Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:19

Janneke2 schreef:
Ik snap deze discussie maar half.

Toeslag ivm kinderopvang is GEEN "subsidie" op het krijgen van kinderen.

Het is een steun in de rug om te werken!!

Zo, ik had 'm een beetje verkeerd begrepen. Ik vind alsnog dat mensen beter mogen nadenken over het krijgen van kinderen maar je hebt gelijk.

Janneke2 schreef:
Triest feit: vrouwen zijn vaker lager opgeleid dan manlief, zorgen vaker fulltime voor de kinderen NAAST een baan terwijl manlief nauwelijks poten uitsteekt.
Een op de drie huwelijken eindigt in scheiding
en scheiding treft vrouwen harder.

Dit is inderdaad waar. Vrijwel al mijn mannelijke collega's hebben een vrouw thuis zitten die voor de kinderen zorgt en een niet al te boeiend baantje hebben. Bij mij betekent kinderen substantieel minder werken en dus fiks inkomensverlies (ik werk als freelancer, krijg betaald per uur en ben op dit moment de hoofdkostwinnaar bij ons. Mijn vriend heeft ook een hele goede baan). Het is niet te combineren en vaak is het dan toch de vrouw die moet minderen. Ik zou niet zo makkelijk meer opdrachten op locatie kunnen doen. Of scheidingen vrouwen harder treffen weet ik niet zo. Bij degene die ik heb meegemaakt in onze directe omgeving wordt het al heel snel heel naar en was het toch echt de vrouw die thuis ging zitten en zich alsnog liet onderhouden door de man.

Janneke2 schreef:
En ik ben er in principe erg voor dat vrouwen met een smalle beurs (al dan niet getrouwd) toegang tot de arbeidsmarkt hebben - dus dan 'moet er iets verzonnen worden' rondom kinderen opvangen.

Eens, alleenstaande vrouwen moeten ook kunnen werken. Mijn reactie was misschien wat fel omdat ik er zo moe van wordt dat altijd wordt verwacht dat de staat alles maar oplost. Mensen doen soms best domme, voorkombare dingen. Er worden een hoop kinderen geboren in gezinnen die er imho niet zo goed over hebben nagedacht. En dan ook nog eens super ondankbaar zijn dat niet alles meteen wordt gefixt voor ze.
Laatst bijgewerkt door nps op 29-11-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:19

Ik vind dit soort discussies zo raar. Ik denk juist: wat fijn dat we het grotendeels goed geregeld hebben en dat vrouwen niet meer vanwege armoede in een relatie moeten blijven die niet meer werkt. Maar het lijkt net alsof sommige mensen gweoon echt heel graag een samenleving die niet mag helpen of aardig mag zijn, alleen maar hardvochtig mag zijn. Waarom? Omdat het leven ook hardvochtig voor jou geweest is en je niet wilt dat anderen het makkelijker krijgen? Ik kan dat echt niet begrijpen. (En het is overduidelijk dat de VVD dit geld niet gebruikt om andere dingen goed op te bouwen. Als er ruimte komt op de begroting wordt het gewoon weer een belastingverlaging voor hoge inkomens of een cadeautje aan aandeelhouders.)

Zo worden we als maatschappij weer steeds meer klem gezet. (Ik zal het nooit begrijpen. Dat je als je 2 opties hebt, steevast degene kiest die het meeste leed met zich meebrengt, alleen omdat je zelf zo boos bent.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:23

Shadow0 schreef:
Ik vind dit soort discussies zo raar. Ik denk juist: wat fijn dat we het grotendeels goed geregeld hebben en dat vrouwen niet meer vanwege armoede in een relatie moeten blijven die niet meer werkt. Maar het lijkt net alsof sommige mensen gweoon echt heel graag een samenleving die niet mag helpen of aardig mag zijn, alleen maar hardvochtig mag zijn. Waarom? Omdat het leven ook hardvochtig voor jou geweest is en je niet wilt dat anderen het makkelijker krijgen? Ik kan dat echt niet begrijpen. (En het is overduidelijk dat de VVD dit geld niet gebruikt om andere dingen goed op te bouwen. Als er ruimte komt op de begroting wordt het gewoon weer een belastingverlaging voor hoge inkomens of een cadeautje aan aandeelhouders.)

Het is grijs. Aan de ene kant mag je zeker best aardig zijn, aan de andere kant worden mensen er voor mijn gevoel een beetje ondankbaar en lui van. Van een beetje "hardvochtigheid" leer je wel zelf dingen oplossen en misschien een beetje nadenken voor je ze doet. Hardvochtigheid (dit is geen goed gekozen woord eigenlijk) hoeft ook niet voort te komen uit boosheid. De lijn is echt wel dun want ik vind het een groot goed dat we zoveel dingen erg goed hebben geregeld in Nederland. Toch zijn mensen continu ontevreden en boos. Dat laatste vind ik moeilijk want ja, er kunnen dingen beter maar we mogen écht blij zijn met wat we hebben hier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:26

nps schreef:
Het is grijs. Aan de ene kant mag je zeker best aardig zijn, aan de andere kant worden mensen er voor mijn gevoel een beetje ondankbaar en lui van.

Ik vind het zelf juist vrij ondankbaar om de dingen die we als rechtstaat hebben opgebouwd en bedacht zomaar aan de kant te zetten.

Citaat:
Van een beetje "hardvochtigheid" leer je wel zelf dingen oplossen en misschien een beetje nadenken voor je ze doet.

Van hardvochtigheid leer je vooral hardvochtig te zijn naar anderen. Het maakt de samenleving niet leuker maar guurder, onprettiger en in een aantal opzichten onveiliger. Waarom zou je dat willen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:31

nps schreef:
pien_2010 schreef:
JA daar moeten wij aan mee betalen. Want als je dat niet doet:
1. Dan wordt kinderen krijgen een luxe iets alleen weg gelegd voor de rijken. Dat vind ik ongewenst.
2. Dan zullen heel veel vrouwen , geen kind minder krijgen, maar thuis gaan zitten en dus:

- Zal de ongelijkheid weer toenemen voor vrouwen;
- Worden vrouwen nog meer afhankelijk van mannen;
- Zullen vrouwen weer uit beeld verdwijnen als het gaat om arbeidsparticipatie.

Dus als je geen geld hebt moet je maar kinderen kunnen krijgen? Wat een onzin. Ik vind dat mensen best een beetje beter mogen nadenken voor ze een kind krijgen. Ongelofelijk dat je vind dat de staat jouw kind moet financieren. Neemt ongelijkheid toe als vrouwen geen kind meer krijgen, gaan ze thuis zitten?! Ze kunnen toch gewoon werken? Ik ben het dus eens met Askja. Kinderen krijgen is net als paarden hebben een dure, egoistische hobby en het is niet aan de staat om dat te financieren.

Waarvan akte en wij staan hier zo verschillend in, ik vind het een hele nare post gelukkig zit jij niet aan de knoppen van de kinderopvangtoeslag en zal er geen draagvlak voor jouw ideeën zijn.

Citaat:
[b]Ze kunnen toch gewoon werken?
Nee, want ze kunnen de kinderopvang niet betalen als we doen wat jij wil. Weet je wel hoe duur dat is als je in een fabriek werkt en weinig geld verdiend.
Is niet de moeite waard om met kinderen nog te gaan werken dan. En ik weet waar ik het over heb want heb jaren met kinderopvang toeslag te maken gehad en mensen geholpen met aanvragen.
Zonder toeslag, hebben we een groot tekort aan arbeidskrachten en dat is slecht voor de economie.
Weet je wel hoe onderbetaald vrouwen worden vergeleken met mannen→ dus zij zal helemaal niet meer kunnen werken zonder kinderopvangtoeslag. Weet je wel hoeveel mensen net boven het minimum werken en hoe belangrijk zij zijn voor het draaien van de economie→ denk aan voedingsassistentes, aan interieurwerksters, aan :list: :list: . Deze vrouwen zijn vreselijk belangrijk en worden weinig betaald. Dan mogen ze ook van jou niet eens kinderen krijgen omdat ze het niet kunnen betalen. Vaak zijn het nl gezinnen waarvan de man ook nog eens vaak wat eenvoudiger handwerk doet.
Ik ben geschokt over jouw ideeën! Het zijn imo ideeën van iemand die haar hele leven op het pluche heeft gezeten en geen notie heeft hoe hard er gewerkt wordt aan de onderkant van de maatschappij.

Eens met conclusie van Karl.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:34

Shadow0 schreef:
Ik vind het zelf juist vrij ondankbaar om de dingen die we als rechtstaat hebben opgebouwd en bedacht zomaar aan de kant te zetten.

Het wordt toch niet aan de kant gezet? Ik zeg allen dat weer best over mogen nadenken, er dankbaar voor mogen zijn. En het in context mogen zetten van hoe het in andere landen is geregeld. Mensen zijn zó ontevreden. Wantrouwen en populisme viert hoogtij, ondanks dat we in een land wonen waar in de basis alles echt goed is geregeld (waarbij er natuurlijk altijd dingen beter kunnen).

Shadow schreef:
Van hardvochtigheid leer je vooral hardvochtig te zijn naar anderen. Het maakt de samenleving niet leuker maar guurder, onprettiger en in een aantal opzichten onveiliger. Waarom zou je dat willen?

Daarom, hardvochtig is niet het juiste woord. Als niet iemand anders altijd alles voor je oplost leer je beter om dit zelf te doen. En dan zit er natuurlijk ook een groot verschil tussen aan hulp bieden aan iemand die het nodig is of iets voor iemand oplossen. Het is ook nogal groot om te zeggen dat de wereld onveiliger wordt als mensen leren verantwoordelijkheid te nemen, ook financieel, voor hun eigen daden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:42

pien_2010 schreef:
Citaat:
[b]Ze kunnen toch gewoon werken?
Nee, want ze kunnen de kinderopvang niet betalen als we doen wat jij wil. Weet je wel hoe duur dat is als je in een fabriek werkt en weinig geld verdiend.
Is niet de moeite waard om met kinderen nog te gaan werken dan. En ik weet waar ik het over heb want heb jaren met kinderopvang toeslag te maken gehad en mensen geholpen met aanvragen.
Zonder toeslag, hebben we een groot tekort aan arbeidskrachten en dat is slecht voor de economie.
Weet je wel hoe onderbetaald vrouwen worden vergeleken met mannen→ dus zij zal helemaal niet meer kunnen werken zonder kinderopvangtoeslag. Weet je wel hoeveel mensen net boven het minimum werken en hoe belangrijk zij zijn voor het draaien van de economie→ denk aan voedingsassistentes, aan interieurwerksters, aan :list: :list: . Deze vrouwen zijn vreselijk belangrijk en worden weinig betaald. Dan mogen ze ook van jou niet eens kinderen krijgen omdat ze het niet kunnen betalen. Vaak zijn het nl gezinnen waarvan de man ook nog eens vaak wat eenvoudiger handwerk doet.
Ik ben geschokt over jouw ideeën! Het zijn imo ideeën van iemand die haar hele leven op het pluche heeft gezeten en geen notie heeft hoe hard er gewerkt wordt aan de onderkant van de maatschappij.
Eens met conclusie van Karl.

Ik heb al iets genuanceerd, je hebt tot op zekere hoogte gelijk. Maar dan komt dat snijdend vlak weer - waarom zou je kinderen willen als je geen financiele zekerheid hebt? Ik vind dat écht raar. Ik heb zeker niet mijn hele leven op het pluche gezeten, ik heb érg hard gewerkt voor waar ik nu ben. Wat niet wil wegnemen dat de mensen aan de onderkant minder hard werken, absoluut niet. In veel opzichten zelfs veel harder dan ik (en dat is best oneerlijk). Ze mogen absoluut wel kinderen krijgen maar ik vind het ergens een beetje scheef dat ík die (onder andere) moet betalen. Ik heb heel groot verantwoordelijkheidsgevoel en vind dat je niet aan dingen moet beginnen die je niet kan betalen of die je niet aankan qua tijd (waarom wij dus ook nog geen kinderen hebben - als we het doen, doen we het goed). Ik zie in mijn omgeving zoveel mensen die imho niet al te ver nadenken en kinderen (en paarden) die daar de dupe van zijn. Scheidingen, kinderen die ertussenin zitten, veel leed...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:50

Men vraagt zich vaak af, waarom de vrouwen maar parttime werken.
Dat is o.a. omdat kinderopvang hier lastig is, zeker als je onregelmatig werkt en duur is.
In het verleden betaalden werkgevers soms een deel van de kinderopvang.
En waren de kosten van de opvang inkomensafhankelijk.
Dat is komen te vervallen en daarvoor in de plaats is de toeslag gekomen. Zonder toeslag is het voor de meeste mensen financieel niet haalbaar om kinderen te krijgen.
Er zijn ook maar weinig gezinnen die kunnen rondkomen van 1 salaris.
De vergrijzing slaat al hard toe en we komen nu en in de toekomst al mensen in bijv. Zorg, onderwijs en techniek tekort, dus zonder kinderen wordt dit nog een groter probleem.
En hebben we nog meer immigranten nodig om het werk te laten doen.
;) ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:00

Karl66 schreef:
De staat dat zijn wij met z'n allen en de belasting wordt door ons met z'n allen betaald om zaken te financieren die we als samenleving belangrijk vinden. Over het algemeen vinden we toegang tot het recht een belangrijk onderwerp en daarom wordt het, indien nodig, gefinancierd. En zolang de lagere inkomens procentueel gezien meer van hun inkomen aan belasting betalen dan de hogere inkomens, moeten de hogere inkomens vooral dankbaar zijn dat hun levensstijl door de lagere inkomens gefinancierd wordt.

Ik merk dat ik het te lomp heb geformuleerd, waarvoor excuus. Ik ben zeker dankbaar voor het feit dat wij erg comfortabel kunnen leven. Ik vind het een groot goed dat zaken in Nederland zo goed geregeld zijn en vind het geen enkel probleem om daaraan bij te dragen (heb ook altijd links gestemd). Samenvattend is het enige wat ik gewoon écht heel fijn zou vinden is dat mensen een beetje beter nadenken over dingen die grote impact hebben op hun leven, zowel financieel als qua tijd. En dat het aannemen van staatsteun (die er ook zeker moet blijven) altijd gezien moet worden als een aanvulling, niet als een vanzelfsprekendheid of voorwaarde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:02

In de feministische golf van de 1960er,70er jaren werd gesproken over 'full time banen van 25 uur per week'.
Zodat je zonder kinderopvang zelf kon werken en voldoende tijd en energie had voor opvoeding en huishouden.

|( |( |(
Nu werken in veel huwelijken beide mensen full time omdat het leven anders niet te betalen is....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:03

nps schreef:
Maar dan komt dat snijdend vlak weer - waarom zou je kinderen willen als je geen financiele zekerheid hebt?
En als je het omdraait?
Vaak is er geen financiële zekerheid omdat het hoofdwerk top betaald wordt en hand werk zeer laag. Ik vind dat een van de grootste oneerlijkheden in onze maatschappij en de enige reden dat dit gebeurt is in mijn ogen, omdat de mensen met hoofdwerk de dienst uitmaken, in de regering zitten, vergaderen etc.
de mensen die voor ons vlees zorgen, die de vuilnis ophalen etc worden heel laag betaald. Zij betalen met de fysieke slijtage van hun lichaam. Want vaak is het fysiek heel zwaar werk. Maar dat maakt niets uit blijkbaar want het schuift vaak te weinig.
Ga maar eens in een aluminium fabriek werken, of in een staal fabriek, of bij Homburg→ pffffffffffff erg pittig hoor en het schuift niets.
Dus waarom mogen deze hardwerkende eerlijke mensen geen kinderen krijgen? Want daar komt het op neer zonder de kinderopvang toeslag.

nps schreef:
maar ik vind het ergens een beetje scheef dat ík die (onder andere) moet betalen.
Ja alleen betaal jij het niet, ze betalen er zelf net zo hard voor. Alleen wordt dit niet gezien. Zij betalen met hun lichaam opdat wij lekker allerlei dingen kunnen doen zoals eten, spullen kopen etc. Zij leveren zeker hun aandeel aan deze maatschappij. We kunnen niet zonder ze.
Alleen jij (en ik ook hoor) wij met onze leuke banen krijgen het goede salaris. Ik heb een zoon die zoo hard werkt, zijn knieën zijn al versleten (33 jaar moet hij nog worden) vanwege het harde fysieke werk. Hij geeft de mensen zoveel levensvreugde met zijn werk, alleen (wordt niet eens heel erg slecht betaald), zal hij nooit een echt goed salaris verdienen. En waarom?
Hij heeft dyslexie en kan ook moeilijk rekenen en zijn IQ is lager als dat van zijn ouders. Dus dat was wel eventjes schrikken. Maar we zijn er uit gekomen. Ik ben een dag met hem meegeweest naar zijn werk. En toen hij later vroeg hoe ik het vond heb ik hem gezegd, dat ik zo vreselijk trots op hem ben. Dat ik nog geen dag dat werk zou kunnen doen én omdat ik de kennis niet heb, maar ik heb ook totaal niet de kracht. Dus jij betaald echt niet zijn kinderen hoor als die er komen. Die betalen we met zijn allen, hij inclusief.

nps schreef:
Scheidingen, kinderen die ertussenin zitten, veel leed...
Dat is inderdaad heel erg verdrietig.

nps schreef:
Samenvattend is het enige wat ik gewoon écht heel fijn zou vinden is dat mensen een beetje beter nadenken over dingen die grote impact hebben op hun leven, zowel financieel als qua tijd. En dat het aannemen van staatsteun (die er ook zeker moet blijven) altijd gezien moet worden als een aanvulling, niet als een vanzelfsprekendheid of voorwaarde.

Amen. Helemaal mee eens, net als je eerdere opmerking dat mensen ook wel eens wat tevredener mogen zijn.

Janneke2 schreef:
Nu werken in veel huwelijken beide mensen full time omdat het leven anders niet te betalen is....
Klopt Janneke en dat is een kwalijke zaak. Een van de belangrijkste kritiek punten van de gele hesjes in Frankrijk.

Magrathea

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 14:32

Ik wil maar even zeggen dat stellen dat de vrouw altijd aan het kortste eind trekt bij een scheiding niet in alle gevallen (cq op alle gebieden) opgaat. Wat betreft zorg voor kinderen wordt er vaak naar de vrouw gekeken (vanwege traditionele genderrollen enzo) maar het is allerminst leuk voor de man als die zijn kinderen maar eens in de twee weken een weekend krijgt, ook al zou ie vaker willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:34

Dat klopt Magrathea, zoals hierboven ook al werd aangegeven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 14:37

Oei, daar heb ik overheen gelezen dan. Sorry! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:39

Zo was het niet bedoeld. Totaal niet. Er werd aangegeven in een post dat een vrouw die rechtsbijstand kreeg, haar scheiding zo lang heeft weten te vertragen, dat haar ex totaal over de mik is gegaan en nu voor 50% afgekeurd. Hij moest zijn rechtsgang zelf betalen en is dus moeten stoppen.
De zgn vechtscheidingen hetgeen veel voor de kinderen ook betekende.
Dus dat was een voorbeeld van jouw stelling. En dat was eigenlijk wat ik wilde schrijven. Sorry, was wat onduidelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:44

robert45 schreef:
Karl66 schreef:
Zonder immigratie hebben we hier in Nederland en de westerse wereld al een bevolkingskrimp. Als je wat aan de groei moet doen, dan heeft het niet zoveel zin om in Nederland aan de slag te gaan. Dan moet je juist naar de derde wereld landen en hoe tegenstrijdig dat in eerste instantie ook klinkt, dan moet je kindersterfte gaan bestrijden. Een lagere kindersterfte zorgt er namelijk voor dat er minder kinderen geboren worden en de bevolking kan krimpen.

Precies! In Nederland krimpt de bevolking indien we immigratie in mindere mate zouden hebben. Een wat krimpende of gelijkblijvende bevolking is uitstekend, minder mensen geeft feitelijk ook minder uitstoot.

Een bevolking die een hoger opleidingsniveau geniet heeft ook minder behoefte aan religie, neem bv ons eigen Nederland als voorbeeld. Een slimmer persoon heeft een eigen mening en zal veel minder geneigd zijn om alles klakkeloos aannemen, dit zal een hoop conflicten kunnen voorkomen in een hoop gebieden.

Betere leefomstandigheden is dan ook het beste om te creëren, immers daarmee stijgt het perspectief op een beter leven en dus de betere toekomst voor de mensen.

Ze hoeven niet naar Europa te komen met alle gevolgen van dien. Gevaarlijke overtochten met vreselijke hoeveelheden slachtoffers etc.

Als we ipv bommen en chaos nou eens schoolboeken en kennis brengen dan zou dat uiteindelijk voor iedereen beter zijn.

Denk jij dat een persoon met hoger opleidingsniveau minder behoefte heeft aan religie? Ik heb Gymnasium A en 8 jaar universitaire studies waaronder theologie. En nog steeds en meer dan ooit behoefte aan religie!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:58

Ik merk dat ik het te lomp heb geformuleerd, waarvoor excuus. Ik ben zeker dankbaar voor het feit dat wij erg comfortabel kunnen leven. Ik vind het een groot goed dat zaken in Nederland zo goed geregeld zijn en vind het geen enkel probleem om daaraan bij te dragen (heb ook altijd links gestemd). Samenvattend is het enige wat ik gewoon écht heel fijn zou vinden is dat mensen een beetje beter nadenken over dingen die grote impact hebben op hun leven, zowel financieel als qua tijd. En dat het aannemen van staatsteun (die er ook zeker moet blijven) altijd gezien moet worden als een aanvulling, niet als een vanzelfsprekendheid of voorwaarde.[/quote]

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn. We beseffen bij lange na niet hoe goed we het hier hebben. Maar mensen zouden ook zelf mogen nadenken of iets verantwoordelijk is of niet, en of je je bijvoorbeeld compleet afhankelijk wil opstellen. En ja, misschien moet je dan soms andere keuzes maken. Om bij kinderen krijgen te blijven, dat moet gewoon een weloverwogen keuze zijn, en geen 'recht', zoals sommigen het zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:59

robert45 schreef:
Precies! In Nederland krimpt de bevolking indien we immigratie in mindere mate zouden hebben. Een wat krimpende of gelijkblijvende bevolking is uitstekend, minder mensen geeft feitelijk ook minder uitstoot.

Een bevolking die een hoger opleidingsniveau geniet heeft ook minder behoefte aan religie, neem bv ons eigen Nederland als voorbeeld. Een slimmer persoon heeft een eigen mening en zal veel minder geneigd zijn om alles klakkeloos aannemen, dit zal een hoop conflicten kunnen voorkomen in een hoop gebieden.

Betere leefomstandigheden is dan ook het beste om te creëren, immers daarmee stijgt het perspectief op een beter leven en dus de betere toekomst voor de mensen.

Ze hoeven niet naar Europa te komen met alle gevolgen van dien. Gevaarlijke overtochten met vreselijke hoeveelheden slachtoffers etc.

Als we ipv bommen en chaos nou eens schoolboeken en kennis brengen dan zou dat uiteindelijk voor iedereen beter zijn.

@ Anjali: neem Noord-Ierland en the Troubles als voorbeeld.

'Katholiek' en 'protestant' zijn daar vooral aanduidingen van macht, geld en sociale status.
'Wij Britten zijn betere mensen ofzo dan de Ieren en we vinden dat we het recht hebben om Ierland te bezetten en te plunderen
(... toen de aardappeloogst mislukte zijn veel Ieren de oceaan overgestoken, vraag maar aan Joe Biden...)
en tot op heden mogen we lekker sarren
(... wat zou het fijn zijn als Willem Alexander zou zeggen dat die Oranjemarsen voor hem niet hoeven...)
en treiteren
(de Brexit en de grens kwestie).'

Feit is dat de Britten met Hendrik de achste van de zes vrouwen uit de Roomse kerk zijn gestapt (vanwege een huwelijkskwestie) maar het gaat echt niet om religie.
De anglicaanse kerk zelf leert ook niet dat de Britten superieur zouden zijn...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:11

Shadow0 schreef:

Zo worden we als maatschappij weer steeds meer klem gezet. (Ik zal het nooit begrijpen. Dat je als je 2 opties hebt, steevast degene kiest die het meeste leed met zich meebrengt, alleen omdat je zelf zo boos bent.)

Ik vind dat je nu enorm aan het generaliseren bent. Dit gaat over de subsidie op scheiden, niet of je elkaar een handje helpt of er bent voor elkaar in moeilijke tijden. Of je nou arm, modaal of rijk bent, in alle gevallen is scheiden een verdrietige gebeurtenis. Maar waarom mag Jan Modaal het uit eigen zak betalen, en tevens meebetalen aan iemand die arm is? Hoe kan het dat iemand die heel weinig verdient of niet goed met geld om kan gaan, wel geld heeft om te trouwen, maar niet om te scheiden?

Edit: ik vind het standpunt van NPS hierin ook waardevol. Het gaat niet om het scheiden an sich, het gaat erom dat mensen na moeten denken voordat ze bepaalde keuzes maken in het leven, omdat dat voor íedereen beter zou zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:25

Badeendje schreef:
Shadow0 schreef:

Ik vind dat je nu enorm aan het generaliseren bent. Dit gaat over de subsidie op scheiden, niet of je elkaar een handje helpt of er bent voor elkaar in moeilijke tijden. Of je nou arm, modaal of rijk bent, in alle gevallen is scheiden een verdrietige gebeurtenis. Maar waarom mag Jan Modaal het uit eigen zak betalen, en tevens meebetalen aan iemand die arm is? Hoe kan het dat iemand die heel weinig verdient of niet goed met geld om kan gaan, wel geld heeft om te trouwen, maar niet om te scheiden?

Edit: ik vind het standpunt van NPS hierin ook waardevol. Het gaat niet om het scheiden an sich, het gaat erom dat mensen na moeten denken voordat ze bepaalde keuzes maken in het leven, omdat dat voor íedereen beter zou zijn.

Maar die kun je heel ver doortrekken...
De meesten op dit forum hebben bijvoorbeeld een gevaarlijke hobby; paarden. Dat is een keuze die je gemaakt hebt. Als je een zwaar ongeval krijgt zullen lang niet alle kosten door je eigen zorgverzekering gedekt kunnen worden. Daar betalen mensen met minder risicovolle hobby's dus automatisch aan mee.

Is dat dan eerlijk? Zo kun je alles op de weegschaal leggen. Dat lijkt me echt zeer onwenselijk.

Een medewerker die gaat skiën en een been breekt. Hoeft de werkgever dan niet meer mee te betalen aan de arbeidsongeschiktheid? het was immer een bewuste eigen keuze om te gaan skiën en jezelf in gevaar te brengen. Of degene die onder een auto komt? Hij heeft er zelf voor gekozen zich op straat te begeven met alle risico's van dien. Maar niet helpen dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:26

anjali schreef:
Denk jij dat een persoon met hoger opleidingsniveau minder behoefte heeft aan religie? Ik heb Gymnasium A en 8 jaar universitaire studies waaronder theologie. En nog steeds en meer dan ooit behoefte aan religie!

Ik ben wel benieuwd of hier statistieken van zijn eigenlijk? :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:32

Jan Modaal verdiend: €2.816 bruto per maand.

Ik heb dat net even opgezocht omdat het hier ging over dat de hoge inkomens meer zouden moeten bijdragen.

Ik denk dat die groep het ook nog niet zo heel breed heeft eigenlijk :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:00

996981 schreef:
anjali schreef:

Ik ben wel benieuwd of hier statistieken van zijn eigenlijk? :)

Dat zou ik ook wel willen weten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:03

Iemand in het laagste economische groep betaalt procentueel gezien gemiddeld meer belasting van zijn inkomen dan iemand in de hoogste economische groep. Ook als je kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en tegemoetkoming en de gerechtskosten meeneemt. Het komt er dus vooral op neer dat de lage inkomens meebetalen aan de belastingvrijstellingen van de hoge inkomens. Als die hoge inkomens dat dure huis zonder hypotheekrenteaftrek niet meer kunnen betalen, dan zouden ze best kleiner kunnen gaan wonen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:04

Badeendje schreef:
Of je nou arm, modaal of rijk bent, in alle gevallen is scheiden een verdrietige gebeurtenis. Maar waarom mag Jan Modaal het uit eigen zak betalen, en tevens meebetalen aan iemand die arm is? Hoe kan het dat iemand die heel weinig verdient of niet goed met geld om kan gaan, wel geld heeft om te trouwen, maar niet om te scheiden?

Ik wil dat Janine Modaal ook gewoon betaalbare en goede rechtshulp kan bereiken trouwens. Gewoon, omdat we goede rechtshulp goed regelen, scheelt gedoe, maakt de samenleving fijner, maakt dat mensen niet klem raken in onveilige of ongezonde situaties... daar zou iedereen toegang toe moeten hebben.