Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Elisa2 schreef:Het gaat om het schrikbeeld, dat iemand wel even drie keer nadenkt om iets te doen omdat het verregaande gevolgen kan hebben voor de rest van zijn leven.
En dat werkt dus niet. Aantoonbaar niet. IK vind bijvoorbeeld zo'n afgeknalde bloederige hand ook een reden om drie keer na te denken en het 0 keer te doen - dat heeft ook grote impact op iemands leven. En iedereen weet in theorie dat dat kan gebeuren, en toch weerhoudt het al die mensen niet.Citaat:Dat maakt de samenleving veiliger. Uiteindelijk zijn mensen hele egoïstische wezens. Als ze ergens makkelijk mee weg kunnen komen doen ze het eerder.
Nee, dit is dus ook een ondermijning die heel veel schade doet. Mensen zijn niet zomaar egoistisch en als je de veiligheid weer wilt vergroten moet je het juist normaler maken dat mensen zich sociaal opstellen, niet alleen maar vanwege de straf maar juist ook omdat de samenleving het waard is. Sociaal gedrag maar ook respect voor de samenleving en de rechtstaat moet weer normaler worden. Niet via straffen en nog meer straffen, maar juist door het weer waardevol te vinden.
Wildgirl schreef:In het dorp naast mij is een man overleden aan mishandeling die jeugd ter orde riep toen deze vuurwerk naar zijn hond gooiden.
In en in triest.
Ze hebben inmiddels 1 van de 8 daders in hechtenis en alle dorpen hier in een straal van 5 km werken samen om de rest van dat tuig te pakken.
Goede zaak wat mij betreft. Dit soort uitschot mag wat mij betreft levenslang krijgen, net als de familie van het slachtoffer heeft gekregen.
DuoPenotti schreef:Maar je kunt en land als dat niet vergelijken met Nederland.
Ik heb kennissen wonen in Denemarken.
Die laten de deur van het huis nog open als ze weg gaan.
Want er word niet ingebroken....
Die zeggen ook, de mentaliteit daar nu is die van hier 30 jaar terug.
Dat zal in noorwegen niet anders zijn.
Citaat:ot slot omarmt het land volgens de onderzoekers 'samfundssind'. Letterlijk vertaald: gemeenschapszin. Samen zetten we de schouders eronder, is de boodschap.
Elisa2 schreef:Nee, jij vindt het niet werken en hebt andere ideeën.
Dat is prima, maar wel wat anders dan dat het een feit is.
Citaat:Ik vind mensen helaas wel zomaar egoïstisch. Leer mij mensen kennen.. worden echt niet allemaal geboren als altruïstische engeltjes.
Elisa2 schreef:Nou bij mij krijgen ze gewoon een consequente tik als dat nodig is. Geen half zacht/ slap gedoe. Daar krijg je alleen maar vervelender gedrag door.
Citaat:Helaas al zo vaak gezien, duidelijkheid. Dat hebben zowel dieren als mensen nodig.