De dood van Samuel Paty

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:43

Cer schreef:
Ik lees dit topic half mee.. maar ik had dit nieuwsbericht nog niet gezien..
Ik vind dit best zorgwekkend... het lijkt alsof mensen in 'willen' haken op het gebeuren om ook 'mee te doen'?
De foto op het bord was niet van de profeet maar van een jihadist, maar de 'meisjes' bleven volhouden dat het godslastering was en dat de foto weg moest.
Er zitten nu docenten ondergedoken vanwege bedreiging.. In Rotterdam... ??

Ik kan me niet voorstellen dat het deze meisjes 'persoonlijk' raakte, maar meer dat ze mee wilden doen en blijkbaar met een hoop wegkomen..althans, zich zo gesterkt voelen dat ze dit gedrag gaan vertonen. Er wordt ook geschreven dat de bedreigde docenten nog ondergedoken zitten, en dat de bedreigers weer naar school gaan..... ik begrijp daar niks van..

Hoe zou hiermee omgegaan moeten worden?
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/04/do ... MyZA_67m4U

Hoe er met elke puber die een grens overschrijdt omgegaan wordt? Gesprekje met de ouders erbij.

Cer

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:21

"een grens overschrijdt".. dat is nog vrij mild gezegd in dit geval, gezien er docenten ondergedoken zitten...

Maar eens, verder kan je niet zoveel, en je wilt het niet laten escaleren.. je hoopt dat ze tot inkeer komen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:42

_San87_ schreef:
Karl66 schreef:
Alleen is een petitie om de overheid op te roepen daar iets tegen te doen totaal zinloos. Het mooie van Nederland is namelijk dat we een rechtsstaat zijn en dat we dus gewoon wetgeving hebben, waarin dat geregeld is. Als je vindt dat een spotprent smadelijk is voor jou of jouw geloof, dan kan je gewoon naar de rechter gaan. En die rechter weegt dan de verschillende belangen tegen elkaar af. Dat is de manier waarop je in beschaafde samenleving zaken met elkaar regelt, niet via bedreiging. En ja, je mag in een rechtsstaat via een petitie proberen jouw belangen belangrijker te maken dan die van iemand anders. Alleen zal je dan ook moeten accepteren dat de samenleving zegt dat we dat dus niet gaan doen en dat je gewoon naar de rechter mag gaan als je denkt dat je een zaak hebt.

Volgens mij willen ze specifiek beledigen van Mohammed strafbaar zien in de wet. Ik heb de petitie zelf niet gezien verder. Het is ook een stukje aandacht vragen, denk ik.

Voor de rest ben ik het met je eens.

We hebben net in 2014 het verbod op godslastering geschrapt in de wet. Daar is serieuze, jaren durende, discussie aan voorafgegaan. En als samenleving vinden we dus dat het niet strafbaar hoort te zijn. Ik denk zelf ook dat dit helemaal niet in de wet geregeld hoort te worden en dat je als moslim zal moeten accepteren dat Mohammed misschien wel jouw voorbeeld is en boven alles verheven, maar dat dat niet voor de rest van de samenleving geldt en dat je dus de rest ook niet kan opleggen dat ze er op dezelfde manier moeten kijken als jij dat doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:44

Op google staat het ook vol met spotprenten over Jezus/God/paus en zowat elke politicus of staatshoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:50

elnienjo schreef:
Op google staat het ook vol met spotprenten over Jezus/God/paus en zowat elke politicus of staatshoofd.

En daar doet de islam net zo hard aan mee, enkel als islam zelf het onderwerp is, is het onacceptabel/strafbaar/racistisch/etc. Ik zie dat als hypocriet (en die horen volgens mohammed in de diepste hel thuis).
Daarmee ook nogal waar zeker bij mij ook de boel wrikt, ene kant op mag alles, andere kant op mag niks. Van wederkerigheid is dus 0 sprake en ook dat is een concept wat kennelijk moeilijk is op dit vlak.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:53

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:
Ik zeg nergens iets over verbieden, dat als eerste.

Discriminatie is bij wet verboden. Tenzij het om een spotprent gaat, want dan is het vrijheid van meningsuiting. Ik zie mogelijkheden :D.

Het is een lastige discussie, imo. Ik vind namelijk niet dat in het kader van vrijheid van meningsuiting alles maar gezegd, getekend en geschreven moet kunnen worden :). Je kunt in je mening heel erg goed wel rekening houden met wie je erg kwetst en waarom.

Alleen is een petitie om de overheid op te roepen daar iets tegen te doen totaal zinloos. Het mooie van Nederland is namelijk dat we een rechtsstaat zijn en dat we dus gewoon wetgeving hebben, waarin dat geregeld is. Als je vindt dat een spotprent smadelijk is voor jou of jouw geloof, dan kan je gewoon naar de rechter gaan. En die rechter weegt dan de verschillende belangen tegen elkaar af. Dat is de manier waarop je in beschaafde samenleving zaken met elkaar regelt, niet via bedreiging. En ja, je mag in een rechtsstaat via een petitie proberen jouw belangen belangrijker te maken dan die van iemand anders. Alleen zal je dan ook moeten accepteren dat de samenleving zegt dat we dat dus niet gaan doen en dat je gewoon naar de rechter mag gaan als je denkt dat je een zaak hebt.

Eens.
Het organiseren van een petitie is op zich een goede weg om te proberen de wet naar je hand te zetten.
In dit specifieke geval geldt daarbij wel: zolang de strekking van de petitie vooral symbolisch bedoeld is, als uiting van onvrede. Als de indieners met de petitie daadwerkelijk beogen de vrijheid van meningsuiting grondwettelijk in te perken door een verbod op Mohammed (achtige) cartoons, dan zullen ze terecht van een koude kermis thuiskomen. Want dat gaat niet gebeuren. En daar hebben ze zich vervolgens bij neer te leggen.
Met discriminatie hebben dergelijke cartoons ook niets van doen, ik zou het althans heel knap vinden als hiervoor juridische gronden gevonden kunnen worden.

En puberaal gedrag, Fivesports?
Kom op zeg, het gaat wel iets verder dan puberaal gedrag wanneer je vanwege je geloof je leraar dusdanig intimideert en bedreigt dat die onder moet duiken.
Plus, wie zegt dat de ouders niet vierkant achter die meiden staan? Wat een naïviteit.
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-11-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:54

tamary schreef:
elnienjo schreef:

En daar doet de islam net zo hard aan mee, enkel als islam zelf het onderwerp is, is het onacceptabel/strafbaar/racistisch/etc. Ik zie dat als hypocriet (en die horen volgens mohammed in de diepste hel thuis).
Daarmee ook nogal waar zeker bij mij ook de boel wrikt, ene kant op mag alles, andere kant op mag niks. Van wederkerigheid is dus 0 sprake en ook dat is een concept wat kennelijk moeilijk is op dit vlak.

Daar heb ik ook moeite mee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:55

tamary schreef:
elnienjo schreef:

Dat is idd hypocriet. Ik zou er nog een soort van begrip voor kunnen opbrengen als zijzelf niemand zouden bespotten.

Ik weet nog uit mijn jeugd toen Popie Jopie populair was dat dat item in carnavalsstoeten in het katholieke Brabant werd meegenomen. Humor verbindt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:57

FiveSports schreef:
Cer schreef:
Ik lees dit topic half mee.. maar ik had dit nieuwsbericht nog niet gezien..
Ik vind dit best zorgwekkend... het lijkt alsof mensen in 'willen' haken op het gebeuren om ook 'mee te doen'?
De foto op het bord was niet van de profeet maar van een jihadist, maar de 'meisjes' bleven volhouden dat het godslastering was en dat de foto weg moest.
Er zitten nu docenten ondergedoken vanwege bedreiging.. In Rotterdam... ??

Ik kan me niet voorstellen dat het deze meisjes 'persoonlijk' raakte, maar meer dat ze mee wilden doen en blijkbaar met een hoop wegkomen..althans, zich zo gesterkt voelen dat ze dit gedrag gaan vertonen. Er wordt ook geschreven dat de bedreigde docenten nog ondergedoken zitten, en dat de bedreigers weer naar school gaan..... ik begrijp daar niks van..

Hoe zou hiermee omgegaan moeten worden?
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/04/do ... MyZA_67m4U

Hoe er met elke puber die een grens overschrijdt omgegaan wordt? Gesprekje met de ouders erbij.

Ja plus een kopje thee er bij... :roll:

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:00

tamary schreef:
elnienjo schreef:

Wel knap dat "de islaam" dat kan doen, wist niet dat een religie iets op internet kon zetten. Los van dat je alles kan vinden op internet, als je zoekt naar een kat die sushi met stokjes eet en een hoed op heeft ga je dat waarschijnlijk ook vinden.

Moslims zijn gewoon mensen, net als jij en ik en je hebt mensen die verrot zijn en mensen die goed zijn, mensen er tussenin etc.

Als je simpel googelt op wat islaam zegt over het bespotten van anderen kom je al heel snel op een vers uit de Koraan:
"En beledig niet degenen die zij naast Allah aanbidden, opdat zij Allah niet valselijk beschuldigen zonder kennis. Wij hebben de eigen daden van de mensen oprecht laten lijken; dan is hun terugkeer tot hun Heer en Hij zal hen vertellen wat zij gedaan hebben."[al-An‘aam 6:108]

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:00

Ik las net elders dat een westerse leerkracht die tijdens de ramadan zelf een kopje thee dronk op school, soort van bedreigd werd door de moslimleerlingen van haar klas. Ze blijft idealistisch hopen dat ze toch af en toe één leerling kan bereiken die niet de verkeerde kant uit gaat, maar ze wordt steeds pessimistischer.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:03

Popstra schreef:
Citaat:

Ja plus een kopje thee er bij... :roll:

Wel zo fijn, wel op 1,5m afstand hè?

Weet niet op wat voor middelbare school jij gezeten hebt? Maar bij mij was dat de gewone manier hoe er omgegaan wordt met dingen die niet kunnen. Schorsen en een gesprekje met de ouders erbij.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:07

elnienjo schreef:
Ik las net elders dat een westerse leerkracht die tijdens de ramadan zelf een kopje thee dronk op school, soort van bedreigd werd door de moslimleerlingen van haar klas. Ze blijft idealistisch hopen dat ze toch af en toe één leerling kan bereiken die niet de verkeerde kant uit gaat, maar ze wordt steeds pessimistischer.

Weet niet goed of ik moet huilen of moet lachen hierom, of huilen van het lachen. Wat een bla verhaal.

Over moslims mag vanalles gezegd worden, dat China ze in kampen stopt en ze laat verdwijnen vinden sommige prima, maar als een moslim een scheet laat ontstaat er bijna een nieuwe rivier van het aantal tranen dat er gehuild wordt.

Misschien kunnen we proberen om dit soort opmerkingen ook goed te praten:

Afbeelding

Iets met vrijheid van meningsuiting ofzo misschien?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:12

Citaat:
“De Franse president Emmanuel Macron wil het vrije reizen in de Schengenzone aanpassen en hij gaat de controles aan de Franse grenzen flink aanscherpen. Dat zei hij donderdag bij de Spaanse grens. Macron wil zo illegale immigratie en terrorisme tegengaan.

„Netwerken rond illegale migratie worden vaak gelinkt aan islamitisch terrorisme”, aldus Macron. „De strengere grenscontroles moeten de illegale immigratie tegengaan. Terrorisme kan uit iedere hoek komen.””

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1589805 ... n-schengen

Mooi begin! Hopelijk gaat dit ook 'n buffer zijn voor Nederland. In de afgelopen week al 2 dumpingen van illegalen in mijn grensdorp gehad. Hopelijk sluit Duitsland ook de gelederen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:15

FiveSports schreef:

Weet niet op wat voor middelbare school jij gezeten hebt? Maar bij mij was dat de gewone manier hoe er omgegaan wordt met dingen die niet kunnen. Schorsen en een gesprekje met de ouders erbij.

Ik kan me niet herinneren dat er bij mij op school leerkrachten ondergedoken zaten vanwege bedreigingen.. maar misschien heb ik iets gemist... ?

Maar het lijkt me wel dat daar in ieder geval begonnen wordt, met een gesprek.. in ieder geval ook om dingen toe te lichten en uit te leggen (alsof middelbare scholieren niet begrijpen dat je mensen niet mag bedreigen.. maar dit terzijde)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:17

FiveSports schreef:

[ [url=m/Q6mKWl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij praat niemand dit goed?
Dame in je afbeelding is inmiddels ook op non actief gezet op haar werk.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:19

Kana schreef:
FiveSports schreef:

[ [url=m/Q6mKWl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij praat niemand dit goed?
Dame in je afbeelding is inmiddels ook op non actief gezet op haar werk.

Zie je iemand hier goedpraten dat een leraar bedreigd wordt omdat ze een kopje thee in de ramadan drinkt? Is serieus echt een van de meest absurde bla verhalen naar moslims toe die ik ooit gehoord heb.

Is dat zo?(dat niemand dit goed praat of rationaliseert) Ik heb hier al gezien dat mensen de kampen waarin oeigoeren opgesloten goedkeuren, vind ik net zo erg of misschien wel erger. (dat ze op non actief gezet is heb ik ook gelezen, of in elk geval dat ze er iets mee gaan doen)
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 05-11-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:22

Cer schreef:
FiveSports schreef:

Ik kan me niet herinneren dat er bij mij op school leerkrachten ondergedoken zaten vanwege bedreigingen.. maar misschien heb ik iets gemist... ?

Maar het lijkt me wel dat daar in ieder geval begonnen wordt, met een gesprek.. in ieder geval ook om dingen toe te lichten en uit te leggen (alsof middelbare scholieren niet begrijpen dat je mensen niet mag bedreigen.. maar dit terzijde)

Heb je nooit meegmaakt dat een docent werd bedreigd? Volgens mij is dat (helaas) iets wat wel vaker op verschillende scholen gebeurt.
Dat er nu iemand ondergedoken is lijkt me meer zo omdat iedereen zo bang nu is door dat gebeuren in Frankrijk.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:27

School in den Bosch heeft een zelfde kwestie met een docent die een gevoel van onveiligheid ervaart doordat een presentatie helemaal uit de context getrokken is en dit leidde tot emoties bij leerlingen en ouders

Onderduiken doe je niet zomaar.
Dat zijn er echt wel uitingen of bedreigingen gepasseerd.

Alleen al de kracht van social media.

Maar blijf vooral naïef denken dat het met een goed gesprek allemaal weer in orde komt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:38

ravellie schreef:
School in den Bosch heeft een zelfde kwestie met een docent die een gevoel van onveiligheid ervaart doordat een presentatie helemaal uit de context getrokken is en dit leidde tot emoties bij leerlingen en ouders

Onderduiken doe je niet zomaar.
Dat zijn er echt wel uitingen of bedreigingen gepasseerd.

Alleen al de kracht van social media.

Maar blijf vooral naïef denken dat het met een goed gesprek allemaal weer in orde komt.

Blijf vooral over mensen praten in plaats van met ze te praten, zo komen we echt verder *\o/*

Gelukkig komt het allemaal van 1 kant(onderstaand bericht nadat er twee noord afrikaanse vrouwen neergestoken waren in Parijs door racisten) :

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:01

Gedrag heeft consequenties. En in het geval van bedreiging gerechtelijke consequenties. Op het moment dat je de streep naar een misdrijf overschrijdt, kan je het niet meer afdoen met een goed gesprek. En daar vallen bedreigingen, waardoor iemand moet onderduiken zeker onder.

Dat wil niet zeggen dat mensen dan gelijk tot levenslang of de doodstraf veroordeeld moeten worden. Maar als je als samenleving dit gedrag wilt uitroeien, dan moet je consequent optreden en duidelijk zijn over wat onacceptabel is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:16

Ik weet opeens weer waarom fivesports in mijn foeis lijst staat

En daar gaat dat account weer op, hopende dat hij verder plaatjes en verhalen elders gaat lezen op internet en zich hier niet meer ophoudt
Laatst bijgewerkt door ravellie op 05-11-20 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:19

Karl66 schreef:
Gedrag heeft consequenties. En in het geval van bedreiging gerechtelijke consequenties. Op het moment dat je de streep naar een misdrijf overschrijdt, kan je het niet meer afdoen met een goed gesprek. En daar vallen bedreigingen, waardoor iemand moet onderduiken zeker onder.

Dat wil niet zeggen dat mensen dan gelijk tot levenslang of de doodstraf veroordeeld moeten worden. Maar als je als samenleving dit gedrag wilt uitroeien, dan moet je consequent optreden en duidelijk zijn over wat onacceptabel is.

Lijkt mij een ontzettend lastig iets om aan te gaan pakken.
En zal alleen maar meer gaan toenemen....
De blauwe moskee had zelfs handtekeningen verzameld om tot een aanpassing in de wet te komen, dat er geen beledigingen meer mogen plaatsvinden.
De petitie was in rap tempo al 60.000 (!) keer getekend, waardoor ze in theorie een debat kunnen afdwingen in de Tweede Kamer

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:20

ravellie schreef:
Ik weet opeens weer waarom fivesports in mijn foeis lijst staat

En daar gaat dat account weer op, hopende dat hij verder plaatjes en verhalen elders gaat lezen op internet en zich hier niet meer ophoudt

.
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 05-11-20 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:22

Karl66 schreef:

Helemaal mee eens. Als iemand zo volwassen is anderen te bedreigen, dan ook zo volwassen en de consequenties aanvaarden.