Citaat:Ik denk dat het argument, deels, wel klopt. Waar de tax nu op ligt is, voor zover ik weet, niet gezond. Neemt niet weg dat er veel meer zaken ongezond zijn. In dat kader denk ik dat ze ergens moeten beginnen, en vanzelf verder uit gaan breiden. Wellicht met hier en daar wat bijsturen, dat kan altijd.
Ik vind dat erg lastig, ik ben erg voor zelfbeschikking en dan ga je dus krijgen wat de overheid voor je mag bepalen..
mag de overheid gaan bepalen dat je niet dik moet worden, dus extra belasting op vetten, suikers, koolhydraten (?) .. maken ze dan sporten goedkoper (en voor alle kinderen tot een bepaalde leeftijd weer vrij beschikbaar, op school bijvoorbeeld).
En waarom zou je geen suikers mogen? Sommige mensen kunnen daar prima tegen, die worden daar helemaal niet dik van.
Citaat:Neem bijv. het roken, de overheid doet er steeds meer aan om dit te ontmoedigen. Imo toch wel degelijk een stap richting (meer algemene) gezondheid, dus niet alleen maar roven v.d. burger.
roken is het meest achterlijke wat er is (zeg ik als ex roker) het is superverslavend en ENORM ongezond, en wat doen ze, in plaats van het keihard te verbieden, maken ze het beetje bij beetje duurder.. ik vind dat onbegrijpelijk..
Aan de andere kant, als iemand zichzelf ongezond wil roken, moeten ze dat helemaal zelf weten. Niet iedereen die rookt wordt ziek.. en het levert de overheid wel geld op

(het kost ze ook geld, want subisidie op ziektekosten voor de lagere inkomens, waarvan onderzoeken zeggen dat die meer roken.. dus sja.. vestzak broekzak?)
bij roken hebben andere mensen er last van, dus verbieden in openbare ruimten zoals ze gedaan hebben, helemaal prima.
Maar ik heb gewoon moeite met alle dingen waarvan de overheid meent te moeten bepalen wat een eigen lichaam betreft. Want suiker is ongezond, maar hardlopen is de meest blessuregevoelige (fysio, dokter?) sport.. moet je mensen in bubbeltjespapier gaan stoppen?
Ik mag wel roken en alchohol drinken, als ik er genoeg voor betaal, maar ik mag liever niet teveel wiet, of mdma/dmt/weet ik veel wat voor drugs (hoewel .. iemand een oxy?)
Dit is niet om flauw te doen, maar ik vind het gewoon een lastig vraagstuk