Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:52

Al die zaken lonen toch? Je wordt gezonder, hebt een gevoel iets goeds te doen en zorg te dragen voor het geheel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:00

JudithGigi schreef:
Dorine92 schreef:
Nooit geschiedenis op school gehad? Nooit geleerd dat de aarde door de jaren heen warmer en kouder is geweest?
Ik was vorige week nog in IJsland en daar werd mij doodleuk verteld dat die gletsjers al een paar honderd jaar aan het smelten zijn. Dat zou betekenen dat dat proces al is begonnen vóór de industriële revolutie.
Ik denk dan ook niet dat het klimaat hetgene is waar werk voor ons in zit... ik denk dat wij eerder een giga MILIEUprobleem hebben. Gif, gif en nog meer gif. Landbouwgif, plastic, chemische verontreiniging van de lucht, het water, de bodem.. afval, fijnstof, medicijnresten, chemicaliën...

Nooit scheikunde op school gehad? De hoeveelheid co2 in lucht is gewoon te meten, en dat het zorgt voor opwarming is een feit. Dat deze opwarming voor bepaalde veranderingen zorgt in de wereld wat de gevolgen onomkeerbaar maken is ook een feit en niet heel erg ingewikkeld om te begrijpen. Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die dit ontkennen terwijl het zo simpel is :') en zelfs als je al niet in wetenschap geloofd (want dat is allemaal nep en fake news enzo) dan zie je toch ook nog steeds dat de opwarming in de afgelopen decennia abnormaal snel gebeurt? En dat dat toch ook niet normaal is als je kijkt naar de geschiedenis?

/Rant over

Maar degene op wie ik reageerde had het in haar post (ironisch genoeg) over milieuproblemen (terwijl ze klimaatproblemen bedoelt). Ze zegt: Het lijkt me heerlijk om te geloven dat milieu maatregelen genomen worden om één of andere geheime agenda uit te voeren...
Maar mijn punt is vooral dat die maatregelen helemaal niks doen voor het klimaat. Een verandering van geldstromen of de problematiek verplaatsen naar een andere locatie, of een beetje klooien met tijd, is geen oplossing. Of je iets nou dit jaar of volgend jaar doet, of je het nou in Nederland of in Afrika doet, en of je er nou veel of weinig geld aan uitgeeft, dat boeit het klimaat helemaal niks. Dus we kunnen wel met z’n alle de oude domme werkwijzen vervangen door nieuwe domme werkwijzen, maar het blijft dom. En mensen dwingen om mee te werken aan onhaalbare en niet-werkende plannen, is gewoon onzin. Ze moeten eens met een goed plan komen en zelf eens laten zien dat ze het echt willen. Dan ga ik mee. Zorg dat de juiste weg verreweg de makkelijkste is, en dan zal ik meedoen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:03

josien_m_ schreef:
Al die zaken lonen toch? Je wordt gezonder, hebt een gevoel iets goeds te doen en zorg te dragen voor het geheel.

Nou nee, want we zien allemaal dat het alleen maar het verschuiven van problematiek is. Er zijn gewoon wat mensen bezig hun eigen hachje te redden en lucht te verkopen. En dat gaat het probleem niet oplossen.
En ja, we komen ook weer terug op de stomme mensen. Heel veel mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in gezond zijn en goed doen en zorg dragen. Dus om die mee te krijgen op de juiste weg, zul je moeten zorgen dat die weg de makkelijke weg is.
Ik weet niet of je er al achter was maar de mens is een zwaar zelfdestructief wezen. Vandaar dat ik het heb opgegeven met mijn medemens

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:05

Zo zie je maar weer in dit topoc dat het toch allemaal leeft.

Ik vind 1 ding heel erg zorgwekkend en dat is de polarisatie. Mensen luisteren niet meer naar de ander en het wordt steeds harder tegen elkaar. Ik heb ook het gevoel dat de randstad en platteland steeds verder uit elkaar komem te liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:06

veneri schreef:
En als we dan echt zo begaan zijn met de aardbol: neem dan geen kinderen.
Mensen zijn de grootste vervuilers en vernielers, dus stop dan met voortplanten.

Dus dit

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:10

Dorine92 schreef:
veneri schreef:
En als we dan echt zo begaan zijn met de aardbol: neem dan geen kinderen.
Mensen zijn de grootste vervuilers en vernielers, dus stop dan met voortplanten.

Dus dit

Sorry dit heb ik dan weer wel gedaan, maar de keuze
op één gehouden :+

Ergens snap ik je frustratie heel erg goed overigens. Waar ik vooral vreselijk gefrustreerd over raak
is dat ik niet kan begrijpen dat een doos diepvriesfrikadellen goedkoper zijn dan een gezond alternatief :roll:

Het zou toch enorm fijn zijn als de gezonde keuzes goedkoper worden in de supermarkt en we daarmee heel wat mankementen mbt gezondheidszorg kunnen indimmen? Zou wellicht ook schelen in de abnormale zorgkosten die we maandelijks kwijt zijn. Werkelijk daar kan ik mij echt enorm over opvreten......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:11

Joltsje schreef:
Ik vind 1 ding heel erg zorgwekkend en dat is de polarisatie. Mensen luisteren niet meer naar de ander en het wordt steeds harder tegen elkaar. Ik heb ook het gevoel dat de randstad en platteland steeds verder uit elkaar komem te liggen.

Dat is eigenlijk het enige waar ik me echt wel een beetje zorgen om maak, hoewel het gelukkig in mijn directe omgeving niet echt aan de hand is..

je merkt het hier inderdaad ook, er is bijna niet 1 topic waar er niet vroeg of laat een soort ruzie ontstaat of mensen elkaar de maat willen nemen, uiteraard vanuit het oogpunt dat zij gelijk hebben.
En soms ziet men dat niet zo "oh nou dit is geen ruzie hoor, dit is gewoon een discussie, snap je dat dan niet zeur?".. eh... oke :')

Ipv denken 'nou het zal wel, ik vind het echt rare denkbeelden maar ik heb er verder geen last van' is het 'rot op, ga dan, oke doei, denk zelf ff na' en omgekeerd ook 'je laat je in de maling nemen etc..' (geen idee wat er zoal stond, dus dit is allemaal geparafraseerd..

Maar, en dat is ook zo, zelfs in dit lastige topic staan er hele neutrale posts tussen, van de ene kant als de andere kant.. daar dan maar de focus op :j

Een utspraak is ook geloof ik "mensen antwoorden niet vanwege de vraag, maar puur om het antwoord te kunnen geven"

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:12

Helemaal mee eens. Ben er zelf ook klaar mee.
Waar zijn ze nou mee bezig?

Ik wil geen kinderen dus daar help ik al genoeg.
Kan ik dan ook nu wat gecompenseerd worden als het toch allemaal om het milieu gaat?

En de opmerking "ga daar en daar eens wonen en kijk hoe slecht het daar is, dan stop je met zeuren" vind ik altijd zo'n dooddoener.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:15

BloemBloem schreef:

Ergens snap ik je frustratie heel erg goed overigens. Waar ik vooral vreselijk gefrustreerd over raak
is dat ik niet kan begrijpen dat een doos diepvriesfrikadellen goedkoper zijn dan een gezond alternatief :roll:

Het zou toch enorm fijn zijn als de gezonde keuzes goedkoper worden in de supermarkt en we daarmee heel wat mankementen mbt gezondheidszorg kunnen indimmen? Zou wellicht ook schelen in de abnormale zorgkosten die we maandelijks kwijt zijn. Werkelijk daar kan ik mij echt enorm over opvreten......

Zelfs als je er eentje hebt werk je nog een soort van mee aan de oplossing, zolang jullie niet uit elkaar gaan weer ergens kinderen gaan maken. Van twee mensen nu naar eentje later is tenslotte al een reductie van 50%. Als iedereen dit deed was er niet zoveel aan de hand.

En ja dat laatste wat je noemt, ik erger me hier ook groen en geel aan. Maar niemand heeft er belangen bij dat mensen gezonder worden. Dan klapt namelijk de farmaceutische industrie in elkaar, en dus ons financiële systeem (die overigens ook gewoon 1 grote grap is)
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 29-06-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:15

MoniqueT schreef:
Dit herken ik wel! Ik heb langzamerhand geleerd dat ik veel minder moet, dan dat ik ooit dacht. Ledigheid is des duivels oorkussen, daar ben ik mee opgegroeid. Maar nu het niet meer hoeft, hard werken, altijd de deur en logeerkamer open voor visite die dagenlang blijft, gewoon nee zeggen tegen feestjes waar je veel te veel prikkels krijgt, ben ik veel gelukkiger. Vaak met als reden naar anderen dat de gezondheid van mijn man het allemaal niet trekt, maar stiekem vind ik het zelf ook wel prima zo.

Hier sluit ik me bij aan. Ik woon buiten met paarden aan huis maar laat alles spik en span houden ook gewoon los nu. Ik heb een baan en rugletsel… er is gewoon maar zoveel wat ik op een dag kan doen. En dat zit ik liever een keer op mijn paard dan dat mijn gazon gemaaid is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:16

Dorine92 schreef:
JudithGigi schreef:

Nooit scheikunde op school gehad? De hoeveelheid co2 in lucht is gewoon te meten, en dat het zorgt voor opwarming is een feit. Dat deze opwarming voor bepaalde veranderingen zorgt in de wereld wat de gevolgen onomkeerbaar maken is ook een feit en niet heel erg ingewikkeld om te begrijpen. Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die dit ontkennen terwijl het zo simpel is :') en zelfs als je al niet in wetenschap geloofd (want dat is allemaal nep en fake news enzo) dan zie je toch ook nog steeds dat de opwarming in de afgelopen decennia abnormaal snel gebeurt? En dat dat toch ook niet normaal is als je kijkt naar de geschiedenis?

/Rant over

Maar degene op wie ik reageerde had het in haar post (ironisch genoeg) over milieuproblemen (terwijl ze klimaatproblemen bedoelt). Ze zegt: Het lijkt me heerlijk om te geloven dat milieu maatregelen genomen worden om één of andere geheime agenda uit te voeren...
Maar mijn punt is vooral dat die maatregelen helemaal niks doen voor het klimaat. Een verandering van geldstromen of de problematiek verplaatsen naar een andere locatie, of een beetje klooien met tijd, is geen oplossing. Of je iets nou dit jaar of volgend jaar doet, of je het nou in Nederland of in Afrika doet, en of je er nou veel of weinig geld aan uitgeeft, dat boeit het klimaat helemaal niks. Dus we kunnen wel met z’n alle de oude domme werkwijzen vervangen door nieuwe domme werkwijzen, maar het blijft dom. En mensen dwingen om mee te werken aan onhaalbare en niet-werkende plannen, is gewoon onzin. Ze moeten eens met een goed plan komen en zelf eens laten zien dat ze het echt willen. Dan ga ik mee. Zorg dat de juiste weg verreweg de makkelijkste is, en dan zal ik meedoen.

'milieumaatregelen' opzich is natuurlijk te vaag om op te kunnen reageren of deze wel of niet écht helpen in de praktijk. Geldstromen naar de juiste plek kan weldegelijk een goede impact hebben, zoals bijvoorbeeld het investeren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Dit lijkt counter productief omdat er weer geproduceerd en weggegooid moet worden, maar tóch zorgt het op de langere termijn voor een betere impact (binnen 44k km heb je de productie van de auto eruit bijvoorbeeld). Waar ik het wel absoluut mee eens ben is dat niks extra's produceren en gewoon eenvoudiger leven de allerbeste optie is, maar daar zijn mensen helaas te koppig en egoïstisch voor :) dus dan is het zuiniger maken van de huidige processen the next best thing..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:17

Dorine92 schreef:
BloemBloem schreef:

Zelfs als je er eentje hebt werk je nog een soort van mee aan de oplossing, zolang jullie niet uit elkaar gaan weer ergens kinderen gaan maken. Van twee mensen nu naar eentje later is tenslotte al een reductie van 50%. Als iedereen dit deed was er niet zoveel aan de hand.

En ja dat laatste wat je noemt, ik erger me hier ook groen en geel aan. Maar niemand heeft er belangen bij dat mensen gezonder worden. Dan klapt namelijk de farmaceutische industrie in elkaar, en dus ons financiële systeem (die overigens ook gewoon 1 grote grap is)

Met het laatste ben ik het niet eens, zieke mensen kosten nog altijd meer dan ze opleveren. Gezonde mensen kunnen werken, en daarmee beter bijdragen aan de maatschappij en meer consumeren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:18

Esaqar schreef:
Helemaal mee eens. Ben er zelf ook klaar mee.
Waar zijn ze nou mee bezig?

Ik wil geen kinderen dus daar help ik al genoeg.
Kan ik dan ook nu wat gecompenseerd worden als het toch allemaal om het milieu gaat?

En de opmerking "ga daar en daar eens wonen en kijk hoe slecht het daar is, dan stop je met zeuren" vind ik altijd zo'n dooddoener.

Ging het maar om het milieu....
Je haalt de woorden milieu en klimaat door elkaar, zoals zoveel mensen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:19

Dorine92 schreef:
BloemBloem schreef:

Maar juist dit, het is toch walgelijk!
Gaat wel om om mensenlevens, en of dit nu Nederlanders, asielzoekers, werkende of niet
werkende mensen zijn, zal mij wat wezen.

Al vind ik ook nog wel wat van niet werkende mensen, die wel blijken te kunnen
werken.... Daar zit ook wel een klein irritatie factortje :+ Hoe dat toch wordt aangepakt
vanuit onze mooie regering is mij ook een raadsel!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:19

JudithGigi schreef:
Met het laatste ben ik het niet eens, zieke mensen kosten nog altijd meer dan ze opleveren. Gezonde mensen kunnen werken, en daarmee beter bijdragen aan de maatschappij en meer consumeren.

Dat ligt er helemaal aan welke producten je verkoopt als bedrijf..
of dat pillen, tubes, poeders, naalden etc zijn, of fietsen :P

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:21

Voor iemand die het naar eigen zeggen "heeft opgegeven" heb je best veel te spuien, Dorine92.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:21

Cer schreef:
JudithGigi schreef:

Dat ligt er helemaal aan welke producten je verkoopt als bedrijf..
of dat pillen, tubes, poeders, naalden etc zijn, of fietsen :P

Haha ja oke fair enough, maar ik heb het natuurlijk over 'het systeem' en de 'roverheid' in zijn geheel. De evil reptiles enzo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:24

JudithGigi schreef:
Dorine92 schreef:

'milieumaatregelen' opzich is natuurlijk te vaag om op te kunnen reageren of deze wel of niet écht helpen in de praktijk. Geldstromen naar de juiste plek kan weldegelijk een goede impact hebben, zoals bijvoorbeeld het investeren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Dit lijkt counter productief omdat er weer geproduceerd en weggegooid moet worden, maar tóch zorgt het op de langere termijn voor een betere impact (binnen 44k km heb je de productie van de auto eruit bijvoorbeeld). Waar ik het wel absoluut mee eens ben is dat niks extra's produceren en gewoon eenvoudiger leven de allerbeste optie is, maar daar zijn mensen helaas te koppig en egoïstisch voor :) dus dan is het zuiniger maken van de huidige processen the next best thing..

Als dat echt the next best thing is.... waarom hebben ze dan het prijsplafond niet aangepast in het voordeel van de mensen die braaf zijn geweest? Ga maar even je auto opladen boven het prijsplafond. Ga maar je huis stoken boven het prijsplafond. Dan voel je je toch genaaid als burger? En dan krijg je toch het idee dat ze zelf ook niet in die hele energietransitie geloven? Als je echt gelooft dat dat the next best thing is, dan zorg je toch dat iedereen die eraan meewerkt daarvoor beloond wordt, en dat je de rest van de mensen daarmee motiveert om ook mee te gaan?
Dan ga je toch niet die salderingsregeling op de zonnepanelen afbouwen? Als het allemaal zo goed is voor het klimaat, en als je het klimaat dan zogenaamd zo vreselijk belangrijk vindt, dan zorg je toch dat iedereen als de sodemieter zn dak vol legt met zonnepanelen? Of ben ik nu gek? (Ja, ik schijn gek te zijn. In ieder geval de eerste paar maanden. Later komen mensen er meestal finaal op terug, wanneer ze me beter kennen)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:27

Eulogy schreef:
Voor iemand die het naar eigen zeggen "heeft opgegeven" heb je best veel te spuien, Dorine92.

Tuurlijk! Dat ik het heb opgegeven betekent toch niet dat ik meteen geen mening meer heb?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:29

Dorine92 schreef:
JudithGigi schreef:

Als dat echt the next best thing is.... waarom hebben ze dan het prijsplafond niet aangepast in het voordeel van de mensen die braaf zijn geweest? Ga maar even je auto opladen boven het prijsplafond. Ga maar je huis stoken boven het prijsplafond. Dan voel je je toch genaaid als burger? En dan krijg je toch het idee dat ze zelf ook niet in die hele energietransitie geloven? Als je echt gelooft dat dat the next best thing is, dan zorg je toch dat iedereen die eraan meewerkt daarvoor beloond wordt, en dat je de rest van de mensen daarmee motiveert om ook mee te gaan?
Dan ga je toch niet die salderingsregeling op de zonnepanelen afbouwen? Als het allemaal zo goed is voor het klimaat, en als je het klimaat dan zogenaamd zo vreselijk belangrijk vindt, dan zorg je toch dat iedereen als de sodemieter zn dak vol legt met zonnepanelen? Of ben ik nu gek? (Ja, ik schijn gek te zijn. In ieder geval de eerste paar maanden. Later komen mensen er meestal finaal op terug, wanneer ze me beter kennen)

Daar heb je natuurlijk absoluut gelijk in dat dat demotiverend werkt en niet helemaal logisch is. Maar vergeet niet dat het prijsplafond een maatregel was tegen de explosief stijgende prijzen door de oorlog, en niet voor klimaatproblemen. Maar voor de rest volledig met je eens.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:31

Dorine92 schreef:

Zo blij met mijn panelen :roll: :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:32

De beste manier om de CO2 uitstoot te verminderen is gewoon minder te vermenigvuldigen. Dat weet iedereen, maar de kindervrije mens zal nooit beloond worden. Er zijn te veel mensen op de aardkloot.
En laten we onze huisdieren ook maar weg doen, totaal niet productief, maar ze moeten wel vreten en stoten CO2 uit. Dan is een koe nuttiger.

Toen ik nog studeerde kregen we een gastcollege van iemand die lid was van de 'club van 10 miljoen'. Ik denk dat zo'n persoon nu geen podium meer krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:34

Eulogy schreef:

maar is dat erg? Mag iemand dan niets meer vinden? Wat zou jij verder dan nog in dit gesprek in willen brengen? Toch een dialoog of eigenlijk toch niet?

Citaat:
De beste manier om de CO2 uitstoot te verminderen is gewoon minder te vermenigvuldigen. Dat weet iedereen,

Ik las daar laatst iets over maar ik weet niet meer helemaal precies wat er stond. Maar de rijkere landen hebben niet superveel kinderen, eigenlijk te weinig voor later (dat weet je ondertussen wel denk?) Armere landen hebben veel meer kinderen per gezin om heel veel redenen.
De rijkdom beter verdelen zou al helpen.
Ik dacht ook gelezen te hebben dat over een x aantal jaar china fors vermindert qua inwoners (misschien stond dat hier zelfs al)
Qua aarde zou het nog best te doen zijn om zoveel mensen te voorzien, als 'we' er maar slimmer mee omgaan..

....wacht...volgens mij gaat dit topic hier helemaal niet over... :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:37

JudithGigi schreef:
Dorine92 schreef:

Daar heb je natuurlijk absoluut gelijk in dat dat demotiverend werkt en niet helemaal logisch is. Maar vergeet niet dat het prijsplafond een maatregel was tegen de explosief stijgende prijzen door de oorlog, en niet voor klimaatproblemen.

Precies. Dan benoem je toch precies mijn hele probleem? Het gaat ze helemaal niet om het klimaat. Het gaat ze om geld. Er zou geen oorlog of wat voor andere opstandigheid nodig hoeven zijn om van je reet te komen. Als er een probleem is, moet je dat oplossen. En dat doen ze niet
Welk onderwerp je ook aansnijdt, alles is altijd weer terug te brengen naar de drie dingen waar deze maatschappij op draait:
1) geld
2) macht
3) seks

Meer smaken zijn er niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:41

germie schreef:
De beste manier om de CO2 uitstoot te verminderen is gewoon minder te vermenigvuldigen. Dat weet iedereen, maar de kindervrije mens zal nooit beloond worden. Er zijn te veel mensen op de aardkloot.
En laten we onze huisdieren ook maar weg doen, totaal niet productief, maar ze moeten wel vreten en stoten CO2 uit. Dan is een koe nuttiger.

Toen ik nog studeerde kregen we een gastcollege van iemand die lid was van de 'club van 10 miljoen'. Ik denk dat zo'n persoon nu geen podium meer krijgt.

De beste manier is consuminderen dus ook niet twee keer per jaar het vliegtuig, proberen te recyclen, de juiste kleding ipv wegwerptroep kopen en nog heel veel andere zaken.