Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Huertecilla schreef:We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.
En het bizarre is dat mensen het ook nog eens normaal vinden ook.
Ineke2 schreef:Mensen zien het wel, maar welke keuze heb je anders?
Spenk schreef:Ik heb het vroeger wel gedaan. 30 km duurt lang hoor je bent wel een uur onderweg. Heb je die tijd? In Nederland regent het vaak en veel vergis je daar niet in. Maar als je nu al geen geld voor benzine hebt is je paard dicht bij huis zetten dan geen beter plan? Je zegt het geen optie is maar 60 km voor je paard ja dat tikt flink aan in de kosten.
Bovendien ligt dacht ik alleen de vespa op een actieradius van 76 de rest rond de 33. Dus je zult wel op stal moeten kunnen volladen.
Zebrastreep schreef:Huertecilla schreef:We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.
Nou als een land goed alles op orde heeft om veilig te fietsen is het Nederland wel. En soms ben je op de fiets ook nog sneller dan met de auto.
Als mijn werkgever nu een elektrische fiets aanbood zou ik geen nee zeggen
Al kan ik prima op de normale fiets zeker naar het werk wat een wijk verderop ligt. Is eigenlijk onzin dat ik met de auto ga op de fiets is sneller en dat kleine stukje kost een vermogen aan brandstof.
Nederland is een fietsland ik snap dat dat in Spanje niet haalbaar is maar hier zeker wel. Een speedpedalac haalt gemakkelijk de 45 km per uur.
Huertecilla schreef:Ineke2 schreef:Mensen zien het wel, maar welke keuze heb je anders?
Rondje IJsselmeer fietsen op een fiets waar je zélf op moet trappen ipv naar de Antillen vliegen bv?
Ok, ok, ik weet het ´Ja maar....´
Dat ´ja maar' = ´nee, want'![]()
Maak je keuzes met de nadruk op máák![]()
Ik probeer hier de 12 jaar oude 4x4 SUV te vervangen door een >30 jaar oude niet 4x4 SUV maar het residente lief vindt die zo veilig voélen. Happy wife, happy life (nóg belangrijker door meer thuswerken); dán maar meer brandstofkosten en apk-geneuzel/kosten over de uitststoot![]()
Mijn hemel Eilinora, 5 ct/dag
Ineke2 schreef:Dat fietsplan bestond al in de tijd zonder elektrische fiets dus je argument ga maar op een gewone fiets is kul.
Huertecilla schreef:Ineke2 schreef:Dat fietsplan bestond al in de tijd zonder elektrische fiets dus je argument ga maar op een gewone fiets is kul.
Dat was het argument niet![]()
Nogmaals; maak je eigen keuzes.
Terug naar het onderwerp is álles wat (extra) energie verbruikt (extra) kosten. Daarbij over de keuzes van verplichtingen/verplichtgstermijnen versus de baten en zekerheden/termijnen daarvan.
De totaal onverwachte, niet te voorziene, extra grote prijsstijging van alle energiebroneen en wat ermee samenhangt onderstreept risicos van afhankelijkheid daarvan en de zékerheid van veranderingen.
Dat de kosten nu zo snél verandernen/veranderen was invoorzien en is de ´eigen schuld´ van geen enkele burger.
Ook is het meestal niet tot nauwelijks mogelijk om keuzes nú terug te draaien.
Wel een imo hoognodig moment voor reflectie (ook al is dat wellicht confronterend) en strategische (her)overwegingen onafhankelijk van je huidige situatie.
Sterkte allemaal met de voldongen feiten waar we allemaal onverwacht mee geconfronteerd worden na 2 jaar covid-onzekerheid
Ineke2 schreef:Moet je dan de ene keuze meer veroordelen dan de andere?
kitobeer schreef:Ik rij cng in Belgie. Wat ze hier opslagen aan de pomp is helemaal absurd aan het worden.
Dats verkoopt zijn cng momenteel al aan 3,93€ en ik heb al vernomen dat er zelfs al enkele stations 4,50€ rekenen voor 1 kilo. Dat zou zeggen dat mijn tank vullen 130 € zou kosten en ik maar 475 km kan rijden![]()
Afgelopen week had ik echt al buikpijn van de cng prijzen bij 2,85€ Dus ik ben om een elektrische fiets met een leaseplan gaan kijken via het werk.
Op woensdag mijn proefrit gedaan en vanochtend mijn fiets opgehaald en de eerste 40 km zijn een feit.
Ik ben een echte luxe kip die jaren lang voor alles de auto nam.
Maar daar ben ik nu heel erg snel van genezen vrees ik.
Mizora schreef:CNG gaat in kg's. Je moet dat zien in de rij lpg-diesel-benzine(-cng), niet in de rij euro 95 - euro 98 - euro 102.