Amber Alert: 10-jarig meisje en begeleidster vermist

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:47

Electra63 schreef:
Iris82 schreef:
God dat moet toch ook om te janken zijn als hij geportretteerd wordt als 'beste vriend' terwijl dat waarschijnlijk a) niet waar is b) gewoon een perv is. Laten we hopen dat dat allemaal onzin is.

Er staan meerdere van dit soort berichten op o.a. FB.

Ik neem aan, dat deze mensen eerst de politie hebben gebeld.
Dit op FB zetten is gevaarlijk.

Een bekende van me is nu druk met dit soort berichten verspreiden. In haar geval kan ik met zekerheid zeggen dat ze er geen contact over heeft gehad met de politie, ik heb het gevraagd.
Ze denkt oprecht dat ze helpt hierdoor.

Ik denk het niet :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:48

Ik kan daar zo slecht tegen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:48

Electra63 schreef:
Iris82 schreef:
God dat moet toch ook om te janken zijn als hij geportretteerd wordt als 'beste vriend' terwijl dat waarschijnlijk a) niet waar is b) gewoon een perv is. Laten we hopen dat dat allemaal onzin is.

Er staan meerdere van dit soort berichten op o.a. FB.

Ik neem aan, dat deze mensen eerst de politie hebben gebeld.
Dit op FB zetten is gevaarlijk.

Ik heb het bericht gelijk gerapporteerd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:51

Karin schreef:
Maar wat hebben die mensen eraan om het hier geplaatst te zien?

Het wordt massaal gedeeld op SM.
De oplossing ligt toch vaak in tips. Politie vraagt niet voor niets, als je iets denkt te weten, je dit moet melden.

Ik vind alleen dat je dit soort tips moet melden aan de politie en niet in de media moet gooien.
Vooral omdat een eventuele dader daardoor misschien sporen kan wissen of er vandoor kan gaan.
Stel dat hij een aandeel heeft in de verdwijning, dan kunnen deze tips wel van (levens)belang zijn.

N0a

Re: Amber Alert: 10-jarig meisje en begeleidster vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:53

Ik vind het nog erger dat je iemands leven er totaal mee kan vergallen. Want als dit niet waar blijkt te zijn is er niemand die zn excuses gaat aanbieden aan die beste man.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:53

Dat niet alleen. Maar ook omdat deze persoon wellicht onschuldig kan zijn en de trial by media in volle gang is.

Toen met Gino was er toch ook een man die onterecht werd beschuldigd en die doodsbedreigingen kreeg?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:54

Maar je zegt het zelf toch?
Tips dienen bij de politie gemeld te worden en niet klakkeloos verspreid te worden via sociale media, terwijl de meeste het helemaal niet uit eerste hand hebben.
Laatst bijgewerkt door Fem op 19-10-22 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:55

purny schreef:
Dat niet alleen. Maar ook omdat deze persoon wellicht onschuldig kan zijn en de trial by media in volle gang is.

Toen met Gino was er toch ook een man die onterecht werd beschuldigd en die doodsbedreigingen kreeg?

Precies, dit kan iemands leven compleet kapot maken of erger nog, mensen gaan voor eigen rechter spelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:57

Electra63 schreef:
Karin schreef:
Maar wat hebben die mensen eraan om het hier geplaatst te zien?

Het wordt massaal gedeeld op SM.
De oplossing ligt toch vaak in tips. Politie vraagt niet voor niets, als je iets denkt te weten, je dit moet melden.

Ik vind alleen dat je dit soort tips moet melden aan de politie en niet in de media moet gooien.
Vooral omdat een eventuele dader daardoor misschien sporen kan wissen of er vandoor kan gaan.
Stel dat hij een aandeel heeft in de verdwijning, dan kunnen deze tips wel van (levens)belang zijn.

Spreek je jezelf hiermee niet enorm tegen? Een ander gooit het in de media, maar die had het moeten melden aan de politie. En jij verspreidt het vervolgens verder?

Niet doen. Gewoon niet doen :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:59

Ik haal het wel weg hoor.
Ik deel zelf niets op SM.
Maar het is trending nieuws, vandaar dat ik het hier plaatste. Ik vind Bokt nl. geen SM.
Ik geloof namelijk wel steeds meer dat er sprake is van een misdrijf en niet van een ongeluk. Daar duurt het te lang voor, naar mijn mening.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:00

Electra63 schreef:
Karin schreef:
Ik quote mezelf even van pagina 7 van dit topic:

Ik ben het volledig met je eens.
Maar er worden nu wel veel berichten geplaatst op SM.
Ik wilde het delen voor mensen die geen SM hebben.

Oh ja, want hoe vaker iets op sm wordt geplaatst hoe betrouwbaarder het is.

De consequenties van dit soort speculaties zijn ronduit gevaarlijk en helpen de families in deze tragedie al helemaal niet verder. De politie neemt altijd naasten mee in het onderzoek om mogelijke verdachten uit te sluiten, laten we dat gewoon aan hen overlaten.

Edit: juist veel ongevallen uit het verleden laten zien hoe lang het kan duren voor voertuigen en mensen gevonden worden. Dus hoe langer het duurt wijst nog naar niets specifieks. Bij een misdrijf kan je ook vraagtekens zetten waar de auto dan zomaar gebleven is.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 19-10-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:01

Meelezer hier, in Wehl zijn een tijd terug ook twee meisjes vermist geweest. Na twee dagen werd de auto pas gevonden. Naast een drukke weg en druk fietspad. Het zegt echt gewoon niks..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:03

Het is helemaal geen trending nieuws. Het is speculatie waar niemand wat aan heeft en als dat zaakje echt stinkt, dat is het aan de politie om het uit te zoeken - niet aan de toetsenbordrecherche.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:04

Electra63 schreef:
Ik haal het wel weg hoor.
Ik deel zelf niets op SM.
Maar het is trending nieuws, vandaar dat ik het hier plaatste. Ik vind Bokt nl. geen SM.
Ik geloof namelijk wel steeds meer dat er sprake is van een misdrijf en niet van een ongeluk. Daar duurt het te lang voor, naar mijn mening.

Oh ja? En hoe zat dat dan met de meerdere zaken die eerder dit topic besproken zijn over ongelukken waarbij de slachtoffers tot zelfs jaren later pas bij toeval gevonden worden?

Speculatie is in gevallen als deze echt killing. In de eerste plaats voor de direct betrokkenen (zij worden tussen alle berichtgeving en daarbij horende emoties heen en weer geslingerdmeten) daarna volgt de groep die emotioneel betrokken is (door de ernst van de zaak) maar er verder eigenlijk niet zo heel veel over te melden hebben omdat ze er niet bij waren.
Speculatie zorgt alleen maar voor meer onduidelijkheid: voor je het weet wordt een verzonnen verhaal voor waar aangenomen en viraal gemaakt in de social media. Levensgevaarlijk.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:06

Het heeft sowieso nul nut om deze speculaties te delen op social media. Nogmaals: als het juist is, weet de politie dit ook.

Andere partijen hoeven zoiets pas te horen als het bevestigd is. Door de politie.

Als het niet juist is breng je er alleen maar schade mee aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:08

En voor je het weet wordt er een heksenjacht op deze man gemaakt als die niet al gaande is. :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:08

Karin schreef:
Het is helemaal geen trending nieuws. Het is speculatie waar niemand wat aan heeft en als dat zaakje echt stinkt, dat is het aan de politie om het uit te zoeken - niet aan de toetsenbordrecherche.

Ik zie het op Twitter en FB massaal langskomen en ook via Whatsapp-groepen heb ik de berichten gezien.

Maar goed, het bericht heb ik weggehaald.

En we zullen verder moeten afwachten ......

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:10

En iets dat massaal gedeeld wordt vergroot niet zomaar in waarde… in tegendeel. Dat is pure sensatiezucht en bangmakerij.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:11

Er is een auto te water gevonden.
Ik zoek even de bron

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:11

Je moet je misschien juist zorgen maken over correctheid als het viral gaat op internet, maar de media het er niet over hebben. Vooral met een casus die volop in het nieuws is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:12

Er is wel een twitter van de brandweer dat er een auto in het water gevonden is bij Empel zojuist geplaatst overigens. Weet alleen niet hoe je doorlinkt naar Twitter bericht := (en niet bekend of het dé auto is)

Edit : https://mobile.twitter.com/brandweer_11 ... 4198543360
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:12

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 22:15

Brandweer112.nl meldt dat er bij Den Bosch knooppunt Empel een auto in het water is gevonden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:16

'Bekend als' of 'bekend of'? >;)

Ik weet niet hoe betrouwbaar ik dat account vindt. De naam wekt de indruk dat het de nationale brandweer betreft, maar het is een account van de hulpdiensten van Waalwijk met een profielfoto van een fotograaf.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:17

Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 19-10-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt