Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:16

Wintu schreef:
Ik heb moeite met het feit dat Timmermans zo begaan is met de minder bedeelden in de samenleving, maar zelf meer dan 3 ton wachtgeld per jaar krijgt. Als je zo solidair bent dan sluis je het grootste gedeelte toch gewoon naar de partijkas. Deed de SP dat ook niet. Het is erg makkelijk praten wat mensen wel niet moeten uitgeven aan het klimaat als je dat bedrag per jaar binnen hengelt.

Ik heb meer moeite met mensen die ook al jaren zoveel geld binnen hengelen en niet begaan zijn met de minder bedeelden.
Hij wordt gewoon betaald conform de regels ik vind dit zo flauw bashen op de man.

Als mensen gaan demonstreren ben ik tegen. De kiezers hebben gesproken! Punt. Nu verder.
Ik ben groen links /PvdA en heb duidelijk aangegeven waar het imo mis is gegaan. Er zijn meer mensen die links stemmen.

Zonet koor gehad. Het unicum gebeurde, nl we begonnen 5 minuten te laat. Men kwam en masse naar de 3 Nederlanders om te praten over de uitslag.
De koorleden waren echt geschokt. Dus het is ook weer niet zo normaal dat een partij als de PVV een historisch hoge uitslag heeft.
Tijden zijn veranderd.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-11-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:17

AppleSter schreef:
nps schreef:
Ik ben alweer een beetje bijgekomen maar deze uitslag stemt mij ook verdrietig. Frits Wester zei het vanmorgen nog maar een keertje in RTL nieuws - relatief gezien is Nederland echt niet zo’n slecht land als men ons graag doet geloven. We zijn super rijk, worden erg oud, inkomensongelijkheid is relatief erg klein, gemiddeld gezien geven we ons leven een vrij goed cijfer. Waarom zijn we dan toch zo ontevreden? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen. Is de politiek nou zo slecht, of de burger zo verwend (en slecht geinformeerd). Ik neig toch naar het laatste.

Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.

Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.

Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.

Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.

Vergis je niet hoor, die vluchtelingen hebben het heel zwaar op dat schip 8-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:18

Zo, 11 pagina's bijgelezen.

@Pien. Bedankt voor je mooie post, wat ben je toch een mooi mens en een fijn iemand om mee in een topic te zitten!

@NPS en Imandra: bedankt voor het factchecken en inhoud toevoegen.

Over LGBTI, ik heb een aantal mensen op Facebook waarvan ik denk dat ze niet perse tegen deze gemeenschap zijn, of vinden dat ze minder rechten moeten hebben, of geen operaties mogen.

Volgens mij gaat het ze er meer om dat ze hun kinderen op hun eigen manier willen inlichten over welke 'mogelijkheden' ( ik weet geen beter woord, ik wil absoluut niemand beledigen) er zijn.

Het gaat i.m.o. meer over: tot hoe ver mag de overheid zich bemoeien met mijn kind.

Dan over tegen de gemeenschap zijn.

Denk ik? Want ik ben zo niet, maar dat is wat ik denk als ik mij probeer in te leven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:18

robert45 schreef:
Waarom kijkt links niet naar WAAROM de mensen wilders zijn gaan stemmen. Dat zou ik als partij veel belangrijker vinden waarom je blijkbaar de aansluiting met zoveel mensen kwijt bent.

Links toont zich nu eigenlijk een hele slechte verliezer met geen enkele zelfreflectie.

Dit dus

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:20

AppleSter schreef:
Wij hebben 4 auto’s (2 zakelijk, 2 prive), ik rij voor werk door heel Nederland en België, we hebben een prachtig huis met houtkachel, gas aansluiting en een zwembad in de tuin. En als Nederland nog voller wordt en vrijheden worden beperkt verkopen we de boel en vertrekken we naar het buitenland.

* Zet de stem van Tommie uit Sesamstraat op *

POE HEE

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:20

Robert45, het is niet gezegd dat links niet kijkt naar het waarom.
Omdat het niet naar buiten komt, wil het niet zeggen dat het niet gebeurt. Waarom een slechte verliezer? Wat doen ze dan, zodat jij ze een slechte verliezer vind? Zelfreflectie is niet iets wat je op een zeepkist op het dorpsplein gaat roepen. Dat doe je onderling, met elkaar. Daar zijn wij niet bij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:21

Waarom er mensen op PVV hebben gestemd? Was het vorige kabinet niet vastgelopen op migratie? En is migratie niet het hoofdpunt van de PVV? Zomaar een ideetje hoor...
En PVV kiezers laag opgeleid? Laag opgeleid betekent niet automatisch dom. Ken veel mensen die misschien minder hoog zijn opgeleid maar die zich met doorzettingsvermogen hebben opgewerkt tot hoge posities in het bedrijfsleven of zelfstandig ondernemen. Daar heb je toch echt een goed verstand bij nodig.

Eerder vroeg iemand welke geldboom gebruikt ging worden om dit rechtse beleid uit te voeren. Daar heb ik antwoord op! Dat is dezelfde geldboom waar de linkse partijen het mee moeten doen. :+

Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik niet links en niet rechts ben, maar gewoon ben voor democratie.

Moeten rechtse kiezers nu een feestje bouwen omdat PVV de grootste partij is? Of linkse kiezers zich zorgen maken om het komende kabinet?
Volgens mij is er nog helemaal niets zeker en beslist. Mocht er een rechtse coalitie gevormd worden, dan stemmen er nog andere partijen mee. Het is dus heel onwaarschijnlijk dat er extreme beslissingen worden genomen en voor ongrondwettelijke zaken zal überhaupt geen andere partij medewerking verlenen, ongeacht wat Wilders in het verleden heeft geroepen. Bij een linkse coalitie precies zo. De ene keer zal de regering meer naar links hellen en de de andere keer wat meer naar rechts. Zoveel mensen, zoveel wensen en Nederland heeft nu eenmaal heel veel inwoners.

In 1950 heeft Juliana al geroepen dat Nederland te vol was. In reactie hierop werd er geld gegeven aan mensen die wilden emigreren en dit werd ook gestimuleerd. In 1979 heeft zegt Juliana wederom dat Nederland vol is, op sommige plekken zelfs overvol en dat met een bevolking van zo'n 14 miljoen inwoners.

Nu zal ik niet direct zeggen dat Nederland vol is. Maar Nederland kan niet alles hebben: en meer mensen toelaten (dus meer huizen/ winkels/ scholen/enz) en meer natuurgebied zijn dingen die haaks staan op elkaar, dus er zullen altijd keuzes moeten worden gemaakt.
Idem waar het belastinggeld aan wordt uitgegeven. En nee, je kunt nooit iedereen tevreden krijgen helaas. Maar alleen een poging doen om er voor zoveel mogelijk mensen te zijn. En ik hoop oprecht dat dit de komende regering gaat lukken, ongeacht de samenstelling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:28

ruitje schreef:
Over LGBTI, ik heb een aantal mensen op Facebook waarvan ik denk dat ze niet perse tegen deze gemeenschap zijn, of vinden dat ze minder rechten moeten hebben, of geen operaties mogen.

Volgens mij gaat het ze er meer om dat ze hun kinderen op hun eigen manier willen inlichten over welke 'mogelijkheden' ( ik weet geen beter woord, ik wil absoluut niemand beledigen) er zijn.

Het gaat i.m.o. meer over: tot hoe ver mag de overheid zich bemoeien met mijn kind.

Denk ik? Want ik ben zo niet, maar dat is wat ik denk als ik mij probeer in te leven.

Niet alle ouders durven of willen hun kinderen seksuele voorlichting geven. En zulke kinderen zijn in veel samenlevingen vervolgens ernstig kwetsbaar, want niet weerbaar/in staat tot herkennen van mensen met verkeerde bedoelingen. Dat er iets anders dan voortplanting is qua seks komt daar nog eens bovenop. Destijds toen mijn ouders bij de gynocoloog kwamen ivm geen 2e keer zwanger worden, was de eerste reactie van de gyn : "je hebt er al 1 dus je weet hoe het moet". Dat was kennelijk niet zo vanzelfsprekend. En nu nog, zeker in religieuze kringen is men nogal eens geheel anti voorlichting, laat staan over anders dan god goed vindt, anticonceptie, nee mogen zeggen, ... Sommige dingen moeten kinderen weten, ook als de ouders dat liever niet hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:29

mysa schreef:
Dit schrijfsel van Sylvia Witteman kreeg ik net doorgestuurd. Ik wil het jullie niet onthouden want het legt de vinger op de zere plek.

https://sylviawitte.com/2023/11/22/aan- ... nederland/

Vind nou verder niemand dit stuk onbedoeld juist mega racistisch :o ?

Citaat:
Leg alle fabrieken, de gezondheidszorg, de zonnepanelen-industrie, de straten- huizen- en landbouw, het vuilafval en de schoonmaakbranche maar lekker plat.

Daarna lees ik nog wat over MacDonalds en schoonmaakhuisjes.

Ik weet niet, maar een heleboel migranten of kinderen van migranten zijn ook gewoon arts, advocaat of mkb'er.

Je zet gewoon alle migranten weg als mensen met bepaalde banen, even lekker een vooroordeel bevestigen.

Ik vond het echt zo'n 'ik kom als wit mensch even op voor alle sneue mensen van kleur die zelf niet het intlect hebben dat te doen' stuk.

Maar ik ben blijkbaar raar, want ik ben de enige die dat leest :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:30

robert45 schreef:
Waarom kijkt links niet naar WAAROM de mensen wilders zijn gaan stemmen. Dat zou ik als partij veel belangrijker vinden waarom je blijkbaar de aansluiting met zoveel mensen kwijt bent.

Links toont zich nu eigenlijk een hele slechte verliezer met geen enkele zelfreflectie.

Ik denk dat links bij uitstek begrijpt waarom men verandering wilt. Ze stemmen immers links in een dominant rechts kabinet.

Ik vraag mij wel af waarom men op een partij stemt die tegen de rechtsstaat is en tegen de parlementaire democratie.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:31

rien10 schreef:
Omdat het niet naar buiten komt, wil het niet zeggen dat het niet gebeurt. Waarom een slechte verliezer? Wat doen ze dan, zodat jij ze een slechte verliezer vind? Zelfreflectie is niet iets wat je op een zeepkist op het dorpsplein gaat roepen. Dat doe je onderling, met elkaar. Daar zijn wij niet bij.

Uhm dat ze nu aan het demonstreren zijn? En dat ze voor morgen een nog grotere demonstratie willen? Daarom vind ik dat.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:31

AppleSter schreef:
Had rechts Nederland ook zo gereageerd als Timmermans de grote winnaar was geworden?

Hahahahahahaha, ja. Gewoon ja. Kijk naar je eigen berichten in het vorige topic, wat voor enorme angst je aan het zaaien was voor als Timmermans groot zou worden. Dreigen met emigratie, alles wat niet in jouw straatje paste afbranden. En nu jij je zin hebt gekregen moeten wij ineens niet zoveel paniek zaaien?

(en nee, dit is niet volwassen of respectvol. Nu is het even mijn beurt om niet de perfecte mens te zijn.)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 23-11-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:32

robert45 schreef:
rien10 schreef:

Uhm dat ze nu aan het demonstreren zijn? En dat ze voor morgen een nog grotere demonstratie willen? Daarom vind ik dat.

Lekker polariserend :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:33

robert45 schreef:
rien10 schreef:

Zijn de politici daar ook aan het demonstreren, of alleen de kiezers?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:35

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
Even voor context. Omdat er de hele tijd wordt geschermd met democratie, enzo.

Er zijn 13.321.100 stemgerechtigden in Nederland. Waarvan de opkomst 77,8% was, dus 10.363.816 stemmers.

Wilders heeft 37 van de 150 zetels, dus kort door de bocht een aandeel van 24,6%.

Dus er hebben zo’n 2.549.499 mensen op Wilders gestemd. Dat is dus 19% van alle stemgerechtigden.

Maar dat betekent ook dat er zo’n 10.771.601 oftewel 81% mensen niet op Wilders hebben gestemd.

De mensen die gekozen hebben niet te gaan stemmen kun je feitelijk niet meerekenen. Zij hebben bewust gekozen niet mee te doen aan deze verkiezingen.

Het klopt dat zo’n 2.5 miljoen mensen PVV (niet perse Wilders) hebben gestemd. Behalve de PVV zijn er meer rechtse partijen die X aantal zetels hebben behaald. Als je die bij elkaar optelt heb je een behoorlijke rechtse verkiezingsuitslag.

Hoeveel mensen hebben op PVDA/ GroenLinks gestemd? En op de andere linkse partijen?
Ik had het graag voor je uitgerekend, maar we gaan nu uit eten dus dat moet een andere keer.

IMANDRA schreef:
Je leest echt niet wat ik schrijf hè? Het gaat me hierin niet over de inhoud maar de manier waarop je praat/reageert. Dat je nu uit de hoogte doet over dat mensen niet zo zwart wit moeten kijken, even moeten afwachten op wat er daadwerkelijk zou gebeuren. Terwijl je dat eerder zelf ook niet deed. Oftewel, je beschuldigd anderen van hetgeen wat je zelf ook niet deed/kon. Dáárbij zou het je sieren wat meer zelfreflectie te hebben.

En mensen maken een statement. Ze staan er niet om de uitslag te veranderen. Dus laat ze lekker.

Wij jammeren niet, maar maken alternatieve plannen die ons beter passen. Het Nederland van nu is niet meer het Nederland waar we zijn opgegroeid, dus de plannen liggen er al een poos. Een Timmermans aan de macht zou dat hooguit versnellen. Dat is wat anders dan de klimaathysterie propageren en PVV stemmers wegzetten als racisten.

Maar sorry, ik moet nu echt weg

Ik heb niet op Wilders gestemd.
En toch ben ik wel blij met de uitslag, voor mij bijna alles beter dan GL/PVDA en D66

Dus het is ook niet meteen zo dat al die mensen die niet op Wilders gestemd hebben dan ook niet tevreden zijn

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:36

En degenen die "niet tevreden zijn" gaan ook niet allemaal mekkeren en boe-roepen.
Er is gestemd. Dit is de uitslag. Punt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:37

ruitje schreef:
Zo, 11 pagina's bijgelezen.

@Pien. Bedankt voor je mooie post, wat ben je toch een mooi mens en een fijn iemand om mee in een topic te zitten!

@NPS en Imandra: bedankt voor het factchecken en inhoud toevoegen.

Maar kinderen krijgen nu ook te horen over hetero relaties, waarom zouden mensen dan moeite moeten hebben met het feit dat kinderen dan ook leren over queer relaties? (niet dat jij dit vindt, maar in z'n algemeenheid)

Waar ik moeite mee heb is dat de PVV in hun partijprogramma transgender zijn 'genderwaanzin' noemen. Maar ook dat de mensen die op de PVV hebben gestemd dat dus geen dealbreaker vinden, zelfs als ze wel achter de LHBTQ+ gemeenschap staan. Wilders is ook groot fan van minister president Orban, die ontzettend homofoob is.

Hier een overzicht van wat de PVV heeft gestemd op moties over LHBTQ+ zaken. Alles wat bevorderend is voor ons stemt hij tegen
https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/stemgedrag/
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 23-11-23 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:37

tamary schreef:
Niet alle ouders durven of willen hun kinderen seksuele voorlichting geven. En zulke kinderen zijn in veel samenlevingen vervolgens ernstig kwetsbaar, want niet weerbaar/in staat tot herkennen van mensen met verkeerde bedoelingen. Dat er iets anders dan voortplanting is qua seks komt daar nog eens bovenop. Destijds toen mijn ouders bij de gynocoloog kwamen ivm geen 2e keer zwanger worden, was de eerste reactie van de gyn : "je hebt er al 1 dus je weet hoe het moet". Dat was kennelijk niet zo vanzelfsprekend. En nu nog, zeker in religieuze kringen is men nogal eens geheel anti voorlichting, laat staan over anders dan god goed vindt, anticonceptie, nee mogen zeggen, ... Sommige dingen moeten kinderen weten, ook als de ouders dat liever niet hebben.

Ik snap je punt, nogmaals, ik sta er zelf niet zo in, maar dat is het geluid wat ik hoor.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:41

*edit; Never mind, niet waard om op te reageren..
Laatst bijgewerkt door lies op 23-11-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:42

ruitje schreef:
Ik vond het echt zo'n 'ik kom als wit mensch even op voor alle sneue mensen van kleur die zelf niet het intlect hebben dat te doen' stuk.

Maar ik ben blijkbaar raar, want ik ben de enige die dat leest :')

Nee hoor, je bent zeker niet de enige ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:45

vikawiek schreef:
Maar kinderen krijgen nu ook te horen over hetero relaties, waarom zouden mensen dan moeite moeten hebben met het feit dat kinderen dan ook leren over queer relaties? (niet dat jij dit vindt, maar in z'n algemeenheid)

Waar ik moeite mee heb is dat de PVV in hun partijprogramma transgender zijn 'genderwaanzin' noemen. Maar ook dat de mensen die op de PVV hebben gestemd dat dus geen dealbreaker vinden, zelfs als ze wel achter de LHBTQ+ gemeenschap staan. Wilders is ook groot fan van minister president Orban, die ontzettend homofoob is.

Wat ik hoor en lees is het dan niet de relaties eigenlijk, maar het argument wat dan gegeven word is dat kinderen al zoveel moeite hebben net ontdekken wie ze zijn, dat als er dan teveel opties zijn ze bang zijn dat hun zoon/dochter daar van in de war raakt.

Ik vind dat altijd uiterst grappig, net alsof ik bij het horen van het bestaan van transgenders ineens dacht: Ja, dat wil ik nu worden.

Ze zeggen dan: ik vind het prima om als mijn kind er klaar voor is, te benoemen dat er meerdere genders zijn, maar het is nog te vroeg op de basisschool.

Dit deel dus:

Citaat:
Wel moeten basisscholen heel voorzichtig zijn met hoe zij lessen over seksuele oriëntatie en genderidentiteit vormgeven, omdat kinderen hier nog niet expliciet mee bezig zijn, zegt Kaufman.

"Vragen naar hun ervaringen over de mensen om hen heen is prima. Maar het wordt ingewikkeld als je op die leeftijd kinderen vraagt naar hun eigen seksuele oriëntatie. Dat stukje identiteit vormt zich pas bij tieners. Daar op die leeftijd naar vragen is te sturend en schadelijk."

In het artikel staat overigens dat het goed is om voorlichting te geven, ik pik nu alleen dit stuk uit als zorg:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... nders-kan/
Laatst bijgewerkt door ruitje op 23-11-23 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:46

OleJon schreef:
robert45 schreef:

Dit dus

Dat heb ik zeer uitgebreid gedaan in dit topic. Ik heb meerdere partijen betrokken bij mijn post met kritische noot inclusief richting links. Ik geloof dat geen bokker gestemd op de PVV een reactie heeft gegeven.
Dus dit is weer een bashpost op links om wellicht de aandacht af te leiden van het feit dat de PVV toch wel wat extreem is?

Daarbij is niet links degene die geregeerd heeft de afgelopen tig jaren, maar de VVD.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:50

pien_2010 schreef:
Dat heb ik zeer uitgebreid gedaan in dit topic. Ik heb meerdere partijen betrokken bij mijn post met kritische noot inclusief richting links. Ik geloof dat geen bokker gestemd op de PVV een reactie heeft gegeven.
Dus dit is weer een bashpost op links om wellicht de aandacht af te leiden van het feit dat de PVV toch wel wat extreem is?

Daarbij is niet links degene die geregeerd heeft de afgelopen tig jaren, maar de VVD.

Ik denk dat de meesten jouw post gemist hsbben door de snelheid van dit topic.

Staat op pagina 8
En is om 14:11 geschreven

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:52

@pien: ik heb zelf niet op de PVV gestemd. Ik kan me in een groot deel van hun standpunten wel vinden, maar het is voor mij onverenigbaar met de "minder minder" uitspraken van een paar jaar terug. Daarmee is zo'n grote groep Nederlanders in de verdomhoek gezet. Het is jammer dat het wangedrag van een deel van bepaalde bevolkingsgroepen ten koste gaat van iedereen met die afkomst, cultuur of religie.

Maar ik heb in mijn omgeving wel veel mensen die op de PVV hebben gestemd. En geen van hen heeft dat gedaan omdat ze vinden dat Islam moet verdwijnen, maar wel omdat ze het tegengeluid wat door de PVV wordt gegeven op andere standpunten wordt behouden. En daar ben ik het dan wel weer mee eens, net als dat ik vind dat het tegengeluid van politieke partijen waar ík me absoluut niet in kan vinden, ook vertegenwoordigd moet zijn. Namens de mensen die deze standpunten namelijk wel aanhangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:52

Ik heb hem gekopieerd voor hier Loretta, hoeft niemand te zieken.
pien_2010 schreef:
Verkiezingen 2023

Graag wil ik een reactie geven op de verkiezingen van gisteren en tevens op wat bokkers daarover schrijven.
Zelf had ik ook niet verwacht dat de PVV naar 37 zetels zou gaan. Wel had ik verwacht dat de PVV zou winnen en de grootste zou worden, iets dat ik meermalen hier heb geschreven.

Waarom is de VVD gezakt naar de 3de grootste partij, is een terechte vraag die we ons kunnen stellen.

Een aantal oorzaken volgens mij liggen er aan te grondslag.

1. Teveel mensen zijn ontevreden als het gaat om de politieke cultuur van Marc Rutte met toeslagen affaire, Groningen debacle. Dit is allemaal gebeurd tijdens de VVD periode.
2. Teveel mensen zijn ontevreden over het feit dat de woningen onbetaalbaar zijn geworden, energie rekeningen te hoog zijn, eten in de winkels erg duur is geworden, lonen te laag blijven om het allemaal te kunnen betalen, en zelfs als ze twee verdieners zijn en zich een slag in den ronde werken , kunnen ze het niet niet of net wel allemaal betalen. De VVD en tevens ook haar achterban ontkennen tot op de dag van vandaag en ook in dit topic die ontevredenheid die zo leeft. Opkomen voor de inkomens ongelijkheid, de nieuwe slogan konden de kiezers niet serieus nemen. Het is al jaren het onderwerp van SP en PvdA, maar niet van de VVD. Ik denk dat teveel mensen het ongeloofwaardig vonden.
3. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de asielzoekersstroom en de VVD heeft haar eigen minister van migratie niet gesteund bij zijn plannen. Sharon dijksma (PvdA en burgemeester van Utrecht) deed een hartstochtelijke oproep met veel compassie voor deze minister met de vraag aan de VVD om hem te gaan steunen met tevens de vraag aan de burgemeesters om mee te werken aan zijn plannen om het asielzoekersbeleid mede op te gaan lossen middels meewerken aan de spreidingswet.

Mark Rutte trekt totaal onverwacht de stekker uit de onderhandelingen van de migratie wet iets dat een enorme woede opwekte bij de D66 en andere partijen daar in hun ogen, het einde van de onderhandelingen dichtbij waren. Dus Jette kwam gisteravond met niets nieuws in zijn toespraak toen hij dat memoreerde want hij had dit al eerder met pittige boosheid voor de televisie aangegeven. Daarmee heeft de VVD direct de deur opengezet naar de partij van Wilders, die daar handig op in speelde.

4. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de islam waar Wilders met zijn anti moslim campagne en zijn uiterst rechtse ideeën al jaren lang handig op in heeft gespeeld. Daarmee heeft hij stemmen bij de VVD weggetrokken.

5. Dilan kwam als nieuwe jonge toekomstige minister presidente. In het begin deed ze het heel goed. Ze kwam fris over. De campagne duurde te lang, ze was wellicht teveel in beeld en meer en meer merkten de mensen, dat ze niet inging op het verleden van de VVD, waar nogal wat mensen als het om het beleid ging ontevreden waren, waardoor ze als het gaat om een nieuwe bestuurscultuur creëren ongeloofwaardig is bevonden (denk ik). Meer als afstand nemen van dat beleid deed ze niet.

Dan de partij van Omzigt. De CDA heeft geprobeerd middels achterkamertjes politiek deze man een andere baan te bezorgen. Die baan heeft hij nu. De CDA is hierop behoorlijk hard afgestraft. Deze man , komende van het platteland wordt als geloofwaardig gezien en heeft vanuit het niets 20 zetels verworven. Wouw, proficiat. Ook hier zijn heel veel proteststemmen bij daar de mensen die hele bestuurscultuur meer dan zat waren en de ideeën van Omzigt omarmen.

Dan partij van de BBB. Deze partij heeft het ook goed gedaan en is verdubbeld. Chapeau en we zullen zien wat het de boeren gaat brengen.

Dan de GL/PvdA. Deze linkse partij is enorm gebasht door Dilan en anderen zoals ook in dit topic en zoals Ruitje meen ik , noemde → heeft de PvdA het contact met “de arbeiders” verloren, afgelopen jaren.
Het feit dat PvdA/ GL te weinig oog hebben voor de angst van de mensen als het gaat om het asielbeleid en de grote instroom is deze artij en haar achterban zeer zeker aan te rekenen. Wilders heeft goed ingespeeld op die angst en heeft deze mensen aan zich weten te binden.

GL heeft een klimaat transitie agenda waar de mensen duidelijk niet aan willen en PVV en andere rechtste partijen speelden daar handig op in en nog. Het is ook geen populaire boodschap om te brengen.

Timmermans kwam gisteren na de verkiezings exitpoll, pas echt los. Daar stond een hartstochtelijke emotionele man die een geweldige speech hield. Helaas een beetje te laat. Dat vuur hebben we van de man niet eerder gezien tijdens het campagne voeren en wellicht had het wat meer mensen nog kunnen trekken. Maar hij deed een goede Job want GL/PvdA is gegroeid dus de samenwerking een succes al hadden ze op meer gehoopt.

De PVV, die heeft het geweldig gedaan.
Wilders matigde zijn toon afgelopen maanden en ook gisteren hield hij een goede minister president waardige speech. Gaat hij de man worden die Nederland gaat verbinden?
Ik betwijfel het.

Ik geloof gelijk als PVV kiezers in dit topic verontwaardigd zeggen, dat ze geen racisten zijn en niet discrimineren. Dat klopt vast en zeker voor de meerderheid. Alleen hebben jullie wel op een uiterst rechtse partij gestemd die racistisch is, die moslims voortdurend schoffeert net als hen geloof en die moskeeën, korans, hun scholen enz willen verbieden.

Ik zag een terechte vraag langskomen waarom dit verboden is.
Antwoord:
In onze grondwet zijn de bepalingen opgenomen dat we vrijheid van godsdienst accepteren en dat er ook vrijheid is van onderwijs. Dus naast de openbaren scholen, mogen er de volgende scholen zijn: Dalton, Montessori, Rudolf Steiner, Christelijke, Internationale, Islamitische etc etc. Dat is een recht dat is vastgelegd in de wet. Dus Wilders zal eerst de wet moeten veranderen en hij weet ook dat dit nu niet gaat lukken.

De PVV kiezers in dit topic die zeggen niet haatdragend enz te zijn, anti islam, die geloof ik direct.
Alleen moeten jullie je wel realiseren dat de Nederlanders die moslim zijn, enorm angstig zijn geworden door deze verkiezingsuitslag. Wilders heeft nooit iets positiefs gezegd over deze mensen en dit geloof. Mede dankzij jullie stem, heeft de PVV nu en in de toekomst alle ruimte voor hun anti islam gedachte goed. Ik vind het heel ernstig dat er zo'n grote groep Nederlanders nu echt angstig zijn geworden.

Wat kunnen we verwachten in de toekomst?
Ik weet het niet.

Ik hoop dat Wilders minister president gaat worden. Ik weet alleen niet of dit kan vanwege zijn enorme beveiliging en de Fatwa die uitgeroepen is op zijn persoon. Dat gaan we zien. Wel ben ik een grote voorstander van een kabinet met PVV, VVD, NSC, BBB. Dat is wat de mensen willen, daarvoor is gekozen, dus ga er voor en maak er wat van.

Voor onze toekomst op “Macro niveau”, zie ik een aantal zorgelijke pijnpunten:
1. De polarisatie mede dankzij uitspraken van Wilders in Nederland is al zo groot→ gaat hij die kloof dichten? Wil hij dat? Kan dat nog? We gaan het zien;

2. Europa. Wilders is niet voor Europa, dus hij wil minder invloed van de EU. Gaat dit gebeuren? Er is ook nog zo iets als een tweede kamer. We gaan het zien.

3. Europa en de Oekraïne oorlog. Geerft Wilders heeft net als Baudet, als Marie Le Pen en Seymour, geld gekregen van de Russische overheid in hun partijkas. Die willen zeker een tegenprestatie. Wat gaat dit betekenen voor Oekraïne. Wilders heeft zich al vaker uitgesproken tegen ondersteuning van Nederland en Europa richting Oekraïne. Gaat hierdoor (want ook in andere landen wordt er extreem rechts meer en meer gestemd) Poetin de wind in de rug krijgen en Oekraïne uiteindelijk deze oorlog verliezen daar het geen steun meer krijgt? We gaan het zien, zorgelijk vind ik dit wel. Want als dit gaat gebeuren dan raakt het ook onze veiligheid in de toekomst.

4. Het klimaat daar kan ik kort over zijn. Dat kan het volledig schudden met dit extreme rechts kabinet.
Tel op dat ook in Europa het besluit over pesticiden op de langere baan is geschoven dan is dit slecht nieuws voor de bio diversiteit.
De klimaatgevolgen zullen ons eerder inhalen als dat nodig is mede ook doordat in Europa meerdere extreem rechtste partijen in het zadel zitten die de transitie die nodig is ontkennen dus de hakken in het zand zetten en gaan zetten. Helaas, helpt struisvogelpolitiek niet. Iedereen die PVV heeft gestemd, ook hier op Bokt, kan later niet zeggen : “wir haben es nicht gewüsst.

Kortom ik zie deze stemming als een revolutie. Het ontevreden volk is niet de straten opgegaan om via een vecht revolutie de boel om ver te kegelen, iets dat ik verwacht had de komende tien jaren. Het volk is zeer ontevreden, gaat voor de dood of de gladiolen alleen doet het dit op een keurige manier namelijk door gebruik te maken van hun stemrecht en deze extreem rechtse partij met een grote meerderheid in het zadel te helpen.
Daar feliciteer ik de PVV nogmaals mee (gisteravond ook gedaan) net als de bokkers die op deze partij gestemd hebben. Ik hoop oprecht dat deze partij de rust en stabiliteit en meer inkomen gaat genereren die mensen en ik, graag willen. Dat we een leefbare omgeving blijven houden als het om de gevolgen van de opwarming van de aarde gaat.
Alleen ik heb grote twijfels en hoop vanuit het diepst van mijn hart dat mijn twijfels ongegrond zijn!