Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:En iedereen heeft gewoon een punt en nu is het belangrijk om de kernen er uit te pakken. Wat is oorzaak en wat is gevolg? En kan er aan die oorzaken wat gedaan worden?
Citaat:Importcijfers
In 2018 importeerde Nederland 4,3 miljard kilo soja, blijkt uit cijfers van CBS. En de omvang van de import neemt niet af. In de eerste helft van 2020 importeerde Nederland 2,4 miljard kilo sojabonen, 14% meer dan in de tweede heft van 2019. Van die 2,4 miljard kilo was 1,6 miljard kilo afkomstig uit Brazilië. Dat land is daarmee de grootste leverancier van sojabonen.
Op wereldschaal zijn er een paar landen die veel meer soja importeren, zo blijkt uit cijfers van 2018: China: 88,0 miljard kilo, Argentinië 6,4 miljard en Mexico 5,2 miljard. Ongeveer driekwart van de in Brazilië geproduceerde soja heeft China als bestemming.
Van de in Nederland geïmporteerde soja wordt ruwweg een kwart direct weer uitgevoerd. De rest wordt verwerkt tot sojameel voor diervoer of sojaolie voor menselijke consumptie. Het grootste deel van de soja wordt geperst. Dat levert 78,5% sojaschroot, 18,5% sojaolie, 2% sojaschillen op. Dat schroot, een restproduct, wordt verwerkt tot veevoer. Een deel van die producten wordt ook weer uitgevoerd. De Boer Burger Beweging geeft uitleg in een filmpje:
naranja1 schreef:Soja en avocado zit geen dierenleed achter. En wist je dat het meeste van het geoogste soja in voer zit van de dieren die gegeten worden?
naranja1 schreef:Zullen we dan nu eindelijk met z'n allen links stemmen. En zorgen voor rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit met mens, dier en planeet. Alleen zo kan je nu verschil maken
naranja1 schreef:Soja wordt niet geslacht in een slachthuis. Dieren wel. Dat bedoel ik met dierenleed. Dus nee soja is geen. Dierenleed. En zoals ik daarna nog zei soja wordt meer gebruikt voor vee voer aan dieren die mensen juist weer opeten. Vegetariërs eten minder soja.
DuoPenotti schreef:Nog even duidelijke uitleg over Soja in NederlandCitaat:Importcijfers
In 2018 importeerde Nederland 4,3 miljard kilo soja, blijkt uit cijfers van CBS. En de omvang van de import neemt niet af. In de eerste helft van 2020 importeerde Nederland 2,4 miljard kilo sojabonen, 14% meer dan in de tweede heft van 2019. Van die 2,4 miljard kilo was 1,6 miljard kilo afkomstig uit Brazilië. Dat land is daarmee de grootste leverancier van sojabonen.
Op wereldschaal zijn er een paar landen die veel meer soja importeren, zo blijkt uit cijfers van 2018: China: 88,0 miljard kilo, Argentinië 6,4 miljard en Mexico 5,2 miljard. Ongeveer driekwart van de in Brazilië geproduceerde soja heeft China als bestemming.
Van de in Nederland geïmporteerde soja wordt ruwweg een kwart direct weer uitgevoerd. De rest wordt verwerkt tot sojameel voor diervoer of sojaolie voor menselijke consumptie. Het grootste deel van de soja wordt geperst. Dat levert 78,5% sojaschroot, 18,5% sojaolie, 2% sojaschillen op. Dat schroot, een restproduct, wordt verwerkt tot veevoer. Een deel van die producten wordt ook weer uitgevoerd. De Boer Burger Beweging geeft uitleg in een filmpje:
Filmpje echt kijken, ook al vind je BBB niks, duidelijke uitleg
https://www.youtube.com/watch?v=WMiEApiTBtg
naranja1 schreef:Soja wordt niet geslacht in een slachthuis. Dieren wel. Dat bedoel ik met dierenleed. Dus nee soja is geen. Dierenleed. En zoals ik daarna nog zei soja wordt meer gebruikt voor vee voer aan dieren die mensen juist weer opeten. Vegetariërs eten minder soja.
Marjo schreef:naranja1 schreef:Soja wordt niet geslacht in een slachthuis. Dieren wel. Dat bedoel ik met dierenleed. Dus nee soja is geen. Dierenleed. En zoals ik daarna nog zei soja wordt meer gebruikt voor vee voer aan dieren die mensen juist weer opeten. Vegetariërs eten minder soja.
Maar om soja te verbouwen wordt wel ongedierte gedood. En te zien aan de landen waar het wordt verbouwd, gaat dat vast niet zachtzinnig. En wat te denken voor de bossen etc die ervoor gesloopt worden?
Je kan wel vìnden dat er geen dierenleed achter zit, maar dan heb je imo een te zwart/wit beeld van dierenleed en heb je geen benul van het verborgen dierenleed wat achter de productie van o.a. soja zit.
Cer schreef:Ik lees zojuist een tweet van ene Bob Rijk (geen idee wie dat is):Citaat:Ik heb zojuist het coalitie akkoord 2023-2027 “verbindend vooruit” gesloten door BBB/VVD/GroenLinks/PVDA gelezen naar aanleiding van de discussie tussen @GideonvMeijeren en @lientje1967 ik ben me kapot geschrokken. Als het hele document door GroenLinks was geschreven had ik dit meteen geloofd. Ze committeren zich volledig aan het landelijke stikstofbeleid.[\quote]
Ik ben benieuwd wat hij daarmee bedoeld, is t sarcastisch?
naranja1 schreef:Zullen we dan nu eindelijk met z'n allen links stemmen. En zorgen voor rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit met mens, dier en planeet. Alleen zo kan je nu verschil maken
juval schreef:naranja1 schreef:Zullen we dan nu eindelijk met z'n allen links stemmen. En zorgen voor rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit met mens, dier en planeet. Alleen zo kan je nu verschil maken
ehh... nee.
elke boer die in NL verdwijnt komt in het buitenland (zonder strenge regels) dubbel terug. De planeet gaat er dan niet op vooruit, duurzaamheid?? daar lachen ze om. Net als Efficiëntie en dierenwelzijn..
iets van 95% van de bevolking is geen veganist of vegetariër. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod dus. Er zal altijd vraag blijven (voorlopig althans) naar gezond en veilig voedsel, inclusief vlees, vis en zuivel. Dat kunnen we dus het beste dichtbij en veilig en duurzaam produceren.
Dus NEE, ik ga niet links stemmen