Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 16:40

tamary schreef:
Gelazer is inderdaad dat hier verbieden de vraag niet wegneemt. Die zou je eerst moeten aanpakken voordat je wat aan het aanbod gaat doen als je dat aanbod wil gaan verbieden.
Nu komen die dieren ipv uit een zo goed mogelijke manier van houden en doden terecht in rot hokjes en worden ze levend gevild voor de vachtjes. Het is alleen voor ons uit het zicht, maar die dieren zijn er fors op achter uit gegaan.

Precies...
En dat is ook met ander vee dat wij hier houden.

Ga proberen het consumptie gedrag te veranderen, niet alleen hier, nee wereldwijd.
Dan veranderen automatisch de bedrijven mee.

Zie je op zich in de paardenstallen ook al.
Vinden we het snel genoeg gaan, nee ik niet, maar het veranderd wel.

Wil dat zeggen dat we alle regels maar moeten laten varen of niet steeds moeten willen investeren op beter welzijn. Nee natuurlijk niet, dat moet belangrijk blijven.
Maar wel op een eerlijk manier...en dat is onze regering al heel lang niet meer.
En ja daarom heb ik dit topic geopend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:48

DuoPenotti schreef:
Pmarena
Nee ze hadden nooit mogen zeggen als je investeert gaat de stekker er niet uit.
Ze hadden toen moeten zeggen over x jaar stoppen wel....
Dat had mij betreft best gekund.
Maar niet eerst tonnen laten inverteren, dat is niet kloppend. En daarom konden ze daarna ook niet stoppen maar worden er wel op afgerekend als ze wisten het toch, eigen schuld.

Die kooitjes hebben wel allemaal een stro hokje, maar dat weten veel mensen niet.
Vind ik het zielig, laat ik zo zeggen ik draag niets aan bont, dus werk er niet aan mee.
Door mij bestaat deze industrie dus niet.
Maar.... er is vraag naar bont.
Dan zeg ik, beter zoals het dan in Nederland gaat dan zoals in China. Of zoals vroeger het neer knuppelen van zeehondjes.

Ik denk dat het leven van de nerts niet eens vaak slechter is dan van veel konijntjes...misschien zelf wel beter...
Zitten niet in de warme zon, word niet vergeten brokjes te geven omdat de kinderen hun taakje weer eens niet doen....

Dus ben ik voorstander, nee.
Denk ik dat de beestjes nu geholpen zijn.. nee. Integendeel.

en dat maakt het zo zuur voor mij.
Veel van dit soort dingen zijn zo kortzichtig, als het hier maar niet is bestaat het ineens niet meer???
Zo kan ik niet denken.

Ik denk verbeter de wereld begin bij jezelf. Het afschaffen van zaken die niet ethisch zijn moet toch ergens beginnen. Als je iets niet wilt, dan moet je het niet toestaan omdat het elders in de wereld nog erger is.... En aan die konijntjes moet ook iets gebeuren :j

Ik ben geen nertsenhouder, kan niet in hun portemonnee kijken. Maar ik heb er geen medelijden mee, iedere gek kon zien dat het een (in ieder geval in Nederland) ten dode opgeschreven industrie was. Niemand heeft ze gedwongen om die investering X-jaar geleden te doen, daar hebben ze zelf voor gekozen in deze sector die al jaren onder vuur ligt :j

Bovendien hebben ze wéér uitstel gekregen om die investering terug te verdienen toch?

Het was al van iets van 2012 weer uitgesteld tot 2024 dus dan hadden ze sowieso al hun bedrijf voor die tijd om moeten vormen. Nu is dat een paar jaar eerder èn ze krijgen nog een vergoeding als het goed is, door de Corona-situatie. Dat is dan nog een mazzeltje in het hele verhaal.

Ik zag iemand wel een treffend punt maken, dat als je als paardenhouder (pensionstal) nu nog stallen bouwt van 3x3 meter dat je niet slim bezig bent want je kan op je klompen aanvoelen dat dit gewoon niet volstaat voor een paard en niet voldoet in het kader van dierenwelzijn.

Stel dat er over X jaar regelgeving komt dat dit niet meer toegestaan wordt voor formaatje fatsoenlijk paard, dan gaan die mensen vast ook piepen van ja toen mocht het nog wel!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:51

pmarena schreef:
Ik zag iemand wel een treffend punt maken, dat als je als paardenhouder (pensionstal) nu nog stallen bouwt van 3x3 meter dat je niet slim bezig bent want je kan op je klompen aanvoelen dat dit gewoon niet volstaat voor een paard en niet voldoet in het kader van dierenwelzijn.

Stel dat er over X jaar regelgeving komt dat dit niet meer toegestaan wordt voor formaatje fatsoenlijk paard, dan gaan die mensen vast ook piepen van ja toen mocht het nog wel!!

Nee, de vergelijking zou kloppend zijn als:
-Je nu investeerd boxen van 4 bij 5 en er over X jaar word gezegd: er mogen geen paarden meer gehouden worden in NL :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 16:53

Maar de wereld verbeterd niet...

Maar ze hadden geen stallen van 3x3, ze hadden die van 5x5 met uitloop om het zo maar te zeggen.
En er hing ook nog een lick it aan het plafond.
En nergens in de wereld was dit, en nog steeds niet.
Jij was vooruitstrevend.

Ga je dan ook zeggen, ja eigen schuld dat zat er toch aan te komen?
Terwijl de regering aan gaf, 3x3 kan niet meer, maar 5x5 is prima.

DuoPenotti

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 16:55

Ander voorbeeld, je mag alleen maar een hond houden als je tuin minstens 200 m2 groot is.
Jij verkoopt je appartement, koopt een huis met tuin, flinke hypotheek er op.

En vervolgens zegt de regering, nee honden houden mag niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:57

ruitje schreef:
pmarena schreef:

Nee, de vergelijking zou kloppend zijn als:
-Je nu investeerd boxen van 4 bij 5 en er over X jaar word gezegd: er mogen geen paarden meer gehouden worden in NL :)

Nee dat is geen kloppende vergelijking. Een box van 4 bij 5 is nog een redelijk formaat stal.
Niet om een paard 20+ uur in te houden natuurlijk, maar wel als het dier daar tijdelijk in staat.

Bovendien is het nauwelijks realistisch om daadwerkelijk te verwachten dat we geen paarden meer mogen houden in Nederland. Een nerts is toch een behoorlijk andere categorie diertje, die we puur voor het bont zijn gaan misbruiken terwijl paarden al van oudsher bij de mensen leven.

Dat daar strictere regels voor moeten komen: absoluut!

Dat zijn jullie het in principe ook wel mee eens toch neem ik aan, dat er eigenlijk geen paarden 20+ uur in een hokje van 3x3 zouden moeten staan?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:00

Ik zie vaak in advertenties staan bij stallen bv 3,5m bij 3,5 m of 4m bij 3m maar dan bekijk je de foto's en dan zijn die stallen nog niet zo groot en kan de opgegeven maat nooit kloppen.

Wat betreft konijntjes alleen in een klein hokje. Ja, dat is zielig, loslopende konijntjes zijn heel leuk en ze kunnen best goed zindelijk worden. Eigenlijk wel alternatief voor een kat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:07

Ik lees hier ook een heleboel reacties over weidevogels.. daar vind ik wel wat van. Weidevogels horen hier helemaal niet. Nederland wil eigenlijk bos zijn. Het is dat die boeren, mede mogelijk gemaakt door de overheid, elke keer de grond omploegen, maar eigenlijk hoort Nederland vol te staan met bomen. Dus dat gezeur over weidevogels mag wat mij betreft per direct stoppen.
En als “huisdier”vogels niet op een fijne manier gehouden kunnen in Nederland, dan is het misschien slim om dat inderdaad af te schaffen. In het verleden zijn er ook al een aantal dieren verboden om te houden, zoals apen enzo. Als dat toen niet verboden was geweest, hadden er misschien nu wel heel veel mensen een aapje gehad. We wennen vanzelf aan de nieuwe regels

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:12

DuoPenotti schreef:
Maar de wereld verbeterd niet...

Maar ze hadden geen stallen van 3x3, ze hadden die van 5x5 met uitloop om het zo maar te zeggen.
En er hing ook nog een lick it aan het plafond.
En nergens in de wereld was dit, en nog steeds niet.
Jij was vooruitstrevend.

Ga je dan ook zeggen, ja eigen schuld dat zat er toch aan te komen?
Terwijl de regering aan gaf, 3x3 kan niet meer, maar 5x5 is prima.

Nou over het formaat vergeleken met een stal voor een paard valt te twisten, het waren walgelijk sneue kooitjes in ieder geval die weinig tot niks met de natuurlijke leefomgeving van een nerts te maken hadden :(:)

Maar laten we even uitgaan van hoe je het vergelijkt, met een stal van 5x5 met een uitloopje waarin ze net hun kont konden draaien. En een Lick-it (metalen kettinkje volgens mij bij nertsen) nou poeh-poeh daarmee mag je wel in je handjes klappen dat je gedwongen werd om dáár in te investeren. Dat is nog steeds hartstikke sneu!

Zou jij jouw dieren zo willen houden?
Ik niet.

Dat dat nog toegestaan werd lijkt me niets meer dan een gunst voor die nertsenhouders zodat ze toch nog even door konden gaan. En dat soort dingen is toch wel het minste dat ze zelf decennia geleden al aan die beestjes hadden moeten gunnen :(:)

Maar nee dat kan pas als het afgedwongen wordt. En dan is het nog steeds maar een dier-onterende situatie :(:)
En je weet dat je in een sector bezig bent die gewoon niet houdbaar is in Nederland.

Nee sorry ik heb er gewoon echt geen medelijden mee.

Maar dat zal ik ook niet hebben met stalhouders die bvb. 50 paarden op 1 hectare houden en dan hopelijk ooit een keer een verbod krijgen. Omdat het simpelweg niet kàn om zoveel dieren op zo;n klein stukje land, op een diervriendelijke manier te houden.

Dat het eerder toegestaan werd maakt niet dat je goed bezig was en de volmaakte onschuld uit kan hangen als het op een gegeven moment (terecht) niet meer mag omdat men zich dan maar van hogerhand ermee gaat bemoeien om het dierenwelzijn te verbeteren :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:23

Dorine92 schreef:
Ik lees hier ook een heleboel reacties over weidevogels.. daar vind ik wel wat van. Weidevogels horen hier helemaal niet. Nederland wil eigenlijk bos zijn. Het is dat die boeren, mede mogelijk gemaakt door de overheid, elke keer de grond omploegen, maar eigenlijk hoort Nederland vol te staan met bomen. Dus dat gezeur over weidevogels mag wat mij betreft per direct stoppen.
En als “huisdier”vogels niet op een fijne manier gehouden kunnen in Nederland, dan is het misschien slim om dat inderdaad af te schaffen. In het verleden zijn er ook al een aantal dieren verboden om te houden, zoals apen enzo. Als dat toen niet verboden was geweest, hadden er misschien nu wel heel veel mensen een aapje gehad. We wennen vanzelf aan de nieuwe regels

Waar moeten die weidevogels dan heen? Naar de eeuwige jachtvelden soms?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:26

Pmarena
Zou ik zo mijn paard houden, nee. Heb al vanaf 95 een paard en nooit zo gehouden.
Kijk eens in het westland hoeveel mensen hun paard op 3x3 houden en dan mogen ze een uurtje op een paddock bij 10x10
Die nerts had ook een stro stal met uitloop en dat zelfs 24.7 En een speelbuisje, geen kettinkje. (niet dat dat voor mij uitmaakt maar Europa lachte Nederland uit toen ze dat europees wilde maken)

Maar als dat een gunst was voor de nertsenhouder waarom dan geen verbod op deze manier van paarden houden?
Ook niet al 20 jaar geleden aangekondigd?
Puur omdat het een voor een velletje is, dat maakt het zielger?
Dat is toch geen reden?

Ik zeg ook niet dat ik perse tegen dat verbod was, maar wel op de manier van je het mag, tonnen geïnvesteerd, nee het mag niet.
Met daarbij dat het elders in de wereld gewoon door mag.

Jij moet hier je hond weg doen (volgens andere voorbeeld) maar in Roemenië leven ze nog op straat.

dat zijn de vergelijkingen die je moet maken.

Onze overheid zegt vandaag dit, morgen dat...en ja dat geeft mij zorgen over deze wet zonder duidelijke kaders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:30

Die hele nertsenfokkerij heeft natuurlijk ook altijd op een negatieve manier tot de verbeelding gesproken. Zeker omdat die beesten niet worden opgegeten. De nertsenfokkerij lag al onder vuur toen de legbatterij nog geaccepteerd was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:35

Tja als we dan met flinke overdrijving gaan vergelijken.... in andere landen worden kinderen misbruikt, is er zelfs een hele industrie als het ware van bleekscheten uit het westen die speciaal daar naartoe gaan om arme kindertjes te misbruiken.... moeten we dat dan hier maar doen en iets beter voor die kindjes zorgen? Zodat ze het beter hebben?

Of zeg je: dit is niet ethisch en dat willen we niet in ons land hebben. Mij lijkt het laatste :)

Je kan niet alles in 1 keer er doorheen jassen, het zal toch stapje voor stapje moeten en de dingen die tot nu toe verboden werden daar kan ik eigenlijk alleen maar achter staan. Die zou je zelf al niet gedaan hebben namelijk met een beetje dat morele kompas.

Je zou die nertsen niet op die manier gehouden en gedood hebben voor hun velletje.
Je zou ze niet in die nog steeds waardeloze sneue rotkooitjes gestopt hebben.
Je zou geen paard 20+ uur in een rothok van 3x3 zetten.
Geen kinderen uitbuiten, geen slavernij, geen....noem maar op.

Als het elders wel mag of eerder wel mocht, dan betekent dat niet dat het overdreven is om het op een later tijdstip te verbieden, het was altijd al onethisch en had nooit plaats mogen vinden in een fatsoenlijke samenleving. Zo zie ik het :)

Die voorbeelden van een hond of paard weg moeten doen wanneer die een prima leventje heeft, dat vind ik stemmingmakerij want er is niemand die dergelijke regels afgekondigd heeft of iets wat daar zelfs maar in de buurt komt :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-06-21 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:35

klopt, wat ook nog wel begrijp ook. Hier in ons warme klimaat.
Maar het meeste werd verkocht nog altijd aan Rusland enz. Is een tijdje meer voor de mode geweest, maar het grotendeel voor de koude.

En dan kun je zeggen dat hoeft niet meer, ja kan zijn, maar de vraag is er.
Ga die Russen op andere gedachte brengen zou ik zeggen, dáar hebben de beestjes wat aan.

Maar vervolgens hokken we hier wel een paard voor de hobby op, niet voor het eten, niet voor de kou, nee omdat we zo graag rijden.

en ja wil ik daar regels voor, ja.
Ben ik tegen deze wet, ja!

Onze overheid moet eerst maar eens laten zien wat ze willen en dan pas een wet aannemen.
Onze overheid is al jaren niet betrouwbaar in de veeteelt, waarom dan wel bij onze paarden en huisdieren?

Nogmaals ik ben niet tegen strengere regels, integendeel, ik ben wel voor eerlijk blijvende regels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:38

pmarena
Nogmaals, ik ben niet tegen het verbod, ik ben tegen de leugen vooraf.
Het wispelturige van onze regering.
Dat is eng.

Zie voorbeeld hond en tuin wat ik eerder gaf.
Zo doet onze regering.
En als ze zo in het verleden steeds gedaan hebben, ook betreft koeien, wie zegt dat ze dat met paarden en huisdieren ook niet doen?

Of staan we dan wel boos te zijn, maar nu het om boeren gaat is het maar eigen schuld?

onze regering is onbetrouwbaar. Daarnaast de dierenpartij onrealistisch.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:51

DuoPenotti schreef:
pmarena
Nogmaals, ik ben niet tegen het verbod, ik ben tegen de leugen vooraf.
Het wispelturige van onze regering.
Dat is eng.

Zie voorbeeld hond en tuin wat ik eerder gaf.
Zo doet onze regering.
En als ze zo in het verleden steeds gedaan hebben, ook betreft koeien, wie zegt dat ze dat met paarden en huisdieren ook niet doen?

Of staan we dan wel boos te zijn, maar nu het om boeren gaat is het maar eigen schuld?

onze regering is onbetrouwbaar. Daarnaast de dierenpartij onrealistisch.

Maar als nou blijkt dat dat echt het beste is... Dan moeten we daar toch ook gewoon afscheid van nemen, hoe verdrietig voor onze hobby dat ook is? Of zou je dan ook, koste wat kost, je hobby behouden als je wéét dat je paard er slechter van wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:52

Ik als beginnende melkveehouder maak mij wel zorgen om deze wet.

Aangezien er niet direct geld is om een nieuwe stal te bouwen, wanneer wij het bedrijf zullen gaan overnemen. En we willen geen leningen aangaan bij de bank.

Onze 25 dames staan nu nog in een grupstal. Zelf wil ik in de toekomst graag een vrijloopstal hebben. En hooguit uitbreiden naar 30 koeien. Dat is mij groot zat. Wil ze allemaal nog graag bij naam kennen :D

Zelf zou ik graag willen stoppen met onthoornen, maar hier twijfel ik nog veel over. Ivm dat ze met rangorde bepaling en als er 1 tochtig is, flink kunnen stoten met hun kop.

Ik ben er zeker van overtuigd dat er iets moet veranderen binnen de agrarische sector. Maar als de boeren meer geld zouden krijgen, dan hoeft het ook allemaal minder massaal.

Bij ons worden de koeien allemaal vrij oud, verwachten niet het maximale van ze. Hoeven niet continu een topprestatie te leveren. Zodra het weer toelaat, gaan ze hele dag naar buiten en na de eerste snee, dag en nacht. Net zolang totdat het te koud word. Vorig jaar zijn ze zelfs tot halverwege november naar buiten geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:53

Maar als dat betekend dat ons paard vervolgens naar Polen gaat en daar weer in stands komt te staan, wie is er dan nog een voorstander van een verbod hier?

BaileyMix schreef:
Maar als nou blijkt dat dat echt het beste is... Dan moeten we daar toch ook gewoon afscheid van nemen, hoe verdrietig voor onze hobby dat ook is? Of zou je dan ook, koste wat kost, je hobby behouden als je wéét dat je paard er slechter van wordt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:06

Paarden en honden worden hier gehouden voor sport en gezelschap en de meeste eigenaren verzorgen hun oogappeltjes zo goed als ze kunnen.Dat kun je toch niet vergelijken met zoiets zieligs als nertsenhouderij die alleen maar gefokt worden met het doel ze te doden voor hun pels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:07

DuoPenotti schreef:
Maar als dat betekend dat ons paard vervolgens naar Polen gaat en daar weer in stands komt te staan, wie is er dan nog een voorstander van een verbod hier?

BaileyMix schreef:

Ik :j

Ik snap je punt, absoluut :j
Maar als je zo gaat redeneren komt er toch nooit verbetering in de wereld?

Je kan toch geen onethische zaken in stand gaan houden omdat het elders in de wereld erger is...?

Ik wil geen konijn in een hokje. Ook niet als mijn hokje dan iets groter is dan het hokje in de dierenwinkel. Ja, voor dat konijn zou het een vooruitgang zijn als 'ie iets groter kwam te zitten. Maar het is nog steeds een kütleven....

Ik wil dat niet op mijn perceel en de landsbestuurders willen dat niet in hun land.
Kan ik me goed voorstellen :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:19

Dat kun je best vergelijken Anjali, maar de manier waarop dit hier gebeurt klopt van geen kant:

Dat er in de paardenhouderij ook nog het nodige kan verbeteren qua dierwelzijn, betekent nog niet dat je dús niets mag vinden van de nertsenfokkerij.
Dat er in 'het buitenland' (nog veel en veel) minder zorgvuldig met dierwelzijn wordt omgegaan, betekent nog niet dat je hier het aanscherpen van de regels maar (goeddeels) achterwege moet laten, 'want anders haalt men het vlees/bont/etc wel uit het buitenland'.

Zoals al vaker gezegd, verbeter de wereld, begin hij jezelf. En kijk naar wat mogelijk is, in plaats van alleen maar negatief te doen. We willen toch hoop ik en neem ik aan allemaal wel het beste voor onze dieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:23

Belachelijke en ondoordachte wet vind ik het. Ik hou mijn hart vast wat dit nu weer voor ons bedrijf gaat betekenen..

waarschijnlijk hangt dat ook heel erg af van wie er nieuwe minister van landbouw zal worden... ook wat dat betreft zie ik het verder somber in.

voor mijn huisdieren en paarden ben ik niet bang, die houd ik al zo vrij mogelijk. wel gecastreerd overigens, dus niet helemaal natuurlijk gedrag.

maar voor wat betreft de koeien :\ gaat weer levens kosten vrees ik

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:28

BaileyMix schreef:

En waarom zou ons paard er nu slechter van worden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:36

Op eenvandaag nu over de handel in stikstofrechten. Natuurorganisaties stappen naar de rechter. We weten alweer dat straks alles in Nederland weer stil komt te liggen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:24

Askja schreef:
Dat er in 'het buitenland' (nog veel en veel) minder zorgvuldig met dierwelzijn wordt omgegaan, betekent nog niet dat je hier het aanscherpen van de regels maar (goeddeels) achterwege moet laten, 'want anders haalt men het vlees/bont/etc wel uit het buitenland'.

Zoals al vaker gezegd, verbeter de wereld, begin hij jezelf. En kijk naar wat mogelijk is, in plaats van alleen maar negatief te doen. We willen toch hoop ik en neem ik aan allemaal wel het beste voor onze dieren.

Oke vooruit, we scherpen de regels hier in Nederland dermate aan zoals in de droomwereld van de PvdD + co. De productie van vlees en zuivel gaat onderuit, akkoord?. Ondertussen op de wereldmarkt stijgt de vraag naar dierlijke producten, iets met een wereldbevolking die voorlopig alsmaar toeneemt. Aan die vraag zal gewoon voldaan worden. Wat zijn 'onze dieren' daarmee geholpen? Of geldt hier: zolang het in ons flinterdunne blikveld niet gebeurt, bestaat het niet?

Of denk jij, en een aantal anderen hier, dat de rest van de wereld (Zuid-Amerika, Noord-Afrika, China, ...) naar ons kijkt en denkt: "Allemachtig, dat doen ze leuk daar in Nederland. Kom, wij gaan ook onze megastallen omvormen naar Ot en Sien boerderijtjes en schreeuwend duur voedsel produceren." Die landen beginnen net joh en hun bevolking groeit explosief. Waarop baseren jullie het idee dat de rest van de wereld ooit wel een keer volgt?

Op onderbuikgevoel?