Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:46

Dat laatste is zo zorgelijk.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:53

"Zo iets zou mij nooit kunnen overkomen"

Heel naïef... Tot het je wel gebeurd en dan zeggen mensen, "Ja maar je had een rokje aan", " Je hebt er eigenlijk zelf ook wel om gevraagd omdat je na het donker naar buiten ging", "Je moet ook je hand altijd boven je glas houden zodat niemand er iets in kan doen", "Je had ook camera's rondom je huis moeten ophangen, dat waren ze niet naar binnen gekomen".

Daarbij vergetende dat het in de meeste gevallen gaat om een bekende en als je er dan toch mee naar buiten komt dat er dan mensen in je omgeving zeggen "Phoe had je dat niet beter voor je kunnen houden want nu is wel zijn hele leven verpest"...

Geloof me als zo iets bij jezelf gebeurd natuurlijk geef je jezelf dan meteen de schuld. "Had ik maar dit, had ik maar dat, dan was het niet gebeurd". Je brein probeert echt logica te maken van een trauma waar je als mens eigenlijk geen logica in kunt vinden. Het is dan heel makkelijk om jezelf de schuld te geven, want dat is nu eenmaal ook makkelijker dan ermee naar buiten komen, met tientallen agenten/advocaten/doctoren/psychologen te moeten praten, rechtszaken waar jaren overheen kunnen gaan, daders die er altijd met en taakstraf vanaf komen als ze beloven het nooit meer te doen, erna nog meer therapie nodig te hebben en ook nog eens in je directe omgeving en op sociale media afgekraakt te worden als leugenaar, iemands leven te hebben verpest, aandachtzoeker en prutsmuts. Of in het geval van een mannelijk slachtoffer dat je er van had moeten genieten en dat je een mietje/geen man bent.

Het is echt tijd voor het keerpunt waar we meer de focus leggen op het probleem bij de wortel aanpakken en dat zijn toch echt de mensen die niet weten hoe ze hun handen thuis moeten houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:56

.... een oud verhaal, dat ik ooit rondging op feestboek.

Aanwezig: een zaal met mensen, een spreker en een schoolbord oid.
Spreker vraagt aan de mannen:
"Wat doen jullie 'on a daily base' om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van sexueel geweld...?"
... een raar soort stilte, wat ongemakkelijk gegrinnik, en in Amerikaanse versies staat nog wel eens 'kom niet in de gevangenis'.
De spreker zet een verticale lijn op het bord en schrijft op 'kom niet in de gevangenis'.

Daarna zijn de vrouwen in de zaal aan de beurt.
'Wat doen jullie zoal om... (etc) ?'

Overbodig te zeggen dat de lijst aan de andere kant van de lijn vele malen langer is.

En er zijn varianten van het verhaal waarbij de mannen stomverbaasd reageren op de lengte van de lijst: hoe veel dingen vrouwen doen en laten om ellende te voorkomen.

En laten we zeggen dat verbazing een vorm van openheid is - en daarmee een verder gesprek mogelijk maakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:01

De 1e sponsor van het programma stopt per direct. Was net op het nieuws.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:05

Goed zo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:22

VI is ook al zo vaak in opspraak geweest. Van der Gijp met zijn opmerking over homo's, Derksen over Akwasi, nu deze weer... Hoe lang kan dit programma uberhaupt nog bestaan. Het zijn een stel onverantwoordelijke kerels bij elkaar met geen grijntje empathie. En dat dan schalen onder 'voetbalhumor'. Wanneer is dit een keer genoeg?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:22

MyWishMax schreef:
De 1e sponsor van het programma stopt per direct. Was net op het nieuws.

Mooi!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:23

Ik sprak net iemand van ongeveer dezelfde leeftijd, en als hij een juffrouw had die katjelam was ging hij het telefoonnummer van de vader uitvragen of proberen te achterhalen en bellen om te vragen of ze opgehaald kon worden, of dat ze gebracht moest worden.

Het kan zo makkelijk zijn. De ander gewoon als een persoon zien en daar naar handelen. *\o/*

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:26

Ik vond het altijd al een eikel, maar dit is gewoon krankzinnig. Dan ben je gewoon ziek in je kop als je zoiets doet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:37

_-:( Het zegt wat over het karakter van deze man, niet over de tijd waarin hij opgroeide

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:00

Met een glas wijn op TV, daar begint het natuurlijk al mee. Is dat normaal?

Helaas is aangifte doen niet zo eenvoudig. Soms wordt een poging tot aangifte niets omdat 'er geen getuigen waren, alleen de dader en slachtoffer'. En ook dat is Nederland en ook dat is Nederland in de metoo-tijd. Het lijkt mij dat er veelal geen getuigen zijn bij verkrachting. En als je dan niet minderjarig bent kan het in Nederland ook nog zo zijn dat het geen spoed heeft omdat de vrouw niet direct wat heeft en dan moet je zo een maand wachten voordat er überhaupt TIJD is om aangifte te doen. Die dan uiteindelijk niet als aangifte opgenomen wordt wegens geen getuigen. Zelfs een whatsapp-bericht waarin de dader later toegeeft het gedaan te hebben geldt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:03

Wat ik het ergste vind is dat het zo normaal lijkt te zijn voor sommige mensen(ja oke mannen, maar ik wilde eigenlijk niet generaliseren) om zulke dingen te doen en er dan ook om te lachen. Sommige mensen hebben zo'n veknipt beeld van vrouwen en sexualiteit dat ze of denken dat een vrouw het lekker vind om vanalles in haar ... te krijgen, of het lijkt een soort sadisme te zijn om iemand pijn te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:04

germie schreef:

Helaas is aangifte doen niet zo eenvoudig. Soms wordt een poging tot aangifte niets omdat 'er geen getuigen waren, alleen de dader en slachtoffer'. En ook dat is Nederland en ook dat is Nederland in de metoo-tijd. Het lijkt mij dat er veelal geen getuigen zijn bij verkrachting. En als je dan niet minderjarig bent kan het in Nederland ook nog zo zijn dat het geen spoed heeft omdat de vrouw niet direct wat heeft en dan moet je zo een maand wachten voordat er überhaupt TIJD is om aangifte te doen. Die dan uiteindelijk niet als aangifte opgenomen wordt wegens geen getuigen. Zelfs een whatsapp-bericht waarin de dader later toegeeft het gedaan te hebben geldt niet.

En dan heb je ook nog allemaal mensen die roepen dat ze het om aandacht doen, en om mannen een loer te draaien, om geld en dat er geen bewijs is..zucht. Ja er is nog een hele lange weg te gaan op dit gebied.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:06

germie schreef:

Dat is echt een enorm probleem, en de reden waarom veel slachtoffers geen aangifte doen in de eerste plaats.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:10

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:14

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:14

Elisa2 schreef:
germie schreef:

En dan heb je ook nog allemaal mensen die roepen dat ze het om aandacht doen, en om mannen een loer te draaien, om geld en dat er geen bewijs is..zucht. Ja er is nog een hele lange weg te gaan op dit gebied.

Precies. En zeker als men wegens niet minderjarig niet direct tijd heeft bij de zedenpolitie om een aangifte te behandelen en je een maand laat wachten, tja, dan ga je als vrouw ook denken het is kennelijk toch niet zo erg wat er gebeurd is.

Dit is een waargebeurde situatie van een paar jaar geleden. Dus ook nu is het allemaal niet zo gemakkelijk. Ja, er zijn dingen veranderd in 50 jaar, maar aangifte doen is nog steeds niet iets wat zomaar lukt. Zelfs als je de stap tot aangifte durft te doen betekent het dus niet dat het tot een aangifte komt.

Dan komt het ook nog raar over dat het OM reageert op een bekende Nederlander en niet de tijd heeft voor al die vrouwen die hun verhaal gewoon niet kwijt kunnen. En dat verhaal van die Derksen is gewoon verjaard, dus daar kunnen ze niets meer mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 14:15

Dieuwke_ schreef:
Het OM gaat een onderzoek instellen, ik hoop zo dat er een naar staartje voor Johan aan zit.

https://www.nu.nl/media/6197723/openbaa ... oeken.html

Goed om te lezen. Al komt er niets uit, dan nog is het een goed standpunt. Ook van die sponsor trouwens. Die hele uitzending was gewoon walgelijk, zelfs al was het allemaal stoere praat. (wat ik niet geloof)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:33

Al is het stoere praat, verkrachtingen zijn geen stoere verhalen noch iets om grappen over te maken. En we hebben nog een lange weg te gaan dat de anderen aan die tafel stom mee zitten te lachen ipv er iets van te zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:35

Wat ik begreep is dat het 1e gesprek bij de politie ook een informatief gesprek is en nog niks gedaan wordt qua aangifte. Dat was pas geleden in het nieuws. Dan moet je als slachtoffer dus na dat 1e gesprek ook maar weer durven en willen.

Ik heb het nooit gedaan, vanwege die schaamte en dat je vaak in omgeving hoorde dat het eigen schuld was van slachtoffers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 14:37

Mars schreef:
Al is het stoere praat, verkrachtingen zijn geen stoere verhalen noch iets om grappen over te maken. En we hebben nog een lange weg te gaan dat de anderen aan die tafel stom mee zitten te lachen ipv er iets van te zeggen.

Dat bedoel ik ook te zeggen. Het is gewoon een walgelijk verhaal en de mensen die er om moesten lachen vind ik net schokkend.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:38

Elisa2 schreef:
Wat ik het ergste vind is dat het zo normaal lijkt te zijn voor sommige mensen(ja oke mannen, maar ik wilde eigenlijk niet generaliseren) om zulke dingen te doen en er dan ook om te lachen. Sommige mensen hebben zo'n veknipt beeld van vrouwen en sexualiteit dat ze of denken dat een vrouw het lekker vind om vanalles in haar ... te krijgen, of het lijkt een soort sadisme te zijn om iemand pijn te doen.

Eens. Vrouwen worden nog ontzettend als lustobject gezien.
Van een stijve tepel gaan de meeste mensen al steigeren. Terwijl mannen ook stijve tepels hebben door kou. Maar dan is het niet seksueel getint, bij vrouwen natuurlijk wel, want je loopt ook ineens over straat in opgewonden staat.. zucht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:45

MyWishMax schreef:
Wat ik begreep is dat het 1e gesprek bij de politie ook een informatief gesprek is en nog niks gedaan wordt qua aangifte. Dat was pas geleden in het nieuws. Dan moet je als slachtoffer dus na dat 1e gesprek ook maar weer durven en willen.

Ik heb het nooit gedaan, vanwege die schaamte en dat je vaak in omgeving hoorde dat het eigen schuld was van slachtoffers.

Ja en nee, als dan al gezegd wordt dat ze niet door willen gaan met een aangifte, dan heb je er al niets aan.
Een aangiftegesprek is met 2 personen van de zedenpolitie, en eigenlijk bepalen die dan of je tot een aangifte kunt gaan of dat het een melding wordt, of helemaal niets. Een eerste informatief gesprek kan soms ook telefonisch zijn.
Via de huisarts (of direct zelf) kun je de zedenpolitie bellen. Die leggen je al veel uit en daarna kun je een gesprek aanvragen. En daar hebben ze dan niet direct tijd voor, want je bent meerderjarig, het is al een paar dagen eerder gebeurd, en kinderen gaan voor. Je moet dan zelf een vinger aan de pols houden wanneer ze wel tijd hebben voor je, en dat kan dan zomaar een maand duren. En dan word je verteld ondanks dat je een 'bewijs' op whatsapp hebt dat dat niet telt en dat er geen getuigen zijn en dat je dus geen aangifte kunt doen.
Je moet als vrouw dus eerst minstens een maand geduld hebben en daarna nog de energie om überhaupt je verhaal te doen.
Nee, het wordt niet gemakkelijk gemaakt. Natuurlijk zullen er vrouwen zijn die overdrijven, maar 'out' gaan door iets in een drankje en jezelf ergens vaag terugvinden waar je niet zat toen het gebeurde heeft ook geen spoed in Nederland. TErwijl je dan echt wel kunt nagaan dat er wat meer aan de hand is. En tja, getuigen zullen er natuurlijk niet zijn, want wie gaat zoiets in het openbaar doen?

Een opmerking over een harde tepel vind ik echt van heel andere orde dan dat je als vrouw geen aangifte kunt doen als je er behoefte aan hebt en maar op een soort wachtlijst komt totdat men wel tijd heeft. Een aangifte gaat niet over een opmerking over een harde tepel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:04

https://nos.nl/l/2426817

Gelukkig maakt Talpa (en de 'mannen') excuses. Dan kan de Mol weer verder met geld verdienen over de rug van deze walgelijke 'mannen' zonder dat er verder iets gebeurt. :D