Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 02:33

BigOne schreef:
[ [url=m/7mUGFY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nh6PyG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even gekopieerd , de doelstellingen van het Economic Forum. Wanneer we dit voor elkaar krijgen is de asielcrisis wereldwijd ook meteen opgelost.
Dus lijkt me prima streven.

Je krijgt het alleen niet voor elkaar, en er gaat heel veel geld heen dat wij moeten betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 02:34

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
Dat lijstje houdt in dat het westen armer wordt. Wij gaan dus bloeden bij dat scenario.

Nee juist niet. Als je ervoor zorgt dat arme landen welvarender worden en op eigen benen kunnen staan dan hebben ze in de toekomst geen steun nodig, zijn er geen/minder vluchtelingen, en kunnen ze juist veel meer gaan bijdragen aan de welvaart in andere landen. In welvarende landen worden minder kinderen geboren, dus de wereldbevolking zal langzaam minder groeien tot zelfs krimpen, wat natuurlijk top is.
Maar elnienjo, zeg jij nu serieus dat je bewust andere landen arm wil houden omdat je denkt dat je het zelf dan beter hebt?? 8)7 Hoe egoïstisch kun je zijn..

Hoe welvarender andere landen worden hoe minder jij voor je euro kan doen. Het is leuk voor degenen die bovenaan de voedselketen staan die schathemeltje rijk worden van deze constructie. Maar waar je eerst als Nederlander met ca modaal inkomen toch een luxe leventje kon leiden, de wereld over kon reizen, een fatsoenlijk huis met tuin kan bezitten,zie ik dat in dit scenario niet gebeuren. Als je de standaard in de derde wereld opkrikt, betekent dat dat wij er flink op moeten inleveren. Niet de bazen van de grote bedrijven uiteraard, maar alles tot en met een paar keer modaal is de dupe. Auto's, kleding, mobieltjes, accu's, apparatuur en wat er ook maar uit Azië komt zal dan ook over de kop gaan wat prijzen betreft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 06:08

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
Dat lijstje houdt in dat het westen armer wordt. Wij gaan dus bloeden bij dat scenario.

Nee juist niet. Als je ervoor zorgt dat arme landen welvarender worden en op eigen benen kunnen staan dan hebben ze in de toekomst geen steun nodig, zijn er geen/minder vluchtelingen, en kunnen ze juist veel meer gaan bijdragen aan de welvaart in andere landen. In welvarende landen worden minder kinderen geboren, dus de wereldbevolking zal langzaam minder groeien tot zelfs krimpen, wat natuurlijk top is.
Maar elnienjo, zeg jij nu serieus dat je bewust andere landen arm wil houden omdat je denkt dat je het zelf dan beter hebt?? 8)7 Hoe egoïstisch kun je zijn..

We moeten ze arm houden, en kostte wat kost buiten Nederland houden door de grenzen dicht te gooien.
Elnienjo wil het asielzoekers probleem helemaal niet oplossen om asielzoekers te weren. In tegendeel, andere landen graag in de oliebol houden, maar wel voorkomen dat ze naar ons komen voor hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 06:15

secricible schreef:
We moeten ze arm houden, en kostte wat kost buiten Nederland houden door de grenzen dicht te gooien.
Elnienjo wil het asielzoekers probleem helemaal niet oplossen om asielzoekers te weren. In tegendeel, andere landen graag in de oliebol houden, maar wel voorkomen dat ze naar ons komen voor hulp.

Ze durft het tenminste "hardop" te zeggen terwijl de rest heerlijk zonnepanelen, elektrische auto's en mobiele telefoons koopt gemaakt met kinderarbeid en slavenarbeid en doet alsof ze zo goed zijn omdat ze bereid zijn buitenlanders het land binnen te laten zolang ze maar niet bij hun in de buurt komen wonen of ze zelf moeite krijgen met het aankopen van hun luxe goederen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 06:17

Applausje voor elnienjo dan maar *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:42

elnienjo schreef:

Als we ons hier niet langer alleen maar meer zouden blindstaren op het BNP maar ook de eigen welvaart eerlijker zouden verdelen dan zou dat nog helemaal zo slecht niet zijn.

Elisa2

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:08

Ik vind dat lijstje helemaal zo gek nog niet klinken...denk alleen dat het realistisch gezien niet mogelijk is en niet zo werkt in de wereld. Dan moeten er eerst inderdaad andere zaken opgelost worden, ik zou liever zien dat er geinvesteerd wordt in de armere landen leefbaarder te krijgen en daar het bewustzijn en de kennis te vergroten zodat de problemen daar opgelost kunnen worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:12

Elisa2 schreef:
Ik vind dat lijstje helemaal zo gek nog niet klinken...denk alleen dat het realistisch gezien niet mogelijk is en niet zo werkt in de wereld. Dan moeten er eerst inderdaad andere zaken opgelost worden, ik zou liever zien dat er geinvesteerd wordt in de armere landen leefbaarder te krijgen en daar het bewustzijn en de kennis te vergroten zodat de problemen daar opgelost kunnen worden.

Dat begint ermee de corruptie daar aan te pakken.
Als het puur geldkwesties zijn dan had er toch met alle miljarden die er al aan ontwikkelingshulp uitgegeven zijn meer voor elkaar geweest moeten zijn?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 09:13

Het lukt ons niet eens om corruptie in bijv. Italie aan te pakken, hoe wil je dat dan doen in Afrika?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:14

Goeie vraag, als iemand daar een concreet antwoord op zou hebben was er vast al eea opgelost.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:46

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:54

Geweldig _O- _O- Gecoyboyt ook _O-

Van Kooten en De Bie waren sowieso hun tijd ver vooruit. Ik vond deze ook altijd briljant en volgens sommigen hier zou het nog steeds zo moeten zijn ;)

https://www.youtube.com/watch?v=K0lg9KchCqQ

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:20

Heel eerlijk imandra, ik ben hier absoluut niet om haat te zaaien of wat dan ook, en ik vind het zoals ik eerder schreef heel boeiend om deze discussie te lezen. Echter suggereert je := smiley voor mij al enige neerbuigendheid in relatie tot mijn opmerking. Het is een interpretatie, dat weet ik, maar ik vind het wel jammer. Zonder smiley was het voor mij heel anders overgekomen.

8nnemiek schreef:
Complotdenkers en het WEF :') De theorieën die ze verzinnen rondom het WEF zijn zo bizar dat het bijna grappig is. Maar als je iemand vraagt om het uit te leggen zijn ze stil of moet je maar ‘zelf onderzoek doen’ :')
Super eng ook, een club die de wereld iets beter wil maken :+

Dit vind ik ook een ontzettend trieste reactie. Ik had nog niet gereageerd en ben best bereid om uit te leggen wat de ideeën van het WEF zijn. Ook prima om daarover in discussie te gaan. Ik vind het best wel stom overkomen van je dat je op zo'n neerbuigende toon hierover iets plaatst. Je bestempelt degenen die reageerden op imandra ook meteen als complotdenkers. Doe gewoon normaal, het is een normale discussie op een normaal forum.

Maar goed. Ik weet dat het WEF op papier hele goede standpunten heeft, maar anderzijds vind ik het te rooskleurig voor wat haalbaar is in onze wereld. Zijn dit niet doelen waar men al zolang als de mensheid bestaat stappen in probeert te zetten?
Als ik kijk naar de manier waarop zij deze doelen willen nastreven, ben ik wat huiverig voor een dubbele agenda, ja. Ze kijken veel af van de samenleving in China en ik zou daar niet in willen leven. Ik ben best bang voor een vorm van communisme en sta daar niet achter.
Verder ben ik het - hoe naar ook - eens met elnienjo en tamary. Je krijgt dat prachtige lijstje van doelen van het WEF nooit voor elkaar zonder het westerse leven wat wij leiden naar beneden te halen. En eerlijk? Als het om iedereen als individu gaat, willen we uiteindelijk allemaal niets inleveren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:29

loriene schreef:
8nnemiek schreef:

Wanneer je zulks voorelkaar wilt krijgen zul je eerst de corruptie in veel arme landen moeten bestrijden.
Hulp in arme landen is al zo lang aan de gang.Meeste geld komt niet eens bij de arme bevolking.
Dat gaat je niet lukken.

Ik geef toe dat corruptie een groot probleem is, maar het wringt wel.

Veel landen zijn afhankelijk gemaakt,
en veel "ontwikkelingshulp" is gericht op het rijk blijven van rijke landen.

(Voorbeeld: iemand vond 'dat er in Afrika meer gefietst moest worden'. Geen stom idee.
Een integer mens gaat dan praten met de fietsenfabriek in Zambia. (Als ik mij het land goed herinner :o.)
Nee, er werden dure Batavaussen gekocht,
meneer KLM verdiende er ook nog wat aan
fietsen gratis uitgedeeld in Gambia
fietsenfabriek failliet
... en de Batavaussen waren al nooit gebouwd voor niet- Nederlandse omstandigheden, dus die waren na een tijdje allemaal kapot.
Hoezo corruptie?)

Veel zinniger: schaf de tariefmuren af, zodat de arm gemaakte/ gehouden landen daadwerkelijk een kans hebben op economische zelfstandigheid.
Een land waar de middenklasse economisch succes heeft, kan de corruptie succesvol aanpakken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:50

Denk dat die corruptie een beetje in de cultuur verweven zit eigenlijk…

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:59

Er werd vroeger op de lagere school al steevast geld opgehaald voor arme landen in Afrika, dat is toch al zo’n 55 jaar geleden voor mij.
Die regeringen zijn zo corrupt, ze zwemmen zelf in het geld en het volk krijgt niets van al dat geschonken geld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:32

janderegelaa schreef:

... de Nederlandse cultuur ? O:)
(We zeggen ontwikkelingshulp, we verrijken onszelf en slopen goede Afrikaanse initiatieven...)

En ik ben niet tegen 'geld ophalen', het idee dat dat geld rechtstreeks bij de corrupte regering terecht komt vind ik wat raar.

Aan de andere kant: Afrika hangt niet aan elkaar van zielige stakkerds die onze 'liefdadigheid' keihard nodig hebben.
(Wat maar goed is ook, zie bovengenoemd voorbeeld.)
Als wij de tariefmuren zouden afschaffen, krijgt Afrika een eerlijke kans - die kans die wij hen nu ont-houden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:49

Hoeveel geld is er toen niet opgehaald na de tsunami waar maar een fractie van bij de bewoners terecht is gekomen? Idem bij de landen in Afrika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:59

chanicha schreef:
Er werd vroeger op de lagere school al steevast geld opgehaald voor arme landen in Afrika, dat is toch al zo’n 55 jaar geleden voor mij.
Die regeringen zijn zo corrupt, ze zwemmen zelf in het geld en het volk krijgt niets van al dat geschonken geld.

Ik kan me Usa for Africa en Band Aid nog herinneren halverwege de jaren 80 voor hongersnood in Afrika, de reclames voor hongersnood in Afrika zijn nog dagelijks op tv. Dus heeft het geholpen vraag ik me dan af, uiteindelijk wil je toch dat men dat zelf kan oppakken in plaats van altijd afhankelijk blijven van giften.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 22:17

chanicha schreef:
Hoeveel geld is er toen niet opgehaald na de tsunami waar maar een fractie van bij de bewoners terecht is gekomen? Idem bij de landen in Afrika.

Het meeste geld komt gewoon in de zakken van de leiders van die NGOtjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:25

Mindim schreef:
chanicha schreef:

Ik kan me Usa for Africa en Band Aid nog herinneren halverwege de jaren 80 voor hongersnood in Afrika, de reclames voor hongersnood in Afrika zijn nog dagelijks op tv. Dus heeft het geholpen vraag ik me dan af, uiteindelijk wil je toch dat men dat zelf kan oppakken in plaats van altijd afhankelijk blijven van giften.

???
Hongersnood betekent noodhulp.

Wezenlijk iets anders dan de officiële bedoeling van ontwikkelingshulp.

En ja: Band Aid heeft wel degelijk geholpen, in de zin dat er mensenlevens gered zijn.

Ondertussen rukken de woestijnen op,
- Afrika wordt harder dan Europa geraakt door klimaatverandering, dus kijk maar naar de verdrietige bomen in Nederland en realiseer je dat de oogst daar mislukt.

En behalve hulp in de vorm van bomen planten (met wat simpele technieken kun je de overlevingskans van de boom flink verhogen)
doen we er ook goed aan om simpelweg te doen wat wij beloofd hebben:
het accoord van Parijs naleven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:48

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:

... de Nederlandse cultuur ? O:)
(We zeggen ontwikkelingshulp, we verrijken onszelf en slopen goede Afrikaanse initiatieven...)

En ik ben niet tegen 'geld ophalen', het idee dat dat geld rechtstreeks bij de corrupte regering terecht komt vind ik wat raar.

Aan de andere kant: Afrika hangt niet aan elkaar van zielige stakkerds die onze 'liefdadigheid' keihard nodig hebben.
(Wat maar goed is ook, zie bovengenoemd voorbeeld.)
Als wij de tariefmuren zouden afschaffen, krijgt Afrika een eerlijke kans - die kans die wij hen nu ont-houden.

Wat produceren ze dan in het continent Afrika dat wij tegen houden met een tariefmuur?! En dan zou dan ook nog een produkt moeten zijn wat we zelf niet produceren. Onze binnenlandse markt moet namelijk ook beschermd worden. Maar bananen ofzo zou ik wel snappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:55

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 22:59

janderegelaa schreef:
Wat produceren ze dan in het continent Afrika dat wij tegen houden met een tariefmuur?! En dan zou dan ook nog een produkt moeten zijn wat we zelf niet produceren. Onze binnenlandse markt moet namelijk ook beschermd worden. Maar bananen ofzo zou ik wel snappen.

Volgens mij importeren we veel bananen uit Costa Rica ofzo, in elk geval Zuidelijk Amerika. Of van de Canarische eilanden, maar da's Europa.