(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:16

Er kwam ergens voorbij: 'waarom draag je geen zakmes bij je maar houd je de sleutels vast?'

Soms staat er in de algemene plaatselijke verordening dat je geen mes mag hebben in bepaalde gebieden. Dit is in de meeste gevallen de binnenstad.

Daarnaast is de kans dat je, als het wel mis is, wordt overmeesterd aanwezig. Dan kan een mes tegen je worden gebruikt met nare gevolgen.

Smurfenspray kan ik wel iedereen die zich wel eens onveilig voelt aanraden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:16

Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:17

oji schreef:
Ik vind het wel ver gaan om aan de ene kant te zeggen, wij vrouwen moeten ons 's avonds op straat kunnen kleden zoals wij willen, maar aan de andere kant dus wel willen voorschrijven hoe mannen zich 's avonds op straat moeten kleden om je veilig te voelen.

Nou dat!
Echt bizar.

Ailill, blijf alsjeblieft lekker je petje dragen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:20

[***] schreef:
Ailill schreef:
Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.

Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.

Dat is gewoon hoe dingen wettelijk geregeld zijn. Dat gaat niet om gevoel, maar om wetten. Dat gaat dus ook niet over of het ene erger is als het andere, maar om feitelijke dingen die in het strafrecht anders gezien worden. Daar is aanranding zonder dat jij aangeraakt wordt of gedwongen iemand aan te raken al minder snel iets wat valt onder de definitie. Het kan, maar is moeilijker aan te tonen en komt pas in jurisprudentie naar boven

Wat heeft een definitie van iets ermee te maken dat jij ergens nog last van hebt? Die twee zaken kan ik niet met elkaar rijmen? Ja, dat verdedigen ken ik en weet je, vaak zijn dat mensen die een reden zoeken zodat zij kunnen voorkomen dat zij ermee te maken hebben. Oh je liep in het donker alleen? Nee, dat doe ik niet dus ik krijg daar niet mee te maken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-03-21 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:21

Mkango schreef:
[***] schreef:
Sorry, maar wat beschreven wordt is wel "echt fysieke aanranding". Het is echt frustrerend als een ander dingen gaat bagatelliseren.
En juist door dit soort opmerkingen wordt seksueel geweld tegen mannen niet serieus genomen. Een vriend van mij is ook meermalen aangerand in het openbaar, maar durft daar ook nauwelijks iets over te zeggen tegen mensen, juist vanwege dit soort reacties.

Daarom ben ik erop tegen om alles maar op een hoop te gooien.

(seksueel) Geweld tegen bv homoseksuele mensen is ontzettend fout en mag nooit en te nimmer, zo ook tegen donkere mensen, joden, mannen , kinderen etc.
Toch kun je dit niet allemaal op een hoop gooien want ja, er kan sprake van zijn dat dezelfde mensen zich hieraan schuldig maken, maar vaak heeft het toch verschillende achtergronden. Maakt het dat minder erg→ NEE totaal niet!!
Alleen als je helderheid wil krijgen over een probleem, zoals de vraag gesteld in dit topic→ is geweld tegenover vrouwen normaal? Dan mis je de boot door het ook te hebben over ander soort geweld.
Vaak heeft het een ander ontstaan geschiedenis, vaak liggen er parallellen als het gaat om de mechanismes die er achter liggen en vaak wordt er verschillend tegen aan gekeken.

Als je bv kijkt naar geweld tegenover mannen, dan ligt daar een enorm taboe op en wordt daar ook totaal anders tegen aan gekeken en soms zelfs wat lacherig over gedaan, iets dat gewoon verschrikkelijk is. Toch vind ik, hoort dat niet in dit topic thuis want als je alles op een hoop gaat gooien, kom je niet veel verder als algemeenheden cq "ach wat erg".

Dus ik ben er voorstander van om het in dit topic alleen te hebben over seksueel geweld tegenover vrouwen.

Wat betreft niet helpen als er iets gebeurt→ dat gebeurt te veel helaas. Afschuwelijk. Zelfs toen mijn ex en ik ooit, tussen een ruzie sprongen, had de buschauffeur de neiging om door te rijden en toen ben ik gewoon tussen de deur gaan staan en zo boos geworden. Wij hadden de politie gebeld, de gasten uit de bus gezet en die oetlul wilde wegrijden terwijl mijn ex nog buiten stond. Dat is dus ook echt niet gebeurd, maar mèn wat was ik boos, laaiend!!

Suzanne, ach wat angstige situatie heb je meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit echt een trauma is voor je. Afschuwelijk!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:21

Shetloveerrr schreef:
Omdat bepaalde situaties toevallig in jouw omgeving voorgekomen zijn betekent niet dat dat altijd zo is? Het is nou eenmaal een feit dat vrouwen zich vaak erg onveilig voelen op straat in het donker. Als man help je dan heel erg door de straat over te steken en je gezicht niet te bedekken. Niemand verplicht je iets, maar als jij graag wil dat een vrouw zonder angst op straat loopt is dat wel het beste wat je kunt doen.

Nee helemaal niet namelijk, hiermee leg je de nadruk op verkeerd gedrag en dat mannen fout zijn.

Dat 1% van de mannen geflipt is, betekent niet dat de andere 99% zich anders moet gaan gedragen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:23

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Ik heb het in al die jaren (kuch) nu 3 keer mee gemaakt, 2 keer een man en vrouw en een keer een groep tegen 2 mannen. En inderdaad, de meeste mensen lopen voorbij of staan erbij en kijken toe. Zo werkt de mens, denk ik.

Ik ben een keer beroofd op klaarlichte dag in Rotterdam en niemand stak 'n vinger uit om te helpen. Nu was ik zelf nog jong (twintiger) en fit en ben scheldend en tierend achter de zakkenroller aangerend waardoor hij uiteindelijk m'n portemonnee met inhoud mijn richting op gooide om maar van mij af te zijn.
Pas later realiseerde ik me dat ik ook 'n mes tussen m'n ribben had kunnen krijgen, maar ik heb bij acute situaties de fight reactie ipv flight/freeze. Heb ook meerdere keren een man door wie ik me bedreigd voelde een rechtse directe op de kaak gegeven. Moet zeggen dat dat wel effectief bleek, want mannen verwachten die reactie nu eenmaal niet van 'n klein vrouwtje.

Zoiets had ik in de tram. Man stak zijn hand in mijn moeders tas. Uit oerinstinct heb ik een gigantische bitchslap uitgedeeld. Dat had verkeerd af kunnen lopen. Zelfs toen ik dat had gedaan en hem voor alles en nog wat schreeuwend aan het uitmaken was; niemand hielp.

Mijn zusje zat op klaarlichte dag in de bus, de man tegenover haar sloeg de hand aan zichzelf. In eerste instantie was ze in shock. Daarna heeft zij ook hardop geroepen wat hij deed en wat een viespeuk het was terwijl ze naar een andere plek in de bus liep. Wederom, niemand deed of zei wat. Zelfs de buschauffeur niet.

Mijn voorbeeld is niet seksueel overschreidend maar geeft wel aan dat hulp, al is het maar een roep of kreet, maakt dat je je gezien en gehoord voelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:25

Memories schreef:
Over het wel/niet bedreigd voelen op straat: het ligt gewoon aan je ervaringen en hoe je daarmee omgaat. .

En wat je aangepraat wordt en de media......vergis je niet in deze component.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:25

Ik vatte de reactie van Aillil niet als bagataliseren op hoor, meer als verbazing. En ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen geen idee hebben dat dat soort dingen in de trein gebeuren. Maar ik heb in mijn studententijd en de tijd erna toen ik nog geen auto kon betalen, heel veel met de trein gereisd en het komt echt veel voor dat mensen onder het mom van "druk" zich tegen je aan gaan zitten verlekkeren. En het gaat heel slinks, je hebt het niet meteen vanaf het eerste moment door, juist omdat het druk is en het dus voor kan komen dat mensen tegen je aan zitten met hun lijf of met hun benen.

Overigens maak ik wel onderscheid in gradatie. Ik vind een verkrachting met geweld, zoals hierboven beschreven, echt wel van een andere orde als dit soort treinincidenten. Je voelt je ook vies na afloop en springt zodra je thuiskomt onder de douche en denkt gadver wat smerig, maar er komt geen echte doodsangst bij krijken en ik krijg van zo'n trein incident geen trauma's wat je lange tijd achtervolgt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:26

Google maar eens op het bystander effect. Dat laat duidelijk zien wanneer medemensen sneller of minder snel helpen.

Heel handig om in je achterhoofd te houden. Want eens je het weet, hoe makkelijker het is om op straat toch hulp te krijgen of naar voren te stappen om hulp te verlenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:27

pien_2010 schreef:
[

(seksueel) Geweld !

Geweld, welke soort dan ook is hetgene waar we tegen moeten strijden met zijn allen.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 15-03-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:28

Benzz schreef:
Geweld, welke soort dan ook is hetgene waar we voor moeten strijden met zijn allen.

Tegen hoop ik :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:28

oji schreef:
Benzz schreef:
Geweld, welke soort dan ook is hetgene waar we voor moeten strijden met zijn allen.

Tegen hoop ik :+

:o :o :o :o :o Foutje.......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:29

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
[

(seksueel) Geweld !

Tegen Geweld, welke soort dan ook is het gene waar we voor moeten strijden met zijn allen.

Klopt, maar om de effectiviteit te verhogen moet je het mijn inziens niet op een hoop gooien, maar heel goed kijken waar komt het vandaan , wat kunnen we er aan doen, wat is er nodig , hoe kun je het voorkomen etc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:30

Rytir schreef:
Zoiets had ik in de tram. Man stak zijn hand in mijn moeders tas. Uit oerinstinct heb ik een gigantische bitchslap uitgedeeld. Dat had verkeerd af kunnen lopen. Zelfs toen ik dat had gedaan en hem voor alles en nog wat schreeuwend aan het uitmaken was; niemand hielp.

Mijn zusje zat op klaarlichte dag in de bus, de man tegenover haar sloeg de hand aan zichzelf. In eerste instantie was ze in shock. Daarna heeft zij ook hardop geroepen wat hij deed en wat een viespeuk het was terwijl ze naar een andere plek in de bus liep. Wederom, niemand deed of zei wat. Zelfs de buschauffeur niet.

Mijn voorbeeld is niet seksueel overschreidend maar geeft wel aan dat hulp, al is het maar een roep of kreet, maakt dat je je gezien en gehoord voelt.

Mijn 'fight' reactie werkt alleen maar als het mezelf (of een dierbare) betreft, als het om vreemden gaat dan neemt mijn verstand de beslissing om me er buiten te houden, want hoe vaak lees je niet dat juist degene die er tussen springt dan de klappen/mes tussen de ribben krijgt? Kan me dus aan de ene kant wel voorstellen dat mensen er niet tussen springen. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden als mannen zich weer meer mans zouden tonen door juist wél een vrouw die lastig gevallen wordt te beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:31

Ailill schreef:
Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.

Sorry, ik had in de haast een beetje scheef gelezen en dacht dat je reactie was op degene die bij haar borsten/kruis gegrepen was.
Vandaar dat ik niet snapte dat je zei dat je dacht dat het om echte fysieke aanranding ging :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:32

[***] schreef:
Ailill schreef:

Sorry, ik had in de haast een beetje scheef gelezen en dacht dat je reactie was op degene die bij haar borsten/kruis gegrepen was.
Vandaar dat ik niet snapte dat je zei dat je dacht dat het om echte fysieke aanranding ging :)

Dan snap ik jouw reactie ook beter en kan je mijn reactie ook overslaan ;)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:33

elnienjo schreef:
Rytir schreef:

Mijn 'fight' reactie werkt alleen maar als het mezelf (of een dierbare) betreft, als het om vreemden gaat dan neemt mijn verstand de beslissing om me er buiten te houden, want hoe vaak lees je niet dat juist degene die er tussen springt dan de klappen/mes tussen de ribben krijgt? Kan me dus aan de ene kant wel voorstellen dat mensen er niet tussen springen. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden als mannen zich weer meer mans zouden tonen door juist wél een vrouw die lastig gevallen wordt te beschermen.

Kijk eens naar het bystander effect.

Anoniem

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:35

Maar iets meer oplossingsgericht: ik zie regelmatig dat eenlingen of kleine groepjes iets proberen te bereiken, heeft het niet meer zin om met een grote groep aandacht ervoor te vragen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:35

Ik bel meteen 112.
Heb het een keer gehad, zat in de auto te wachten voor het stoplicht. In de baan naast mij stappen 2 mannen die achter elkaar stonden uit...duidelijk dat er een ruzie was. 1 had een mes bij zich en dacht echt dat er voor mijn neus iemand koud gemaakt zou worden. Snel mij portieren op slot en 112 gebeld. Ik stap dan echt niet uit met de opmerking, "Heren wat is hier aan de hand. Kunnen we het gezellig houden"
Het bleef uiteindelijk bij het leksteken van banden, een hoop kabaal en allebei weer in de auto. Toen het stoplicht op groen sprong ben ik wel doorgereden...ging echt niet afwachten totdat ze door hadden dat ik getuige was maar hoorde de sirenes al aankomen.

dromertje2

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:44

Tijd geleden was ik mer mijn hond door park aan het wandelen toen ik een man op een bank zag zitten met zijn geslachtsdeel bloot en zich aan het aftrekken was.
Toevallig passeerde wat verder op een combi van de politie en heb ik ze tegen gehouden.In een mum van tijd 7 combi's voor die man die nog altijd op die bank zat.
Ben hem ook nog moeten gaan idificiteren, dat vond ik nog het spannends en heb toch gevraagd of die man mijn gegevens zoals adres nooit te zien kon krijgen.
Na afloop vroeg de politie of ik slachtofferhulp nodig had, dacht in mijn eigen voor wat, ne piet dat ik toevallig gezien heb?
Even duidelijk maken dat ik heel goed snap dat iemand anders daar wel onder de indruk van kan zijn geweest.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:45

Tja, dan kun je nog zo'n oer-i stinkt hebben maar soms helpt dat je niet zoveel :+

Ik bedoel maar, ik ben geen watje en leg je ook op de grond als ik wil maar toen ze me met een mes op m'n keel "vriendelijk" vroegen of ik even m'n portemonnee wilde geven had ik toch niet heel veel keus :Y)

Helaas voor hun had ik alleen niets bij me

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:48

dromertje2 schreef:
Tijd geleden was ik mer mijn hond door park aan het wandelen toen ik een man op een bank zag zitten met zijn geslachtsdeel bloot en zich aan het aftrekken was.
Toevallig passeerde wat verder op een combi van de politie en heb ik ze tegen gehouden.In een mum van tijd 7 combi's voor die man die nog altijd op die bank zat.
Ben hem ook nog moeten gaan idificiteren, dat vond ik nog het spannends en heb toch gevraagd of die man mijn gegevens zoals adres nooit te zien kon krijgen.
Na afloop vroeg de politie of ik slachtofferhulp nodig had, dacht in mijn eigen voor wat, ne piet dat ik toevallig gezien heb?
Even duidelijk maken dat ik heel goed snap dat iemand anders daar wel onder de indruk van kan zijn geweest.

Wel eens mee gemaakt in een natuurgebied hier. Ik liep daar vaak omdat daar nooit iemand kwam, lekker stil dus. Op gegeven moment kwam daar vaak een jonge kerel (ik gok rond de 20) en ik heb hem een paar keer met zijn piemel in zijn hand zien staan in de bosjes.
Ik ben er langs gelopen met de opmerking; "He vriend, kan je dat niet lekker thuis doen?"
Zijn antwoord; "Ja, ga ik zo ook doen."

Hilarisch. :+
Spreekt voor zich dat ik ook melding heb gemaakt bij de politie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:52

Kookaburra schreef:
Google maar eens op het bystander effect. Dat laat duidelijk zien wanneer medemensen sneller of minder snel helpen.

Heel handig om in je achterhoofd te houden. Want eens je het weet, hoe makkelijker het is om op straat toch hulp te krijgen of naar voren te stappen om hulp te verlenen.

Bystander effect is dubieus. https://decorrespondent.nl/8356/het-ber ... 0-8383302c
Of je minder of meer hulp krijgt hangt vooral af van of de omstaanders met elkaar kunnen communiceren. Niet van met hoeveel ze zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:52

[***] schreef:
Ailill schreef:
Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.

Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.

Hear, hear! Ailill, ik waardeer dat je open in het gesprek wilt staan, maar (geheel zonder dit als persoonlijke aanval te bedoelen) sommige van je uitspraken highlighten wel behoorlijk hoe onbekend dit enorm diepgaande probleem voor de meeste mannen is.