Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:21

Askja schreef:
Mand schreef:
Zoals Askja net ook al zo mooi zei; het gaat om gedrag. Niet om de huidskleur, afkomst of identiteit die daar aan hangt.

Voor de volledigheid: het gaat om gedrag, niet om identiteit bij het aanpakken van dat gedrag waar en wanneer het zich voordoet. Op dat moment doet etniciteit en cultuur volstrekt niet terzake.

Wat betreft het werken aan structurele verbetering, dus zorgen dat de diepere oorzaken van de rellen (want uiteraard zijn die er) worden aangepakt, daarbij kan (móet) e.e.a. juist wel bekeken worden vanuit cultureel-maatschappelijk perspectief. Waarom juist die groep, waarom in die wijk, waar ging het mis en wat is ervoor nodig om in ieder geval een deel van die jongens, als ze eenmaal gestraft zijn, in hun belevingswereld zodanig te bereiken dat ze een ander perspectief gaan zien.

Wat er in de praktijk echter herhaaldelijk gebeurt, is dat het gedrag door jan publiek op social media(en door bepaalde populistische media) zonder voorbehoud of nuance uitsluitend etnisch-cultureel geduid wordt. Door steeds weer te wijzen op het gegeven dat het meestal om Marokkaanse jongens gaat. En dan in minder fraaie bewoordingen, en op een toon waaruit blijkt dat men deze jongens al afgeschreven heeft als onverbeterlijk tuig en niks anders.
Dat is op zich nog wel begrijpelijk als men zelf direct slachtoffer is van het wangedrag van de betreffende groep, dan spelen de eigen emoties sterk mee, maar in de praktijk praten mensen vooral elkaar na en bevestigen en versterken ze zo de bestaande vooroordelen tegenover de Marokkaanse gemeenschap in het algemeen. Zeker als er dan nog bij wordt gezegd dat die te beroerd is om die jongens zelf op te voeden.

Daarbij wordt dan voor het gemak even voorbijgegaan aan het feit dat er ook genoeg Marokkaanse ouders zijn die hun kinderen wel dusdanige normen en waarden meegeven dat ze daarmee de bagage hebben om het maatschappelijk te redden. En dat er ook ouders zijn die dat naar hun beste vermogen proberen, maar die de grip op hun zonen verliezen doordat die op straat met de verkeerde vrienden in aanraking komen.

Maar als je boos en verontwaardigd bent over de relschoppers, dan is het gemakkelijker om die boosheid te richten op de hele groep. Jammer voor diegenen die het wel goed doen, maar dat is blijkbaar collateral damage die minder terzake doet.

Ik haal deze maar weer even aan want hij wordt niet zo goed gelezen helaas

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:22

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3176558 ... -geweigerd

Dit vind ik een heel interessant artikel. Deze mooie vrouw heeft veel gedaan in positieve zin als het gaat om het meermeisje van Vermeer. Toch wordt deze foto die op de cover staat van ozil geweigerd op facebook vlgs telegraaf. Waarom????

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:29

pien_2010 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3176558 ... -geweigerd

Dit vind ik een heel interessant artikel. Deze mooie vrouw heeft veel gedaan in positieve zin als het gaat om het meermeisje van Vermeer. Toch wordt deze foto die op de cover staat van ozil geweigerd op facebook vlgs telegraaf. Waarom????

Waarom kunnen we alleen maar naar gissen gezien de reden niet verteld is. Op blackface hanteren ze in ieder geval nog niet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:30

Moderatoropmerking:
Het onderwerp van deze discussie maakt bij sommigen een hoop los, wat ook begrijpelijk is. Desondanks wil ik jullie met klem vragen om de discussie wel respectvol naar alle partijen te houden, en daarbij 'op de bal' in plaats van 'op de man' te blijven discussiëren. Persoonlijke aanvallen, evenals respectloze opmerkingen over andere individuen of bevolkingsgroepen hebben een zeer negatief effect op de sfeer en worden niet geaccepteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:32

Mand schreef:
bigone schreef:
Mand, iemand had het over die overcorrecte witte Nederlanders , misschien is dat ook wel op jou van toepassing . Want ook van jou heb ik nog geen oplossing gehoord voor problemen die niet alleen nu maar al heel lang spelen, ver voor jij geboren was .
Ik heb ergens een link over een onderzoek uit 2006 gedeeld , zou het eens lezen. En niemand hier is tegen mensen die zich gewoon aan de wet houden. Maar hebben wel hun buik vol van dit soort raddraaiers, criminelen .
Wanneer ik tegenwoordig lees dat een paar Marokkaanse ramkrakers zich te pletter hebben gereden moet ik tot mijn eigen schrik concluderen dat ik denk fijn, hebben we geen last meer van. En dan al dat geween over dat het zulke goede jongens waren door de familie. Nee , het waren zware criminelen en dan hadden ze ze maar uit de criminaliteit moeten houden ipv het oogluikend toe te staan . Ik baal dat ik zo denk maar dat komt wel ergens vandaan namelijk van de toenemende criminaliteit . Ook niet allochtone criminelen heb ik geen gedachte meer bij van och wat zielig.
Eigen schuld , dikke bult.

Hoezo speel je nu weer op de man? Dacht dat we daar mee zouden stoppen. Mijn punt is ook
nog steeds niet dat Marrokanen beter zijn, criminaliteit is criminaliteit. Ik probeer alleen te laten zien dat het discrimeren van een hele groep niet oke is. Overal heb je rotte appels. Ik snap niet hoe ik dat nog duidelijker kan maken

En dan snap ik niet dat je elke keer hier weer op terug komt, ook in dit bericht geef ik duidelijk aan CRIMINELEN, en lees wat ik gedeeld heb , over dat onderzoek in 2006 , die criminelen van 2006 zijn de vaders van nu en er is nog niets veranderd . Ik heb Marokaanse , Filipijnse en nog wat kruisingen in de familie. Juist de Marokaanse tak zegt dat pappen en nathouden niet helpt, discipline bijbrengen in een straf/werkkamp met daar ook het volgen van een schoolopleiding en niet loslaten voor diploma en er een baan is.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:49

Enkele dingen die ik vanuit de lerarenopleiding en opleiding journalistiek heb meegekregen om problematiek en integratie in het algemeen te vergroten zijn onder andere dat er meer geld in de educatie moet. Zo is er meer ruimte om toch klassen terug te schalen en om tijd te besteden aan de individuele gevallen.

Veel van deze jongens en meiden hebben heus wel de capaciteit om te leren, maar blijven vaak in lager onderwijs hangen deels omdat de verwachtingen toch al laag liggen. Als jij blijft zeggen tegen een bepaalde groep dat ze een probleemgevallen zijn, zul je merken dat deze groep niet gestimuleerd wordt om bij te gaan dragen aan de samenleving die hun bij wijze van spreke haat.

Als je kijkt naar hoe andere groepen vluchtelingen of immigranten gerepresenteerd zijn zul je bijvoorbeeld zien dat de Iraniërs het juist uitermate goed doen omdat vanuit daar vaak de rijkere Iraniërs moesten vertrekken vanwege hun kritische houding.

Als je kijkt naar de groepen die het minder doen, is eigenlijk de makkelijkste manier om dit op te lossen dus door het op lange termijn op te lossen. Maak van scholen een mengelmoes, geef men de tijd om probleemgevallen vroeg te begeleiden en ondersteun de ouders ook vooral, helemaal als ze zelf de taal niet zo goed onder controle hebben.

Een tolk voor bij een oudergesprek zou ook zeker nodig moeten zijn, want een eerste generatie die emigreert heeft vaak toch meer moeite met integreren dan de jongere generatie. Als ik bijvoorbeeld naar Denemarken emigreer (wat ik graag wil) zul je zien dat het voor mij veel moeilijker zou zijn dan voor mijn kinderen.

Overigens vind ik deze discussie niet geheel aansluiten op de openingspost. Ik vind namelijk niet dat je kunt wijzen naar een groep die het slecht doet (deels door nalatenschap van 'ons') en dan dat kunt gebruiken als excuus om racistische opmerkingen te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:49

Magrathea schreef:
Askja schreef:
Voor de volledigheid: het gaat om gedrag, niet om identiteit bij het aanpakken van dat gedrag waar en wanneer het zich voordoet. Op dat moment doet etniciteit en cultuur volstrekt niet terzake.

Wat betreft het werken aan structurele verbetering, dus zorgen dat de diepere oorzaken van de rellen (want uiteraard zijn die er) worden aangepakt, daarbij kan (móet) e.e.a. juist wel bekeken worden vanuit cultureel-maatschappelijk perspectief. Waarom juist die groep, waarom in die wijk, waar ging het mis en wat is ervoor nodig om in ieder geval een deel van die jongens, als ze eenmaal gestraft zijn, in hun belevingswereld zodanig te bereiken dat ze een ander perspectief gaan zien.

Wat er in de praktijk echter herhaaldelijk gebeurt, is dat het gedrag door jan publiek op social media(en door bepaalde populistische media) zonder voorbehoud of nuance uitsluitend etnisch-cultureel geduid wordt. Door steeds weer te wijzen op het gegeven dat het meestal om Marokkaanse jongens gaat. En dan in minder fraaie bewoordingen, en op een toon waaruit blijkt dat men deze jongens al afgeschreven heeft als onverbeterlijk tuig en niks anders.
Dat is op zich nog wel begrijpelijk als men zelf direct slachtoffer is van het wangedrag van de betreffende groep, dan spelen de eigen emoties sterk mee, maar in de praktijk praten mensen vooral elkaar na en bevestigen en versterken ze zo de bestaande vooroordelen tegenover de Marokkaanse gemeenschap in het algemeen. Zeker als er dan nog bij wordt gezegd dat die te beroerd is om die jongens zelf op te voeden.

Daarbij wordt dan voor het gemak even voorbijgegaan aan het feit dat er ook genoeg Marokkaanse ouders zijn die hun kinderen wel dusdanige normen en waarden meegeven dat ze daarmee de bagage hebben om het maatschappelijk te redden. En dat er ook ouders zijn die dat naar hun beste vermogen proberen, maar die de grip op hun zonen verliezen doordat die op straat met de verkeerde vrienden in aanraking komen.

Maar als je boos en verontwaardigd bent over de relschoppers, dan is het gemakkelijker om die boosheid te richten op de hele groep. Jammer voor diegenen die het wel goed doen, maar dat is blijkbaar collateral damage die minder terzake doet.

Ik haal deze maar weer even aan want hij wordt niet zo goed gelezen helaas

Maar dat zegt iedereen toch eigenlijk hier? Dat het om het gedrag gaat wat ze niet aan staat?

Het zijn alleen voornamelijk de Marokkaanse hangbendes waar niemand grip op krijgt en die zijn echt een probleem.
Dat zeggen zelfs de Marokkaanse dames en heren op Kanaleneiland. Waarvan er overigens hele aardige te vinden zijn.
Maar die relschoppers zijn tuig van de richel en je ziet gelijk welke er een pooier- of drugsbaantje hebben; sommigen rijden echt in te dure auto’s. En de politie weet dat ook, maar er wat aan doen lukt niet zo goed. Als de politie hun pakt op strafbare feiten plegen ze zelf geweld of gooien vuurwerk want dan is de politie racistisch :')

Ja kom hoor :n de enige reden dat ze daar geen blanke vangen is omdat die daar niet zijn of omdat degene die daar zijn zich niet misdragen.
Elders pakken ze ook heus wel blanken op als die crimineel doen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:05

Hiraeth schreef:
Enkele dingen die ik vanuit de lerarenopleiding en opleiding journalistiek heb meegekregen om problematiek en integratie in het algemeen te vergroten zijn onder andere dat er meer geld in de educatie moet. Zo is er meer ruimte om toch klassen terug te schalen en om tijd te besteden aan de individuele gevallen.

Veel van deze jongens en meiden hebben heus wel de capaciteit om te leren, maar blijven vaak in lager onderwijs hangen deels omdat de verwachtingen toch al laag liggen. Als jij blijft zeggen tegen een bepaalde groep dat ze een probleemgevallen zijn, zul je merken dat deze groep niet gestimuleerd wordt om bij te gaan dragen aan de samenleving die hun bij wijze van spreke haat.

Als je kijkt naar hoe andere groepen vluchtelingen of immigranten gerepresenteerd zijn zul je bijvoorbeeld zien dat de Iraniërs het juist uitermate goed doen omdat vanuit daar vaak de rijkere Iraniërs moesten vertrekken vanwege hun kritische houding.

Als je kijkt naar de groepen die het minder doen, is eigenlijk de makkelijkste manier om dit op te lossen dus door het op lange termijn op te lossen. Maak van scholen een mengelmoes, geef men de tijd om probleemgevallen vroeg te begeleiden en ondersteun de ouders ook vooral, helemaal als ze zelf de taal niet zo goed onder controle hebben.

Een tolk voor bij een oudergesprek zou ook zeker nodig moeten zijn, want een eerste generatie die emigreert heeft vaak toch meer moeite met integreren dan de jongere generatie. Als ik bijvoorbeeld naar Denemarken emigreer (wat ik graag wil) zul je zien dat het voor mij veel moeilijker zou zijn dan voor mijn kinderen.

Overigens vind ik deze discussie niet geheel aansluiten op de openingspost. Ik vind namelijk niet dat je kunt wijzen naar een groep die het slecht doet (deels door nalatenschap van 'ons') en dan dat kunt gebruiken als excuus om racistische opmerkingen te maken.

Goede post Hiraeth! En ook mee eens.

Nl vrienden van ons zijn geëmigreerd naar Frankrijk. Hun kinderen (kleintjes nog maar wel al paar jaar naar school), praten heel gemakkelijk Frans, ook tegen hun ouders.
Dus het klopt, zij, de 2de generaties, zijn nu al Franser als de ouders (en als ik := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:10

Hiraeth schreef:

Dit gaat echter alleen lukken als alle partijen zich er voor willen in zetten, de maatschappij, de gemeente, overheid en niet het minste de ouders en vanzelf de raddraaiers. Als een van deze partijen zich niet volledig wil inzetten, dan loopt het spaak. Als het zo door gaat als nu, dan gaat het escaleren en/ of radicaliseren.

Shadow0

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:29

Als je wacht tot de raddraaiers vrijwillig mee gaan werken, dan heb je nog niet helemaal de feeling voor het probleem. Deescaleren kun je gewoon doen, ook zonder dat de ander daar al aan meewerkt.

Maar ik maak me over de afgelopen dagen eigenlijk niet zo'n zorgen (behalve dat iedereen het voor eigen karretje wil spannen.) Volgens mij zijn een paar belangrijke factoren dat het heet was, en veel van de gebruikelijke dingen die zorgen voor afleiding en structuur en spanning en ontspanning zijn allemaal weg.
(Zie je gelijk waarom die dus wel belangrijk zijn.)

Lijkt mij in elk geval geen reden om te vermoeden dat het nu ineens veel slechter gaat dan hiervoor... Hier is de boel al weer wat afgekoeld, dat scheelt alvast.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:30

Hiervoor ging het ook niet goed. Maar dat komt al niet meer in de krant.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:33

Dat valt wel mee. Ik ben door mijn omgeving heel anders gevormd dan mijn ouders. Een klein duwtje moet genoeg zijn om al iets van verandering waar te nemen. :)

Daarbij is het ook zo dat, in dit specifieke geval, de gemeenschap heel hecht is en dat ze best een handelsgeest hebben. Dat zou je heel goed kunnen gebruiken en stimuleren. De dure auto's zijn echt niet altijd vanwege een crimineel verleden.

Het kost vooral tijd, begrip en educatie. Het is alleen jammer dat de groep Facebookpopulisten liever achter lege opmerkingen aanloopt waarbij ze problematiek het liefst onder een tapijt schuiven. Iemand als zondebok aanwijzen helpt niet. Problematiek 'het land uit willen' helpt niet. Domme plaatjes delen op Facebook helpt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:33

Shadow0 schreef:
Als je wacht tot de raddraaiers vrijwillig mee gaan werken, dan heb je nog niet helemaal de feeling voor het probleem. Deescaleren kun je gewoon doen, ook zonder dat de ander daar al aan meewerkt.

Maar ik maak me over de afgelopen dagen eigenlijk niet zo'n zorgen (behalve dat iedereen het voor eigen karretje wil spannen.) Volgens mij zijn een paar belangrijke factoren dat het heet was, en veel van de gebruikelijke dingen die zorgen voor afleiding en structuur en spanning en ontspanning zijn allemaal weg.
(Zie je gelijk waarom die dus wel belangrijk zijn.)

Lijkt mij in elk geval geen reden om te vermoeden dat het nu ineens veel slechter gaat dan hiervoor... Hier is de boel al weer wat afgekoeld, dat scheelt alvast.

Ik ben niet zo naief dat ik denk dat de raddraaiers gaan mee werken en veel van de ouders ook niet. Heb daar eens een documentaire over gezien, eens zien of ik het kan vinden. Maar als mensen niet willen mee werken bereik je niets.

De raddraaiers in de grote steden zitten er al jaren, heeft weinig te maken met corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:35

Hiraeth schreef:
Dat valt wel mee. Ik ben door mijn omgeving heel anders gevormd dan mijn ouders. Een klein duwtje moet genoeg zijn om al iets van verandering waar te nemen. :)

Daarbij is het ook zo dat, in dit specifieke geval, de gemeenschap heel hecht is en dat ze best een handelsgeest hebben. Dat zou je heel goed kunnen gebruiken en stimuleren. De dure auto's zijn echt niet altijd vanwege een crimineel verleden.

Het kost vooral tijd, begrip en educatie. Het is alleen jammer dat de groep Facebookpopulisten liever achter lege opmerkingen aanloopt waarbij ze problematiek het liefst onder een tapijt schuiven. Iemand als zondebok aanwijzen helpt niet. Problematiek 'het land uit willen' helpt niet. Domme plaatjes delen op Facebook helpt niet.

Nee misschien zijn jonge marokkanen in een dure auto niet altijd crimineel, het gros wel echter. In Meppel al helemaal :D

En weer bedankt voor een fijne post trouwens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:37

bigone schreef:

Ik woon er. Ik lees de cijfers en de wijkrapportages en de buurtberichten en het mag allemaal best wel een beetje in perspectief.

Mindim schreef:
Ik ben niet zo naief dat ik denk dat de raddraaiers gaan mee werken en veel van de ouders ook niet. Heb daar eens een documentaire over gezien, eens zien of ik het kan vinden. Maar als mensen niet willen mee werken bereik je niets.

Da's echt een misvatting hoor, dat je niks zou kunnen bereiken dan.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:46

Met generaliseren kom je toch steeds dichter bij het maken van racistisch getinte opmerkingen. Ik zou daar toch even wat voorzichtiger mee zijn. :j

Je mag het beestje bij de naam noemen, maar blijf dan wel realistisch en vervorm je mening niet perongeluk in een "hij is Marokkaans, dus hij moet wel een raddraaier zijn" soort van een mening.

Het valt in de criminaliteit ook best mee hoeveel gevallen er zijn. Het is echt niet zo buiten proportie als men denkt. Echter zijn veel criminele acties van het witte deel van de bevolking maar 'saaie' gevallen als het om fraude, witwassen en andere geldzaken gaat. Daar is het percentage witte mensen tegenover getinte mensen weer een stuk hoger, maar dat is natuurlijk niet interessant voor de Telegraaf. :P

Je referentiekader zorgt er voor dat je misschien het idee hebt dat dingen extreem buiten proportie zijn. Onderbewust lees ik bijvoorbeeld sneller een artikel over dat Amerikanen weer eens iets stoms hebben gedaan, omdat dat toch ergens mijn gevoel kan bevestigen dat het idioten zijn. Ik ben ook sneller geneigd om zulk nieuws te gaan delen. Echter moet je je hiervan wel bewust zijn - je legt toch mentaal een vergrootglas op een doelgroep waarbij jij verwachtingen hebt, en voelt je hierin versterkt als het ook zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:52

Shadow0 schreef:
bigone schreef:

Ik woon er. Ik lees de cijfers en de wijkrapportages en de buurtberichten en het mag allemaal best wel een beetje in perspectief.

Mindim schreef:

Da's echt een misvatting hoor, dat je niks zou kunnen bereiken dan.

Laat ik het zo zeggen, als ouders actief mee zouden werken, dan zou het wel een stuk beter gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:04

Hiraeth schreef:

Ach kom, je rijdt als 20’er/30’er echt niet in een auto van 2 ton doordat je een goede handelsgeest hebt en hard werkt. Of ja, een goede handelsgeest in drugs of prostituees misschien.

En mensen veranderen voor mij idd pas in een raddraaier als ze bewezen hebben dat te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:05

Hiraeth schreef:
Met generaliseren kom je toch steeds dichter bij het maken van racistisch getinte opmerkingen. Ik zou daar toch even wat voorzichtiger mee zijn. :j

Je mag het beestje bij de naam noemen, maar blijf dan wel realistisch en vervorm je mening niet perongeluk in een "hij is Marokkaans, dus hij moet wel een raddraaier zijn" soort van een mening.

Het valt in de criminaliteit ook best mee hoeveel gevallen er zijn. Het is echt niet zo buiten proportie als men denkt. Echter zijn veel criminele acties van het witte deel van de bevolking maar 'saaie' gevallen als het om fraude, witwassen en andere geldzaken gaat. Daar is het percentage witte mensen tegenover getinte mensen weer een stuk hoger, maar dat is natuurlijk niet interessant voor de Telegraaf. :P

Je referentiekader zorgt er voor dat je misschien het idee hebt dat dingen extreem buiten proportie zijn. Onderbewust lees ik bijvoorbeeld sneller een artikel over dat Amerikanen weer eens iets stoms hebben gedaan, omdat dat toch ergens mijn gevoel kan bevestigen dat het idioten zijn. Ik ben ook sneller geneigd om zulk nieuws te gaan delen. Echter moet je je hiervan wel bewust zijn - je legt toch mentaal een vergrootglas op een doelgroep waarbij jij verwachtingen hebt, en voelt je hierin versterkt als het ook zo is.

Maar heel realistisch gezien, hoeveel Marokannen van 25 a 26 hebben zo een fantastische baan dat ze een auto van 90000 euro kunnen veroorloven, niet veel hoor.

Verder ga ik er niet van uit dat wanneer ik met een Marokkaans iemand spreek dat hij/zij een raddraaier is.

Dat witteboorden criminaliteit in Nederland voornamelijk door blanken wordt gedaa geloofi, alhoewel bv witwassen van drugsgeld ook wel door andere etniciteiten wordt gedaan.

Over amerikanen heb ik een mening, maar daar zal ik het verder niet over hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:12

Maar Mindim, je herhaalt toch steeds diezelfde stereotypen. Waarmee je de situatie alleen maar moeilijker maakt. Ik zou het, als inwoner van een wijk die regelmatig misbruikt wordt om 'nieuws' mee te maken, echt veel fijner vinden als dat gewoon niet meer gebeurt en de mensen die hier werken een eerlijke kans krijgen om beleid te maken en uit te voeren, zonder de hele tijd beschuldigd te worden van 'te softe aanpak'. En ik vind het ook fijn, als inwoner van zo'n wijk, dat mensen niet gaan aanmoedigen dat er allemaal geweld plaatsvindt uit naam van de staat. Geen leger, geen hardhandige politiemachten, geen etnisch profileren, geen preventief fouilleren, geen andere inbreuken van de wet door de wetshandhavers. Als bewoner: dank alvast daarvoor.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:16

1. Ze verdienen op dit moment leuk aan dropshipping en andere webstores die net in het grijze gebied zitten van wat wel en niet handig is in Nederland.

2. Veel van die dikke auto's zijn ook gewoon huurauto's of tweedehands sportauto's die voor het model relatief veel op de teller hebben staan. 50.000 km voor een Lamborghini is bijvoorbeeld al heel veel.

Vanwege status (wat een belangrijk onderdeel is van de cultuur) hechten ze veel waarde aan merkkleding en dure auto's - het is dus niet zo gek als ze een dikke auto rijden zodra ze een manier hebben gevonden om die onder hun kont te kunnen krijgen. :)

Uiteindelijk is dat maar een klein punt dat ik wil benoemen, maar ik denk zeker dat bepaalde eigenschappen heel goed zijn om te kunnen gebruiken voor een positieve beweging. :) Er liggen superveel kansen om zowel op maatschappelijk als economisch vlak dingen te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:17

Shadow0 schreef:
Maar Mindim, je herhaalt toch steeds diezelfde stereotypen. Waarmee je de situatie alleen maar moeilijker maakt. Ik zou het, als inwoner van een wijk die regelmatig misbruikt wordt om 'nieuws' mee te maken, echt veel fijner vinden als dat gewoon niet meer gebeurt en de mensen die hier werken een eerlijke kans krijgen om beleid te maken en uit te voeren, zonder de hele tijd beschuldigd te worden van 'te softe aanpak'. En ik vind het ook fijn, als inwoner van zo'n wijk, dat mensen niet gaan aanmoedigen dat er allemaal geweld plaatsvindt uit naam van de staat. Geen leger, geen hardhandige politiemachten, geen etnisch profileren, geen preventief fouilleren, geen andere inbreuken van de wet door de wetshandhavers. Als bewoner: dank alvast daarvoor.

Welke stereotypen herhaal ik constant dan? Die van de dure auto en wat maak ik daar moeilijker mee?

Hoe zou jij het als bewoner van die wijk dan graag zien, wat moet men dan wel doen volgens jou?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:21

Het is toch wat het is? Als er ME nodig is in de wijk vanwege rellen, is dat nodig. Die komen niet voor de lol ofzo.
Wil je geen ruzie met de ME, moet je niet rellen. Zo simpel is het eigenlijk gewoon. Als je je normaal gedraagt, kom je helemaal niet in aanraking met de politie en evt bijbehorend geweld.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:24

Die auto's die er steeds bij gehaald worden is bullshit, eens met wat hireath schrijft. Mijn marokkaans/tunesische ex rijdt ook in een mega dure patser bak. Tweedehands, enorm veel op de teller. En ik weet 1000% dat hij niet in het criminele circuit zit :') Hij is dan 34 maar kan doorgaan voor 26.

Buurman van 24 heeft een hele goedlopende zaak waar hij veel familie als personeel heeft. Betaalt hen super goed. Rijden ook allemaal in dure auto's.

Zo kan ik nog wel 10 mensen afgaan die ik ken. Allemaal hard werkende mensen. En jullie zouden van hen allemaal denken dat het criminelen zijn vanwege hun auto. Want aan hun kop kun je niet zien of het toevallig een 'goeie' is zoals jullie dat zo mooi zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:26

Hiraeth schreef:
1. Ze verdienen op dit moment leuk aan dropshipping en andere webstores die net in het grijze gebied zitten van wat wel en niet handig is in Nederland.

2. Veel van die dikke auto's zijn ook gewoon huurauto's of tweedehands sportauto's die voor het model relatief veel op de teller hebben staan. 50.000 km voor een Lamborghini is bijvoorbeeld al heel veel.

Vanwege status (wat een belangrijk onderdeel is van de cultuur) hechten ze veel waarde aan merkkleding en dure auto's - het is dus niet zo gek als ze een dikke auto rijden zodra ze een manier hebben gevonden om die onder hun kont te kunnen krijgen. :)

Uiteindelijk is dat maar een klein punt dat ik wil benoemen, maar ik denk zeker dat bepaalde eigenschappen heel goed zijn om te kunnen gebruiken voor een positieve beweging. :) Er liggen superveel kansen om zowel op maatschappelijk als economisch vlak dingen te verbeteren.

Tja, die Marokkanen bedoel ik niet hoor, die ik bedoel zijn nieuwe auto's, in beslag genomen ook, dus ook geen huurauto's. Lamborghinis heb ik het niet over.
Ik bedoel niet de afgeragde bmw, die ook erg in trek is.
Verder zijn er genoeg Marokkanen die helemaal niet in dure merkkleding lopen en status helemaal niet zo belangrijk vinden.
Dus nee, ik geloof niet zo in alles wat je daar nu neer zet.