Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:12

Juridisch snap ik wat je bedoelt hoor, en daar ben ik het ook mee eens.

Maar gevoelsmatig … i dunno…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:16

Cer schreef:

Gelukkig doet dat gevoelsmatige er dan weer niet toe in een rechtbank :D.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:20

Ja dat is niet helemaal het punt wat ik wilde maken maar prima .. t is nu net een discussie die geen discussie is.. (ik mag toch iets over mn eigen gevoel erbij zeggen? :) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:23

Cer schreef:

Jouw gevoel is dat ze de risico's geweten hebben. Ik denk van niet. Ik denk dat wat nu boven water komt over de Titan absoluut niet vooraf is meegedeeld. Integendeel, ik denk dat het ontzettend gebagatelliseerd is door Rush. Die zal het misschien wel veiliger hebben genoemd dan een transatlantische vlucht. En mogelijk heeft-ie dat zelf nog geloofd ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:26

Van mij wel.

Maar het gaat mij idd om het stukje aansprakelijkheid en het geld wat het de families kost, inclusief kosten voor therapie en inkomsten die er nu niet zullen komen.

Uiteraard zijn die mensen hartstikke rijk en kunnen ze waarschijnlijk nog steeds prima eten. Maar dat maakt het bedrijf niet minder aansprakelijk. Als iemand iets van mij stukmaakt, ongeacht of ik er zelf de kosten voor kan dragen, is die persoon nog steeds aansprakelijk. De CEO heeft beslissingen genomen die onverantwoord waren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:28

Mijn gevoel van de risico’s is gebaseerd op de waiver. Als dat de echte waiver was, staat het er letterlijk in. (Geparafraseerd staat er: “deze sub is hier eigenlijk niet voor gemaakt”)

Daarnaast, je gaat 4km diep, ik zou denken dat het risico dat er iets mis kan gaan minstens 1x door je hoofd gaat, maar dat is inderdaad een aanname.

Ik weet ook niet in welk land de eventuele gerechtelijke procedure gaat lopen en of het overal hetzelfde is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:03

Ben ik de enige die vind dat vluchtelingen ook bewust op een gammele boot stappen die overvol is? Je kan mij veel vertellen maar ook al is de reden anders het blijft een bewuste keuze. Voor mij is het een niet erger dan het ander.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:17

Zonnetje81 schreef:
Ben ik de enige die vind dat vluchtelingen ook bewust op een gammele boot stappen die overvol is? Je kan mij veel vertellen maar ook al is de reden anders het blijft een bewuste keuze. Voor mij is het een niet erger dan het ander.

Ik hoop van wel.
Voor die vluchtelingen is er een keuze tussen doodgaan of een vreselijk leven en een gammele boot die een kans op een beter leven geeft.

Ik vind dat toch niet helemaal hetzelfde als een pleziertochtje voor stinkend rijke mensen naar een massagraf.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 24-06-23 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:24

Zonnetje81 schreef:
Ik mag hopen dat je daar inderdaad de enige in bent.

Die mensen leven onder zulke erbarmelijke onstandigheden, dat ze uit pure wanhoop de gok wagen, naar een beter leven voor hun gezin en zichzelf.

Vind ik nogal verschillen t.o.v. zo'n reis met de Titan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:25

Zonnetje81 schreef:

Je bent vast niet de enige.
Maar ik hoop één van de weinige.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:27

Zonnetje81 schreef:

Dat vind ik toch ook een groot verschil.
Opzoek naar een beter leven of niet weten wat je met je centen moet verzinnen om te doen en dan in een gammel ding gaat zitten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:51

Ik denk ook dat er nog wel iets mee speelt persoonlijk. Ze kunnen in het contract zeker hebben geschreven dat ze niet aansprakelijk zijn voor de risico’s.

Maar de nalatigheid kunnen ze denk ik niet van zich af schuiven. Ik verwacht dat de advocaten het daar ook op zullen focussen. Dat iemand tekent voor iets wat in beginsel een groot risico is, is één ding. Echter, als het bedrijf die deze dienst verkoopt dan ook nog eens de plicht om het onderhoud op z’n minst bij te houden verwaarloosd, daar hebben de passagiers natuurlijk níét voor getekend.

Daarbij vraag ik mij af of je als passagier ook echt daadwerkelijk de risico’s begrijpt. Maar dat is weer een totaal andere discussie natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:23

Zonnetje81 schreef:

Die vluchtelingen konden vermoedelijk het risico net zo slecht inschatten als de mensen in die onderzeeër. En daar houdt de vergelijking dan ook mee op.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:28

8nnemiek schreef:
_Mars schreef:
Hier ook not een interessante video over pressure en metaal wat er dan gebeurd! Een uitleg van David Attenborough. Notitie: De Titan was dus niet eens van staal maar een niet aan te raden materiaal (Carbon fiber)

https://www.reddit.com/r/Damnthatsinter ... sea_david/

Koolstofvezel is zelfs sterker dan staal, dus die keus snap ik op zich wel. Het schijnt dat juist het raampje de zwakke plek was.

Ook als ze over de datum koolstofvezel gebruikt hebben? Als het waar is wat in deze link staat, heeft hij het met grote korting over kunnen nemen van de vliegtuigindustrie, omdat het over de datum was.

https://abcnews.go.com/amp/US/wireStory ... boola_feed

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:33

Over de datum of niet, koolstofvezel is niet onder alle omstandigheden sterker dan staal. Dat is het enkel wanneer je het na iedere duik scant op haarscheuren en deze ook repareert. De vezel an sich is enorm sterk, de verbinding is meestal het probleem.

Staal kan de druk beter hebben, omdat er geen haarscheuren ontstaan door de druk. Wat bij koolstofvezel wel het geval is, wat dan weer komt door het materiaal waarmee de koolstofvezel verbonden wordt. En als je dat niet na iedere duik grondig checkt en repareert, gaat het grandioos mis.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-06-23 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:35

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:39

Dat geldt uiteraard voor goede kwaliteit koolstofvezel, dat is sterker dan staal.
Verder geen flauw idee of koolstofvezel een houdbaarheidsdatum heeft. Epoxy wel, koolstofvezel nog nooit iemand over gehoord.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:45

8nnemiek schreef:
Epoxy wel, koolstofvezel nog nooit iemand over gehoord.

Heb jij niet van gehoord.
Koolstofvezel bestaat al decennia lang, en wordt toegepast onder extreme belastingen (bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen) reken maar dat dat grondig onderzocht is.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:47

Ze bedoeld de houdbaarheid van de stof. Niet of het wel of niet bestaat ;-).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:48

8nnemiek schreef:
Verder geen flauw idee of koolstofvezel een houdbaarheidsdatum heeft.

Ja dus. En je mag er rustig van uitgaan dat er ná die datum ook daadwerkelijk kwaliteitsverlies optreedt, anders werd er geen houdbaarheidsdatum aangehangen. En dat zal niet 1 dag na datum zijn, en mogelijk ook niet 1 jaar na datum, en hoeveel kwaliteitsverlies er optreedt en op welke manier is vast ook variabel, maar als er een UHD aanhangt, heeft dat een reden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:51

Mellow schreef:
Dat zegt Kuggur toch ook? Reken maar dat dat grondig onderzocht is = referentie naar de houdbaarheidsdatum.

Overigens komt het vanuit de vliegtuigindustrie en is berekend op druk van binnenuit. Niet van buitenaf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:52

Avalanche schreef:
Overigens komt het vanuit de vliegtuigindustrie en is berekend op druk van binnenuit. Niet van buitenaf.

Waarbij de drukverschillen een paar atmosfeer zijn, geen 400.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:53

8nnemiek schreef:
Dat geldt uiteraard voor goede kwaliteit koolstofvezel, dat is sterker dan staal.
Verder geen flauw idee of koolstofvezel een houdbaarheidsdatum heeft. Epoxy wel, koolstofvezel nog nooit iemand over gehoord.

Stille meelezer: ik las laatst dat er 2 typen “sterkte” zijn, compression en nog een. Koolstofvezel was de andere, terwijl je juist op compression sterk moet zijn als je de diepte in gaat?
Maar geen idee of het klopt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:56

Zo heb ik de commentaren van onder andere James Cameron idd begrepen :j

Precies dat Ibbel :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:59

Avalanche schreef:
Mellow schreef:
Dat zegt Kuggur toch ook? Reken maar dat dat grondig onderzocht is = referentie naar de houdbaarheidsdatum.

Ook wil je een bepaalde flexibiliteit om de druk te weerstaan. Dat heeft koolstofvezel zeker, maar dan treden er dus wel haarscheuren op, waardoor het materiaal zwakker wordt en minder kan weerstaan. Bij staal gebeurt dat niet :).