Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:10

Karl66 schreef:
Er zijn twee problemen met de term wit in de plaats van blank. De eerste laat zien dat de introductie van de term wit nogal onzinnig is. Als reden wordt namelijk aangevoerd dat blank een hele positieve connotatie heeft van rein, goed, enz. Het probleem is dat wit exact dezelfde connotatie heeft en je met gebruik van het woord wit dat dus niet oplost.

Het tweede probleem is veel groter. Als je Nederland met de VS vergelijkt, dan is de VS een veel meer verdeelde samenleving, is er veel meer polarisatie en etnisch geweld. In vergelijking daarmee stelt de rassenstrijd in Nederland niet zoveel voor. In de praktijk zijn we drie maanden per jaar er mee bezig en dan gaat het over zwarte piet, een fantasiefiguur, die een vriendelijke, goedlachse kindervriend is. En in de plaats van zich te richten op de problematische vormen van discriminatie in Nederland, probeert een groep mensen de Amerikaanse rassenstrijd naar Nederland te importeren. Ze willen serieus genomen worden en zijn bereid om daarvoor de polarisatie en het etnisch geweld uit de VS te importeren en dat begint met het overnemen van de terminologie. Mijn mening daarover is heel simpel, als je die strijd uit de VS naar Nederland probeert te importeren, dan ben je onderdeel van het probleem en niet van de oplossing en ben je net zo gevaarlijk als de diehard racisten, die je probeert te bestrijden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:10

Met wajong heb je nog "geluk"
UWV vind dat ik met mijn door Klinisch neuropsycholoog bewezen hersenletsel niets heb en krijg dan ook niets.
Dus als we het gaan hebben over oneerlijke dingen in Nederland is er denk ik wel een hele rij te maken.
En dan is niet aangenomen worden door een kleurtje niet vaker aan de beurt dan niet aangenomen worden door een beperking heb ik het vermoeden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:15

Tiggs schreef:
Als toevoeging op mijn bericht: met de boodschap ben ik het (deels) eens, maar niet met de manier en het moment. Ik denk dat er veel meer racisme en discriminatie is dan we als blanke/witte mens denken of meemaken. En de mening van een gekleurd iemand dat er geen probleem is: dat ik nog niet tegen het glazen plafond aangelopen ben, wil niet zeggen dat dat geen probleem is onder hoogopgeleide vrouwen.

De leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Het begint al met waar je wieg staat natuurlijk.

Maar wonend in Nederland heb je wel kansen. Als je de skills er voor hebt kun je bijna alles bereiken wat je zou willen als vrouw en/of als niet-blanke.
Ik weet van geemigreerde vrienden naar Australie dat je het daar als buitenlander altijd op moet nemen tegen een vastgesteld aantal Australische kandidaten wat betreft sollicitaties. Pas als jij als buitenlander geschikter bent dan de locals krijg je de baan. Je moet daar dus altijd bereid zijn een paar stappen harder te lopen als je wat wil bereiken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:18

elnienjo schreef:
Tiggs schreef:
Als toevoeging op mijn bericht: met de boodschap ben ik het (deels) eens, maar niet met de manier en het moment. Ik denk dat er veel meer racisme en discriminatie is dan we als blanke/witte mens denken of meemaken. En de mening van een gekleurd iemand dat er geen probleem is: dat ik nog niet tegen het glazen plafond aangelopen ben, wil niet zeggen dat dat geen probleem is onder hoogopgeleide vrouwen.

De leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Het begint al met waar je wieg staat natuurlijk.

Maar wonend in Nederland heb je wel kansen. Als je de skills er voor hebt kun je bijna alles bereiken wat je zou willen als vrouw en/of als niet-blanke.
Ik weet van geemigreerde vrienden naar Australie dat je het daar als buitenlander altijd op moet nemen tegen een vastgesteld aantal Australische kandidaten wat betreft sollicitaties. Pas als jij als buitenlander geschikter bent dan de locals krijg je de baan. Je moet daar dus altijd bereid zijn een paar stappen harder te lopen als je wat wil bereiken.

En dat is hier niet? Mijn vmbo’er met Nederlandse naam wordt wel aangenomen bij de jumbo die met de buitenlandse naam niet. Krijgt geen eens een reactie op een ingevuld formulier. Tussen dat formulier of de achtergrond van de leerling is geen verschil hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:18

_Penotti schreef:
UWV vind dat ik met mijn door Klinisch neuropsycholoog bewezen hersenletsel niets heb en krijg dan ook niets.
Dus als we het gaan hebben over oneerlijke dingen in Nederland is er denk ik wel een hele rij te maken.
En dan is niet aangenomen worden door een kleurtje niet vaker aan de beurt dan niet aangenomen worden door een beperking heb ik het vermoeden.

Waarom werken er dan over het algemeen meer jongeren met een hoofddoekje bij de supermarkt dan jongeren zonder hoofddoekje?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:20

elnienjo schreef:
Tiggs schreef:

Wat wil je hiermee zeggen? Dat discriminatie dus ok is?
Sorry, dan haak ik af.

@Karl66: je verwoordt dingen goed!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:21

purny schreef:
_Penotti schreef:

Waarom werken er dan over het algemeen meer jongeren met een hoofddoekje bij de supermarkt dan jongeren zonder hoofddoekje?

Euh, omdat ze er in de buurt wonen?
Hier zie ik ze zelden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:22

lenaa_tje schreef:
En dat is hier niet? Mijn vmbo’er met Nederlandse naam wordt wel aangenomen bij de jumbo die met de buitenlandse naam niet. Krijgt geen eens een reactie op een ingevuld formulier. Tussen dat formulier of de achtergrond van de leerling is geen verschil hoor.

Dat zeg ik toch net, dat je soms gewoon een paar stappen harder zult moeten lopen om hetzelfde te kunnen bereiken. Alleen is het in Australie dus gewoon een officiele wet dat Aussies de eerste kans krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:23

Is die quote correct purny? Of bedoel je lena?

Hier zie ik ook "buitenlanders" bij de winkels werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:26

_Penotti schreef:

Als ik bijvoorbeeld in de winkels bij mij in de buurt kijk zie ik dat het overgrote gedeelte niet Nederlands uiterlijk heeft.
Welke quote bedoel je? Ik ben het even kwijt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:29

purny schreef:
_Penotti schreef:

Als ik bijvoorbeeld in de winkels bij mij in de buurt kijk zie ik dat het overgrote gedeelte niet Nederlands uiterlijk heeft.

Dat ligt er maar net aan waar je woont. Bij mijn ouders heeft het grootste deel van de medewerkers wel een westers uiterlijk, voor zover we daar nog van kunnen spreken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:31

purny schreef:
_Penotti schreef:

Omdat die solliciteren ... hier is dat dus niet het geval.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:31

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat zeg ik toch net, dat je soms gewoon een paar stappen harder zult moeten lopen om hetzelfde te kunnen bereiken. Alleen is het in Australie dus gewoon een officiele wet dat Aussies de eerste kans krijgen.

Hoe kunnen ze dan harder lopen? Ze krijgen niet eens een uitnodiging. Op basis van naam dat is gewoon oneerlijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:34

purny schreef:
_Penotti schreef:

waarom je mij quote, ik denk niet dat dit aansluit bij wat je verder verteld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:52

lenaa_tje schreef:
Hoe kunnen ze dan harder lopen? Ze krijgen niet eens een uitnodiging. Op basis van naam dat is gewoon oneerlijk.

Wellicht een pro-actievere houding én doorzettingsvermogen? Ik weet 't ook niet. Maar een vriend van mij is op 18-jarige leeftijd vanuit Bulgarije naar hier geemigreerd in z'n uppie (sprak onze taal dus nog niet) en heeft inmiddels een hele goeie ICT functie. Hij zal op basis van z'n achternaam wellicht ook wel 'ns ergens 't deksel op z'n neus hebben gekregen, maar hij had een doel en dat heeft ie bereikt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:54

Ik heb jarenlang winkels opgestart door heel Nederland en het is mijn ervaring dat een winkelbezetting de afspiegeling van de buurt moet zijn. Als je een overwegend niet blank klantenbestand hebt, dan jaag je met een blanke winkelbezetting je klanten weg. Die herkennen zich dan namelijk niet in de winkel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:58

Dat kan ik me wel voorstellen ja dat het moet kloppen bij de buurt.

Ik heb een werkgever gehad die het niets uitmaakte wat iemands achtergrond was.
Maar na meerdere keren problemen gehad te hebben met Marokkanen nam hij die niet meer aan.
Elke andere bevolkingsgroep nog wel.
Is dat slecht, ja zeker wel. Maar het heeft hem wel opdrachten gekost of is hij zwaar door het stof gemoeten. Ik begrijp dan wel dat je die keuze gaat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:21

Ik vind het altijd een beetje naar om iets op discriminatie te gooien terwijl het één of twee ervaringen zijn.. Misschien is dat meisje er tussendoor geschoten, of is er een andere reden geweest waardoor zij niets gehoord heeft. Wij hebben eigenlijk alle mensen wel aan het werk, wit, donker, en alles wat daar tussen valt.. Als ik zou zeggen dat bepaalde stagiaires uit bepaalde landen er vaak een potje van maken en we al meerderen weggestuurd hebben dan discrimineer ik, maar als je zegt de witte mensen willen geen andere nationaliteiten aannemen dan is dat ineens prima.. Dat mensen dat niet willen is gewoon generaliserend en ik zie dat hier in Friesland juist helemaal niet gebeuren, ook niet bij andere winkels waar ik kom.
Eigen ervaringen hoeven niet altijd een goed voorbeeld te zijn en als je daar zo op af gaat dan heb je zelf ook gewoon vooroordelen.. Ik ben blij dat wij gewoon iedereen aannemen die ons geschikt lijkt in ieder geval.

Imo gaat het allemaal een beetje te ver, ik vind het prima dat er gedemonstreerd word, en vind ook echt dat dat moet kunnen maar niet op deze manier nu.. En als mensen dan meteen gaan roepen dat ik dan een racist ben dan ben ik dat maar. Het probleem ligt er bij mij in dat we al een hele tijd bezig zijn met de maatregelen en dat er nu ineens 5.000 mensen bij elkaar staan en dat geen probleem mag zijn terwijl er nog niet eens 15 mensen bij elkaar mogen staan zonder demonstratie..
Al die maatregelen zijn gewoon voor niets geweest als daar mensen met corona tussen gestaan hebben en dat vind ik gewoon echt heel kwalijk.
Zeker ook omdat dit te belangrijk zou zijn terwijl de dodenherdenking dat niet was, en de mensen die afscheid wilden nemen van een dierbare ook niet, de ondernemers niet, de mensen in verpleeghuizen niet.. en dan dit wel? Dat je dat met droge ogen kan zeggen is best wel triest vind ik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:29

lenaa_tje schreef:

Dat kan idd discriminatie zijn. Of gewoon weg een enorme stapel waar iemand uit is geplukt en gelijk is aangenomen.
Ik heb ook tig sollicitaties gedaan waar niet eens een afwijzing op is gekomen. Nooit iets heb gehoord. Of een standaard afwijzing 'er zijn teveel reacties en jij valt er buiten'. En ik draag geen hoofddoek en heb een NL naam. Gebeurd meer en overal. Om dan maar direct over discriminatie te praten vind ik dan lastig. Want dit gebeurd overal en met iedereen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:40

Tancreda4 schreef:
Dat kan idd discriminatie zijn. Of gewoon weg een enorme stapel waar iemand uit is geplukt en gelijk is aangenomen.
Ik heb ook tig sollicitaties gedaan waar niet eens een afwijzing op is gekomen. Nooit iets heb gehoord. Of een standaard afwijzing 'er zijn teveel reacties en jij valt er buiten'. En ik draag geen hoofddoek en heb een NL naam. Gebeurd meer en overal. Om dan maar direct over discriminatie te praten vind ik dan lastig. Want dit gebeurd overal en met iedereen.

Dit inderdaad.
je kan het ook omdraaien. Ik ben in een positie dat ik regelmatig stagiaires aanneem en begeleid en voel me door sociaal/ maatschappelijke druk bijna een discriminant, omdat ik tot nu toe altijd Nederlandse jongeren met een blanke huidskleur heb aangenomen. Dat terwijl er regelmatig jongeren tussen zitten met een andere huidskleur of afkomst. Als ik in hoofdlijnen over dit proces met anderen praat, krijg ik regelmatig de opmerking of ik niet moet motiveren naar mijn management waarom ik die keuze heb gemaakt.

En waarom? Omdat de sollicitanten die ik aanneem de beste CV en motivatie hebben en zich op sollicitatie goed profileren. Niets meer en niets minder en ik verwacht dat het overgrote deel van de bedrijven in Nederland zo oordeelt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:47

_Penotti schreef:

Maar na meerdere keren problemen gehad te hebben met Marokkanen nam hij die niet meer aan.
Is dat slecht, ja zeker wel. Maar het heeft hem wel opdrachten gekost of is hij zwaar door het stof gemoeten. Ik begrijp dan wel dat je die keuze gaat maken.

Als je vier a vijf nieuwe winkels per jaar opstart, dan moet je echt heel veel nieuwe medewerkers aannemen. Ik heb heel veel mensen met heel veel verschillende nationaliteiten en achtergronden aangenomen en ik heb nooit verschil gemerkt. In elke groep zaten toppers en in elke groep zaten mensen, die je achteraf niet wilde hebben. Het is echt onzin dat dat voor Marokkanen anders is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:53

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Wellicht een pro-actievere houding én doorzettingsvermogen? Ik weet 't ook niet. Maar een vriend van mij is op 18-jarige leeftijd vanuit Bulgarije naar hier geemigreerd in z'n uppie (sprak onze taal dus nog niet) en heeft inmiddels een hele goeie ICT functie. Hij zal op basis van z'n achternaam wellicht ook wel 'ns ergens 't deksel op z'n neus hebben gekregen, maar hij had een doel en dat heeft ie bereikt.

Nou fijn als je als je als bijbaantje al meer je best moet doen als je klasgenoot waar je al bij sinds groep 1 in de klas zit. Je bent gewoon Nederlander want je bent hier geboren. Wat een onzin zeg. Alleen om je achternaam meer je best doen zeg. Ik heb het hier niet eens over een volwassen baan hè, ik heb het over vakkenvullen op je 15e.

BigOne

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:03

Och, wanneer je een aantal jaren geleden bij de politie solliciteerde hadden ze het liefst mensen met een kleurtje, multiculti achtergrond en turks of marokaans sprekend. Ik ken een heleboel goede jonge mensen die toen zijn afgewezen puur omdat ze geen link met multiculturele groepen hadden.
Terwijl nu zolangzamer hand duidelijk word dat door mensen uit andere culturen aan te nemen er ook andere risicos om de hoek komen kijken, zie dan de goeien er nog maar eens uit te vissen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:08

lenaa_tje schreef:

Je kunt er toch niet zomaar vanuit gaan dat dat discriminatie is? Mijn naam is zo Nederlands als maar kan en ik heb vaak zat geen reactie gekregen op sollicitaties. Of dat ik na een gesprek niks meer hoor.. Als iemand daadwerkelijk uitgesloten wordt op basis van afkomst is dat natuurlijk vreselijk, maar je kunt er ook niet zomaar vanuit gaan dat dat de rede is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:14

Karl66 schreef:
_Penotti schreef:

Als je vier a vijf nieuwe winkels per jaar opstart, dan moet je echt heel veel nieuwe medewerkers aannemen. Ik heb heel veel mensen met heel veel verschillende nationaliteiten en achtergronden aangenomen en ik heb nooit verschil gemerkt. In elke groep zaten toppers en in elke groep zaten mensen, die je achteraf niet wilde hebben. Het is echt onzin dat dat voor Marokkanen anders is.

Was het maar onzin.
Ik denk dat het wel het verschil in branche er mee te maken had.
Wij werkten zonder directe collega's dus geen collega die je eens aanspoort even door te werken, of je ergens op wijst. Een hoge mate van zelfdiscipline moest aanwezig zijn.
Daarnaast was ernstig te laat komen veel voorkomend en zelfs enkele malen diefstal. Want je bent alleen dat ziet toch niemand.
En helaas was de ervaring met helaas die groep zo ernstig dat mijn werkgever tot die keuze is gekomen.