Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:28

purny schreef:
Onali schreef:
Mwa, er zit wel iemand aan je lichaam he.
Ik weet dat mensen met een hogere leeftijd er wat van kunnen.
Werk al mn hele carriere in de thuiszorg, niks nieuws.

Ik vind dus wel dat je zeggenschap over je eigen lichaam mag hebben en als jij om wat voor reden niet gewassen wil worden door een clown dan mag dat.

Wat de thuiszorgorganisatie daar mee doet is een ander verhaal.

Weet ik maar elnienjo zei dat racisme iets te maken had met overlast gevers. Mijn bedoeling van het bericht was om aan te geven dat dat helemaal niet zo is en dat racisme meer voorkomt dan alleen met overlast

Maar iemand waarmee je jezelf identificeert aan je bed of in huis willen hebben heeft niet zoveel met racisme te maken. Sommige mensen willen ook liever een vrouw en geen man in huis voor zorg bijv. Het is al ingrijpend genoeg om onbekende zorgverleners in je privéruimte toe te laten, iemand die in dezelfde buurt is opgegroeid/woont voelt dan toch vertrouwder.

Amber_anne

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:50

Maar huidskleur heeft niet te maken met de plek waar je opgroeit. Iemand kan uit het buitenland komen en een lichte huidskleur hebben maar iemand kan net zo goed Nederlander zijn met een donkerdere huidskleur.
Tevens kan iemand ook uit Nederland komen maar uit een hele andere omgeving en dus andere normen en waardes hebben.

Als de vraag was geweest ik heb liever iemand uit [woonplaats] was de vraag heel anders dan het baseren op uiterlijke kenmerken zoals huidskleur.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:59

Huidskleur vind ik idd een rare eis. Sterke culturele verschillen niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:00

Als iemand van thuiszorg bij je komt, dan is dat om hulp te verlenen. De kleur van je huid heeft geen enkele invloed op de kwaliteit van de hulp die verleent wordt, dat betekent als je die huidskleur dus reden aanvoert waarom je niet geholpen wilt worden, dat dat racisme is.

Dat is dus gewoon een tekstboekvoorbeeld van racisme.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 23:10

Nou dat is niet helemaal zo.
Ik werk in een verpleeghuis, en tijdens de vakantieperiode hadden we veel uitzendkrachten.
Waarvan een aantal uit Irak en de Antillen, bij 2 hiervan is vanwege niet functioneren op staande voet het contract beëindigd.
Bewoners hadden er ook onder te lijden, er was zelfs een bewoner die zei: gelukkig word ik vandaag weer normaal door een blank iemand geholpen.
Terwijl er nog andere uit Irak of de Antillen waren die prima functioneerden, maar de bewoners begrepen dit niet. Dat komt ook omdat ze zelf uit een tijd komen waar dit niet zo gewoon was als nu.
Dit klinkt natuurlijk vreselijk, dat zie ik zelf ook wel, maar dit is alleen wat er bij ons in het verpleeghuis is gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:22

Amber_anne schreef:
Maar huidskleur heeft niet te maken met de plek waar je opgroeit. Iemand kan uit het buitenland komen en een lichte huidskleur hebben maar iemand kan net zo goed Nederlander zijn met een donkerdere huidskleur.
Tevens kan iemand ook uit Nederland komen maar uit een hele andere omgeving en dus andere normen en waardes hebben.

Als de vraag was geweest ik heb liever iemand uit [woonplaats] was de vraag heel anders dan het baseren op uiterlijke kenmerken zoals huidskleur.

Je zegt het eigenlijk zelf al : opvoeding = wat je van je ouders mee krijgt. Heeft inderdaad niks te maken met geboorteplaats, paspoort of huidskleur. Echter, een heel stuk gevoel qua wat kan wel en niet, compexere betekenissen van woorden/concepten is cultureel bepaald en lastig tot niet uit te leggen aan andere culturen, er zijn eigenlijk geen woorden om dat stukje gevoel uit te leggen. En daar zit ook een stuk persoonlijke grenzen in die zeker bij zorg een flinke impact kunnen hebben. Je bent kwetsbaar en dan is je veilig voelen op meer instinctueel niveau niet iets wat je rationeel kan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:40

Barbet schreef:
Ik werk in een verpleeghuis, en tijdens de vakantieperiode hadden we veel uitzendkrachten.
Waarvan een aantal uit Irak en de Antillen, bij 2 hiervan is vanwege niet functioneren op staande voet het contract beëindigd.
Bewoners hadden er ook onder te lijden, er was zelfs een bewoner die zei: gelukkig word ik vandaag weer normaal door een blank iemand geholpen.
Terwijl er nog andere uit Irak of de Antillen waren die prima functioneerden, maar de bewoners begrepen dit niet. Dat komt ook omdat ze zelf uit een tijd komen waar dit niet zo gewoon was als nu.
Dit klinkt natuurlijk vreselijk, dat zie ik zelf ook wel, maar dit is alleen wat er bij ons in het verpleeghuis is gebeurd.

yes. Het probleem met ouderen is dat ze vaak vreselijk racistisch zijn. Ze reageren wat primitiever omdat de cognitieve vermogens nu eenmaal afgenomen zijn en de hersenen veel minder flexibel zijn. én ze zijn het veel minder gewend uit hun eigen jeugd. Wellicht dat racisme toen nog meer doordrongen was in de maatschappij oid. Maar er waren iig minder immigranten natuurlijk.

ooit voor mijn studie een groepsproject moeten doen in een bejaardentehuis, samen met een klasgenootje van Soemalische afkomst met hoofddoek. Nou, nou, nou. Daar lustten de honden echt geen brood van, wat voor oliebol die over zich heen kreeg van een paar oudjes. Vond ik echt heel zielig, al had de meid in kwestie er nog wel een soort van begrip voor, wat ik knap vond.

Barbet schreef:

Dit is daar ook wel een typisch voorbeeld van :7 . Wat dat betreft heb ik toch wel zoiets van; laat die generatie lekker klagen. Je gaat dat echt niet meer kunnen veranderen. Maar laat ze vooral geen boegbeeld van de maatschappij zijn (dit is geen commentaar naar jou ofzo hoor, Barbet :D ).

Het lijkt me beter als degenen met een goed stel hersenen hun eigen primitieve ideeën een beetje voorbij kijken. Dan moet je ook wel wat respect op kunnen brengen voor de oudjes met hun issues. Maar dan mogen we ook wel in onze handjes klappen dat wij als jonge goden ( :D ) wel de nuance in dit debat kunnen zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen racisme is, of dat we er altijd naar moeten luisteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:44

Nou ja wat ik begrijp van vriendinnen die in (dementie) zorg werken, is dat sommige oudjes iedereen uitschelden, dus dat dat zeker niet altijd huidskleur afhankelijk is..
Als het heel niet meer goed gaat weten ze ook niet meer wie hun kinderen zijn..

Als een kwetsbaar niet dement ouder mevrouwtje liever niet een boom van een kerel in huis heeft (ongeacht kleur) dan moet ze dat mogen zeggen denk ik?
Het taalprobleem kan lastig zijn.. bij mijn moeder komt nu ook iemand die de Nederlandse taal niet helemaal beheerst, dus bij het uitleggen over het afnemen van de deuren dacht die dame dat ze naar buiten gestuurd werd... dat kwam uiteindelijk wel goed, maar het was toch een beetje awkward.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:45

elnienjo schreef:
Huidskleur vind ik idd een rare eis. Sterke culturele verschillen niet.

Je bedoelt culturele verschillen in het wassen met een washandje, billen afvegen, en iemand verleggen van plek ?

Ik heb er wel intens respect voor als je die luttele handelingen met begrip van cultuur weet uit te voeren :P Dat je washandjes ritueel ineens een soort traditionele dans-act wordt omdat je een andere culturele achtergrond hebt :D :+ .

Helaas was alle thuiszorg waar ik ooit mee te maken heb gehad extreem degelijk, ongeacht de afkomst. Jammer, eigenlijk :+ .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:47

Ik heb ook geen idee welke culturele verschillen het zouden moeten zijn.. als het niet in je cultuur zit om ouderen te helpen (geen idee of er uberhaupt een cultuur is die dat heeft, maar swah), dan ga je dat niet doen, me dunkt? Anders zou het echt heel raar worden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:49

Ik vind de ouderenzorg dan ook wel het slechtst mogelijk voorbeeld, of iig het ingewikkeldste. Er zijn genoeg andere gebieden waar nog werk aan de winkel is.
Het probleem in de ouderenzorg is dat je met ratio niet op kan tegen een cognitieve achteruitgang. Cultuur doet er niet eens toe, want dat zien ze niet. Maar een andere huidskleur, een hoofddoekje, maar ook een man of iemand met de verkeerde haarkleur kan iets triggeren. Dan kun je met alle geweld van de wereld rationeel roepen dat het er "niet toe zou moeten doen", als je daardoor weerstand krijgt en geen zorg kan leveren schiet dat niet op. Bovendien is dat iets wat er vanzelf uitgroeit, als we de huidige generaties die cognitief nog wel een leermogelijkheid hebben ontdoen van zoveel mogelijk racisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:04

Cer schreef:
Nou ja wat ik begrijp van vriendinnen die in (dementie) zorg werken, is dat sommige oudjes iedereen uitschelden, dus dat dat zeker niet altijd huidskleur afhankelijk is..

Als een kwetsbaar niet dement ouder mevrouwtje liever niet een boom van een kerel in huis heeft (ongeacht kleur) dan moet ze dat mogen zeggen denk ik?
Het taalprobleem kan lastig zijn.. bij mijn moeder komt nu ook iemand die de Nederlandse taal niet helemaal beheerst, dus bij het uitleggen over het afnemen van de deuren dacht die dame dat ze naar buiten gestuurd werd... dat kwam uiteindelijk wel goed, maar het was toch een beetje awkward.. :+

Ik heb lange tijd vrijwilligerswerk gedaan en o.a. met dementerende. Wat je zegt klopt. Maar er zijn ook wel veel ouderen die echt expliciet opmerkingen maken over huidskleur en afkomst, ook als ze een moment van helderheid hebben. Verder kan het altijd ieder moment omslaan. En kan je zomaar van beste vriend tot vijand gebombardeerd worden en vice versa.

wat dat betreft het tweede ook wel met je eens hoor. Maar in een sector met ernstige personeelstekorten heb je het ook niet altijd voor het uitkiezen. Dus dan is het moeilijk om altijd rekening ermee te kunnen houden. Een andere taal vind ik wel echt not-done bij een ouder iemand die al moeilijker communiceert waarschijnlijk, of die dingen al moeilijk begrijpt.

verder helemaal eens met secricible. Dit probleem is in feite onoplosbaar, al is het wel interessant (al dan niet voor dit topic) in hoeverre je er nog in mee moet gaan. Ik bedoel; ik zou begrip tonen voor de oudjes en ze dan ook uitleggen dat het allemaal wel meevalt (wat ze dan waarschijnlijk toch niet (willen of kunnen) begrijpen). En er vervolgens toch echt geen rekening er mee houden. We zitten nu éénmaal niet in de luxepositie dat we personeel kunnen kiezen. Dus we mogen blij zijn als we extra mensen in Nederland hebben die dit werk op willen pakken. Tenzij iemand echt PTSS flashbacks krijgt bij het zien van een bepaald uiterlijk. Da’s weer andere koek.

Als je even puur kijkt naar de personeelstekorten in de zorg, dan kan Nederland eigenlijk niet vol genoeg zijn (meer zorgmedewerkers = beter). Volgens mij was er laatst ook een plan om arbeidsimmigranten naar Nederland te halen vanuit de europese commissie (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/242665 ... odzakelijk) , maar dat vind ik dan wel weer met alle crises een beetje waanzin. En uiteindelijk worden die mensen ook weer oud en hebben zorg nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:09

Nja ze kwamen er wel uit met zn tweeën, maar het was wel lastig.. En moeders vind het raar dat ze nooit wat te drinken willen (de 'nederlandse' hulp neemt altijd een kopje koffie, de anderen (die ook nederlands zijn natuurlijk, maar met een andere achtergrond) willen nooit wat. Mn moeder vind dat lastig, die denkt dat het aan haar ligt en dat ze het niet leuk vinden. Ik weet ook niet waar het aan ligt maar ik leg maar gewoon uit dat ze gewoon willen doorwerken (wat natuurlijk ook heel goed zo kan zijn natuurlijk :) )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:09

Menino schreef:
Cer schreef:

Ik heb lange tijd vrijwilligerswerk gedaan en o.a. met dementerende. Wat je zegt klopt. Maar er zijn ook wel veel ouderen die echt expliciet opmerkingen maken over huidskleur en afkomst, ook als ze een moment van helderheid hebben. Verder kan het altijd ieder moment omslaan. En kan je zomaar van beste vriend tot vijand gebombardeerd worden en vice versa.

wat dat betreft het tweede ook wel met je eens hoor. Maar in een sector met ernstige personeelstekorten heb je het ook niet altijd voor het uitkiezen. Dus dan is het moeilijk om altijd rekening ermee te kunnen houden. Een andere taal vind ik wel echt not-done bij een ouder iemand die al moeilijker communiceert waarschijnlijk, of die dingen al moeilijk begrijpt.

verder helemaal eens met secricible. Dit probleem is in feite onoplosbaar, al is het wel interessant (al dan niet voor dit topic) in hoeverre je er nog in mee moet gaan. Ik bedoel; ik zou begrip tonen voor de oudjes en ze dan ook uitleggen dat het allemaal wel meevalt (wat ze dan waarschijnlijk toch niet (willen of kunnen) begrijpen). En er vervolgens toch echt geen rekening er mee houden. We zitten nu éénmaal niet in de luxepositie dat we personeel kunnen kiezen. Dus we mogen blij zijn als we extra mensen in Nederland hebben die dit werk op willen pakken. Tenzij iemand echt PTSS flashbacks krijgt bij het zien van een bepaald uiterlijk. Da’s weer andere koek.

Als je even puur kijkt naar de personeelstekorten in de zorg, dan kan Nederland eigenlijk niet vol genoeg zijn (meer zorgmedewerkers = beter). Volgens mij was er laatst ook een plan om arbeidsimmigranten naar Nederland te halen vanuit de europese commissie (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/242665 ... odzakelijk) , maar dat vind ik dan wel weer met alle crises een beetje waanzin. En uiteindelijk worden die mensen ook weer oud en hebben zorg nodig.

Na het gastarbeiderprobleem van de jaren 70 snap ik niet dat ze daar niet van hebben geleerd. Gewoon op expatbasis laten werken dan heb je telkens fitte gezonde krachten die hier niet mee komen vergrijzen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:28

Toen geluk nog heel gewoon was vond men Nederland al vol, helaas nooit iets mee gedaan blijkbaar.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:45

Kan bokt alsjeblieft modereren op racisme, :r huidskleur verbinden aan bepaalde kenmerken bah

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:47

elnienjo schreef:
Na het gastarbeiderprobleem van de jaren 70 snap ik niet dat ze daar niet van hebben geleerd. Gewoon op expatbasis laten werken dan heb je telkens fitte gezonde krachten die hier niet mee komen vergrijzen.

Inderdaad, gewoon lekker afdanken en uitbuiten die mensen. Wegwerparbeidskrachten, als ze op zijn weer een nieuw vat open.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:11

nps schreef:
elnienjo schreef:

Inderdaad, gewoon lekker afdanken en uitbuiten die mensen. Wegwerparbeidskrachten, als ze op zijn weer een nieuw vat open.

Op het moment dat je een tekort aan arbeidskrachten denkt structureel te kunnen oplossen door daarvoor mensen aan te trekken die later zelf ook een gezin laten overkomen, gebruik maken van onderwijs en gezondheidszorg, recht krijgen op toeslagen en uitkeringen, en uiteindelijk aow en ouderenzorg, dan houd je jezelf voor de gek. Je schuift dat tekort dan alleen vooruit, maar je lost het niet op.

Als je het wilt oplossen, dan moet je zorgen dat er mensen komen werken die enkele jaren blijven en daarna teruggaan, en die vooral niet zelf gebruik gaan maken van de voorzieningen.
Als je op die basis structureel een flinke groep mensen aan het werk hebt, dán kun je een tekort aan eigen werkenden echt oplossen, maar anders zul je een permanent groeiende bevolking nodig blijven hebben.
Je moet vooral zorgen dat tegenover de ouderen en kinderen die je al hebt, voldoende werkende (jonge) mensen staan, maar als die zelf ook allemaal nieuwe kinderen krijgen en daarna zelf veranderen in ouderen, dan ben je niets opgeschoten.

Dat hoeven overigens echt geen 'wegwerparbeiders' te zijn die je uitknijpt. Het kunnen gewoon mensen zijn die met wat ze hier in een paar seizoenen kunnen verdienen, in het land van herkomst een prima startkapitaal hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:12

elnienjo schreef:

Dus mensen hier laten werken.. belasting laten betalen en als wij ze "op" hebben gebruikt, moeten ze terug naar hun eigen land om daar maar hulp/ziektewet/AOW zien te krijgen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:15

Brainless schreef:
elnienjo schreef:

Dus mensen hier laten werken.. belasting laten betalen en als wij ze "op" hebben gebruikt, moeten ze terug naar hun eigen land om daar maar hulp/ziektewet/AOW zien te krijgen?

Net zoals alle westerse/europese meiden die voor airlines in het Midden Oosten gaan werken. Ze betalen niet of nauwelijks belasting maar ze harken in een paar jaar een leuk bedrag bij elkaar. Niks mis mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:16

storrum schreef:
Toen geluk nog heel gewoon was vond men Nederland al vol, helaas nooit iets mee gedaan blijkbaar.

[ [url=m/CAYOJS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee niets

2003:
https://www.sdnl.nl/smalhout.htm
Zelfde verhaal als nu...

En hier een samenvatting de hoe de politiek heeft geslapen en nooit wakker is geworden
Eerst mensen naar buiten schoppen om er later binnen te halen...tja
https://gerard1945.wordpress.com/2015/1 ... -inwoners/

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:45

Arabesk schreef:
Kan bokt alsjeblieft modereren op racisme, :r huidskleur verbinden aan bepaalde kenmerken bah

Ja, echt walgelijk. Gebeurt helemaal niks aan. Toen ik het laatst aankaartte in een topic kreeg ik een tik op m'n vingers met "geen Bokkers bespreken". Bijzonder, want dat deed ik niet, maar de moderators hebben schijnbaar feilloos in de gaten wie hier racisten zijn en doen er vervolgens he-le-maal niks aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:58

oomens schreef:
nps schreef:

Op het moment dat je een tekort aan arbeidskrachten denkt structureel te kunnen oplossen door daarvoor mensen aan te trekken die later zelf ook een gezin laten overkomen, gebruik maken van onderwijs en gezondheidszorg, recht krijgen op toeslagen en uitkeringen, en uiteindelijk aow en ouderenzorg, dan houd je jezelf voor de gek. Je schuift dat tekort dan alleen vooruit, maar je lost het niet op.

Als je het wilt oplossen, dan moet je zorgen dat er mensen komen werken die enkele jaren blijven en daarna teruggaan, en die vooral niet zelf gebruik gaan maken van de voorzieningen.
Als je op die basis structureel een flinke groep mensen aan het werk hebt, dán kun je een tekort aan eigen werkenden echt oplossen, maar anders zul je een permanent groeiende bevolking nodig blijven hebben.
Je moet vooral zorgen dat tegenover de ouderen en kinderen die je al hebt, voldoende werkende (jonge) mensen staan, maar als die zelf ook allemaal nieuwe kinderen krijgen en daarna zelf veranderen in ouderen, dan ben je niets opgeschoten.

Dat hoeven overigens echt geen 'wegwerparbeiders' te zijn die je uitknijpt. Het kunnen gewoon mensen zijn die met wat ze hier in een paar seizoenen kunnen verdienen, in het land van herkomst een prima startkapitaal hebben.

Klinkt mooi, maar in de praktijk zal je dit als overheid echt streng moeten controleren want er wordt wel degelijk flink uitgebuit in bijvoorbeeld tuinbouw en slachtbedrijven. Ook in de schoonmaakbranche kunnen ze er wat van, mensen worden echt behandeld als wegwerpartikelen. Je moet, om een minimaal bestaansniveau voor arbeidsmigranten te garanderen eigenlijk enorm streng controleren óf het voor Nederlanders aantrekkelijker maken te werken deze branches. Dat laatste betekent schaalverkleining (ha, goed idee) óf duurdere producten. En dat laatste gaat de gemiddelde Nederlander weer over stuiteren.

Bronnen:
https://www.trouw.nl/opinie/overheid-mo ... gle.com%2F
https://pointer.kro-ncrv.nl/de-schimmig ... dsmigratie

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:02

DuoPenotti schreef:
2003:
https://www.sdnl.nl/smalhout.htm
Zelfde verhaal als nu...

En hier een samenvatting de hoe de politiek heeft geslapen en nooit wakker is geworden
Eerst mensen naar buiten schoppen om er later binnen te halen...tja
https://gerard1945.wordpress.com/2015/1 ... -inwoners/

Het feit dat er een knalblauwe banner met de tekst "Wie nog denkt dat wij in een vrij en democratisch land wonen, loopt met oogkleppen op !!" door mijn scherm loopt als ik de eerste link openklik en de tweede een persoonlijk wordpress blogje is doen mij vermoeden dat dit niet een geheel ongekleurde bron is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:08

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:
En ja, het is zeker een ontwrichtende werking op de westerse samenleving.

Terwijl ik dagelijks geraakt wordt door hoezeer extreemrechts en het neoliberalisme onze maatschappij hebben ontwricht.

Citaat:
Ook doen deze mensen een beroep op de huizenmarkt, voedselvoorziening en medische zorg.
Alle drie stagneren nu in nederland.....

Hmmm, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De huizenmarkt en medische zorg stagneren omdat dat het gekozen beleid is over de afgelopen jaren (zeker 10 jaar en in een aantal opzichten langer dan dat.) Nadrukkelijk niet door migratie.

Nee, het doet gelukkig totaal niet ter zake dat er dagelijks een stroom mensen nederland binnenkomt die een beroep gaan en willen doen op zaken, waarvan de balans voor de eigen bevolking inmiddels aardig scheef is.

Tof dat we aan Brussel verkocht zijn

Mis echt een regering die voor de eigen bevolking op wil staan