Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:32

Plukje schreef:
Daarnaast hanteren ze de regel dat als 75% van de aanbieders met het tarief uit kan, het kostendekkend is.

Ook in de WLZ?

Enfin, leuk beleid, moet vast ook wel in andere bedrijfstakken kunnen. 'Bruggen en dijken zijn veilig als 75% blijft staan" - kan niets mis gaan toch?

(Het is belachelijk, antiwetenschappelijk, verwerpelijk beleid dat met zekerheid tot problemen leidt. Beslissers die met zo iets komen zouden een beroepsverbod en een maatschappelijke dienstplicht moeten krijgen.)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:43

Shadow0

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:19

Griezelig: geen enkele waarborg voor de kwaliteit, de tariefberekening forceert afbraak, en wat organisaties ook doen aan verbeteringen, de ruimte wordt meteen afgepakt. Ondertussen kun je dus met te lage tarieven eigenlijk alleen maar of doorwerken tot een faillissement, of doorwerken tot een IGJ-schandaal, want een simpele basis om te kunnen leveren wat nodig is, bestaat er gewoon niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:28

Shadow0 schreef:
Griezelig: geen enkele waarborg voor de kwaliteit, de tariefberekening forceert afbraak, en wat organisaties ook doen aan verbeteringen, de ruimte wordt meteen afgepakt. Ondertussen kun je dus met te lage tarieven eigenlijk alleen maar of doorwerken tot een faillissement, of doorwerken tot een IGJ-schandaal, want een simpele basis om te kunnen leveren wat nodig is, bestaat er gewoon niet.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens,

En wat mij ontzettend stoort is dat er totaal niet op client niveau wordt gewerkt. Er zou toch gekeken moeten worden naar wat de client nodig heeft?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:47

Jammer dat jullie aannames doen zonder dat jullie daadwerkelijk bij instellingen en woongroepen zijn geweest. Jullie beeld is gelukkig niet voor elke woongroep/instelling :)

En ja alleen de slechte zaken komen in het nieuws maar gelukkig weet ik zelf dat het anders is/kan en niet overal zo is :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:57

Voor alle duidelijkheid Olympia, ik bedoel absoluut niet de medewerkers op de werkvloer! Dat de mensen daar hun uiterste best doen dat is wel duidelijk. Ik bedoel vanuit financieel oogpunt dat er niet gekeken wordt naar wat de client nodig heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:23

Olympia schreef:
Jammer dat jullie aannames doen zonder dat jullie daadwerkelijk bij instellingen en woongroepen zijn geweest. Jullie beeld is gelukkig niet voor elke woongroep/instelling :)

Het is geen kritiek op de instellingen maar op het systeem waarmee het budget wordt berekend, want dat hoeft dus voor 25% van de zorg NIET toereikend te zijn, en het wordt ook NIET gebaseerd op wat je daadwerkelijk nodig hebt om verantwoorde zorg te leveren.

Dat is als een Jenga-toren, iedere keer wordt er een steentje weggehaald, en uiteindelijk stort de boel in.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:26

De decentralisering naar de gemeentes heeft volgens mij ook de zorgcowboys ruimte gegeven.
Want mooi logo en de juiste papieren was toen al gauw contract met de gemeente voor zoveel plekken die en die zorg.
Het inkopen, daar ging het om en de gemeente ambtenaren wisten er zelf ook het fijne niet van denk ik.
Echt een haastklus en de gemeenten gaven direct ook al aan dat er te weinig budget voor was.

Als moeder van, (niet bewoner Aurelia Boralis maar wel van emcg) lees ik met zorg mee met jullie kritische vragen over de zzp en gang van zaken. Het is nogal cruciaal dat de afhankelijken, voldoende zorg blijven krijgen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:47

Petpa schreef:
Ik kopieer even de tekst van Shadow die relevant is (ben niet zo handig met quotes).

"Maar ik ben dus vooral heel benieuwd waarom er dat vaste bedrag bij dat zorgprofiel (zorgzwaarte pakket) hoort. Waar is dat op gebaseerd. Jij hoeft dat niet te weten hoor, maar ik zou toch hopen dat IEMAND daar over nadenkt."

Dat iemand er over nadenkt hoop ik ook!

Ik heb aan de medewerker van de CIZ gevraagd waarom er een ZZP + vast bedrag opgesteld wordt ipv te kijken wat voor zorg iemand nodig heeft. Ik vond namelijk dat de persoon in kwestie zorg op maat nodig heeft.

Deze mevrouw vertelde mij dat het in NL nou eenmaal zou werkt met zorg. Zij gaf diverse voorbeelden waaronder deze:
Als je in een ziekenhuis komt met een klacht dan wordt er een DBC geopend die bij die klacht hoort. Er wordt niet gekeken naar de zorg die je nodig hebt. En of je nou 1 nacht of 9 nachten in het ziekenhuis ligt, de DBC bepaald de vergoeding die het ziekenhuis krijgt,

Dit is i.m.o. een verkeerde vertaling van wat er gebeurd. Er word uitgebreid gekeken naar wat voor zorg iemand nodig heeft( en ik onderschrijf als oud manager de ervaringen van Olympia, daar zitten managers, pbers en de orthopedagoog dagen aan te schrijven)

En dan

Krijgt iemand een ZZP( een zorgzwaartepakket) . En die is dus in principe aansluitend bij de zorgvraag van de cliënt.

Als jij vind dat jouw cliënt zorg op maat nodig heeft en je krijgt dat niet: dan kun je altijd opnieuw bewijzen dat dit wel nodig is( bijvoorbeeld door agressiemeldingen, medische verslagen etc)

En is er meer zorg nodig dan de ZZP paketten financieren, dan vraag je Meerzorg aan.

Ik heb zo in mijn werk honderden casussen voorbij zien komen. Dus of jij hebt met een vreemde situatie te maken gehad, of de dossiervorming was niet passend bij de cliënt vrees ik :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:52

Plukje schreef:
De tarieven per indicatie worden vastgesteld door de Nza op basis van uitgebreide kostenonderzoeken. Dit neemt echter zoveel tijd in beslag dat bij de tijd dat er een tarief uitrolt alle gebruikte informatie allang al niet meer actueel is. Daarnaast hanteren ze de regel dat als 75% van de aanbieders met het tarief uit kan, het kostendekkend is. 25% is best veel als je je realiseert dat al deze aanbieders dus niet met het tarief uit kunnen. Daarna gebeurt er nog iets geks, want op basis van het door de Nza vastgestelde tarief gaat het zorgkantoor een tariefafspraak per aanbieder maken van +/- 95% van dit tarief. Dat betekent dus dat het max dagtarief van de Nza voor 75% van de aanbieders kostendekkend was, maar dat zegt niets over het aantal aanbieders wat uitkan met 95% van dit tarief. je kunt als aanbieder uiteraard in bezwaar tegen het tariefpercentage, maar dat heeft best wat voeten in de aarde en als het zorgkantoor van mening is dat je best ergens op kunt bezuinigen, dan is je bezwaar al snel ongegrond.

Mwah, ik heb voor een organisatie gewerkt die echt met de zwaarste ZZP's werkte en daar werden we ook vaak gehaald als expert bij die 25% die financieel of qua aangeboden zorg niet uitkwam. Sommige organisaties maken er ook echt een bende van :o .

Er mag echt geld bij in de gehandicaptenzorg echt, maar het is echt niet zo dat de manier waarop het nu geregeld is een soort voedingsbodem is voor dit soort praktijken toch?

Deze boerderij en deze cowboys, zijn de excessen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:52

ruitje schreef:
Petpa schreef:
Ik kopieer even de tekst van Shadow die relevant is (ben niet zo handig met quotes).

"Maar ik ben dus vooral heel benieuwd waarom er dat vaste bedrag bij dat zorgprofiel (zorgzwaarte pakket) hoort. Waar is dat op gebaseerd. Jij hoeft dat niet te weten hoor, maar ik zou toch hopen dat IEMAND daar over nadenkt."

Dat iemand er over nadenkt hoop ik ook!

Ik heb aan de medewerker van de CIZ gevraagd waarom er een ZZP + vast bedrag opgesteld wordt ipv te kijken wat voor zorg iemand nodig heeft. Ik vond namelijk dat de persoon in kwestie zorg op maat nodig heeft.

Deze mevrouw vertelde mij dat het in NL nou eenmaal zou werkt met zorg. Zij gaf diverse voorbeelden waaronder deze:
Als je in een ziekenhuis komt met een klacht dan wordt er een DBC geopend die bij die klacht hoort. Er wordt niet gekeken naar de zorg die je nodig hebt. En of je nou 1 nacht of 9 nachten in het ziekenhuis ligt, de DBC bepaald de vergoeding die het ziekenhuis krijgt,

Dit is i.m.o. een verkeerde vertaling van wat er gebeurd. Er word uitgebreid gekeken naar wat voor zorg iemand nodig heeft( en ik onderschrijf als oud manager de ervaringen van Olympia, daar zitten managers, pbers en de orthopedagoog dagen aan te schrijven)

En dan

Krijgt iemand een ZZP( een zorgzwaartepakket) . En die is dus in principe aansluitend bij de zorgvraag van de cliënt.

Als jij vind dat jouw cliënt zorg op maat nodig heeft en je krijgt dat niet: dan kun je altijd opnieuw bewijzen dat dit wel nodig is( bijvoorbeeld door agressiemeldingen, medische verslagen etc)

En is er meer zorg nodig dan de ZZP paketten financieren, dan vraag je Meerzorg aan.

Ik heb zo in mijn werk honderden casussen voorbij zien komen. Dus of jij hebt met een vreemde situatie te maken gehad, of de dossiervorming was niet passend bij de cliënt vrees ik :o

Er is nog geen dossier beschikbaar.
Client moet nog in zorg komen.
Op dit moment is er uitsluitend een indicatie gesteld vanuit de thuissituatie zonder zorg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:54

Ah ja, dan is het lastig! Dat is wel herkenbaar, dan ben je vaak eerst een jaar in de rode cijfers aan het draaien betreft die cliënt totdat je je dossiers op orde hebt. Of er moet thuis gewoon dossier opgebouwd kunnen worden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 02:11

ruitje schreef:
Plukje schreef:
De tarieven per indicatie worden vastgesteld door de Nza op basis van uitgebreide kostenonderzoeken. Dit neemt echter zoveel tijd in beslag dat bij de tijd dat er een tarief uitrolt alle gebruikte informatie allang al niet meer actueel is. Daarnaast hanteren ze de regel dat als 75% van de aanbieders met het tarief uit kan, het kostendekkend is. 25% is best veel als je je realiseert dat al deze aanbieders dus niet met het tarief uit kunnen. Daarna gebeurt er nog iets geks, want op basis van het door de Nza vastgestelde tarief gaat het zorgkantoor een tariefafspraak per aanbieder maken van +/- 95% van dit tarief. Dat betekent dus dat het max dagtarief van de Nza voor 75% van de aanbieders kostendekkend was, maar dat zegt niets over het aantal aanbieders wat uitkan met 95% van dit tarief. je kunt als aanbieder uiteraard in bezwaar tegen het tariefpercentage, maar dat heeft best wat voeten in de aarde en als het zorgkantoor van mening is dat je best ergens op kunt bezuinigen, dan is je bezwaar al snel ongegrond.

Mwah, ik heb voor een organisatie gewerkt die echt met de zwaarste ZZP's werkte en daar werden we ook vaak gehaald als expert bij die 25% die financieel of qua aangeboden zorg niet uitkwam. Sommige organisaties maken er ook echt een bende van :o .

Er mag echt geld bij in de gehandicaptenzorg echt, maar het is echt niet zo dat de manier waarop het nu geregeld is een soort voedingsbodem is voor dit soort praktijken toch?

Deze boerderij en deze cowboys, zijn de excessen.

Ik reageerde op de vraag hoe de budgetten tot stand komen, niet op wat ik er persoonlijk van vind ;). Persoonlijk vind ik dat die 25% vaak een hoop kansen laat liggen om de bedrijfsvoering beter in te richten.
Maar feit is wel dat de zorgorganisaties die hun verantwoordelijkheid voor de VG7 serieus pakken hier echt geld op toeleggen. Het heeft lang geduurd voordat dat bij alle partijen goed is doorgedrongen (met een beetje boel hulp van de rechter). Nu gaat op korte termijn duidelijk worden wat voor aanpassing hierop gedaan gaat worden, maar de kans dat dit een bedrag gaat worden waar de overgrote meerderheid van de aanbieders tevreden mee gaat zijn acht ik niet groot.
Op dit moment zijn er simpelweg niet genoeg aanbieders die goede VG7 zorg kunnen/willen leveren, dus er zijn cowboys die in dat gat springen. Zorgkantoren kunnen niet anders dan ze het voordeel van de twijfel geven, omdat enerzijds het lastig is om keihard te maken dat een cowboy een cowboy is en anderzijds omdat ze blij zijn met iedere VG7 plek die er is.

Ik geloof persoonlijk niet dat ‘er geld bij moet in de GZ’. De issues rondom de VG7 moeten opgelost worden en daarmee worden de issues met de meergelden opgelost. Daarbuiten staan we pas aan de vooravond van transformaties die leiden tot anders denken , anders werken en anders organiseren en geloof ik er persoonlijk in dat we pas als deze kansen zijn uitgenut de balans kunnen gaan op maken.

Naar mijn mening en ervaring zijn er meer soorten cowboys dan alleen de mensen die echt kwaad in de zin hebben en in de gevangenis thuishoren. Je hebt ook partijen die echt goede intenties hebben, maar vreselijk slechte ondernemers/managers zijn en ondanks het hart op de juiste plaats cliënten onbedoeld slechte zorg leveren als gevolg hiervan. Deze laatste groep is vele malen groter dan de groep die in de gevangenis thuishoort. Persoonlijk stoor ik me aan hoe weinig grip toezichthouders hierop hebben en hoeveel maatschappelijke middelen hiermee door het afvoerputje stromen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 07:32

ruitje schreef:

Een desinteresse in inhoudelijke kwaliteit geven die voedingsbodem wel, zeker met een ondergrond van steeds weer ter discussie staande budgetten.

... en iedere organisatie die jij helpt om de boel beter in te richten, betekent uiteindelijk een verlaging van het macrobudget. Want dat budget is niet gekoppeld aan de realiteit of kwaliteit van zorg, maar alleen maar aan het uitgegeven geld - en daar dan stelselmatig een stuk onder zitten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:34

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:46

Dat was te verwachten… hopelijk wordt het vonnis in beroep bevestigd.
“ Michel K. en Paul W. zeggen dat het nooit hun bedoeling was om de cliënten op een sadistische manier te pesten en te vernederen. Het is volgens hen een manier van opvoeden en ze spreken daarbij over 'het spiegelen' van het gedrag”
Ja het is EEN manier “van opvoeden”, maar wel een erg verkeerde en vergaande… en spiegelen… dat lijkt tegenwoordig een manier te zijn om zowat alles goed te praten. Doet iemand iets verwerpelijks is het wel erg makkelijk om te zeggen “oh maar ik spiegel gewoon”

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 23:12

Spiegelen, daar hebben die cliënten tot totaal geen boodschap aan.

‘Doe niet zo gehandicapt’ = ‘oh nou je het zegt, ik zal voortaan normaal doen?’
Zo werkt dat niet.

Nee deze mensen zijn echt veel te veel in hun eigen uitleg gaan geloven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 15:43

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:43

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:04

Serieus, het rechtsysteem in Nederland. Diep en diep triest, een steek in mijn zorghart. Hoe kunnen deze mensen vrij zijn.....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:15

Dat zulke fouten mogelijk zijn he. Tis gewoon om te janken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:59

“Fijn” voor de slachtoffers en hun familie … :(
Het valt nu maar te hopen dat de zaak inderdaad snel voorkomt in hoger beroep, het eerdere vonnis op z’n minst bevestigd wordt en ze daarna onmiddellijk de cel in vliegen (als ze tegen die tijd tenminste niet gevlucht / ondergedoken zijn)…