[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:04

Ladyson schreef:
Om er nog een leuke voor morgen in te gooien.. Stemmen jullie op de nr 1, de eerste vrouw, of verdiepen jullie je echt in de personen?

Ik kies een partij, Volt, en stem dan op een vrouw halverwege de partij.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:44

verootjoo schreef:
Ladyson schreef:
Om er nog een leuke voor morgen in te gooien.. Stemmen jullie op de nr 1, de eerste vrouw, of verdiepen jullie je echt in de personen?

Ik kies een partij, Volt, en stem dan op een vrouw halverwege de partij.

Sowieso op een vrouw, meestal kies ik dan de eerste. Deze keer heb ik vooraf nog de partijleden bekeken op de website en degene uitgekozen die mij het meest aansprak op inhoud en ervaring.

Kinke

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:21

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:42

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:44

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:
Remarkable( Bayer Roundup ) heeft blijkbaar nog steeds veel vingers in de pap bij BBB want hoe kun je anders als Boerenpartij tegen dit onderzoek zijn ?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... oepsziekte

Toch maar PVV stemmen dan BigOne: https://www.stal-en-akker.nl/artikel/10 ... erderheid/

Of natuurlijk gewoon een van de andere partijen die de motie steunde ;)

Citaat:
Geen andere coalitiepartij schaarde zich achter die motie, die - naast de PvdD zelf, ook werd gesteund door GroenLinks-PvdA, de SP, Denk, D66, Volt en JA21. De motie vraagt om middelen die glyfosaat bevatten zoveel mogelijk van de markt te halen, totdat onomstotelijk is bewezen dat ze geen risico vormen voor de volksgezondheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:50

Citaat:
De motie vraagt om middelen die glyfosaat bevatten zoveel mogelijk van de markt te halen, totdat onomstotelijk is bewezen dat ze geen risico vormen voor de volksgezondheid.

Dat laatste lijkt me ook de beste optie :j Als er zoveel verdenkingen op een middel rusten moet je er gewoon mee kappen. Ik snap overigens best dat dat voor de doorsnee professionele gebruiker heel vervelend is, gezien ze al jaren gewend zijn om dergelijke middelen te gebruiken. Maar als je het gebruik maar blijft toestaan dan komt er ook geen goede druk op te staan om op een andere manier te gaan werken.

Er wordt natuurlijk wel onderzocht wat er in plaats van dergelijke middelen gebruikt / gedaan zou kunnen worden, maar dergelijke ontwikkelingen zouden vast veel sneller kunnen gaan als er eindelijk een hele duidelijke HARDE einddatum in de zeer nabije toekomst komt te staan op het gebruik van zo'n middel.

Er zullen vast zat boeren zijn die het niet gebruiken. En er was ook een tijd van vóór dit middel beschikbaar kwam. Dat zal een andere manier van werken vragen maar waar een wil is, is een weg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:52

BigOne schreef:
Er zijn inmiddels 60 personen die zeggen op pvv te stemmen. Wat is voor jullie de grootste reden om dat te doen? En wees gerust, ondanks dat ik het een gevaarlijke autocratische partij vind, ik wil het wel graag begrijpen.

Die kijken wel uit om hier op Bokt iets te zeggen want je wordt afgemaakt door de GL-PvdA-D66-lobby. Er zijn ook 8 mensen (mij meegerekend) die SGP stemmen en daar lees ik ook nooit wat van. Behalve van mij dan. Er is ook nog een FvD- stemmer en ook die zwijgt wijselijk in alle talen. Jammer want zo hoor je (althans op Bokt ) nooit wat anderen beweegt.Zeker naar die andere stemmers van mijn keuze-partij ben ik best benieuwd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:55

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:
Remarkable( Bayer Roundup ) heeft blijkbaar nog steeds veel vingers in de pap bij BBB want hoe kun je anders als Boerenpartij tegen dit onderzoek zijn ?

Toch maar PVV stemmen dan BigOne: https://www.stal-en-akker.nl/artikel/10 ... erderheid/

You sure?

Citaat:
Boeren die ziek zijn geworden door goedgekeurde gewasbeschermingsmiddelen, moeten worden geholpen, aldus de motie. Het voorstel werd gesteund door een Kamermeerderheid van 105 zetels. Alleen PVV, BBB en JA21 stemden tegen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:59

anjali schreef:
BigOne schreef:
Er zijn inmiddels 60 personen die zeggen op pvv te stemmen. Wat is voor jullie de grootste reden om dat te doen? En wees gerust, ondanks dat ik het een gevaarlijke autocratische partij vind, ik wil het wel graag begrijpen.

Die kijken wel uit om hier op Bokt iets te zeggen want je wordt afgemaakt door de GL-PvdA-D66-lobby. Er zijn ook 8 mensen (mij meegerekend) die SGP stemmen en daar lees ik ook nooit wat van. Behalve van mij dan. Er is ook nog een FvD- stemmer en ook die zwijgt wijselijk in alle talen. Jammer want zo hoor je (althans op Bokt ) nooit wat anderen beweegt.Zeker naar die andere stemmers van mijn keuze-partij ben ik best benieuwd.

Was inderdaad mijn vleesmes al aan het slijpen <<)

Nee vind dit wel een beetje flauw Anjali. Je zit zelf ook in het algemene politieke discussie topic als enige SGP-stemmer (voor zover ik weet). Niemand valt hierover, sluit je buiten of wat dan ook. en dan zeg je hier dit. Of ik mis iets totaaaaaal maar dat zou ik erg vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:04

anjali schreef:
BigOne schreef:

Links heeft het gewoon echt laten liggen op migratie en daar profiteren veel rechtse partijen van. De PVV heeft wat migratie betreft het meest harde standpunt en daarom zijn ze zo groot geworden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:16

Dat denk ik ook. Migratie had gewoon meer aandacht moeten krijgen. Van alle politici, dan was het minder een speerpunt geworden.

Verder zie ik niet dat mensen 'afgemaakt' worden door 'het linkse blok' op bokt.

Maar ik lees ook niet alles natuurlijk.
Zelf heb ik me, ik geloof voor het eerst, erg negatief uitgelaten over FvD. Maar dat is gebeurd dat ik heel veel (ook boeken) over het fenomeen van dergelijke partijen heb gelezen. En het was zeker niet tegen bepaalde blokkers gericht.
Het houdt me bezig omdat ik het gevaarlijk vind en ik denk dat veel mensen het nog niet doorzien. (bijv de Russische propaganda die verspreid wordt).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:39

Volt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:40

mysa schreef:
Dat denk ik ook. Migratie had gewoon meer aandacht moeten krijgen. Van alle politici, dan was het minder een speerpunt geworden.

Verder zie ik niet dat mensen 'afgemaakt' worden door 'het linkse blok' op bokt.

Maar ik lees ook niet alles natuurlijk.
Zelf heb ik me, ik geloof voor het eerst, erg negatief uitgelaten over FvD. Maar dat is gebeurd dat ik heel veel (ook boeken) over het fenomeen van dergelijke partijen heb gelezen. En het was zeker niet tegen bepaalde blokkers gericht.
Het houdt me bezig omdat ik het gevaarlijk vind en ik denk dat veel mensen het nog niet doorzien. (bijv de Russische propaganda die verspreid wordt).

Niet alleen aandacht tijdens de verkiezingen maar gewoon in het algemeen. De afgelopen jaren is de asielproblematiek ontkend of genegeerd en bij de PVV was het altijd een speerpunt.

Ik denk dat het bij komende Nederlandse verkiezingen ook geen voordeel is dat GL/PvDA Frans Timmermans als partijleider heeft. Ik had een veel sterkere leider verwacht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:45

mysa schreef:

Deels wellicht, maar het was sowieso een punt geworden. De afgelopen jaren met covid en daarna de oorlog in Oekraïne heeft Nederlanders geraakt in hun bewegingsvrijheid en in hun portemonnee, en mensen zijn daardoor geneigd zondebokken te zoeken. Asielzoekers zijn daar een goede optie voor, want ze zijn 'anders' en spreken de taal niet of niet goed, en daardoor krijg je ook geen tegenspraak van die kant.

Los daarvan is de samenleving al langer aan het verharden naar een 'ikke ikke ikke' maatschappij, mensen gunnen anderen niets meer. Ik las dat toevallig net ook weer terug in reacties onder een nieuwsbericht over de verhoging van het minimumloon volgende maand: "Ik heb gestudeerd voor een goede baan met een goed inkomen, en zij krijgen er zomaar geld bij. Ze hadden ook maar moeten studeren". In zo'n maatschappij trekken mensen helaas eerder naar (populistisch) rechtse partijen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:51

8nnemiek schreef:
BigOne schreef:

Waaw, dan is het toch overduidelijk dat die partij geen reet geeft om burgers én boeren := En bijzonder dat pvv ook tegen stemt. Die zeggen toch ook dat ze er zijn voor Henk en Ingrid.. Maar hun gezondheid beschermen, ho maar.

Je weet toch niet hun standpunten WAAROM ze tegen stemmen?

Parkinson wordt niet alleen veroorzaakt door glysfosfaat maar heeft ook andere oorzaken. Wellicht willen ze niet alleen de boeren maar ook andere mensen helpen die getroffen worden door parkinson en hebben ze er daarom een ander idee bij.

PVV wil glysfosfaat van de markt hebben bijvoorbeeld.
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/10 ... erderheid/

https://brusselsenieuwe.nl/meerderheid- ... -afbouwen/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:56

Janderegelaar, links heeft het laten liggen op migratie?? We hebben dik 12 jaar een rechts kabinet gehad die de boel verkwanseld heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:59

Mijn stalhouder heeft Parkinson. In de hele kleine gemeente waar hij woonde zijn er bijzonder veel mensen met Parkinson *in verhouding tot het aantal inwoners).
Dorp is omringd door landbouw, vooral ook tulpen in het voorjaar.
Er is al een lange tijd hier een onderzoek naar gaande, dat de bestrijdingsmiddelen de oorzaak is van het hoge aantal mensen (in verhouding) met Parkinson in deze kleine gemeente.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:09

Ik heb geen idee waarom BBB tegen heeft gestemd, heb de vraag uitgezet bij de partij.

Is er ook al eens onderzoek gedaan wat de kosten gaan zijn bij het afschaffen van Glyfosaat? De verminderde gewasopbrengsten en oogstschade die dan ontstaat? Het wordt niet voor de lol gebruikt en een goed alternatief is er helaas nog niet.

Voor wat betreft de andere vraag, ik stem sowieso BBB, maar weet nog niet op wie. Ik heb van de week een leuk gesprek gehad met de man hier uit de regio die op de lijst staat (nr 15). Die kwam goed over. Ik maak geen onderscheid tussen mannen en vrouwen wat stemmen betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:14

Nee maar glysfosfaat en bestrijdingsmiddelen die mensen ziek maken, dat is gewoon niet goed te praten in mijn ogen. Gif moet uit de landbouw, ook al krijg je dan meer oogstschade en verminderde opbrengsten. Voedsel moet zijn om te voeden en niet om te vergiftigen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:16

Juval, er zijn ook boeren die geen gif gebruiken dus het kan wel maar dat kost moed ( en voor nog minder inkomsten) en omgooien naar biologisch boeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:16

anjali schreef:
BigOne schreef:

Ik zie dat ik achter loop! FvD heeft op Bokt nu al 12 stemmen. Zeker het gevolg van zwevende kiezers! Die zijn er nogal wat die op het laatste moment veranderen. Ik ben zojuist terug van het stembureau. Het was niet druk. Maar de dag is nog lang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:18

Eu word nooit veel voor gestemd, voor de meesten toch een ver van mijn bed idee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:20

Elisa2 schreef:
Nee maar glysfosfaat en bestrijdingsmiddelen die mensen ziek maken, dat is gewoon niet goed te praten in mijn ogen. Gif moet uit de landbouw, ook al krijg je dan meer oogstschade en verminderde opbrengsten. Voedsel moet zijn om te voeden en niet om te vergiftigen.

mee eens hoor. Ik praat ook niets goed. In de ideale wereld zou iedereen biologisch leven. Maar dat is nu nog niet zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:40

juval schreef:
mee eens hoor. Ik praat ook niets goed. In de ideale wereld zou iedereen biologisch leven. Maar dat is nu nog niet zo.

Daar moet dan hard aan gewerkt worden dat het die kant op gaat. En dat wordt nu juist tegengewerkt.

Glysofaat heeft niet alleen gevolgen voor de boer zelf, maar ook de omwonenden en de hele biodiversiteit leidt er onder waar we uiteindelijk ook allemaal de dupe van worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:46

Loretta schreef:
juval schreef:

Daar moet dan hard aan gewerkt worden dat het die kant op gaat. En dat wordt nu juist tegengewerkt.

Glysofaat heeft niet alleen gevolgen voor de boer zelf, maar ook de omwonenden en de hele biodiversiteit leidt er onder waar we uiteindelijk ook allemaal de dupe van worden.

Voorlopig is het zo dat de EU tegen verbieden van Glyfosaat heeft gestemd. Door een eenzijdig verbod van NL krijg je een verschil in gewasopbrengst met andere Europeese boeren. Omdat we minder produceren wordt het duurder en worden de producten gekocht in het buitenland waar wel met dat spul gespoten wordt. Per saldo schiet je er dus niets mee op. Ik vind het verstandiger om eerst het officiele onderzoek af te wachten. Dan heb je ook hard bewijs om het in 1 keer in de hele EU te verbieden.