Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BaileyMix schreef:Over dat minder stemlokalen: zou dat ook niet komen omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om die stemlokalen te vullen? Volgens mij is daar vaak best een tekort aan. Zomaar een theorie hoor, heb me er niet in verdiept.
Citaat:Pulsvisserij vind ik echt lastig. Ik heb ook wel vernomen dat pulsvisserij minder slecht is voor het bodemleven (en minder pijnlijk voor de vissen dacht ik?) dan met netten, maar dat kwam ook wel weer uit van Nederlandse onderzoekers in opdracht van de Nederlandse visserij. Dus wat nou waar is... Wel iets om eens meer in te verdiepen.
herr_balou schreef:Nederlandse vissers zijn actief langs ongeveer de hele west-kust van Europa en Afrika en ontnemen met hun grote trawlers inkomsten van de lokale bevolking. En het dan raar vinden dat die Afrikanen naar Europa willen komen...
Janneke2 schreef:Tekort aan mensen geloof ik niet.
Het zijn hetzij beëdigde vrijwilligers, hetzij ambtenaren.
En de taak van de gemeente die één en ander organiseert is de mensen netjes over het oppervlak van de gemeente verdelen.
Zou je echt in de knel komen, dan maar een lokaal minder in een rijke buurt.
Needje schreef:Maar waarom mogen vissen niet teruggegooid worden in zee?! Achterlijke regel toch?
Citaat:De aanlandplicht dringt verspilling terug. Dit betekent dat vissers bijvangst meenemen naar de wal (aanlandplicht). Ze mogen het niet teruggooien in zee. De bijvangst (te kleine vis) overleeft niet als het teruggegooid wordt. Door er veevoer, visolie of vismeel van te maken, is er geen verspilling.
Daarnaast is het voor vissers aantrekkelijker om geld te besteden in maatregelen die bijvangst beperken. Bijvoorbeeld met beter vistuig en betere vissersschepen.
Brainless schreef:Needje schreef:Maar waarom mogen vissen niet teruggegooid worden in zee?! Achterlijke regel toch?
Die oevrleven het niet:Citaat:De aanlandplicht dringt verspilling terug. Dit betekent dat vissers bijvangst meenemen naar de wal (aanlandplicht). Ze mogen het niet teruggooien in zee. De bijvangst (te kleine vis) overleeft niet als het teruggegooid wordt. Door er veevoer, visolie of vismeel van te maken, is er geen verspilling.
Daarnaast is het voor vissers aantrekkelijker om geld te besteden in maatregelen die bijvangst beperken. Bijvoorbeeld met beter vistuig en betere vissersschepen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erspilling.
BaileyMix schreef:Over dat minder stemlokalen: zou dat ook niet komen omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om die stemlokalen te vullen? Volgens mij is daar vaak best een tekort aan. Zomaar een theorie hoor, heb me er niet in verdiept.
Exitium schreef:Ik las recent dat er juist geen tekort is omdat er tijdens corona meer mensen nodig waren (omdat een deel van de stembureauss drie dagen open was) en ze daaruit kunnen putten. Zou kunnen dat er in bepaalde dorpen / wijken wel een tekort is, maar dan is het aan de gemeente om dat op te lossen. (en een stembureau sluiten zie ik niet als oplossing)
BigOne schreef:Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.
BigOne schreef:Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.
Karl66 schreef:BigOne schreef:Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dat onderzoek wat Nederland mocht gaan doen is nooit gedaan. Garnalenvissers hebben bijvoorbeeld een hele negatieve mening over pulsvissen, want pulsvissen schijnt funest te zijn voor het bodemleven. En toen de EU zei: "Hé, jullie doen helemaal geen onderzoek maar zijn wel volop met veel meer schepend dan afgesproken commercieel aan het vissen, dat mag niet.", toen was het natuurlijk de schuld van die stomme EU en die nog stommere Franse vissers dat de vissers niet meer mochten pulsvissen. Terwijl de schuld toch echt bij de Nederlandse overheid en de Nederlandse vissers ligt.
LoveBodin schreef:Er is in de gemeente waar ik stembureaulid ben overigens weldegelijk een tekort aan stembureauleden. EN dat is geen kleine plattelands gemeente ofzoiets. We kregen bericht dat er te weinig tellers, voorzitters en dergelijke waren en dat ze de planning (bijna) niet rond kregen.
Dus dat tekort kan zeker wel reden zijn voor minder stembureaus. Op zich is minder stembureaus op zichzelf geen probleem, maar de verdeling van locaties kan dat wel zijn. Het is natuurlijk bizar dat er minder stembureaus zijn in gebieden met lagere WOZ waarden.
Ingrid_92 schreef:Heb je een bronvermelding dat het aantal vissersschepen in die periode gegroeid is? Ik zie hier alleen maar krimp de laatste 15 jaar i.p.v. groei.
Karl66 schreef:Ingrid_92 schreef:Heb je een bronvermelding dat het aantal vissersschepen in die periode gegroeid is? Ik zie hier alleen maar krimp de laatste 15 jaar i.p.v. groei.
Ik heb het niet over de groei van het aantal vissersschepen, ik heb het over het aantal schepen dat de pulsvismethode gebruikte.
@susanH, Nederland is direct begonnen met commercieel vissen ipv dat er onderzoek gedaan werd. Dat onderzoek werd dan ook nog eens op zo'n lange baan geschoven dat het pas na het verbod gepubliceerd werd en internationaal worden er ook nog wel wat vraagtekens bij het onderzoek gezet.