Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:35

Memories schreef:
Dit klopt dus (voor zover ik weet) niet, de MAPs die ik ken (op basis van levonorgestrel en de hier boven genoemde EllaOne met ulipristalacetaat) stellen echt de ovulatie uit en vermijden daarmee bevruchting. Er wordt dus geen vruchtje gevormd en ook niet weggespoeld.
Voor zover ik weet met een biologisch-medische opleiding, correct me if I'm wrong. :)

Edit: Spuit 11
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 15-11-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:35

_San87_ schreef:
anjali schreef:
@Secricible: Die EllaOne voorkomt dus de ovulatie . Maar als er op het moment van de sex al een ovulatie en dus bevruchting is geweest,dan wekt het dus niet.Vandaar dat deze pil dus inderdaad niet abortief werkt. Maar,als je te laat bent ,zou het dan wel schade aanrichten of gebeurt er dan helemaal niets?Niet voor mezelf hoor want ik ben al boven de vruchtbare leeftijd,maar ik krijg wel geregeld vragen van medegelovigen over dit beladen onderwerp.

Het kán schade aanrichten. Maar dat hoeft niet.

Je bedoelt dat een eventueel al aanwezig embryo dan geschaad zou kunnen worden?In de zin van,gehandicapt raken of zo?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:38

Tiggs schreef:
Memories schreef:
Dit klopt dus (voor zover ik weet) niet, de MAPs die ik ken (op basis van levonorgestrel en de hier boven genoemde EllaOne met ulipristalacetaat) stellen echt de ovulatie uit en vermijden daarmee bevruchting. Er wordt dus geen vruchtje gevormd en ook niet weggespoeld.
Voor zover ik weet met een biologisch-medische opleiding, correct me if I'm wrong. :)

Hoe zit het dan als je je eisprong juist net gehad hebt, werkt de MAP dan niet?

klopt

anjali schreef:
_San87_ schreef:

Je bedoelt dat een eventueel al aanwezig embryo dan geschaad zou kunnen worden?In de zin van,gehandicapt raken of zo?

dat is echt onzin. Een MA doet niks op de baarmoeder, het is een stoot hormonen die de eisprong stopt. Als dat proces niet speelt (omdat die niks doet) heb je een bonk hormonen binnen waar je je niet echt gelukkig van zal voelen, maar dat is net zo (on)schadelijk als de pil is op een zwangerschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:40

anjali schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan. Net als dat dat kan gebeuren door een foutje in de celdeling. Of door invloeden van buitenaf, een val, of stress, bijvoorbeeld. Ieder medicijn heeft mogelijke bijwerkingen die invloed kunnen hebben op het lichaam. Vor hormonen is dat niet anders.

In principe is een map gewoon veilig, trouwens. Dus dat kun je je medegelovigen doorgeven.

secricible schreef:
Tiggs schreef:

Hoe zit het dan als je je eisprong juist net gehad hebt, werkt de MAP dan niet?

klopt

anjali schreef:

dat is echt onzin. Een MA doet niks op de baarmoeder, het is een stoot hormonen die de eisprong stopt. Als dat proces niet speelt (omdat die niks doet) heb je een bonk hormonen binnen waar je je niet echt gelukkig van zal voelen, maar dat is net zo (on)schadelijk als de pil is op een zwangerschap.

Het kán dus wel invloed hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:43

Interessant topic. Heb nog niet alles gelezen, wel een gedeelte.
Wil wel een opmerking maken over mensen met een licht verstandelijke beperking.
Lang niet al deze mensen worden wilsonbekwaam verklaard! En ik heb het dan wel over mensen die functioneren op het niveau van ongeveer een zes tot acht jarige.
De discussie hierover is dus niet zo simpel terug te brengen naar dat iemand die niet wilsbekwaam is wel in staat is tot het maken van een weloverwogen keuze.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:43

Ik ben benieuwd maar je bronnen San, want het is gewoon wetenschappelik bewezen at dat niet zo is.

Nikass schreef:
Lang niet al deze mensen worden wilsonbekwaam verklaard! En ik heb het dan wel over mensen die functioneren op het niveau van ongeveer een zes tot acht jarige.
De discussie hierover is dus niet zo simpel terug te brengen naar dat iemand die niet wilsbekwaam is wel in staat is tot het maken van een weloverwogen keuze.

Dat verbaasd me nikass.
Wilsonbekwaamheid heeft te maken met dat een arts moet bepalen of iemand zijn keuze overziet (en niet of wij het een goede keuze vinden, voor de duidelijkheid). Iemand die functioneert op het niveau van een 6-8jarige kun je concluderen dat zo iemand niet overziet wat “zwanger worden” betekend. Zo iemand zou dan toch (iig gedeeltelijk) wilsonbekwaam verklaard moeten kunnen worden en dus zijn er mogelijkheden tot maatregelen.
Dat zal vast niet voor iedereen gebeuren en m.i. Zou het ook wat extreem zijn die mensen allemaal gedwongen te steriliseren, maar de wettelijke mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen zijn er wel bij deze groep zover mij bekend.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-11-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:50

secricible schreef:
Ik ben benieuwd maar je bronnen San, want het is gewoon wetenschappelik bewezen at dat niet zo is.

Heb ik niet. Het is me verteld toen ik een map ging halen bij de apotheek :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:51

_San87_ schreef:
secricible schreef:

Dan moet diegene zich laten bijscholen. Er is wetenschappelijk namelijk geen enkel bewijs dat een MAP schade toebrengt aan een zwangerschap. Net zo min als dat de ac-pil (die in essentie hetzelfde doet, namelijk de eisprong voorkomen) dat doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:52

Nikass schreef:

Dat heeft er misschien mee te maken dat het proces tot wilsonbekwaam verklaren niet ingezet wordt?

secricible schreef:
_San87_ schreef:

Dan moet diegene zich laten bijscholen. Er is wetenschappelijk namelijk geen enkel bewijs dat een MAP schade toebrengt aan een zwangerschap. Net zo min als dat de ac-pil (die in essentie hetzelfde doet, namelijk de eisprong voorkomen) dat doet.

Ja, dat zal diegene dan zeker moeten en heeft dat wellicht al gedaan. Nu is t wel al jaren geleden, +10 jaar geleden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:53

Gewoon de bijsluiter lezen wellicht :)*

Een bijsluiter mag niet liegen, false claims is strafbaar en kan een bedrijf zijn licentie kosten. Ga er dus maar vanuit dat wat daar in staat klopt met de huidige stand van kennis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:55

Het enige wat ik me nog voor kan stellen San, dat diegene bedoeld heeft, is dat het risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap groter wordt (je eisprong wordt namelijk voorkomen of uitgesteld).
Dat heeft geen gevolgen voor het embryo (nouja, jawel, want die is niet levensvatbaar dan, maar ik bedoel dat er geen gehandicapt kind kan komen oid), wel voor de moeder.

En wellicht was het 10 jaar geleden wel helemaal anders, dat kan ook natuurlijk. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:02

secricible schreef:
Het enige wat ik me nog voor kan stellen San, dat diegene bedoeld heeft, is dat het risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap groter wordt (je eisprong wordt namelijk voorkomen of uitgesteld).
Dat heeft geen gevolgen voor het embryo (nouja, jawel, want die is niet levensvatbaar dan, maar ik bedoel dat er geen gehandicapt kind kan komen oid), wel voor de moeder.

En wellicht was het 10 jaar geleden wel helemaal anders, dat kan ook natuurlijk. :D

Wellicht dat dat bedoeld werd, inderdaad :=.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:49

anjali schreef:
Er is ook nog een hele eenvoudige manier om ongewenste zwangerschappen te voorkomen: gewoon geen sex hebben als je niet zwanger wilt worden.Want zwangerschap is een natuurlijk mogelijk gevolg van sex.En mannen die wel sex willen maar geen verantwoordelijkheid,die kun je in mijn opinie missen als kiespijn.

Dan mag je dus uberhaupt nooit seks hebben tot je gesteriliseerd bent of door de menopauze onvruchtbaar bent geworden. Alle anticonceptie kan falen tenslotte. Ik zie abortus gewoon als Plan B voor wanneer Plan A (anticonceptie) gefaald heeft.
Daarom zou sterilisatie véél toegankelijker moeten worden gemaakt en het verwijderen van baarmoeders ook. Ik wou dat ik dat laatste jááren eerder had laten doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:52

secricible schreef:
Wilsonbekwaamheid heeft te maken met dat een arts moet bepalen of iemand zijn keuze overziet (en niet of wij het een goede keuze vinden, voor de duidelijkheid). Iemand die functioneert op het niveau van een 6-8jarige kun je concluderen dat zo iemand niet overziet wat “zwanger worden” betekend. Zo iemand zou dan toch (iig gedeeltelijk) wilsonbekwaam verklaard moeten kunnen worden en dus zijn er mogelijkheden tot maatregelen.
Dat zal vast niet voor iedereen gebeuren en m.i. Zou het ook wat extreem zijn die mensen allemaal gedwongen te steriliseren, maar de wettelijke mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen zijn er wel bij deze groep zover mij bekend.

Ouders van een kind wat functioneert op het niveau van een 6-8-jarige hebben toch zeggenschap en kunnen er toch zelf voor zorgen dat ze hun kind laten steriliseren voor ze 18 worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:01

elnienjo schreef:
anjali schreef:
Er is ook nog een hele eenvoudige manier om ongewenste zwangerschappen te voorkomen: gewoon geen sex hebben als je niet zwanger wilt worden.Want zwangerschap is een natuurlijk mogelijk gevolg van sex.En mannen die wel sex willen maar geen verantwoordelijkheid,die kun je in mijn opinie missen als kiespijn.

Dan mag je dus uberhaupt nooit seks hebben tot je gesteriliseerd bent of door de menopauze onvruchtbaar bent geworden. Alle anticonceptie kan falen tenslotte. Ik zie abortus gewoon als Plan B voor wanneer Plan A (anticonceptie) gefaald heeft.
Daarom zou sterilisatie véél toegankelijker moeten worden gemaakt en het verwijderen van baarmoeders ook. Ik wou dat ik dat laatste jááren eerder had laten doen.

Helemaal mee eens. Helaas krijg ik steeds te horen dat ik te jong ben voor sterilisatie. Baarmoeder verwijderen hoeft van mij niet, ivm verzakkingen enzo. Maar het idee dat ik gewoon niet vruchtbaar ben, zou voor mij al heel veel schelen.

Ik test mijzelf ook standaard om de 6 weken. Teveel I didn't know i was pregnant gekeken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:05

secricible schreef:
(...)

Ik snap je punt en ik denk dat we het voornamelijk oneens zijn over het punt waar een foetus levensvatbaar wordt (buiten de baarmoeder) of een zelfstandig organisme is. Levensvatbaar is wat mij betreft te rekbaar; jij voegt er aan toe dat het levensvatbaar moet zijn zonder "extreme maatregelen" wat het nog rekbaarder maakt. Iemand noemde een kostplaatje van 250,000 euro, dat noem ik al extreem. Het is dan ook levensvatbaar in een ziekenhuis, op een speciale afdeling met speciale apparatuur en veel toezicht en hulp. Ook is het in mijn ogen nog geen zelfstandig organisme om de simpele reden dat het in de baarmoeder zit en afhankelijk is van de navelstreng. Knip die door en het is snel klaar. Hopelijk wordt abortus beter geaccepteerd in de toekomst en kunnen de volgende stappen gezet worden naar meer keuzemogelijkheden voor de man en vrouw, een trend de andere kant op lijkt me gelukkig onwaarschijnlijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:24

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Ouders van een kind wat functioneert op het niveau van een 6-8-jarige hebben toch zeggenschap en kunnen er toch zelf voor zorgen dat ze hun kind laten steriliseren voor ze 18 worden?

Daarom zeg ik toch ook dat de woorden van nikass me verbazen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:27

enzino schreef:
Ik snap je punt en ik denk dat we het voornamelijk oneens zijn over het punt waar een foetus levensvatbaar wordt (buiten de baarmoeder) of een zelfstandig organisme is. Levensvatbaar is wat mij betreft te rekbaar; jij voegt er aan toe dat het levensvatbaar moet zijn zonder "extreme maatregelen" wat het nog rekbaarder maakt. Iemand noemde een kostplaatje van 250,000 euro, dat noem ik al extreem. Het is dan ook levensvatbaar in een ziekenhuis, op een speciale afdeling met speciale apparatuur en veel toezicht en hulp. Ook is het in mijn ogen nog geen zelfstandig organisme om de simpele reden dat het in de baarmoeder zit en afhankelijk is van de navelstreng. Knip die door en het is snel klaar. Hopelijk wordt abortus beter geaccepteerd in de toekomst en kunnen de volgende stappen gezet worden naar meer keuzemogelijkheden voor de man en vrouw, een trend de andere kant op lijkt me gelukkig onwaarschijnlijker.

Een betere acceptatie van abortus ben ik helemaal voor inderdaad. Weg uit het taboehoekje en weg uit het strafrecht. De abortuspil gewoon via de HA.

Ik denk dat we ook vooral verschillen mbt die levensvatbaarheid idd. Daarin zit ook een flink grijs gebied. Anderzijds, de 1 minuut voor de bevalling is dan weer niet grijs m.i.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:28

elnienjo schreef:
anjali schreef:

Er is ook nog zoiets als periodieke onthouding. Of vrijen op manieren die niet tot zwangerschap kunnen leiden.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:30

love_western schreef:
elnienjo schreef:

Helemaal mee eens. Helaas krijg ik steeds te horen dat ik te jong ben voor sterilisatie. Baarmoeder verwijderen hoeft van mij niet, ivm verzakkingen enzo. Maar het idee dat ik gewoon niet vruchtbaar ben, zou voor mij al heel veel schelen.

Ik test mijzelf ook standaard om de 6 weken. Teveel I didn't know i was pregnant gekeken :+

Daardoor test ik mezelf ook om de 3 maanden, zal maar net bij de 2% zitten :')

Bij ons op werk iemand van 30 met borderline, krijgt bloedpropjes van de pil, en gekantelde baarmoeder na een spiraal zetten dus dat hielp ook niet.

Ze heeft bij de dokter al een aantal keer gevraagd om sterilisatie, mag niet. En dat terwijl ze zelf weet dat ze niet voor een kind kan zorgen.

Dat snap ik dus niet, sterilisatie moet gewoon mogenlijk zijn, uiteraard met voorwaarde een paar gesprekken met een psycholoog en bijv. bedenktijd van een half jaar ofzo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:31

anjali schreef:
elnienjo schreef:

Er is ook nog zoiets als periodieke onthouding. Of vrijen op manieren die niet tot zwangerschap kunnen leiden.

Periodiek onthouden is heeel onbetrouwbaar bij het voorkomen van zwangerschap. En alleen anaal is niet zo best voor je billetjes.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:33

anjali schreef:
elnienjo schreef:

Ik had een vriendin die dat dus ook dacht, en die heeft nu een kind. Er is geen veilige manier om zonder anticonceptie seks te hebben zonder risico op een kind.

Zou wel makkelijker zijn. Ik heb een tijdlang geprobeerd het bij te houden, maar waar de ene keer mijn eisprong na 3 weken kwam, kwam ie de andere keer na 2 weken.

En nogal een moodkiller als je elke keer dat je seks gaat hebben een ovulatie test moet doen :')

anjali

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:41

@San87: Er is echt wel meer creatiefs mogelijk hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:42

anjali schreef:

Zoals wat dan? Seks zonder penetratie? Ik vind dat niet echt een “forever solution”.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 15:45

anjali schreef:

Kun je dat concreet maken?