Het verstoppen van een (super)atoomonderzeeer onder de poolkappen kan al bijna 65 jaar. De USS Nautilus voer in 1968 onder de Noordpool door. Een jaar later brak de USS Skate zelfs door het ijs en kwam dus op de Noordpool boven water.
Het angstige is dus niet dat onderzeeers zich bijna oneindig verstoppen kunnen onder de Noordpool. Dat kan al lang. De enige beperking is de crew. Die hebben af-en-toe proviand nodig. Anders dan dat kan het in theorie eeuwig.
Dat was je eerste vraag. Vraag 2:
Ik kan niet uitrekenen hoe ver het is van de noordpool naar laten we zeggen Odessa. De routeplanner verdomd 't
Er zitten wel wat praktische problemen aan de vraag hoe lang het duurt om vanuit de Noordpool Oekraine te raken met zo'n ding:
Als ik die superetorpedo op weg stuur vanaf de noordpool dan moeten t ding tussen Ijsland en Noorwegen door. Dat is een extreem beveiligd stuk omdat dat ook de plek is waar reguliere Russische onderzeeers normaliter doorheen gaan.
Dan gaan we westelijk van Ierland richting Portugal. Serieus obstakel 2: Gibraltar. Extreem beveiligd tegen onderzeeboten omdat het de enige weg voor de zuidelijke Russische vloot is om de Middellandse Zee uit te komen.
En dan komt de echte test: de Middellandse Zee door, naar Turkije via de Zee van Marmaris en dan (serieus obstakel 3) de Bosporus door: over grote delen 1 km breed en relatief ondiep. Ook weer extreem beveiligd.
Ik begrijp dat de torpedo zijn snelheid kan aanpassen van 150 km/uur tot zo-goed-als niks, waardoor ie nog moeilijker op te sporen is. Maar zowel de Middellandse Zee als zeker de Zwarte Zee hebben forse stromingen: als je de torpedo laat drijven alsof het een onopvallend stuk brandhout is en de getijden zijn werk laat doen ga je het niet redden denk ik. Dan gaat ie bij wijze van spreken eeuwig met de getijden mee zonder verder te komen.
Ik vraag me ook af of het moederschip niet op afstand 'mee' moet om correcties aan te brengen. De zeebodem is net zo grillig als het vaste land met bergen, dalen, verschuivingen. En er zwemmen grote dieren, er varen schepen, er zijn boorplatforms, etc. etc..
Eerlijk gezegd betwijfel ik of t kan, de Oekrainse kust halen vanaf de noordpool met zo'n ding. Je kunt waarschijnlijk wel de kust van de VS halen. Maar dat kunnen reguliere onderzeeers met minder geavanceerde wapens nu ook. De Amerikanen hebben al aangegeven dat de super-torpedo in dat opzicht geen extra dreiging (extra dreiging

) is voor de kust van de VS.