Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Ik vind veel koeien behoorlijk mak voor het weinige wat gedaan wordt aan training zoals we met paarden doen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je koeien wel traint.
Ik ken hobby boeren die toch echt meer band hebben met hun koeien, die ook veel contact zoeken uit hun zelf.
Dinopino schreef:Met de huidige kennis over dieren, kun je vanaf een bepaalde leeftijd bij een mens wel vertrouwen op zijn eigen verantwoording. Je eet vlees, en draagt leer enz. , dan weet je waar het vandaan komt. Hetzelfde geld voor cosmetica enzovoort. In Duitsland noemen ze dat een holschuld. Je bent zelf verantwoordelijk om je te informeren over wat je eet en waar het vandaan komt.
Jarenlang werd ons het dogma verteld, dat melk drinken goed is voor ons. Nu we weten dat we ook zonder dierlijk voedsel gezond kunnen blijven en dat vaak nog beter, is er geen reden meer om je achter dat argument te verschuilen. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je vlees veel te lekker vind en dat een rund niet moet zeuren. Maak je keuze en zeg gewoon eerlijk waarom je die keuze maakt.
superpony schreef:Maar ook boeren zouden moeten kunnen accepteren dat burgers dingen zielig of onnodig vinden ipv zich steeds zo aangevallen voelen. Of het nou wel of niet 100% terecht is, als mensen het zielig vinden dat het kalf direct wordt weggehaald, is dat mensen hun goed recht.
En mensen weten echt weinig, zeker omdat alle info ook altijd van 2 kanten komt.
WE hebben het hier over melkveebedrijven, maar ik vind mestkalveren en hoe varkens gehouden worden echt nog veel erger.
superpony schreef:Ik zie het niet romantisch, maar heb wel enige kennis en ervaring met koeien. En ik snap dat boeren het zien zoals zij het zien en ervaren, maar de andere manieren worden minder gebruikt, dus die ervaring is er gewoon heel weinig.
Daarom reageer jij zoals jij het ervaart, maar er zijn ook koeien met een rijker leven. Dat moet men alleen eerst zien en ervaren. Het zal voor Nederland vaak geen optie zijn, aangezien we veel regels hebben, weinig ruimte etc.
Ik nam een bio koe even makkelijk als voorbeeld.
superpony schreef:Onali schreef:Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.
Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.
Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.
En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.
Dat gedrag zie je bij paarden ook vaak genoeg.
Het grote verschil is wel dat we paarden meestal niet lukraak bij elkaar zetten. En het is ook niet erg, want duidelijkheid is prima.
Dat een paard dat net op een andere manier doet dan een koe, mag best, maar dat zegt verder niks over behoefte en omstandigheden.
Ik vind veel koeien behoorlijk mak voor het weinige wat gedaan wordt aan training zoals we met paarden doen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je koeien wel traint.
Ik ken hobby boeren die toch echt meer band hebben met hun koeien, die ook veel contact zoeken uit hun zelf.
En dat is logisch, want een groot melkvee bedrijf kan niet elke koe trainen, knuffelen etc.
Maar nu wordt geaccepteerd wat al vele jaren zo is en dan zouden koeien ook zo zijn. Terwijl je al vaak ziet dat koeien heel anders zijn, als de omstandigheden ook anders zijn.
Avalanche schreef:Dat gebeurt idd heel veel en op de melkveebedrijven waar ik was, was dat absoluut niet het geval.
Wat mensen ook vaak vergeten: heel veel mensen zien de koeien graag in de wei, maar vergeten dat een temperatuur van 30 graden voor koeien helemaal niet fijn is. Ik was op een niet-biologische bedrijf, waar de temperatuur rond de 17 graden werd gehouden, koeien vrij rond liepen, een dik bed hadden ook. Borstels, ze gingen zelf naar de melkrobot, en ze hadden echt zo onwijs veel voer.
De boer zei ook dat het superbelangrijk is dat de koeien zich goed voelen, voor de melkproductie uiteraard, maar ook gewoon omdat ze zelf om hun dieren geven.
Het heeft mij echt echt aan het denken gezet.
Kinke schreef:wat is dan het verschil tussen kleinschalig biologisch en kleinschalig gangbaar?
BaileyMix schreef:Ik vind trouwens het verschil tussen koeienboeren en varkenshouders enorm. De reguliere varkenshouderijen waar ik kom... Echt geen goed woord voor over, en voor de houders ook niet. Daar zijn de gesprekken ook heel anders mee dan met de koeienhouders. Vind dat echt een wereld van verschil.
Avalanche schreef:Paarden spelen idd. Koeien bij mijn weten niet.
Citaat:Antibiotica
Het doel is om grotendeels antibioticavrij te zijn, waarbij antibiotica alleen gebruikt worden in echte
noodgevallen. Individuele dieren mogen maximaal drie behandelingen per jaar krijgen. Antibiotica
mogen niet preventief en alleen onder leiding van een dierenarts worden gebruikt. Antibiotica die van
cruciaal belang zijn voor de menselijke geneeskunde mogen alleen als laatste redmiddel worden gebruikt.
In geval van hardnekkige veestapelproblemen wordt dringend aanbevolen om een professional te raadplegen voor de versterking van de kudde met behulp van het fokprogramma.
Onali schreef:Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.
Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.
Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.
En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.
Jis_ schreef:Avalanche schreef:Paarden spelen idd. Koeien bij mijn weten niet.
Oh jawel hoor, anders dan bij paarden maar laatst nog een stel koeien lekker gek zien doen met een berg zand
En kijk de koeien blij zijn als ze na de winter de wei weer op mogen. Natuurlijk willen zij ook schaduw als het heet weer is. Ik zie ze dan ook liever binnen staan dan in een ‘kale’ zonder schaduw wei
herr_balou schreef:Jis_ schreef:
Oh jawel hoor, anders dan bij paarden maar laatst nog een stel koeien lekker gek zien doen met een berg zand
En kijk de koeien blij zijn als ze na de winter de wei weer op mogen. Natuurlijk willen zij ook schaduw als het heet weer is. Ik zie ze dan ook liever binnen staan dan in een ‘kale’ zonder schaduw wei
Ik zie koeien ook regelmatig spelen. Meestal zijn het wel degenen met kleinere strakkere uiers - dus die net een eerste kalf hebben gehad. Eerlijke gezegd zou ik ook niet meer met plezier spelen als er enorme memmen continue tegen mijn benen zouden schuren.
Kinke schreef:maar blij dat ze naar buiten gaan na de stalperiode is iets heel anders dan iedere dag behoefte hebben aan spelen. Maar goed, blijkbaar hebben wij hele rare koeien.
Of iets diervriendelijk is, hangt af van de boer, niet van wel of niet biologisch. En er zijn inderdaad biologische boeren die geen medicijnen willen geven, ook al mag het wel. Koe kan dus onnodig creperen of je voert ze direct af (staat natuurlijk geweldig in de BBP en voor je dierdagdosering)