Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oji schreef:Ik vind het wel ver gaan om aan de ene kant te zeggen, wij vrouwen moeten ons 's avonds op straat kunnen kleden zoals wij willen, maar aan de andere kant dus wel willen voorschrijven hoe mannen zich 's avonds op straat moeten kleden om je veilig te voelen.
[***] schreef:Ailill schreef:Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.
Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.
Mkango schreef:[***] schreef:En juist door dit soort opmerkingen wordt seksueel geweld tegen mannen niet serieus genomen. Een vriend van mij is ook meermalen aangerand in het openbaar, maar durft daar ook nauwelijks iets over te zeggen tegen mensen, juist vanwege dit soort reacties.Sorry, maar wat beschreven wordt is wel "echt fysieke aanranding". Het is echt frustrerend als een ander dingen gaat bagatelliseren.
Shetloveerrr schreef:Omdat bepaalde situaties toevallig in jouw omgeving voorgekomen zijn betekent niet dat dat altijd zo is? Het is nou eenmaal een feit dat vrouwen zich vaak erg onveilig voelen op straat in het donker. Als man help je dan heel erg door de straat over te steken en je gezicht niet te bedekken. Niemand verplicht je iets, maar als jij graag wil dat een vrouw zonder angst op straat loopt is dat wel het beste wat je kunt doen.
elnienjo schreef:Ailill schreef:Ik heb het in al die jaren (kuch) nu 3 keer mee gemaakt, 2 keer een man en vrouw en een keer een groep tegen 2 mannen. En inderdaad, de meeste mensen lopen voorbij of staan erbij en kijken toe. Zo werkt de mens, denk ik.
Ik ben een keer beroofd op klaarlichte dag in Rotterdam en niemand stak 'n vinger uit om te helpen. Nu was ik zelf nog jong (twintiger) en fit en ben scheldend en tierend achter de zakkenroller aangerend waardoor hij uiteindelijk m'n portemonnee met inhoud mijn richting op gooide om maar van mij af te zijn.
Pas later realiseerde ik me dat ik ook 'n mes tussen m'n ribben had kunnen krijgen, maar ik heb bij acute situaties de fight reactie ipv flight/freeze. Heb ook meerdere keren een man door wie ik me bedreigd voelde een rechtse directe op de kaak gegeven. Moet zeggen dat dat wel effectief bleek, want mannen verwachten die reactie nu eenmaal niet van 'n klein vrouwtje.
Benzz schreef:pien_2010 schreef:[
Daarom ben ik erop tegen om alles maar op een hoop te gooien.
(seksueel) Geweld !
Tegen Geweld, welke soort dan ook is het gene waar we voor moeten strijden met zijn allen.
Rytir schreef:Zoiets had ik in de tram. Man stak zijn hand in mijn moeders tas. Uit oerinstinct heb ik een gigantische bitchslap uitgedeeld. Dat had verkeerd af kunnen lopen. Zelfs toen ik dat had gedaan en hem voor alles en nog wat schreeuwend aan het uitmaken was; niemand hielp.
Mijn zusje zat op klaarlichte dag in de bus, de man tegenover haar sloeg de hand aan zichzelf. In eerste instantie was ze in shock. Daarna heeft zij ook hardop geroepen wat hij deed en wat een viespeuk het was terwijl ze naar een andere plek in de bus liep. Wederom, niemand deed of zei wat. Zelfs de buschauffeur niet.
Mijn voorbeeld is niet seksueel overschreidend maar geeft wel aan dat hulp, al is het maar een roep of kreet, maakt dat je je gezien en gehoord voelt.
Ailill schreef:Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.
[***] schreef:Ailill schreef:Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.
Sorry, ik had in de haast een beetje scheef gelezen en dacht dat je reactie was op degene die bij haar borsten/kruis gegrepen was.
Vandaar dat ik niet snapte dat je zei dat je dacht dat het om echte fysieke aanranding ging
elnienjo schreef:Rytir schreef:Zoiets had ik in de tram. Man stak zijn hand in mijn moeders tas. Uit oerinstinct heb ik een gigantische bitchslap uitgedeeld. Dat had verkeerd af kunnen lopen. Zelfs toen ik dat had gedaan en hem voor alles en nog wat schreeuwend aan het uitmaken was; niemand hielp.
Mijn zusje zat op klaarlichte dag in de bus, de man tegenover haar sloeg de hand aan zichzelf. In eerste instantie was ze in shock. Daarna heeft zij ook hardop geroepen wat hij deed en wat een viespeuk het was terwijl ze naar een andere plek in de bus liep. Wederom, niemand deed of zei wat. Zelfs de buschauffeur niet.
Mijn voorbeeld is niet seksueel overschreidend maar geeft wel aan dat hulp, al is het maar een roep of kreet, maakt dat je je gezien en gehoord voelt.
Mijn 'fight' reactie werkt alleen maar als het mezelf (of een dierbare) betreft, als het om vreemden gaat dan neemt mijn verstand de beslissing om me er buiten te houden, want hoe vaak lees je niet dat juist degene die er tussen springt dan de klappen/mes tussen de ribben krijgt? Kan me dus aan de ene kant wel voorstellen dat mensen er niet tussen springen. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden als mannen zich weer meer mans zouden tonen door juist wél een vrouw die lastig gevallen wordt te beschermen.
dromertje2 schreef:Tijd geleden was ik mer mijn hond door park aan het wandelen toen ik een man op een bank zag zitten met zijn geslachtsdeel bloot en zich aan het aftrekken was.
Toevallig passeerde wat verder op een combi van de politie en heb ik ze tegen gehouden.In een mum van tijd 7 combi's voor die man die nog altijd op die bank zat.
Ben hem ook nog moeten gaan idificiteren, dat vond ik nog het spannends en heb toch gevraagd of die man mijn gegevens zoals adres nooit te zien kon krijgen.
Na afloop vroeg de politie of ik slachtofferhulp nodig had, dacht in mijn eigen voor wat, ne piet dat ik toevallig gezien heb?
Even duidelijk maken dat ik heel goed snap dat iemand anders daar wel onder de indruk van kan zijn geweest.
Kookaburra schreef:Google maar eens op het bystander effect. Dat laat duidelijk zien wanneer medemensen sneller of minder snel helpen.
Heel handig om in je achterhoofd te houden. Want eens je het weet, hoe makkelijker het is om op straat toch hulp te krijgen of naar voren te stappen om hulp te verlenen.
[***] schreef:Ailill schreef:Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.
Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.