Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Kerst avond is een slecht voorbeeldbest veel niet-miljonairs werken op kerst avond ..
Zou een winnaar van een miljoenen loterij het geld dan ook investeren in vastgoed? Als je t een maand op je rekening hebt staan, is er al een gedeelte naar de belasting denk?
Wat als je je huis verkoopt op je ouwe dag, en je hebt dan 3 ton op je rekening om je aanleunflat te betalen.. hoeveel moet je dan afdragen? Want dan ga je per jaar harder achteruit dan alleen je onderhouds/leefkosten.. dan kom je alsnog niet uit als je toch ineens 90 wordt..![]()
I have questions
Shadow0 schreef:ruitje schreef:Ik weet niet, maar in de top staan gewoon ondernemers die kneiterhard gewerkt hebben toch?
Claire Cavalho-Heineken is de dochter van Freddy Heineken, dus geerfd. (3 miljard bij het overlijjden van haar vader, volgens Wikipedia.) En ook: https://www.ftm.nl/tag/heineken. Er zijn rare dingen gebeurd en Heineken is ook gewoon gepusht, vanuit ons belastinggeld, in andere landen, in concurrentievervalsing en met een boel corruptie langs de lijnen.
En als je de geschiedenis van De Mol bekijkt, die is interessant maar ook hij heeft heel veel gekregen. Niet per se uit zijn eigen familie, maar zijn eerste bedrijf maakte 7 jaar verlies, en voor de meeste mensen is dat het einde omdat je dan dakloos bent zonder eten. Het is niet zijn harde werk dat hem daar voorbij bracht, maar de steun van anderen.
Ook speelt geluk een grote rol. Het is makkelijk om naar De Mol te kijken en daarin te zien hoe hij succesvol is, en dat dat bij elkaar hoort. Maar de mogelijkheid om zo'n stap te zetten komt door grote maatschappelijke veranderingen. Dat geldt bv ook voor Windows en daarna Google - er was een kleine opening en daaruit zijn ze als (bijna)-monopolist naar voren gekomen. Daar zijn maar heel weinig mogelijkheden voor, en dat is geluk. Er lopen voor John de Mol waarschijnlijk honderden anderen rond die net zo slim en net zo hardwerkend zijn, maar een jaar te laat op dezelfde plek waren. Hard werken maakt niet het verschil.
Verder zijn de bedrijven natuurlijk niet zo dat men zelf al het werk doet. Claire Cavalho-Heineken rijdt niet zelf de heftrucks rond, onderhoudt niet zelf de brouwvaten, regelt niet zelf de computers in en tapt niet zelf de biertjes op terrassen. Heel veel mensen werken hard, maar de meesten krijgen daar een beperkt salaris voor.Citaat:Niet dat ik vind dat ze niet meer kunnen bijdragen, maar doen alsof ze rijk zijn geworden zonder hard werken is gewoon niet waar.
Laat ik het duidelijker zeggen: ze hadden de positie vermoedelijk kunnen verspelen door erg domme dingen te doen, of gewoon niks te doen. Maar ze leveren niet 10.000x zoveel inspanning als een medewerker van hun eigen bedrijf. John de Mol werkt er beslist voor, maar ook hij is maar een mens, ook hij heeft maar 24 uur in een dag en er is niets wat 1 enkel mens kan doen dat zo belangrijk is dat het 1,5 miljard waard is terwijl andere mensen hun boodschappen niet kunnen betalen. Niets.
Cer schreef:Kerst avond is een slecht voorbeeldbest veel niet-miljonairs werken op kerst avond ..
Zou een winnaar van een miljoenen loterij het geld dan ook investeren in vastgoed? Als je t een maand op je rekening hebt staan, is er al een gedeelte naar de belasting denk?
Wat als je je huis verkoopt op je ouwe dag, en je hebt dan 3 ton op je rekening om je aanleunflat te betalen.. hoeveel moet je dan afdragen? Want dan ga je per jaar harder achteruit dan alleen je onderhouds/leefkosten.. dan kom je alsnog niet uit als je toch ineens 90 wordt..![]()
I have questions
Citaat:Ik zou niet met mezelf kunnen leven met een vermogen van 350 miljoen dus ik zou het nooit bereiken en niet willen bereiken. Ik zou het idee aan zoveel macht niet kunnen verdragen, het lijkt me verschrikkelijk. Mocht ik ooit een loterij winnen (en die kans is klein want ik gok niet uit mezelf) dan zou ik heel graag het grootste deel weggeven, meteen. Er is zoveel wat ik zou willen doen daarmee... maar ik zou het ook heel graag aan de maatschappij geven om het als maatschappij te besteden aan dingen die wij als maatschappij belangrijk vinden.
elnienjo schreef:Cer schreef:Kerst avond is een slecht voorbeeldbest veel niet-miljonairs werken op kerst avond ..
I have questions
Ik zei altijd dat ik nooit een huis wil in het buitenland als ik miljoenen zou winnen (je kunt immers probleemloos de wereld over reizen als je Nederland ff zat bent met zoveel geld), maar door de huidige situatie in de wereld zou ik het juist wél willen. Kansen spreiden en nog ergens een vertrouwde plek creeeren met huiselijkheid ver uit de buurt van Europa wat als een kaartenhuis in elkaar dreigt te storten.Citaat:Ik zou niet met mezelf kunnen leven met een vermogen van 350 miljoen dus ik zou het nooit bereiken en niet willen bereiken. Ik zou het idee aan zoveel macht niet kunnen verdragen, het lijkt me verschrikkelijk. Mocht ik ooit een loterij winnen (en die kans is klein want ik gok niet uit mezelf) dan zou ik heel graag het grootste deel weggeven, meteen. Er is zoveel wat ik zou willen doen daarmee... maar ik zou het ook heel graag aan de maatschappij geven om het als maatschappij te besteden aan dingen die wij als maatschappij belangrijk vinden.
Ik zou dan dingen doen zoals dat hotel in Alderbergen opkopen om een bejaardenfaciliteit van te maken en de omgeving vrij te houden van asielzoekers.
Flower033 schreef:Kun je je voorstellen dat jij ergens anders op de wereld misschien net zo welkom bent als asielzoekers in Nederland als Europa is ingestort?
snuffie123 schreef:Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.
i
BoktVerlaten schreef:Even een vraag…..
Wie van jullie wil zijn paard wegdoen (want luxe) en het bedrag wat je daar mee uitspaart aan minderbedeelden geven?
Wie van jullie weigert een toeslag (energie, huur, zorg, kind etc) omdat je, als je een beetje je best doet, het ook wel zonder kunt redden?
Wat mij opvalt is dat veel mensen vinden dat men solidair moet zijn met de armeren (meer nog dan ons belastingstelsel al geregeld heeft) maar dat dat nooit voor hen zelf geldt. Meer bijdragen…dat moet degene maar doen die rijker is….
Ik denk dat er in de maatschappij best van leaner en meaner bestuurd kan worden. Dan kunnen er gerichtere geldstromen naar inkomens van groepen die het verdienen (zorg etc.). Daarnaast mag er wel wat zorgvuldiger met overheidsgeld omgesprongen worden zodat echte armoede bestreden kan worden. Zolang er nog overheidsgeld naar prestigieuze projeceten en onderzoeksbureaus etc gaat, is de staat zo arm nog niet. Het geld gaat alleen niet altijd naar de juiste plekken. Armoede zou niet nodig hoeven te zijn in Nederland. Om dat te bestrijden is niet meer geld nodig maar wel betere prioriteiten en een adequaat landsbestuur.
fohadie schreef:snuffie123 schreef:Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.
i
Per maand of per jaar?
Deugenietje vind 3.000 erg veel, in haar ogen is het ook heel veel. Ze heeft een beperking dus inschatten van geld is wellicht wat lastiger.
Volgens sommigen in dit topic zijn mijn man en ik ook rijk en zouden we meer belasting moeten betalen. We sparen elke maand meer dan €1000 en houden ook veel over waardoor we regelmatig leuke dingen kunnen doen zoals uiteten en meer keer per jaar naar buitenland op vakantie kunnen. enz. Maar komt dit omdat er zoveel geld binnenkomt (ongeveer €5.000
per maand met twee personen) of door de keuzes die we maken?
Moeten wij extra belasting betalen omdat:
*We geen nieuwe vervuilers (lees kinderen) op de wereld zetten?
* We geen vervuilt vervoersmiddel hebben? ( Lees auto)
*We geen koophuis hebben?
*We geen paarden hebben?
Juist daardoor houden we geld over. Maar veel middeninkomens willen kinderen, een auto en een koophuis. Tja, je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
De lage inkomens kunnen er vaak weinig aan doen en zij zijn echt de pineut met alle prijsstijgingen. Gelukkig krijgen ze iets van compensatie voor de gasrekening, maar niet voor de boodschappen en andere dingen die duurder zijn geworden.
En dan heb je nog de groep die tussen wal en schip valt en nergens recht op hebben maar ook de rekeningen niet meer kunnen betalen. Die groep wordt steeds groter en daar maak ik me zorgen om.
fohadie schreef:snuffie123 schreef:Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.
i
Per maand of per jaar?
secricible schreef:Mwah, 8300 bruto per maand is toch een aardig bedrag vind ik. Dat is flink boven modaal, bijna het dubbele...
I have questions
Cer schreef:Tiggs schreef:Dat ligt aan hoe ze 'Box-3' belasten en daar is momenteel nogal gedoe over
Is er geen fonds oid voor? Hoe heet dat.. dat je het belastingvrij weg kan zetten om alleen te gebruiken voor levensonderhoud op je oude dag?