Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chanicha schreef:Eens met Elisa!
Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Ailill schreef:Elisa2 schreef:Het spijt me, maar je komt op mij ook zwaar racistisch en discriminerend over. Wellicht bedoel je het niet zo, uit je berichten maak ik het echter wel op.Dus als jij een andere mening hebt vind je dat je mij racist en discriminerend mag noemen ipv in te gaan op wat ik benoem? Ik ga temmen.
Janneke2 schreef:En als het gaat om een optelsom van misdaden tegen de menselijkheid plus economische delicten (aka slavernij) zijn woorden alleen een beetje mager.
oomens schreef:Janneke2 schreef:En als het gaat om een optelsom van misdaden tegen de menselijkheid plus economische delicten (aka slavernij) zijn woorden alleen een beetje mager.
Nu heb je het alweer over economische delicten.
Was wat er gebeurde dan strafbaar of verboden onder het destijds geldende recht?
Het heeft toch geen zin om met de huidige internationale juridische context te kijken naar zaken die gebeurden lang voordat het bewuste recht van kracht werd.
Cer schreef:Avalanche schreef:Kinderarbeid is ook legaal in sommige landen.
Dat maakt het nog niet moreel ook correct.
Dat is toch niet hetzelfde als een delict?
Overigens, is dit niet een whatabboutisme? (of hoe schrijf je dat)
Cer schreef:Avalanche schreef:Kinderarbeid is ook legaal in sommige landen.
Dat maakt het nog niet moreel ook correct.
Dat is toch niet hetzelfde als een delict?
Overigens, is dit niet een whatabboutisme? (of hoe schrijf je dat)
Daphara schreef:Nee, whatabboutisme is deflecteren van het werkelijke onderwerp, dus het hebben over moderne slavernij of wat de Duitsers ons aangedaan hebben.
Wat Avalange doet is een voorbeeld noemen hoe iets niet tegen een (op die locatie en of moment) geldende wet kan zijn en toch moraal niet correct. Dus on topic.
996981 schreef:Avalanche schreef:Maar dingen kunnen wel met terugwerkende kracht als een delict worden aangeduid.
Ja, iets met veranderde tijdgeest en moraal…
Cer schreef:ik zie daar wel iets van, maar ik kan zo snel niet vinden over hoeveel jaar dat nog gaat..
Interessant en dank voor het neutrale antwoordFijn om zo vragen te kunnen stellen
MarlindeRooz schreef:Slavernij was wel verboden in Nederland (naja de republiek). Maar niet in de landen waar gehandeld werd. Op Nederlandse bodem mocht je geen slaven houden maar daarbuiten wel.
Avalanche schreef:Maar dingen kunnen wel met terugwerkende kracht als een delict worden aangeduid.