Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JudithGigi schreef:Dorine92 schreef:Nooit geschiedenis op school gehad? Nooit geleerd dat de aarde door de jaren heen warmer en kouder is geweest?
Ik was vorige week nog in IJsland en daar werd mij doodleuk verteld dat die gletsjers al een paar honderd jaar aan het smelten zijn. Dat zou betekenen dat dat proces al is begonnen vóór de industriële revolutie.
Ik denk dan ook niet dat het klimaat hetgene is waar werk voor ons in zit... ik denk dat wij eerder een giga MILIEUprobleem hebben. Gif, gif en nog meer gif. Landbouwgif, plastic, chemische verontreiniging van de lucht, het water, de bodem.. afval, fijnstof, medicijnresten, chemicaliën...
Nooit scheikunde op school gehad? De hoeveelheid co2 in lucht is gewoon te meten, en dat het zorgt voor opwarming is een feit. Dat deze opwarming voor bepaalde veranderingen zorgt in de wereld wat de gevolgen onomkeerbaar maken is ook een feit en niet heel erg ingewikkeld om te begrijpen. Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die dit ontkennen terwijl het zo simpel isen zelfs als je al niet in wetenschap geloofd (want dat is allemaal nep en fake news enzo) dan zie je toch ook nog steeds dat de opwarming in de afgelopen decennia abnormaal snel gebeurt? En dat dat toch ook niet normaal is als je kijkt naar de geschiedenis?
/Rant over
josien_m_ schreef:Al die zaken lonen toch? Je wordt gezonder, hebt een gevoel iets goeds te doen en zorg te dragen voor het geheel.
Dorine92 schreef:veneri schreef:En als we dan echt zo begaan zijn met de aardbol: neem dan geen kinderen.
Mensen zijn de grootste vervuilers en vernielers, dus stop dan met voortplanten.
Dus dit
Joltsje schreef:Ik vind 1 ding heel erg zorgwekkend en dat is de polarisatie. Mensen luisteren niet meer naar de ander en het wordt steeds harder tegen elkaar. Ik heb ook het gevoel dat de randstad en platteland steeds verder uit elkaar komem te liggen.
BloemBloem schreef:Sorry dit heb ik dan weer wel gedaan, maar de keuze
op één gehouden
Ergens snap ik je frustratie heel erg goed overigens. Waar ik vooral vreselijk gefrustreerd over raak
is dat ik niet kan begrijpen dat een doos diepvriesfrikadellen goedkoper zijn dan een gezond alternatief![]()
Het zou toch enorm fijn zijn als de gezonde keuzes goedkoper worden in de supermarkt en we daarmee heel wat mankementen mbt gezondheidszorg kunnen indimmen? Zou wellicht ook schelen in de abnormale zorgkosten die we maandelijks kwijt zijn. Werkelijk daar kan ik mij echt enorm over opvreten......
MoniqueT schreef:Dit herken ik wel! Ik heb langzamerhand geleerd dat ik veel minder moet, dan dat ik ooit dacht. Ledigheid is des duivels oorkussen, daar ben ik mee opgegroeid. Maar nu het niet meer hoeft, hard werken, altijd de deur en logeerkamer open voor visite die dagenlang blijft, gewoon nee zeggen tegen feestjes waar je veel te veel prikkels krijgt, ben ik veel gelukkiger. Vaak met als reden naar anderen dat de gezondheid van mijn man het allemaal niet trekt, maar stiekem vind ik het zelf ook wel prima zo.
Dorine92 schreef:JudithGigi schreef:
Nooit scheikunde op school gehad? De hoeveelheid co2 in lucht is gewoon te meten, en dat het zorgt voor opwarming is een feit. Dat deze opwarming voor bepaalde veranderingen zorgt in de wereld wat de gevolgen onomkeerbaar maken is ook een feit en niet heel erg ingewikkeld om te begrijpen. Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die dit ontkennen terwijl het zo simpel isen zelfs als je al niet in wetenschap geloofd (want dat is allemaal nep en fake news enzo) dan zie je toch ook nog steeds dat de opwarming in de afgelopen decennia abnormaal snel gebeurt? En dat dat toch ook niet normaal is als je kijkt naar de geschiedenis?
/Rant over
Maar degene op wie ik reageerde had het in haar post (ironisch genoeg) over milieuproblemen (terwijl ze klimaatproblemen bedoelt). Ze zegt: Het lijkt me heerlijk om te geloven dat milieu maatregelen genomen worden om één of andere geheime agenda uit te voeren...
Maar mijn punt is vooral dat die maatregelen helemaal niks doen voor het klimaat. Een verandering van geldstromen of de problematiek verplaatsen naar een andere locatie, of een beetje klooien met tijd, is geen oplossing. Of je iets nou dit jaar of volgend jaar doet, of je het nou in Nederland of in Afrika doet, en of je er nou veel of weinig geld aan uitgeeft, dat boeit het klimaat helemaal niks. Dus we kunnen wel met z’n alle de oude domme werkwijzen vervangen door nieuwe domme werkwijzen, maar het blijft dom. En mensen dwingen om mee te werken aan onhaalbare en niet-werkende plannen, is gewoon onzin. Ze moeten eens met een goed plan komen en zelf eens laten zien dat ze het echt willen. Dan ga ik mee. Zorg dat de juiste weg verreweg de makkelijkste is, en dan zal ik meedoen.
Dorine92 schreef:BloemBloem schreef:Sorry dit heb ik dan weer wel gedaan, maar de keuze
op één gehouden
Ergens snap ik je frustratie heel erg goed overigens. Waar ik vooral vreselijk gefrustreerd over raak
is dat ik niet kan begrijpen dat een doos diepvriesfrikadellen goedkoper zijn dan een gezond alternatief![]()
Het zou toch enorm fijn zijn als de gezonde keuzes goedkoper worden in de supermarkt en we daarmee heel wat mankementen mbt gezondheidszorg kunnen indimmen? Zou wellicht ook schelen in de abnormale zorgkosten die we maandelijks kwijt zijn. Werkelijk daar kan ik mij echt enorm over opvreten......
Zelfs als je er eentje hebt werk je nog een soort van mee aan de oplossing, zolang jullie niet uit elkaar gaan weer ergens kinderen gaan maken. Van twee mensen nu naar eentje later is tenslotte al een reductie van 50%. Als iedereen dit deed was er niet zoveel aan de hand.
En ja dat laatste wat je noemt, ik erger me hier ook groen en geel aan. Maar niemand heeft er belangen bij dat mensen gezonder worden. Dan klapt namelijk de farmaceutische industrie in elkaar, en dus ons financiële systeem (die overigens ook gewoon 1 grote grap is)
Esaqar schreef:Helemaal mee eens. Ben er zelf ook klaar mee.
Waar zijn ze nou mee bezig?
Ik wil geen kinderen dus daar help ik al genoeg.
Kan ik dan ook nu wat gecompenseerd worden als het toch allemaal om het milieu gaat?En de opmerking "ga daar en daar eens wonen en kijk hoe slecht het daar is, dan stop je met zeuren" vind ik altijd zo'n dooddoener.
Dorine92 schreef:BloemBloem schreef:
En ja dat laatste wat je noemt, ik erger me hier ook groen en geel aan. Maar niemand heeft er belangen bij dat mensen gezonder worden. Dan klapt namelijk de farmaceutische industrie in elkaar, en dus ons financiële systeem (die overigens ook gewoon 1 grote grap is)
JudithGigi schreef:Met het laatste ben ik het niet eens, zieke mensen kosten nog altijd meer dan ze opleveren. Gezonde mensen kunnen werken, en daarmee beter bijdragen aan de maatschappij en meer consumeren.
Cer schreef:JudithGigi schreef:Met het laatste ben ik het niet eens, zieke mensen kosten nog altijd meer dan ze opleveren. Gezonde mensen kunnen werken, en daarmee beter bijdragen aan de maatschappij en meer consumeren.
Dat ligt er helemaal aan welke producten je verkoopt als bedrijf..
of dat pillen, tubes, poeders, naalden etc zijn, of fietsen
JudithGigi schreef:Dorine92 schreef:Maar degene op wie ik reageerde had het in haar post (ironisch genoeg) over milieuproblemen (terwijl ze klimaatproblemen bedoelt). Ze zegt: Het lijkt me heerlijk om te geloven dat milieu maatregelen genomen worden om één of andere geheime agenda uit te voeren...
Maar mijn punt is vooral dat die maatregelen helemaal niks doen voor het klimaat. Een verandering van geldstromen of de problematiek verplaatsen naar een andere locatie, of een beetje klooien met tijd, is geen oplossing. Of je iets nou dit jaar of volgend jaar doet, of je het nou in Nederland of in Afrika doet, en of je er nou veel of weinig geld aan uitgeeft, dat boeit het klimaat helemaal niks. Dus we kunnen wel met z’n alle de oude domme werkwijzen vervangen door nieuwe domme werkwijzen, maar het blijft dom. En mensen dwingen om mee te werken aan onhaalbare en niet-werkende plannen, is gewoon onzin. Ze moeten eens met een goed plan komen en zelf eens laten zien dat ze het echt willen. Dan ga ik mee. Zorg dat de juiste weg verreweg de makkelijkste is, en dan zal ik meedoen.
'milieumaatregelen' opzich is natuurlijk te vaag om op te kunnen reageren of deze wel of niet écht helpen in de praktijk. Geldstromen naar de juiste plek kan weldegelijk een goede impact hebben, zoals bijvoorbeeld het investeren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Dit lijkt counter productief omdat er weer geproduceerd en weggegooid moet worden, maar tóch zorgt het op de langere termijn voor een betere impact (binnen 44k km heb je de productie van de auto eruit bijvoorbeeld). Waar ik het wel absoluut mee eens ben is dat niks extra's produceren en gewoon eenvoudiger leven de allerbeste optie is, maar daar zijn mensen helaas te koppig en egoïstisch voordus dan is het zuiniger maken van de huidige processen the next best thing..
Dorine92 schreef:JudithGigi schreef:
'milieumaatregelen' opzich is natuurlijk te vaag om op te kunnen reageren of deze wel of niet écht helpen in de praktijk. Geldstromen naar de juiste plek kan weldegelijk een goede impact hebben, zoals bijvoorbeeld het investeren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Dit lijkt counter productief omdat er weer geproduceerd en weggegooid moet worden, maar tóch zorgt het op de langere termijn voor een betere impact (binnen 44k km heb je de productie van de auto eruit bijvoorbeeld). Waar ik het wel absoluut mee eens ben is dat niks extra's produceren en gewoon eenvoudiger leven de allerbeste optie is, maar daar zijn mensen helaas te koppig en egoïstisch voordus dan is het zuiniger maken van de huidige processen the next best thing..
Als dat echt the next best thing is.... waarom hebben ze dan het prijsplafond niet aangepast in het voordeel van de mensen die braaf zijn geweest? Ga maar even je auto opladen boven het prijsplafond. Ga maar je huis stoken boven het prijsplafond. Dan voel je je toch genaaid als burger? En dan krijg je toch het idee dat ze zelf ook niet in die hele energietransitie geloven? Als je echt gelooft dat dat the next best thing is, dan zorg je toch dat iedereen die eraan meewerkt daarvoor beloond wordt, en dat je de rest van de mensen daarmee motiveert om ook mee te gaan?
Dan ga je toch niet die salderingsregeling op de zonnepanelen afbouwen? Als het allemaal zo goed is voor het klimaat, en als je het klimaat dan zogenaamd zo vreselijk belangrijk vindt, dan zorg je toch dat iedereen als de sodemieter zn dak vol legt met zonnepanelen? Of ben ik nu gek? (Ja, ik schijn gek te zijn. In ieder geval de eerste paar maanden. Later komen mensen er meestal finaal op terug, wanneer ze me beter kennen)
Dorine92 schreef:Dan ga je toch niet die salderingsregeling op de zonnepanelen afbouwen? Als het allemaal zo goed is voor het klimaat, en als je het klimaat dan zogenaamd zo vreselijk belangrijk vindt, dan zorg je toch dat iedereen als de sodemieter zn dak vol legt met zonnepanelen? Of ben ik nu gek? (Ja, ik schijn gek te zijn. In ieder geval de eerste paar maanden. Later komen mensen er meestal finaal op terug, wanneer ze me beter kennen)
Eulogy schreef:Voor iemand die het naar eigen zeggen "heeft opgegeven" heb je best veel te spuien, Dorine92.
Citaat:De beste manier om de CO2 uitstoot te verminderen is gewoon minder te vermenigvuldigen. Dat weet iedereen,
JudithGigi schreef:Dorine92 schreef:Als dat echt the next best thing is.... waarom hebben ze dan het prijsplafond niet aangepast in het voordeel van de mensen die braaf zijn geweest? Ga maar even je auto opladen boven het prijsplafond. Ga maar je huis stoken boven het prijsplafond. Dan voel je je toch genaaid als burger? En dan krijg je toch het idee dat ze zelf ook niet in die hele energietransitie geloven? Als je echt gelooft dat dat the next best thing is, dan zorg je toch dat iedereen die eraan meewerkt daarvoor beloond wordt, en dat je de rest van de mensen daarmee motiveert om ook mee te gaan?
Daar heb je natuurlijk absoluut gelijk in dat dat demotiverend werkt en niet helemaal logisch is. Maar vergeet niet dat het prijsplafond een maatregel was tegen de explosief stijgende prijzen door de oorlog, en niet voor klimaatproblemen.
germie schreef:De beste manier om de CO2 uitstoot te verminderen is gewoon minder te vermenigvuldigen. Dat weet iedereen, maar de kindervrije mens zal nooit beloond worden. Er zijn te veel mensen op de aardkloot.
En laten we onze huisdieren ook maar weg doen, totaal niet productief, maar ze moeten wel vreten en stoten CO2 uit. Dan is een koe nuttiger.
Toen ik nog studeerde kregen we een gastcollege van iemand die lid was van de 'club van 10 miljoen'. Ik denk dat zo'n persoon nu geen podium meer krijgt.