Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:16

Echwel schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1012941479

Een indrukwekkend verhaal van een niet joodse man in Israël

Ik vraag me ook wel af in hoeverre religie er wel of niet mee te maken heeft. Zwaar gelovigen kennen geen compromis. Dat geldt natuurlijk voor beide zijden. En zouden daar ooit Joodse kolonisten neergestreken zijn als er niet in een heel oud boek iets gestaan heeft over dat land.

Natuurlijk spelen er nu voornamelijk internationale belangen op de voorgrond. Maar om religie er nu helemaal los van te zien is volgens mij ook wel wat kort door de bocht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:19

tamary schreef:
Exitium schreef:
Als men dat ziet als het ontwijken van de dienstplicht, celstraf. In de basis krijg je celstraf en een nieuwe verschijningsdatum. Kom je dan niet, dan ga je weer de cel in en krijg je weer een nieuwe datum. Dat riedeltje herhaalt zich tot er speciale commissies bij komen kijken om te beoordelen of je wel of geen dispensatie krijgt. Je kan er een aantal jaar voor de cel in draaien. Als ze het als desertie zien, ook geen ongewone blik in deze situatie, is de maximale celstraf daar een veelvoud van.

Deserteren in oorlogtijd staat de doodstraf op in veel landen/legers. Als het nu gezien de wij zijn in oorlog uitspraak bij enkel celstraf blijft heb je geluk.

https://lawoffice.org.il/en/desertion-f ... %20service.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:20

tamary schreef:
Exitium schreef:
Als men dat ziet als het ontwijken van de dienstplicht, celstraf. In de basis krijg je celstraf en een nieuwe verschijningsdatum. Kom je dan niet, dan ga je weer de cel in en krijg je weer een nieuwe datum. Dat riedeltje herhaalt zich tot er speciale commissies bij komen kijken om te beoordelen of je wel of geen dispensatie krijgt. Je kan er een aantal jaar voor de cel in draaien. Als ze het als desertie zien, ook geen ongewone blik in deze situatie, is de maximale celstraf daar een veelvoud van.

Deserteren in oorlogtijd staat de doodstraf op in veel landen/legers. Als het nu gezien de wij zijn in oorlog uitspraak bij enkel celstraf blijft heb je geluk.

Israel kent (nog) geen doodstraf. Uitzondering: oorlogsmisdadigers (Eichmann, ophanging, 1962). Ze werken er wel aan sinds begin dit jaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:39

Cowboy55 schreef:
Israel kent (nog) geen doodstraf. Uitzondering: oorlogsmisdadigers (Eichmann, ophanging, 1962). Ze werken er wel aan sinds begin dit jaar.

Dat zegt toch ook wel wat dat Israel bezig is om de doodstraf in te voeren.
Trouwens het blijkt wel dat netanyahu heel wat van plan is om zelfs vliegtuigen te sturen om reservisten uit het buitenland te halen. Mensen die denken veillig in Europa te leven worden op die manier nog onder druk gezet mee te doen aan een verschrikkelijke oorlog.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:45

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat zegt toch ook wel wat dat Israel bezig is om de doodstraf in te voeren.
Trouwens het blijkt wel dat netanyahu heel wat van plan is om zelfs vliegtuigen te sturen om reservisten uit het buitenland te halen. Mensen die denken veillig in Europa te leven worden op die manier nog onder druk gezet mee te doen aan een verschrikkelijke oorlog.

Jij oordeelt zonder te weten waar je het over hebt.
Iedere Israëli weet dat ze opgeroepen kunnen worden.
Dat doen ze ook zonder morren en zonder vragen
Dienstplicht is daar ook voor iedereen, mannen en vrouwen
.
Eenmaal.in dienst geweest blijf je reservist

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:52

Nikass schreef:
Luckystory schreef:
Omdat niemand zit te wachten op 2 miljoen vluchtelingen.

Trouwens. Hamas is wel democratisch verkozen he. Na hun verkiezingsoverwinning heeft Fatah en Israël geprobeerd tegen te houden dat ze aan de macht kwamen en heeft Hamas zelf de macht gegrepen. Maar ze zijn wel degelijk democratisch verkozen. Onderschat ook niet hoeveel steun ze hebben in Gaza.
Vluchtelingen hier zullen altijd verklaren dat ze problemen hebben met Hamas omdat dit hen makkelijker een verblijfsvergunning oplevert. Maar als ze naar de stembus zouden moeten, stemmen ze erop hoor. Zonder twijfel.

Als je stateloos bent krijgen in Nederland niet gemakkelijk een verblijfsvergunning, laat staan stemrecht.
Daarbij zullen ze inderdaad wel problemen hebben met Hamas. Zoals jij het stelt klinkt het alsof jij vindt dat ze dat als een excuus gebruiken?

Palestijnen uit Gaza raken (in België) nog vaak wel aan een verblijfsvergunning. Het was mijn werk en ik heb heel veel Palestijnse contacten. Ik weet waarover ik spreek ;)
Zaterdag was ik bij Palestijnse vrienden toevallig, dus ik weet ook heel goed hoe de dag beleefd werd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:53

Er is een verschil tussen militair recht en burger recht. Dat een land voor burgers geen doodstraf kent, zegt niks over wat er in het militair recht van dat land staat. Al zal ook daar doodstraf een uitzondering zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:55

tamary schreef:
Er is een verschil tussen militair recht en burger recht. Dat een land voor burgers geen doodstraf kent, zegt niks over wat er in het militair recht van dat land staat. Al zal ook daar doodstraf een uitzondering zijn.

Maar dan praat je over beroepsmilitairen. Die hebben ervoor gekozen en zitten ook niet in ergens in Europa.

Echwel

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:58

Jullie praten vanuit Nederlands ideeen
Dienstplicht in Israël is niet na 2 jaar voorbij, je blijft oproepbaar
De instelling van alle soldaten en ex- soldaten is gewoon achter je.land staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:01

Exitium schreef:
tamary schreef:

Maar dan praat je over beroepsmilitairen. Die hebben ervoor gekozen en zitten ook niet in ergens in Europa.

Niet alleen. Uitersten als doodstraf gelden bv in oorlogstijd en dan ook voor opgeroepen reservisten, etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:12

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:15

Netanyahu wil ook de democratie afschaffen..

Het is geen fijne man.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:21

Echwel schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1012941479

Een indrukwekkend verhaal van een niet joodse man in Israël

Dat gezin dat zonder pardon is doodgeschoten, die jonge mensen die zijn meegenomen. Echt afschuwelijk! Niet te bevatten! Dus ik begrijp de emotie van deze schrijver.
Maar dat hij aangeeft dat er geen Palestijnen waren ttv het oprichten van de staat Israël is natuurlijk gewoon niet waar.

Dat Hamas zich onmenselijk gedraagt is absoluut waar! Maar als je de hele Palestijnse bevolking afdoet als barbaars, en niet erkend dat Israël óók verkeerde keuzes (heeft ge-)maakt, dan denk ik niet dat er een opening is naar een vreedzame oplossing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:47

Reservisten mogen weigeren. Zitten geen consequenties aan vast.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:01

De plek waar je woont en leeft, bepaalt voor een groot gedeelte de visie die je hebt op de gebeurtenissen in de wereld. Vanuit die optiek snap ik het opiniestuk dat deze man heeft geschreven. En het is verschrikkelijk wat er gebeurd is, het is ronduit barbaars te noemen hoe jonge en onschuldige mensen zijn afgeslacht. Ook ik begrijp de emotie en voel deze ook kijkend vanuit mijn Nederlandse perspectief. Maar door waar ik heb geleefd heb ik daarnaast ook nog een ander wereldbeeld dan de mensen om mij heen. Ik heb namelijk in Noord-Ierland gewoond ten tijde van de laatste dagen van de Troubles en ik was woonachtig in een uiterst katholieke wijk.

Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe mensen polariseren, hoe mensen eigenlijk geen andere optie hebben dan polariseren wanneer er constante provocaties vanaf de andere kant van de muur plaatsvinden. Het merendeel van de mensen die in mijn wijk woonden stonden wel degelijk achter de IRA, ze waren er niet actief of openlijk lid van en ik zal niet snel vergeten hoe een bomaanslag werd gevierd in de plaatselijke pub. En het waren heel gewone mensen, heel gezellig ook. Ik voelde me er zelden ongemakkelijk. En laat er nu een behoorlijke groep Palestijnen wonen.

Met een van hen ben ik bevriend geraakt en tot op deze dag hebben we nog altijd contact. Hij keurt de daden van Hamas af, hij keurt Hamas af (en Hezbollah), maar er zit een dubbele bodem in die afkeur. Want wat moet je nog wanneer je moeder komt te overlijden door het gebrek aan medische zorg en omdat ze de grens niet door mocht? Wat moet je nog wanneer je niet naar de begrafenis van haar kan omdat je het land niet inkomt? Wat moet je nog wanneer je neefjes neer worden geschoten door Israëlische militairen? Wanneer je geen olijfgaard meer hebt omdat die is geconfiskeerd en daar nu kolonisten wonen?

Ik gruwel van beide vechtende kampen. Ik heb medelijden met de bevolking aan beide kanten van dat hek. Ik keur de acties van beide overheden af. Ik kan het afkeuren omdat ik er niet woon. Maar wat als je er wel woont? Dan wordt je, aan welke kant van dat hek je ook zit, meegezogen in de waan van alle dag en de zienswijzen van alle mensen om je heen. En zie je niet meer hoe de andere kant het ziet.

Ik denk niet dat een oorlog van een paar weken/maanden de wrongdoings van de afgelopen 100 jaar gaat oplossen. In Noord-Ierland is het al 23 jaar vrede en nog altijd is het een gebied waar kinderen opgroeien met angst en haat richting de mensen die aan de andere kant wonen van de muur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:06

Popstra schreef:
Netanyahu wil ook de democratie afschaffen..

Het is geen fijne man.

Vertel. Hoe heeft ie dat aangepakt?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:07

Luckystory schreef:
Palestijnen uit Gaza raken (in België) nog vaak wel aan een verblijfsvergunning. Het was mijn werk en ik heb heel veel Palestijnse contacten. Ik weet waarover ik spreek ;)
Zaterdag was ik bij Palestijnse vrienden toevallig, dus ik weet ook heel goed hoe de dag beleefd werd.

Hoe werd de dag beleefd dan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:09

maaikemuis schreef:
De plek waar je woont en leeft, bepaalt voor een groot gedeelte de visie die je hebt op de gebeurtenissen in de wereld. Vanuit die optiek snap ik het opiniestuk dat deze man heeft geschreven. En het is verschrikkelijk wat er gebeurd is, het is ronduit barbaars te noemen hoe jonge en onschuldige mensen zijn afgeslacht. Ook ik begrijp de emotie en voel deze ook kijkend vanuit mijn Nederlandse perspectief. Maar door waar ik heb geleefd heb ik daarnaast ook nog een ander wereldbeeld dan de mensen om mij heen. Ik heb namelijk in Noord-Ierland gewoond ten tijde van de laatste dagen van de Troubles en ik was woonachtig in een uiterst katholieke wijk.

Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe mensen polariseren, hoe mensen eigenlijk geen andere optie hebben dan polariseren wanneer er constante provocaties vanaf de andere kant van de muur plaatsvinden. Het merendeel van de mensen die in mijn wijk woonden stonden wel degelijk achter de IRA, ze waren er niet actief of openlijk lid van en ik zal niet snel vergeten hoe een bomaanslag werd gevierd in de plaatselijke pub. En het waren heel gewone mensen, heel gezellig ook. Ik voelde me er zelden ongemakkelijk. En laat er nu een behoorlijke groep Palestijnen wonen.

Met een van hen ben ik bevriend geraakt en tot op deze dag hebben we nog altijd contact. Hij keurt de daden van Hamas af, hij keurt Hamas af (en Hezbollah), maar er zit een dubbele bodem in die afkeur. Want wat moet je nog wanneer je moeder komt te overlijden door het gebrek aan medische zorg en omdat ze de grens niet door mocht? Wat moet je nog wanneer je niet naar de begrafenis van haar kan omdat je het land niet inkomt? Wat moet je nog wanneer je neefjes neer worden geschoten door Israëlische militairen? Wanneer je geen olijfgaard meer hebt omdat die is geconfiskeerd en daar nu kolonisten wonen?

Ik gruwel van beide vechtende kampen. Ik heb medelijden met de bevolking aan beide kanten van dat hek. Ik keur de acties van beide overheden af. Ik kan het afkeuren omdat ik er niet woon. Maar wat als je er wel woont? Dan wordt je, aan welke kant van dat hek je ook zit, meegezogen in de waan van alle dag en de zienswijzen van alle mensen om je heen. En zie je niet meer hoe de andere kant het ziet.

Ik denk niet dat een oorlog van een paar weken/maanden de wrongdoings van de afgelopen 100 jaar gaat oplossen. In Noord-Ierland is het al 23 jaar vrede en nog altijd is het een gebied waar kinderen opgroeien met angst en haat richting de mensen die aan de andere kant wonen van de muur.

Dit is zo ontzettend waar. Was het maar zo simpel als een kant de schuld kunnen geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:41

Ilse_123 schreef:
maaikemuis schreef:

Dit is zo ontzettend waar. Was het maar zo simpel als een kant de schuld kunnen geven.

Klopt, vandaar dat ik de oproepen van bvb het CIDI ook naar vind, alsof Palestijnen geen mensen zijn en alleen de joden slachtoffer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:43

Loretta schreef:
Israel stuurt zelfs vliegtuigen naar Europa om nog meer reservisten op te halen.

https://www.zeelandnet.nl/nieuws/luchtm ... -in-europa

Ik vraag me af wat de gevolgen zijn als iemand weigert zich op de luchthavens te melden.

Ik heb ,uit de krant van vandaag, begrepen dat het vrijwillig is. Sommigen willen niet gaan maar anderen juist heel graag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:00

Nou wat roept het cidi dan op
Baby's vermoorden
Vrouwen verkrachten enz.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1047445867

Baby's in kippenhokken gezet en later gestenigd door andere kinderen

Dit heeft niets met opstand te maken
Met stenen gooien naar soldaten vervelend, maar dat hoort er wel.bij

In Australië roepen moslims.op om joden te vergassen

Hamas roept op om vrijdag mobilisatie van de moslim wereld te hebben

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:07

Ook zoiets, uit de liveblog van Nu.nl
Citaat:
De enige grensovergang tussen Egypte en de Gazastrook is dinsdag beschoten. Getuigen zeggen dat het niemandsland tussen de twee gebieden is geraakt en dat de poort aan Palestijnse zijde is beschadigd. Het Israëlische leger wil de beschietingen niet bevestigen, maar meldde eerder wel dat het een luchtaanval heeft uitgevoerd op doelen in dat gebied.

Volgens een Egyptische mensenrechtenorganisatie werd de grensovergang Rafah na de aanval gesloten. Die was al jaren niet open voor burgers, maar humanitaire hulp en goederen werden nog sporadisch doorgelaten. Egypte wil geen enorme vluchtelingenstroom uit de Gazastrook toelaten en vindt dat Israël zou moeten zorgen voor een veilige uittocht voor burgers.

Rafah is de enige grensovergang vanuit de Gazastrook die niet gecontroleerd wordt door Israël. Maandag besloot Israël tot een totale blokkade van Gaza, waardoor er geen water, elektriciteit, brandstof en medicijnen naar het dichtbevolkte gebied gaan. Israël heeft burgers opgeroepen te vertrekken, maar zij kunnen dus geen kant op. Er is geen enkele grensovergang waar ze door mogen.

Dus Israel roept burgers op om te vluchten, maar blokkeert de haven (en heeft deze aangevallen) en zegt "alle Palestijnen die de grens benaderen te zullen doodschieten" (eerder uit dezelfde blog). Egypte houdt de grens ook dicht, dus ze kunnen geen kant op..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:12

Echwel schreef:
Nou wat roept het cidi dan op
Baby's vermoorden
Vrouwen verkrachten enz.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1047445867

Baby's in kippenhokken gezet en later gestenigd door andere kinderen

Dit heeft niets met opstand te maken
Met stenen gooien naar soldaten vervelend, maar dat hoort er wel.bij

In Australië roepen moslims.op om joden te vergassen

Hamas roept op om vrijdag mobilisatie van de moslim wereld te hebben

Loop naar buiten en vraag de eerste moslim die je tegenkomt wat zijn of haar mening hierover is.
Je kan niet een complete gemeenschap, bevolking of religie veroordelen voor de gruwelijke daden van enkelen (en die enkelen zijn er veel te veel).

Er is al veel te veel ellende op de wereld zonder dat we nu weer gaan haten op iedereen die ook maar iets gemeen heeft met de foute mensen, dat is juist hoe dit soort stomme kwesties keer op keer door blijven gaan.

Hamas + iedereen die het met hun manier van terreur eens is, is fout.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:16

Maar dat wordt met Joden dus wel gedaan
Gisteravond zegt die droeftoeter Johan Derksen dat de Joden het over zich hebben afgeroepen

Ik zit hier he
Ben Nederlandse

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:17

Exitium schreef:
Ook zoiets, uit de liveblog van Nu.nl
Citaat:
De enige grensovergang tussen Egypte en de Gazastrook is dinsdag beschoten. Getuigen zeggen dat het niemandsland tussen de twee gebieden is geraakt en dat de poort aan Palestijnse zijde is beschadigd. Het Israëlische leger wil de beschietingen niet bevestigen, maar meldde eerder wel dat het een luchtaanval heeft uitgevoerd op doelen in dat gebied.

Volgens een Egyptische mensenrechtenorganisatie werd de grensovergang Rafah na de aanval gesloten. Die was al jaren niet open voor burgers, maar humanitaire hulp en goederen werden nog sporadisch doorgelaten. Egypte wil geen enorme vluchtelingenstroom uit de Gazastrook toelaten en vindt dat Israël zou moeten zorgen voor een veilige uittocht voor burgers.

Rafah is de enige grensovergang vanuit de Gazastrook die niet gecontroleerd wordt door Israël. Maandag besloot Israël tot een totale blokkade van Gaza, waardoor er geen water, elektriciteit, brandstof en medicijnen naar het dichtbevolkte gebied gaan. Israël heeft burgers opgeroepen te vertrekken, maar zij kunnen dus geen kant op. Er is geen enkele grensovergang waar ze door mogen.

Dus Israel roept burgers op om te vluchten, maar blokkeert de haven (en heeft deze aangevallen) en zegt "alle Palestijnen die de grens benaderen te zullen doodschieten" (eerder uit dezelfde blog). Egypte houdt de grens ook dicht, dus ze kunnen geen kant op..

Wat heeft dat nog met zelfverdediging te maken?