Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:14

oomens schreef:
Karl66 schreef:

En dat is alleen maar een whataboutism. Het gaat in dit topic namelijk over de oorlog in Oekraïne en de misdaden die Poetin pleegt. Wat andere mensen gedaan hebben doet daar niks aan af.

Nee, maar het bepaalt wel of die andere mensen daarover recht van spreken hebben.

Zo zou China totaal ongeloofwaardig zijn wanneer ze een ander land aanspreken op het opsluiten en heropvoeden van een etnische minderheid, en is zo de VS dat wanneer ze een land aanspreken op oorlogsmisdaden.

IK weet het niet zeker maar voor zover ik het gevolgd heb heeft de VS dat ook niet officieel gedaan maar heeft Biden Putin op persoonlijke titel een oorlogsmisdadiger genoemd. De VS heeft Rusland ook geen terroristenstaat verklaard zoals Canada dat wel heeft gedaan.

Eenzijdig allerlei historische zaken bij het heden betrekken om een bepaald eigen punt te maken is in mijn boek inderdaad gewoon whataboutism.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:10

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:
[Het gaat om Poetin een oorlogsmisdadiger noemen. Pot verwijt de ketel.

<KNIP>
Het verstoppen van de low cost superatoom-duikboot is ... zorgelijk. Geen bron, mijn zorg :P

Even voor de wapenkenners. Reken eens uit hoe lang zo´n superatoom-torpedo van het poolijs naar de kust van de Oekraïne onderweg is zonder dat íemand van ´onze´ kant dat weet of wat tegenin kan brengen. Dat vind ik schrikwekkend.
<KNIP>

Het verstoppen van een (super)atoomonderzeeer onder de poolkappen kan al bijna 65 jaar. De USS Nautilus voer in 1968 onder de Noordpool door. Een jaar later brak de USS Skate zelfs door het ijs en kwam dus op de Noordpool boven water.

Het angstige is dus niet dat onderzeeers zich bijna oneindig verstoppen kunnen onder de Noordpool. Dat kan al lang. De enige beperking is de crew. Die hebben af-en-toe proviand nodig. Anders dan dat kan het in theorie eeuwig.

Dat was je eerste vraag. Vraag 2:

Ik kan niet uitrekenen hoe ver het is van de noordpool naar laten we zeggen Odessa. De routeplanner verdomd 't :D

Er zitten wel wat praktische problemen aan de vraag hoe lang het duurt om vanuit de Noordpool Oekraine te raken met zo'n ding:
Als ik die superetorpedo op weg stuur vanaf de noordpool dan moeten t ding tussen Ijsland en Noorwegen door. Dat is een extreem beveiligd stuk omdat dat ook de plek is waar reguliere Russische onderzeeers normaliter doorheen gaan.

Dan gaan we westelijk van Ierland richting Portugal. Serieus obstakel 2: Gibraltar. Extreem beveiligd tegen onderzeeboten omdat het de enige weg voor de zuidelijke Russische vloot is om de Middellandse Zee uit te komen.

En dan komt de echte test: de Middellandse Zee door, naar Turkije via de Zee van Marmaris en dan (serieus obstakel 3) de Bosporus door: over grote delen 1 km breed en relatief ondiep. Ook weer extreem beveiligd.

Ik begrijp dat de torpedo zijn snelheid kan aanpassen van 150 km/uur tot zo-goed-als niks, waardoor ie nog moeilijker op te sporen is. Maar zowel de Middellandse Zee als zeker de Zwarte Zee hebben forse stromingen: als je de torpedo laat drijven alsof het een onopvallend stuk brandhout is en de getijden zijn werk laat doen ga je het niet redden denk ik. Dan gaat ie bij wijze van spreken eeuwig met de getijden mee zonder verder te komen.

Ik vraag me ook af of het moederschip niet op afstand 'mee' moet om correcties aan te brengen. De zeebodem is net zo grillig als het vaste land met bergen, dalen, verschuivingen. En er zwemmen grote dieren, er varen schepen, er zijn boorplatforms, etc. etc..

Eerlijk gezegd betwijfel ik of t kan, de Oekrainse kust halen vanaf de noordpool met zo'n ding. Je kunt waarschijnlijk wel de kust van de VS halen. Maar dat kunnen reguliere onderzeeers met minder geavanceerde wapens nu ook. De Amerikanen hebben al aangegeven dat de super-torpedo in dat opzicht geen extra dreiging (extra dreiging :roll: ) is voor de kust van de VS.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:13

irmaz schreef:
Eenzijdig allerlei historische zaken bij het heden betrekken om een bepaald eigen punt te maken is in mijn boek inderdaad gewoon whataboutism.

Niet om een bepaald punt te maken, wel om aan te geven dat bepaalde partijen niet in de positie zijn om anderen te veroordelen op punten waar ze zelf ook (net zo?) fout zijn.

Canada is bij mijn weten niet in het recente verleden zonder VN-mandaat meerdere landen binnengevallen, waarvan minstens één onder valse voorwendselen.
De VS wel, en dat maakt ze ongeloofwaardig als ze de Russen nu om datzelfde ineens zouden veroordelen.

Ze kunnen nog steeds actief partij kiezen voor Oekraïne of tegen Rusland, maar laat ze dan de morele argumenten even thuislaten. Dan kunnen ze uiteraard wel nog altijd blijven zeggen: "het is ons eigen belang, en daarom steunen we Oekraïne"

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:55

Update:

Zet de ondertiteling aan. Dat is in het Engels (sorry Pien) maar maakt het toch vrij eenvoudig om te volgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:34

Cowboy ik heb moeite met lezen, maar ik praat vloeiend Nederlands, Engels en Frans en ik versta 95% van het Duits. Deze man praat goed Engels en is goed te volgen. Ik kan ook Frans, Engels en Duits lezen, maar het kost veel meer moeite vanwege de dyslexie. En toen het hier te gek werd, heb ik dat laten weten aan jullie en ik kan het al een hele tijd hier heel gemakkelijk volgen en dat is fijn, eerst was dat niet want toen had ik er wel een dagtaak aan :o .
Bedankt voor het plaatsen.

Victorie Ukraïne!
Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:46

Cowboy55 schreef:
Update:

[ Video ]

Zet de ondertiteling aan. Dat is in het Engels (sorry Pien) maar maakt het toch vrij eenvoudig om te volgen.

Inmiddels is Dudchany en Davydiv Brid ook in Oekraïnse handen, het gaat opvallend hard, wel behoorlijke verliezen bij die laatste plaats, waaronder een groot aantal tanks..

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:49

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:37

Cowboy55 schreef:
Update:

[ Video ]

Interessant en duidelijk filmpje, thanks!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:07

pien_2010 schreef:
Cowboy ik heb moeite met lezen, maar ik praat vloeiend Nederlands, Engels en Frans en ik versta 95% van het Duits. Deze man praat goed Engels en is goed te volgen. Ik kan ook Frans, Engels en Duits lezen, maar het kost veel meer moeite vanwege de dyslexie. En toen het hier te gek werd, heb ik dat laten weten aan jullie en ik kan het al een hele tijd hier heel gemakkelijk volgen en dat is fijn, eerst was dat niet want toen had ik er wel een dagtaak aan :o .
Bedankt voor het plaatsen.

Victorie Ukraïne!
[ [url=m/C8y0tU.png]Afbeelding[/url] ]

Ah, OK. Dat had ik niet zo gesnapt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:32

het gaat hard nu

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:58

Cowboy55 schreef:
Het verstoppen van een (super)atoomonderzeeer onder de poolkappen kan al bijna 65 jaar. De USS Nautilus voer in 1968 onder de Noordpool door. Een jaar later brak de USS Skate zelfs door het ijs en kwam dus op de Noordpool boven water.

Het angstige is dus niet dat onderzeeers zich bijna oneindig verstoppen kunnen onder de Noordpool. Dat kan al lang. De enige beperking is de crew. Die hebben af-en-toe proviand nodig. Anders dan dat kan het in theorie eeuwig.

Dat was je eerste vraag. Vraag 2:

Ik kan niet uitrekenen hoe ver het is van de noordpool naar laten we zeggen Odessa. De routeplanner verdomd 't :D

Er zitten wel wat praktische problemen aan de vraag hoe lang het duurt om vanuit de Noordpool Oekraine te raken met zo'n ding:
Als ik die superetorpedo op weg stuur vanaf de noordpool dan moeten t ding tussen Ijsland en Noorwegen door. Dat is een extreem beveiligd stuk omdat dat ook de plek is waar reguliere Russische onderzeeers normaliter doorheen gaan.

Dan gaan we westelijk van Ierland richting Portugal. Serieus obstakel 2: Gibraltar. Extreem beveiligd tegen onderzeeboten omdat het de enige weg voor de zuidelijke Russische vloot is om de Middellandse Zee uit te komen.

En dan komt de echte test: de Middellandse Zee door, naar Turkije via de Zee van Marmaris en dan (serieus obstakel 3) de Bosporus door: over grote delen 1 km breed en relatief ondiep. Ook weer extreem beveiligd.

Ik begrijp dat de torpedo zijn snelheid kan aanpassen van 150 km/uur tot zo-goed-als niks, waardoor ie nog moeilijker op te sporen is. Maar zowel de Middellandse Zee als zeker de Zwarte Zee hebben forse stromingen: als je de torpedo laat drijven alsof het een onopvallend stuk brandhout is en de getijden zijn werk laat doen ga je het niet redden denk ik. Dan gaat ie bij wijze van spreken eeuwig met de getijden mee zonder verder te komen.

Ik vraag me ook af of het moederschip niet op afstand 'mee' moet om correcties aan te brengen. De zeebodem is net zo grillig als het vaste land met bergen, dalen, verschuivingen. En er zwemmen grote dieren, er varen schepen, er zijn boorplatforms, etc. etc..

Eerlijk gezegd betwijfel ik of t kan, de Oekrainse kust halen vanaf de noordpool met zo'n ding. Je kunt waarschijnlijk wel de kust van de VS halen. Maar dat kunnen reguliere onderzeeers met minder geavanceerde wapens nu ook. De Amerikanen hebben al aangegeven dat de super-torpedo in dat opzicht geen extra dreiging (extra dreiging :roll: ) is voor de kust van de VS.

Het lijkt mij niet voor de hand te liggen om zo'n torpedo naar de zwarte zee te slepen en 'm daar te laten ontploffen. Als die werkelijk een enorme radio-actieve tsunami veroorzaakt dan wordt ook de kust van Rusland, Roemenië en Turkije daarmee bereikt en besmet. Dat lijkt me niet een wenselijk scenario, zelfs niet voor de Russen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:17

oomens schreef:
En dat is alleen maar een whataboutism. Het gaat in dit topic namelijk over de oorlog in Oekraïne en de misdaden die Poetin pleegt. Wat andere mensen gedaan hebben doet daar niks aan af.

Nee, maar het bepaalt wel of die andere mensen daarover recht van spreken hebben.

Zo zou China totaal ongeloofwaardig zijn wanneer ze een ander land aanspreken op het opsluiten en heropvoeden van een etnische minderheid, en is zo de VS dat wanneer ze een land aanspreken op oorlogsmisdaden.[/quote]

Het gaat niet over recht van spreken, het gaat over de vraag of Poetin een oorlogsmisdadiger is. Dat is hij en dat downplayen door naar andere landen te wijzen is letterlijk de definitie van whataboutism. Het gaat namelijk niet om de vraag of de VS recht van spreken heeft, het gaat om de vraag of Poetin een oorlogsmisdadiger is en dat staat helemaal los van de VS.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:41

Er is volgens mij nooit sprake van geweest die onderzeeër in Ukraine in te zetten.
De plannen van dat ding zijn "per ongeluk" (maar hilarisch duidelijk met opzet) een paar jaar geleden "gelekt".
Het is een koude oorlog stijl afschrikkingswapen tussen grootmachten, ontworpen om voor de kust van de VS tot ontploffing te worden gebracht.
Waar in Ukraine mee wordt gedreigd zijn tactische kernwapens ontworpen voor gebruik tegen militaire doelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:53

Kuggur schreef:
Er is volgens mij nooit sprake van geweest die onderzeeër in Ukraine in te zetten.
De plannen van dat ding zijn "per ongeluk" (maar hilarisch duidelijk met opzet) een paar jaar geleden "gelekt".
Het is een koude oorlog stijl afschrikkingswapen tussen grootmachten, ontworpen om voor de kust van de VS tot ontploffing te worden gebracht.
Waar in Ukraine mee wordt gedreigd zijn tactische kernwapens ontworpen voor gebruik tegen militaire doelen.

Correct. Maar het lijkt een beetje op een mislukt ‘Wonderwapen’ (Wunderwaffe) zoals Hitler cs claimden te hebben aan de vooravond van de neergang van het 1.000 jarig Rijk. Daarom was de reactie van de VS destijds (2020) ook wel heel droog: ‘Rusland kan onze kust steden toch al raken met reguliere nucleaire mid-range raketten, gelanceerd van duikboten. Daar voegt dit wapen niks aan toe’.

Ik las pas (geen idee waar, dus geen bron) een opmerking van een Amerikaanse ex-militair die stelde: ‘Rusland heeft meer respect voor onze kustverdediging dan ze wellicht zouden moeten hebben’. De strekking was min-of-meer: zo goed zijn we niet.

Dat kan natuurlijk bluf zijn en de Russische legertop, paranoïde als ze zijn, zal dat zeker geloofd hebben.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 04-10-22 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:57

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:01

elnienjo schreef:
Ik begin een rare indruk van Zelensky te krijgen na het lezen van bepaalde berichten. Hij legt blijkbaar in de wet vast dat Oekraïne nooit vredesonderhandelingen mag houden met Rusland:
https://twitter.com/Jeremy61966/status/ ... G6SNQ&s=19

En Jeremy61966 is……wie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:02

Nee, hij heeft vastgelegd dat er niet met Putin wordt onderhandeld. Zodra anderen het overnemen in Rusland is het een ander verhaal . Goede zet van Zelenski.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:06

BigOne schreef:
Nee, hij heeft vastgelegd dat er niet met Putin wordt onderhandeld. Zodra anderen het overnemen in Rusland is het een ander verhaal . Goede zet van Zelenski.

Dus Jeremy is niet zo slim cq heeft problemen met begrijpend lezen? Of een eigen agenda?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:30

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:

Dus Jeremy is niet zo slim cq heeft problemen met begrijpend lezen? Of een eigen agenda?

Nee, het staat er precies zoals het is, met Putin persoonlijk wordt niet onderhandeld. Elnienjo maakt er een eigen iets van door Putin te veranderen in Rusland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:46

Dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:42

Die tweet heb ik al veel eerder met uitleg van Zelensky langs zien komen. Het komt erop neer, zoals boven is gezegd, dat Poetin te onbetrouwbaar is gebleken en dus geen onderhandelingen meer plaats zullen vinden. De druppel is natuurlijk die annexatie schertsvertoning.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:58

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:48

oomens schreef:
Ze kunnen nog steeds actief partij kiezen voor Oekraïne of tegen Rusland, maar laat ze dan de morele argumenten even thuislaten. Dan kunnen ze uiteraard wel nog altijd blijven zeggen: "het is ons eigen belang, en daarom steunen we Oekraïne"

:)* _/-\o_

Ondertussen een kippenvel-voorbeeld van het misbruik maken van de spanning.
De raketten van N-Korea over Japan.
Z-Korea en VS ´vieren´ dat met ook vuurwerk afschieten.
Gaat de wereld-economie er niet stabieler op maken.
Pffff >;) voor het plebs, *\%/* voor grootgeld-speculanten.
En ja, dat heeft met het onderwerp van de draad te maken.
De verbanden zijn als één netwerk; bv de relatie van Spanje met Algerije. Die is zowat volledig bepaald door de oorlog. Want gas voor Duitsland (Frankrijk) dus EU dus druk op Spanje want gas uit Algerije.
Gaten in de Nordstreams = Spaanse Min.v.Buitenlandse zaken en premier bakken nóg wat zoetere koekjes over tarieven en hoeveelheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:43

Hier een kaartje wat het offensief van de Oekraïne in het perspectief plaats van terrein wat in Russische handen is.
Kijk ook naar de grens met Rusland. Over hoeveel honderd kilometers de russen materiaal en troepen kunnen aanvoeren. Het Kremlin heeft niet voor niets net 300.000 soldaten onder de wapens geroepen. Duurt even voordat die met materiaal daar zijn.
En als dat niet genoeg is; volgende lichting.
Ook kunnen ze oekraïners in de bezette gebieden onder de wapens dwingen.

De ´hosanna´ over de Oekraïnse terreinwinst is imo vooral positieve propaganda om de europese en britse burgers positief te houden ondanks de vele negatieve gevolgen voor hen.

Als je de kaart bekijkt kan dit 2024 worden áls de Oekraïne dat al gaat lukken.

Onder tussen is de kolonel van Chechnya welke om inzet van kernwapens riep, bevorderd tot generaal- Ook dat is pure manipulate, propaganda en een signaal naar het westen maar is die zot wel generaal :roll:

Aan de verre kant van Azië is één van de door Z-Korea gelanceerde raketten op hun eigen basis neergestort. Dat geeft aan hoe ongelooflijk makkelijk dat gevaarlijke escalatie´spel´ fout kan gaan. Een perongelukje en we hebben daar een conflict met nucleaire raketten.

Wát een idiote wereld. En wij ons maar gek laten maken over globale opwarming....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:51

Wat denk je van de kerncentrale Zapo etc. Die ligt nu in het geannexeerde gebied. Levert echter wel 20% van het totale stroomgebruik van de Oekraine.

Dat het een idiote wereld is daar ben ik al langer van overtuigd.