Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:28

Mensen nemen die verantwoordelijkheid dus niet! Ik woon vlakbij een locatie die wekelijks springen organiseert. In de storm komen er gewoon rammelende trailers aanrijden hoor..... Maakt mensen helemaal niks uit.. Evenals bij 34 graden komen ze ook in een zwarte trailer om 14:00 de bocht om.

Dus nemen mensen hun verantwoordelijkheid? Nee.

Het gaat om wat je uitstraalt en op het moment dat je kampioenschappen door laat gaan met 30+ dan gaan mensen gewoon want ja kampioenschappen. En op dat punt moet de bond gewoon ingrijpen en zeggen met extreem weer lassen we alles gewoon af. Punt.

Elisa2

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:50

Nouja ik kom uit de prof wereld, en heb veel rondgelopen op pensionstallen en verenigingen..maar om eerlijk te zijn zie ik bij die laatste twee veel meer paardenleed. Een vereniging waarbij iedereen lekker zaagt in de les en de instructrice het aanmoedigt en het een na het andere paard kapot gereden wordt. Pensionstallen met wannabe's en paarden met kapotte mondhoeken die bijna de hele dag op stal staan want ze zijn te kostbaar om met andere paarden buiten te staan. De paarden uit de prof wereld werden allemaal (op een paar uitzonderingen na) veel beter gereden. Van mij zouden ze meer naar buiten mogen met soortgenoten maar voor de rest...

Dus laten we aub niet doen alsof de sport allemaal zo slecht is, dat zijn toch echt de mensen die niet kunnen rijden. En waarbij prestige voor het welzijn gaat, of die gewoon geen snars begrijpen waarom dressuur rijden belangrijk is voor een paard.

Het ligt echt aan de mentaliteit van de mensen zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:59

Je weet dat men regionaal ook kampioenschappen heeft dus dat spenk het niet perse over profs heeft?

Ik heb hier regionaal voor kampioenschappen mensen ook al dingen zien uitsteken waar je misselijk van wordt. Voor amper je inschrijvingsgeld en één seizoen roem onder de ruiters van jouw regionale. :+

Dus nee. Ik heb het iig niet alleen over de profs wanneer ik zeg dat mensen die verantwoordelijkheid dus niet nemen. Ik sluit ze alleen ook niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:01

Precies Ayasha dit zijn ook gewoon de niet profs hier die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ook profs niet maar zeker niet alleen hun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:07

Ayasha schreef:
Je weet dat men regionaal ook kampioenschappen heeft dus dat spenk het niet perse over profs heeft?

Ik heb hier regionaal voor kampioenschappen mensen ook al dingen zien uitsteken waar je misselijk van wordt. Voor amper je inschrijvingsgeld en één seizoen roem onder de ruiters van jouw regionale. :+

Dus nee. Ik heb het iig niet alleen over de profs wanneer ik zeg dat mensen die verantwoordelijkheid dus niet nemen. Ik sluit ze alleen ook niet uit.

Dat zal dan inderdaad daar weer een onderlaag van zijn, feit is dat het aan de mentaliteit van die mensen ligt die dit soort dingen doen. Wat ze ook zijn en wat ze ook doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:42

Maar het gaat niet eens alleen om het rijden zelf.
Het gaat er meer omdat een paard wordt gezien als materiaal. Wordt daarom dus ook niet genoemd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:48

Ik denk dat er een mentaliteitsverandering moet komen in de sport daarin :j

Elk paard is een persoonlijkheid op zich. Paardrijden zou een teamsport moeten zijn. Jij en je paard. En jij zorgt voor je teammaatje :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:52

fransje23 schreef:
Het gaat er meer omdat een paard wordt gezien als materiaal. Wordt daarom dus ook niet genoemd.

Ja maar dit zie je overal helaas, handel, wannebee sportruiters, ruiters die hun paard gelijk laten inslapen als ze zelf niet meer kunnen rijden zodat ze een nieuwe kunnen kopen.

Ik vind dit ook een vreselijke mentaliteit en heb daar nooit goed tegen gekund. Het is niet alleen de sport, het is de mens zelf die een egoistisch wezen is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:55

Elisa2 schreef:
Nouja ik kom uit de prof wereld, en heb veel rondgelopen op pensionstallen en verenigingen..maar om eerlijk te zijn zie ik bij die laatste twee veel meer paardenleed. Een vereniging waarbij iedereen lekker zaagt in de les en de instructrice het aanmoedigt en het een na het andere paard kapot gereden wordt. Pensionstallen met wannabe's en paarden met kapotte mondhoeken die bijna de hele dag op stal staan want ze zijn te kostbaar om met andere paarden buiten te staan. De paarden uit de prof wereld werden allemaal (op een paar uitzonderingen na) veel beter gereden. Van mij zouden ze meer naar buiten mogen met soortgenoten maar voor de rest...

Dus laten we aub niet doen alsof de sport allemaal zo slecht is, dat zijn toch echt de mensen die niet kunnen rijden. En waarbij prestige voor het welzijn gaat, of die gewoon geen snars begrijpen waarom dressuur rijden belangrijk is voor een paard.

Het ligt echt aan de mentaliteit van de mensen zelf.

Ik heb genoeg profs zien rijden, wedstrijden en trainen en zeker de huidige zogenaamde Nederlandse top draait mijn maag toch echt van om.
Dan ken ik genoeg ruiters die echt fijner rijden.

En het gaat niet om 1 paard. Het gaat om het totaal.

Nu wordt; we hebben sportpaarden, te vaak als smoes gebruikt om ze niet buiten te zetten, harder aan te pakken, te pushen etc.
Mensen halen die voorbeelden echt van de top en sub top.

Net als een economische waarde aan paarden hangen. Dat is zo per individu verschillend. Er zijn mensen die 10 jaar sparen voor hun eerste paard in de lagere prijsklasse, daar keihard voor werken, dingen laten etc.
Die paarden mogen bijv naar buiten met andere paarden en dan zegt men; Ja, maar dat zijn bospony's..........

Elk paard kan pijn voelen, schade oplopen, heeft behoefte's etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:04

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, voor mij persoonlijk is ieder paard hetzelfde. Of deze nu 500 of 500.000 euro heeft gekost.

Het gros van wat ik zie op verenigingen, lagere wedstrijden, recreatie rijdt helaas niet fijner dan de profs die het niet op de goede manier doen. Op de uitzondering na natuurlijk, het is nooit zwart/ wit maar het ligt vaak ook aan de "methode" die gebruikt wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:05

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Ja maar dit zie je overal helaas, handel, wannebee sportruiters, ruiters die hun paard gelijk laten inslapen als ze zelf niet meer kunnen rijden zodat ze een nieuwe kunnen kopen.

Ik vind dit ook een vreselijke mentaliteit en heb daar nooit goed tegen gekund. Het is niet alleen de sport, het is de mens zelf die een egoistisch wezen is.

Paarden en metname paardentopsport draait om geld en persoonlijk gewin.

Rijke sponsoren gaan niet Miep van de hoek sponsoren zodat ze lekker met haar shet over de hei gaat wandelen.
Ze willen concoursen en in Vip-boxen zitten en hun paard zien presteren.

Ruiters willen een plek op het podium en de geldprijzen waarbij soms mislijkmakende hulpmiddelen, bij de training en soms zelfs tijdens de wedstrijd, worden gebruikt.

Nog erger is de zwijgcultuur in de sport zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:08

Te kort door de bocht om redenen die ik al genoemd heb, we willen allemaal wijzen naar zij die het allemaal niet goed doen. Maar feit blijft dat deze mensen er gewoon zijn in zowel topsport als recreatie en door alle lagen en diciplines heen in de hele paardenwereld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:14

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, voor mij persoonlijk is ieder paard hetzelfde. Of deze nu 500 of 500.000 euro heeft gekost.

Het gros van wat ik zie op verenigingen, lagere wedstrijden, recreatie rijdt helaas niet fijner dan de profs die het niet op de goede manier doen. Op de uitzondering na natuurlijk, het is nooit zwart/ wit maar het ligt vaak ook aan de "methode" die gebruikt wordt.

Bovenstaande, helemaal mee eens. Maar ik stond met de shet op de kliniek voor een operatie en werd letterlijk gezegd; willen jullie dat? Meeste mensen zeggen; voor 50 euro heb ik een nieuwe (2015)

Ik stoor me ook vreselijk aan het grote aanbod van mensen die voor paarden die iets mankeren een zogenaamd goed huisje zoeken. Zelf verder willen en een ander opzadelen met de ellende, energie, tijd, verdriet en kosten...........En men trapt er nog steeds massaal in.

Laatste ook mee eens. Bedoelde meer dat ik in de top echt ellende zie. Ik ben ooit speciaal ergens heen gegaan om EG op Totilas te zien trainen en daarna ook op wedstrijd gezien. Daarna vaker gaan kijken en kan die heren echt niet waarderen. Net als een paar dames die toch erg bekend zijn en niet lijken te willen ontwikkelen............

Dat zijn wel voorbeelden. Heel veel bij recreatie ruiters wordt goedgepraat zolang die top het zo doet en laat zien.
En ook de verzorging. Als Anky laat zien dat een paard aan de hand mag grazen, staat miep om de hoek dat met haar L-M-Z paard ook te doen, want ze rijdt wedstrijden.......

Ze zien sportpaarden ingepakt naar buiten, dus doen dat ook.

En mensen ergens op aan spreken is echt lastig. Kritiek op Anky is al niet te doen. Die wuift echt alles weg. En die vinden een groep mensen die wel ontwikkelen, maar grijze wollen sokken ruiters die zeuren, zelf niks presteren etc.

Maar niet iedereen wil daar rijden. Niet iedereen kan daar rijden. En zeker zolang je het paard tot uiterste moet pushen, alle wedstrijden af moet, houdt dat mensen tegen.

Ik weet zeker dat er meer dan genoeg goede ruiters zijn, die met de juiste mogelijkheden de nu top eruit zouden rijden. Mits eerlijk beoordeeld.

En we moeten niet vergeten wat het gros, de leek ziet. Die zien de glimmende paarden die in hun ogen circus kunstjes doen of over balkjes springen. Ze hebben geen idee wat daarvoor nodig is om dat te bereiken.

Er zijn echt veel vooroordelen over mensen die paardrijden. Dat hoor je niet over mensen die voetballen, zwemmen, or whatever.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:23

Elisa2 schreef:
Te kort door de bocht om redenen die ik al genoemd heb, we willen allemaal wijzen naar zij die het allemaal niet goed doen. Maar feit blijft dat deze mensen er gewoon zijn in zowel topsport als recreatie en door alle lagen en diciplines heen in de hele paardenwereld.

Zegt iemand dan dat het niet zo is?
De sport heeft overigens wel een voorbeeldfunctie...

Even een zijpad:
Als er geen sport meer zou zijn zouden we dan nog spreken van disciplines?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:25

Superpony:
Dat komt denk ik ook omdat de meeste mensen zelf ook weleens gezwommen hebben of gevoetbald, paardrijden wordt gezien als elitesport en als ik zie hoeveel geld er in om gaat is het dat ook wel nog steeds denk ik. Al is het inmiddels wel betaalbaarder voor meerdere mensen. Maar mensen staan ook steeds verder van de natuur af, waar er vroeger gewoon nog gewerkt werd met paarden op het land en in de stad.

Ja ik denk dat er een mentaliteitsverandering moet plaats gaan vinden bij de Nederlandse dressuurruiters, Dinja is een goed voorbeeld. Edward blijft dit jaar thuis..wie weet om ook anders te gaan rijden/ trainen na de teleurstelling in Tokyo. Internationaal is er al een positieve verandering gaande..het gaat niet snel maar het is er wel en dat is positief.

De huisvesting kan op heel veel plekken nog beter, en soms heb je ook gewoon mensen nodig die het goede voorbeeld geven. Die top rijden en waarbij de paarden het goed hebben (zoals bij Carl Hester) en ook bosritjes maken etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:28

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Zegt iemand dan dat het niet zo is?
De sport heeft overigens wel een voorbeeldfunctie...

Even een zijpad:
Als er geen sport meer zou zijn zouden we dan nog spreken van disciplines?

Lijkt me wel, de ene rijdt western, de ander dressuur, de ander aangespannen of die springt. Sommige doen van alles bij elkaar.

Ja ik ben het ermee eens dat de sport een voorbeeldfunctie heeft, was een paar jaar terug ook enorm verbaasd dat mensen heel hard aan het klappen waren voor een ruiter die voor de proef begon echt heel grof de sporen in een paard zette. Ik kon het niet, en snap niet dat deze niet linea recta gediskwalifceerd werd. Zoiets kun je een leek ook niet uitleggen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:38

Als je geen wedstrijden meer organiseert gaan wij gewoon nog steeds gezellig op oefencross hoor. Dat doe ik echt niet voor de medailles :+ Sterker nog. Dat doe ik al 6 jaar, door omstandigheden, niet meer voor 'de prijzen' en heb er geen seconde minder lol om beleefd.
Dat doe ik voor mijn eigen lol en gelukkig heb ik paarden die daar ook de lol van inzien.

Geen vooroordelen over andere sporten? Wielrenners? Motorrijders? Hockey(meisjes). Vooroordelen volop hoor. Daar zijn we niet uniek in.

Nog los van het feit: het gros van NL vind paardensport dikke prima (of heeft er gewoon totaal geen mening over). Dat is 3 jaar geleden nog eens onderzocht.
(wat niet wil zeggen dat we los daarvan geen vooruitgang moeten boeken. Maar die intrinsieke motivatie heb ik zelf wel. heb ik geen ander voor nodig)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:41

Elisa2 schreef:
Lijkt me wel, de ene rijdt western, de ander dressuur, de ander aangespannen of die springt. Sommige doen van alles bij elkaar.

Ja ik ben het ermee eens dat de sport een voorbeeldfunctie heeft, was een paar jaar terug ook enorm verbaasd dat mensen heel hard aan het klappen waren voor een ruiter die voor de proef begon echt heel grof de sporen in een paard zette. Ik kon het niet, en snap niet dat deze niet linea recta gediskwalifceerd werd. Zoiets kun je een leek ook niet uitleggen...

Misschien gaan mensen breder oriënteren als er geen wedstrijddisciplines meer zijn?

Bij de Facebookreacties gaan ze er vanuit dat paarden massaal worden weggedaan en de worst in moeten als sport niet meer mag.
Als je dat denkt heb je 'm.i. geen kijk op de paardenhouderij in al zijn facetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:45

fransje23 schreef:
Misschien gaan mensen breder oriënteren als er geen wedstrijddisciplines meer zijn?

Bij de Facebookreacties gaan ze er vanuit dat paarden massaal worden weggedaan en de worst in moeten als sport niet meer mag.
Als je dat denkt heb je 'm.i. geen kijk op de paardenhouderij in al zijn facetten.

Ben je nu werkelijk zo naief om te denken dat het daarbij blijft. Als ze hun zin eenmaal gekregen hebben om de wedstrijdsport te verbieden dan is de volgende stap om ook dat leuke paardvriendelijke wat jij met jouw paarden doet te verbieden. En dat is dan nog maar een kleintje omdat danalle invloed met geld weg is.

Ik zou zeggen wees maar blij dat er inloedrijke mensen in de paardenwereld bestaan. En geniet van alle mooie dingen die jij met jouw paarden doet. Zonder de invloed van het grote geld zijn alle recreatieruiters, parelli mensen en andere natural paardenmensen verloren tegenover het Woke geweld.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 29-04-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:47

Denk niet dat het houden van paarden verboden wordt. Honden en katten mogen immers ook. Wellicht wel rijden/ mennen op termijn

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:48

Dat lijkt mij ook wat overdreven, zeker als we vanuit de sport zélf excessen gaan aanpakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:49

Maar ik denk al niet dat sport zomaar verdwijnt.
Anders gaat worden wellicht wel.
Meer via live opnames bijvoorbeeld.
Je kan wereldwijd tegen elkaar dressuuren en door 1 jury laten beoordelen.
Dan valt het aspect reizen al af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:50

Ik zou nog steeds hetzelfde blijven doen. Dressuur omdat dat goed voor het paard is en ik het enorm gaaf vond wat een paard allemaal kan en wat je kan verbeteren als je op juiste manier rijdt. En buitenrijden, balkjes en noem maar op als afwisseling. Ik rijd wedstrijden om te controleren dat mijn bubbel niet mega fout zit en wat een onafhankelijk iemand die ervoor opgeleid is en veel mensen van hetzelfde niveau ziet ervan vindt. En proeven vind ik juist een goede controle of dingen ook echt goed voor elkaar zijn omdat je het achter elkaar moet doen en geen 2e kans hebt. Dus ik zou nog steeds proeven rijden tussendoor als controle.

Maar misschien ben ik weer geen goed voorbeeld, want ik blijf maanden thuis als ik ons nog niet klaar vind voor een volgende klasse. Aan de andere kant als ik ons er wel klaar voor vind start ik wel graag ergens waar leuke prijzen zijn, omdat dat een leuke bijkomstigheid is. Maar als ik niet fijn gereden heb kan die prijs me gestolen worden, wel fijn maar geen prijs is veel belangrijker. En wel fijn en compliment over vriendelijk en correct rijden is 100 keer meer waard als een prijs. Voor winstpunten rijd ik sowieso niet, omdat ik die niet nodig heb om te promoveren.

Maar ik zie daar niks verkeerds in en zou dus ook niet veranderen als er geen wedstrijden meer waren. Dressuur rijden omdat dat beter is voor het lijf en de basis is. Ook nog steeds naar vreemd terrein om daar eens te rijden en lessen voor die onafhankelijke blik, nog steeds proeven als controle of het echt onder de knie is. En dat naast de buitenritten en dingen naast het paard wat we nu ook doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:46

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Ben je nu werkelijk zo naief om te denken dat het daarbij blijft. Als ze hun zin eenmaal gekregen hebben om de wedstrijdsport te verbieden dan is de volgende stap om ook dat leuke paardvriendelijke wat jij met jouw paarden doet te verbieden. En dat is dan nog maar een kleintje omdat danalle invloed met geld weg is.

Ik zou zeggen wees maar blij dat er inloedrijke mensen in de paardenwereld bestaan. En geniet van alle mooie dingen die jij met jouw paarden doet. Zonder de invloed van het grote geld zijn alle recreatieruiters, parelli mensen en andere natural paardenmensen verloren tegenover het Woke geweld.

Volledig eens!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:49

DuoPenotti schreef:
Maar ik denk al niet dat sport zomaar verdwijnt.
Anders gaat worden wellicht wel.
Meer via live opnames bijvoorbeeld.
Je kan wereldwijd tegen elkaar dressuuren en door 1 jury laten beoordelen.
Dan valt het aspect reizen al af.

Daar is toch geen reet aan voor 't publiek? En bij springen moet je toch dezelfde omstandigheden hebben qua bodem, parcours, temperatuur etc. om het eerlijk te laten verlopen. Een wedstrijd kan alleen bestaan bij gratie van sponsors en dus een locatie met strodorp en betalend publiek.