meer nadruk geven: coöptatie.

Als studente had ik er mee te maken: in studentenhuis X komt een kamer vrij, op een bepaalde avond komen er een serie belangstellenden - en de huidige bewoners kiezen dan de leukste van de belangstellenden.
Voor studentenkamers geen gek systeem.

Maar het is nadrukkelijk een systeem waarbij er geen 'tegenstem' is ingebouwd.
Als "de nu zittende macht" om het zo maar eens uit te drukken
iemand die het een beetje (of een beetje boel) anders doet niet ziet zitten,
dan is de kous gewoon af.
Ofwel: het huidige bestuur etc. zorgt ervoor dat het volgende bestuur op hen lijkt.

In de wetenschap geldt coöptatie als een valkuil
(... hoewel niets menselijks wetenschappers vreemd is... ;) )
en zijn er meerdere tijdschriften etc waar je je artikelen kunt aanbieden en geen enkel tijdschrift wil een primeur missen.
...en in principe hoort een wetenschapper de houding te hebben van: "Hmmm - ergens is dit idioot, het staat haaks op 'dit' en 'dat' en ik verwachtte het niet - maar laat ik toch eens kijken..."

En in de "officiële regionen" van de paardensport mis ik het organiseren van tegenspraak.

Gelukkig is die "tegenspraak" er wel, mensen die bij bosjes western gaan rijden, natural horsemanship doen, etc etc. Maar bij mijn weten spelen die verder geen rol bij de KHNS etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:44

Hoezo sluit KNHS horsemanship uit? Wat bedoel je precies?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:47

Loretta schreef:
En wederom een artikel tegen de paardensport.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... n-incident

Begin deze maand was het ook weer raak met Willem Vermaat.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... ardensport

Het grootste probleem wat ik met dit soort activistische lui heb, dat is dat het daar niet bij stopt. Nu staat er nog paardensport. Maar als ze dat eenmaal gelukt is dan staat er paardrijden.

In de top gaat veel geld om. En daardoor is dat voor deze clubs een moeilijke noot om te kraken. Maar als paardenliefhebbers die zich bezig houden met paardvriendelijk rijden en natural horsmanship moeten we zeker niet naief zijn. Samenwerken en of doneren aan dit soort clubs dat is onze eigen toekomstige vijanden spekken. Zodra ze de paardensport verboden hebben weten te krijgen dan staan we er alleen voor en in de paardvriendelijke wereld gaat een stuk minder veel geld om en is daardoor veel kwetsbaarder dan de topsport.

Ze spreken zichzelf wel tegen, want als het schering en inslag zou zijn in de paardensport dan was er nooit zo,n schokgolf ontstaan hè? Dan was het dagelijkse kost en gewenning.

Er zijn er die zo zijn zoals in het artikel en er zijn nog steeds goede. Hier mist de nuance weer volledig.

Die Willem Vermaat schrijft iedere OS hetzelfde. Jacob Melissen is in gesprek gegaan met hem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:51

Die tegenspraak is er gewoon bij de knhs, ook gewoon van binnenuit juist. Daarom komen er telkens reglement wijzigingen, omdat oa leden erom vragen en die ook gewoon inspraak hebben. Voorlopig hebben zij de stang en trens in de Z1 afgeschaft, omdat deze niet op de correcte manier gebruikt werd, is het birloos starten toegestaan in de gehele basis, is de verplichting van stang en trens eraf. Dat bitloos rijden is juist toegestaan omdat allerlei leden tegen de verplichting van bit in gingen. En heeft Nederland met nog 1 land juist als 1e het verzoek ingediend bij de FEI pm de stang en trens verplichting eraf te halen.

Niet iedereen die weggaat bij de knhs heeft ineens gelijk. Er gaan ook mensen weg, omdat ze zelfreflectie missen en continu met slechte punten thuiskomen. Dat zijn degene die de hele wedstrijdsport rot noemen, terwijl ze gewoon niet goed reden, maar de schuld aan alles gaven behalve aan hun eigen rijden.
Sommige blijven jaren herhalen wat er allemaal slecht is, ookal zijn de dingen die zij slecht vonden al jaren afgeschaft of veranderd.
Sommige stoppen omdat het tuig wat zij willen gebruiken niet toegestaan is, omdat de knhs het niet diervriendelijk vindt, maar zij vinden dat een beginner al met bit x oid moet mogen rijden.
En anderen stoppen, omdat ze het plezier zelf verliezen zonder dat ze het echt aan de sport vinden liggen en alles ertussenin.

Het moeilijke in de top is dat die ruiters allemaal hun eigen trainers hebben en een bondscoach niks aan die methode kan veranderen in dienkorte momenten dat zij samenkomen. Daarbij snap ik ook echt wel dat ruiters niet een andere methode willen gaan volgen. Ik heb ook trainers waar ik absoluut niet bij wil rijden, omdat ik niet achter hun methode sta. Ik zoek liever zelf mijn instructie uit.
Aan de andere kant met rien van der schaft was het heel erg zonde. Maar het was ook moeilijk te verwachten dat degene van toen compleet om zouden draaien qua methode in die korte tijd en weinige contact momenten, denk ik.
Bondscoach is in allerlei sporten een baan waar je niet zoveel kan veranderen als de dagelijkse trainer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:56

Dat elkaar de hand boven het hoofd houden zal waarschijnlijk ook komen door financiële belangen.
Niemand bijt in de hand die voert.

Alle feiten in het artikel kloppen, helaas -O-
Het is zaak dat de sector daar zelf wat aan gaat doen. Bagatelliseren of zwijgen verbeteren de situatie niet!
Wie zwijgt, stemt toe!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:34

Elisa2 schreef:

Wat ik bedoel is coöptatie.

Dat is niet een bepaalde stroming keihard uitsluiten oid, maar dat is dat de mensen die nu "aan het roer staan" ook in mindere of meerdere mate bepalen wie hun opvolgers worden.

Small surprise: ik ben geen lid van de KNHS. ;)
... wat ook wel weer een deel van de coöptatie is. Ik ben lid van een serie verenigingen, maar dat doe ik omdat ik dat om één of andere reden de moeite waard vind. (En ik dus nooit warm ben gelopen voor de KHNS...)

Wel ben ik enthousiast over de ontwikkelingen rondom bitloos. +:)+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:45

eenmaal trek je die conlusie, topsport is een illusie

coöptatie ook op kleine schaal belet een goede trainer aan te stellen, er gaan vier ruiters en er gaan 4 keer eigen belangen mee en de KNHS slikt want medaille kansen moet je koesteren, marketing van individuele sponsoren hebben daarin - denk ik - ook een sterke stem. Vergeet de bobo's niet die ook daar graag gezien willen worden ook al ga je voor spek en bonen mee.

dan zijn denk ik financiele belangen, belangenverstrengelingen - de gordiaanse knoop - niet te ontwarren en dat maakt het voor nieuwe bestuursleden ook lastig
want oude afspraken - goed of niet goed - liggen vast en daar vaart men simpelweg op door/moet men simpelweg op doorvaren.

want de marketing van sponsoren bepalen wie er naar de OS b.v. gaan, laatste afvaardiging zouden wij anders hebben samengesteld, toch, stuivertje wisselen met reserves was te opzichtig imo

en dan denk ik dat Fransje gelijkk heeft: niet bijten in de hand die voert,

we verwarren nu topsport met big business, dat is door de marketing goed opgepakt, paardensport is 'n zeer lucratieve business

en zo lang er nog 20.000 (of hoeveel) mensen op de tribune zitten en klappen voor de deelnemers op de OS vinden we dat allemaal wel best, daardoor trekt ook een sponsor zijn conclusie
Laatst bijgewerkt door mce op 16-08-24 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:56

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is niet een bepaalde stroming keihard uitsluiten oid, maar dat is dat de mensen die nu "aan het roer staan" ook in mindere of meerdere mate bepalen wie hun opvolgers worden.

... wat ook wel weer een deel van de coöptatie is. Ik ben lid van een serie verenigingen, maar dat doe ik omdat ik dat om één of andere reden de moeite waard vind. (En ik dus nooit warm ben gelopen voor de KHNS...)

Maar nu ga je er vanuit dat iedereen die bij de KNHS werkt zelf wedstrijden rijdt of gereden heeft en niks met horsemanship oid heeft. Vindt je dat niet een wat bekrompen gedachte?

KNHS innoveert continu, natuurlijk kan het allemaal nog beter maar waar kan dat niet?

Ze organiseren de college tours en zelfs Equiday op hun terrein..maar dat weet men misschien niet eens?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:14

mce schreef:
eenmaal trek je die conlusie, topsport is een illusie

coöptatie ook op kleine schaal belet een goede trainer aan te stellen, er gaan vier ruiters en er gaan 4 keer eigen belangen mee en de KNHS slikt want medaille kansen moet je koesteren, marketing van individuele sponsoren hebben daarin - denk ik - ook een sterke stem. Vergeet de bobo's niet die ook daar graag gezien willen worden ook al ga je voor spek en bonen mee.

dan zijn denk ik financiele belangen, belangenverstrengelingen - de gordiaanse knoop - niet te ontwarren en dat maakt het voor nieuwe bestuursleden ook lastig
want oude afspraken - goed of niet goed - liggen vast en daar vaart men simpelweg op door/moet men simpelweg op doorvaren.

want de marketing van sponsoren bepalen wie er naar de OS b.v. gaan, laatste afvaardiging zouden wij anders hebben samengesteld, toch, stuivertje wisselen met reserves was te opzichtig imo

en dan denk ik dat Fransje gelijkk heeft: niet bijten in de hand die voert,

we verwarren nu topsport met big business, dat is door de marketing goed opgepakt, paardensport is 'n zeer lucratieve business

en zo lang er nog 20.000 (of hoeveel) mensen op de tribune zitten en klappen voor de deelnemers op de OS vinden we dat allemaal wel best, daardoor trekt ook een sponsor zijn conclusie

Als je alleen al naar de topsport kijkt waar geen dieren bij betrokken zijn. Dan zie je al genoeg ellende van topsport. Noem het woord doping en je weet al genoeg. Doping is zeer ongezond, maar de druk om te presteren is gigantisch. De druk om te presteren is gigantisch. Zoals bij de afgelopen Olympische spelen te zien is geweest met zwemmers die zowat verplicht waren in een vervuilde rivier te zwemmen, een zeer onsportieve hetze tegen 2 dames bij het vrouwenboksen en veel meer zeer onsportief gedrag. En dan altijd weer de politiek die om de hoek komt kijken bij grote sport evenementen.

Voeg je er dan ook nog dieren aan toe. Dan begrijp je wel dat er totaal geen rekening meer gehouden wordt met de deren. Het maakt de zaak allemaal niet eenvoudiger. want dierenrechtenactivisten zien het ook als een kans om de publieke opinie te beinvloeden. En het geld wat er omgaat in de topsport is juist de beste verdediging tegen dierenrechtenactivisten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:15

Ze organiseren de college tours en zelfs Equiday op hun terrein..maar dat weet men misschien niet eens?(quote Elise2)

ben er een aantal keren geweest om te weten WIE of er organiseert, de KNHS stelt alleen de accomodatie beschikbaar, en de puntenregistratie gaat wel makkelijk zo als je als instructie maar aanwezig bent , deze bijenkomsten zijn zeer vrijblijvend

de rest is reclame voor wie de college tour geeft, alleen de tour met Hess was functioneel en leerzaam (voor mij tenminste)

Innoveren is imo iets anders, maar ik ben inmiddels ook aangeland in 2024 begrijp inmiddels de nieuwe generatie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:33

En wat begrijp je dan aan de nieuwe generatie?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:35

Loretta schreef:
Als je alleen al naar de topsport kijkt waar geen dieren bij betrokken zijn. Dan zie je al genoeg ellende van topsport. Noem het woord doping en je weet al genoeg. Doping is zeer ongezond, maar de druk om te presteren is gigantisch. De druk om te presteren is gigantisch.

Met het verschil dat paardensport geen topsport is voor het paard en daarmee het fysieke uiterste vraagt van het paard. Het vraagt het uiterste van de samenwerking tussen mens en paard.

Zoals er wel meer sporten op een OS zijn die niet het fysieke uiterste vragen van een mens.

Daarbij voelt het paard die druk van: de OS komen er aan veel minder/niet.

Ik vind dat de ontwikkelingen bij de KNHS best wat meer op waarde geschat mogen worden. Die doen echt wel meer dan sommigen hier afschilderen. Maar hier ook weer: zei hebben alleen invloed op wat mensen doen op wedstrijd. En indirect daarmee een klein beetje sturend op wat mensen thuis doen. Verder rijkt hun 'macht' niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:53

Sport zou moeten verbroederen lichaam en geest versterken maar als je laatste OS nog eens terug kijkt zie je veel mooie dingen als het goed gaat, maar de druk van topsport is onmenselijk geworden

https://nocnsf.nl/wat-doet-nocnsf/olympisme#:~:text=

Olympische Beweging: meebouwen aan een betere wereld

Het belangrijkste doel van de Olympische Beweging is meebouwen aan een vreedzame en beter wereld. Ze wil jongeren opvoeden in de olympische geest: via sport en zonder enige vorm van discriminatie, met wederzijds begrip, vriendschap, solidariteit en fair play.

Wie zijn de Olympische Beweging?

De Olympische Beweging bestaat uit het IOC, de internationale sportfederaties, de organisatiecomités van Olympische Spelen, de nationale olympische comités, de daarbij aangesloten nationale sportorganisaties, hun sportverenigingen en alle mensen die daarbinnen sportief of anderszins actief zijn. Met behulp van sport, cultuur en educatie wil de Olympische Beweging bijdragen aan een vreedzamere wereld.

Olympic Charter

De fundamentele principes en de reglementen van de Olympische Beweging en het IOC zijn vastgelegd in het Olympisch Handvest (Olympic Charter). De inhoud van het handvest is te vinden op de site van het IOC: olympic.org

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:56

mce schreef:
Sport zou moeten verbroederen lichaam en geest versterken maar als je laatste OS nog eens terug kijkt zie je veel mooie dingen als het goed gaat, maar de druk van topsport is onmenselijk geworden

https://nocnsf.nl/wat-doet-nocnsf/olympisme#:~:text=

Olympische Beweging: meebouwen aan een betere wereld

Het belangrijkste doel van de Olympische Beweging is meebouwen aan een vreedzame en beter wereld. Ze wil jongeren opvoeden in de olympische geest: via sport en zonder enige vorm van discriminatie, met wederzijds begrip, vriendschap, solidariteit en fair play.

Wie zijn de Olympische Beweging?

De Olympische Beweging bestaat uit het IOC, de internationale sportfederaties, de organisatiecomités van Olympische Spelen, de nationale olympische comités, de daarbij aangesloten nationale sportorganisaties, hun sportverenigingen en alle mensen die daarbinnen sportief of anderszins actief zijn. Met behulp van sport, cultuur en educatie wil de Olympische Beweging bijdragen aan een vreedzamere wereld.

Olympic Charter

De fundamentele principes en de reglementen van de Olympische Beweging en het IOC zijn vastgelegd in het Olympisch Handvest (Olympic Charter). De inhoud van het handvest is te vinden op de site van het IOC: olympic.org

Dat klinkt allemaal heel erg mooi. Maar in de praktijk gaat het er allemaal toch net even anders aan toe.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:59

Elisa2 schreef:
Ze organiseren de college tours en zelfs Equiday op hun terrein..maar dat weet men misschien niet eens?

Ze verhuren alleen de accommodatie voor Equiday, dat organiseren ze niet zelf.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:09

Elisa2 schreef:
En wat begrijp je dan aan de nieuwe generatie?

dat het allemaal sneller kan/moet, sport geen sport meer is maar bunisis , ze maken simpelweg gebruik van oude afspraken, regels die vernadert zijn,

b.v. de uniforme startkaart, de blanco startcoupon die je zelf in kunt vullen en dus snel even een paard kunt starten

lees dat nu ook weer in dit artikel, ken de dame niet maar als je een paard twee weken op stal hebt en dan al kunnen starten, ze is wel zo eerlijk om haar beweegreden te vermelden

Emma Laarkamp zelfstandig verder: ‘De handel trekt mij erg aan’
https://www.horses.nl/horses-premium/em ... j-erg-aan/

ja dan begrijp ik de nieuwe generaties want er gaat nergens zo snel en makkelijk geld in om als in de paardenpsort, of ik het er mee eens ben is iets heel anders

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:25

mce schreef:

Er is helaas niet heel veel meer keuze, wie had jij dan willen sturen om uit te komen voor Nederland?

mce schreef:

Dat valt tegen, want de OS zijn opgezet als evenement voor amateursporters en alleen de sponsoren van de Spelen zijn zichtbaar. De deelnemers mogen niet de namen van hun sponsoren tonen, er mag op het tenue 1 commerciële naam zichtbaar zijn en niet meer (bij de zwemmers bijv Arena, bij de ruiters Pikeur en op de TeamNL polootjes Fila). In de wedstrijdomgeving zijn verder geen reclameuitingen zichtbaar en sponsors komen ook helemaal niet aan bod in de rubrieken. Je wint een medaille en niet een huppeldepupprijs, er worden ook geen sponsoren bedankt in de prijsuitreiking. Voor sponsoren zijn de Spelen daarom nagenoeg waardeloos en worden de 12.000 mensen op de tribune en enkele miljoenen thuis-voor-de-buis niet bereikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:39

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar waarom moeten mensen die geen lid zijn van een bond daar wel iets te vertellen hebben? Dat heb je bij die western bonden ook niet en nergens eigenlijk.

En dit bitloos is echt al jaren. Dus die ontwikkelingen zijn echt al extreem oud nieuws. Vanaf 2010 al en vanaf 2016 in alle klasses in de basis.
Dat laat ook meteen zien waarom het niet handig is om mensen die geen lid zijn en er niks mee hebben mee te laten beslissen. Er komt zovaak commentaar op dingen die echt al lang veranderd zijn. Zoals bijvoorbeeld sporen, die zijn ook al jaren niet meer verplicht vanaf het M.

Eens met Pol013 dus. Ze hebben aan een beetje invloed op de mensen die wedstrijd rijden en daar proberen ze echt te ontwikkelen. Maar je kan niet alles veranderen omdat 1 persoon erom vraagt. Ik ben blij dat de knhs eerst zelf gaat bekijken wat ze van bepaalde voorstellen vinden. Het kan zeker beter, maar ze zijn echt bezig.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-08-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:42

En wat ik al langer roep is dat het niveau van juryleden bedroevend laag is, vooral in de basis. In de subtop word je er wel uitgefilterd over het algemeen maar in de basis kan je je gang gaan. Maar de KNHS is afhankelijk van hun jury’s, het zijn vrijwilligers dus spotgoedkoop. En ze hebben er heeeeeel veel nodig voor al die wedstrijden elke week door het land. Ze gaan voor kwantiteit ipv kwaliteit. Zodra je je jury’s echt op kwaliteit gaat selecteren en ze gaat belonen dan pas gaat het in de basis wat zoden aan de dijk zetten. Maar dan gaat de KNHS failliet want dat is te duur en ze hebben er nooit genoeg. Dan krijg je een soort vroegere NVDR. Weinig wedstrijden maar wel niveau.