Janneke2 schreef:Ik snap deze discussie maar half.
Toeslag ivm kinderopvang is GEEN "subsidie" op het krijgen van kinderen.
Het is een steun in de rug om te werken!!
Zo, ik had 'm een beetje verkeerd begrepen. Ik vind alsnog dat mensen beter mogen nadenken over het krijgen van kinderen maar je hebt gelijk.
Janneke2 schreef:Triest feit: vrouwen zijn vaker lager opgeleid dan manlief, zorgen vaker fulltime voor de kinderen NAAST een baan terwijl manlief nauwelijks poten uitsteekt.
Een op de drie huwelijken eindigt in scheiding
en scheiding treft vrouwen harder.
Dit is inderdaad waar. Vrijwel al mijn mannelijke collega's hebben een vrouw thuis zitten die voor de kinderen zorgt en een niet al te boeiend baantje hebben. Bij mij betekent kinderen substantieel minder werken en dus fiks inkomensverlies (ik werk als freelancer, krijg betaald per uur en ben op dit moment de hoofdkostwinnaar bij ons. Mijn vriend heeft ook een hele goede baan). Het is niet te combineren en vaak is het dan toch de vrouw die moet minderen. Ik zou niet zo makkelijk meer opdrachten op locatie kunnen doen. Of scheidingen vrouwen harder treffen weet ik niet zo. Bij degene die ik heb meegemaakt in onze directe omgeving wordt het al heel snel heel naar en was het toch echt de vrouw die thuis ging zitten en zich alsnog liet onderhouden door de man.
Janneke2 schreef:En ik ben er in principe erg voor dat vrouwen met een smalle beurs (al dan niet getrouwd) toegang tot de arbeidsmarkt hebben - dus dan 'moet er iets verzonnen worden' rondom kinderen opvangen.
Eens, alleenstaande vrouwen moeten ook kunnen werken. Mijn reactie was misschien wat fel omdat ik er zo moe van wordt dat altijd wordt verwacht dat de staat alles maar oplost. Mensen doen soms best domme, voorkombare dingen. Er worden een hoop kinderen geboren in gezinnen die er imho niet zo goed over hebben nagedacht. En dan ook nog eens super ondankbaar zijn dat niet alles meteen wordt gefixt voor ze.