Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:49

JudithGigi schreef:
Vanmorgen even wezen rampen toeristen bij het pontje bij berg aan de Maas. Op deze plek staat normaal een bank, en meeeters lager begint de Maas pas, heel bizar..[ [url=m/hz8Jxk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je nog op tijd geweest want ze zetten momenteel zelfs ME in om de zogenoemde ramp toeristen te weren. :j

Licor

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:51

Afbeelding

Dit is Maaseik op t moment.. geloof dat hier morgen pas de hoogste stand bereikt gaat worden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:52

Ik ben benieuwd hoe het in Noord Limburg wordt straks. Gelukkig wonen mijn schoonzus en zwager tegenwoordig niet meer in Wanssum bij de Maas in de buurt maar er een stukje verder van af. Hopelijk houden ze droge voeten daar. Schoonouders wonen er ook in de buurt. Vind het wel spannend worden nu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:54

Wij zijn een paar dagen in Valkenburg maar kunnen er niet uit in geval van nood.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:54

cursebreaker schreef:
JudithGigi schreef:
Vanmorgen even wezen rampen toeristen bij het pontje bij berg aan de Maas. Op deze plek staat normaal een bank, en meeeters lager begint de Maas pas, heel bizar..[ [url=m/hz8Jxk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je nog op tijd geweest want ze zetten momenteel zelfs ME in om de zogenoemde ramp toeristen te weren. :j

Ik denk niet dat je een ramptoerist bent als je een foto gaat maken van een rivier op 100-200 meter van je eigen huis…… :roll:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:58

Afbeelding

Al zijn dieren in veiligheid gebracht, op veel plekken zullen de voervoorraden en gewassen op het land vernield zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:03

SusanH schreef:
Ik ben benieuwd hoe het in Noord Limburg wordt straks. Gelukkig wonen mijn schoonzus en zwager tegenwoordig niet meer in Wanssum bij de Maas in de buurt maar er een stukje verder van af. Hopelijk houden ze droge voeten daar. Schoonouders wonen er ook in de buurt. Vind het wel spannend worden nu.

Ja, het wordt zeker spannend. Het wordt ook echt een test voor het nieuwe project Ooijen-Wanssum. Dat is gemaakt voor dit soort uitzonderlijke situaties dus hopelijk werkt het goed. Wij vinden het allemaal enorm spannend en de verhalen uit het zuiden zijn gewoon verschrikkelijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:07

Cowboy55 schreef:
Ik denk niet dat je een ramptoerist bent als je een foto gaat maken van een rivier op 100-200 meter van je eigen huis…… :roll:

Ik zeg alleen wat er gebeurd; ze zijn gewoon wel degelijk mensen aan't weg sturen die inderdaad op bepaalde plekken afkomen om te komen kijken, of dat nu bij iemand aan het eind van de straat is waar ze wonen of niet. Ze hebben er ME voor ingezet. Er zitten helaas veel gevaarlijke plekken tussen, die op het eerste gezicht niet perse gevaarlijk uitzien. Dus ik begrijp wel dat ze mensen zoveel mogelijk vragen gewoon toch van die plekken weg te blijven. Was ook zeker geen aanval naar de bokker waar ik op reageerde, maar ze zijn wel bezig met controleren en mensen weghouden van bepaalde plekken die even 'komen kijken', want er zijn veel mensen die dit toch doen. Wederom geen aanval dus, alleen het benoemen van wat er gebeurd, that's all.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-07-21 15:09, in het totaal 3 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:08

Thats_Me schreef:
SusanH schreef:

Ja, het wordt zeker spannend. Het wordt ook echt een test voor het nieuwe project Ooijen-Wanssum. Dat is gemaakt voor dit soort uitzonderlijke situaties dus hopelijk werkt het goed. Wij vinden het allemaal enorm spannend en de verhalen uit het zuiden zijn gewoon verschrikkelijk.

Weet je toevallig ook hoe het zit met de Oostrumse beek? Daar wonen mijn schoonouders vlak bij. Die komt uit in de Maas en ik ben er niet gerust op. Heb in het voorjaar bij de molen in Geijsteren al wel eens gezien hoe snel dat water omhoog kan komen.

En idd in Wanssum is een hoop veranderd ik hoop dat ze het droog houden daar. Toen mijn zwager en schoonzus er woonden hebben ze geregeld water in huis of bijna in huis gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:09

Jee licor, is dat de brug van Nederland naar België, met die bronzen handen? Ik herken het bijna niet :=

Weet iemand of er morgen kans is op overlast op de A73 richting Venlo, vanwege de Roer misschien ?
Ik moet die kant op maar maak me een beetje zorgen dat ik Limburg niet meer uit kom :=

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:18

Stad Luik wordt inmiddels geevacueerd wegens een dam die op breken staat is het laatste nieuws hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:21

Oh verschrikkelijk. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:23

Wat erg :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:25

Dat zou echt een ramp zijn bij Luik..
Zou er ook nog een risico zijn voor de kerncentrale daar?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:27

tienus63 schreef:
[ [url=m/okILmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al zijn dieren in veiligheid gebracht, op veel plekken zullen de voervoorraden en gewassen op het land vernield zijn.

Dit is geen tijd voor politiek gewin en aandachttrekkerij. Het is crisis. Politieke kleur doet er even niet toe.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:34

Dioxide schreef:
Stad Luik wordt inmiddels geevacueerd wegens een dam die op breken staat is het laatste nieuws hier...

Vreselijk -O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:36

Boras schreef:
tienus63 schreef:
[ [url=m/okILmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is geen tijd voor politiek gewin en aandachttrekkerij. Het is crisis. Politieke kleur doet er even niet toe.

Ik zie het niet negatief? Is toch goed om die wet in te laten gaan, maakt mij ook geen reet uit welke politieke partij dat aanvraagt, als het maar gedaan word.

Hebben jullie bronnen betreft Luik? Vreselijk zeg...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:37

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:37

Bij mijn vriend zijn chalet in de buurt van Chiny in de Provincie Luxemburg in België loopt de stuwdam van de electriciteitscentrale die ze gebouwd hebben op de rivier de Vierre over momenteel. Blijkbaar hebben ze daar een veiligheid ingebouwd zodat die kan overlopen. Ze verwachten daar de komende dagen nog heel veel water te verwerken in het meer. Dat meer is 35 hectare groot dus mag er niet aan denken dat die dam zou breken. :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:53

Vreselijk die berichten!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:02

SusanH schreef:
Thats_Me schreef:

Weet je toevallig ook hoe het zit met de Oostrumse beek? Daar wonen mijn schoonouders vlak bij. Die komt uit in de Maas en ik ben er niet gerust op. Heb in het voorjaar bij de molen in Geijsteren al wel eens gezien hoe snel dat water omhoog kan komen.

En idd in Wanssum is een hoop veranderd ik hoop dat ze het droog houden daar. Toen mijn zwager en schoonzus er woonden hebben ze geregeld water in huis of bijna in huis gehad.

Dat durf ik niet te zeggen. Ik ga er vanuit dat de gemeente Venray alles goed in de gaten blijft houden en mensen ook tijdig informeert als het mis gaat. Dat zie je nu natuurlijk ook in Roermond gebeuren.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:05

De beelden van het water overlast, doen me denken aan de beelden van 1953 hier in Zeeland. Echt mijn hart gaat uit naar de mensen en dieren in de getroffen gebieden. Ik hoop dat ze hulp krijgen, dat iedereen geëvacueerd kan worden en er alleen materiele schade over blijft. Vind het echt vreselijk, en zou willen dat ik kon helpen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:10

Camping waar we heel wat jaren komen staat ook volledig onder water in de Ardennen (Ouren). Van het jaar ivm corona besloten om in NL te blijven.
Maar wat een ellende voor de eigenaren en degene die te laat waren om de camping te verlaten.

Brug er naar toe is niet eens zichtbaar meer

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:11

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:14

Heel naar om te zien al die beelden.. :\ Wat een onmacht! En wat een kracht heeft het water.

Misschien nog een soort ter "geruststelling" en goed om te weten, Rijkswaterstaat en de waterschappen hebben na 1993/1995 niet stil gezeten.

O.a. het project Grensmaas is het grootste rivierproject in uitvoering in Nederland. De werkzaamheden strekken zich uit over een traject van Maastricht tot Echt-Susteren. Heel veel plekken/huizen langs de Maas lopen nu veel minder risico op een overstroming. Bij identieke waterafvoeren als tijdens de overstromingen van 1993 en 1995 komen dorpen en steden in Zuid-Limburg nu niet meer blank te staan. Het stroombed van de Maas met zo’n 300 hectare verbreed, de oevers verlaagd en dijken op een traject van twaalf kilometer versterkt en verhoogd. Zo zijn er ook noordelijker langs de Maas, de Waal, de Rijn en IJssel degelijke projecten uitgevoerd, waarbij de waterstanden uit 1995 als minimaal uitgangspunt zijn genomen.

Wat natuurlijk de resterende overlast door overige rivieren/beken in het gebied niet wegneemt, dat blijft verschrikkelijk.