Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:50

Sizzle schreef:
Geen problemen maken die er eigenlijk niet zijn.

De mens kan naar de maan, dan kan een afwasbaar meetbakje heus ook.

_/-\o_

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:52

herr_balou schreef:
Er wordt door wetenschappers gewerkt aan bacteriën die plastic omzetten naar organische stoffen. Wie vind dat een goed idee?

Voor de mensen die dat een goed idee vinden, kijk even naar de spullen in je huis en ook maar de constructie van je huis en vraag je dan af hoe je die bacteriën buiten zou kunnen houden... En bedenk ook dat bacteriën vaak weinig moeite hebben zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden...

Ik ben zo blij dat ik - hopelijk - maximaal nog 25 jaar leef én geen kinderen heb.

Het IS gewoon geen goed idee. Want zo ontmoedig je nieuw plastic maken ook niet. En dat is al het begin van het probleem. Als er geen of veel minder plastic gemaakt wordt, moet je al die kunstgrepen niet ontwikkelen of het uit de oceaan gaan vissen :)*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:52

Sizzle schreef:
Dan neem je een metalen versie of andere vorm van afwasbaar bakje als meetinstrument als dat handiger is.
Geen problemen maken die er eigenlijk niet zijn.

De mens kan naar de maan, dan kan een afwasbaar meetbakje heus ook.

Ik denk dat mijn patat meneer na 40+ jaar wel weet hoeveel schepjes er in een bakje gaan. Dat zou vast geen probleem zijn. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:53

Ik wil geen puntzak alsjeblieft := Maar eigen bakje meenemen geen probleem! Neem ik zelfs een kleinere mee zonder minder te betalen zodat we ook geen voedsel verspillen! En saus los zodat de patat er niet in ligt.

Mariska_28

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:24

Maar zijn de alternatieven dan echt zoveel beter?

Mijnen en metaalbedrijven zijn nou niet echt toonbeeld van groen zeg maar..
En hoe milieuvriendelijk zijn bamboe kwekerijen? Of monocultuur maisvelden?

En dan nog het gas, water en zeep gebruik om de bakjes schoon te maken.

Is dit nou echt zoveel beter dan een plastic bakje/ zakje dat gerecycled wordt tot bijvoorbeeld een duurzame weidepaal (dat op zijn buurt weer hardhout kap scheelt)?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:29

Maar die bakjes belanden op straat/riool/zee en in de natuur
Waar dieren oa denken dat het voedsel is en een gruwelijke dood hebben

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:40

Mariska_28 schreef:
Maar zijn de alternatieven dan echt zoveel beter?

Mijnen en metaalbedrijven zijn nou niet echt toonbeeld van groen zeg maar..

Klopt.
Maar mijn pannenset is inmiddels wel een jaar of veertig oud and still going strong.
Citaat:
En hoe milieuvriendelijk zijn bamboe kwekerijen? Of monocultuur maisvelden?

... mais groeit ook zonder monocultuur, en hetzelfde geldt voor bamboe.
En als geboren Rotterdamse zie ik liever een maisveld (al dan niet met stroken andere beplanting) dan het huidige spul op Zuid, Pernis, de voormalige Beer, Rozenburg en de Eerste en Tweede Maasvlakte.
Citaat:
En dan nog het gas, water en zeep gebruik om de bakjes schoon te maken.

Is dit nou echt zoveel beter dan een plastic bakje/ zakje dat gerecycled wordt tot bijvoorbeeld een duurzame weidepaal (dat op zijn buurt weer hardhout kap scheelt)?

Beiden kosten energie.
Ik heb een ritme van bakjes even omspoelen en dan één keer per week op de zuinige stand in de vaatwasser - kost een minieme hoeveelheid energie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:46

Het is niet vanaf zaterdag. Net bij de Mac ook al toeslag. Voor drinken heb je een alternatief - statiegeld bekers - maar voor frietsaus niet en daar moet de consument nu toeslag op betalen omdat de Mac 't zo nodig in kleine cubs wilt verkopen ipv direct uit een machine erop te doen. Ergens vind ik dat wel krom.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:04

MyWishMax schreef:
Ik wil geen puntzak alsjeblieft := Maar eigen bakje meenemen geen probleem! Neem ik zelfs een kleinere mee zonder minder te betalen zodat we ook geen voedsel verspillen! En saus los zodat de patat er niet in ligt.

Offtopic, hebben ze kinderporties misschien dat dat een betere hoeveelheid is? ik haal alleen patat als ik met meer mensen ben, als je hier 2 porties patat besteld dan kan je daar met 3 volwassenen van eten.

Ergens lijkt het mij best een leuk idee trouwens om eten met een eigen bakje te gaan halen, zo'n bento box lijkt mij prima voor zoiets. Of Bento boxen (van de snackbar of chinees zelf) met statiegeld ofzo, leuk ook om met hun logo te bedrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:20

Tancreda4 schreef:
Het is niet vanaf zaterdag. Net bij de Mac ook al toeslag. Voor drinken heb je een alternatief - statiegeld bekers - maar voor frietsaus niet en daar moet de consument nu toeslag op betalen omdat de Mac 't zo nodig in kleine cubs wilt verkopen ipv direct uit een machine erop te doen. Ergens vind ik dat wel krom.

Tja alternatief is om niet naar de Mac te gaan ;) of structureel geen saus te nemen. Dan gaat er vanzelf daar een belletje rinkelen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:24

Tancreda4 schreef:

Óf niet meer maar de Mac (dat kan echt, ik ben er nooit vrijwillig naar binnen gegaan en heb nog minder vaak iets van gegeten), óf betalen óf je zorgt dat je je eigen saus bij de hand hebt. Én er uiteraard altijd luidkeels over klagen en zeggen dat ze wettelijk verplicht zijn een alternatief te bieden...
Jij bent de klant! En als klant heb je vooral rechten, dit in tegen stelling tot de hele samenleving waarin je én rechten én plichten hebt. Waarom lijken heel veel mensen toch te denken dat dat andersom is?
Laatst bijgewerkt door herr_balou op 29-06-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:25

Spenk schreef:
Tancreda4 schreef:

Tja alternatief is om niet naar de Mac te gaan ;) of structureel geen saus te nemen. Dan gaat er vanzelf daar een belletje rinkelen.

Maar de saus is nu juist de magie van de Mac ;(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:26

Die saus staat toch in elke supermarkt in het sausschap? :=

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:35

verootjoo schreef:

Wat een absurd woord. Ik hoop het nooit te hoeven typen. _O-
Ik maak alles liever zelf. Kost veel tijd maar scheelt heeel veeel suikerinname.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:46

Ik heb net maar ingeslagen in plastic bakjes en bekers om in de auto te bewaren om als eigen meegebrachte bakjes te dienen. Niet leuk, maar iedere keer extra betalen is dat óók niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:49

verootjoo schreef:

nee die is heel anders lijkt er niet op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:54

De Mad sauce is toch nagenoeg hetzelfde?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:03

Charaz schreef:

wij vinden van niet, heb er veel geprobeerd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:09

speurneusc schreef:
Charaz schreef:

wij vinden van niet, heb er veel geprobeerd

Nee, vind ik ook niet. Lijkt er een beetje op, maar gewoon niet zo lekker.

Ik ben er dinsdag geweest, maar geen idee of ik toen ook meer heb betaald. Ik weet echt niet wat het allemaal kost, dus een toeslag erop heb ik niet snel in de gaten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:24

In andere landen hebben ze in ketens zoals de Mac een aparte balie, met sausjes in dispensers + losse bakjes, die de klanten dan zelf kunnen vullen. Het zou mij niet verbazen als dit dan tzt ook naar Nederland zou komen, ik zou het ook verspilling vinden als ze de huidige voorraad van die sausjes in plastic niet eerst op zouden maken.

Plaatje van google als voorbeeldje.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:09

Alles gaat in papieren zakjes. Zoals die er nu ook voor mosterd zijn.

Ik kom er nooit, maar ik begreep dit van mijn buurvrouw die er werkt

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:55

Telpeva schreef:
In andere landen hebben ze in ketens zoals de Mac een aparte balie, met sausjes in dispensers + losse bakjes, die de klanten dan zelf kunnen vullen. Het zou mij niet verbazen als dit dan tzt ook naar Nederland zou komen, ik zou het ook verspilling vinden als ze de huidige voorraad van die sausjes in plastic niet eerst op zouden maken.

[ Afbeelding ]

In NL gaan ze dat met die dispensers niet doen denk ik. NL-ers hebben namelijk de onhebbelijkheid altijd teveel te nemen van iets dat vrij verkrijgbaar is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 04:50

Mac gaat idd over naar sachets tzt

Het plaatje hierboven zijn de pompjes voor caramel/choco saus voor de ijsjes; die staan in elke Mac. Wel achter de balie uiteraard :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:20

Telpeva schreef:

[ Afbeelding ]

Ja zoiets zou top zijn! En Idd je hebt gelijk, ze moeten natuurlijk wel de huidige voorraad nog opmaken.

Eigenlijk zonde dat 't naar zakjes gaat. Beter dan plastic maar nog wel veel afval voor die kleine hoeveelheid dat ook makkelijk in een dispenser kan, maar wellicht heeft dat te maken met versheid of hygiëne of iets.

En nee. Geen saus bij de Mac kan niet en soms ontkom je er niet aan langs de weg te eten 8-)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:30

Vroeger zat het altijd in zakjes.