Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:39

Is dat ook niet iets wat een beetje samenhangt met de social media cultuur nu onder de jong volwassenen? ik heb nog zelden Insta fotos voorbij zien komen van hippe tomatenplukkers :+ (dat deed ik vroeger)
Het moet vnl allemaal veel en luxe en duur.. en inderdaad, daar passen goedkope baantjes niet bij..

Daarnaast als je ouder bent en je moet meedoen om een gezin te onderhouden, dan loont het soms ook niet, om 'goedkope' banen (die soms ook zwaar zijn) te gaan doen.. ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:41

Celiien

Ik denk dat toen thuis zitten met toeslagen ook al beter was dan werken voor een minimumloon.
Maar mijn collega's en ik hadden voldoening uit dat werk.
En dan praat ik over champignonteelt en glastuinbouw.
Ook toen werd er al snel gepraat de Nederlanders willen niet of werken niet hard, de Polen wel.
En daarom zijn de Polen aan het werk.
En wij zagen 1 voor 1 mensen "ingeruild" worden voor Polen.
Ik heb zulke slechte dingen gezien, om te huilen, hoe ze de Polen behandelde. Ben zo boos geweest. Nogmaals niet op de polen, nee op de werkgevers en de uitzendbureaus.
Nee op een gegeven moment komt er idd een moment, hier wil ik ook niet eens meer werken, dit is alleen maar geld willen innen, niets menselijks meer. Echte uitbuiting.
En de staat sliep door en door. En de mensen die er nog nooit gewerkt hadden kwekte vrolijk rond de Nederlanders willen niet...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:43

Dees schreef:
Over dierenleed gesproken: die varkensfabrieken he? Dat vind jij geen dierenleed?
Behalve Straathof die geen vergunning kreeg voor een nieuwe varkensflat, kan ik niet veel vinden over varkensfabrieken in Nederland

Citaat:
Of die eendenplukkerijen, zeker ook geen dierenleed?

Levende eenden plukken mag niet in Nederland.
Het mag echter wel in China las ik..
(ik las dat foie gras in Frankrijk op de cultureel erfgoedlijst staat... :oo Dat vond ik best shocking)

Citaat:
In de sector die zichzelf identificeert met "boer" gaat echt ongelooflijk veel mis en ja, daar is wel degelijk sprake van dierenleed. De meesten boeren zijn alleen te bedrijfsblind om dit te kunnen (en willen!) zien.

Ik denk dat (of ik hoop dat iig) de meeste boeren het wel zien, en een aanta boeren (en dan wellicht vooral de 'reuzen') het niet willen zien?

Cool dat je gaat tellen :j Dan zit je toch wat meer achter de schermen :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-03-23 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:45

Het is niet voor niets dat het inzetten van Oost-blok arbeiders de nieuwe slavernij wordt genoemd.

Saillant detail: zij snijden ook dat uitgebate varken tot de karbonaadjes die bij de supermarkten worden verkocht.
Wil je het stoppen, dan kun je netjes stemmen. Maar je kunt ook dit soort producten niet meer consumeren. Dan stopt de keten van mensenmisbruik ook vanzelf.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:53

Speciaal voor Cer en alle anderen die zich afvragen wat er nou zo mis gaat in de NL varkenshouderijen:
https://www.dierenbescherming.nl/werkza ... nshouderij

https://www.pigbusiness.nl/artikel/2139 ... -sanering/
Kijk nog eens even goed naar die foto. Zou jij zo je paard willen houden?
Waarom is het dan wel okee voor een varken?

En dan nog even over de biggetjesfabrikage:
Wist je dat zo'n zeug genetisch gemanipuleerd wordt om het leven tussen metalen buizen braver te kunnen verdragen? Alsof zo'n dier zich moet schikken om een groot deel van haar leven op 100*50cm tussen metalen buiten door te brengen.
https://www.volkskrant.nl/economie/zeug ... ~ba506df7/
of
https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/vr ... ikkeling-1

En dit gedogen wij omdat we het kopen en eten.
Shame on us.

Cer

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:55

Ik vroeg iets over varkensfabrieken en waar die staan, en dat ik dat zo niet kon vinden.
Ik zeg daarmee NIKS over wat ik vind van de varkenshouderij..
En ik eet geen varkensvlees :)

Je plaatst een artikel uit 2015 en een artikel uit 2016. Is er ondertussen niks veranderd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:55

denisesilver schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar wat vind je van al het dierenleed in de bio industrie? Want de BBB steunt dat.

Fout.
[ [url=m/PqB3NT.png]Afbeelding[/url] ]

Fout.

BBB steunt bio industrie en gewone boeren wiens dieren op vreselijk manier gehouden (zonder daglicht, kleine hokken) en geslacht worden. Dat slachten daar lekker ook steeds weer vreselijke videos over uit. Ik ben niet tegen het eten van vlees. Maar een dier moet wel hun natuurlijk behoefte kunnen uitoefenen. Zoals grazen bij een kalf en wroeten bij een varken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:57

Cer schreef:
Je plaatst een artikel uit 2015 en een artikel uit 2016. Is er ondertussen niks veranderd?

Men is in de varkenshouderij niet zo happig om plaatjes te delen over hoe die bedrijven er echt van binnen uitzien. Dat is niet voor niets. Als wij echt eens zouden zien wat er in die keten gebeurd, zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Ik vrees dat er ondertussen niets is veranderd. Gezien de beelden die Varkens in Nood deelt, is dat geen speculatie van mijn kant.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:00

@Dees, die foto is in het slachthuis gemaakt, in een wachtruimte, zo worden varkens echt niet gehouden......

Leuk al die ideeën over varkens buiten enzo. Zoek maar eens op Annechien ten Have, het ideaalbeeld van de gemiddelde burger. Maar niemand wil het vlees kopen. Waarom?Omdat men het te duur vindt. En die mentaliteit moet veranderen!
De meeste boeren zien het liefst varkens met veel ruimte en buiten. Maar als men daar niet voor wil betalen, houdt het op...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:01

Zit er bij varkensboeren helemaal geen vernieuwing? Er zijn toch wel een aantal biologische varkens boeren ergens?

Ik heb geen enkel probleem met een mooi stuk vlees van een koe/kip die verder een goed leven heeft gehad.. daar hoef je geen vegetariër voor te worden toch?
Maar goed, het is niet helemaal des verkiezings.. ik ga weer proberen er niet meer op in te gaan

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:01

Ik ben na het bezoeken van een varkensbedrijf in groep 8 vegetariër geworden. En ja ik weet hoe een kippenbedrijf en een melkveebedrijf eruit ziet van binnen. Ik kom uit een boerenmilieu. Heb echt wel eens een koe gemolken en heb zelfs een kalf op de wereld gebracht samen met mijn opa. Niet iedereen die niet op de BBB stemt is direct een onwetend kalf (pun intended).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:05

De échte oplossing zit in minder vlees consumeren. Het hele jaar stemmen dmv waar je je geld wel/niet aan uitgeeft ipv die 1x in de paar jaar met een rood potloodje.
Maar oh nee dan staat Nederland op zijn achterste benen want dan wordt ‘Me StUkKiE vLeEs AfGePaKt’

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:06

Cer schreef:
Zit er bij varkensboeren helemaal geen vernieuwing? Er zijn toch wel een aantal biologische varkens boeren ergens?

Ik heb geen enkel probleem met een mooi stuk vlees van een koe/kip die verder een goed leven heeft gehad.. daar hoef je geen vegetariër voor te worden toch?
Maar goed, het is niet helemaal des verkiezings.. ik ga weer proberen er niet meer op in te gaan

Biologische varkenshouders zijn er best veel. Maar meer worden het er de laatste jaren niet, want geen vraag vanuit de consument.
Ik ben ook helemaal voor dieren een goed leven geven, eerlijk stukje vlees. Maar de burger roept het één en doet in de winkel totaal iets anders.

@Mars, de echte oplossing zit in het fokprogramma van de overheid. Namelijk die van het beest op twee poten. Per direct stoppen met kinderbijslag/toeslag/nog meer flauwekul na het tweede kind. Anticonceptie vergoeden. Het toejuichen dat mensen zich laten steriliseren ipv zelf laten betalen en moeilijk doen.

Ik plant mij niet voort, maar houd wel graag mn stukkie vlees. Denk dat ik dan meer voor t milieu doe dan Jesse Klaver met z'n kiddos.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:08

En dan heb je een boer die van gewoon naar biologisch wil en dan mag dat niet want hij geeft dan meer uitstoot dan het traditionele....
Ja....

Hey maar wel zeiken de boeren innoveren niet, de boeren willen niet....waar herken ik dat van de Nederlanders willen niet...wijzen wijzen wijzen....
En wat halve waarheden kennen uit de media...net zoveel waarheden als er over de wolf worden verspreid...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-03-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:08

Dees schreef:
Cer schreef:

Men is in de varkenshouderij niet zo happig om plaatjes te delen over hoe die bedrijven er echt van binnen uitzien. Dat is niet voor niets. Als wij echt eens zouden zien wat er in die keten gebeurd, zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Ik vrees dat er ondertussen niets is veranderd. Gezien de beelden die Varkens in Nood deelt, is dat geen speculatie van mijn kant.

Wel even met de kanttekening dat Varkens in Nood niet beelden gaat delen van varkens die wel een goed leven hebben. Of alles er tussen in.

In mijn vriendenkring zitten meerdere boeren (varken en koe) dus ik heb regelmatig een kijkje in de keuken. Kan je wel zeggen, als ze zo om zouden gaan als de beelden waar Varkens in Nood mee smijt, waren het van mij geen vrienden meer.

En ja, ook zij zouden het liefst alles buiten hebben dagelijks, biologisch enz enz. Maar wat hier boven ook al wordt aangegeven: daar wil de consument niet voor betalen. Of het mag niet qua regels. Of er is geen ruimte enz enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:13

Mars schreef:
De échte oplossing zit in minder vlees consumeren. Het hele jaar stemmen dmv waar je je geld wel/niet aan uitgeeft ipv die 1x in de paar jaar met een rood potloodje.
Maar oh nee dan staat Nederland op zijn achterste benen want dan wordt ‘Me StUkKiE vLeEs AfGePaKt’

Er komen toch steeds meer vegetariërs en vegans bij juist?
En de cijfers van vlees consumptie gaan ook omlaag (dacht ik, weet ik niet zeker)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:16

DuoPenotti schreef:
denisesilver schreef:
Veel immigranten van buiten de EU hebben geen geldige papieren voor landen binnen de EU. Uiteindelijk belanden zij qua werk (als ze al mogen werken, want daar wordt ook standaard moeilijk over gedaan) vaak bij fruittelers of champignonkwekers. Daar voelen de meeste Nederlanders zich te goed voor :Y)

het word ook eens tijd dat die fabel eens eruit gaat.
Ja er zijn mensen die er te lui voor zijn of denken wat een k.. werk.
Maar een hele groep Nederlanders deden dat werk graag.
Maar.... wel tegen een wettelijk minimaal loon. En ja dat kregen ze.
Maar... de Polen kwamen, spraken en lazen geen Nederlands dus werden en zwaar onderbetaald.
Jij moet x kilo, x rijen per uur. Haal je dat niet ben je gewoon te sloom en doe je dat maar in je eigen tijd.
Onbetaald.

En zo werkte ze 50-60 uren per week voor het loon van 40. En op paper leek het te kloppen.
En de Nederlanders werden eruit gedonderd. Want die waren met hun minimumloon te duur...

Zo ben ik met collega's er diverse keren uitgegooid... tot ik me ben om gaan scholen.

De overheid wist het en deden niets.
De Nederlanders waren hun werk kwijt.
En nee dat is geen enkele schuld van de Polen, geen enkele.
Maar de Nederlanders willen niet, nee zo kort door de bocht is het niet.

Dat moet lang geleden zijn geweest. Ook de Polen, Roemenen, etc. werken tegenwoordig tegen een wettelijk minimumloon. Een arbeider moet weten waar diegene voor tekent. Red je de werksnelheid niet dan doe je dat niet in je eigen tijd, dan wordt je contract niet verlengd. Hetzelfde als je niet aan de maatstaven bij een kantoorbaan kunt voldoen. En ja, alles wat je extra werkt wordt uitbetaald, dus dan zie je inderdaad dat seizoensarbeiders langere dagen gaan maken, want daar moeten ze het van hebben.

En ik geloof echt dat er rotte appels tussen zitten, en misschien kijken wij precies tegen twee verschillende takken van de sector aan hoor. Maar tegenwoordig zijn ze heel scherp op in ieder geval de betaling van arbeidskrachten. Als ik zie wat er wordt uitgegeven aan de bouw van tijdelijke woningen voor arbeidsmigranten dan denk ik dat er veel werkgevers er alles aan doen hun personeel te kunnen behouden. Wellicht dat jaren geleden de Nederlanders uit deze posities zijn verdrongen door de "buitenlanders" (met name Turken en Marokkanen) die we destijds zelf nota bene naar Nederland toe hebben gelokt, omdat onze economie aantrok. Maar tegenwoordig zitten de fruittelers etc. behoorlijk verlegen om goed personeel.

Er is een aantal jaren geleden eens een project opgezet om werklozen aan het werk te krijgen vanuit het UWV. Het gros kwam de eerste dag al niet opdagen, het restant was er de tweede dag niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:20

Nietsmar schreef:
Leuk al die ideeën over varkens buiten enzo. Zoek maar eens op Annechien ten Have, het ideaalbeeld van de gemiddelde burger. Maar niemand wil het vlees kopen. Waarom?Omdat men het te duur vindt. En die mentaliteit moet veranderen!
De meeste boeren zien het liefst varkens met veel ruimte en buiten. Maar als men daar niet voor wil betalen, houdt het op...

Daar is zeker markt voor. Google maar eens op Livar varkens. Die zitten bij ons in de gemeente, en zijn volop bezig met uitbreiden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:22

Cer schreef:
Mars schreef:

Er komen toch steeds meer vegetariërs en vegans bij juist?
En de cijfers van vlees consumptie gaan ook omlaag (dacht ik, weet ik niet zeker)

Nee hoor, lees maar eens:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... on-38-kilo

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:24

Het topic ontspoort een beetje..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:26

[quote="denisesilver"]

dat is nog steeds zo

zoals ik al zei op papier lijkt het te kloppen....

maar ga niet in herhaling vallen...geen zin in... het is niets veranderd...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:26

mars, daar schrik ik van 38 kilo per volwassene per jaar ! Bijna een kilo per week.
Dat is veel te veel.

Zelf 3 jaar vegetariër geweest, en gestopt, eet nu 1 a 2 keer per week een kleins stukje vlees ( liefst bio).

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:33

Afbeelding

:+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:35

Altijd BBBeter dan stemmen op een complotdenker die denkt dat het stikstofprobleem niet om stikstof gaat maar om het bouwen van woningen. :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:36

Mag ik heel dom vragen, waarom mensen vegetarisch eten, maar wel producten kopen die eruit zien en ook smaken als vlees.

Wij eten tegenwoordig bewust veel minder en eerlijker vlees, daarbij ong 3x pw vegetarisch zonder vleesvervangers, dus waarom dan nepvlees met vleessmaak