Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:10

tamary schreef:
Intensieve zorg bieden aan 10-25 schapen is al een dagtaak, dat red je niet als je er 200+ hebt lopen. Maakt het niet minder ellendig voor de schapen, maar ze als dierenmishandelaar weg zetten omdat er maar 24 uur in een dag zit? Ga er maar van uit dat dit ze net zo hard raakt en dat er gedaan wordt wat mogelijk is. Komt bij dat veelal wat er loopt dieren zijn die zo 70-100kg wegen, die help je een stuk moeilijker als ze niet zelf kunnen/willen lopen.

Nope je hebt hulp nodig, her en der wordt dat ook gevraagd. Maar dieren halfdood in de wei laten liggen met de pikkende kraaien er bovenop. Tja daar vind ik wel wat van. Er is een groot gebied tussen intensieve zorg en 1 maal per dag dode schapen uit de wei vissen waar ze levend gepikt worden door kraaien.

BigOne

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:40

Tip wat misschien iets kan helpen, smeer de plekken( buik, balzak, hoofd, oren en poten) in met iets vettigs, bvb vaseline. Knutten plakken er aan vast en kunnen zo niet meer steken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:42

herr_balou schreef:
Wat een ellende.
Wat ik prettig vind is dat ik lees dat er ook mensen zijn die hun schapen proberen te ondersteunen waar mogelijk.
Hier in de omgeving zie ik daar niets van. Een keer per dag rijdt men met een lege aanhanger de wei in en ze rijden de wei uit met een aanhanger vol dode dieren. De kraaien zijn erg blij met al die (half)dode schapen in de wei, heftig om te zien zoals die bezig zijn.

Als ik het me goed herinner zie jij toch sowieso nooit iets positiefs bij veehouders?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:59

Kinke schreef:
herr_balou schreef:
Wat een ellende.
Wat ik prettig vind is dat ik lees dat er ook mensen zijn die hun schapen proberen te ondersteunen waar mogelijk.
Hier in de omgeving zie ik daar niets van. Een keer per dag rijdt men met een lege aanhanger de wei in en ze rijden de wei uit met een aanhanger vol dode dieren. De kraaien zijn erg blij met al die (half)dode schapen in de wei, heftig om te zien zoals die bezig zijn.

Als ik het me goed herinner zie jij toch sowieso nooit iets positiefs bij veehouders?

Tja tegen een gekleurde bril werkt niets.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:06

Zullen we de veehouders steunen ipv verwijten doen. Ik vind het zo zwaar en treurig en ik hou ook mijn hart vast voor onze omgeving. Ik woon in een echt schapen gebied.
Ik ken hier boerderijen met alleen maar schapen, vanaf 500 tot 1000 en de meeste lopen buiten. Ach Ach wat een ellende.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:08

DuoPenotti schreef:
janouk schreef:
https://www.hetschaap.nl/blauwtong-naar ... zS_fiJiXjE

Cijfers van gisterenavond

De voorspelling is dat de besmetting volgende week al in België is. Zo erg |( eerste besmetting gemeld vanaf Texel

is dat sowieso niet raar dat het in texel begint?
Ik zou juist eigenlijk verwachten dat het vanuit het zuiden omhoog trekt.

Sterkte voor iedereen zeg, wat een zorgen |(

Ik denk dat ik het niet duidelijk heb neergezet. De eerste meldingen kwamen vanuit midden Nederland en het breidt zich uit in alle richtingen. En is nu dus ook overgestoken naar Texel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:20

janouk schreef:
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb neergezet. De eerste meldingen kwamen vanuit midden Nederland en het breidt zich uit in alle richtingen. En is nu dus ook overgestoken naar Texel.

Mijn zus heeft een schapenhouderij in Drenthe. Dus inmiddels zitten we al aardig in spanning. Eerst al een aantal wolf-aanvallen, nu dit. 't houdt niet op ;(

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:14

Wintu schreef:
tamary schreef:
Intensieve zorg bieden aan 10-25 schapen is al een dagtaak, dat red je niet als je er 200+ hebt lopen. Maakt het niet minder ellendig voor de schapen, maar ze als dierenmishandelaar weg zetten omdat er maar 24 uur in een dag zit? Ga er maar van uit dat dit ze net zo hard raakt en dat er gedaan wordt wat mogelijk is. Komt bij dat veelal wat er loopt dieren zijn die zo 70-100kg wegen, die help je een stuk moeilijker als ze niet zelf kunnen/willen lopen.

Nope je hebt hulp nodig, her en der wordt dat ook gevraagd. Maar dieren halfdood in de wei laten liggen met de pikkende kraaien er bovenop. Tja daar vind ik wel wat van. Er is een groot gebied tussen intensieve zorg en 1 maal per dag dode schapen uit de wei vissen waar ze levend gepikt worden door kraaien.

Het is precies dit. Vanmorgen zag ik een schaap liggen op precies dezelfde plek als waar die gisternamiddag ook lag terwijl de boer op zijn quad door het weiland reed. Het verschil was dat vanmorgen de kraaien erop zaten.
En ik weet heel goed dat niet alle boeren zo zijn, ik denk dat wij wat pech hebben met het merendeel van de veehouders om ons heen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:35

herr_balou schreef:
Wintu schreef:

Het is precies dit. Vanmorgen zag ik een schaap liggen op precies dezelfde plek als waar die gisternamiddag ook lag terwijl de boer op zijn quad door het weiland reed. Het verschil was dat vanmorgen de kraaien erop zaten.
En ik weet heel goed dat niet alle boeren zo zijn, ik denk dat wij wat pech hebben met het merendeel van de veehouders om ons heen.

Dus dan moet zo'n boer maar gaan slepen met een doodziek dier? Ik vind het maar makkelijk praten, als je zelf niet in de situatie zit.

Nu hebben wij geen schapen, maar koeien. Maar hebben in verleden ook weleens gehad dat een koe, een langere tijd op zelfde plek lag. En we deden er alles aan, om dier weer gezond te krijgen. Juist om de vooroordelen, voor te zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:49

Ze moeten sowieso afgemeld worden en door Rendac worden opgehaald. Ik kan me voorstellen als de dieren heel snel overlijden en in grote getale dat je dan niet iedere dag de Rendac laat komen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:01

Ik ben het in principe eens met Rizette en herr_balou. Om nou de kraaien aan je schapen te laten zitten :\ Dan heb je gewoon teveel schapen.

Zorgelijk dat de ziekte nu ook al op Texel is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:13

imaudy schreef:
Ik ben het in principe eens met Rizette en herr_balou. Om nou de kraaien aan je schapen te laten zitten : Dan heb je gewoon teveel schapen.

Teveel? 2 groepen van ca. 40 schapen. En die boer is niet alleen, het zijn er 3 in het bedrijf want ze hebben ook zo'n 400 melkkoeien. De schapen staan niet heel ver weg want met de quad zijn ze binnen 2 - 3 minuten aan de andere kant van de eigen weilanden. Minimaal 2x per 24 uur langs de schapen zou toch mogelijk moeten zijn maar zij vinden 1x per 24 uur blijkbaar voldoende en schijnbaar zijn er mensen in dit topic het daarmee eens.

imaudy schreef:
Zorgelijk dat de ziekte nu ook al op Texel is.

Heel zorgelijk dat de ziekte zo snel verspreid. Wat een lijdensweg voor die schapen.

Ik heb ook een vraag want er wordr gezegd dat het met een koppel schapen uit Spanje is geïmporteerd. Dat gaat niet per vliegtuig lijkt me. Hoe kan het dat de ziekte nu in en vanuit NL zo snel verspreid? Zijn in Spanje en Frankrijk ook grote problemen met deze ziekte?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:19

Citaat:
en schijnbaar zijn er mensen in dit topic het daarmee eens.

Nee, ik vind het rot . MAAR integendeel tot jij veroordeel ik het niet daar ik niet alle feiten en omstandigheden ken. Het is altijd zo gemakkelijk oordelen over een ander.
Wat ik wel weet, deze boeren zijn ongelooflijk hard getroffen. 400 koeien dat is in mijn ogen groot. Buuf heeft 100 vleeskoeien en die werkt nu, nazomer, van 's ochtends 7 tot vaak in het donker. En dat altijd en in augustus tot 22 uur!
400 melkkoeien is veel meer werk want naast het eten , hooien moeten die ook nog 2x gemolken worden.
Ik vind het naar en rot dat dit zo gaat, beter om de kadavers wel gelijk weg te halen. Maar ik veroordeel het niet. Te gemakkelijk vanuit mijn luie luxe zetel
Door deze ziekte zijn getroffen boeren geruïneerd. Wellicht is de gast depressief en kan hij het glad niet aan. Niet iedereen is zo perfect als de oordelers! Het gaat hier over een beroepstak die het al zwaar heeft en nu zo hard getroffen wordt. Enige empathie vind ik wel op zijn plaats

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:27

dan is er een grote waarschijnlijkheid dat zijn runderen ook betroffen zijn, en dan werk je, je een slag in de rondte met 3 man. Sjiek is het misschien niet, maar als zoiets je overkomt, weet je op een gegeven moment ook niet meer waar je het moet zoeken. Wij hebben de eerste blauwtong meegemaakt, dat was pakweg 15 jaar geleden zoiets, en ze vallen bij bosjes. Daar was niet tegenaan te werken en deed ons heel veel pijn en verdriet om de dieren te zien lijden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:29

Herr_balou. Er zijn professionele veevervoeders. Soms kopen ze dieren op bij een boer voor bv de slacht. Per veewagen dus. Ongetwijfeld zijn er meerdere knutten op verschillende locaties in Nederland terecht gekomen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:38

pien_2010 schreef:
Citaat:

Nee, ik vind het rot . MAAR integendeel tot jij veroordeel ik het niet daar ik niet alle feiten en omstandigheden ken. Het is altijd zo gemakkelijk oordelen over een ander.
Wat ik wel weet, deze boeren zijn ongelooflijk hard getroffen. 400 koeien dat is in mijn ogen groot. Buuf heeft 100 vleeskoeien en die werkt nu, nazomer, van 's ochtends 7 tot vaak in het donker. En dat altijd en in augustus tot 22 uur!
400 melkkoeien is veel meer werk want naast het eten , hooien moeten die ook nog 2x gemolken worden.
Ik vind het naar en rot dat dit zo gaat, beter om de kadavers wel gelijk weg te halen. Maar ik veroordeel het niet. Te gemakkelijk vanuit mijn luie luxe zetel
Door deze ziekte zijn getroffen boeren geruïneerd. Wellicht is de gast depressief en kan hij het glad niet aan. Niet iedereen is zo perfect als de oordelers! Het gaat hier over een beroepstak die het al zwaar heeft en nu zo hard getroffen wordt. Enige empathie vind ik wel op zijn plaats

Helemaal eens met je post!

Ik vind het gewoon te makkelijk om vanachter je schermpje te oordelen. En als je er zo mee te doen, ga er heen en help ze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:38

pien_2010 schreef:
Citaat:

<3
:*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:47

herr_balou schreef:
Ik heb ook een vraag want er wordr gezegd dat het met een koppel schapen uit Spanje is geïmporteerd. Dat gaat niet per vliegtuig lijkt me. Hoe kan het dat de ziekte nu in en vanuit NL zo snel verspreid? Zijn in Spanje en Frankrijk ook grote problemen met deze ziekte?

Ik weet niet wie dit beweerd heeft?
De variant die we nu in Nederland hebben, is serotype 3. En die komt in heel Spanje niet voor en ook niet in Frankrijk of België.

In het zuiden van Italië/Sardinië schijnen ze ook met deze variant te maken hebben, maar voor zover ik weet, hebben we nog geen directe link tussen dieren die daar vandaan zijn gekomen en nu in de regio Utrecht/Noord-Holland terecht zijn gekomen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:04

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar de ziekte ontstaan is. Mijn overtuiging is wel dat we gewoon moeten stoppen met het heen en weer slepen van dieren. Het is sowieso krankzinnig dat het gebeurt en het gaat ook nog eens met onnoemelijk veel leed gepaard.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:11

herr_balou schreef:
Wintu
[quote="tamary schreef:

En ik weet heel goed dat niet alle boeren zo zijn, ik denk dat wij wat pech hebben met het merendeel van de veehouders om ons heen.[/quote]

Geval is dat in de meeste gevallen de schapen al zo zwak zijn dat verplaatsen sowieso dood betekend. Die fout hebben wij hier nu ook 2x gemaakt. Denken dat het wel gaat, schaap verplaatsen met machine alleen naar voor in het land zodat we minder ver hoeven te lopen en paar uur later liggen ze dood. Beetje stress en ze gaan dan. Dat de kraaien erop zitten vind ik ook niet oké. Dan zou ik de veearts bellen voor een spuitje.

Hier gaat het nu ook aardig hard. Vanochtend weer 1 dood. Denk dat er nog een paar bij komen. Ooien die ontiegelijk ziek waren maar die mn hulp accepteerde, dat zijn er 3, die beginnen weer wat te lopen en zelf te eten. Maar ze hebben zo’n pijn in de poten. En ja die liggen ook eigenlijk de hele dag op dezelfde plek. Wij werken ze dan even overeind, zetten ze tussen onze benen en helpen ze paar pasjes lopen zodat de doorbloeding in de voeten door blijft gaan.
Ook 1 met oedeem op de kop waar je u tegen zegt maar die is gewoon niet te vangen. Gister met brokjes dr te pakken gekregen om te spuiten maar water oid rent ze gewoon nog voor weg.

Ik ben niet vaak tevreden met wat ik doe, vind vaak dat er nog meer kan maar in dit geval doe ik echt letterlijk alles. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen en kan doen

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 09:28

Horseloverl :(:)
Het is zo verschrikkelijk en je weet niet waar je goed aan doet. Hele dikke knuffel.

Gertje was gisteren slecht en eigenlijk wilde ik gaan bellen met de veearts. Maar vanochtend had ik hem bovi stimulans gedwongen gevoerd als laatste redmiddel en daar was hij eerst heel boos om. Maar net begon hij ineens geplukt gras te eten....en dan ook hele mond vol.
Dus we kijken het even aan of de bovi hem weer aan de praat krijgt. Zijn mond is rustig, maar je weet niet wat er intern allemaal stuk is......

K u t ziekte _-:(

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:29

pien_2010 schreef:
Citaat:

Maar jou buuf werkt niet met volwassen kinderen in het bedrijf. Deze boer heeft zijn volwassen kinderen (meervoud) in het bedrijf.
Ik vind het altijd bijzonder dat ik zogenaamd de situatie niet zo kennen, al die boeren die ik om mij heen zie zijn nagenoeg mijn buren. Ik rijd en loop dagelijks meerdere keren langs en tijdens het lopen heb én neem ik heel veel tijd om te kijken en soms een babbeltje te maken of iets te melden. Tenminste ik wel, ik ken ook mensen die vrijwel dagelijks langs lopen maar niets zien.
Zulke lange dagen als jouw buuf worden er hier niet gemaakt, nouja, niet door de boeren, wel door loonwerkers en wijzelf (burgers zoals we door boeren worden genoemd) soms ook.
En nogmaals ik beweer niet dat alle boeren zo zijn maar hier zijn ze in de meerderheid. Overigens wordt dat bevestigd door meerdere (semi-)overheidsinstanties die ook met boeren in andere gebieden te maken hebben.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:36

Oehlala schreef:
dan is er een grote waarschijnlijkheid dat zijn runderen ook betroffen zijn, en dan werk je, je een slag in de rondte met 3 man. Sjiek is het misschien niet, maar als zoiets je overkomt, weet je op een gegeven moment ook niet meer waar je het moet zoeken. Wij hebben de eerste blauwtong meegemaakt, dat was pakweg 15 jaar geleden zoiets, en ze vallen bij bosjes. Daar was niet tegenaan te werken en deed ons heel veel pijn en verdriet om de dieren te zien lijden.

Toevallig heb ik ook zicht op de ziekenboeg waar de koeien die ziek zijn verblijven.
Iedereen oordeelt over mij alsof ik niets kan zien en weten. En komen met allerlei beweringen om uitvluchten voor de boer te zoeken. Interessant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:42

mysa schreef:
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar de ziekte ontstaan is. Mijn overtuiging is wel dat we gewoon moeten stoppen met het heen en weer slepen van dieren. Het is sowieso krankzinnig dat het gebeurt en het gaat ook nog eens met onnoemelijk veel leed gepaard.

Wie zegt dat het met dieren is meegekomen?

Als ik lees hoe de tijgermug hierheen komt:
Citaat:
De tijgermug komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië. Via internationale transporten van bijvoorbeeld gebruikte autobanden en Lucky Bamboo-plantjes

Moet het met deze dan wel perse met dieren zijn?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:49

Denk dat het ook via hooi/voer kan.
Er zal ongetwijfelt een een link zijn.