Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:31

enzino schreef:
Elisa2 schreef:
En dan wordt er snel gewezen naar mannenhaat, kennelijk is het een enorme bedreiging voor het ego van sommige mannen.

Dat zal waarschijnlijk wel kloppen, omdat de cultuurverschuiving waar mannen minder mogen verdienen dan vrouwen, of zelfs financieel afhankelijk mogen zijn, langzamer veranderd dan het aantal vrouwen dat goed-betaalde banen krijgt. Dat zou kunnen betekenen dat er een groep mannen zal ontstaan dat enigszins buiten de "dating markt" valt en alleen zal blijven. Dat kan best een angstig toekomstbeeld zijn; zowel op persoonlijk niveau als voor het doorgeven van hun genen.

Dat kan ik uiteraard helemaal begrijpen, maar als het verder leuke en fijne mannen zijn in de omgang. Dan zouden ze toch alleen al daarom een goede en fijne relatie moet kunnen hebben en onderhouden? Het betekent wellicht alleen dat er wat meer aan bijv. zelfontwikkeling gedaan moet worden. Omdat vrouwen meer de keuze hebben zullen ze mag ik hopen voornamelijk mannen kiezen waar ze een fijne en gelijkwaardige relatie mee aan kunnen gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:31

irmaz schreef:
Dat meisjes van roze houden wordt echt niet aangeboren hoor :Z

Nou van mij had ze dat niet.. ik haat roze, glitters enz en had geen meisjes babykamer.
Ze zag bij een vriendin een roze kinderwagen (wij hadden gewoon een groene in huis), maar zij moest en zou een roze hebben.
Zij wilde zelf van die "walgelijke" glitterjurkjes met veel tule.. nou dat heeft ze al helemaal niet van mij :+
Mijn jongste taalde niet naar roze en meisjes dingen en dat terwijl wij al best veel roze in huis hadden omdat de oudste dat fantastisch vond.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 14:31

verootjoo schreef:
naranja1 schreef:
om even terug te komen op vrouwen die kinderen thuis hebben en werk. Nogmaals ik vind dat iedereen hier zelf voor moet kiezen. Ik heb ook vriendinnen die liever thuis blijven bij de kinderen en dat is oke.

Maar had laatst een groep sollicitatie via teams. Toen werd er ppecifiek gevraagd aan de vrouwen: 'als jullie kinderen hebben, hoe doen jullie het dan met de kinderen?' Ik heb toen gevraagd of hij dit ook aan mannen vroeg.' Toen was hij stil. En dit illustreerd denk ik wat de meeste hier in het topic bedoelen, zowel het eerste als tweede allinia. dus eerste allinia vrije keus, en de tweede niet.

Precies, zulke vragen.

Een vriend van ons wilde zijn contract omzetten van 40 naar 32 uur. Hij legde uit dat hij dat wilde zodat hij dan de kinderen die dag van school kon halen en naar sport kon brengen.
Eerste vraag was; ‘maar je hebt toch een vrouw?’

oh wat erg dit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:32

Dat speelgoed snap ik ook niet zo, als een jongentje zegt ik wil die babypop dan is het belangrijk hoe de ouders daarop reageren.

Laatst een moeder die een jongetje van een jaar een vestje aan deed en de vader zei dat het te meisjes achtig was, hij kreeg van aardig wat vrouwen de wind van voren. :D :Y)

Ik kocht voor zijn verjaardag een houten bus waar houten dierentuindiertje in kunnen, had ik ook gedaan als het een meisje was.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 14:35

Cer schreef:
Overigens, bij een sollicititiegesprek worden best wel vragen gesteld die officieel niet mogen... maar wel gesteld worden.. Waar en hoe je dat moet melden, daar zou aandacht voor moeten zijn. En dat je dan ook niet gelijk je baan kwijtraakt...
Wil je in zo'n bedrijf werken? waarschijnlijk niet.. wil je werken? waarschijnlijk wel... dat is dan wel een ding soms..

ik was hier ook verbaasd over. en uiteraard ben ik afgehaakt na het stellen van deze vraag. Ik ben de meeting uitgegaan en gezegd dat ik niet bij zo een bedrijf wou werken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:36

verootjoo schreef:
Precies, zulke vragen.

Een vriend van ons wilde zijn contract omzetten van 40 naar 32 uur. Hij legde uit dat hij dat wilde zodat hij dan de kinderen die dag van school kon halen en naar sport kon brengen.
Eerste vraag was; ‘maar je hebt toch een vrouw?’

Wat slecht zeg..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:41

Cer schreef:
Dank je Pien :j Dat zijn interessante links

Ik vind het altijd interessant om te leren hoe die ongelijkheid ontstaan is... en hoe lang het heeft kunnen voortduren.. en eigenlijk nog steeds duurt.
Ik heb het idee dat het toch ook vnl met geloof te maken gehad heeft? Maar ik weet niet meer hoe ik daarbij gekomen ben..
Heksenvervolging bijv.
Ik heb het idee dat HEUL lang geleden de maatschappij gewoon echt andere samenstellingen had.. geen gedoe over wie welke partners had en hoeveel, wie zn steentje bijdroeg aan de woongemeenschap en op welke manier (er zijn culturen en geloven waar dat heel gelijkwaardig opgaat, meen ik), gemixte rollen (eigenlijk geen rollen )
jammer dat dat ergens kwijtgeraakt is... op de zgn evolutieladder..

Dit klopt, in oudere culturen bij de kelten en native americans bijvoorbeeld werden vrouwen vereerd. De wijze oude vrouwen hadden vaak de leiding over de stammen en er was heilig respect voor "de moeder". Bij de vikingen waren er vrouwelijke strijders, dus wederom gelijkwaardigheid op dat gebied.

Het is mis gegaan bij het geloof, daar werden een aantal belangrijke vrouwen uit de bijbel geschrapt. Een aantal boeken verbrand, vrouwen ten onrechte weggezet als prutsmutsen, en daar is de vrouwenondrukking begonnen. Hier uit zijn ook heksenvervolgingen gekomen. Iedere vrouw die ook maar een beetje (natuur) wijsheid had was bedreigend.

Het is heel fascinerend om je in deze geschiedenis te verdiepen en als je eenmaal anders hebt gezien ga je het hele plaatje doorzien is mijn ervaring. Wat mij opvalt is dat er een enorme angst lijkt te zijn naar vrouwen toe wat ik niet zo goed begrijp.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:46

irmaz schreef:

Sterker nog : halverwege de 19e eeuw 'zijn de kleuren omgedraaid'.

Ooit was blauw de kleur voor vrouwen en rood voor mannen.
En opeens werd rood/roze de kleur voor vrouwen, en blauw voor mannen....

(Is mij ooit verteld in het kader van chocolade : kijk uit als je opeens Verkade chocoladeletters koopt ipv Droste.
Puur is rood bij Droste, maar niet bij Verkade...)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:51

pien_2010 schreef:
Alleen is het belangrijk, en daarmee deel ik de mening van de feministen, dat je iets opbouwt voor als bv je huwelijk mis loopt. Aangezien 34 %van de huwelijken uitloopt op een scheiding is het belangrijk dat vrouwen daar nu maatregelen nemen opdat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn mocht dit gebeuren. Je bent een intelligente en volgens mij hoog opgeleide vrouw, dus zorg gewoon goed voor jezelf. Uit de cijfers blijkt helaas dat teveel vrouwen dat niet doen. Dan hebben ze bv hun hele leven enorm hard gewerkt (huishouden, kinderen opvoeden etc) om vervolgens met lege handen te staan. Mannen hebben veel minder met dat probleem te maken. Hun carrière is niet onderbroken, ze verdienen vaak goed en 12 jaar geloof ik kan een vrouw alimentatie krijgen (was vroeger) , maar dan houdt het ook op. De feministen zijn erg bezorgd over de cijfers waaruit blijkt dat het met teveel vrouwen niet goed gaat financieel na een scheiding.

De vaders vertrekken zelden met medeneming van hun kinderen. Of dat nou wenselijk is of niet, maar de zorgen, de tijdsinvestering en de kosten, waarmee het lastiger wordt om beter betaalde banen te krijgen, blijven dan bij de moeder.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:54

Brainless schreef:
irmaz schreef:

Nou van mij had ze dat niet.. ik haat roze, glitters enz en had geen meisjes babykamer.
Ze zag bij een vriendin een roze kinderwagen (wij hadden gewoon een groene in huis), maar zij moest en zou een roze hebben.
Zij wilde zelf van die "walgelijke" glitterjurkjes met veel tule.. nou dat heeft ze al helemaal niet van mij :+
Mijn jongste taalde niet naar roze en meisjes dingen en dat terwijl wij al best veel roze in huis hadden omdat de oudste dat fantastisch vond.

Jij bent niet de enige influencer van je kids hè ;)

Maar er is helemaal niks mis met dat de ene roze wil met glitters en de andere een traktor, jij speelt gewoon in op het individu. Maar zo werken de algoritmes niet en als je dochter die niet van roze en glitter houdt maar vaak genoeg en in verschillende situaties (thuis, op school, met vriendinnetjes, op tv, social media, ....) voorgehouden wordt dat roze en glitter toch echt een meisjesding is dan gaat ze of meedoen of voelt zich een buitenstaander. Dat laatste zal zeer waarschijnlijk met jou als moeder niet gebeuren denk ik :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:55

verootjoo schreef:
Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.

Citaat:
Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.

Sorry hoor maar is dat niet een kwestie van die (jouw) man opvoeden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:56

Elisa2 schreef:
Dit klopt, in oudere culturen bij de kelten en native americans bijvoorbeeld werden vrouwen vereerd. De wijze oude vrouwen hadden vaak de leiding over de stammen en er was heilig respect voor "de moeder". Bij de vikingen waren er vrouwelijke strijders, dus wederom gelijkwaardigheid op dat gebied.

Het is mis gegaan bij het geloof, daar werden een aantal belangrijke vrouwen uit de bijbel geschrapt. Een aantal boeken verbrand, vrouwen ten onrechte weggezet als prutsmutsen, en daar is de vrouwenondrukking begonnen. Hier uit zijn ook heksenvervolgingen gekomen. Iedere vrouw die ook maar een beetje (natuur) wijsheid had was bedreigend.

Het is heel fascinerend om je in deze geschiedenis te verdiepen en als je eenmaal anders hebt gezien ga je het hele plaatje doorzien is mijn ervaring. Wat mij opvalt is dat er een enorme angst lijkt te zijn naar vrouwen toe wat ik niet zo goed begrijp.

Ja, dit dus eigenlijk... :j

Er worden toch nog steeds vrouwen onderdrukt obv oa geloof (geen huid laten zien, niet mogen werken, niet naar school mogen, geen huwelijkspartner mogen kiezen etc)
Vanuit die opvoeding is het 'vrouwen kunnen/mogen niks' zo bereikt natuurlijk..

Ik heb ook wel eens ergens gelezen iets als 'degene met het vuurwapen wint' .. zoiets. Als onderdrukker van de rest zeg maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:57

josien_m_ schreef:
De vaders vertrekken zelden met medeneming van hun kinderen.

Klopt, ongeacht hoe hard ze ervoor strijden trouwens. Een stukje institutioneel seksisme zit nog steeds in het rechtssysteem waar vrouwen veel makkelijker de voogdij winnen.

Ook dat gelijk trekken is onderdeel van het feminisme.

naranja1
Blogger

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 15:17

ik vind geloof zelf lastig. omdat ik voor gelijkheid ben. dus ook ervoor dat mensen zelf hun geloof mogen kiezen!
terwijl er aan de andere kant veel dingen misgaan (vrouwen mogen geen korte rokjes dragen, god is een man, het recht op abortus, mensen mogen niet openlijk homo zijn.) en dit spreek juist de gelijkwaardigheid weer tegen, wat ik juist heel graag zie. maar aan de andere kant vind ik ook niet dat ik kan oordelen over 'het geloof' want dan vind ik mijzelf ook wat hypctiet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:26

Geloof en sexisme, een lastige combinatie...
Het kan gelukkig goed samengaan: geloof en menselijke vrijheid en gelijkwaardigheid.

Citaat:

Daarna ontspoort het christendom. (Niet 'het geloof', maar 1 optie.) Al helemaal aan het begin wordt de vrijheid van de eerste christenen vwb vrouwen de nek omgedraaid.
En pal NA de middeleeuwen wordt het met de heksenprocessen echt erg.
Citaat:

Vrouwen zijn hartstikke leuke wezens..

En bepaalde vormen van de islam zijn ook knap sexistisch.
Citaat:
Er worden toch nog steeds vrouwen onderdrukt obv oa geloof (een huid laten zien, niet mogen werken, niet naar school mogen, geen huwelijkspartner mogen kiezen etc)
Vanuit die opvoeding is het 'vrouwen kunnen/mogen niks' zo bereikt natuurlijk..

Een sexistische interpretatie van dat vrouwen en mannen zich 'ingetogen' horen te kleden.

Mbt 'geen huwelijkspartner mogen kiezen' ligt het vele malen genuanceerder dan velen denken.
Ten eerste heeft Europa dit verschijnsel ook, met name in de adel. Een huwelijk is een verbond tussen twee families, niet twee personen. (Niet mijn ideaal overigens.)
En doorgaans wordt er gewerkt via een 'matchmaker' waarbij gekeken wordt of de beide beoogde partners samen kunnen gaan.
Delen van Joods Amerika doen het zo. Scheiding is toegestaan, maar het percentage scheidingen versus gelukkige huwelijken is gunstig. (Zo stom is het niet, mist je dus een goede matchmaker hebt.)

Maar tja, eind jaren zestig werden in Nederland mensen "geïmporteerd", expres niet uit Istanbul maar uit Koerdistan, en expres niet uit Tanger of Marrakech maar uit de Rif (= nul eerdere contacten met West Europa).
En dan is emigratie plus sexisme soms erg venijnig. ("Je moet met iemand van ons trouwen...!!" al ben je hier groot geworden.)
Werkende vrouwen zijn ook in de islam de gewoonste zaak van de wereld, maar de eerste (en soms tweede, derde) generatie arbeidsmigranten, oejjjj....

Geen onderwijs voor vrouwen staat in geen enkele religie in de regels, dat is gewoon sexisme (verkocht als religie).

En als je met een feministische blik de bijbel leest (voorbij alle wegvertaalde vrouwen etc.)(God zou een man zijn, het idee alleen al..., etc.) is het een prachtig boek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:33

Janneke2 schreef:
Geen onderwijs voor vrouwen staat in geen enkele religie in de regels, dat is gewoon sexisme (verkocht als religie)..

Er wordt een hele rits aan vrouw onwaardige dingen 'verkocht' onder het mom van geloof.
En als het dan ineens niet onder geloof valt, is het cultuur

Ik begrijp werkelijk niet dat mensen daarin blijven trappen, en dat het mag onder het mom 'ja maar vrijheid van religie' of 'ja het is cultuur'..

Volgens mij is er een periode het geloof best heel belangrijk geweest, en 'plukken we daar nu nog steeds de vruchten van'..

NB: ik weet niet welk geloof, er zijn zoveel stromingen.. ik wil me bewust niet branden aan "oh nee dat was niet het christendom, dat waren protestanten' of precies omgekeerd.. ik heb daar echt geen verstand van..

Overigens, jongensbesnijdenis is ook niet altijd heel gaaf, en wellicht zijn er jongens genoeg die niet verplicht met een bepaalde dame willen trouwen..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:35

Een mooie documentaire is trouwens - vind ik - The Ascent of Women. Can de BBC, staat in vier delen op YouTube. Over vrouwen door de gehele geschiedenis, echt vanaf het eerste begin, en over de hele wereld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:39

irmaz schreef:
Maar er is helemaal niks mis met dat de ene roze wil met glitters en de andere een traktor, jij speelt gewoon in op het individu. Maar zo werken de algoritmes niet en als je dochter die niet van roze en glitter houdt maar vaak genoeg en in verschillende situaties (thuis, op school, met vriendinnetjes, op tv, social media, ....) voorgehouden wordt dat roze en glitter toch echt een meisjesding is dan gaat ze of meedoen of voelt zich een buitenstaander. Dat laatste zal zeer waarschijnlijk met jou als moeder niet gebeuren denk ik :)

Mijn ervaring is juist dat meiden best jongensachtig mogen zijn (op lagere school was dat echt wel 50/50), maar dat jongens vooral geen roze/glitters mochten.
Dat is nu nog steeds (meestal) het geval.
Er is altijd wel iemand die zal zeggen: een jongen in een princessenjurk? Dat is echt alleen voor meisjes.

Een meid, met kort haar, in een stoere broek met kaplaarzen wordt veel minder raar aangekeken dan een jongen met lang haar in een jurk.
Meiden die een Cars/Spiderman spullen hebben (rugzak/broodtrommel) wordt minder raar beoordeeld dan een jongen met Barbie spullen.

naranja1
Blogger

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 15:44

Ik lees trouwens nog iets interressants. Ik ben vrij vandaag dus ben lekker aan het lezen en docu's aan het kijken.

'Tijdens de crisis van de jaren dertig werden in diverse landen pogingen gedaan de betaalde arbeid van vrouwen terug te dringen. Vrouwen verdienden vaak minder en waren zodoende soms meer in trek voor bepaalde banen dan mannen. Daarom werd de betaalde arbeid van vrouwen als bedreiging van mannenarbeid gezien.'

https://atria.nl/nieuws-publicaties/fem ... -20e-eeuw/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:44

Ik heb het idee dat vooral op de socials de grens niet zo strikt meer is..
of misschien ligt het aan mijn socials, dat ik meer mannen in jurken voorbij zie komen dan vrouwen :j
De make up artists op mijn tijdlijn zijn vnl mannen, net zoals de kappers..

Wordt dat nu nog echt zo gepromoot.. roze glitter voor meisjes? Ik herken dat niet in mijn omgeving in ieder geval.. Volgens mij is het ook helemaal niet woke om nu nog in die vaste patronen te denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:06

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:
behalve dat ik vind dat je als vrouw thuis moet kunnen blijven, zonder daarmee een waardeoordeel over je zelf af te roepen?

Dat is toch helemaal OK. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Alleen is het belangrijk, en daarmee deel ik de mening van de feministen, dat je iets opbouwt voor als bv je huwelijk mis loopt. Aangezien 34 %van de huwelijken uitloopt op een scheiding is het belangrijk dat vrouwen daar nu maatregelen nemen opdat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn mocht dit gebeuren. Je bent een intelligente en volgens mij hoog opgeleide vrouw, dus zorg gewoon goed voor jezelf. Uit de cijfers blijkt helaas dat teveel vrouwen dat niet doen. Dan hebben ze bv hun hele leven enorm hard gewerkt (huishouden, kinderen opvoeden etc) om vervolgens met lege handen te staan. Mannen hebben veel minder met dat probleem te maken. Hun carrière is niet onderbroken, ze verdienen vaak goed en 12 jaar geloof ik kan een vrouw alimentatie krijgen (was vroeger) , maar dan houdt het ook op. De feministen zijn erg bezorgd over de cijfers waaruit blijkt dat het met teveel vrouwen niet goed gaat financieel na een scheiding.

Mijn vader heeft bij zijn dochters om die reden dan ook, dit gegeven er bijna letterlijk ingeslagen . O wee als de meiden hun best niet deden op school ~~}> . Hij hamerde er voortdurend op, hoeveel echtscheidingen er wel niet plaats vonden. Hij hamerde er voortdurend op dat we financieel onafhankelijk moesten zijn zodat we als het mis zou lopen in de relatie, zowel voor ons zelf als voor onze kinderen goed konden zorgen. DAAR gaat het om Mindim. Zorg dus dat je een vangnet hebt. Niets meer en niets minder.

Klopt als een bus Pien, ik zie het probleem ook niet.

En ja, ik zie ook veel vrouwen die zich schikken naar de wens van de man, die begrijp ik ook niet. Toestemming moeten vragen, je hobbies indammen om wille van, mannen die neerploffen en verwachten bediend te worden. Dat vind ik idd geen gelijkwaardige relaties. Ik vind dat het hier echter veel draait om inkomen. Wanneer beiden een inkomen hebben, dan is het gelijkwaardig, ik zie gelijkwaardigheid in heel andere dingen. Samen de dingen regelen en zorgen dat beide personen in een relatie zich gewaardeerd en fijn bij voelen.
Tuurlijk moet je je zaakjes op orde hebben. Bij ons gaat alles 50/ 50 bij een eventuele scheiding, we hebben de zaken prima geregeld wat dat betreft. Dat sommige vrouwen daar wat naief in staan en dat niet doen, dat begrijp ik dan weer niet.

Maar ik vind het jammer dat ipv om het in het maatschappelijke te zoeken, het elke keer op de persoon wordt afgewenteld en in mijn geval merk ik dat vaak in reacties op het feit dat ik niet werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:09

Cer:Hm dat herken ik niet, ik zie veel mannen juist nog in het "ik moet stoer zijn imago" zitten. Maar wellicht ligt dat ook aan de leeftijdscatagorieen?

Jongens zouden ook gewoon moeten kunnen zijn hoe en wat ze willen zijn, maar jongens onder elkaar zijn volgens mij ook wel hard voor elkaar? en de mannen cultuur onder elkaar zit ook een soort hierarchie in?

Goede post Janneke, precies dat dus allemaal.

Voogdij gelijk trekken zou van mij trouwens ook direct mogen, ook daar hoort gelijkheid in te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:14

Elisa2 schreef:
Cer:Hm dat herken ik niet, ik zie veel mannen juist nog in het "ik moet stoer zijn imago" zitten. Maar wellicht ligt dat ook aan de leeftijdscatagorieen?

Nou ja, of de omgeving?
Ik weet niet wat je bedoelt met 'leeftijdscategorie'? Ik ben zelf 45+, de mensen om mij heen ook wel ongeveer... de make up artists zijn jonger..

Stoer zijn, geen idee of ze dat moeten zijn of zelf willen. Althans, vrouwen mogen verdrietig zijn, maar ik wil dat bijv helemaal niet.. :) Ik kan in mijn omgeving ook rustig zeggen dat ik niet kan koken (ik vind schoonmaken dan wel weer heel leuk :') )

Maar ik dwaal af.. de gelijkheid op de werkvloer is echt nog wel een ding.. dat is ook wat eerder aangegeven werd..
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-22 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:16

Brainless schreef:
Meiden die een Cars/Spiderman spullen hebben (rugzak/broodtrommel) wordt minder raar beoordeeld dan een jongen met Barbie spullen.

Ik heb hier een briljante foto thuis van mijn dochter in volledig Spiderman pak met een roze wijde ballet rok eroverheen :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:26

Cer schreef:
Maar hoe erg is dát, Irmaz?
Ik vind dat een webalgoritme wat gebaseerd is op wat mensen zelf blijkbaar zoeken omdat sommige meisjes een roze eenhoorn wel leuk vinden (en ouwe vrouwen ook, ik namelijk :') ..?
Ik vind dat nog het minste probleem... maar de felheid hoe erop gereageerd wordt, wordt ik persoonlijk wel een beetje kriegelig van...

Overigens, bij een sollicititiegesprek worden best wel vragen gesteld die officieel niet mogen... maar wel gesteld worden.. Waar en hoe je dat moet melden, daar zou aandacht voor moeten zijn. En dat je dan ook niet gelijk je baan kwijtraakt...
Wil je in zo'n bedrijf werken? waarschijnlijk niet.. wil je werken? waarschijnlijk wel... dat is dan wel een ding soms..

Waarom zou een meisje een roze eenhoorn willen hebben als ze er nog nooit 1 heeft gezien? Of een turkois naaimachientje? Waarom zou een jongen geen turkois naaimachientje willen hebben? Waarom zou een meisje een roze poetsset willen hebben? Omdat ze papa ziet poetsen?

Er is ooit eens een BBC (?) documentaire uitgezonden waarin onderzoek is gedaan bij jonge kinderen met en zonder stereotyperende opvoeding. Als ik me goed herinner was daar een speciaal (leer)programma voor opgezet. Volgens mij was het de uitwerking van deze korte filmpjes maar dat weet ik niet zeker, ga nog verder zoeken. Ondertussen geven de filmpjes hieronder ook een leuk beeld:
In Groot-Brittanië: https://www.youtube.com/watch?v=kJP1zPOfq_0
In Denemarken: https://www.youtube.com/watch?v=LSpuEg4DIm8
In Canada: https://www.youtube.com/watch?v=p9cU6J2Df9o