Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:13

Eigenlijk vind het stiekum niet erg als we het als maatschappij weer wat minder „aan“ staan de hele tijd. De doorsnee klant die een helpdesk belt kan meestal wel gewoon even tot de volgende ochtend wachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:26

Sizzle schreef:
Ik zag toevallig twee weken geleden dat het aantal koffie tentjes dit jaar verdubbeld is.
Stiekum vroeg ik me of het niet handiger was om bij elkaar te werken ipv nog meer tekort creeeren.

Wat trouwens in NL inmiddels ondenkbaar zou zijn waarschijnlijk maar waar ik inmiddels aan gewend ben is dat Zwitserse restaurants sowieso vaak op zondag dicht zijn. 2-3 dagen per week dicht is zeker in de dorpen nog steeds normaal, net als dat de supermarkt om 6 uur dicht gaat.
Misschien moet de 24/7 maatschappij ook weer eens een stapje terug doen. Ikea is ook vast begonnen met uren reductie zag ik.

Ik zou het niet eens erg vinden. Even wennen, maar meer niet.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:47

Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat we weer een stapje terug moeten doen. 24/7 open lukt niet meer en misschien moeten we dat ook niet meer willen.

Ook met de pakket bezorging bijvoorbeeld. 'vroeger' kreeg je het ook niet gelijk de volgende dag. Dat overleefden we ook. Iets meer plannen maar prima te doen. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:46

Ik zou met pakket bezorging zelfs graag de keuze willen hebben. "Mag ergens volgende week ook wel" is doorgaans nergens een optie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:49

Marije_jiplover schreef:
Ik zou met pakket bezorging zelfs graag de keuze willen hebben. "Mag ergens volgende week ook wel" is doorgaans nergens een optie.

Ja precies, dat je een bezorgmoment kan uitkiezen een paar dagen later zou ideaal zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:09

Marije_jiplover schreef:

Libris heeft die optie :j

Als ik via de website een boek bestel bij mijn lokale boekwinkel (aangesloten bij Libris dus), dan kan ik kiezen voor de optie dat het weinig haast heeft. Dan wordt het door een fietskoerier (lees: een medewerker van de winkel) bezorgd op een moment dat het de boekwinkel past. Dat is weleens aan het eind van dezelfde dag geweest (ik had toen 's morgens besteld), maar zover ik me kan herinneren heeft het nooit langer dan twee dagen geduurd. Mij maakt het niet uit, ik werk toch veel vanuit huis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:27

Karin schreef:
Marije_jiplover schreef:

Libris heeft die optie :j

Als ik via de website een boek bestel bij mijn lokale boekwinkel (aangesloten bij Libris dus), dan kan ik kiezen voor de optie dat het weinig haast heeft. Dan wordt het door een fietskoerier (lees: een medewerker van de winkel) bezorgd op een moment dat het de boekwinkel past. Dat is weleens aan het eind van dezelfde dag geweest (ik had toen 's morgens besteld), maar zover ik me kan herinneren heeft het nooit langer dan twee dagen geduurd. Mij maakt het niet uit, ik werk toch veel vanuit huis.

Klopt! Maar alleen als je in een stad zit met een aangesloten boekhandel volgens mij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:35

Dat zou ik ook wel prettig vinden. Ik hoef heel veel dingen niet persee de volgende dag.

Ik werk overigens in de zorg, de forensische psychiatrie maar hier geen tekorten. Ik heb geen dienst extra gewerkt, ging zelfs met plus uren de zomer in en met min uren de zomer uit. Met vacatures hebben we vaak nog wel keuze en zijn die zo opgevuld

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:37

Marije_jiplover schreef:

Best veel shops hebben die optie tegenwoordig! Vaak bij bol.com of IKEA bijvoorbeeld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:37

Tiggs schreef:
Klopt! Maar alleen als je in een stad zit met een aangesloten boekhandel volgens mij.

Even teruggezocht: ik heb vorig jaar een boek besteld voor mijn zusje en dat heb ik direct bij haar laten bezorgen. In haar woonplaats zit geen Libris-boekhandel, in de naastgelegen gemeente wel. Ik heb het boek daar toen besteld met 'vertraagde bezorging' en dat was mogelijk. Ik weet niet meer of het veel langer duurde dan bij mij, maar ik kan me zo voorstellen dat ze wat pakketjes opsparen per buurgemeente en dat die dan eens per week worden bezorgd (ik noem maar wat). Voor iets wat geen spoed heeft vind ik dat een uitstekende optie :j

Overigens zag ik vanochtend een draadje over dit onderwerp langskomen bij The Best Social Media (specifiek gericht aan bol.com): https://www.thebestsocial.media/nl/bol-milieu-pakket/

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:41

Karin schreef:
Tiggs schreef:

Even teruggezocht: ik heb vorig jaar een boek besteld voor mijn zusje en dat heb ik direct bij haar laten bezorgen. In haar woonplaats zit geen Libris-boekhandel, in de naastgelegen gemeente wel. Ik heb het boek daar toen besteld met 'vertraagde bezorging' en dat was mogelijk. Ik weet niet meer of het veel langer duurde dan bij mij, maar ik kan me zo voorstellen dat ze wat pakketjes opsparen per buurgemeente en dat die dan eens per week worden bezorgd (ik noem maar wat). Voor iets wat geen spoed heeft vind ik dat een uitstekende optie :j

Overigens zag ik vanochtend een draadje over dit onderwerp langskomen bij The Best Social Media (specifiek gericht aan bol.com): https://www.thebestsocial.media/nl/bol-milieu-pakket/

Oh dan kijk ik daar ook nog eens naar! Ik werk in Utrecht en daar heb ik weleens voor die optie gekozen inderdaad, bij Broese.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:05

Tiggs schreef:
Oh dan kijk ik daar ook nog eens naar! Ik werk in Utrecht en daar heb ik weleens voor die optie gekozen inderdaad, bij Broese.

Broese <3 Op de website van Broese staat overigens dit:

Citaat:
Woont u in de stad Utrecht dan bezorgen wij ook per fiets. Vink dan de optie 'geen haast' aan en onze boekverkopers komen uw bestelling op de fiets bij u bezorgen. Nieuw: ons bezorggebied is uitgebreid naar de hele stad Utrecht, inclusief Vleuten en De Meern (zie de postcodelijst op de kaart onderaan deze pagina).

'Geen haast' heet die optie idd bij Libris. Bij boekhandels in kleinere gemeenten kan ik me voorstellen dat buurgemeenten op die manier worden meegenomen in het bezorggebied.

Ik heb ook weleens iets besteld bij IKEA en Coolblue wat vervolgens met een fietskoerier aan huis werd bezorgd. Geen idee meer of ik toen specifiek heb gekozen voor 'geen haast' of 'groene bezorging', maar dat vind ik sowieso wel een mooie ontwikkeling.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:35

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:54

Biks2 schreef:
https://nos.nl/artikel/2443630-nieuw-zo ... er-stijgen

Er was toch personeelstekort in de zorg, en nu mag het aantal werkenden in de zorg niet meer toenemen? Omdat het anders te duur wordt.. Klinkt als de omgekeerde wereld?

Daar had onze bestuurder van ons verpleeghuis het ook pas over.
Het is niet meer te betalen, het moet anders.
Verzorgenden moeten taken skippen, bij opname met familie overleggen wat hun kunnen doen.
Opname betekent niet meer iemand wegbrengen en dat dan alles voor diegene wordt gedaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:55

Biks2 schreef:

Er was toch personeelstekort in de zorg, en nu mag het aantal werkenden in de zorg niet meer toenemen? Omdat het anders te duur wordt.. Klinkt als de omgekeerde wereld?

En het aantal inwoners van Nederland blijft jaarlijks met vele duizenden toenemen. Hoe willen ze dat bolwerken? We worden in rap tempo een derdewereldland als het zo doorgaat!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 13:08

elnienjo schreef:
Biks2 schreef:

En het aantal inwoners van Nederland blijft jaarlijks met vele duizenden toenemen. Hoe willen ze dat bolwerken? We worden in rap tempo een derdewereldland als het zo doorgaat!

Wat ik hier net boven schreef, we moeten anders gaan werken. Niet dat dit het er leuker op maakt.
Maar het wordt geen 3e wereld land, mensen moeten accepteren dat niet automatisch alles maar wordt gedaan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-09-22 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:11

Barbet schreef:
Biks2 schreef:

Daar had onze bestuurder van ons verpleeghuis het ook pas over.
Het is niet meer te betalen, het moet anders.
Verzorgenden moeten taken skippen, bij opname met familie overleggen wat hun kunnen doen.
Opname betekent niet meer iemand wegbrengen en dat dan alles voor diegene wordt gedaan.

Dat kan een goed idee zijn, al wordt het dan mogelijk dat andere mensen (de familie van de patiënt) minder moeten gaan werken om hun bijdrage te leveren in de zorg.
Dit maakt weer dat er minder verdiend kan worden (voor de werknemer zelf maar ook voor de bedrijven), lijkt me dus ook onwenselijk voor de economie en minder geld in het laatje.. Vind het dus nog steeds best onlogisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:27

Barbet schreef:
Wat ik hier net boven schreef, we moeten anders gaan werken. Niet dat dit het er leuker op maakt.
Maar het wordt geen 3e wereld land, mensen moeten accepteren dat niet automatisch alles maar wordt gedaan.

Ik ken eigenlijk niemand die te maken heeft met langdurige zorg en dan denkt dat automatisch alles maar wordt gedaan. Dat speelt totaal niet.
En het zorgsysteem afbreken tot het vooral weer neerkomt op de familie (en je kunt dus ook maar beter voldoende kinderen nemen zodat je uberhaupt familie hebt die voor je kan zorgen) klinkt eigenlijk best wel als derde wereld.

(Wist je trouwens dat ondanks de inflatie en de problemen, onze economie flink is gegroeid? We kunnen dus best meer besteden aan zorg. We kunnen best meer mensen aannemen om in de zorg te werken.
Zie bv https://twitter.com/Mirjam_de_Rijk/stat ... 6534089728 )

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:50

Waarom ervan uitgaan dat er familie is die kan of wil zorgen? Ook een beetje apart.... Niet iedereen heeft of wil kinderen of hebben goed contact met de kinderen. Mijn vriend gaat echt zijn moeder niet verzorgen hoor.

Denk wel dat er in de zorg zoveel onnodige administratieve handelingen worden verricht dat daar zeker winst te behalen valt. Ook te veel managers waar in gesneden kan worden. Maar ik vrees voor de werkdruk voor alle mensen in de zorg. Zonde. Ik hoop maar dat ik lang gezond blijf en dan in 1 keer dood neerval.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:56

Ik denk dat er vooral een aantal management lagen weg moeten.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:57

Klopt. Lijkt me dat de prioriteiten gewoon verkeerd liggen in het land. Wanneer zou hier eens verandering in komen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:48

Er zijn al veel management lagen weg en zelfsturende teams die naast de enorme werkdruk ook nog eens zelf alle randzaken moeten gaan regelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:41

En alle zzpers. Die verdienen een hoop geld en kost de zorg bakken met geld

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:49

Vooral die voorspelbare, langzame, niet-alles-los-verpakt-en-zo-snel-mogelijk-de-deur-uit bezorgoptie zou heel fijn zijn. En dat bedrijven daar dan ook naar luisteren. Zo had ik laatst wat bij Amazon besteld (I know, I know, maar dat was de enige mogelijkheid dus vooruit) en expliciet de optie aangevinkt dat alles in 1 pakket mocht worden bezorgd, ook als dat langer zou duren.

Krijg ik een uur later een mailtje: 'Verrassing! We hebben deel 1 van je pakket alvast verstuurd, zodat je het sneller in huis hebt!'

Ja, dat schiet dus niet op :+ En pakketje 1 en 2 kwamen de volgende dag ook nog met dezelfde bezorger mee, dus die haast was echt helemaal nergens voor nodig :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:18

Jester_ schreef:
En alle zzpers. Die verdienen een hoop geld en kost de zorg bakken met geld

Misschien tijd om zzp'ers te verbieden en met vaste contracten te gaan werken in de zorg. Nu krijgen zzp'ers meer geld en betere werktijden terwijl dat juist andersom zou moeten zijn. Vaste contracten met goede arbeidsvoorwaarden zorgt voor meer loyaliteit en betrokkenheid.