Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:38

Mensen zien het wel, maar welke keuze heb je anders? Protesteren / staken. In Nederland gebeurd dat ietwat weinig.

Ik begin zelf overigens absoluut niet aan een fietsplan, maar snap wel dat sommigen dat doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:42

Korte reisafstand ging vroeger samen met baas die eigen munt uitgeeft, huisvesting deed ... en ontslag = alles foetsie.
Er zijn meer mogelijkheden nu, maar gelazer zit nog niet eens zo zeer in reiskosten, maar in kosten vaste lasten die idioot hoog zijn. Zoals jij zit (en dat vermoeden had ik al) kan je een heel groot stuk opvangen door moestuin en ruilhandel, zolang je de belastingen en eventueel verplichte/verstandige verzekeringen kan betalen kan je van weinig goed leven.
Helaas, hier huur en alles wat erbij komt en toegang tot land is erg beperkt. Ja dat soort dingen jagen je kosten rap op en daar uit stappen vraagt andere afwegingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:46

Er zit ook een groot verschil tussen moeten lenen, en besluiten dat voor jou een lening de meest gunstige optie is. Ik heb een periode in de IT gewerkt. 90% van de mensen bij het bedrijf waar ik werkte had een lease-auto.

Niet omdat ze geen auto konden betalen, met een salaris van 50K of hoger voor de mediors en seniors was dat geen enkel probleem, maar vanwege het gemak en de zorgeloosheid. Zij waren meer geld aan enkel de bijtelling kwijt (dus nog exclusief de werkelijke leasekosten) als dat ik was aan afschrijving (youngtimer), wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof bij elkaar.

En ook van het fietsplan is door mijn collega's gebruik gemaakt. Uiteindelijk kost een elektrische fiets ook weer niet zo veel geld. Voor 1000-3000 euro heb je een behoorlijke keuze. En nee, dat is niet voor iedereen zo op te hoesten. Maar absoluut niet onbereikbaar voor verreweg de meeste mensen.

Veel mensen zijn uiteindelijk ook een hoeveelheid luxe gewend waar ze zich lang niet altijd meer bewust van zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:01

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:
We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.

En het bizarre is dat mensen het ook nog eens normaal vinden ook.

Sterker nog; het verdédigen.

De huizenmarkt in NL is ook zoiets. Dat dwíngt mensen tot ´keuzes´ voor verplichtingen. Dan ook nog verplichtingen voor onzeker inkomen aangaan omdat de staat de reiskosten door belasting hoog maakt.
De val van de consumptiemaatschappij en geprogrammeerde obsolescence. Dit laatste zien we, kúnnen we helder zien in autos. Die worden niet meer ontworpen om lang mee te gaan. Daarbij worden we door steeds strengere regels verplicht nieuwere/duurdere nog minder duurzame te kopen.
Wie even de tijd neemt en kíjkt kan zien dat duurzaam vs geprogrammeerde veroudering eind jaren tachtig/begin negentig een omslag kent en de regelgeving rond de eeuwwisseling.
Allemaal vanwege veiligheid en milieu; voor onze eigen bestwil.

Voor het miliéu??? Tsk:
Ondertussen mag je niet met schone uitlaatgassen een oude diesel rijden op zelfgecyclede plantaardige olie want dat is belastingontduiking.
Ondertussen is het allemaal geneuzel in het licht van vervuiling door oorlogen bijvoorbeeld. Als er íets is wat Staten helemaal zélf de burgerij aandoen is dát het wel. Verkeersdoden en vervuiling door leven vallen erbij in het niet.
Zie je het nóg niet? Kijk dan een naar het aantal zelfdodingen vs verkeersdoden of misdrijven en de aandacht vanuit de overheid dáárvoor, voor meer geestelijk welzijn vs meer radarpalen voor onze veiligheid.

Wat dit inzicht je nú helpt: Keuzes maken die je mínder vastpinnen in plaats van steeds minder uitzicht geven.
Met toenemende energiekosten wordt dit alleen maar kritischer.
Sterkte en gedenk te léven.

@Mizora die luxe is een deel van de consumptieval. Je kán niet eens meer een auto kopen met goedkopere raamzwengels of met simpel een sleutel zonder centrale deurvergrendeling. Zelfs ruitenwissers of verlichting die je zelf aan/uit moet/kan zetten wordt zelfzaam. ´Drivers aids´ zijn verplicht. Etcetera.
Wonen met hypotheek, levensluxe op afbetaling en .... totále afhankelijkheid.
De ´noodzakelijke´ ski-vakentie en/of vliegen naar Thailand vs minder lening? :)*

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:09

Bij ons in het dorp nu,euro 100+ is 5 cent bovenop gekomen in 1 dag tijd.
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:15

Ineke2 schreef:
Mensen zien het wel, maar welke keuze heb je anders?

Rondje IJsselmeer fietsen op een fiets waar je zélf op moet trappen ipv naar de Antillen vliegen bv?

Ok, ok, ik weet het ´Ja maar....´
Dat ´ja maar' = ´nee, want' ;)

Maak je keuzes met de nadruk op máák :)*

Ik probeer hier de 12 jaar oude 4x4 SUV te vervangen door een >30 jaar oude niet 4x4 SUV maar het residente lief vindt die zo veilig voélen. Happy wife, happy life (nóg belangrijker door meer thuswerken); dán maar meer brandstofkosten en apk-geneuzel/kosten over de uitststoot ;) _O-

Mijn hemel Eilinora, 5 ct/dag 8)7

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:18

Spenk schreef:
Ik heb het vroeger wel gedaan. 30 km duurt lang hoor je bent wel een uur onderweg. Heb je die tijd? In Nederland regent het vaak en veel vergis je daar niet in. Maar als je nu al geen geld voor benzine hebt is je paard dicht bij huis zetten dan geen beter plan? Je zegt het geen optie is maar 60 km voor je paard ja dat tikt flink aan in de kosten.

Bovendien ligt dacht ik alleen de vespa op een actieradius van 76 de rest rond de 33. Dus je zult wel op stal moeten kunnen volladen.

Voor werk is het denk ik ongeveer even lang met de scooter als met de auto, met de auto sta ik namelijk meestal in de file. Voor werk is het dus vooral een kwestie van comfort inleveren maar geld besparen. Ik werk overigens wel maar 3 dagen in de week op die afstand, de rest doe ik altijd al op de fiets, heb meerdere baantjes.

Stal duurt wel echt aanzienlijk langer dus dat is wel zuur, Nederland heeft inderdaad vaak banketstaaf weer, maar mijn paard staat nu echt super verzorgd, dus ga sowieso eigenlijk alleen maar op fatsoenlijke vrije dagen extra naast de 2 dagen in de week die ik sowieso met de auto met mn moeder ga. Ik ben een mooi weer recreatie ruiter, ga met de stromende regen of storm toch niet in de buitenbak of bos rijden voor mn plezier :+
Dichter bij huis zetten is echt geen optie, ben na 2 jaar zoeken al heel blij dat mn paard eindelijk fatsoenlijk staat en kan gaan revalideren van al het gedoe dat we gehad hebben met de stallen dichter bij huis. Kijk maar eens in het stallings topic omgeving Arnhem, een en al ellende -O-
Scooter op stal opladen zal geen probleem zijn, maar zag dat je bij de meeste ook een 2e accu kwijt kunt, wel wat extra kosten maar dan heb je dubbele actieradius.

vroeger fietste ik dagelijks op mijn zelf in elkaar gebouwde oma fiets 30km enkele reis naar school, best wel bizar als ik daar nu aan terug denk, maar luxe went zo snel :o Heb sinds ik een rijbewijs heb niet meer zonder auto gezeten, dus het zal wel even terug schakelen worden. Voordeel vind ik dat indien nodig ik wel een auto bij de hand heb, anders had ik het sowieso niet gedaan, want vind de vrijheid van een auto en ergens naar toe kunnen als je dat wil wel heeel fijn, ook al doe ik het niet vaak, de mogelijkheid is wel prettig. Maar mn moeder is mn buurvrouw en met pensioen, dus in principe kan ik in overleg de auto vrijwel altijd meenemen. Anders zou het met die hele slechte dagen met werk inderdaad wel een ding worden, openbaar vervoer gaat vanaf mijn huis niet, of wel, maar niet normaal, dan is lopen zelfs sneller :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:18

Ja eergisteren op gisteren was er al 4 cent bij en nu 5 cent.
In 2 dagen tijd dus 9 cent erop

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:29

Zebrastreep schreef:
Huertecilla schreef:
We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.

Nou als een land goed alles op orde heeft om veilig te fietsen is het Nederland wel. En soms ben je op de fiets ook nog sneller dan met de auto.

Als mijn werkgever nu een elektrische fiets aanbood zou ik geen nee zeggen

Al kan ik prima op de normale fiets zeker naar het werk wat een wijk verderop ligt. Is eigenlijk onzin dat ik met de auto ga op de fiets is sneller en dat kleine stukje kost een vermogen aan brandstof.

Nederland is een fietsland ik snap dat dat in Spanje niet haalbaar is maar hier zeker wel. Een speedpedalac haalt gemakkelijk de 45 km per uur.

Wij hebben al jaren geen eigen auto meer, omdat we het te weinig gebruikte voor de periodieke kosten die je ervoor maakt. Mijn werk heeft een goed fietsplan en ik heb de mazzel dat ik gratis met het OV mag reizen. Als we echt een keer ergens een auto dan gebruiken we bijv. Snapp Car, maar dat gebeurt echt zelden. Ik realiseer me alleen wel dat ik wat dat betreft sowieso in een goede regio zit en ik vind fietsen ook gewoon wel chill.

Misschien komt het deels doordat ik ben opgevoed door iemand die zelfs met heel mooi weer liever een paar keer per dag de auto pakte voor stukjes die je in 5 minuten kon fietsen. Ze had er eigenlijk het geld helemaal niet voor en het had echt beter geweest als ze af en toe iets aan sporten zou doen, maar wel een hele knappe fiets hebben die niks stond te doen in de schuur. Ik vond dat altijd zo'n onzin. Helemaal op afgeknapt. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:44

Huertecilla schreef:
Ineke2 schreef:
Mensen zien het wel, maar welke keuze heb je anders?

Rondje IJsselmeer fietsen op een fiets waar je zélf op moet trappen ipv naar de Antillen vliegen bv?

Ok, ok, ik weet het ´Ja maar....´
Dat ´ja maar' = ´nee, want' ;)

Maak je keuzes met de nadruk op máák :)*

Ik probeer hier de 12 jaar oude 4x4 SUV te vervangen door een >30 jaar oude niet 4x4 SUV maar het residente lief vindt die zo veilig voélen. Happy wife, happy life (nóg belangrijker door meer thuswerken); dán maar meer brandstofkosten en apk-geneuzel/kosten over de uitststoot ;) _O-

Mijn hemel Eilinora, 5 ct/dag 8)7

Ik werk thuis en anders ga ik met het OV naar kantoor. Ik zelf kán niet fietsen. Als in letterlijk niet. Een aangepaste fiets is net zo duur als de fiets in het fietsplan, maar dan niet elektrisch :')

Dit jaar ga ik voor het eerst in jaren op vakantie, 2 uurtjes vliegen naar Italië. Hard voor gewerkt en zo toe aan eens echt een vakantie.

Dat fietsplan bestond al in de tijd zonder elektrische fiets dus je argument ga maar op een gewone fiets is kul.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:14

Ineke2 schreef:
Dat fietsplan bestond al in de tijd zonder elektrische fiets dus je argument ga maar op een gewone fiets is kul.

Dat was het argument niet ;)

Nogmaals; maak je eigen keuzes.

Terug naar het onderwerp is álles wat (extra) energie verbruikt (extra) kosten. Daarbij over de keuzes van verplichtingen/verplichtgstermijnen versus de baten en zekerheden/termijnen daarvan.

De totaal onverwachte, niet te voorziene, extra grote prijsstijging van alle energiebroneen en wat ermee samenhangt onderstreept risicos van afhankelijkheid daarvan en de zékerheid van veranderingen.
Dat de kosten nu zo snél verandernen/veranderen was invoorzien en is de ´eigen schuld´ van geen enkele burger.
Ook is het meestal niet tot nauwelijks mogelijk om keuzes nú terug te draaien.
Wel een imo hoognodig moment voor reflectie (ook al is dat wellicht confronterend) en strategische (her)overwegingen onafhankelijk van je huidige situatie.

Sterkte allemaal met de voldongen feiten waar we allemaal onverwacht mee geconfronteerd worden na 2 jaar covid-onzekerheid +:)+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:21

Huertecilla schreef:
Ineke2 schreef:

Dat was het argument niet ;)

Nogmaals; maak je eigen keuzes.

Terug naar het onderwerp is álles wat (extra) energie verbruikt (extra) kosten. Daarbij over de keuzes van verplichtingen/verplichtgstermijnen versus de baten en zekerheden/termijnen daarvan.

De totaal onverwachte, niet te voorziene, extra grote prijsstijging van alle energiebroneen en wat ermee samenhangt onderstreept risicos van afhankelijkheid daarvan en de zékerheid van veranderingen.
Dat de kosten nu zo snél verandernen/veranderen was invoorzien en is de ´eigen schuld´ van geen enkele burger.
Ook is het meestal niet tot nauwelijks mogelijk om keuzes nú terug te draaien.
Wel een imo hoognodig moment voor reflectie (ook al is dat wellicht confronterend) en strategische (her)overwegingen onafhankelijk van je huidige situatie.

Sterkte allemaal met de voldongen feiten waar we allemaal onverwacht mee geconfronteerd worden na 2 jaar covid-onzekerheid +:)+

Ja ik weet dat je doelt op de financiële verplichting ten opzichte van je werkgever. Die keuze maak je zelf. Het leven bestaat elke dag uit keuzes maken. Moet je dan de ene keuze meer veroordelen dan de andere?
Dat jij verbaasd bent over de keuze die een ander wellicht maakt, dat kan. Andersom zal dat vast ook weleens zo zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:35

https://nos.nl/l/2420054

Kabinet wil voorlopig geen verlaging accijns.
Toch maar eens kijken of tanken in België geen optie wordt, 20 min rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:52

Ineke2 schreef:
Moet je dan de ene keuze meer veroordelen dan de andere?

Jammer dat je er voor kiest om het zó te lezen.

Wat betreft prijsontwikkeling aan de pomp is het extra info om de prijsontwikkeling van ook gas en electriciteit een beetje in de gaten te houden vanwege de prijskoppelingen.
Voor morgen is de prijs per MegaWatt/uur voor de europese ´pool´ 17% hoger dan voor vandaag: Is 442,54 Euro en dat is wederom een absoluut recordhoogte.

Ook hier wordt er alleen maar gespróken over de belastingen. Eigenlijk nog erger want het houdt een bewuste keuze om de burger te laten betalen in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:04

Misschien kun je dan werken aan op een minder veroordelende manier van schrijven. Dan gaan mensen het wellicht anders lezen.

Dat het kabinet niet ingrijpt tot nu toe om die enorme prijsstijgingen een halt toe te roepen vind ik erg kwalijk te noemen.

Ik heb tijdens het begin van de energie prijsstijgingen een 3 jarig vast contract afgesloten bij een grotere energieleverancier. Momenteel geen spijt van…

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:16

Bij een fietsenleaseplan kun je voor terugbetaling in 1 termijn kiezen. Dan heb je dus het belastingvoordeel maar betaal je niet jaren terug. Heb ik ook gedaan.
Ik werk 40 km van huis. Nog een half jaar voor de studie. Dan maar even kijken of ik in die regio blijf.
Mijn functie is redelijk specifiek en niet overal uit te voeren.
Gelukkig is mijn kleine auto redelijk zuinig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:23

VS en EU in overleg over stoppen van olie import vanuit Rusland.
Alleen dat nieuws al is >;) voor de prijzen.
Levering van gas vanuit Algerije via Spanje naar Frankrijk is al opgeschroefd.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:26

Renee1991 schreef:
Eloya, je kunt ook kijken of je werkgever fietsplan aanbiedt. Dan kun je een elektrische fiets met flink belastingvoordeel aanschaffen. Dat heb ik drie jaar geleden gedaan.

Het is ook een fietsplan alleen heet het bij ons anders.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:53

Ik rij cng in Belgie. Wat ze hier opslagen aan de pomp is helemaal absurd aan het worden.
Dats verkoopt zijn cng momenteel al aan 3,93€ en ik heb al vernomen dat er zelfs al enkele stations 4,50€ rekenen voor 1 kilo. Dat zou zeggen dat mijn tank vullen 130 € zou kosten en ik maar 475 km kan rijden |(

Afgelopen week had ik echt al buikpijn van de cng prijzen bij 2,85€ Dus ik ben om een elektrische fiets met een leaseplan gaan kijken via het werk.
Op woensdag mijn proefrit gedaan en vanochtend mijn fiets opgehaald en de eerste 40 km zijn een feit.

Ik ben een echte luxe kip die jaren lang voor alles de auto nam.
Maar daar ben ik nu heel erg snel van genezen vrees ik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:39

De website van Tinq in de gaten houden loont. Die hebben leuke acties ivm 20 jarig jubileum. Benzine voor 1.17 en diesel 89 ct.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:40

Anne_GTI schreef:
De website van Tinq in de gaten houden loont. Die hebben leuke acties ivm 20 jarig jubileum. Benzine voor 1.17 en diesel 89 ct.

Kijk, dat zijn de betere prijzen. *\o/*

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:44

Anne_GTI schreef:

Oh wow dat zijn goeie prijzen!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:18

kitobeer schreef:
Ik rij cng in Belgie. Wat ze hier opslagen aan de pomp is helemaal absurd aan het worden.
Dats verkoopt zijn cng momenteel al aan 3,93€ en ik heb al vernomen dat er zelfs al enkele stations 4,50€ rekenen voor 1 kilo. Dat zou zeggen dat mijn tank vullen 130 € zou kosten en ik maar 475 km kan rijden |(

Afgelopen week had ik echt al buikpijn van de cng prijzen bij 2,85€ Dus ik ben om een elektrische fiets met een leaseplan gaan kijken via het werk.
Op woensdag mijn proefrit gedaan en vanochtend mijn fiets opgehaald en de eerste 40 km zijn een feit.

Ik ben een echte luxe kip die jaren lang voor alles de auto nam.
Maar daar ben ik nu heel erg snel van genezen vrees ik.

Kilo?
Ik heb vanmiddag in België getankt.. want volgens mij heb je het daar over. Euro 95.. 1,84.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:26

CNG gaat in kg's. Je moet dat zien in de rij lpg-diesel-benzine(-cng), niet in de rij euro 95 - euro 98 - euro 102.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:43

Mizora schreef:
CNG gaat in kg's. Je moet dat zien in de rij lpg-diesel-benzine(-cng), niet in de rij euro 95 - euro 98 - euro 102.

En dan is er ook nog bio-cng wat eigenlijk een verkeerde benaming is net als het ´natuurlijk´ voor aardgas. CNG zou eigenlijk CAG moeten heten en gecomprimeerd bio gas .... CBG ;)

Imo beíden behoorlijk link spul het zit wel onder 200 bar druk in de tank van de auto. Maar goed, dat is het onderwerp niet, de prijs ervan wel.

Lees net dat er donderdag/vrijdag overleg is tussen de 27 om de prijzen voor de verschillende energiebronnen los te koppelen van elkaar. Dat als er één omhoog gaat niet alles automatisch omhoog gaat. Dat is in het belang van ons consumenten.
Nederland wil die koppeling graag handhaven vanwege de aardgas-verkoop.

Ah en het overleg om Iran weer te laten exporteren stagneert -O-
De reden is dat China en Rusland er ook een stem in laten horen omdat de réden van de ban was dat Iran een nucleair programma zou hebben. Tja en beiden hebben meer belang bij een blokkerering nu. Waarom dan niet gewoon opheffen voor de EU en VS? Omdat het in het verband van anti-proliferatie is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-03-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt