Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:29

Phonix schreef:
Ik kom zelf uit Noorwegen, dus dan valt die land voor je af denk ik. Meerderen van mij vriendinnen hebben abortus gedaan omdat ze kon en wilde niet kinderen op die leeftijd. Later hebben ze wel kinderen gekregen die allemaal liefdevol opgroeit.

Overigens vind ík dat er een fundamenteel verschil zit tussen abortus als anticonceptie en een uitzonderlijke medische ingreep wanneer anticonceptie en morning after niet gewerkt hebben.
Opvoeding, educatie en laagdrempelige beschikbaarheid van anticonceptie zijn het stréven; niet recht op abortus; dat is imo een noodoplossing.
Maar goed, dat is ook een glijdende schaal.

Citaat:
Ik snap überhaupt niet zo goed waarom jij denkt dat jij en jouw gemeenschap kan beslissen over mijn keuzes en lichaam. Ik bemoei me ook niet met jouw religie.

Oeps.
Dat geldt met vaccineren en het beperken van de huwelijksmogelijkheden om er twee te noemen net zo goed.
Zoals ik net aanstip is het in Ierland met echtscheiden nog steeds een zeer relatieve ´vrijheid´ en het gelijke sex huwelijk nog niet geregeld! Dat is EU >;) :roll:
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-06-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:30

Huertecilla schreef:
Phonix schreef:
Ik kom zelf uit Noorwegen, dus dan valt die land voor je af denk ik. Meerderen van mij vriendinnen hebben abortus gedaan omdat ze kon en wilde niet kinderen op die leeftijd. Later hebben ze wel kinderen gekregen die allemaal liefdevol opgroeit.

Overigens vind ík dat er een fundamenteel verschil zit tussen abortus als anticonceptie en een uitzonderlijk ingreep wanner anticoncepte en mornig after niet gewerkt hebben.
Maar goed, dat is ook een glijdende schaal.

Citaat:
Ik snap überhaupt niet zo goed waarom jij denkt dat jij en jouw gemeenschap kan beslissen over mijn keuzes en lichaam. Ik bemoei me ook niet met jouw religie.

Oeps.
Dat geldt met vaccineren en het beperken van de huwelijksmogelijkheden om er twee te noemen net zo goed.
Zoals ik net aanstip is het in Ierland met echtscheiden nog steeds een zeer relatieve ´vrijheid´ en het gelijke sex huwelijk nog niet geregeld! Dat is EU >;) :roll:

Abortus is per definitie geen anticonceptie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:32

_San87_ schreef:

Klopt. Is na het feit. Daarom is het imo ook fundamenteel anders, een noodrem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:33

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Voor de meeste vrouwen is het dat ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:45

_San87_ schreef:
Huertecilla schreef:

Voor de meeste vrouwen is het dat ook.

Indien het minder vrouwen zou betreffen; nihil aantal, zou het geen politiek heikel punt hoeven zijn. Ís het dat in Europa ook veel minder.
Zelfs hier in het katholieke Spanje kan met 16 een vrouw zonder toestemming van de ouders om een abortus naar een arts gaan en die mag de ouders niet op de hoogte stellen.
Overigens zijn het met afstand de religieuze (oudere) vrouwen welke de harde kern tegen anticoncepte/abortus zijn.

Nederland is hier echt een lichtend voorbeeld in, met een superlaag % ongewenste (tiener)zwangerschappen ook al zou het ook daar minder moeten/kunnen zijn.
In de VS gaat het echt om een heel andere orde van grootte omdat opleiding/voorlichting/beschibaarheid mbt anticonceptie dat ook zijn. Imo is dat allemaal bewust overheidsbeleid :r

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:49

Huertecilla schreef:
Dovahkiin schreef:
Precies dit! Daarbij vind ik het extra triest dat deze situatie er niet voor zorgt dat de abortussen stoppen, want die blijven waarschijnlijk gewoon doorgaan maar niet langer onder goede medische begeleiding. :(

Je hebt helemáál gelijk. Criminaliseren maakt het alleen maar minder zichtbaar, Wederom is inzicht schaars.

De vrouwenbeweging in Spanje is op nationaal regeringsniveau een heel eind, want met steun van de kerk, met het nog verder verbieden, criminaliseren van prostitutie.
Maak het verdorie legaal. Creeer een beroepscategorie in het systeen; belasting/zorg. Wederom recht op zelfbeschikking. Geef vrouwen wettelijk dat recht!
Maar de zelfaangenomen hogere moraal van een club gegoede burgervrouwen over vrouwonterend maakt dat onder de politiek correcte vlag van feminisme geen vrouw daar voor mág kiezen met alle negatieve gevolgen van het gewoon doorgaan in de criminaliteit.

@Dovahkinn het zo tegen mannen ageren is een beetje :roll: Vrouwen kunnen ook aan de prikpil toch? Het is een veel groter FUNDAMENTEEL probleem als die er niet is, als ze daar geen toegang toe hebben vanwege illegaal of geen geld en het verbieden staat al op de rol.
Dit schrappen van het abortusrecht heeft een context van een enorm rijk land waar het overgrote deel van de bevolking minder rechten heeft dan in een modaal derde wereld land.
Dat heeft álles te maken met de kloof tussen rijk en arm. Arm verdient dat geld voor de rijken en hoe minder rechten hoe meer winst
:)*
Dat is een otwikkeling waar wij hier, nú ook en wel versneld mee te maken hebben. Dat gaat nog heel ingrijpende gevolgen hebben voor onze individuele rechten incl. die van vrouwen want uiteindelijk baren die de toekomstige werkende bevolking.

Waar richt ik al mijn pijlen op mannen? >;) Ik benoem presidenten, en ja dat zijn tot nu toe alleen nog maar mannen geweest. Maar daarmee bedoel ik niet te zeggen dat alle mannen daarom de oorzaak zijn.

Het dik gedrukte ben ik dan ook mee eens. Amerika staat door veel zaken niet veel hoger dan zo'n derde wereldland. Al lijken ze zelf te denken dat ze bovenaan staan. Zoals ik er naar kijk zit een van de grootste oorzaken hiervan in de tweedeling tussen republikein en democraat. Ik mis een derde (of zelfs vierde of vijfde) partij die dat zwart-wit kan veranderen in meer grijs.

Phonix

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:10

Huertecilla, I’m vindt niet dat je vaccinatie met dit moet mengen. Ik kan ziek worden als jij niet de vaccinatie neemt. Terwijl jij niet ziek wordt als ik een abortus doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:16

Dovahkiin schreef:
Waar richt ik al mijn pijlen op mannen? >;)

Er zijn verschillende ongenuanceerde generaliserende opmerkingen tegen mannen als hierin schuldigen voorbij gekomen. Geen excuus voor verkeerd aanspreken dus sorry als ik dat onterecht naar jou doe.

Even een algemene opmerking aan de vrouwen hier; voed je dochter en zonen hierin zélf goed op. Zorg zelf voor laagdrempelige beschikbaarheid van anticonceptie. Dat is in eerste en grootste verantwoordelijkheid die van de ouders. De overheid dient een kader te scheppen waarin de ouders dat kúnnen en er in ondersteund worden.

In míjn ogen is het een overheidstaak om de religie enigzins te beteugelen door voorlichting aan de religieuze jeugd. Dat vind ik ook mbt godsdienst in het onderwijs.
Het ontbreken van kennis dat er perspectief ís, leidt tot extremisme wat de overheid later weer met sociale problemen opzadelt.
Dat is imo weer een onderdeel op het recht van beslissingvrijheid. Door het onthouden van informatie ontzeg je keuzemogelijkheden. Dat is dus géén beperking van godsdienstvrijheid. Kies wat je wil geloven op basis van meer dan herspoeling.

Maar goed, terug naar de VS en abortus, naar het respect voor het leven van het ongeboren kind, de met afstand grootste wapenindustrie en een eeuw altijd wel érgens oorlog voeren in een ánder land.
De door de VS rondgeschoten depleted uranium kogels in het midden oosten / afghanistan schaden heel wat meer ongeboren en geboren kinderen dan abortus -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:24

Phonix schreef:
Huertecilla, I’m vindt niet dat je vaccinatie met dit moet mengen. Ik kan ziek worden als jij niet de vaccinatie neemt. Terwijl jij niet ziek wordt als ik een abortus doen.

Jij kan mij dóódrijden als jij in je auto stapt.

Allemaal glijdende schaal.

Overigens heb ik me laten vaccineren, incl. booster. Ben niet tegen vaccineren, wel tegen het chanteren, defacto opleggen en de misleidende ´voorlichting´. Dat laatste is het ontzeggen van een keuze door manipulatie van de motivering.
Of je nu voor of tegen het ´verplichte´ vaccineren bent is mijn punt niet. Het gaat er om dat het een héél goed voorbeeld is van de glijdende schaal. Een beter is er niet omdat de verdeling provax en prolife zo .... wonderlijk, imo puur hypocriet is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 20:00

Hoezo is autorijden een goed voorbeeld volgens jou? We hebben daarbij niet voor niks regels, opgelegd door de overheid. Zoals verkeersregels, rijbewijs, minimale leeftijd. In hoeverre zou dat een glijdende schaal zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:46

IMANDRA schreef:
Hoezo is autorijden een goed voorbeeld volgens jou? We hebben daarbij niet voor niks regels, opgelegd door de overheid. Zoals verkeersregels, rijbewijs, minimale leeftijd. In hoeverre zou dat een glijdende schaal zijn?

Je haalt hoéveel dingen door elkaar? Kijk nog maar eens naar de risicobeslissing voor anderen mbt vaccineren en in de auto stappen.

Als je dat niet :)* dan tant pis. Waar geen wil is is het als paarlen voor de zwijnen, stenen in drijfzand gooien. Ik ga een terras opzoeken. Glas wijn, glas bubbelwater en tapas. Vriendin rijdt.
Jullie ook een fijne avond.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:28

Nou, narcissism is ook een probleem in het huidige gemeenschap. Misschien is het jij dat het niet snapt.

Hopelijk lost het wijntje het op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 22:24

Phonix schreef:
Nou, narcissism is ook een probleem in het huidige gemeenschap. Misschien is het jij dat het niet snapt.

Hopelijk lost het wijntje het op.

Dit ja. HC JIJ haalt autorijden aan en zegt dat het een glijdende schaal is. Als ik blijkbaar “zoveel dingen” door elkaar haal (terwijl ik enkel aangeef dat juist omdat je iemand kan doodrijden er regels -overheidsingrijpen- aan het autorijden verbonden zitten zodat jouw keuze om dat te doen zo min mogelijk directe invloed op de gezondheid van anderen heeft) dan zal jij duidelijker moeten zijn in hoe jij je statement bedoelt.

Ik word er eerlijk gezegd ook nogal moe van dat je continu vaccinatie erbij haalt. Dit topic gaat over het verbod op abortus wat nu in meerdere Staten in Amerika is ingesteld. De rechten die je daarmee als vrouw kwijt raakt.

Vaccinatie heeft daar niks mee te maken want in NL (en Spanje voor zover ik weet) is NOOIT verplichting geweest en dus is je keuzevrijheid nooit aangetast. Je hebt enkel de consequenties van je keuze moeten ondergaan. Maar de keuzevrijheid om die specifieke keuze te maken had je.

Als je nog meer wil klagen over vaccinaties stel ik voor dat je lekker verhuist naar een van de Covid topics die er zijn, in plaats van elk mogelijk haakje zoeken die onzin in een discussie in te brengen waar die niks mee te maken heeft.

ANYHOW. Ontopic. Weet iemand of bijv. Biden iets van plan is om dit aan te vechten? Een national health emergency bijv?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:31

Voor zover ik heb gehoord/ gelezen kan Biden dit niet aanvechten vanwege de ongelijkheid in de SC en volgens mij ook de senaat. Daardoor zal hij nooit de meerderheid krijgen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:06

Om te janken. Wtf zeg jij over mijn buik.

Nog 8 ja stemmers ook.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:07

Swah schreef:

Nog 8 ja stemmers ook.

Zou graag willen weten wie die 8 ja stemmers zijn... Die houden zich namelijk nu ongelofelijk stil. Nu opeens te bang?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:12

Zo schijnheilig zijn ze dan weer dat ze niks durven te zeggen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:41

Marjo schreef:
elnienjo schreef:
Maar iemand die niet zwanger wil worden gebruikt toch anticonceptie waardoor dat niet op gaat?

Sexuele voorlichting is een groot taboe in de Staten. Dat gebeurt lang niet zo uitgebreid als hier. Daardoor zullen veel meisjes niet weten hoe ze aan anticonceptie moeten komen, of ze zijn te beschaamd om erom te vragen.

Daarbij wordt de pil niet vergoed. Kun je het niet betalen? Jammer dan. Dan moet je dus maar hopen dat de man een condoom wil dragen.

Sex is een taboe, maar kinderen experimenteren toch.

En dan heb je het nog niet eens over het groot aantal verkrachtingen.

Helaas wordt in Nederland anticonceptie ook niet vergoed. Wel bij jonge meiden tot 21 jaar, maar daarboven moet je hem ook zelf betalen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:49

Sannens schreef:
Marjo schreef:

Sexuele voorlichting is een groot taboe in de Staten. Dat gebeurt lang niet zo uitgebreid als hier. Daardoor zullen veel meisjes niet weten hoe ze aan anticonceptie moeten komen, of ze zijn te beschaamd om erom te vragen.

Daarbij wordt de pil niet vergoed. Kun je het niet betalen? Jammer dan. Dan moet je dus maar hopen dat de man een condoom wil dragen.

Sex is een taboe, maar kinderen experimenteren toch.

En dan heb je het nog niet eens over het groot aantal verkrachtingen.

Helaas wordt in Nederland anticonceptie ook niet vergoed. Wel bij jonge meiden tot 21 jaar, maar daarboven moet je hem ook zelf betalen.

Even gekopieerd van independer:

Citaat:
Vergoeding anticonceptie 21 jaar en ouder
Ben je ouder dan 21 jaar? Dan kun je voor veel anticonceptiemiddelen een aanvullende verzekering afsluiten. De vergoeding verschilt wel per zorgverzekeraar. Bij de ene zorgverzekeraar krijg je elke vorm van anticonceptie vergoed, bij de andere krijg je alleen specifieke middelen vergoed. Ook is de vergoeding afhankelijk van de leverancier. Als je het anticonceptiemiddel krijgt van een leverancier waar je zorgverzekeraar afspraken mee heeft, krijg je vaak de kosten 100% vergoed. Is dit niet zo? Dan moet je mogelijk een deel zelf betalen.

Ligt dus wat genuanceerder.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:19

Sannens schreef:

In NL is de pil zo'n 8 euro voor zes maanden, dat is voor vrijwel iedereen te betalen. Ik denk dat vrouwen in de USA meer betalen voor hetzelfde pilletje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:45

Vrijdag volgde ik half een gesprek op tv dat in Amerika ook het stemrecht voor de vrouw en het homohuwelijk niet is vastgelegd in de grondwet en het zo terug gedraaid kan worden.........Forgive me, if I'm wrong hoe het was, volgde het half en nu een beetje spijt en wil het even terugkijken.

Ik denk dat in Nederland ook nog steeds mensen niet makkelijk naar een abortus kliniek durven te stappen en het echt een hele grote stap is, ook hier, waar we niet te licht over mogen denken.

Net als meisjes die aan de pil willen en dat thuis willen vertellen; ow, dus jij hebt sex of wil dat hebben? Daar zien sommigen toch tegenop.
Zelfde als condooms kopen. Tegenwoordig kan je ze bestellen, maar het is nog steeds een beetje taboe en wordt wel lacherig over gedaan.

Ik vind het wel goed dat we hier makkelijker aan de morning after pil kunnen raken. Geen idee hoe dat in Amerika is?

Wat ik wel lastig vind is hoe er gesproken wordt soms over abortus; een klompje cellen verwijderen......Dat is het richting de 24 weken niet meer. En iedereen die ooit gewenst zwanger is geweest, weet dat je normaal heel blij bent met dat klompje cellen. Dus ik kan me ook voorstellen dat het voor die mensen niet niks is.
Ik heb met 27 weken moeten bevallen van ons overleden zoontje en toen was hij niet levensvatbaar en stond de grens rond de 28 weken dat ze het probeerden. Wij konden hem netjes begraven en dat is fijn voor het proces.

Het andere vind ik lastig; dat er heel erg wordt geroepen dat het vooral vrouwen treft, hun buik, zij bepalen. En de man heeft het veroorzaakt. Dat is bij ongewenst sex contact.
Maar abortus gebeurt niet altijd na ongewenst sexueel contact. En voor mannen kan het ook impact hebben als hun vriendin/vrouw een abortus wil. Zelfs als er geen relatie is. Ik vind het echt lastig dat een man dan geen enkel recht heeft.

En het gaat ook teveel om de abortussen na ongewenst sexueel contact. Ja, dan is het totaal anders, maar het gaat over alle abortussen. Het moet mogelijk zijn, maar het is niet zo dat alle vrouwen altijd slachtoffer zijn. Er wordt ook heel vaak laks om gegaan met voorbehoedsmiddelen, OOK in Nederland. Waar ze uiteraard geen 100% garantie bieden, maar er zit verschil in niet goed werkend of laks zijn.

En nu maken we ons druk in Nederland om Amerika, maar er zijn nog heel veel landen waar het niet mogelijk is om voor abortus te kiezen, worden kinderen uitgehuwelijkt en jong zwanger etc.

Ik las hier ook dat Obama niks had gedaan om het vast te laten leggen zodat het een grond recht zou zijn? Maar Michelle Obama schrijft wel een heel stuk, waar ze toch weet dat er tijdens hun ambtsperiode niks gedaan is om dit te voorkomen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:04

Ik vind dit zo misselijkmakend dat ik niet eens meer naar de US op vakantie wil :(

Snap trouwens niet waarom er voor sommige mensen een grens moet liggen tussen vrouwen die laks met anticonceptie om zijn gegaan of niet. Bij zorg kijk je daar niet naar, dat is privé en sowieso een behoorlijk grijsgebied wat je niet kunt checken. Je kan er alleen op adviseren.
Er zijn zoveel mensen die zorg nodig hebben omdat ze laks met hun lichaam om gaan(ongezond of gevaarlijk gedrag, etc). In principe is het een recht om laks met je lichaam om te kunnen gaan en daarna een recht om zorg te krijgen. Of het slim is? Nee maar daar gaat het niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:08

Appeltje_1 schreef:
Swah schreef:

Nog 8 ja stemmers ook.

Zou graag willen weten wie die 8 ja stemmers zijn... Die houden zich namelijk nu ongelofelijk stil. Nu opeens te bang?

Die zullen zich zeker uitgenodigd voelen na deze post van jou en de manier hoe iedereen nu Anjali probeert te dwingen bepaalde vragen te beantwoorden.

De meeste mensen willen geen inkijk in wat iemand met een andere gedacht voor motivatie heeft, die willen gewoon iemand om hun agressie op uit te leven. Lekker met 648 pro-abortus stemmers die 8 anti-abortus stemmers aanvallen. Daar zullen die 8 mensen trek in hebben :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:20

Maar het is meestal toch ook een klompje cellen? Een abortus bij 24 weken is dat niet meer, maar dan is het meestal een opgewekte bevalling van een gewenst kindje. Dan zou ik het ook geen abortus meer noemen trouwens.

En ik begrijp niet welk recht de man zou moeten hebben. Dat klinkt ook eng. Moet de man kunnen bepalen of de vrouw een zwangerschap uitdraagt? Dat is er nu precies aan de hand en dat is niet oké. En ja er zijn meerdere landen waar abortus illegaal is, maar dit is Amerika, een westers land zoals dat van ons, waar een vooruitgang wordt teruggedraaid. Dat raakt.

Condooms kopen of een abortus ondergaan is niet taboe voor mijn generatie. Kan me niet voorstellen dat mensen daar lacherig of stiekem over doen.

En waarom iemand een abortus wilt, boeit niet. Het boeit niet of ze voorzichtig was, 'laks', of misbruikt is. Het zou een grondrecht moeten zijn voor iedereen.

enzino schreef:
Die zullen zich zeker uitgenodigd voelen na deze post van jou en de manier hoe iedereen nu Anjali probeert te dwingen bepaalde vragen te beantwoorden.

De meeste mensen willen geen inkijk in wat iemand met een andere gedacht voor motivatie heeft, die willen gewoon iemand om hun agressie op uit te leven. Lekker met 648 pro-abortus stemmers die 8 anti-abortus stemmers aanvallen. Daar zullen die 8 mensen trek in hebben :+

Je hebt gelijk, natuurlijk. Maar ik begrijp best dat die 7 stemmers plus Anjali woede opwekken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:37

Urbanus schreef:
Condooms kopen of een abortus ondergaan is niet taboe voor mijn generatie. Kan me niet voorstellen dat mensen daar lacherig of stiekem over doen.

Voor jouw generatie in Nederland of geldt dat ook voor jouw generatiegenoten in conservatief-religieus Amerika?