Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:50

In het dorp naast mij is een man overleden aan mishandeling die jeugd ter orde riep toen deze vuurwerk naar zijn hond gooiden.
In en in triest.
Ze hebben inmiddels 1 van de 8 daders in hechtenis en alle dorpen hier in een straal van 5 km werken samen om de rest van dat tuig te pakken.
Goede zaak wat mij betreft. Dit soort uitschot mag wat mij betreft levenslang krijgen, net als de familie van het slachtoffer heeft gekregen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:52

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Het gaat om het schrikbeeld, dat iemand wel even drie keer nadenkt om iets te doen omdat het verregaande gevolgen kan hebben voor de rest van zijn leven.

En dat werkt dus niet. Aantoonbaar niet. IK vind bijvoorbeeld zo'n afgeknalde bloederige hand ook een reden om drie keer na te denken en het 0 keer te doen - dat heeft ook grote impact op iemands leven. En iedereen weet in theorie dat dat kan gebeuren, en toch weerhoudt het al die mensen niet.

Citaat:
Dat maakt de samenleving veiliger. Uiteindelijk zijn mensen hele egoïstische wezens. Als ze ergens makkelijk mee weg kunnen komen doen ze het eerder.

Nee, dit is dus ook een ondermijning die heel veel schade doet. Mensen zijn niet zomaar egoistisch en als je de veiligheid weer wilt vergroten moet je het juist normaler maken dat mensen zich sociaal opstellen, niet alleen maar vanwege de straf maar juist ook omdat de samenleving het waard is. Sociaal gedrag maar ook respect voor de samenleving en de rechtstaat moet weer normaler worden. Niet via straffen en nog meer straffen, maar juist door het weer waardevol te vinden.

Nee, jij vindt het niet werken en hebt andere ideeën.
Dat is prima, maar wel wat anders dan dat het een feit is.

Ik vind mensen helaas wel zomaar egoïstisch. Leer mij mensen kennen.. worden echt niet allemaal geboren als altruïstische engeltjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:54

Wildgirl schreef:
In het dorp naast mij is een man overleden aan mishandeling die jeugd ter orde riep toen deze vuurwerk naar zijn hond gooiden.
In en in triest.
Ze hebben inmiddels 1 van de 8 daders in hechtenis en alle dorpen hier in een straal van 5 km werken samen om de rest van dat tuig te pakken.
Goede zaak wat mij betreft. Dit soort uitschot mag wat mij betreft levenslang krijgen, net als de familie van het slachtoffer heeft gekregen.

Van mij ook :j

Dat werkt alleen volgens sommigen hier niet.

In en in triest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:54

chanicha schreef:
Omdat ‘men’ ziet dat foei en een aai over de handjes niet werkt!

Hoe voed jij in vredesnaam jouw kinderen, huisdieren, paard op???

Ik ben het he-le-maal eens met Shadow0 eens in deze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:58

Nou bij mij krijgen ze gewoon een consequente tik als dat nodig is. Geen half zacht/ slap gedoe. Daar krijg je alleen maar vervelender gedrag door.

Helaas al zo vaak gezien, duidelijkheid. Dat hebben zowel dieren als mensen nodig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:00

De politie moet weer de mogelijkheid krijgen om daders uit te schakelen. Hoeft niet gelijk dood, maar gericht een kogel in de knie...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:02

Mijn kinderen zijn zelfstandige volwassenen die het verschil tussen goed en kwaad weten en zo voeden ze ook hun eigen kinderen op dus zo verkeerd heb ik het niet gedaan.
Ik heb altijd gezegd, toen ze jong waren, dat als ze gepakt worden voor pikken dat ik ze zou laten zitten op het bureau, erg he en heel hard en zeker traumatisch volgens een hoop mensen tegenwoordig }>

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:03

Elisa2 schreef:
Nou bij mij krijgen ze gewoon een consequente tik als dat nodig is. Geen half zacht/ slap gedoe. Daar krijg je alleen maar vervelender gedrag door.

Helaas al zo vaak gezien, duidelijkheid. Dat hebben zowel dieren als mensen nodig.

+:)+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:12

Ik ben het ook eens met Shadow, maar ik lees veel van haar mening terug in wetenschappelijke onderzoeken mbt straffen en recidive.

Noorwegen heeft bijvoorbeeld het meest zachte en humane strafbeleid ter wereld. En het minst recidive en de minste gevangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:14

Maar je kunt en land als dat niet vergelijken met Nederland.

Ik heb kennissen wonen in Denemarken.
Die laten de deur van het huis nog open als ze weg gaan.
Want er word niet ingebroken....
Die zeggen ook, de mentaliteit daar nu is die van hier 30 jaar terug.

Dat zal in noorwegen niet anders zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:14

Consequente tik is leuk gezegd: maar wat voor jou corrigerend is, is voor een ander kort en klein slaan en bewezen niet effectief.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:16

DuoPenotti schreef:
Maar je kunt en land als dat niet vergelijken met Nederland.

Ik heb kennissen wonen in Denemarken.
Die laten de deur van het huis nog open als ze weg gaan.
Want er word niet ingebroken....
Die zeggen ook, de mentaliteit daar nu is die van hier 30 jaar terug.

Dat zal in noorwegen niet anders zijn.

In dit soort statistieken wordt alles meegenomen en is het wel degelijk vergelijkbaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:18

Nee het valt gewoon niet te vergelijken. Dat probeert men maar kan niet.
Wat een misdrijf is of een overtreding is al niet eens overal hetzelfde.
Wat een rechter uitspreekt is ook niet te vergelijken want niet in elk land komen de mensen voor hetzelfde delict voor de rechter enz enz

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:18

De bevolkingsdichtheid en moraal in Scandinavië is denk ik inderdaad niet echt meer te vergelijken met Nederland. Ik ben het wel eens met dat humaniteit tot minder recidive leidt dan een halve politiestaat als Amerika, maar de straf moet echt wel in verhouding (kunnen!) staan met de overtreding. Een losgeslagen schoolklas vroeger moest éérst in het gareel gebracht worden zodat de grenzen duidelijk zijn, en pas daarna mochten leerlingen weer vrij bewegen (binnen die grenzen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:24

https://nos.nl/artikel/2414767-denemark ... verdwijnen

Even een verschil tussen de Denen en hier
Die hebben nog vertrouwen in de Overheid, maar halen het ook niet in een dolle kop zo tekeer te gaan als hier met rellen en plunderingen..
Corona als smoes gebruikend.

Citaat:
ot slot omarmt het land volgens de onderzoekers 'samfundssind'. Letterlijk vertaald: gemeenschapszin. Samen zetten we de schouders eronder, is de boodschap.

Dit is dus ook wat die kennissen ervaren.

Vuurwerk ook word als smoes gebruikt om te mogen rellen.
Om met explosieven te smijten zonder consequenties...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:26

Voor ons is het misschien niet te vergelijken, maar voor mensen die wereldwijd er jaren zo niet langer op gestudeerd hebben wel. Daarom zijn deze cijfers er. Ook mentaliteit van de bevolking wordt meegenomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:27

Als je die onderzoeken leest staat er telkens bij: Kantekening, het is niet te vergelijken...
Dus hebben we het zus en zo tegen elkaar weggezet... tja..ik vind daar wat van en meer mensen

Maar goed... wat jij wilt :)
Komen we niet uit.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-01-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:28

Ze gebruiken alles, iedere staking oid om te rellen.
Het is echt een bepaalde groep jongeren die dat flikken, hier zag ik ook een groepje lopen nog voor oud en nieuw waarvan ik dacht, horen die nu niet thuis te zijn!

Edit, met bepaalde groep bedoel ik leeftijd!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 03-01-24 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:28

Dat sinds corona het erger is geworden in dit land: tja met dank aan enkele politieke partijen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:30

Al ver voor corona. Maar corona liet het uitvergroot zien.
Liet ook zien dat er geen consequenties aanzaten...ja dan is het hek van de dam

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:31

Maar het feit blijft wel dat harder straffen niet werkt en daar ging het om. Die groep wordt alleen maar bozer en recalcitranter.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:32

Dus jij denkt dat een gesprekje met ze wel helpt Benzz?
Laatst bijgewerkt door chanicha op 03-01-24 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:36

Ja dat aaien werkt wel hebben we gezien. :j

Tuurlijk werkt dat wel.
Denk dat 90% al bekend is bij de politie.
hard straffen kan ook zijn, die 90% vastzetten week voor jaarwisseling en 2 januari vrij
Niet op komen dagen is meteen een half jaar vast. Voor en na die tijd rellen is automatisch ook een half jaar vast.

Zulke maatregelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:48

Elisa2 schreef:
Nee, jij vindt het niet werken en hebt andere ideeën.
Dat is prima, maar wel wat anders dan dat het een feit is.

Dit soort dingen zijn wel degelijk bewezen.

Citaat:
Ik vind mensen helaas wel zomaar egoïstisch. Leer mij mensen kennen.. worden echt niet allemaal geboren als altruïstische engeltjes.

Als je het belachelijk wilt maken met zo'n statement dan kan dat natuurlijk... maar zelfs dan is het nog niet waar. Het gaat helemaal niet om 'altruistische engeltjes' te zijn, maar de mensen worden veel meer gemotiveerd door sociaal gedrag dan alleen maar de angst voor straf, en een veilige samenleving bouw je door ook gedeelde normen te hebben en die waardevol te vinden. Geweld op geweld stapelen werkt niet en geeft alleen maar meer geweld en onveiligheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:54

Elisa2 schreef:

en dat stopt bij jouw relatie?!

Laat maar. ´Dat kan je niet vergelijken´ natuurlijk.

Ben blij dat bij mij/ons (in het gezin) een andere ethiek prima werkt.

Citaat:

Dat is wat anders, heel wat anders. Duidelijkheid over de regels en grenzen is heel wat anders dan het mechanisme van (aan)leren van die regels/grenzen door positief/negatief bekrachtigen.

Maar, zoals ik schreef; tant pis.