suffie schreef:Dat uitkopen, saneren is 1 ding. Vaak hebben bedrijven ook een enorme hypotheek/lening en die kan dan ook meteen afbetaald worden. Boeren zijn niet voor niets STEENRIJK. Daarnaast mag je meteen afrekenen met de belasting, wanneer je je bedrijf beëindigd, dus onderaan de streep zal een boer, als hij geluk heeft schuldenvrij zijn, maar 0,0 inkomen hebben.
Wij hebben na de verkoop er bewust voor gekozen om niet meer op de boerderij te blijven wonen. De grond was nu van andere boeren en wij vonden het niet prettig om anderen rondom ons huis bezig te zien op "onze grond".
In de agrarische sector is veel werk te vinden voor mensen met ervaring, ook op leeftijd. Alleen kan ik mij zo voorstellen dat wanneer je bewust kiest voor beëidiging, je niet staat te popelen om bij een andere boer je kost te gaan verdienen.
Bij ons in de buurt is ook een boer vrijwillig gestopt, de mooie subsidie die hem werd geboden maakte de stap makkelijker. Hij had het bedrijf van zijn ouders overgenomen. Vanwege de nieuwe maatregelen moest hij maar blijven investeren ( lees lenen) om te kunnen blijven boeren. Uiteindelijk is het hem boven het hoofd gegroeid de schuldenlast. Hij ruim 10ha grond verkocht voor een mooie prijs, in combinatie met de premie is hij amper aan schuldenvrij, ben je halverwege de 50. Hij zit nu inderdaad ook te kijken wat kan ik gaan doen.