Vegan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:46

Met de huidige kennis over dieren, kun je vanaf een bepaalde leeftijd bij een mens wel vertrouwen op zijn eigen verantwoording. Je eet vlees, en draagt leer enz. , dan weet je waar het vandaan komt. Hetzelfde geld voor cosmetica enzovoort. In Duitsland noemen ze dat een holschuld. Je bent zelf verantwoordelijk om je te informeren over wat je eet en waar het vandaan komt.

Jarenlang werd ons het dogma verteld, dat melk drinken goed is voor ons. Nu we weten dat we ook zonder dierlijk voedsel gezond kunnen blijven en dat vaak nog beter, is er geen reden meer om je achter dat argument te verschuilen. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je vlees veel te lekker vind en dat een rund niet moet zeuren. Maak je keuze en zeg gewoon eerlijk waarom je die keuze maakt.

superpony

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:55

Dat is ook wel zo, maar niet iedereen krijgt alle info over alles tot zich.

Je moet ook interesse hebben of iets uit je omgeving mee krijgen.

Ondanks dat mijn moeder ook bij de boeren waar ik kwam thuis kwam, vroeg zij laatst waarom de koe dan steeds een kalf moest krijgen. Het onderwerp was dat iemand in de familie geen koeienmelk wil drinken.

Maar ook boeren zouden moeten kunnen accepteren dat burgers dingen zielig of onnodig vinden ipv zich steeds zo aangevallen voelen. Of het nou wel of niet 100% terecht is, als mensen het zielig vinden dat het kalf direct wordt weggehaald, is dat mensen hun goed recht.

En mensen weten echt weinig, zeker omdat alle info ook altijd van 2 kanten komt.

WE hebben het hier over melkveebedrijven, maar ik vind mestkalveren en hoe varkens gehouden worden echt nog veel erger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:00

superpony schreef:
Ik vind veel koeien behoorlijk mak voor het weinige wat gedaan wordt aan training zoals we met paarden doen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je koeien wel traint.
Ik ken hobby boeren die toch echt meer band hebben met hun koeien, die ook veel contact zoeken uit hun zelf.

Nederlandse koeien ja :')

Probeer hetzelfde met een Limousin koe, of een Oostenrijkse koe en je hebt een groter probleem :')
Koeien zijn heus niet zo mak hoor, genoeg verhalen van mensen die op de hoorns zijn genomen of koeien die elkaar op de hoorns nemen.

Stieren zijn vaak niet eens te houden, zelfs voor mensen die er echt, echt echt heel handig mee zijn, hengsten wel.
Je kunt koeien wel trainen, maar ze zijn niet zo trainbaar als paarden, paarden zijn veel intelligenter en veel meer gericht op samenwerking. En er zijn niet zoveel mensen die echt handig zijn met paarden, daarom is de vraag naar brave (lees: paarden zonder eigen mening en persoonlijke grenzen) zo groot.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:01

Dinopino schreef:
Met de huidige kennis over dieren, kun je vanaf een bepaalde leeftijd bij een mens wel vertrouwen op zijn eigen verantwoording. Je eet vlees, en draagt leer enz. , dan weet je waar het vandaan komt. Hetzelfde geld voor cosmetica enzovoort. In Duitsland noemen ze dat een holschuld. Je bent zelf verantwoordelijk om je te informeren over wat je eet en waar het vandaan komt.

Jarenlang werd ons het dogma verteld, dat melk drinken goed is voor ons. Nu we weten dat we ook zonder dierlijk voedsel gezond kunnen blijven en dat vaak nog beter, is er geen reden meer om je achter dat argument te verschuilen. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je vlees veel te lekker vind en dat een rund niet moet zeuren. Maak je keuze en zeg gewoon eerlijk waarom je die keuze maakt.

Ik ben het niet vaak met je eens he, maar in deze 100% :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:02

superpony iedereen krijgt via de officiele kanalen de info die we gewenst zijn te krijgen. Maar dit onthoud je niet van je plicht voor jezelf om ook daadwerkelijk te kijken of het klopt of niet. Zelf denken en eventueel op onderzoek gaan heet eigen verantwoording. Slikken wat je krijgt voorgeschoteld en de massa volgen is het tegenovergestelde.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:05

superpony schreef:
Maar ook boeren zouden moeten kunnen accepteren dat burgers dingen zielig of onnodig vinden ipv zich steeds zo aangevallen voelen. Of het nou wel of niet 100% terecht is, als mensen het zielig vinden dat het kalf direct wordt weggehaald, is dat mensen hun goed recht.

En mensen weten echt weinig, zeker omdat alle info ook altijd van 2 kanten komt.

WE hebben het hier over melkveebedrijven, maar ik vind mestkalveren en hoe varkens gehouden worden echt nog veel erger.

tuurlijk begrijp ik dat sommige dingen die op een veehouderij gebeuren door leken als zielig worden gezien. Dat mag, geen probleem mee. Niemand is verplicht om zuivel of vlees te eten.

Ik denk dat boeren zich vooral aangevallen voelen als ze worden bestempeld als kampbeul, dierenmishandelaar, moordenaar of verkrachter. En dat gebeurt vaker dan je denkt op de social media tegenwoordig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:22

Dat gebeurt idd heel veel en op de melkveebedrijven waar ik was, was dat absoluut niet het geval.

Wat mensen ook vaak vergeten: heel veel mensen zien de koeien graag in de wei, maar vergeten dat een temperatuur van 30 graden voor koeien helemaal niet fijn is. Ik was op een niet-biologische bedrijf, waar de temperatuur rond de 17 graden werd gehouden, koeien vrij rond liepen, een dik bed hadden ook. Borstels, ze gingen zelf naar de melkrobot, en ze hadden echt zo onwijs veel voer.
De boer zei ook dat het superbelangrijk is dat de koeien zich goed voelen, voor de melkproductie uiteraard, maar ook gewoon omdat ze zelf om hun dieren geven.

Het heeft mij echt echt aan het denken gezet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:26

Aan het denken gezet waarover, Avalanche?

Is dat andere niet vaker aan de hand? dat er menselijke gevoelens/gedachten op dieren geprojecteerd worden, en dat bepaalde dingen daarom zielig gevonden worden? (hoewel uiteraard bepaalde dingen zoals mishandeling, gewoon zielig zijn, dat staat buiten kijf)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:37

Ik ben ooit vegan geworden omdat ik een heel ander beeld had bij de melkveehouderij. En het schuurt nog steeds dat koeien ieder jaar worden geïnsemineerd, heel veel stiertjes dood moeten en wij de melk opdrinken die voor het kalf zou moeten zijn.

Maar als je daar mensen ziet die het oprecht goed voor hebben met hun dieren, die hele nachten opblijven omdat er een koe ziek is om ze erdoorheen te slepen...... dan is het toch niet zo zwart wit, en vind ik het heel moeilijk om er een mening over te hebben. Ik zou sowieso never nooit de keiharde woorden gebruiken zoals op social media.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:48

superpony schreef:
Ik zie het niet romantisch, maar heb wel enige kennis en ervaring met koeien. En ik snap dat boeren het zien zoals zij het zien en ervaren, maar de andere manieren worden minder gebruikt, dus die ervaring is er gewoon heel weinig.

Daarom reageer jij zoals jij het ervaart, maar er zijn ook koeien met een rijker leven. Dat moet men alleen eerst zien en ervaren. Het zal voor Nederland vaak geen optie zijn, aangezien we veel regels hebben, weinig ruimte etc.

Ik nam een bio koe even makkelijk als voorbeeld.

Maar nu heb ik nog geen antwoord. Wat is dan een 'rijker' leven voor een koe?

[quote]
Qua afspenen lees ik eigenlijk hetzelfde als bij paardenfokkers. En de argumenten zijn natuurlijk daar, maar een koe kan echt wel zelf een kalf afwijzen als ze geen melk meer willen geven. Of dat wel of niet gebeurt, op tijd, hoe het afstand nemen gaat, hangt echt wel af van de omstandigheden en de invloed van de mens op hun leef situatie.

Hoe zou het afspelen moeten gaan volgens jou? Of moeten de kalveren gewoon blijven lopen tot de koe ze zo vaak heeft weggestoten dat ze het opgeven?

[quote]
We kunnen heel veel als normaal accepteren, omdat het altijd al zo geweest is, maar we kunnen ook verder kijken. De boeren zijn de ervaringsdeskundige, maar als die blijven hangen in, hoe het altijd gedaan is en de ontwikkelingen tot betere leefomstandigheden zo langzaam gaan, mogen we als "burgers" daar best iets van vinden.
En natuurlijk zijn er al meerdere die stappen zetten om het goed/beter te doen. Maar ook nog die het standaard doen en het goed genoeg vinden binnen de regels en mogelijkheden zoals zij het doen.

Er is juist al ontzettend veel veranderd in de melkveehouderij. Degenen die zoals jij zegt zijn blijven hangen, die zijn er niet meer zoveel.

[quote]
En ergens hadden boeren ook de mazzel dat mensen gewoon niks weten over koeien houden, dus kochten mensen melk en hadden verder geen mening.

Juist vroeger waren er veel meer boeren en hadden de meeste mensen wel familie als boer. De mensen wisten veel meer over waar hun voedsel vandaan kwam.

[quote]
Ben al op plekken geweest waar het anders gaat en ook mensen die koeien als hobby houden. Dan ervaar je al meer het natuurlijke gedrag van koeien.
En ja, paarden willen ook vreten, slapen, drinken en sociaal contact. Maar er is een wereld van verschil hoe je dat aanbiedt. Dat zie je terug in gedrag, gezondheid etc.

Wij zijn van die 'hobbyisten' zoals consumenten beweren dat ze het graag zien. Onze kudde is zo'n voorbeeld van natuurlijk gedrag.

[quote]
Paarden en koeien verschillen, maar genoeg koeien gezien die wel behoefte hebben aan contact, speels zijn, lekker willen rollen in het zand etc.
Vroeger hielp ik met de koeien scheren en poetsen, binnen halen, melken etc. Ze zijn prima in staat om te leren.

Onze koeien hebben constant contact met hun soortgenoten, maar dat heeft de melkkoe ook. Speels...nee, als kalf wel, dat kleine grut heeft een paar keer per dag hun gekke minuten. Pinken en vaarzen spelen eigenlijk ook bijna niet en rollen heb ik in al die jaren nog nooit gezien. Graven wel....leuk voor je wei ;)
Ze zijn zeker in staat om te leren, kost alleen veel meer tijd dan bij paarden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:58

Paarden spelen idd. Koeien bij mijn weten niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:32

superpony schreef:
Onali schreef:
Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.

Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.

Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.

En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.

Dat gedrag zie je bij paarden ook vaak genoeg.

Het grote verschil is wel dat we paarden meestal niet lukraak bij elkaar zetten. En het is ook niet erg, want duidelijkheid is prima.
Dat een paard dat net op een andere manier doet dan een koe, mag best, maar dat zegt verder niks over behoefte en omstandigheden.

Ik vind veel koeien behoorlijk mak voor het weinige wat gedaan wordt aan training zoals we met paarden doen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je koeien wel traint.
Ik ken hobby boeren die toch echt meer band hebben met hun koeien, die ook veel contact zoeken uit hun zelf.

En dat is logisch, want een groot melkvee bedrijf kan niet elke koe trainen, knuffelen etc.

Maar nu wordt geaccepteerd wat al vele jaren zo is en dan zouden koeien ook zo zijn. Terwijl je al vaak ziet dat koeien heel anders zijn, als de omstandigheden ook anders zijn.

De kalfjes die zijn geboren in de paar jaar dat ik op een boerenbedrijf werkte heb ik allemaal super mak gekregen. Ik zou daar hetzelfde mee kunnen als met een paard. Hetzelfde heb ik terug gezien bij mijn vriendin op de boerderij. (die met de kalfjes bij de koe)

Nu snap ik dat het allemaal kleinschaliger is en dat een groter melkveebedrijf aan van alles moet voldoen en het echt niet makkelijk is gemaakt. Maar dat ligt dan niet aan de koe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:43

Avalanche schreef:
Dat gebeurt idd heel veel en op de melkveebedrijven waar ik was, was dat absoluut niet het geval.

Wat mensen ook vaak vergeten: heel veel mensen zien de koeien graag in de wei, maar vergeten dat een temperatuur van 30 graden voor koeien helemaal niet fijn is. Ik was op een niet-biologische bedrijf, waar de temperatuur rond de 17 graden werd gehouden, koeien vrij rond liepen, een dik bed hadden ook. Borstels, ze gingen zelf naar de melkrobot, en ze hadden echt zo onwijs veel voer.
De boer zei ook dat het superbelangrijk is dat de koeien zich goed voelen, voor de melkproductie uiteraard, maar ook gewoon omdat ze zelf om hun dieren geven.

Het heeft mij echt echt aan het denken gezet.

Ik zou dan liever een wei zien met bomen erin om te schuilen en voor schaduw en uiteraard als het echt 30+ graden is en op stal beter dan kies je daarvoor. Dat doe je voor je paard ook. Ze kunnen dan in de avond/nacht wel weer naar buiten.

Ik geloof ook heus wel dat zo'n bedrijf wat je beschrijft het beste met zijn dieren voor heeft en daar ook echt wel in investeert. Maar ik geef mijn geld dan toch liever uit aan een kleinschalige biologische boerderij. Het zou vast mijn romantische beeld zijn, maar ook die mag ik als consument hebben. ;) Gelukkig is de keuze er en kun je die als consument nu ook heel bewust maken. Ik eet nog een enkele keer kaas, verder geen zuivel meer, maar kies dan voor zo'n bedrijf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:04

wat is dan het verschil tussen kleinschalig biologisch en kleinschalig gangbaar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:43

Kinke schreef:
wat is dan het verschil tussen kleinschalig biologisch en kleinschalig gangbaar?

Dat zou je zelf vast wel weten als veehouder. :D

Waarom ik voor kleinschalig, biologisch kies is omdat het me een stukje zekerheid geeft omdat het bedrijf dan aan een bepaalde regels moet voldoen voor het keurmerk. (liefst Demeter) Bij een bedrijf zonder keurmerk moet ik de boer maar op zijn blauwe ogen vertrouwen. ;) Voor mij is dat dus een stukje basis en daar bovenop kijk ik nog graag op het bedrijf zelf. Ik eet bijna geen dierlijke producten meer, dus als ik dan ga voor een stukje kaas dan wil ik graag dat het zoveel mogelijk voldoet aan dat romantische plaatje. En dat is wel te vinden.

Er zullen er ook vast zijn zonder bio keurmerk, maar dat maakt het minder vindbaar voor mij als consument. Dat moet je dan maar net weten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:46

Ik vind trouwens het verschil tussen koeienboeren en varkenshouders enorm. De reguliere varkenshouderijen waar ik kom... Echt geen goed woord voor over, en voor de houders ook niet. Daar zijn de gesprekken ook heel anders mee dan met de koeienhouders. Vind dat echt een wereld van verschil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:10

BaileyMix schreef:
Ik vind trouwens het verschil tussen koeienboeren en varkenshouders enorm. De reguliere varkenshouderijen waar ik kom... Echt geen goed woord voor over, en voor de houders ook niet. Daar zijn de gesprekken ook heel anders mee dan met de koeienhouders. Vind dat echt een wereld van verschil.

Eens. Echt een bizar verschil.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:31

Even over afspenen: op onze zorgboerderij hebben we jaren nubische en dwerg geiten gefokt. Lammeren bleven rond de 6 maanden, daarna zag je ook echt dat de geiten er helemaal klaar mee waren en probeerden weg te lopen van het zogen (idd, lomp gedrag van de kleintjes, mams werd nog wel eens gewoon opgetild tijdens zogen := ) Maar werd het spul dan uit elkaar gehaald, dan was het ook hier een geblaat tot en met. De geiten hielden dat een paar uur aan. De lammeren iets langer.

Demeter heb ik me ook in verdiept, maar vind ik te hardcore voor onze boerderij. Ook hooi en stro moet dan een biologisch certificaat hebben. Medicatiegebruik vanuit dierenarts is eigenlijk een no-go. Dan moet je afwegingen gaan maken: blijf ik het hooi bij de boer om de hoek inkopen, die een mooi kwaliteit levert maar niet aan certificaten doet? Of ga ik ingewikkeld ergens in nederland of zelfs buitenland laten aanvoeren? A: klap meer geld. B: klap meer transport. Medicatie stond ik ook niet achter: kan ik het zelf met kruiden oplossen, helemaal mooi. Maar is antibiotica nodig, dan twijfel ik geen seconde met toedienen. Deze werkwijze heb ik al jaren, met een mooie samenwerking met de dierenarts.
Ook dat was een punt van discussie met een hardcore-collega: nee, hij wilde absoluut niet onze eigen mest bij de aardbeien, want daar zat allemaal antibiotica in! Eh....gast, hoe vaak denk jij dat de geiten ziek zijn dan??? :') Nu wordt biologische paardenmest aangevoerd, terwijl ik de mest van onze eigen dieren in de vlindertuin gebruik. Mest wat ik overhoud staat al voor 2 locaties gereserveerd: groenonderhoud op te terrein, en een indirecte collega die de mest graag als afwisseling wilt gebruiken naast die van zijn hobbykoeien.

Dat vind ik dan weer zinvoller: goed met de dieren omgaan, en bewustzijn van de processen. Ik vind de mest van onze eigen dieren gebruiken op eigen terrein veel mooier dan perse die mest met certificaat willen, wat van ver weg komt. :o Ik heb alle lijnen mooi kort, lijkt mij minder belastend voor milieu.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:25

Avalanche schreef:

Oh jawel hoor, anders dan bij paarden maar laatst nog een stel koeien lekker gek zien doen met een berg zand

En kijk de koeien blij zijn als ze na de winter de wei weer op mogen. Natuurlijk willen zij ook schaduw als het heet weer is. Ik zie ze dan ook liever binnen staan dan in een ‘kale’ zonder schaduw wei

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:10

@ Juut, gelukkig mag je een demeter koe ook antibiotica geven indien medisch noodzakelijk.
Citaat:
Antibiotica
Het doel is om grotendeels antibioticavrij te zijn, waarbij antibiotica alleen gebruikt worden in echte
noodgevallen. Individuele dieren mogen maximaal drie behandelingen per jaar krijgen. Antibiotica
mogen niet preventief en alleen onder leiding van een dierenarts worden gebruikt. Antibiotica die van
cruciaal belang zijn voor de menselijke geneeskunde mogen alleen als laatste redmiddel worden gebruikt.
In geval van hardnekkige veestapelproblemen wordt dringend aanbevolen om een professional te raadplegen voor de versterking van de kudde met behulp van het fokprogramma.

bron: https://www.stichtingdemeter.nl/uploads ... f8fb4b.pdf
pagina 62

Het doel is natuurlijk een zoveel mogelijk gesloten systeem, maar snap dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Als je hooi mislukt moet je het inderdaad ergens anders vandaan halen en dan zijn de prijzen vaak niet mis. Ook zijn er inderdaad nog te weinig bedrijven, dus moet iets soms van ver komen. Ik snap dat je daar om meerdere redenen niet voor kiest.

Ik als consument kies daar dan weer wel voor. Juist om dit te stimuleren. Hoe meer iets de norm wordt hoe makkelijker en goedkoper het in de toekomst zal worden. Dat is iets waar ik achter sta, vanuit mijn visie. Nu moet ik het soms ook van wat verder halen en er wat meer voor betalen, maar ook dat zal hopelijk in de toekomst anders worden. En natuurlijk haal ik ook gewoon nog boodschappen bij de supermarkt, maar ook daar kies ik als het kan altijd voor biologisch. De keuze is in de loop der jaren steeds groter geworden en de prijs lager.

En dat zijn zo'n beetje mijn afwegingen. :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:11

Onali schreef:
Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.

Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.

Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.

En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.

Ik zie vaak wel subtiele communicatie en regelmatig ook niet bij koeien, evenals bij paarden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:33

Jis_ schreef:
Avalanche schreef:

Oh jawel hoor, anders dan bij paarden maar laatst nog een stel koeien lekker gek zien doen met een berg zand

En kijk de koeien blij zijn als ze na de winter de wei weer op mogen. Natuurlijk willen zij ook schaduw als het heet weer is. Ik zie ze dan ook liever binnen staan dan in een ‘kale’ zonder schaduw wei

Ik zie koeien ook regelmatig spelen. Meestal zijn het wel degenen met kleinere strakkere uiers - dus die net een eerste kalf hebben gehad. Eerlijke gezegd zou ik ook niet meer met plezier spelen als er enorme memmen continue tegen mijn benen zouden schuren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:20

herr_balou schreef:
Jis_ schreef:

Ik zie koeien ook regelmatig spelen. Meestal zijn het wel degenen met kleinere strakkere uiers - dus die net een eerste kalf hebben gehad. Eerlijke gezegd zou ik ook niet meer met plezier spelen als er enorme memmen continue tegen mijn benen zouden schuren.

Als ik ze in de lente naar buiten zie rennen met gekke bokkensprongen lijkt dat wel mee te vallen. Maar met een vol uier niet te doen denk ik ook, vind ook dat we te grote uiers ontwikkeld hebben bij de melkkoe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:00

maar blij dat ze naar buiten gaan na de stalperiode is iets heel anders dan iedere dag behoefte hebben aan spelen. Maar goed, blijkbaar hebben wij hele rare koeien.
Of iets diervriendelijk is, hangt af van de boer, niet van wel of niet biologisch. En er zijn inderdaad biologische boeren die geen medicijnen willen geven, ook al mag het wel. Koe kan dus onnodig creperen of je voert ze direct af (staat natuurlijk geweldig in de BBP en voor je dierdagdosering)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:10

Kinke schreef:
maar blij dat ze naar buiten gaan na de stalperiode is iets heel anders dan iedere dag behoefte hebben aan spelen. Maar goed, blijkbaar hebben wij hele rare koeien.
Of iets diervriendelijk is, hangt af van de boer, niet van wel of niet biologisch. En er zijn inderdaad biologische boeren die geen medicijnen willen geven, ook al mag het wel. Koe kan dus onnodig creperen of je voert ze direct af (staat natuurlijk geweldig in de BBP en voor je dierdagdosering)

Volwassen koeien zullen dat wel wat minder hebben (merries spelen ook minder dan ruinen) maar ik denk dat verrijking van leefomgeving altijd goed is. Zal ook per koe verschillen wat ze daarmee doen. Die elektrische borstels vind ik zo gaaf, genieten koeien zichtbaar van :D