Geloof en sexisme, een lastige combinatie...
Het kan gelukkig goed samengaan: geloof en menselijke vrijheid en gelijkwaardigheid.
Citaat:
Dit klopt, in oudere culturen bij de kelten en native americans bijvoorbeeld werden vrouwen vereerd. De wijze oude vrouwen hadden vaak de leiding over de stammen en er was heilig respect voor "de moeder". Bij de vikingen waren er vrouwelijke strijders, dus wederom gelijkwaardigheid op dat gebied.
Daarna ontspoort het christendom. (Niet 'het geloof', maar 1 optie.) Al helemaal aan het begin wordt de vrijheid van de eerste christenen vwb vrouwen de nek omgedraaid.
En pal NA de middeleeuwen wordt het met de heksenprocessen echt erg.
Citaat:
Het is heel fascinerend om je in deze geschiedenis te verdiepen en als je eenmaal anders hebt gezien ga je het hele plaatje doorzien is mijn ervaring. Wat mij opvalt is dat er een enorme angst lijkt te zijn naar vrouwen toe wat ik niet zo goed begrijp.
Vrouwen zijn hartstikke leuke wezens..
En bepaalde vormen van de islam zijn ook knap sexistisch.
Citaat:
Er worden toch nog steeds vrouwen onderdrukt obv oa geloof (een huid laten zien, niet mogen werken, niet naar school mogen, geen huwelijkspartner mogen kiezen etc)
Vanuit die opvoeding is het 'vrouwen kunnen/mogen niks' zo bereikt natuurlijk..
Een sexistische interpretatie van dat vrouwen en mannen zich 'ingetogen' horen te kleden.
Mbt 'geen huwelijkspartner mogen kiezen' ligt het vele malen genuanceerder dan velen denken.
Ten eerste heeft Europa dit verschijnsel ook, met name in de adel. Een huwelijk is een verbond tussen twee families, niet twee personen. (Niet mijn ideaal overigens.)
En doorgaans wordt er gewerkt via een 'matchmaker' waarbij gekeken wordt of de beide beoogde partners samen kunnen gaan.
Delen van Joods Amerika doen het zo. Scheiding is toegestaan, maar het percentage scheidingen versus gelukkige huwelijken is gunstig. (Zo stom is het niet, mist je dus een goede matchmaker hebt.)
Maar tja, eind jaren zestig werden in Nederland mensen "geïmporteerd", expres niet uit Istanbul maar uit Koerdistan, en expres niet uit Tanger of Marrakech maar uit de Rif (= nul eerdere contacten met West Europa).
En dan is emigratie plus sexisme soms erg venijnig. ("Je moet met iemand van ons trouwen...!!" al ben je hier groot geworden.)
Werkende vrouwen zijn ook in de islam de gewoonste zaak van de wereld, maar de eerste (en soms tweede, derde) generatie arbeidsmigranten, oejjjj....
Geen onderwijs voor vrouwen staat in geen enkele religie in de regels, dat is gewoon sexisme (verkocht als religie).
En als je met een feministische blik de bijbel leest (voorbij alle wegvertaalde vrouwen etc.)(God zou een man zijn, het idee alleen al..., etc.) is het een prachtig boek.