Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Menino, je hebt natuurlijk gelijk![]()
Vooral omdat het jezelf betreft. En dit zal inderdaad voor veel meer mensen gelden
Maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die juist wèl moeten leren om naar zichzelf te luisteren.
Die juist wèl veel baat hebben bij leren om Nee te zeggen, en wat minder hooi op hun vork te nemen of eens een maand lang op vakantie gaan of wat dan ook
Dat maakt het juist zo lastig. Vaak weten mensen voor zichzelf ook niet waar ze nou het meeste behoefte aan hebben. Die schop onder de kont? Of hebben ze juist al teveel schoppen onder de kont gehad en hebben ze behoefte aan flink gas terug en een degelijk moment van bezinning.
Ik denk dat dit het beste beoordeeld kan worden door iemand die dichtbij je staat. Die je heel goed kent. En die heel veel om je geeft en je in je waarde laat en sterker in je eigen kracht wil zetten ipv. alles voor je wil bepalen.
Bij jou heeft die betreffende therapeut blijkbaar doorzien dat jij het nodig had om een vuurtje in je te ontsteken, zo iemand moet je maar net treffen
Maar het is toch vaak verrekte lastig om te zien of je een specifieke persoon in een specifieke situatie nu het meeste helpt door te zeggen "het geeft niet dat het niet lukt" of door te zeggen "hùp je gaat dit gewoon doen".
Het laatste is natuurlijk het mooiste, als dat luktMaar als het niet lukt dan is er een grote kans dat die persoon zich nog rotter voelt dan voorheen.... je moet dus eigenlijk wel goed in kunnen schatten of die persoon al zo ver is om het daadwerkelijk te kunnen
SusanH: Wat denk je van die hel en verdoemenis met het gat in de ozonlaag.... dat vond ik als guppie doodeng.
Sizzle schreef:Zowel ik als mijn man werken volgens de maatschappelijke norm onder ons niveau, een vriendin van mij ook en ik heb een nieuwe collega die 5 stappen terug gedaan heeft omdat familie toch echt op de eerste plek staat. Dus niet perse de uren maar de verantwoording omlaag.
Het commentaar wat je dan krijgt is niet van de lucht
Als vrouw krijg je daar nog overheen dat het een soort van respectloos is naar de diegene die voor vrouwenrechten gevochten hebben![]()
Het is dat ik behoorlijk eigenwijs en koppig ben maar ik kan me dondersgoed voorstellen dat die veroordeling hard aan komt. De vader van mijn vriendin heeft zijn dochter zelfs een mislukkeling genoemd
Citaat:De uitspraak: „geluk bepaal je zelf“ vind ik de grootste en schadelijkste leugen van de laatste decennia. Daarmee wordt je heel makkelijk tot wrak en mislukkeling, want laten we wel zijn: „life is what happens, when you are busy making other plans“ is ook gewoon waar.
pmarena schreef:Maargoed, de generatie die zich daar zorgen om maakte, en zeg maar (terecht...?) bang werd gemaakt met dat soort verhalen. Ook over het kappen van het regenwoud enzo en noem maar op. Dat zijn wel de mensen die nu kinderen hebben en die stroom van ellende in de wereld is non-stop geweest en lijkt alleen maar aan te zwellen.
Ik denk dat er nu toch wel bijzonder veel mensen gebukt gaan onder het gevoel van alles gaat naar de klöte, en het lijkt alsof het al te laat is om er nog iets aan te kunnen veranderen. Een gevoel van verdoemd te zijn.
Je moet toch wel heel bewust naar de positieve dingen des levens kijken om daar niet aan onderdoor te gaan. Zeker voor kinderen / jongeren die hun plek in de wereld nog moeten vinden lijkt dat me echt een zware last. Wij volwassenen sudderen wel door omdat we het druk hebben met ons werk en het betalen van de rekeningen enzoMaar die jeugd moet nog wat op zien te bouwen....
Sizzle schreef:Zowel ik als mijn man werken volgens de maatschappelijke norm onder ons niveau, een vriendin van mij ook en ik heb een nieuwe collega die 5 stappen terug gedaan heeft omdat familie toch echt op de eerste plek staat. Dus niet perse de uren maar de verantwoording omlaag.
Het commentaar wat je dan krijgt is niet van de lucht
Als vrouw krijg je daar nog overheen dat het een soort van respectloos is naar de diegene die voor vrouwenrechten gevochten hebben![]()
Het is dat ik behoorlijk eigenwijs en koppig ben maar ik kan me dondersgoed voorstellen dat die veroordeling hard aan komt. De vader van mijn vriendin heeft zijn dochter zelfs een mislukkeling genoemd
De uitspraak: „geluk bepaal je zelf“ vind ik de grootste en schadelijkste leugen van de laatste decennia. Daarmee wordt je heel makkelijk tot wrak en mislukkeling, want laten we wel zijn: „life is what happens, when you are busy making other plans“ is ook gewoon waar.
Sizzle schreef:Het is inderdaad een keuze hoe je omgaat met de dingen die binnen je leven afspelen. Je bent er meestal zelf bij welke kansen je neemt, helaas wordt het iets te letterlijk gebruikt en vooral ook voor materialistische zaken.
Tevens gaat het er vanuit dat je altijd zelf controle hebt.
Een tragische zelfmoord van een aangetrouwd familielid (internationaal bekend om zijn vooruitstrevende onderzoek in duurzaamheid), zette mij weer met beide benen op de grond. Je kunt nog zoveel kunnen en willen, als er iets flink mis gaat in de bovenkamer dan is nog maar de vraag wat er nog van jouw persoon, dat je dacht te kennen, over is.
Sizzle schreef:Het leven is niet eerlijk, nooit geweest ook. Maar wat maakt het verschil dat jongeren niet meer lijken te kunnen relativeren wat je aan schijnwerelden ziet op sm. Hoe kunnen we ze daarbij helpen.
Sizzle schreef:Het leven is niet eerlijk, nooit geweest ook. Maar wat maakt het verschil dat jongeren niet meer lijken te kunnen relativeren wat je aan schijnwerelden ziet op sm. Hoe kunnen we ze daarbij helpen.
Picopico schreef:pmarena schreef:Maargoed, de generatie die zich daar zorgen om maakte, en zeg maar (terecht...?) bang werd gemaakt met dat soort verhalen. Ook over het kappen van het regenwoud enzo en noem maar op. Dat zijn wel de mensen die nu kinderen hebben en die stroom van ellende in de wereld is non-stop geweest en lijkt alleen maar aan te zwellen.
Ik denk dat er nu toch wel bijzonder veel mensen gebukt gaan onder het gevoel van alles gaat naar de klöte, en het lijkt alsof het al te laat is om er nog iets aan te kunnen veranderen. Een gevoel van verdoemd te zijn.
Je moet toch wel heel bewust naar de positieve dingen des levens kijken om daar niet aan onderdoor te gaan. Zeker voor kinderen / jongeren die hun plek in de wereld nog moeten vinden lijkt dat me echt een zware last. Wij volwassenen sudderen wel door omdat we het druk hebben met ons werk en het betalen van de rekeningen enzoMaar die jeugd moet nog wat op zien te bouwen....
Maar dit is van alle tijden. Elke cultuur in elke tijd heeft wel een verhaal over het eind der tijden waar mensen bang mee gemaakt werden. Men zag voortdurend tekenen dat het einde van de wereld nabij was.
@ Menino, de spreekwoordelijke schop onder de kont kreeg je. Volgens mij wordt niemand er beter van als er voortdurend tegen je gezegd wordt dat je iets niet kunt. Niet echt bevorderend voor je zelfbeeld. Je hebt er meer aan als mensen in je geloven en zeggen dat je iets wél kunt.
Wat betreft de 40-urige werkweek. Waarom konden mensen vroeger 6 dagen per week 10 uur per dag werken en is tegenwoordig 5 x 8 uur voor veel mensen teveel?
En vergeet niet dat we al een enorm personeelstekort hebben. Daar kun je allerlei redenen voor verzinnen, maar imo is er maar één echte oorzaak: mensen consumeren meer uren dan dat ze zelf werken, maw ze veroorzaken meer werk dan dat ze zelf doen. Tja, dat kan dus niet. Heel leuk dat je maar 24 uur wilt werken, maar dan zul je ook maximaal 24 uur aan goederen en diensten moeten consumeren (of je veroorzaakt gewoon extra werk voor een ander, die dan 48 uur moet werken zodat jij je luxe leventje kunt leiden). Willen we af van de 40-urige werkweek, zullen we ook genoegen moeten nemen met minder politieagenten, leraren, zorgpersoneel, bouwvakkers, treinpersoneel, pakketbezorgers, winkelmedewerkers, etc. Kortom: inleveren op welvaart. Is dat wat we willen?
Menino schreef:pmarena schreef:Menino, je hebt natuurlijk gelijk![]()
Vooral omdat het jezelf betreft. En dit zal inderdaad voor veel meer mensen gelden
Maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die juist wèl moeten leren om naar zichzelf te luisteren.
Die juist wèl veel baat hebben bij leren om Nee te zeggen, en wat minder hooi op hun vork te nemen of eens een maand lang op vakantie gaan of wat dan ook
Dat maakt het juist zo lastig. Vaak weten mensen voor zichzelf ook niet waar ze nou het meeste behoefte aan hebben. Die schop onder de kont? Of hebben ze juist al teveel schoppen onder de kont gehad en hebben ze behoefte aan flink gas terug en een degelijk moment van bezinning.
Ik denk dat dit het beste beoordeeld kan worden door iemand die dichtbij je staat. Die je heel goed kent. En die heel veel om je geeft en je in je waarde laat en sterker in je eigen kracht wil zetten ipv. alles voor je wil bepalen.
Bij jou heeft die betreffende therapeut blijkbaar doorzien dat jij het nodig had om een vuurtje in je te ontsteken, zo iemand moet je maar net treffen
Maar het is toch vaak verrekte lastig om te zien of je een specifieke persoon in een specifieke situatie nu het meeste helpt door te zeggen "het geeft niet dat het niet lukt" of door te zeggen "hùp je gaat dit gewoon doen".
Het laatste is natuurlijk het mooiste, als dat luktMaar als het niet lukt dan is er een grote kans dat die persoon zich nog rotter voelt dan voorheen.... je moet dus eigenlijk wel goed in kunnen schatten of die persoon al zo ver is om het daadwerkelijk te kunnen
SusanH: Wat denk je van die hel en verdoemenis met het gat in de ozonlaag.... dat vond ik als guppie doodeng.
Ja ik denk daar dus anders over. Je moet mensen leren dat het niet erg is om te falen. Dat ze dan okay zijn. Dat ze dan nog steeds gewaardeerd worden en ze kunnen terugvallen op mensen die om ze geven. Dat je soms een dikke uitglijder maakt, je soms teveel hooi op je vork neemt en dat dan aan alles een einde komt. Dat je genoeg sociale vangnetten hebt en dat de liefde van die mensen niet gekoppeld is aan je prestaties. MAAR dat ze wel hun best moeten doen om eruit te halen wat er in zit. Dat is hoe we ons zelf uitdagen en hoe we leren om trots op onszelf te zijn. En dat geldt ook voor school. Als jij vet hard je best doet en je haalt structureel 5'en, dan zit er geen schaamte in om wellicht een meer praktijkgerichte school te zoeken (wat door sommige mensen als "minder" wordt gezien maar dat is natuurlijk ook bullshit..) . Het is ook goed om te reflecteren op dingen om te kijken of je ze wel echt nodig hebt, en of de inspanning het resultaat waard is. Van die twee studies heb ik er 1 laten valen omdat ik een propedeuse wel mooi genoeg vond. Dat is natuurlijk ook prima, met 1 universitair diploma kom ik waarschijnlijk ver zat en heb ik genoeg het idee dat maatschappelijk participeer.
Citaat:Maar wat je nooit, en dan ook echt nooit moet doen wat mij betreft, is mensen ervan weerhouden om hun best te doen. Én ze onttrekken van de maatschappij.
Wederom mee eens, met daarbij de kanttekening dat ik er vanuit ga dat de zeldzame gevallen van kinderen die niet meer naar school gaan, niet voor niets zeldzaam zijn, gelukkig. En dat ik me dermate schrijnende situaties voor kan stellen waarbij het toch echt beter kan zijn om even een pauze te nemen van school - maar wel altijd met de intentie om uiteindelijk weer te re-integreren lijkt mijCitaat:Kinderen die niet naar school meer gaan bv. vind ik echt extreem zorgwekkend. Stoppen met je studie is denk ik (bijna) nooit een goed idee, tenzij je weet dat je een andere studie (of baan) veel leuker vind en er dus een alternatief is.
Citaat:Bij iedere stap terug die je doet, moet je nagaan of het de sociale/maatschappelijke ontwrichting waard is.... Maar ik denk dat je nooit zelf de persoon kan zijn die dat in kan schatten. En ik vind dat de gemiddelde hulpverlening ook niet een al te beste track record heeft als ik kijk naar mijn eigen 8 (!!!) behandelaren.
Citaat:Daarin vond ik het voorbeeld met je zoontje wel schrijnend. Want tuurlijk kan jouw zoontje echt wel zwemmen en hem in het diepe springen (waarschijnlijk). Hij heeft alleen iets meer handvatten nodig. Als je het als metafoor pakt vind ik dat er in deze maatschappij nu wel heel makkelijk gezegd "ah, hij kan niet meekomen. Laat maar zitten... Zet hem maar op Hockey, ook leuk". Terwijl IMO zo'n hummeltje een begeleider nodig heeft die hem met heel veel positiviteit, en grapjes, en kleine stapjes die bij elk positief beetje de hemel ingeprezen wordt, en misschien af en toe een strenge blik, maar vooral complimentjes begeleid moet worden tot hij mee komt met de rest. Die strenge blik kan hij wel hebben als de relatie verder genoeg geconsolideerd is. Nog erger: een zwemdocent die je zoontje dalijk gaat vertellen dat 'ie een onzichtbare scheve pees in zijn middenvoetsbeentje heeft -terwijl dat nooit gecontroleerd kan worden- waardoor hij een eveneens onzichtbare motorieke afwijking heeft en je maar moet stoppen met zwemles (even als metafoor voor alle stoornissen die nu opgeplakt worden met hypothetische, maar omstreden achterliggende neurologische theorieën)
Nu is het meer iemand van een plankje afduwen, half laten verzuipen en dan zeggen "haha, komt niet goed. Leuke jongen hoor, maar zet hem maar op Hockey" . Gevolg is dat jouw zoontje misschien nooit een zwemdiploma haalt, daar de rest van zijn leven last van heeft, niet mee mag op schoolreisje etc. Zie je de overeenkomst?
pmarena schreef:Het is een stuk duurder en schiet voor geen meter op want lieve zwemjuf moet natuurlijk eerst weer zijn vertrouwen winnen. Maar het in het water springen gaat nu gelukkig goedEn hij vind het vrij zwemmen dat we zelf steeds zijn blijven doen, ook nog steeds erg leuk. Dus hij komt er wel. Het is alleen zo jammer dat we steeds dingen op moeten bouwen die elders kapot gemaakt worden....